Zaterdag 5 Februari 1921 voor «ie Ziridliollaiidgelto en Meeiiwssclie Eillanflten Eerste Blad, Antirevolutionair ÖP DEN UITHUIL gflawsn uit hst Osutrun?. W. BOEKHOVEN Z®n@n, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verders Administratie franc© toe te zesden amn da uitgevers Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post ?S Ceat bfê vooruitbetaling: iUITENLAND b« vooruitbetaling i 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. U2TQB¥IRSs gOMMBL?DïjK. Telefoon Intercoramucaal No. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel!, RECLAMES 40 Cent per fÈ&êt, SOEKAANKONDIGING 10 Cent p«r regel. D1ENSTA AN VRAGEN ea DIENSTAANBIEDINGEN 1 1.- per plaatsing, Groote letters sa vignetten worden berekesd nasr da plaatsruimte die sij beslas», Mvesffeutilta worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR, Ons kabinet. Er schijnt in sommiger hoofden een bij aan 't zwermen. Spreekt met hea over ons kabinet en se vereenzelvigen 't met ds Aati- rev» Kamerleden, met dat handjevol der onzen, een twaalftal van de 100. Voor 't feit, dat er nog een 30 R Kath. zijn ea een 12 tsl Christ. Histo?. die ook veel in den melk te brokken hebben, hoort ge niet. Dat er Roomsche mi nisters zij a en Christ. Hist, ministers, 't wordt niet bedacht. En toch zal men 't moeten aanvaarden, dat er is eea soort Coalitie ka» binet, waarin de Antirev. partij van de negen ministers er siasr een paar in bezit heeft, die dan voor 't sociale leven eecige kracht bij kunnen zetten. Maar overigensde Anti rev. partij is in da Kamer en in 't Kabinet, (en de proportie is eerlik I) maar weinig van beduldenis. Onze mannen in de Kamer ban nen protesteeren, mede onze Ministers kunnen protestecren, maar tegenhouden niet altijd, omdat er naast de 42 R K. en Chr. Hlst. ook nog een kleine vijftig regeastandess zitten. Een beetje steun van die 50, plus de steun van R.K. en Chr. Hist.ea 't wetsont werp gaat er door, al huilden onze antiiev. kamerleden en ministers tranen met tuiten. Elke minister is verantwoordeifik voor eigen daden en wetsontwerpen. In 1918 is er geen bindend Regeeringsprogram gemaakt, zooals dit geschiedde in 1901. De ministers ztja bfeengeharkt. Een voor een kwamen ze tot elkaar. En in zoo'n positiezender afspraak van vaste regeeringslf nsn, kan iedere Minister doen wat goed is ia z«n oogeti. 't Zal ia 1922, als de Vrijs, wellicht triomfeeren, niet zoo gaan. Zij zullen als fusie en ais Ministers komen met één plan, tenz« de Sociaal De mocraten reet in 't eten werpen. Maar de Rechterzijde is in 1918 zóó maar, op goed geloof, in den str§d gegaan. Op hoop van zegenDoch dat zal in 1922 ook wel veranderen't Moet veranderen. Inzage van de boeken. De redacteur van 't Vaderland, de heer Roodhuizen wel bekend, schrijft over de crisis, en de werkeloosheid en de mogelijke onrust, die vooral in de steden, daaruit ken voort vloeien. Hij wenschte natuurlik voor ons nationale ea voor ocs iadustrlësle leven de noodzakel|ke rust en orde cn onderwerping, En een middel daartoe is 't openen der boe ken door den patroon of de vennootschap. Een eerijk opbiechten voor de werklieden boe 't met de zaken staat en of werkloosheid dsn wel loonsverlagiog noodzakelijk is. De gedachte is niet nieuw; maar verouderd in geen geval. De idee der Bedrlfsorganisaiie heeft ook de inzage der boeken door de be stuurders der Vakvereeniglng in zoo'n tak van industrie tot gevolg. De soeialiïatteidce heeft ook zoo'n kern. Es van zelfwie op 't stand punt gaat staan, dat de Nieuwe Tijd andere vormen van bedrijf en gansch andere orga nisatie elscht dan voorheen, zal er toe moeten komen om de boeken van