Saterdag 25 December 1920 Kerstfeest. 3T. Gk ZLEEHOEST Antirevolutionair Orgaan ""mm Jim, Jaargang N\ 2662 1 voor de Hüidlioïtüfftdüclie en Zeeuwselie ESfllanden. Eerste Blad. I r as OP DEK UITKIJK. IN8EZ9KDEN MEDEDEEUH8EN. 13 Boschlaan 13, J. KLEI HORST, Boscisfasn 23, ROTTERDAM. W. BOEKHOVEN Alle stokken voor de Redactie bestemd, Acfcrertentiên en verdere Administratie franco to© te zenden aan de Uitgevers GEEN ©ÖEÖKGÖPER HORLOGE BAN BIJ De Pink Pillen verschaffen u ryk en zuiver bloed, en het is het ryke, het zuivere bloed dat de kleur aan uwe wangen, het rood aan uwe lippen en de schittering aan uwe oogen geeft. De Pink Pillen wekken de eetlust op, bevorderen de spysvertering en bezorgen aan de vrouwen die regel matigheid in hare levensfuncties zon der welke geen goede gezondheid rnogelyk is. De Pink Pillen worden verkocht h f. 1.75 de doos en f. 9 de zes doozen, franco, in het Hoofddepot Nassaukade 314 te Amsterdam. V Deze Courant verschijnt eikea WOENSDAG es ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f5 Cast feij voorHftbsfstiag;, iUITENLAND bij vooruitbetaling f Ë.5© per Jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s @OMMELSp!JK Telefoon intercom! L l\ B5 S'-a&ai No. 202. ADVERTENTÏËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel, DIENST AANVRAGEN es DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing, Groote letters ea vignetten worden berekend naar ds plaatsruimte die beslaan, AdvsrteatïgB worden ingewacht tof DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR, in onzen tijd het Materialisme terrein verliest en in allerlei eertijds afzakkende kringen weer een vragen komt naar Gemoedsaandoeningen, naar rellgieuse beseffen en diepere indrukken van het Leven, toch is de Kribbe nog verre van hen, VY ant dit is juist hot kenmerken de van alle ware religiemen moet niet bij de Kribbe staan om er te willen leven maar om, nu Hij leeft, er te willen sterven. >Zoo laat Gij Heer, uw dienst- riïsföareiiöé verssüfrftfS'i #a4r le'&cmtsa. Da crisis, sis ecunossischs crisis, Met gtjutea werd door velen da aigemeesj pigsdalsiss begroat ale hei lichtend raorgef rood vaa dsn nieuws n dag. Maar, het kan wel z«n dal er te vro; gejuicht werd. Want het likt er niet naar, dat dese psija dahng gevolg zou z8u van een normal samenloop vaa omstaaoigfeedesr. Werd er gewerkt, bloriden nijverheid ea gaan in vrede naar uw woord, Sn'ÏÏk ^Sduclieeüi?v^eiilvcfi^^ wamt mijne oogen hebben uwe zalig de* pr§zen ten gevolge zou benban. heid gez'en. Eaoco, dat U nist hst geval. Veeleer val; Simeon wil nu gaan want hij heeft de hoofdoorzaak te zeeken in het sombeïf zHn Heiland gezien en in den arm ge- iè&Èfelt dat een groat gedeelte dsr wereld uit 6 6 «©geschakeld is om te koopaa; de koopkracii{n0™011- words gemist ea daardoor Wanten iadusuir Maar de talloos vele religieusen are en handel lam gestegen. Het gaat nu cesmaa: van zich doen hooren )'n onzen Tijd I niet aas, uit esa complete machine een siufc ^;0 rellgieuse bonden sluiten religieuse H arbeid met de zsSMepioducüezaloptevere»,ken en brochures schrijven; enwerke- veeieer is het rationeel aan te nemea da» lijk toonen, dat ze hun modernisme in dis machine absoluut geen werk presentee-koudon vorm