Zaterdag 8 Januari 1921. 85rt* Jaargang 2666 tooi1 de Znidhollaniliciie en üeeuwselie Eilanden. Eerste Blad. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Baanbraken is mosliijk. W. BOEKHOVEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Adverlentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers OP OEI UITKIJK. Deze Conrant versch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAQ. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent by vooruitbetaling, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT. urrasvHRSt 3 0 M M E L 9 D IJ K, Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENXIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regal. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DiENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f l.~ per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die beslaan. Advcrtentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN to UUP, Wie veel liefheeft lijdt ook veel pijn. Als de Antirev. partij de eeuwige ba gmselen van Gods Woord belijdt en die vaar en op 't Heden wil toepassenals zs liefde toont voor dat Woord endaar- voor wil leven, dan lijdt ze tevens pijn. Want 't Woord wil uitgeleefd worden dat is zijn hoog en edel karakter. Men spreekt en gebruikt veel, dat „woord aitloven" en men bedoelt er mee: alle zinnen en zintuigen, alle krachten, in- aerlyk en uiterlijk, alle aanleg, alle arpbitie, alle ingewortelde anaangeboren k ^igheden, hartstochten, verlangens au begeerten, in dienst stellen vanéén zaak. Ba dat vraagt 't Woord onzes Gods, Al zijn wijsheid moet betracht; al zjjn wetenschap gekendai zijn voor lichting aanvaardal zijn vermaan ter karta genomen. „Hoort gij hemelen 1 an neme ter oora, gij Aarde, want da Heere spreekt. (Jes. 1:2 Ontvang tooh do wat uit Zjjnen mond an lag Zijn redenen in uw hart." »Nu dan Israëli hoor naar de inzettingen en naar do rechten, die Ik nlieden leere ta doen, opdat gij leeft en inkomt an erft het land, dat de Heere, uwer vaderen God, u gseft." (Deut. 4:1) Zoo dus: 't Woord des Hseren, die inzettingen en die rechte* moeten uit geleefd worden. Ze moeten op dien bo- dpn van ons hart liggsn omzstekun- s 0 ovsrdenken, en ze moeten als dadsn naar huiten. Niet één maal maar steeds. En ons gansche politieke leven mag geen andere bedoeling hebben, dan, niet-zichzelf, maar Gods Woord uit te leven dat dagelijks tot ons spreekt. Zeer zeker; ons gansche leven moet zijn één lichtbundel van liefde en geloof en hoopeén schitteren van Gods beeld, dat we in algemeenen zin nog immer zijn, ver verheven boven dier en plant, één bevestiging van de hooge afkomst uit 's Makers handéén lichtglans, ster uit 't Oosten, die wijst naar Bethlehem. Zeer zeker, ons gansche leven moet een pleidooi zijn voor de waarheid van Gods Woord; een afspiegeling, dat we nog veel meer dan ds Heidenen, Wet en recht en Zede geschreven hebben in enz# harten; dat erkontaktistusschen kemel en aarde en we hier slechts pel grims zijn, landverhuizers doortrekkend naar een ander Vaderland, Maar ook in ons politieke leven moet dat blijken. De Aarde is des Heeren, mitsgaders hare volheid 1 De Staat, de provincie, de gemeente is des Heeren, mitsgaders hunne volheid in dageïijksche zorgen van inrichting, bestuur en wetgeving. En omdat wij die Aarde en hwe volheid liefhebben als Gods scheppingen omdat we dien Staat, die Provincie en die Gemeente liefhebben als Zijn handen werk; én omdat Gods Woord nu eischt een uitleving van dien Staat, die pro vincie en die Gemeente om 's Heeren rechten te doen, Zijn geboden te betach- ten, daarom lijdt een Antirev. zooveel pijn omdat hij veel liefheeft én 't Woord én den Staat maar hij ziet die uitleving niet steeds en begeert ze toch, want ze is eisch Gods, en hij weet 't dat die uitleving een juichen des Hemels zou zijn, zij 't een knersen des duivels. Hij weet 't, Gods Woord én de