Tweede Blad, Zaterdag 12 Febr. iliï, No. 2676 TWEE BLADEN. SCHERPSCH3TEN. ïk'mm uil het Centrum mmzmm stukken. WHÏ ZIET GE? TNHOOSMOWSES Dit jranue? bestaat mi V ©axe t|d draagt alle kenmerken van een tterk oplevend Materialisme. In allerlei toon aarden wordt het zoowel scherp gegceseld kIs lulde bewierookt. Da! bang af op wrik stand punt men zich stelt en welke overtuiging men is toegedaan. Vaet slaat dat van degenen die het wereld gebeuren zien uit het licht der Goddelijke openbaring, streng stelling genomen wordt tegenover de Stofmgeding, die, miskennend de geesielSke factoren en örgfveereo achter alle levensuiting, moet uitloopen op de ont binding ven het geslecht des menschen in hun onderlinge verhoudingen. Toch wane men niet dat het Materialime alleen een by zonder kenmerk is van onzen tqd. Wel wordt het meer daa anders op de spita gedreven, msar in de geschiedenis der wereld-evolutie stuiten we telkens opderge- lyke verschijnselen. De vorm moge verschillend zija geweest, maar in wezen treffen we biji alle heldensehc volken der Oudheid hetzelfde aan. Het lsat ons eten en drinken, want morgen sterven wij, treffen we niet alleen by de Epicureërs uit hst Romeinscha tijdvak aan, maar Is de vertolking van de algemeene idee der volken welke zelfs nog op een w|sgecrlg voets'uk geplaatst werd. Ook In de prille jeugdjaren van het Chris tendom slingerde de Hcere Jezus den Farizeën hun geveinsdheid in 't aangezicht, die, onder setaya vsn lang te bidden zich niet ontzagen de hdzen der weduwen op te eten, en hun- Godsdienst als een masker gebruikten voor de verfoeiiyirsle Mammondknst. Heftig werd dit Msmsnonisme door den Heiland gestriemd, en als tegenstelling ge- Cvlaatst tegenover de vrcese des Heereu. De gang der zaken noopte de Christenheid door geestelijke opwekkingen en Reformatie telkenmale sich als 't ware aan dien Tijd geest te ontworstelen ofwel door isolement eigen positie scherper te omlijnen tegenover consequent doorgevoerde en ecg begrensde beginselen aan het Materia sme ontleend. Dat de mensch gemeenzaam is geworden in den omgang met het Stoffelijke is alleszins verklaarbaar. Zijn stoffelijke behoeften wor den door „stof" bevredigd en vormt de drijf veer van ai zijn krachtsontplooiing. Voor velen wordt dit dan het eindelik doel, het een en hei al van hun streven, Daarin ligt dan ook het grootste gevaar voor allen, tea zij Gods Geest tusschenbeide treedt, het doel als 't ware onzichtbaar maakt ea den nadruk legt op het arbeidsgebod om Gods Wille. Er z|n heel wat gezegden in de H. Schrift die i» hun volle bcteskenis niet tot den mensch doordringen zooala b.v. „Vergadert u geen schatten op deze aarde". Dit woord gaat ver, veel verder dan men by oppervlakkig nadenken wel inziet. fts- Zou dit woord des Zaligmakers niet op V min of meer van toepassing zin 't Is een jagen en een zwoegen voor het dageiyttsch brood, zooals het vergoelijkend wordt uitge drukt, maar inderdaad is het niet anders dan een rusteloos pogen om zoo mogelijk schat op schat te stapelen. Geld, geld is de roep onzer dagen en de toetssteen voor elke han deling die verricht wordt is: „Word ik er beter van Men denkt er niet aan slechts te zijn aan gesteld als Rentmeester en aan Gad een deel terug te geven voor den arbeid ia Zijn ko ninkrijk, van 't geen Hij ons schonk. Wij weten niet lezer, of lezeres, of gij wel eens waait aangewezen om voor een of an dere zaak in enger of ruimer verband met geestelijk leven bi] de menschen rond te gaan om u te verzekeren van hun financleelen steun. Zoo ja, dan zult ge met ons tot de con clusie zijn gekomen dat het Materialisme, ook ten opzechte