inkomsten en uit gaven open te leggen, om zoo den socialen vrede te bewaren, om zoo alle wantrouwen tegen 't kapitaal den kop in te drukken. Zeg tegen den werkman: Ik kan geen hooger loon geven I maar hg gelooft 't niet. Doch open Je boekenen hg zal 't wel moeten ge- looven en dus zwggen en er zich bg neer leggen en met U samen den last der inzin king dragen. Voor den bedrgfsvrede is een vertrouwelgk woord tegenwoordig niet meer voldoende I De verlangens van den Arbeid gaan naar opening der boeken. Bezwaren si£n daar niet aan verbonden, wanneer men met redelykt werklieden en redelijke werk gevers te doen heeft. Maar dan moeten, en we leggen daar den klemtoon op, van beide zgden redelgbe raenschen aan 't saam spreken zün. Wil men mg de huid af stroapen, dan blijft men uit mgn boeken uit. Gunt men mg als patroon ook een stuk brood, naar en in mijn standnaar en in mijn prestatie als leider der fabriek: daar leg ik graag mgn boeken open. Zoo komt er vertrouwen. En vertrouwen is de stut der Maatschappij. V Parijs De Conferentie der groete Mogendheden om as® Dultschland zijn uitbetaling aan frankrijk te regelen, is weer op niets ult- geloopen. Er zal aan een commissie benoemd worden, die het geldelijk vraagstuk nog eens onder de"den. Ea al overleggen- Ja nfftllt u6 VCfWlödCriHO JllOonllAM Ja Dam/9 onder de ooge» zw zien. En al overleggen de, neemt de vwwgderlng tn8scjjen ,ie gön(j. genooten toe. En dat ia deiea tgd. Uitge bazuind w®rdb*t °ve' velden en daken, dat de Volkenbond het orgasn zou zgn, dat de Eenheid der volkeren ia zgn corpus droeg. De Volkenbond! poëeten en prozaschrgvers, journalisteni en ministers eerste klasse met wereldberoemde reputaties schreven erover. Vrede op aarde en in messchen een welbe hagen I De Volkenbond met internationale rechtspraak en beperkte oorlogsverklaring, vermindering van oorlogslasten en ooriogs- gerei, met internationale arbeidsbemiddeling en nog al meer van dat moois:'tis alles larie gl twee Jaar, ja, eerlijk geieid: Is er zog wel één Euro peaan die niet z§n l&ehend spotter, den vrgen teugel geeft en even gskekeo naar de hjns- wersteri van Jan Klaassss, niet met een gevoel van vermakelpen tegenzin, da capri olen en bokkesprosjgen van de houten ffgu- ren gadeslaat? De Volkenbond I Eenheidsdrang Zelfbe houd? Europassche vrede voor eeuwig? Paradgsweelde van geuren van Vredeloover Kransen slechten van olijftakken Leg neer je pen ea word satiricus! Spot I Spot volop I Spot en spuit uit je af keer, die daar In je ziel wriemelt als vuile wurmen la een hengelaarsdoos, ParijsVolkenbond of Volkenwond Hoe zit dat nu I Ten zegen of ten vloek. Ik ga een drama schrijven, getiteld Vol kenbond. Een tragedie I Neen, het zal een comedle zijn. En ik zal je laten lachen, dat je dar men schudden. K{Jk toe, het scherm gaat op 1 Een zaal in Parijs Een wonderlijk Qcd, Dr. Kuyper is gestorwea cn bij de konink lijke begrafenis treurde 't gansche antirev. Nederland, terwijl detegensïanders den groe ien strijder een zeer eerbiedig Rus! in Vrede toewenschten. En nu weer dreigt een nieuwe ramp: dr. Baviacks toestand is zeer, zeer zorgelijk. Zoo worden binnen weinige maan den twee groots mannen, twee corijfeeëa, twee banierdragers ons aatirev. volk ontno men. MaarGad is een wonderlik God. Twee raaunra van groote kracht en be- teekenis ontvielen ons geheel of b|ss of daar staas er weer twee op, n.l. da heeren Idenburg en Col«a, twee Oud-ministers, die ob8 voort willen helpen ia den Name des Heeren Heeren. Twee mannen gaan 't Laed door, avond sae avond sprekende over 'i Mlllioenplan, over den Uitbouw onzer par<U, over onze beginselen en onze toekomst. Voor