historie der eeuwen is er borg voor, dat zoo'n uitleving den kemel op aarde brengen zoueen para- dijsweelde, ongekend na de inzinking buiten bet Eden des gejuks, Maaar juist dat weten is pijn en smart elk oogenblik.'En hij zou als Antirev., ja als rechtsch man, die zijn Bijbel omklemt, wel een geweldenaar kunnen zijn, om weg t# bannen, wat het pad van Gods Woord met steen blokken onbegaanbaar maakt. Hij zou geesels van ijzerdraad kunnen nemen om weg te slaan elke hindernis, die de uitleving van Gods Woord belet, maar zijn geweld zou méér 't Woord dan de hindernis schaden. En daarvoor dient zoo'n slaan en smijten om tot betere toestanden te komen, nagelaten. »Noch door kracht, noch door ge weld, maar door Mijnen Geest zal het geschieden", zegt de Schrift. En die Geest werkt immer langzaam, maar sekuur. Nochtans, daarom, juist door die langzame beïnvloeding, zou de vu rige Antirevolutionair, met laarzen van den reuzenman, de gansche oppervlakte van ons Landje willen doorstappen om maar gauw te gaan verbouwen en restaureeren, eu zijn liefde vloekt met die langzame beinvloeding't moest ve#l gauwer #n vlugger gaan die om zetting der harte* en die ombuiging van den wil daarom heeft hij veel pijn. Da aards deugt nietBn de uitleving naar 's Haaien Woord meet er zijn, an anders géén dagenraad en heil! En de liefde om 't betere ta zien en 't beste ta aanschouwen, is er. Maar alles sto#t tegen jaalias breekt af rondom jaen da Geest, dia 't Alles kan vervormen, werkt lang zaam, veel te langzaam naar je be gaerte. Zeg ons 1 is zoo'n liefde geen pijn Krimpt fijn gevoel niet gauwer in dan ruwe schorst Slaat zond# eens kinds niet diaper wonde dan misdaad des vreemden Vooruit te willen, en niet zoo vlug te kunnen 1 't Is pijn tenzij mat volta bewustheid aanvaard wordt, dat we hier op Aarde maar baanbrekers zijn, om wat steanen op zij te werpen. De baan is te lang voor ons menschjes. om em heelemaal goed te krijgen, want hij leidt tot binnen den Voorhof des hemals, en tot daarbinnen in voer je je eigen en je medeschepselen nooit, Tot de hemelpoort; dat zou gaan. Maar daar houdt de weg niet opt Bin nen" is de eisch, En wie nu met liefde vervuld, gaat baanbreken zal veel ergernissan en bezwaren ontmoeten; maar hij weet dat vooruit en wordt er niet door af geschrikt. 't Zal hem moeite, strijd, nachtrust, opoffering, vijandschap baren maar de Liefde drijft hem voort met 'tWerp weg die steenen in de kracht en mogendheid uwes Gods, en effen de baan, opdat de Koning der Eere rijden kan Baanbreken is moeilijk; maar niet te moeilijk, mits maar steen voor steen Eiken dag een draadje is een hemds mouw in 't jaar én beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht én, niet 't vele is goed, maar 't goede is véélén, wat in het vat is, verzuurt niet.én, de be stendige jager vangt het wild, én liefde overwint allesén geduld en voorzich tigheid zijn moeder en kind onzer por- celeinkast. Zoo dus: Baanbreken! uit aandrang des harten om Gods wil. Ziende op den H. Geest, die altijd met rustige bedaardheid Zijn werk van vernieuwing voortzet, dan hier, da* elders; opZjjw rijd en op Zjjn manier en in volgorde nu deez, da» die; »u dit Land, dan dit, hetwelk tot verheffing en aanbid ding overgaat. En bij de liefde zult ge vaak pijn ervaren, maar ze zal toeh nooit zoo groot zijn als de liefde volle Heiland droeg op Golgotha, die om te herstellen de nagelen door de handen zag slaan en toen nog voor zijn vijanden bad Ja, Zijn liefde, die de baan effende naar 't Hemelhuis, binnen daarin, kostte hem pijn, ziele en lichaamspijn. Maar Hij bereikt# zijn doel. Laten wij dan ook eens wat pijn dragen't Hindert niet, als 't doel maar bereikt wordt, dat onze Liefde had en daaruit ontsproot: De Staatkunde voor onzeu GodÜ8 provincie voor onzen Heer#. De gemeente in Zijnen dienst. V Drie verdwenen Schoolaatorltelten, Ven het Schooltooceel verdwist