van 'i geven diep doorgedron gen is in 't mcnscheiyk hart. Niet alleen dat velen zich afzijdig houden, maar onderscheidene gevers kennen niet de waarde van het woord „dat da Heere den blijmoedlgen gever liefheeft". Want die *iu er bitter weinig, Blijmoedig geven is een kutts», of beter uitgedrukt een groote geaade, tot welke hoogte nog weinigen opgeklommen zijn. En toch sou het zoo ver moeten komen Maar ook hier viert het Materialisme zijn triomfen als een tegenvoeter Godes, Nu heeft men wel zeer schoon schijnende redenenen bijgebracht om zijn onwilligheid in 't offeren te verdoezelen 't Is eigenaardig om te hooren in welke bochten zich de men schen wringen om hun portemoauale dicht te houden. Niet alleen eigenaardig maar ook dikwijls weerzinwekkend. Komt ge voor de kerk om vrijwillige bijdragen of dekking van een tekort dan krijgt ge een lang verhaal over alles en allen dat niet deugt, althans naar hun beweren. Miestal is dominee te licht, de kerkersadsleden zijn ta joeg, ar wor den nieuwigheden ingevoerd enz. enz. Het slot van de zaak is dat ge met niets kunt wegtrekken, soms nog verste kt in de meening dat deze broeder, die zelfs nog een waarheid achter de waarheid zoekt, voor de waarheid geen cent oyer heeft, Hi was een „bUmoed'ge" gaver zoolang het kerkelijk zakje, z|n arme cent voor de aandacht verborg maar nu hij voor den dag moet komen met zjjn gaven, ia de liefde tot geven verkoud. Op Schoolgebied was het niet anders. Eveneens op het terrein der stichtingen van Christelijke Barmhartigheid. Altijd komt het weer uit dat er onder ons Christenen, personen zijn die voor zich zelf en hun gezin alles aan schaffen wat noodig is of meer dan dat, doch voorGods Koninkrijk een schamele cent afton deren Is dat ook geen Materialisme? En hoe zal het nu gaan met hetMUÜoenplaa? Zal ook dit weer de toetssteen zijn om de diepte van het Materialisme In onze kringen te peilen En tevens vormen het middel om te komen tot een geestelijke opwaking van het partyleven Wij hopen en verf rouwen zulks, omdat er is een kern die het altijd en immer weer met God durft wagen en bereid is zonder gemoe delijk praten een offer te brengen. Dezelfde personen die op voornoemde terreinen onwillig bleken hun beurs te openen, zullen ook hier een voorwendsel vinden. En met onmiskenbare virtuositeit worden deze opgespoord. De werkgevers vinden dat de zorg voor de arbeiders vee! te ver gaat en onnoodig veel moeite veieischt, terwijl de arbeiders zelf wee? klagen over het weinige dat de Overheid voor hen doet. Hier treft ge cea ambachtsman die zich heftig maskt over den dei: band die de 8 urendag hem belemmerend ia zijn bewegen aanlegt, daar een nertagdoen- de die vaa de A R. Kamerleden bescherming vraagt tegenover cc operatie. Ginds irmand, die zijn gaven onthoudt omdat Gedeputeerde Staten eigenmachtig de jaarwedden van bur gemeesters en secieiar'ssen op peil brachten en heel in de verte ontmoet ge voorts nog een persoon die stug en onwillig elke bijdrage weigert omdat een of ander Rechts raadslid niet hard genoeg van stapel loopt voor Wo ningbouw, stads- of dorpsvtïrfraaiïng, weg- verbetering enzte veel om alles op te noemen Met een air van gewicht over hun goed doorzicht en begrip, met kwasi heilige ver ontwaardiging wosden de verschillende grie ven te berde gebracht en :net breed hand gebaar wordt betoogd dat dergelijke begin selverkrachting niet kan en mag gesteund worden. O, die priücipleelen. Eén principe, één be ginsel drijft ze, houdt se vast, wordt alt|d doorgevoerd n.l. „ontknoop der beurzen koor de niet." Eigenaardig ook, dat wanneer ze spreken van Christelijk kabinet, Rechtsche