stampvolle zalen, terwijl da liederen van Hamgaloth da muren doen dreunen. Wij zij a geen weezen meer. Ik zal ulieden geen weezen laten, sprak ds ontfermende Heiland, teen Hl zgn hsmel- tocht aanvaarden gingen 't is of de echo van dit barmhartigheidswoord nog ia onze coren klinkt. Daar staan twee reuzen figuren in den polltieken aatir. strfd klaar, omdr. Kuypers en dr. Baviacks werk over te ne men. Is dat geen genade en is dat geen eere voor onze Partij Maar wat is dan wélgenade ea wat is dsn wél de eere. Wfj volgden dr. Kuyper als politieke man nen stsar.de op 't Program der Partij. We luisterden met gretigheid naar dr. Bavlnkin de Eerste Kamer. We volgen ook deze twee nieuwe Standaarddragers en steunen hen met onze gebeden, onze gaven, onze ge wil ligheid. God is een wonderlijk God. Tremendeop de graven onzer vcorgangesen, laat Hij een ster der Hoop straten In de omfloerste ziel. En dat licht verkwikt. Hadrak vtrbedea „Brutaal", heb ik het genoemd. Suze Groenewsg en de socialistische Ka merclub en Pers met haar doen net alsof sfj die ellende b| het moederschap nu pas voor het eerst hebben ontdekt. Alsof zü 't eerst er wat aan willen does,,.. Maar «iücve I wat doen z% Trachten zij in eigen kring b.v. het mede leden op te wekken en hst z3 gSsssc.-dem. vrouwenriubs, hetzij als particulier die arme moeders en kindars met de dééd te halpen Financieel te steunen? Van hulp en verster kende middelen te voorzien? Of hulp te zoeken en te vragen Nooit iets van gehoord Let wel, dit is niet persoonlijk gezegd. Daar z«n ook onder de sociaal-democraten weldadige menschen die niet voor zich laten trompetten en in stilte weldoen of hulp ver- leenen; daar Is vooral ondsr wat men dan verkeerdelijk noemt het „volk", vaak zónder onderscheid van godsdienst of richting een bereidwilligheid om elkander in dan nood b« te staan, waaraan hoogere standen een les zouden kunnen nemen. Dit alles geef ik dadelgk toe. Maar als party, zij het dan officieus, als richting wordt er niets gedaa?.'. Er worden redevoeringen gehouden. Meetings belegd. Moties gesteld. Altes om er toe te geraken dat de „Staat" ook deze zo?g weer op zich neme a zal, Ik spreek daar noch nader over. Maar 'k sou dan toch in dg eerste plaats aan Suze Groeneweg weteens willen vragen of ze ooit keunis nam ven den arbeid van osis diaconaat. En nu zie ilc des arm al omboog gaan... Dsn mond al wrang samentrekken En dan komen er verbalen, over wat men diaconale armenzorg pleegt te noemen in sommige plaatsen, waar de kerk van Chris tus is versteend en waar uit de fondsen, die het voorgeslacht naliet, nog wat wordt „be deeld". Ook ons een groote ergernis. Maar wij hebben het recht cm in de eer ste plaats op te merken dat er langs dien weg dan toch bulten dea Staat om nog iets wordt gedaas, vrat beter is das niets, maar bovenal hebben wij het recht te vragen dat men letten zal op hetgeen wél gedaan wordt, altijd ia gedaan en*waar men van de zgda der bedillers niets tegenover te stellen heeft. Weet sïcu, hoivae! milllosnen jaars door de handen der diakenen is alle stilheid aan da armen worden te koste gelegd, met name ook voor snoederschspszorg, al spiak men voorheen, eer de zaak op politiek terrein was aangeland van de zorg voor „kraamvrouw en kind". Ais mea 't niet weet, dat men 't on- derzaeke. Er is wel een schatting van te maken. Msar dit durven we zeggen, dat er boa- derden kerken zij:', waar Chtirius' Woord in eere is, „de armsn hebt gij ait|d metu" ea waarbinnen tooneeten, sis we de vorig® week schilderden, niet voorkomen. Men hangt dit niet aan de groote klok. 