Saterdag 25 December 1920
Kerstfeest.
3T. Gk ZLEEHOEST
Antirevolutionair
Orgaan
""mm Jim,
Jaargang N\ 2662
1
voor de Hüidlioïtüfftdüclie en Zeeuwselie ESfllanden.
Eerste Blad.
I
r as
OP DEK UITKIJK.
IN8EZ9KDEN MEDEDEEUH8EN.
13 Boschlaan 13,
J. KLEI HORST, Boscisfasn 23, ROTTERDAM.
W. BOEKHOVEN
Alle stokken voor de Redactie bestemd, Acfcrertentiên en verdere Administratie franco to© te zenden aan de Uitgevers
GEEN ©ÖEÖKGÖPER HORLOGE BAN BIJ
De Pink Pillen verschaffen u ryk en
zuiver bloed, en het is het ryke, het
zuivere bloed dat de kleur aan uwe
wangen, het rood aan uwe lippen en
de schittering aan uwe oogen geeft.
De Pink Pillen wekken de eetlust
op, bevorderen de spysvertering en
bezorgen aan de vrouwen die regel
matigheid in hare levensfuncties zon
der welke geen goede gezondheid
rnogelyk is.
De Pink Pillen worden verkocht h
f. 1.75 de doos en f. 9 de zes doozen,
franco, in het Hoofddepot
Nassaukade 314 te Amsterdam.
V
Deze Courant verschijnt eikea WOENSDAG es ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f5 Cast feij voorHftbsfstiag;,
iUITENLAND bij vooruitbetaling f Ë.5© per Jaar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS s
@OMMELSp!JK
Telefoon intercom!
L l\ B5
S'-a&ai No. 202.
ADVERTENTÏËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel,
DIENST AANVRAGEN es DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing,
Groote letters ea vignetten worden berekend naar ds plaatsruimte die beslaan,
AdvsrteatïgB worden ingewacht tof DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR,
in onzen tijd het Materialisme terrein
verliest en in allerlei eertijds afzakkende
kringen weer een vragen komt naar
Gemoedsaandoeningen, naar rellgieuse
beseffen en diepere indrukken van het
Leven, toch is de Kribbe nog verre van
hen, VY ant dit is juist hot kenmerken
de van alle ware religiemen moet
niet bij de Kribbe staan om er te willen
leven maar om, nu Hij leeft, er te willen
sterven. >Zoo laat Gij Heer, uw dienst-
riïsföareiiöé verssüfrftfS'i #a4r le'&cmtsa.
Da crisis, sis ecunossischs crisis,
Met gtjutea werd door velen da aigemeesj
pigsdalsiss begroat ale hei lichtend raorgef
rood vaa dsn nieuws n dag.
Maar, het kan wel z«n dal er te vro;
gejuicht werd.
Want het likt er niet naar, dat dese psija
dahng gevolg zou z8u van een normal
samenloop vaa omstaaoigfeedesr.
Werd er gewerkt, bloriden nijverheid ea gaan in vrede naar uw woord,
Sn'ÏÏk ^Sduclieeüi?v^eiilvcfi^^ wamt mijne oogen hebben uwe zalig
de* pr§zen ten gevolge zou benban. heid gez'en.
Eaoco, dat U nist hst geval. Veeleer val; Simeon wil nu gaan want hij heeft
de hoofdoorzaak te zeeken in het sombeïf zHn Heiland gezien en in den arm ge-
iè&Èfelt dat een groat gedeelte dsr wereld uit 6 6
«©geschakeld is om te koopaa; de koopkracii{n0™011-
words gemist ea daardoor Wanten iadusuir Maar de talloos vele religieusen are
en handel lam gestegen. Het gaat nu cesmaa: van zich doen hooren )'n onzen Tijd
I niet aas, uit esa complete machine een siufc ^;0 rellgieuse bonden sluiten religieuse
H arbeid met de zsSMepioducüezaloptevere»,ken en brochures schrijven; enwerke-
veeieer is het rationeel aan te nemea da» lijk toonen, dat ze hun modernisme in
dis machine absoluut geen werk presentee-koudon vorm als een verouderd
met onze economise®* willen afwerpen; ze missen één
zaak. Ze gaan bij de Kribbe staan om
niet en naast Jezus te leven; terwijl
ze vergeten of zich niet bewast zijn,
dat door Zijn komst, zij nu sterven
moeten. Want als zij bij de Kribbe
niet willen sterven, kan (le geboren
Heiland hun toch 't Leven niet geven.