meerderheid, zulks voor hen altijd hetzelfde is ais Anti-revolutionair. Wat de coalitie doet wordt door hen altijd op rekening gesteld van de A, R. party in zijn geheel, althans haar vertegenwoordigers in de bestuurscol leges. Zfj achten eea handjevol A R. Kamer leden In staat om alles wat er op wetgevend gebied gebeurt, volkomen te beïnvloeden, ja te behecrschcn. Geen wonder dat zulke menschen uitbouw onnoodig achten 1 Ware het niet beter dergelijke materia listische personen links te laten liggen Op enkele uitzonderingen nasija het steeds dezelf den waar men een weigering ontvangt. Tegen onwetendheid kan men aog praten, maar te gen onwil niet. Meewerken doen ze toch niet en vormen een voordurende bron van ergernis, Wg kennen een geval waarbij alle deelne mers van een commissie belast mei het in zamelen van gaid voor een bepaald doel, halsstarrig weigerden b| een zeker persoon aan te kloppen, op grond van diens altijd herhaalde weigering. Dit had tengevolge dai h9 de algemeen» afkeuring verwierf, en voelde dit zco sterk dat hij sindsdien toegeefelSjkCr werd. Dit likt ons wel een goede methode, mits niet ai te bruusk toegepast. Men late zich met da veiwezeulplcg van hst MUlloenplan niet te spoedig uit hst veld slaan, ea zette koers aaar het doei Geen stof- en menschverpodiug hebbevat op ons maar voor de Eere Gods ontrolle men de banier ook cp staatkundig gebied. GERRITSZ. VAN PUTTEN. Amice l De tourrée van onze leiders, de tl teren Coügn en Ilenburg zal nu zoo langzamer hand wel zijn afgeloopen. Nu het is een prestatie geweest, dat valt niet tegen te spreken. En onze Aatl Revolutionairen in den lande hebben kennis met hen kunnen maken. Dat versterkt dea band, doet liefde kwee ken. Jammer dat Gcterae en Overflakkce niet het genoegen heeft mogen smaken hea te ontvangen.* Nu moeten wa echter niet onbillijk zijn. Vergeet niet, dat eea touraée door het ge heels land moest worden gemaakt. En daa kon niet iedere plaats worden be zocht. Onze eilanden zija heusch niet de e enigen die teleurgesteld werden. En gedeel de smart Is halve smart. Bovendlea hebben wij in de heeren Da Wilde en S.houten, dia voor ons opgetreden zijn een heerljjke vergoeding gehad. Ik heb het verslag dier vergaderingen in onze „Maas" gelezen en kon me voorstellen dat het een goede ure is geweest. En ook 2ij hebben ons aangetoond, hoe noodzakelijk het is, dat oaza organisatie worde versterkt en onze propaganda worde test hand geno men. Ook zü hebben propaganda gemaakt voor het millioenplan. Ea ik weet het stellig. Het is gelukt. Ook onze eilanden zuilen hun aandeel opbrengen. Ik las dezer dagen in een groot vrijzinnig blad een sluitsteentje. Of vrijzinnig deugt eigenlijk niet, want vrijzinnig is nog iets, ter- wijl dat blad niets Is. Het leeft van de op positie. Er deugt nu letterlijk in onze sa menleving niets, Op alles heeft het critiek. Ik hen brandend nieuwsgierig te weten, hoe de maatschappij er zal uitzien wil die naar den zin van „De Telegraaf' Natuurlik wordt het blad veel gelezen. Er zyn steeds menschen, die er van houden, alles af te kammen. Als zij dan zelf voor iets worden geplaatst, brengen zij ei nog veel minder van terecht. Het zal steeds waar blijvers, dat de beste stuurlieden aan wal staan. Wjj menschen, z|n echter hardleersch. Wij mec- nen het beter te kunnen en beter te weten. Je kunt dit in het dagelpsch leven heel vaak opmerken. Doch om bi dat siuiisteentje te blijven, ik las het in „De Telegraaf", zooals ik opmerkte. In Assen hadden onze leiders Colljn en Idenburg gesproken, om propaganda te ma ken voor het millioenplan. Maar dat was niet erg gelukt, want