't Karakter van het diaconaat brengt juist mee dat er naar buiten zeo weinig mogelijk van openbaar wordt en dót maakt in onzen reclamesuchflgen tijd, dat z! dis geheel bui ten het laven der kerk staan, vaak niet eens vermoeden wat er gedaan wordt. Als 't noedig is, zorgt de diaconie voor geneeskundige huip en vrouwelijke verple ging, iaat versterkende middelen komen, ziet om naar huip, zoolang de vrouw nog te zwak Is voor haar werk, zoekt in 't uiterste geval een meer gegoed gezin, dat de verpleging van het kind eenigen t«d op zich neemt. Es dit niet eens maar menig keer. De meer welgestelder worden georgani seerd om elk op zijn beurt voor dergelijke kraamvrouw kost te zorgen; de volwassen „zusters" die ia hst eigen huisgezin gemist kunnen worden, nemen soms lijdelijk de huis houding waar, als moeder ligt en er niemand te, die haar vervangen kan. En van dat altes wordt geen ophef gemaakt. Dat gaat altes „diaconaal". Zonder dat zelfs de meeste broeders en zusters er van weten; zij stellen eenvoudig hun broeders diakenen in staaf om de armen in den naam van Jezus christelijke handreiking te doen, maar laten het verder aan hen over, hoe en san wie ze het'beste den. En waar we óók op wijzen Dat het de gemeente en de diakonie er niet om ts deen te, in de armenverzorging maar van zich éf te schuiven vrat ze kóu, om met zoo weinig mogelijk onderstand er zich af te maken, neen i z% stelt er juist haar eere in, om zooveri immer mogelijk haar armen, dis Christus haar naiist, alléén te verzorgen. Laat ik één voorbeeld mogen b|brengen. De diaconie der Geref. Kerk van Amster dam heeft natuurlijk groote zorgenin zoo'n wereldstad komt wat kijken en daar km men niet zeggen wat in een heel kleine plat telandsgemeente 'a enkelen keer v;el gehoord wordt: dat men eigenlijk geen armen heeft. De Amsferdamsche gemeente deed veel. Maar er was nog alt§d iets dat de diaco nie hinderde. Langs alleriei wegen en volgens allerlei bepalingen kregen haar armen nog ateeds een 20 000 gulden uitbetaald uit de stadskas. Dat was de diaconie een aanklacht. Z'| moest voor de armen zorgen En toen heeft ze hst aangedurfd, na de gemeente gehoord te hebben, om aan de Overheid te zeggen: „Vriendelijk dank voor uw gewilligheid' maar wij suilen voortaan in allen nocd onzer armen voorzien." En de 20.C00 galden kwamen er. Niettegenstaande dezelfde kerk voor haar dienaren, kerkgebouwen, emeriti en zooveel meer te zorgen heeft. Wil Ik nu hiermee roemen Dat z« verrel 'k Weet te goed, hoeveel, hoe onnoemelijk veel er nog aan de vol maaktheid der christelijke barmhartigheid ontbreekt Maar laat de „rooden" zwijgen. Zij deen altijd precies omgekeerd. Iaplaats dat zij ooit beginnen, zelf hun schouders ergens onder te zetten, weten ze altijd direct 't wel zoo te draaien, dat de last komt op den rug van Vader-Staat, Voor den strSd tasten ze ia den zak. Als er bijv. ergens staking is. Maar „hu!p in nood", daar is de Staat vooi. En zoo wordt ook nu weer da „moeder- schapssorg" direct dea Staat op de schou deren gelegd en wij kunnen niet luid ge noeg waarschuwen, dat mes zich door geen mooie piaatjcs late begoochelen, want dit gaat lijnrecht tegen onza beginselen in. Men moet dis goed verstaan. Ik zeg niet dat de Staat hier werkeloos moet blfven en dat hl niet bv. in dsn weg der verzekering ook hier een roeping hebben zouéét is heel wat anders. Maar wat drift Suze Groeneweg c,s Laat men dit toch goed insiea, Hüa „moedesschapszorg" loopt miop ont kenning, op uitschakeling, cn tenslotte op verwoesting van het huisgezin 't Geldt dus hier de „Strijdt om het huis gezin". Ook, ja t omdat z« ds ongehuwde moeder met de gehuwde hulsvrouw op één l«a stellen wil. Als ze maar een klad hebben