ten eerste de Inspecteur j. C. Fablus, sinds 1 April'90 die hooge functie bekleedendc. Eerste luite nant der artillerie in 1878 was h| tevens chemlker aan de Pyrotechnlsche School te Dslft en werd hij big de hoogultslaande vlam men, niet van zijn buskruit maar door de Utt Kappfjne Penningmeester van de Unie .Een School met den B|öel". Dese jeugdige antirevolutionair fifsnd midden in den strijd om de vrijheid en het is daarom zeer zeker dat xQn naam naast die van be- ieekenisvolle mannen, onder het Christelijk Volksdeel, dat z|n Schoolhlstorle niet is ver geten, zoo'n mooien klank heeft. In '90 onder heiChr. kabinet Mackay werd bij op 1 Apr. inspecteur over de provinciën Zuid- en Noord- Holland, Utrecht en Zeeland. Wat deze óve rige autoriteit voor het Schoolwezen heeft gepresteerd Me* leze dan na het jaarl|ksch verslag dei Nsderlandsch# scholen aan de Kamer volgens ds wet aan te bieden. Daarin schreef h| elk jaar. Maar ook in het Chr. Schoolblad. Maar ook in de Nederlander, en zQa advieseu en zijn oppssltioaeele gedach ten sloegen in. H| is de man die den leer plicht invoerde. H| is de man die de Vorm leer els Schoolvak door het Teekenen ver ving Hij is de man die, hoewel pas in 1920, het Fransch de school ontzei. Hg is de man dis den Handenarbeid op school propageer de en het Aanschouwingsontietwija naar oude methode, de School wel wilde uitbaenen maar voorstander der realignaardrfiksk., geschiedenis en natuurk. Ja deze laatste vooral De beer Inspecteur geloove, dat we hem, nu 71 jaar oud, niet zuilen vergeten Zij de oude dag liefelijk door 's Heeren bfjsiand en door de herinnering aan een zoo rQ ken wel besteed leven, waarvan zelfs nog 10 jaar als Kamerlid voor Delft. Mijnheer Legrand, districtsehoolopziener sinds 19 jaar in het district Dordt. Z|n in tree in de School was gemoedel|ker dan die van den heer Inspecteur. Zoo barsch deze soms kon zijn (en toch zat een gouden hart onder dien versleten uniform van den oud artillerie-luitenant), zoo teederl|k, zoo va derlik trad de beer Legrand op. Z|n gezag legde h| niet op maar de waardigheid en christenzin van dezen man deed U 't gezag in stilheid aanvaarden. Een sureool van hoe gen ernst kg om dat grijzende hoofden in onze klassen booren we hem nog verteilen van zga gestorven kind die b| Jezus was in het Vaderhuis. Eu ik luisterde, zoo maar op een bank geschoven, en was ontroerd, maar ook mijn 5e en 6e klasse was diep onder den Indruk: van dat sterfbed. En b| vermaande mijn kinderen om bereid te xgn als 't ster ven kwam en sprak ook tot mij in dienzelf den geest. Hij was geen artillerist, droeg geen ma liënkolder, was Isstltuteur geweest, en op voeder, en theoretisch en practlsch op de hoogte der pacdagogiek, H| was een teedcr mam, een ernstige Christen, die het op de laatste Arrond. Vergad. in 't Hotel Spee als met beving en ontroering in z|n stem het octs aanzeldeIk heb voor u gebeden, voor IJiw welz|n, voor Uw onderw|s, dat 't goede vruchten mochte dragen. Deze 65-jarige gaat ons ook verlaten. Ge niete h| een heerlijken levensavond en be sttrale de Zonne der Gerechtigheid hem, die zoo steeds in haar licht begeerde te wan delen. V Minheer de Winter, schoolopz. in 't Arron- di!s3. Middelharnls, slechts weinige jaren nog ln'< functie, als opvolger van den heer M|s. Ook h| verlaat de School, maar niet met blijdschapdoch de Wet dwong hem om of Burgemeester te bedanken ea dan ken h| als Schoolopziener bl|ven functioueercn. De heer de Winter tmbltieerdc 't Burgs meesterschap. En zoo nam h| in een circu laire aan alle Scholen, afscheid van ons. W| zullen hem dus als Voors. onzer Arrond, Vergad. niet meer zien optreden, noch oezs Scholen, meer zien binnen komen ais School- autoriteit, wat hess zelf 't meest sal cp|ten, omdat hjj zich op het Schoolterrein al thuis ging gevoelen en de volle Arr. Vergad. 