na afloop zong de vergadering: Zij zullen het niet hebben Natuurlek is dit een mop. En toen ik het las, heb ik harteiyk gelachen, want het is niet onaardig gevonden. Maar direct daarop dacht ikhoe graag zouden de schrijvers in de bladen aan de overzij hebben, dat het geen mop was, dat z| la volle ernst konden schrijvenhet lukt niet b| de anti-ievolutionaireu. Er is geen enthousiasme. Er wordt niet geofferd. Zij laten de leiders alleen staan. Maar dat kunnen zij niet, zy staan ver slagen. Zfl begrjjpen het nier, dat overal maar stampvolle zalen en kerken zin, hst gansche land door, om te komen luisteren naar die twee mannen, die nu letterlik ab soluut niets beloven, maar Integendeel zeg gen menschen geeft ons een millioen En in hun verslagenheid zeggen z| maar niets, uitgezonderd dan „Het Volk", dat met een stalen gezicht zegt, dat het met de anti-re volutionairen overal misère en malaise is en „De Telegraaf", die er een mop over heeft. Iatusschen storen we ons niet aan het hoofdorgaan van de sociaal-democraten en ook niet aan het blad, dat tidens den oorlog op Dultschland vloekte en schold en er nu om advertenties gaat bedelen. Ik zeg we storen ons er niet aan en gaan kalm onzen gang. In alle deden van ons land is de aetie nu wel In vollen gang dunkt m|. En dat moet ook. Het moet geen slakkengaagetje zijn. Er moet vooruitgang in sitter. En dat doet het ook. Ik zou willen wizen op het Noorden van ons land, op Groningen en Friesland. Daar is men alle provincies voor. Doch dat is geen wonder. Want het N oorden van or a land viel de eer te beurt het eerst onze leiders te mogen begro eten. Hei is dus zedeiyk verplicht, het eerst met zij'<i aandeel te komen aandragen, AU.fi", zooals ik zie, er wordt flink gewerkt. In het „Friesch Dagblad" las Ik goede be nch e a uit Friesland en het Groninger or gaan, de „Ni. uwe Provinciale Groninger Courant" komt ook met goed nieuws, Zoo z|n er daar in Gruno's streken plaat sen, die reeda over den aanslag s|n. Zoo Is de stad Groningen in ongeveer een maand tot 95 geklommen nog één stootje en men is er over. Dat gaat kranig daar in het Noorden. La ten we er om denken, dat goed voorgaan, goed volgas beteekeot. Maar dat behoef ik niet te zeggen. Ook op onze eilanden wordt er gewerkt. En getrouw zal ik onze „Maas" volgen, om ta vernemen hoe het staat. Ik hoop, dat steeds zal worden gepubli ceerd. Dan bleven wc niet alleen op de hoogte, maar we worden er steeds aan herinnerd, dat we in de dagen vau het millioen leven. En herinnering, nietwaar, of beter gezegd, aanzien doet gedenken. ik ben zeer verheugd, dat het daar in het hooge Noorden zoo schitterend gaat. Natuurlik had ik het verwacht. Maar men wil altijd nog zekerheid. Toch is die niet noodig, want op onze kleine luyden wordt nooit tevergeefs een beroep gedaan, als het den dienst des Hee- ren geldt. En dat doet het. Het gaat om de ordinantiën van onzen God. Het gaaf tegen den geest van den anti-Christ, tegen den geest van het voortwoekerend revolutinalris- me, dat ons leven, dat onze huisgezinnen, dat onze kerk beiaagt. Daar komen wij tegenop, omdat God het van ocs eischt. Daar offeren wij ons geld voor. Niei, onrdat wQ aan dat geld hechten. Mcar omdat God met dat geld middellijk werkt En Hg zegt ons, dat we de middelen, ons door hem gegeven moeten gebruiken tot zijn eer. Laten we daarom ook op onze eilanden flink aanpakken en ons beste beentje voor zetten. Ais wo niet daadwerkelijk deelnemen aan de actie, wat ten slotte toch ook maar een luftei aantel menschen doen kuuner, laten we dan ons eens afvragen, of we niet te weinig hebben gegeven, of er nog niet wat by