en dus „moeder" zijn, is het Suze en de haren 't zelfde, of dit kind In wettigen echt verwekt is, dan wel vrucht van hoererij of overspel. En nu ochik kèn dat wel Iz wéét hoe de fiolen van toorn over me uitgestort zulten wordenom 't hardvochtig monster, die 'n armen zuigeling wil laten boeten voor wat de moeder én een arm vsrleid meisje, voor wat de mm misdeed Men heeft dan zelf de mooie rol. Maar laten deze schreeuwers dan eerst alweer eens deugdel^k nagaan wat van bus en wat van óssen ksat zooal, hand In de beurs, voor die arme meisjes sa die onge lukkige buiten echt geboren kinderkens wordt gcdé&a, Eilsichiéa dat hun roep dan iets zachter klinkt. Ook voor de oegehuwde moeder ea haar kind moet gezorgd, Even afdoende ais voor ieder ander, die gsbsek heeft: het ie een mensch, een schepsel Gods, dat ia ellende verkeert, maar niet en nooit laten wa de ongehuwde mofder in raug ea orde ea eere gelijkstellen mat de weïtige vrouw. Niet w|l deze laatste beter is. Ja, het kén zije, als God oordeelt, die har ten en niesen proeft, dat een wettig gehuwde vrouw zelfs tegenover het zevende gebod zwéétder schuldig bevonden wordt, dan eea ongehuwde moeder, die voor da verleiding bezweek Maar dét oordeel is ons niet gegeven. V/ij hebben te oor der ten naar tfeordins.n- t'ëa Gods, die den ^heiligen huwelijken staat" heeft ingesteld, waarom wij, ook in onze wetgeving, niet mogen doen, alsof het al of niet gehuwd sijs er niet toe doet: als er maar een vrouw is, die een kind heeft. Maar er is nog iets anders. Dat feitelijk veel dieper gaat. Aan die gaasche beweging vaaSuza Groe neweg c.s. ligt een beschouwing ten grond slag, waarbij de echt iets bijkomstigs wordt. Het moederschap wordt bij hen 'n functie. Die de vrouw verricht, éllereerst en Aller meest ten behoeve der „Gemeesschsp", van den „Stsat". Ja, z« schenkt haar méa ktetderes. Zij houdt haar geslacht in stand. Zf doet het huisgezin bloeien Mea wil dit altes, wat voor óss het eerste, het hoogste ea voornaamste ie, nog niet wegcijferen,maar dit gaat in hun ge- dachtengaag dit alles verre te boven: schenkt kinderen aan de Gemeenschap, Altijd weer heizelfde grondverschil Huisgezin, óf individu. Da cel, waaruit het volk is opgebouwd, is zeggen wij het hulsgezin en daarom is de vrouw óns boven alles de „moeder in huis". Neen, seggen onze tegenstanders, het volk is een bijeenvoeging van individuen, losse personen, éénlingen, en nu vervult de vrouw ten behoeve dier Gemeenschap de functie, dat sij steeds weer nieuwe individuen voortbrengt En dén is de conclusie duidelijk, Zooals de man, die zijn leven lang arbeidde voor de „Gemeenschap" op zijn ouden dag met s|n vordering komen mag om „Staats pensioen", zoo mag de vrouw, die de „Gemeenschap" kinderen schonk, komea met haar vordering om „tnoederschspiloon". Nooit doen wij aan zóó leis mee. UITKIJK. Amice I W« schrijven nog maar 1921, maar lu ge dachten leven de zwendelaars reeds in 1922. Want dan hebben we, zooals je weet de al- gemeene verkiezingen. Het is een scherp woord, dat woordje zwendelaars. Maar het is niet te scherp uit gedrukt. Want waarmee men tbsns den boer op gaat hei is boerenbedrog, hst is valsch ge doe, het is zwendel. Het zoo onwaarachtig, zoo onwaar, als 't masr esnigssins mogelijk is. Als men zoo het pleit wil winnen, moet het verkeerd uiiloopen. Ea de zwendel Is niet hier of daar var- spreid. Neen, stelselmatig over het geheele laad verspreid, met vooropgesattebedoelingen wordt de aeiie alom gevoerd. Ik bedoel de actie voor hetstsat?peasloen. Den boer gaat men op om zooveel mogel«k handteekeniugen Se verzamelen ven 't petlon- aement, waarin om staatspensioen