als een verouderd met onze economise®* willen afwerpen; ze missen één zaak. Ze gaan bij de Kribbe staan om niet en naast Jezus te leven; terwijl ze vergeten of zich niet bewast zijn, dat door Zijn komst, zij nu sterven moeten. Want als zij bij de Kribbe niet willen sterven, kan (le geboren Heiland hun toch 't Leven niet geven. En daarvoor is Hij toch op aarde ge komen, Nergens anders om, „Ik geef u het eeuwige leven". Dit is nu de kwaal van onzen Tijd; dat is de zwakheid in de nieuwe Reveil, die in vroegere ongodsdienstige kringen valt waar te nemen; men laat zich mee- sleepen door lt gevoel; men erkent, dat Gevoelen leven en genieten isdat dit nieuwe Gevoel, eertijds onbekend, omdat 't rationalisme en 't intellec tualisme ben leelijks parten spealde, d i. zich afkoelend, inpiaats van ver warmend; 't hart verstijvend, inpiaats van verkwikkend men bemerkt, dat zoo'n band aan hooger Wezen en zoo'n roering des Gewetens en zoon drijven op en berusten in Hoogere macht toch voor zijn zielsleven niet onvruchtbaar is en voor zijn dagelijksch leven zijn zachte en zoete bekoorlijk heid heeft. Men gelooft. Men gevoelt. Men leeft iets dieper, Maar, helaas! men sterft n:et bij 't Leven der kribbe; en daarom leeft men. niet bij den dood op Golgotha. Kerstmis is een Geboortedag des Heilands, maar de sterfdag des Chris tens. En hij legt van nu voortaan al zijn leven, zijn hebben en houden, zijn zorgen en moeiten, zijn aanvechtingen en bestrijdingea in de hand des Zien lijken Gods, zooals de pijnlijke patient, die den dokter geroepen heeft, nu ook vol vertrouwen zich met zijn gansche lichaam ea geest aan dien geneesmees ter overgeeft. Als ons volk maar leert niet al te religieus te worden, want dan leeft 't op Gevoel. Ons volk moet leeren god deloos te zijn; dood in zonden en in misdadendan is de Kribbe das Le ven tevens 't Graf van onze verdien sten de stal onzer blinkende deugden, Kerstmis! feest des Levens! doe ons sterven! Dan gaan we leven! 'tEchte geloofslevenZien op Jezus 1 En altijd Zien. En dan komt 't echte Gevoel ook. ft Gevoel van verlossing na ellen de en 't gevoel van dankbaarheid. Dan werken Verstand, Geloof, Gevoel, alles samen, om eiken dag stervende, Hem ter eere te leven, hier en hiernamaals. Volken van Europaoch sterft toch, waar gij 't Leven op Kerstmis vieren zult. ïk ben de V/eg, de Waar- hel»! en het Leven Wanneer de volheid des tijds geko men is, heeft God Zijnen Zoon uitge zonden, geworden uit een vrouw. En deze -vrouw sprak het uitMijn ziel maakt groot den Heere en mijn geest verheugt zich in God mijnen Zaligmaker dat hij de vernedering zijner dienst- 'hagd heeft aangezien, want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken alle de geslachten, want groote dingen heeft aan mij gedaan Hij die machtig is, en heilig is zijn naam, en zijn barmhartig heid is van geslachte tot geslachte over die Hem vreezenHij heeft een krach tig werk gedaan door zijn arm; bij heeft verstrooid de hoogmoedigen in de gedachten hunner hartenhij heeft machtigen van de tronen afgetrokken en nederigen heeft hij verhoogd; hon geriger heeft hij met goederen vervuld en rijken heeft hij ledig weggezonden. Ziedaar den rijkdom van het Kerst evangelie. In eenvoudige