moet. Want het is niet om een gave te doen. Het gaat om een offer. Dat wordt wel over het hoofd gezien door veien, Eeu offer. Zooais ik las van een arme weduwe te Rotterdam, die van haar schamel verdiend geld een zeer groot deel voor het Millioen afstond. Ea onze vrouwen, o, zij kunnen zooveel gewicht In de .schaal leggen. Latea e| be denken, dat het ook om haar welzijn gaat I Onze huisgezinnen, de instelling vau onzen God, zjj worden belaagd. Wat is Moeder- schapszorg, zooals een vrouw, hoort ge, een vrouw, die in de Tweede Kamer voorstelt, wat is ze anders, dan een wegdoezeling van het gezin, een ontheiliging van het door God ingestelde huwelijk? Is de consequentie daarvan niet een leven als, zoo niet erger dan dat der dieren En dat willen onze vrouwen niet. Zij bid den God, dat H8 haar voor ontheiliging wil bewaren. .En dat is goed. Dat moet. Maar zf moeten ook de middelen gebruiken. Zy moeten ook offeren. Zij moeten de mannen bewegen tot geven, zelfs al moeten ij zich even bekrimpen daarvoor. Ea voorzoover ik de vrouwen vsn Zeeland en vsn onze eilanden ken, zij zuilen zich een offer getroosten, omdat z| voelen waar om het gaat. Het zsl de eervan onze anti-revolutio naire vrouwen zijn dat zij hard hebben méé- gewerkt aan de totstandkoming van het mil lioen Ik heb goede hope. Ook cp de vrouwen, die onze „M-ias" lezen zij zuilen zich een offer getroosten. Ik ben er van overtuigd. Onze eilanden zullen het aandeel opbren gen 1 Soli Deo Gloria I Maar we Juichen nog niet geheel. Dat doen we, als we er zijn, als wc er boven zijn. Zal dat niet heerlik zyn, als gemeld kan worden naar het Comité, dat de actie over het geheele land voert: Broeders, wjj zijn er. Wij z|n er boven I Zoover moet het komen. En daarom moet deze maand ten maand van ongekend hard werken zijn. Er wordt op u gerekend. Maar ook er wordt, ik wett het, niet tevergeefs op u gerekend. Vele groeten, HAKA. De cople van Ingezonden stukken, die niet ge plaatst zijn, wordt niet teruggegeven. Buiten verantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers Mijnheer de Redacteur. Men kan in ds laatste dagen geen Courant van antlrev. jijde in handen krijgen of deze vermeldt het een of ander omtrent het mil lioenplan door onze voormannen op touw gezet. Zoo lezen w? In uw blad van d. d 5 Febr. '21 het gedeelte verhandeld dooi Gerrltsz. van Putten, waarin deze o.m, eene zeker groep vau ons antlrev. volk betitelt, dat z? wel la theorie by de Antlrev, party behoorenmaar nu de Soc. wetten op hun beurs aankomen. *1 zich nu, uit louter egoïsme er tegen ver zetten. Wy vragen ons af, geachte heer, is dit waai lijk zool Kunt& u, dit beslist staande houden, wat u daar neerschrijft Neen, waarde vriend, de zaak staat geheel anderswy bouwen ook op 't zelfde beginsel ais u en die zoogenaamde personen van an dere maatschappelijke groepen, maar gaan niet door dik en dun mede met de uitwer kingen, zooals In bizonder de laatste wetten aan ons worden opgedrongen; want wat Is toch het geval? Nog voor kort huldigden wq het hulsmans- kiesrecht, doch de menschen veranderen, „niet 't beginsel" en velen onzer party znu warme pleitbrslechters voor vrouwen kies recht. Toen de leerplichtwet tot stand kwam, liep geheel Christelijk Nederland te hoop voor vr$heid en anders hoorden w| in die dagen nieten nu, „de menschen veranderen" nu wordt men gedwongen, dat men niet langer dan enkele uren daags meer werken mag en worden de luiaards beschermd en de eerbiedwaardigs burger?, waarop het land meet steunen by rev. gevaar, dage lijks met den strafrechter bedreigt, omdat .ja, omdat s? werkgever of werknemer zijn, die nog werken