En daarvoor is Hij toch op aarde ge
komen, Nergens anders om, „Ik geef
u het eeuwige leven". Dit is nu de
kwaal van onzen Tijd; dat is de
zwakheid in de nieuwe Reveil, die in
vroegere ongodsdienstige kringen valt
waar te nemen; men laat zich mee-
sleepen door lt gevoel; men erkent,
dat Gevoelen leven en genieten isdat
dit nieuwe Gevoel, eertijds onbekend,
omdat 't rationalisme en 't intellec
tualisme ben leelijks parten spealde,
d i. zich afkoelend, inpiaats van ver
warmend; 't hart verstijvend, inpiaats
van verkwikkend men bemerkt,
dat zoo'n band aan hooger Wezen en
zoo'n roering des Gewetens en zoon
drijven op en berusten in Hoogere
macht toch voor zijn zielsleven niet
onvruchtbaar is en voor zijn dagelijksch
leven zijn zachte en zoete bekoorlijk
heid heeft.
Men gelooft. Men gevoelt. Men leeft
iets dieper,
Maar, helaas! men sterft n:et bij 't
Leven der kribbe; en daarom leeft men.
niet bij den dood op Golgotha.
Kerstmis is een Geboortedag des
Heilands, maar de sterfdag des Chris
tens. En hij legt van nu voortaan al
zijn leven, zijn hebben en houden, zijn
zorgen en moeiten, zijn aanvechtingen
en bestrijdingea in de hand des Zien
lijken Gods, zooals de pijnlijke patient,
die den dokter geroepen heeft, nu ook
vol vertrouwen zich met zijn gansche
lichaam ea geest aan dien geneesmees
ter overgeeft.
Als ons volk maar leert niet al te
religieus te worden, want dan leeft 't
op Gevoel. Ons volk moet leeren god
deloos te zijn; dood in zonden en in
misdadendan is de Kribbe das Le
ven tevens 't Graf van onze verdien
sten de stal onzer blinkende deugden,
Kerstmis! feest des Levens! doe ons
sterven! Dan gaan we leven! 'tEchte
geloofslevenZien op Jezus 1 En altijd
Zien. En dan komt 't echte Gevoel
ook. ft Gevoel van verlossing na ellen
de en 't gevoel van dankbaarheid. Dan
werken Verstand, Geloof, Gevoel, alles
samen, om eiken dag stervende, Hem
ter eere te leven, hier en hiernamaals.
Volken van Europaoch sterft toch,
waar gij 't Leven op Kerstmis vieren
zult.
ïk ben de V/eg, de Waar-
hel»! en het Leven
Wanneer de volheid des tijds geko
men is, heeft God Zijnen Zoon uitge
zonden, geworden uit een vrouw. En
deze -vrouw sprak het uitMijn ziel
maakt groot den Heere en mijn geest
verheugt zich in God mijnen Zaligmaker
dat hij de vernedering zijner dienst-
'hagd heeft aangezien, want zie, van
nu aan zullen mij zalig spreken alle
de geslachten, want groote dingen heeft
aan mij gedaan Hij die machtig is, en
heilig is zijn naam, en zijn barmhartig
heid is van geslachte tot geslachte over
die Hem vreezenHij heeft een krach
tig werk gedaan door zijn arm; bij
heeft verstrooid de hoogmoedigen in
de gedachten hunner hartenhij heeft
machtigen van de tronen afgetrokken
en nederigen heeft hij verhoogd; hon
geriger heeft hij met goederen vervuld
en rijken heeft hij ledig weggezonden.