doch pittige enmeTo- dieuse woorden wordt daar door een aanstaande moeder de grootheid der kribbe bezongen, Door die kribbe zouden alle vrouwen haar zalig spreken en gelukkig noemen en tevens zouden alle vrouwen't recht hebben om haar waarde te gaan be grijpen omdat God zelf die een vrouw had geschapen, welke in moedwillige ongehoorzaamheid zich en hare nako melingen in den peilloozen afgrond van geestelijke ellende had gestort, nu an dermaal een vrouw uitkoos om dien afgrond te kunnea dempen, als draag ster van het Vleeschgeworden Woord. Heiligheid en barmhartigheid waren zijn versierselen, hoe somber de kribbe ea hoe kil de stal ook wezen mocht. Krachtig zou zijn werk zijn al was Hij de Zoon eens nederigen dienstmaagds» De eenvoudigen van geest zou Hij rond om zich vergaderen en de hoogmoedigen van woord en daad verstrooien. De geestelijke armen zou Hij rondom zich verzamelen en plaatsen op 12 tronen Israels, maai de in zichzelf machtigen zou hij van de tronen stooten. Honge renden naar de gerechtigheid zou Hij verzadigen maar de rijke dwazen ledig wegzenden Wat schitterende beloften toch, ver bonden aan den dienst van den geboren Koning der eereU, als de wereld dat eens inzag. Wat zou ze dan in een handomdraai zich omvormen. Maar ze ziet het niet, Ea al is het waar dat Nadruk vubOdsa, Kerstmis nadert Ea In desa adventsdagen heb Ik nagedacht om der vele namen, die de Schrift onzen HeUaïd geeft. Over dea naam „Vredevo si" Een der bjj Gods volk meest geliefde ra men van z^g Koning. Tevens, een der meest bestredene Dêar zijn in ons© dagen en ia ons© nag steeds, hoewel Is menig opzicht ten onrechte christelijk grheetm maatschappij, tienduizen den die zóó vervan het centrum des chris eljj- ken geloofs zijn weggezworver, dat s9 n allen, droeven ernst nog nooit op senlge w|s§va«s den „Vredevorst" hebben gehooid. ZH raden naar ecnlg aardsch koning. Mompelen misschien, dat het ws! Is ver band kan staan met den Ni»belp?§s. Of haisB eenvoudig da schouders op, 't Is hun totaal onbekend terrein. En 't zal misschien in verband staan met ds een sf ander® liefelijke legende uit ds oudheid, doch waarvan men in dssea, van oorlogen en geruchten van oorlogen zwan- geren rijd, gcea lust meer heeft, te spreken. Zoo zijn er, helaas I velen Es een der meest aangrijpende vraagstuk ken, dk ds volgelingen vaa den Heiland ook op dit Kerstfeest wederom de Kiel ontroeren, is wel dit hcie aan déze talloos velen de „Bi^de Boodschap" gebracht kan worden, die de Engelen verkondigden in de velden van Efrata. V Doch daar zijn ook zooveel anderen. 40 eest per regel. Rottardam, GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogeliten pris. Massieve gladde RINGEN, Bfsonder goedkoop. Eiges werkplaatsen voor réparatifc. MAAKT dat uw man, uwe kinderen en uwe vriendin nen u met bewondering aanzien. Zorgt ervoor een aaniokkeiyk en gezond uiterlyk te hebben. De Pink Pillen bezorgen altyd een gezond uiterlyk, en zoo zy al niet de schoon heid kunnen geven, dan geven zy toch de bekoring der gezondheid. Blsebt Hollaadsche verpakking en geMkwanvpag, verftrlfgbaar by «ie beste apetbekevs e> drogisten, Die deze boodschap wél kesnsa. Doch dis haar verwerpener tegen ver- grimmenhaar voor leugenachtig