willen, dan hebben w| de schoolwet, waarvoor bijna heel Christelijk Nederland samenkwam en God dankte voor de uitredding, maar daarbjj vergeten heeft, dat oase mannen ons beginsel hebben prijs gegeven v oor een hand vol zilver. Ea zoo, zouden wfj kunnen doorgaan, maar genoeg mijnh. de red., wy wilden er alleen maar mede aamfoonen, dat die personen, wel ke niet mede werken aan 't millioeaplnn evengoed antlrev. zijn als Gerritsz, van Put ten en de z?ncn, maar niet door dik en dun blindelings volgen. Laten onze mannen trach ten weder onze vröheld terug te geven en wij zijn weder de vurige strijders van weleer. Wel Is waar, is ons groepje klein in de Sta ten, maar toch kunnen zij pal staan als een Groen van Prinsterer, maar laten z$ niet, om andere partijen te behagen, voor wetten stemmen of afwezig zijn, welke de Ned. in dustrie in gedrang brengen of zoaais de schoolwet onze vrijheid overgeven voor een hacd vol geld; neen liever gein vrfheid, dan zoo'n vrijheid. Hierbij zullen wij het laten, en verzoeken onzen brfcfschryver iets voorzichtiger te zQn met z?n oordeel. U, mynheer de redacteur dankeud voorde verleende plaatsruimte. Teekenen wy met de meeste Hoogachting, Een groep Anti Rev kiezers uit Putten. Onze medewerker is in deze wat voorba rig, geweest. Zooals uit een in dit nummer voorkomende advertentie blijkt, zullen we, zoo de Heere wil, Zaterdag, 19 Februari a.s, het genoegen smsken, den heer H, Col|n in ons midden te zien. Hy hoopt dan in het -Zondagschoolgebouw te spreken over het plan miljoen. RED. Wie in z?n hoekje blijft zitten, ziet weinig en wat hij nog ziet, ziet hij slechts ge deeltelijk, zoodat, wil h? een' oordeel vor men over waf by ziet, hij immer tot een on juist oordeel komt, want het gaat nu eenmaal niet rechtvaardig te oerdeelen over hetgeen men slechrs gedeeltelijs beschouwd heeft. Daarom moet het gtï<oleerde plaatselijke standpunt verlaten worden, uit de donkere valleien ea dalen en kloven moet then op klimmen naar boven tot de bergtoppen be reikt zïa. En wie daar slaat, geniet van een schoon perspectief. Z?n oog wordt geboeid door een vergezicht, waarin de lijnen, in treffende harmonie, uitloopen in ééa centrisch punt. Wet daar beneden een chaos een raad selachtige warboel leek, blijkt nu, in rij a geheel beschouwd, niets anders te zyn dan onderdeden van eeu grootsch majesticus uit gevoerd plan. Daar boven op de bergtoppen wordt het U geopenbaard, dat ai wat ge schiedt, beschreven wordt door de vingeren Gods, dat al wat gebeurd en zich aan ons oog voordoet, in vaste lijnen uitloopt op het ééae centrische punt, de realisatie, de ver wezenlijking van Zijn eeuwig raadsbesluit, de komst van den eeuwigen Heilstaat, waar het vrede zal zijn. Zeker, direct stemmen we het toe, daar beueden in dc diepten en kloven zfnde, kunt ge het gelooven, voor waarachtig aannemen dat alles in vaste lijnen uitloopt op dat eene punt maar zien kunt ge het daar niet, van daar dat slechts b? oogenbllkken g| er bQ bepaald wordt dat alles medewerkt aan de verwezenlijking van dat groote Plan. Doch meestal mort ge, begrijpt ge niet het hoe en waarom van eeu zaak, meestal worstelt ga met dingen, in uw oog groot, maar van de bergtop bezien, nleiig in vergelijking met 't geheel, en g? worstelt U er geheel onder, en die eene, in Uw oog groote zaak houdt U bezig, terwijl waarlijk groote dingen e» gebeurtenissen langs heengaan, zonder dat ze U roeren. Dat z?n onverbiddelijke gevolgen van het blijven zitten In Uw heekje van het verkeeren In de dalen en kloven daar beneden, van het gebruik maken van Uw dorpsbril waar ge [eheel de wereld door bekijken wilt. Neen, naar