Ziedaar den rijkdom van het Kerst
evangelie.
In eenvoudige doch pittige enmeTo-
dieuse woorden wordt daar door een
aanstaande moeder de grootheid der
kribbe bezongen,
Door die kribbe zouden alle vrouwen
haar zalig spreken en gelukkig noemen
en tevens zouden alle vrouwen't recht
hebben om haar waarde te gaan be
grijpen omdat God zelf die een vrouw
had geschapen, welke in moedwillige
ongehoorzaamheid zich en hare nako
melingen in den peilloozen afgrond van
geestelijke ellende had gestort, nu an
dermaal een vrouw uitkoos om dien
afgrond te kunnea dempen, als draag
ster van het Vleeschgeworden Woord.
Heiligheid en barmhartigheid waren zijn
versierselen, hoe somber de kribbe ea
hoe kil de stal ook wezen mocht.
Krachtig zou zijn werk zijn al was Hij
de Zoon eens nederigen dienstmaagds»
De eenvoudigen van geest zou Hij rond
om zich vergaderen en de hoogmoedigen
van woord en daad verstrooien. De
geestelijke armen zou Hij rondom zich
verzamelen en plaatsen op 12 tronen
Israels, maai de in zichzelf machtigen
zou hij van de tronen stooten. Honge
renden naar de gerechtigheid zou Hij
verzadigen maar de rijke dwazen ledig
wegzenden
Wat schitterende beloften toch, ver
bonden aan den dienst van den geboren
Koning der eereU, als de wereld dat
eens inzag. Wat zou ze dan in een
handomdraai zich omvormen. Maar ze
ziet het niet, Ea al is het waar dat
Nadruk vubOdsa,
Kerstmis nadert
Ea In desa adventsdagen heb Ik nagedacht
om der vele namen, die de Schrift onzen
HeUaïd geeft.
Over dea naam „Vredevo si"
Een der bjj Gods volk meest geliefde ra
men van z^g Koning.
Tevens, een der meest bestredene
Dêar zijn in ons© dagen en ia ons© nag
steeds, hoewel Is menig opzicht ten onrechte
christelijk grheetm maatschappij, tienduizen
den die zóó vervan het centrum des chris eljj-
ken geloofs zijn weggezworver, dat s9 n allen,
droeven ernst nog nooit op senlge w|s§va«s
den „Vredevorst" hebben gehooid.
ZH raden naar ecnlg aardsch koning.
Mompelen misschien, dat het ws! Is ver
band kan staan met den Ni»belp?§s.
Of haisB eenvoudig da schouders op,
't Is hun totaal onbekend terrein.
En 't zal misschien in verband staan met
ds een sf ander® liefelijke legende uit ds
oudheid, doch waarvan men in dssea, van
oorlogen en geruchten van oorlogen zwan-
geren rijd, gcea lust meer heeft, te spreken.
Zoo zijn er, helaas I velen
Es een der meest aangrijpende vraagstuk
ken, dk ds volgelingen vaa den Heiland ook
op dit Kerstfeest wederom de Kiel ontroeren,
is wel dit hcie aan déze talloos velen de
„Bi^de Boodschap" gebracht kan worden, die
de Engelen verkondigden in de velden van
Efrata.
V
Doch daar zijn ook zooveel anderen.
40 eest per regel.
Rottardam,
GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN,
WEKKERS alles tegen de laagst mogeliten pris. Massieve gladde RINGEN,
Bfsonder goedkoop. Eiges werkplaatsen voor réparatifc.
MAAKT dat uw man, uwe
kinderen en uwe vriendin
nen u met bewondering
aanzien.