en huichel achtig verklaren ca vragen, hoe men 't nog iauger wag«n durft, iss onze dagen, dies Christus, Wiens geboorte men herdenkt en naar Wiens Naam men zich soeiat, als den „Vredevorst" te verkondigen. Eu dan zeggen ware woorden. Ook vele, die een schijn van waarheid bebbee. Dan herinneren zij er aas, dat mes aan de vruchten den boom bekennes zal. Dat deze „Vredevorst" er nu zoovele eeuwen larsg nrilHoetiea heeft gehad, die zieli zeiden aan Her» te ontewerpsc, Z|n leer aan te nemen, Zin gebod te betrachten, tot Zen rik tebs hooren, cn dga vragen ze: ais deze dsn esn „Vredevorst" is, waar merkt ge dan iets van den Vrede, dien Hg gebracht hebben mast Vijandschap blinkt in de stem. Biiterheid trilt in den toss, Hef wordt een felle, striemende vraag, vol vass 't bitterst sarcasme, niet bef misist ia ónzen tijd, de vraag, waarbij da groote slelcmoorder, de vijand vaa het Klndekes, dat de messehheid redden en den eeuwigen Vrede herwinnen zsl, schatert van pret. Werk over dsn esnst hiervan ntet heen. Zeker, wie zoo spreken hebben ongelijk, En de boose viasd, die er zich over ver heugt, zal eenmaal b| Christus® elndtriomf insgelijks erkennen moeten, dat h| ongeluk had en dat die Christus toch waarlik de Vredevorst is, die het Koninkrijk van den Vrede voor eeuwig de overwinrsig heeft ba- retd. Doch ons past eerstdiep schuldbesef. Daar is tets waars in dis aanklacht I Maar de schuld daarvan licht niet de gei Ach te alleen reed§ weigeren we schier te uiten 1 bij „Vredevorst" maar bf de kinderea v&a het Vredergk. Btj ons dus, in zoovem; se daartoe tn dsr waarheid behoorca. Want, wrjf eerst AHe overdrijvingen weg Zeg maar gerust ea terecht, fiat niemand het recht hseSi, om in rekening te brengen al wat tiet 'meecte rfekm-ciisisieiidoci doet en misdoetdat we voor valsche broederen en hulcheichristenen niet aansprakelijk ggn Zeg c&f en nog veel meer Dnn blfjft er tóch nog over, dat ds ware kinderen des Koaiafcrtjfes hier op aards; zoo ontstellend ver biy -en kuisnen beneden het ideaal, neen bcneders het gewone niveau van het VredSiïfe, dat z\ .zich in stof en assh hebben ts vcrootmoedlg'r, 1 Hce werkt da zonde nog steeds ia hes 1 Ho© to mea ze zich aiet var k bitter gram storig, hatelijk cn haatdragend, onvresieiie- vend, niet skchts tegen de „vreemden", maar onder elkaar! En hééft de wereld niet hei volsta recht, om daarop te wizen ta te vra gen of d&t dan au da „vsuchtea" zin waaraan men hef Rik des Vredes kennen zal En als Hm de Vredevorst om onzentwii wordt gesmaad Dan zal de viand, die bet dóét daarom eens in het oordeel komen, want het ia zijn bittere vijandschap, die opschuimt omdat ai den Vrede hAAt, dien deze Vorst Wedt, maar wij gaan niet schuldeloos uit Ea voor die schuld hebben we ook op 't geboortefeest vaa den Vredevorst ons te ver ootmoedigen en verzoening te zoeken in het dierbaar bloed van den Zone Gods. Doch das ook heffen we het hoofd op. Niets in Oiis zelven feebbgsde om in te rcemen, doch alles bezittend® in den Vre desvorst, die ons geschonken !s, En dan getuigen we vaa den Vrede. ïa die Vrede roemen wc. Ea we zeggsa hst der wereld in het aan gezicht, dat we voor al het goud, dat zij bieden kan, dien Vrede niet zouden willen missen. Dat de