boven, o Christenmensch, met Uw onmlïbaren B?bel, en op de bergtoppen opent ge dat Goddeiyk Boekhet zal U z?n de oriënteertafel die U de richting wijst van de evenementen in de wereldhistorie. Wat ziet ge De Antithese, die veie malen werd dood verklaard, msar leeft tot den jongsten dag. Chiistus is een teeken, waarvan voor speld werd, dat het wedersproken zou wor den, en die voorspelling was een openbaring Gods, dus waarachtig. Toch scheen het soms dat die Antithese schuil ging, plaats maakte voor de synthese. Maar telkens verscheen plots het teeken te midden der volkeren en bracht de Anti these bange schelding tusschen mensch en mensch. De Antithese was immer onverblddeiiyk. Overal waar de Apostelen in opdracht van den Heiland het teeken des kruises verkon digden ontstond een felle worsteling, 't Was de Grieken een dwaasheid en de Joden een ergernis en niet dan door den weg van bloed en tranen gelukte het het Teeken te plaatsen in de heidenwereld, Met dat Teeken hebben groote geesten geworsteld, er tegen gekampt. Keizers met wereldlijke macht bekleed, hebben er het zwaard tegen opgeheven, diep ingewortelde hsat bezielde hen tegen dat Teeken zoodat hun jongste sterreasnik nog een vloek was tegen dat Teeken en z^ in machidooze woede uitriepen in het aangezicht van den dood„Toch hebt hg overwonnen, vervloekte Galileeërl" Hoe hebben wijsgeeren gewerscht dat dit Teeken neergehaald werd! In ij dele waan riepen z| uit„wy hebben de lichten des Hcs els ge doofd.* In verstoktheid des harten hebben zij verklaard: „Wij hebben de hemelen door zocht maar geen God gevonden" in koken de vQanJachap tegen God en y.?n ordinan tiën hebben zy gele? raard„Eerst dan zal de wereld gelukkig sljn, wan neer da laatste koning Is opgehangen aan. de darmen vsn den laatsten priester." Op pijnbank, schavot ea brandstapel hebben z5 getracht dat Tee ken te vernietigen. Dat teeken was de steen des aanstoots, de rots der erg. mis. Die Antithese ziet ge van uw bergtop als een scherpe vaste iyn in osrspectievisch ver gezicht, door da loop aller eeuwen, en Uw B|bel vertelt U, dat tenslotte in de dagen der voleinding, die Antithese het zal zijn, waar zich allea steeds meer en meer ooi concentreert, het zei do hoofdigs uitmaken naar het centrisch eindpunt. Wat ziet ge? Dat Nederland door Gods Voorzienig Be stel aangewezen werd om de Antithese het scherpst op den voorgrond te plaatsen. Vekn hebben dat betreurd. Er moest meer verdraagzaamheid zign. 't Wassietgoed, dat men zija godsdienstige overtuiging overal deed gilden, 't Veroorzaakte haat ea vijand schap, 't maakte het leven onvecdraageiyk. Maar de Calvinist betreurde hst niet, hy daakte Gad, dat Hy Nederland da genade schonk, om de Antithese tof hoofdpunt iu den strijd te maken lu zyn vaderland. De Calvinist houdt van sfr|d, duldt geen verdraagzaamheid. Tfonwens daar spreekt geheel de Neder lands: he geschiedenis van. Ncderland's on afhankelijkheid Is uit de Antithese geboren, en het leeft door de Antithese, wanneer in Nederland de Antithese wegstierf, zou Ne derland geen Nederland meer zyn. De Antithese was er iminer onverbiddeiyk het criterium van het ganschs openbare leven, het drong er binnen de muren der Kerke Christ!klom er in de vensteren van de school in lager, middelbaar en hooger oa- derwys, het eischte er plaats in raadzaal en volksvertegenwoordiging Eu dit m zaagt ge in geen enkel Isnd. Wy vragen U af, wijs ons één land waar in het politkka ievea, in volks vertegenwoor diging en regeeiing, zich ailes zoo om de Antithese schaarde als in ons Vaderland, ge kunt het niet, want het Is er niet. Hoe komt dit? Ia'Nederland een