VERKOÜPINGÊH,
8EMEKBD NIEUWS.
z|n wapenen te stryden hebben, ook al doen
we niet volmaakt onze plicht en al is onze
arbeid met zonde beylekt dan toch mogen
we wel 09 Uw steno, op Uw gebed reke
nen, want het is niet onze zaak, maar die van
Hem, die wij belijden te zj[n onze Vader die
In de hemelen woont en van Onzen Heere
Jezus Christus, Oods Zoon.
Na eenige minuten pauze kiügtdc heer de
Wilde het woord die begiut met eenige woor
den van eerbiedige nagedachtenis te wijden
aan het overlijden van Ds. A. Mackenze.
Deze thans overledene predikant, zegt spr.
diende de Gereformeerde Gemeente te Dirks-
land. Ds. Mackenze stond nooit op het stand
punt dat de A.-R. partij een kerkelijke party
is, gelgk wel eens ten onrechte beweerd
wordt. Ds. M. was niet Gereformeerd of
Hervormd doch behoorde tot een andere
Kerkformatie, maar droeg in het diepst van
zQn ziel de overtuiging dat de A.-R. party het
Woord Gods hoog houdt ia Staat en Maat
schappij en daarbf leeft.
Het voorbeeld van Ds. M. moeten wij vol
gen, zegt spr., en met plichtsbesef en toe
wijding onze partfj dienen
Met toewijding, want dat zal in de toe
komst voor alles noodig zijn.
Na 1918 is men gaan gevoelen welke
groote beteekenls de wereldoorlog heeft ge
had in geestrijk en stoffelijk opzicht.
Hartroerende berichten zfjn tot ons ge
komen uit Rusland, Oostenrjk-Hongarje, de
Balkanstaten en Dtilfschlaed,, berichten over
honger, nood, lijden, ellende en jammer.
Ia dit alles mocht ons Nederlandsche volk
zich bijven verheugen in een betrekkeljke
welvaart. We mochten ons bijven verheugen
in een bloei van handel, nijverheid, industrie
en landbouw.
Toch schjnt het hoogtepunt bereikt te zijn
en valt er thans een kentering ten ongunste
waar te nemen. Dit is geen nieuw verschjn-
sel. Alt jd na een oorlog of beroering kwam
die daling.
Wijlen de heer Dr. D. Bos het overleden
lid der Staten van Groningen heeft kort voor
ajn sterven midden in den oorlogstijd be-
langrijke bescheiden verstrekt en er op ge
wezen dat het landbouw credlet na afloop
van iedere oorlog een belangrijke daling
onderging.
Die prijsdaling der producten viel waar te
nemen na het beëindigen van den oorlog in
1648, na den Spaanschen successieoorlog in
1713 na den zevenjarigen oorlog in 1763 en
ook na het einde van dez.g. Napoleontische
oorlogen in 1815.
De volgende cijfers na 1815 z§nsprekend:
Tarwe In 1817 f 11.—, in 1819 f 6.60, In
1823 f 3.45.
Rogge in 1817 f 12 10, in 1818 f 9.90, in
1819 f 5.50, In 1823 f 3.15.
Gerst in 1817 f 8.15, in 1819 f4.12, In 1823
f 2—.
Haver in 1817 f 8 60, In 1818 f 4.95, in
1819 f 3 30, in 1823 f 1 20
Boekweit In 1817 f 15 40, in 1818 17.70, in
1819 f 4.95, In 1823 f 2.90
Zullen wij deze tijden weer beleven vraagt
spr. Het is gevaarlijk zich aan voorspellin
gen te wagen. De heer Treub, de groote eco
noom heeftdat ondervonden.
Maar toch, sombere verschgnsden doen
zich allerwege voor. Werkeloosheid neemt
hand over hand toe, vele fabrieken staan stil,
en het ia te verwachten dat op stoffelijk ge
bied ernstige tijden vcoi de deur staan. Het
is uit met het maken van groote winsten en
het is wel zeer de vraag of de verdiensten
zoo boog zullen blijven dat er aan de ver
plichtingen voldaan kan worden. Ook met
het opdraven vaa hooge loonen is het uit.
Zelfs hebben arbeiders gevraagd om daling
van hun loon om toch maar de zekerheid te
kunnen hebben dat zij aan de arbeid kun
nen blijven.
Beziiten we echter geen zekerheid van de
toekomst op stoffelijk gebied, wel bezitten
we die op geestelijk terryn. Er is in alle
landen, cok hier onder alle ellende, te con-
srateeren een geest die tot droefheid stemmen
maet, een geest van verwildering, een geest
van pretmakeiij, een geest van zingenot, een
geest van onverschilligheid, een geest van
revolutie, van verzet en opstand. In de breede
kringen van het intellectualisme zoowel ais
in de kringen van den arbeid is het geloof
in den Christus weggestorven.