wordt ge vraagd. Versla m| au goed. Het is het recht van de voorstanders van Staatspsasioneeriag, om propaganda te voeren voor hun idee. Ik zal de laatste zijn, om hen dat te betwisten. Zij hebben hun meaning daarover. Ik heb de mijtu'. Die kunnen (en hier ia dit geval doen ze het!) diametraal tegenover elkaar staan. Maar dat behoeft hua niet te beletten, te propageerea yoor wat zfj meeaea, dat goed en noodig is. Hierover gaat dus het geding sist. Zij mo gen propsgandavergadetingen brleggen mo gen debaitecren, dat voor mijn post de von ken er afstuiven. Maar ze moeten in hun sirüd tegen da tegenstanders van het staats pensioen waar blgven. Geen zwendel, geen valsch gedoe, geen vöiksveHökkèrij, En dat gebeurt op groote schaai. Men zij gewaarschuwd daarvoor» Want weet ge, wat da consequentie Is? Dat mea in 1922 zal seggen: gij hebt vorig jaar op de lijst voor Staatspensioen geteekend. Welnu, dan moet ge au onza candiJaten steunen, dis u dat staatspensioen zullen brengen. En dan zulten sdjj, die hebban geteekend (en daaronder moeten verschillende van onze menschen zijn I) met beschaamde kaken staan. Dan zouden zfj moeten stemmen op hun politieke vijanden. Dat zal niet gebeuren. Ik weet dat wel. Maar het is de consrqueatie Bedenk dan vóór ge taekent, vóór ge het oor leest aan de vaische leuze. Waat men vangt u met deze vraag: Wilt g| van dat gehate zegeltjes plakken af zijn Eb gretig zegt g|ja. Let welik be oordeel dit laatste niet, kom er misschien binnenkort nog eens op terug, ia ander ver band dan. Ik constateer alleen, dat tal van measchen, ook van onze menschen gretig ia zeggen. Ja van dat zegeltjes plakken wil ik wel af. Welnu, is dan het antwoord, teekent op tlesesi üjsi. Hoe mser hasdteekenlEgen we krijgen, hoe liever. Dm ziet de regeering, dat we zoowat het geherie vslk achter oas heb ben. Ea dan zal z'4 wel zwichten. Dsn geeft ZÜ ons staatspensioen en van dia zegeltjes piakkerl z^n w| af. Het is een teugen, waarde. Want gesteld, dat we sfoatepenslosn krlgen, dan zfjt g$ daarvan niet af. Beek! het u niet in, want het is een valsche in beelding. ;Ek kom hierop een volgende maal terug. Eerst moeten we iets anders onder de ooges zien. Ik zei daareven: gesteld, dat wij staats pensioen kregen. Maar we ksfjges het ntet van eea regsetirsg als de tegenwoordige. En waarom niet? Wel, amice, omdat het hier een beginsel- kwestie geldt. Wü, Anti Rev., v/% zien daasvan niet af. Voor ons is Staatspensioen zedel«k onge oorloofd. Als ik dit neerpen, dan moet ik dit kunnen aantoonen. Ik wil trachten, het zoo eenvoudig en duideifjk mogelijk te doen. Kom ik daar mee in eenen brief niet klaar, dan is dit geen beswaar. Dan maar enkele dagen geduld. Dan komt het vervolg De zaak is hst waard om onder de oogen te wordes gezien. Nieuws vertel ik niet. Want de kwestie al of niet Staatspensioen is bij verschillende verkiezingen al aan de orde geweest. Dat nu weer wordt opgerakeld is wel begrijpelijk. We hunnen, nu de oorlog geëin digd is, en er zoogenaamd weer normale toestanden bomen, ons weer meer dan de laatste jaren gaan bemoeien met de politiek. Daarbij openbaart zich een geest van reactie, die de voorstanders vsn staatspensioen zeer ten stade komt, En tenslotte zgn, zooels ik reeds opmerkte, de algeoieene verkiezingen in het zicht. Het werd dus haast tijd voor onze tegen standers om op het oorlogspad te gaan. Er moet gestreden worden. Hos doet niet ter zake. Je moet het aldus redeneeren z«,'t is de politiek, zoo nauw niet nemen. Een leu gentje kan er brst mee door. Het komt er maar op aan, zieltjes te winnen. Pat is het

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1