twistziek volk? Absoluut nipt, er is geen gemoede lijker, geen toegerfujker volk daa het Hol- lanösche. Het is alleen het gevolg vaa de zuivere Openbaring, die Gad de Heere van Zichzelve aan ons volk gaf. Oüderschat het niet, het is geen kit fne zaak, dat w3 als Anti-revolutio nairen in ons program van beginselen kunnen schrijven, dat de grondtoon van ons volks karakter Calvinistisch is I Als een monumen taal stuk van helder, zuiver Godsbegrip staat daa» ds bekende Dordt-iche Syaode van 1618 en 1619. Ontroerd U niet de schoonheid, de rijkdom, de weelde van de stoere, schrlftuur- ipe belijdenis, die de mannen vap de Synode wisten od te bouwen uit en cp het Woord Gods. Wy vragen U, waar vindt ge iets dergeiyks Nederland is het land vaa de Antithese en daardoor steekt het ver boven andere landen uit Want daar waar de Antithese is, issttyd om de Eere Gods uit te dragen. Wat siet ge Dat geen één land een Anti-revolutionaire school bezit, zooals Nederland. Wel zijn er landen, die Contra-revolutionaire party en hebbes, maar dat is geheel Iets anders. Geen laad heeft mannen gehad als Groen van Pïlnstersr en Dr. Kuyper. En Juist Groen van Psissterer was het, die ons volk heeft geleerd wat de Revoiutieleer is in oorsprong, doel en wezen. Van hen hebben wy gekord, dat de Revolutie is de stelselmatige ca systematische omver werping van het Goddolp Gezag, de negatie van Gods Souvereiniteit over a! het gescha pene. Daarom kan tegenover de Resolutie niets anders gesteld worden dan het Evangelie. Dat is de Antithese, dia wy glashelder hebben geleerd van Groen van Prinsterar. Maar God schonk ons ook Kuyper, die aan die schoons waarachtig? leer visesch ea bloed g&f voor ons volk, die leer populariseerde voor zelfs deo heel eenvoudigs. Zoo ontstond d« Anti-revolutionaire pari? als werk van Gods barmhartigheid en genade In ons vaderland. Geen ander land schonk God tot den huidigen dag dit voorrecht. Wie Antl-revoluticmaii is of wil sfja bedenke dit goed, want niet alleen ia leer, maar ook in leven, zoowel persooaiyk, als ia het ge zinsleven, in mastechapy en staat, in ver houding tot God en mensch moet het blijken, dat men Auti-revolutionalr is. Niet voldoende is het, d&t men Anti-rcvoluilonair stemt of deelneemt aan de Anti-revolutionaire actie, het Anti-revolutionaire beginsel moet levens beginsel voor U geworden zyn, een beginsel waaruit ge leeft, uw daden en spreken moeten hst st?rapel daarvaa dragen, Dat beginsel moet U veredelen, veradelen ea verheffen en richtsnoer z|n ia al uw daden, want wie Anti-revolulionair wil zijn, aanvaardt de be ginselen van Gods Woord, bsiydt de God- deiyke autoriteit vsn dat Woord, wil dus Christen 3?n en buigt zich voor de moraal vsn dat Woord en indien het leven daarmede vloekt, God zal dien mensch oordeelen, Wat ziet ge Tegen de revolutie het Evangelie. Revolutie ea Evangelie. Ds Antithese. Goed doorzien hebben oase mannen, dat tenslotte alleen het Evangelie de dam kan zyn waarachter de wassende stroom der re volutie te houden is Jammerlik bestaat er nog, ook onder onze menschen, zco weinig een juiste definitie van het begrip der revolutie. Er bestaat revolutie en Revolutie met een kleine- en hoofdletter R Indien een zekere volksgroep een welgeslaagde Staatsgreep doet en een monarchale regeeringsvorm verandert in een republlkeinsche, is.dat revolutie, maar behoeft dat altijd nog geen Revolutie te zfln. Immers ook onze vaderen verrichten in den tachtigjarigen kr|g eeu revolutie, terwijl z|, hoewel z| het woord Anti-revolulianair nog niet kenden, d t toch mei hart en zleln ware,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 3