Indien er by de jongste volksteliig niet
gevraagd was geworden tot welk kerkge
nootschap men behoorde, maar cf men z|n
heil In Christus gevonden had, dan zou blij
ken dat er vsn ocs Nederlandsche volk nog
ternauwernood als van een Christelijke natie
gesproken kan worden. De kerk heeftüde heer
schappij over de geesten verloren, z& is niet
meer by mnchte den stroom tegen te houden.
D; Wetenschap houdt met den Christus geen
rekening meer. Kunst en letterkunde gaan
lijnrecht tegen de beginselen vaa de Chris-
teiyke kerk in. De volkszeden ontaarden al
meer.
Van Zondagsheiliging is geen sprake meer,
wel van Zondagsrust maar dan om zijn zin
nen in sport en voetbalspel bot te vieren.
De Christelijke begraving verandert men
in lïzverbranding, en op de vraagWachter,
wat is er van den nacht,[moet het bange ant
woord luiden, bet is en blijft nacht.
Zoo is de toestand op geestelijk gebied.
Ja, het is de vraag of de groote afval van
den Christus, zooals Deze het eenmaal voor
spelde dat het in het laatst der dagen wezen
zou, reeds nu niet valt waar te nemen.
Tegenover dit alles rijst de vraag hoe w?
ais belijders van den Christus hebben te ban
delen. Moeten we ons niet nauwer aaneenslui
ten en hebben we geen roeping te vervullen?
Een Duitsch Christelijk man heeft spr kort
geleden gezegd dat Indien Duitscbland een
Antl-Rev. party had zooals wij er een bezit
ten Dultschland gered zou z|n.
Het is bekend dat alle hoop en verwachting
der Vrijzinnigen in de Novemberdagen van
1918 uitging naar de A.-R. party. Het is be
kend dat van vrijzinnige zijde onze Chrlsteiyke
vakorganisatie en A -R. Klesvcreen. geldelijke
steun werd aangeboden, omdat z| zagen dat
het tenslotte de A.- R. party was, die de dam
zou vormen tegen de revolutiestroom.
Wij moeten voortgaan op den ingeslagen
weg.
Tweërlel roeping hebben we te vervullen.
In de eerste plaats hebben we als A. R.
party een roeping ten opzichte van ons volks
leven. Het is niet juist dat ons eenlgst doel
zou z0n mannen af te vaardigen naar Kamers
of Staten of gemeenteraden. De hoofdroeping
is invloed uit te oefenen op den geest der be
volking. Dat hebben een Da Costa en Groen
van Prinsterer gedaan, zQ hadden geen kies
vereniging of party, z\ hadden het geloof
In Gods Woord en dat brachten ze uit In
het volk. Dat deed ook Dr. Kuyper. Hoofd
roeping la positief op te treden in ons volk.
Er is een neiging openbaar die het niet zoo
nauw wil nemen, die ook rekening wil hou
den met andere denkbeelden, ook die moe
ten we waardeerea zegt men dan, het is
noodig samen te doen te schikken en te
plooien men moet relatief zijn zegt men.
Daar komt spr. tegenop. Neen positief zjn,
aan het Woord mag niet getornd worden,
de geloovlge kan geen gemeenschap heb
ben met de wereld, Christus en Belial kun
nen niet samen gaan. We mogen niet wereld
gelijkvormig worden.
Nooit is hei in de geschiedenis uitgekomen
dat overmacht een grootheid overwon, maar
wel altijd die schaar die vaststond. De Gi
deonsbende Is er het bewys van. Die Duit-
scher heeft spr. niet gezegd dat de A. R.
party groot is, dat Is ze In 't geheel niet,
maar toch zal deze A. R. party overwinnen
mits zij getrouw biyft aan Gods Woord.
De tweede roeping is op te treden naar
buiten in het maatschappeiyke en Staatkun
dige leven. Verdedigend en strydend moeten
we op treden. We hebban te stryden tegen
de partyen van Heks. Dat is de aloude stryd.
Groen van Prinsterer heeft het reeds in
1840 gezegd, er is geen principieel verschil
tu8schen vrijzinnigen sociaal domocraten
communisten en bolsjewieken zy allen wyken
af van het Woord des Heeren dat ons ge
geven 13 om toe te patsen ook op maat
schappelijk en Staatkundig terrein. Er is geen
principieel alleen een gradueel verschil.
Onze stryd ging voorheen altyd tegen de
vrlzlnnlgen, dat heeft in hoofdzaak nu afge
daan. Het Is naar het woord van Groen van
Prinsterer gegaan, ze zin afgegleden steeds
verder van het woord, van vry zinnig worden
ze socialist, van socialist communist, en van
communist, bolsjewiek.