't volstrekte overtuigend bewijs leverden, dat de Flakk. onderwijzers z|n leiding mei in genomenheid aanvaardden. Hoe de heer de W. op andere Scholen zich openbaarde, bun nen we afmeten naar wat hij op de onze was en naar 't oordeel van anderen en dan mag een loffelijk getuigschrift van humani teit gaarne worden aangeboden aan dezen scheidenden bewindsman. Het ga hem wel in elk opzicht en h| beware laag de over tuiging, dat 't Flakkeesche ondeiwijzerscorp hem noode ziet heengaan, omdat h| voor zichtig en tactisch en bsleldvol optrad. Drie herren van 't Schooltoezicht x|n heen gegaan. Vier komen er voor in de plaats b.I, 1 Hoofdinspecteur, 1 Inspecteur en 2 School opzieners. Wat we aan de 3 Autoriteiten verliezen, weten wewat we met de 4 Nieuwe heeren neg zuilen doormaken is onbekend. Maar we hebben de overtuiging, dat de geest van m|nkeer Fabius die vurig was; en 't hart van minheer Legrand, dat warm klopteen 't tactische, schoorvoetend bescheiden on treden van den heer de Winter, slechts één doel b| onderscheiden karakterniling had n.L in harmonie met Schoolbesturen en Onder wijzers, samen te werken tot heil der Jeugd, tot opeouw van 't Schoolwezen en dus tot bevordering vaa Opvoeding en Onderwas ia raüonalen zin. Als zoo'n doel bij de hspeciie en hare onderhoorighedea voorzit, daa zal ophouwen- de kritiek welwillend worden aanvaard. Dan zal er rustige arbeid in ds Scholars worden verrichtrustige arbeid als de zon, die ver kwikt, alle laven dat groei en bloei noodlg heeft. Partjjdag op 19 Jan. Op 19 Jan. hopen de heeren de Wilde en Schouten te komen spreken te Middelharnis. Beginnen om 3 uur 45 en eindigen 7 uur. Onderwerpen natuurlijk over Antirev. be ginseien enz. in de Zondagsschool zoo mogel|k. Wie kan, kome I En om den korten t?d3 wil: Zegt het voort! Zegt het voortI Breng vrienden en belangstellenden mee. Vrouwen zullen ook wel toegelaten wo den. En kunt ge zelf niet, das je zoos, je dochter. Nadruk verboden, .Verfconds-meShodisme" Het woord Is van ds. G. Wirse. Tenminste, ik kan me niet herinneren, dat lk het vroeger ooit heb gebruikt gezien, hoe eenvoudig deze samenkoppeling ooksch|ne. Maar zoo géit het in de taal: iemand moet maar 't eerst op de gedachte komen en het nieuw gevormde woord doet z|n intccht, om zich niet meer te laten verjagen. Of het juist gevormd is, onderzoek ik thans niet. Zoomin als ik een p|nl|k onderzoek naar het vaderschap ea uog minder naar den straks genoemden .vader" zelf ga tasteden. De be spreking van ds. Wisse's uittreding uit het verband der Geref. Kerken, hoort mesr thuis in de kerkelijke perz en zelfs al moest ik dóétin een bidrage ïevaien, dan ging daze over den gewezen predikant van Driebergen niet, omdat er naar m|n bescheiden mee ning al genoeg over geschreven is en misschien zelfs méér dan genoeg. Maar ik schr|f over Verbonds-mcthodisrae. Dat is niet een speciaal kerkel|k woord, maar is meer van algemeen gees*el|ke be- teekenis en daarom ook iu een rubriek als deze, niet misplaatst. Ik geef er géén omschr|vlng van. Want het is een eigenaardig geval Op een examen, 't z| wereldlik of kerke- l|k, zou men een zeer lastige opgave hebben, als men voor de vraag gesteld werdOm schrijf eens nauwkeurig, wat verstaan wordt onder Verbonds-methodisme. En omgekeerd is ook dit weer wonderlik Wie wat meeleeft op ons kerkelijk erf en wie de gereformeerde leer liefheeft, tot welke .gegrondheid" h| overigens ook behoort, die begrijpt ook zonder veel nadere uitlegging wel, wat ds. Wisse, en anderen met hem, er onder verstaan, als z| spreken van Verbonds- methodlsrao, Wat is de gereformeerde .Waarheid" rijk lk vergei|k haar soms weieens in mfju voorstelling bij een kunstig geslepen diamant met vele facetten of glanzende zjjvlabjes, van welken kant men den steen ook besiet, steeds schittert hij weer met nieuwen gtans. Die .waarheid" spreekt over de Verkiezing. Niet ais de daad der grillige willekeur van een onbarmhartig despoot, gelgk