Viede ons leven doet. En dat we mei dien Vreds in hst hart, eeiss hst donkere dal der schaduwen des doods durven la te-gaan, omdat we er zeker van zin, dat aan het cic.de het eeuwige Licht wacht en de eeuwige Vrede onze erfenis zal zijn. En ons dagelijks gebed is, dat die vrede- der-zitl bfj ons zóó duidelijk s$n sporen door ons gasssche leven vertoone moge, det er de wereld jaloersch van zij. Die Vrede, dien niemand ons roovea kan. Ea dien HJ, de Vredevorstons scheukt 1 De wereld vergift zich, en 't is bsgrS- peip. Z"4 acht hef de issljgksio strijd te r$n dia met kanon en granaat, met kogels en stik gas gestreden wordt. Ea zeker de str|d is vmsssSifk, Matr veel vreessi|ker aog is ds st?|d van satan tegen God, esn strijd waarin hij ter oa&elegen ure dea meissch en het menschelijk geslacht heeft medegaslespt. En dlea strQd heef! hef Kindeke beslecht. Vrede brengende! Dit is hef beugel ij ka feit, waariü hemel m aarde sish verol|den ea waarom we op het Kerstfeest róémen In on sen Heiland In dea Vredevorst 1 Die den satan des kop heeft geplet. Voor hem jeen vredein der eeuwigheid. Maar voor dsn meuseh, voor het mensche- ü|k geslacht, voor zijn volk, dat Hl zich ver- koor vrede herwoaae® heeft, dien niemand hun in der eeuwigheid meer roovea ksa. Vrede is hun eigen eaascieatig. Vrede met den drieëeniges God. Vrede ouder al Se kisderea des kssiukr|ks, tusschis® sefeeppisg ea sehepsél; tusschen hamel en aarde: eeuwigs vrede, zuivere har monie, ongestoorde zalighaid, opdat God zij alles en in allen Kerstmis, 't feest van den Vredevorst. Maar nog sigsds in deze bedeeliag. Waarin de soadd nog zoo krachtig taa- wer kt, In beginsel is die Vrede er; is hij volko men er ontbreekt niets aaaChristus werk is volmaakt. Maaraog ts het einde niet En zelf is het tegen dea geest der Schrift om te gelooven eau eea langzaam maar ze- ksr evolutie-proces, waardoor we van vrede tot vrede en vaa gec-ade tot gens.de zoo on gemerkt is hst eeuwig Vrederijk zouden vergaan I Eerst moeten mat een slag da bacdsu der zoude verbroken worden, Voor dea enkeltn mensch in den dood. Voor de ruenschheid la de Voleinding, Vêttcte dat in ïija beste oogenblikkea 't verlangen vaa Gods kind cSAAr ussr uit gaat. Das verlaagt de enkeling ©ra „ontbon den ea met Christus ts s|n"; te genieten dea storeicGzes vrede, gelffk dia hier op aarde ia geen rassschen hart opgeklommen is. Dan bidt de Kerkbruid: „Kom, Heere Je zus I ja, kom haastelp r Om eeuwig b?j haar Heere te ®.|a, 't Kindeke ia de kribbe: den VredevorstI UITKIJK ACHTURENDAG OP 'T PLATTELAND. Is die met w|s beleid ingevoerd? 't Is wel opmerkelijk maar in verschillende kranten van verschiltende kleur lazen we de zer dagen bedenkingen. Niet tegen de „acht uur" op sich zelf. 1 s de metste vakken zal bg ferachfigea in- tessrieven, gespaaaes arbeid maar dat zeg gen we er, niet zonder sedeo, b'j 1 desr- badsenergie wel grootesdeels verbruikt zijn. Neen, 't gaat meer over de gevolgen. 't Lcvea moet zich kunnen „aanpassen". En daarvoor is hier niet genoeg gelegen heid gegeven. Zoo schreef, niet lang geleden iemand ia 't Hbl. „Er is in onze watgcvlng 'a nieuwe sari- catunr gekomen". En ht legt dit zoo uit

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1