Spr. sprak een leider der vrijzinnigen die
spr. vroeg naar het miljoenplan.
Spr. zelde hem dat Col|n en Idenburg te
Utrecht gezegd hadden dat er voor de actie
noodzakeiyk een Miljoen komen moest. Nu
zou het voor deze heeren en nog tien ande
ren geen bezwaar z|n zelf dit miljoen byeen
te brengen, maar de partij moest het doen.
Het moet een partij bureau worden, een
bui eau vaa de partij.
Deze vrizlntiige leider vroeg aan spr. of
zij dat gedaan kregen, Spr. antwoordde, wel
zeker krygea we een Informatie bureau, pro
beer in Uw party dat ook eens!
Maar het antwoord luidde: waar zouden
we het geld vandaan halen, misschien zouden
tien man het wel byean kunnen brongen
maar van een party niet, wij hebben geen
party meer. Onze kleine menschen zijn over-
geloopen naar de Socialisten.
Zoo Is het gegaan, zegt spr. en Treub doet
al »yn best nog een fusie tot stand te bren
gen. M ar het is gedaan met de liberale party.
Spr. heeft er vroeger hard tegen gestreden,
doch het Is nu niet meer noodig, se zyn er
niet meer.
Nu gaat de stryd tegen de socialisten
en het Is denzelfden stryd.
Wat willen de socialisten. Loon, steeds
meer loon by minder arbeid. Vraagt maar
eens ran Wlbaut, de Amsterdamsche wet
houder. Hy zelf zei dat de gemeentearbeiders
hun krachten overdag conserveerden om
's avonds thuis ander werk te doen.
Ook v/ij anti-revolutionairen komen cp voor
de rechten van de arbeiders, maar zooals
zy het doen. Dat is uit den duivel Daarom
gaan de socialisten over naar de bolsjewisten,
Wibaut kan niet meer geven dus dan raakt
zyn r|k uitl
Zij wilden het algemeen stemrecht, het
wapen werd, helaas voor hen, uit de hand
geslagen, het vrouwenkiesrecht kwam, helaas
ook voor ons, zegt spr. maar 't wordt hun
uit de hand geslagen.
zy willen beperking, vernietiging van land
en zeemacht. Vraag eens by de Buitenland-
8che socialisten Frankryk en België b v. om
beperking der defensie, ze zouden U uit
lachen. Men struikelt er over de soldaten.
Zij willen socialisatie. Alles aan en door
de gemeenschap. We hebben, zegt Spr. de
eenige zegeningen ervan ervaren. De Amster
damsche tram Is gesocialiseerd behoort aan
de gemeenschap. Den Haag heeft een parti
culiere tram. In Amsterdam betaalt men 15
cent en in den Haag 10 cent voor een tram
biljet. Dat zyn de gemeenschapszegenlngen
Zoo ook staat het met de Banken van
leentng. Ta?wijl da particuliere banken nog
winst maakten, stond in den Haag de ge-
meentebank voor esn tekort van f 24000 met
nog een half °/o rente minder dan de parti
culiere.
Veronderstel eens, zegt spr. dat er socia
lisatie kwam, dan zou uien al de gevolgen
der ambtenary ondervinden, en dat kan ook
niet anders, want hst iicht in het systeem.
B v. by de postei Ken is er sprake van ge
weest, dat de kantoren tusschen half een en
half twee gesloten zouden worden, opdat de
heeren hun koffie konden drinken. Ongeluk
kiger tyd valt niet uit te denken. Maar dat
staat te wachten met dit systeem. Met de
vryheid is het dan volkomen uit, door de
socialisatie kry gen we een nieuwe heilige St.
Bureaucratius
Van de sociaal democraten valt niets te
verwachten. Als er op Flakkee mochten zijn
hoopt spr. dat hen de oogen zullen open
gaan.
Als men de verslagen van den Amster-
damschen raad leest bemerkt men dat er ru
moer heeischt, een leven en lawaai tusschen
de H H. Socialisten onderling dat alleen Ber-
ïyn nog de kroon spant.
Zy bezitten de onmogeiyksletheoriëea, on
praktisch en niet uitvoerbaar, en zy spreken
er in volksvertegenwoordiging niet ernstig
over, 't gaat alles onder lachen en stoeien
en schelden. Wat de uitkomst ls ziet men
in Rusland. Hier heeft de werkman den 8-
urigen werkdag, maar daar zeker niet I Met
de zweep worden onwiillgen tot den arbeid
gedwongen. Wie daar arbeidsschuw ls wordt
gestraft met den knoet of gevangenis.
Men heeft ons wel eens toegevoegd dat
we een nieuw systeem moesten scheppen,
De S.D A.P. heeft dat, maar de A.-R. party
zegt men, heeft geen systeem. Zy moesten
zich eens hervormen.