de vijand het sinds eeuwen heeft durven voorstellen, maar als de genadedaad Oods, waardoor H| zich uit louter welbehagen en grenseloose ontferming een volk ter. eigendom verkoor, dat niet anders verdiend had daa een eeu wigen dood, maar nu zalig is in de verwach ting en 't genot van het eeuwige leven. Zoodat de vrome juicht over den .Troost der eeuwige verkiezing". Dat is één facet; één glanzend vlak. Maar diezelfde „waarheid" spreekt ook van de zedelijke verantwoordelijkheid van den mensch, waardoor hij voor elk zijner daden ten volle aansprakelijk iser eenmaal voor zal staan in het Gericht en dan zóó overtuigd zal z|n van eigen schuld; zóó in zijn con- clëntie vsroaraeeid zal staan, wijl hij van nature niet anders heeft gewild, dat h| den Gid der souvereins verkiezing niet een op duizend zal kunnen antwoorden. Dat is weer een ander glansend, vlak. Die .waarheid" spreekt van den overiioed der genade, die daar is in Jezus Christus, zoodat Zijne gerechtigheid genoegzaam is, ja meer dan overvloedig voor de verzoening van de zonde van het gansche menschel ijk geslacht. -Z| komt ook met het vrije, ruime aanbod vaa genade aan elk, zonder eenig onderscheid, die een mishagen heeft aaa zichzelf en het leven bjj zichzelf niet meer vinden ksn Dat is de eene, blinkende facet. Eu daarnaast staat diezelfde „waarheid" en leert om, dat er zoovelen geloofden, als er verkoren waren ten eeuwigen leven. Dat is weer een ander glanzend vlakl En nu zijn wij arme, eindige menechen. Dóórom tobben we hier soms mee, W| kunnen, 't dan niet „r|mcn". W| .doorgronden" het niet. Kunnen ons niet voorstellen, dat al die schitterende facetten aas den buitenkant vaa éészelfden diamant gevonden worden. En als we dan „zot" z|n. Dan gaan we den siich stellen, dat ds Heers God Zijn gedachten, die zooveel hsoger s$0 daa ónze gedachten, zoodanig verant woorden zal, dat ons beperkt verstand, onae eindige rede er recht over spreken kan en er zijngezien en goedgekeurd onder set, sooals de meester hst doet met de sommen van den leerling op scho il Maar als we door Gods genade „wijs" geworden zfs, Dan bukken we 't hoofd sa aanbidden. Dan aaavddrden we, wat 't Woord zégt. Bewonderen den diamant met sfn vele facettenvermeien ons in zijn luister, prijzen z|a stralenglans maar gaan niet cu- rieusel|k onderzoeken, hoe de goddelijke Meester den sfean giióó geslepen heeft. Zalig die gefóóvee Maar ook Gods geloovige volk draagt dien schat des geloofs hier rood in ces aarden vat, w.z. dat het hier seer ten deele is; dat de na- en inwerking eer zonde zich nog steeds laat gevoelen zoodst de geloo vige ziei maar o, zoo zelden precies ia haar evenwicht is. Dan gdooven we alles wat God zegt. Maar zoo heel lichtworden we min of meer eenzijdig in ons geloof. We zwikken rechts of links door. En dat op allerlei nssEler. Dat kaa ons zelfs gebeuren op een en dea zelfden dag. 's Morgens staan we op „moedig «13 eea jonge leeuw" omdat oazs kracht vist is in God en we ons klemmen aan Z|n Woord en 's avonds zitten we neer ea zuchten: .Veel wcüerwaardigheên, Veel rampen s|n des vromen lot Eu durven voor het oogenbllk niet verder te komen door ook de hand te leggen op wat er volgt, .Maar uit dit alles redt hem Ood, H| is s|a heil alleen I" Maar zoo gaat het ook de jaren door. De man, die op jeugdigen leeftijdde vrouw, die in den opgang der jaren tot be keering ea la de ruimte kwam, zal la dien eersten ild, als ikjhet zoo noemen, mag sterk „chrïstocentriseh" laven, 't Is ook niet anders te wachten I H| is hun Borg en Middelaar! H| heeft hen gered uit de klauwen van den boozen v|and. die hen dreigde te ver- sch uren, getrokken door de koorden zijnet barmhartigheid, toen ztj nederlagen aan den rand van den eeuwigen afgrondh| heeft hen als een brandhout gerukt uit het vuur; b| is hun de vrlstad geworden, waar se

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1