De A -R. party zegt spr., staat op het his
torisch gewordene, wy willen van geen
omwenteling weten Wij hebben onze beiy-
denis„Ik Geloof in God den Vader, den
Almachtige, Schepper des Hemels en der
Aarde. En in Jezus Christus, Zynen eenig
geboren Zoon, Onzen Heere".
Wy gelooven in God Almachtig en in Zyn
Woord. Dat is ons systeem. Laten we dat
vasthouden ook in onze party, dan zyn er
zegeningen te verwachten voor onze party
voor heel ons vaderland.
De gedachtenwisseling die op deze rede-
voeringen,volgde werd geopend door den heer
Padmos van Ouddorp die in opdracht van de
Klesveraldaar het woord zal voeren. Doch
allereerst wil hy zyn persooniyke verontwaar
diging uitspreken dat de secretaris niet op
deze vagadering aanwezig is.
Spr. brengt enkele grieven ter bede tegen
de invaliditeitswet enz. en wil voorstellen
een motie aan te nemen waarin uitkomt de
wensch dat de A.-R. party en haar voormannen
biyven sullen by de oud aden.
De heer J. Siellng van Melissant heeft ook
grieven w.o. zyn, Invaliditeitswet, vrouwen
kiesrecht, arbeidswet, werkloozenverzekering
enz. terwyi by verschillende ongemotiveerde
beschuldigingen in de vergadering lanceert
tegen de party, en Kamerleden. Beschuldigin
gen die we niet in ons verslag opnemen, maar
die wel nader aan het licht komen b| de be
antwoording door den heer Schouten.
De heer v. d. Heuvel van Ooltgessplaat
vraagt wat men eigeniyk kan inbrengen tegen
de bewering dat onze mannen het vrouwen
kiesrecht in de hand gewerkt zouden hebben.
Vervolgens trof het spr. zeer, wat de
heer Schouten seide omtrent de onverschil
ligheid van enkelen tegenover onze beginselen
ia de parfy en voor de arbeid van onze voor
mannen. Het ls hier niet de plaati zegt spr.
om moties aan te nemen, maar anders zou hy
voor willen stellen wat eens In de Kits vereen,
te Ooltgensplaat ter sprake werd gebracht
n.l. in een motie te belichamen de liefde en
trouw en achting voor onze voormannen, op
dat eens biyken zou dat het niet waar is,
dat het platteland zich onverschillig voor de
daden van onze party hoofden toont.
Met langdurig applaus toonde de vergade
ring haar instemming met dit laatst gesproken
woord.
De heer Schouten het woord nemend zegt
bi) te z|a wat te hebben gehoord uit de
vergadering dat nu eens nader besproken
kan worden.
De heer Sieling, zegt spr., beweert dat de
belde sprekers uit de stad komen en dus
weinig weten van wat op het platteland
gaande is. Dat is niet geheel billijk zegt spr.
zelf heeft spr. tot z0n dertigste jaar te Maas
sluis gewoond dat meer een dorp dan een
stad is, een plaatsje van 10.00D zielen, ter-
wyi spr. in meer dan 250 plaatsen groot en
klein, met onze Ant, Rev. menschen in aan
raking komt. Maar ook de heer de Wilde
komt ambtshalve dag voor dag met de toe
standen ten plattelande op de hoogte, zoo
goed als de heer Sieling.
De heer Padmos, zegt spracht het zeer
gevaariyk dat spr. de invaliditeitswet aan
roerde in zyn rede. De heer Padmos beweert
dat de invaliditeitswet zichzelf afbreekt. Be
weren is altyd iets gemakkeiyker dan be-
wyzen aanbrengen.
Spr. herinnert zich dat het met de onge
vallenwet evenzoo ging ais thans met de Inv.
wet. Wie beginselen boven belangtn stelt
rechtvaardigt de ongevallenwet. Geen een
A-R. is er meer die er zich tegen verklaard.
Spr.'s vaste overtuiging is dat indien de
inv. wet volgens de bedoeling van de wet
wordt uitgevoerd, het een zegen afwerpt voor
ons Vaderland. Natuurlik keuren we niet
alles goed, maar toch is dat ons standpunt
en dat verdedigen we. Wel zou het gemak
kelijk zyn te spreken naar het hart des men
schen, maar dat is niet antirevolutionair.
Antl-Rev. is de banier van Chrislus overal
te ontplooien. Dwaalt spr. hierin, dan hoopt
hy dat Siellng hem zal onderwyzen.
Mijn oude vriend Padmos, zegt spr., heeft
een brief voorgelezen, waarin gewezen werd
op het verlaten van de oude paden door on
ze mannen. Maar dat kan ons niet gelden,
zegt spr. Noem maar eens feiten waaruit te
bewyzen zal zyn, dat wy tekort zyn gescho
ten tegenover onze tegenstanders. De aan-
teiging dat w| van de etlsche bezwïmelings-
wfjn gedronken zouden hebben, geldt onze
antlrev. mannen niet. Het etlsche relativisme
waaroverdehr.de Wilde sprak, het betrekke-
llk maken van de dingen, is op ons niet van
toepassing en als er een party is dan is het
de A.-R. party die daar altyd regenopkomt.
Talloos vele zijn onze mannen, die altyd
tegen het relativisme opkomen in het staat
kundig en maatschappelijk leven, en ons
hoofdorgaan, de Standaard, heeft regelmatig
juist daarop gewezen.
Laten we de bezwaren met elkander be
spreken, mjar als het er op aan komt ons
program te handhaven, dan hebben we te
zyn mannen van stavast en dan behoeft dit
niet in een motie belichaamd te worden.
Het is onjuist, dat onze mannen met den
stroom zouden meeglgden, waarom zouden
dan juist wy de reactionairen genoemd wor
den. Altyd wordt er door onze mannen aan
gedrongen op bezuiniging.
Wilt ge bewys? Lees dan de oificieële
handelingen der Staten Generaal over de
Staatabegrooting van 1921.
In wat de hr. Rutgers daar gesproken heeft
klinkt U in elk woord het woord bezuiniging
tegen.
En wilt ge van my lets weten, zegt spr.,
lees dan hetgeen door mij, onder groot gejoel
der socialisten, in den R rfterdamschen ge
meenteraad is gezegd over de bezuiniging.
Hei gehceie jaar ls spr. achtervolgd ge
worden met verzoeken toch vooral niet door
te groote bezuiniging, uit het oog te verliezen
de belangen der arbeiders.
Zoo ook is het met de heer de Wilde te
genover de colleges gemeenteraden die de
bezuiniging op alle terrein voorstaat.
En wat nu de linksche groepen ons toe
voegen deert ons niet, zegt spr maar dat onze
eigen mannen klagen en veroordelen dat doet
spr. zeer. En dat er geoordeeld wordt zonder
kennis van zaken, zonder voldoende onder
zoek dat is in stryd met ons christeiyk be
ginsel, de zulke wyst spr. op het geen onze
Catechismus zegt dat we nooit iemand onge
hoord moge oordeelen. Stapels van redevoe
ringen zou spr. kunnen toonen van onze man
nen waarin zy het pleit voeren voor bezui
niging.
Als er sprake is van beginselvastheid dan
mag het toch wel ongewenscht heeten den
weg van het Staatspensioen op te gaanDaar
tegen heeit Dr. Kuyper, hebben OGk wy al
tyd gestreden.
Als er dan ook iets gerechtsvaardigs is in
het verwyt van den heer Siellng, dan komt
hy er toch thanB mee te laat, zyn stem van
protest had hy moeten doen hooren op de ver
gadering der Deputaten, toen by afwezigheid
van Dr. Kuyper onder de leiding van den
heer Idenburg o.m. in het program van acte
de uitvoering van de wetten Talma werd
opgenomen, terwyt daarna alle kiesvereni
gingen in de gelegenheid gesteld werden
hun bezwaren daartegen in te brengen.
De A.-R patri ls zooveel niet meer, heeft
de heer S gezegd. In zekeren zin zegt spr.
hebt U gelijk. Maar begiypt U dat wel goed,
wat dat zeggen wil Weet U dat in de drie
groote steden van ons land V» van ons ge-
heele volk woont En dat daar in die steden
dageiyfcs velen ten offer vallen aan dentyd-
gcest, zoodat als God het met verhoedt, de
geest van afval en revolutie als een lawine
ons land zal overstroomen. Weet gy daar
iets van, vraagt spr. dan moet het U op de
knleëa voor God brengen en hem smeeken
onze A.-R. party fe helpen opdat ons volk
bewaart blijft b| Gods Woord.
Spr. west er iets van. Met 6 leden zitfen
de A.-R. in Rotterdam in den Raad. Spr.
vraagt den heer Sieling te onderzoeken en dan
te zeggen waarin die 6 mannen z|n te kort
geschoten.
Als ge zegt dat hun krachtsontplooiing te
klein was, dat hun arbeid gebrekkig was en
met zonde bevlekt dan hebt U gelijk, maar
gy zult beseffen dat er niets van aan is van
wat U betoogd hebt. Alles doen wy, zegt
sprwat mogeiyk ls ons program uit te voe
ren en de wacht te houdeu bij ocs beginsel.
Met nog een reeks van feiten toont spr. dit aan.
Wy zouden het program van Troelstra uit
voeren heeft de luer S. gezegd 1 Dat kunt U
wel beweren zegt spr. maar Uw bewering is
geen bewys. Bewyst U het eens I
Het wordt hoog tyd zegt de heer S., dat
de leiders en de A. R eens by elkaar komen,
dat is altyd hoogtyd, zegt spr., want dan
wordt er meer beter begrepen en wordt er
veel misverstand weggenomen.
Wat bet vrouwenkiesrecht betreft. Twee
der A. R. Kamerleden hebben er voor ge
stemd. Spr. zelf was niet aanwezig omdat er
algemeen gedacht werd dst er dien Vrydag-
avond niet meer gestemd zou worden en
Spr. een belangrijke conferentie had in Rot
terdam over de tramstaking.
Die twee A. R. kamerleden hebben hun
stem zelf gemotiveerd en de andere 11 hebben
niet voorgestemd.
Zouden w| het Vrouwenkies echt in de
hand gewerkt hebben? zegt Spr. Begrypt
de heer Sieling niet dat w| met 13 man de
andere 87 kamerleden niet in onze hand
hebben? Daar de Kamer zoo'n beduidende
meerderheid had hoe konden wy dan het
vrouwenkiesrecht tegen houden
Weet de heer Sieling niet dat we geen
anti-revolutionair Kabinet doch Blechts een
Christeiyk Kabinet hebben?
De werkloozen zouden uit de werkloosheids-
kas f 32 ontvangen 1 Laat de heer S. is een
geval noemen. Dat kan de heer S. niet. Laat
hy aan een der Anti Rev. burgemeesters op
dit eiland inzage vragen van de oificieele
gegevens, dan zal het tegendeel hem biyken.
Put uw gegevens uit officieele lijsten en
niet uit blaadjes of geschrijf, laat U eerst
voorlichten voor ge Uw meening gaat vor
men I zegt spr.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen
misbruik gemaakt wordt.
Spr. is niet pedant, maar durft zeggen dat
hy in het publiek en binnenshuis getuigt
voor de zuivere Anti Rev. beginselen. Ia een
belangrijke conferentie, binnenshuis kort ge
leden, was spr. goed Anti Rev. Weet den
heer S. wat dit zeggen wil
Het is niet moeltyk zegt spr. tot de heer
Som hier in deze vergadering wat te be
weren, maar wat wel moeiiyk is te getuigen
voor onze A-R. beginselen in een vergade
ring binnen een stad ah Rotterdam, waar
onder de arbeiders soms 70 of 80 socia
listen en Bolsjewisten zgn. Dat kostvlessch
en bloed want w| doen het niet om den
menscb, maar omdat het Gods zaak is, om
dat het gaat om de wederkomst des Heeren,
de realisatie van Zyn Raadsplan. En dat
doen wy met liefde, zegt spr., doch waar
we by dit werk, recht op hebben is juist
beoordeeld te worden door onze mannen.
Spr. waarzchuwt den heer S. voor z|n
Staatspensioen want op het oogenblik dat
h| bezig is de wetten Tatma als gevaariyk
voor ons land te noemen, is hy zelf bezig
ons land naar den afgrond te helpen I
Het Staatspensioen kost nog veel meer
geld. De twee dingen, de wetten Talma ver
werpen, als in stryd met onze antl-rev. be
ginselen, en tegeiyk Iveren voor het Staats
pensioen, verdiagen elkander niet Door ons,
Anti-rev., is altyd gezegd, dat de kosten der
Invaliditeitswet moeten verdisconteerd wor
den door de maatschappeiyke prestatie.
De heer S. voert het pielt voor het spaar
bankboekje. Dat heft het individualisme ten
troon. Het ademt den KaïosgeestBen ik myn
broeders hoeder. Daar tegenover staat het
Anti-rev. beginsel, dat wy gemeenschappelijk
de solidaire schuld dragen zullen. Wat de een
te veel betaald, doordat hy door God geze
gend is met een langer en voorspoediger
leven, dat komt den ander, die ongelukkiger
was of vroeger werd weggenomen, ten goede.
En dat is met verzekering altyd zoo. Wie
heeft ooit een te veel betaald bedrag van
een verzckeringsmaatschappy terug ontvan
gen?
De heer S. sprak over den heer Braatwat
die doet, zegt spr., is heelemaal niet Anti
Revolutionair. Het is de ontaarding van onze
politiek dat ds belangen boven de beginselen
stelt.
Spr. eindigt nu, om des t|ds wille in een
geestdriftige perorotle waarin hy opwekt te
stryden voor de beginselen, ook al wordt
het bang om ons heen, het Lutheilied.biyve
ons parool„Delf vrouw en kinderen 't graf.
Neem goed en bloed ons af. Het brengt U
geen gewin. Wij gaan den Hemel in, en erven
Konkksyken".
In een luid applaus uitte de vergadering
haar gevoelen, waarna de heer de Wilde ein
digde met dankzegging.
Op Dinsdag 1 Februari 1921 des voor-
middags 10 uur van planken, latten, ribben,
delen enz. te Dirksland aan de Kaal.
Deurwaarder GROENENDIJK.
Op Dinsdag 1 Februari 1921 deB namid
dags ten 1 uur van planken, latten, ribben,
delen enz. te Mellssant aan den Molendyk.
Deurwaarder GROENENDIJK.
„Op Donderdag 3 Febr. 1921, 's voorm.
97i uur (nu aankomst der tram), te Dirksland,
aan den Geldersehendyk, van: 1 Veulendra-
gend Bruin Merrlepaard, 10 jaar, 2 boerewa-
gens, waarvan één doordraaiend, wlelploeg,
ijzeren en bouten eggen, rolblok, Reform
windmolen, bietensnyder, klaverrulters rood
wit-, en kaothool enz. ten verzoeke van den
Heer N. Biemcnd, te Dirksland.
Notaris VAN DER SLUIS
Op Donderdag 3 Februari 1921 des na
middags ten 2 ure van planken, latten, rib
ben, delen enz. te Achthuizen nab| het Café
Jacobs.
Deurwaarder GROENENDIJK,
Op Vrydag 4 Februari 1921 des voormid
dags ten 10 ure van planken, latten, ribben,
delen enz. te Mlddelharnis aan de Kaal.
Deurwaarder GROENENDIJK.
Op Vrydag 4 Februari 1921 des namiddags
ten 2 ure van planken, latten, ribben, delen
enz. te Sommelsdyk aan de Kaai.
Deurwaarder GROENENDIJK.
Op Donderdag 24 Februari 1921,'svooim
9,30 uur, te Sommelsdyk In den polder Ever-
dina, van Boerenlnspan, ten verzoeke van
den heer W. Heestermans.
Notaris VAN DER SLUYS.
„Op Woensdag 26 Februari 1921 ,s voo,„
9'/, uur te Mellssant, naby jHerklngeu
den Ktlnkerlanschen dyk van Boereninin,.
ten verzoeke van den Heer W. Mis te Ai. 'f
lissant.
Notaris VAN DER SLUYS.
Zaterdag 22 Jan. by afslag, 't avonds GUu. I
te Ouddorp in het logement van Akerahoci J
van een perceel bouwgrond en een be, I
plaatsje te Ouddorp aan den Nleuwev»e, i
naby het dorp, groot 11.48 aren of 75 R f -
M., in 2 perceelen en in massa. Dadel|k
gebruik te aanvaarden. Ten verzoeke vsan
gemeente Ouddorp.
Notaris VAN DEN BERG.
Op Vrydag den 28 Januari 1921 des nt.
middags ten 2 uur van planken, latten, ribben
delen enz. te Stad aan 't Haringvliet sag oj f
Kaal.
Deurwaarder GROENENDIJK.
Op Zaterdag den 29 Januari 1921 des ut. f
middags ten 1uur van planken, latten, rib. I
den, delen enz. te Stellendam aan de Kam
Deurwaarder GROENENDIJK.
Openbare Vrywillige Verkooping vail
Bouwland te Stellendam. Op Donderdag 2;l
Januari 1921, des nam. 5 uur in het CallI
van Rossum te Stellendam by afs|g|l
van 1.67.10 Hectare (3 gem. 192 roedrjl
Voornsche maai) bouwland in kavel 29 vtgf
den Adrlanapolder gemeente Stellendam, kar I
Sectie A. nomraer 197. Verhuurd tot bloot!
schoof 1924 aan W. van Rossum voor f 2Q0 f
's jaars. Ten verzoeke van den Heer A. Spooi
Az. te Utrecht.
Notaris VAN BUUREN.
„Op Donderdag 27 Januari 1921, te Qudt
Tonge, in Hotel „Geluk" by Velling; en op
Donderdag 3 Februari 1921, aldaar In Hotel
„Ware" by afslag; belde dagen,desvm.t« 1
half 12 ure, van
Eene nieuw gebouwde en weldoortimmerd)
burgerwouing aan den Stationsweg, te Oudt
Torge, metjerf en tuin, aldaar, kad. Seclie C no
2717, ged. gcoot 3,54 Aren Dadelijk m
de gunning fe aanvaarden. Ten verzoeke vu
den Heer G. Knaape. Voor bezichtiging sleu
tel verkrygbaar b| den Heer C. van Noord
afslager, te Oude Tonge.
Notaris AKKERMAN."
Verhuring bij inschrijving ingaande I
April a s. voor 5 jaren van 1-15 20 H. A,
weiland onder de gemeente Geervliet, in dei
Blertschenpolder, aan den Bllndeweg, |g
huur geweest by J. Mooldik Bz. en vu
3 35 00 H.A. welland, aldaar in den polder
Oud-Schudd^beurs, voor één of 3 jaren nuti'
verkiezing, in huur geweest by L. v. d. Linde,
Inlichting uitsluitend ten kantore van onder-
geteekende alwaar de voorwaarden ter lezing
liggen en de inschryvingsblljetten gesloten
moeten worden ingeleverd vóór of op Z»ter-
dag 22 Januari 1921.
Notaris, C. LOEFF.
Op Donderdag 3 Maart 1921 des é^k,
9,30 uur, ten verzoeke van den heer B. Ros- S
molen onder Oude Tonge naby Nieuwe Tonge,
Notaris VAN BUUREN.
Op nader te bepalen datums la Februail
1921, te Stellendam, ter herberge van F. Troont
van 4,58,86 H.A. (9 Gem. 297'/, R. V. Maal)
Bouwland, te Stellendam, in den poldei
Nleuw-Stellendam, in 8 perceelen en In massa,
Dadelijk te aanvaarden, ten verzoeke van den
heer C, van Kassei te Dirksland.
Notaris VAN DER SLUYS.
Woningwoeker. „Volkshuisvesting" vertelt
weer van een ergeriyk voorbeeld van wo-
ningwoeksr.
Het betreft een bovenhuis, van den eigenaar,
gehuurd voor f 42 per maand.
De huurder exploiteerd het bovenhuis, be
staande uit twee etages en een zolder aldus:
De voorkamer le etaga is verhuurd aan een
gezin, bestaande uit man en vrouw Dejmes-|
schen betalen f 17,50 per week. Z| y)M
tevens 't zijkamertje in gebruik.
Da achterkamer van deze etage Is b| den
huurder zelf in gebruik. Hy woont er met z|n
vronw en drie kinderen.
Op de tweede etage is de voorkamer ver
huurd aan een gezin bestaande uit man en
vrouw, de menschen moeten f 15 per week
betalen. Het zykamertje op deze verdieping
is verhuurd aan een juffrouw. Huur per week
f 11. Deze juffrouw houdt voor den huurder!
het geheele huls schoon en behoeft daarom
„maar" f 5 voor het zyhok te geven. De achter
kamer 2e etage is verhuurd aan een gezin,
man en vrouw, huur f 15 per week. Naast
deze achterkamer is een flinke keuken, die
echter niet gebruikt wordt. Er ls eenfornuii
en er zyn gascomforen. Het staat er nutteloos.
Wy komen daarna op den zolder. Onder de
booge kap z|n 6 karretjes of beftr gdzegd;
hokken getimmerd, zy worden bewoond dooi
drie gezinnen en drie vrijgezellen.
Een der kamertjes, groot ongeveer 5 i 6
vlerkante meter, huisvest een gezin (manen
vrouw.) Huur f 5,50 per week. Er staat een
ééns-persoons bed. Het ls er den ganschen
dag donker en koud, want er is geen licht
trouwens op den heelen zolder niet. De men
schen moeten hun eten koken op een petro
leumstel, dat dan tevens maar als verwarming
dienen moet.
Op dezelfde w|ze zyn nog twee andere
gezinnen op den zolder woonachtig, Huu
„kamers" z|n nóg kleiner; de huur is even
eens f 5,50 per week.
Een der andere hokken is als slaapkamer
verhuurd aan een vry gezel, die er f 5 pet
week voor moet betalen.
Het v|fde en zesde hokje doet resp. f3,50
en f 2,50 per week.
Het wemelt er van de muizen en in enkele
„kamera" zit wangedierte.
Een waterleiding of een privaat la er op
den zolder niet. Alle negen zolderbewoners
moeten gebruik maken van de W.C, op de
tweede etage tezamen met de vyt personen
die daar wonen. Het privaat voor deze 14
menschen is er een zonder waterspoeling.
Op de zolderverdieping ls geen andere
uitgang dan de trap naar beneden. Tenzl
men het venster, dat in de dakgoot uitkomt
als brand-ultgang bedoelt heeft. Maar dit
venster, dat ongeveer 1,25 meter van den
grond ia, wordt bovendien afgealoten met
een yzeren hekwerk. Dit hek dat gedraald
kan worden ls echter vastgemaakt met
twee hangsloten. De bewoners wisten niet
waar de sleutels waren.
Welke winst maakt de huurder nu wel op
dit bovenhuis HQ zelf betaalt f 9 per week
en ontvangt f 86 per week I Per maand be
taalt hy f 42 en ontvangt f 372,50. Dit ia per
jaar f 50 en f 4472. Een winstje dus van
byna f 4000, waarvan alleen afmoet f 300
voor de schoonmaakster en een bedrag voor
siytage der meubelea.