Zorgt ervoor een aaniokkeiyk en
gezond uiterlyk te hebben. De Pink
Pillen bezorgen altyd een gezond
uiterlyk, en zoo zy al niet de schoon
heid kunnen geven, dan geven zy toch
de bekoring der gezondheid.
Blsebt Hollaadsche verpakking en
geMkwanvpag, verftrlfgbaar by
«ie beste apetbekevs e> drogisten,
Die deze boodschap wél kesnsa.
Doch dis haar verwerpener tegen ver-
grimmenhaar voor leugenachtig en huichel
achtig verklaren ca vragen, hoe men 't nog
iauger wag«n durft, iss onze dagen, dies
Christus, Wiens geboorte men herdenkt en
naar Wiens Naam men zich soeiat, als den
„Vredevorst" te verkondigen.
Eu dan zeggen ware woorden.
Ook vele, die een schijn van waarheid
bebbee.
Dan herinneren zij er aas, dat mes aan de
vruchten den boom bekennes zal. Dat deze
„Vredevorst" er nu zoovele eeuwen larsg
nrilHoetiea heeft gehad, die zieli zeiden aan
Her» te ontewerpsc, Z|n leer aan te nemen,
Zin gebod te betrachten, tot Zen rik tebs
hooren, cn dga vragen ze: ais deze dsn
esn „Vredevorst" is, waar merkt ge dan iets
van den Vrede, dien Hg gebracht hebben mast
Vijandschap blinkt in de stem.
Biiterheid trilt in den toss,
Hef wordt een felle, striemende vraag, vol
vass 't bitterst sarcasme, niet bef misist ia
ónzen tijd, de vraag, waarbij da groote
slelcmoorder, de vijand vaa het Klndekes,
dat de messehheid redden en den eeuwigen
Vrede herwinnen zsl, schatert van pret.
Werk over dsn esnst hiervan ntet heen.
Zeker, wie zoo spreken hebben ongelijk,
En de boose viasd, die er zich over ver
heugt, zal eenmaal b| Christus® elndtriomf
insgelijks erkennen moeten, dat h| ongeluk
had en dat die Christus toch waarlik de
Vredevorst is, die het Koninkrijk van den
Vrede voor eeuwig de overwinrsig heeft ba-
retd.
Doch ons past eerstdiep schuldbesef.
Daar is tets waars in dis aanklacht I
Maar de schuld daarvan licht niet de
gei Ach te alleen reed§ weigeren we schier te
uiten 1 bij „Vredevorst" maar bf de
kinderea v&a het Vredergk.
Btj ons dus, in zoovem; se daartoe tn dsr
waarheid behoorca.
Want, wrjf eerst AHe overdrijvingen weg
Zeg maar gerust ea terecht, fiat niemand
het recht hseSi, om in rekening te brengen
al wat tiet 'meecte rfekm-ciisisieiidoci doet en
misdoetdat we voor valsche broederen en
hulcheichristenen niet aansprakelijk ggn
Zeg c&f en nog veel meer
Dnn blfjft er tóch nog over, dat ds ware
kinderen des Koaiafcrtjfes hier op aards; zoo
ontstellend ver biy -en kuisnen beneden het
ideaal, neen bcneders het gewone niveau van
het VredSiïfe, dat z\ .zich in stof en assh
hebben ts vcrootmoedlg'r, 1
Hce werkt da zonde nog steeds ia hes 1
Ho© to mea ze zich aiet var k bitter gram
storig, hatelijk cn haatdragend, onvresieiie-
vend, niet skchts tegen de „vreemden", maar
onder elkaar! En hééft de wereld niet hei
volsta recht, om daarop te wizen ta te vra
gen of d&t dan au da „vsuchtea" zin waaraan
men hef Rik des Vredes kennen zal
En als Hm de Vredevorst om onzentwii
wordt gesmaad
Dan zal de viand, die bet dóét daarom
eens in het oordeel komen, want het ia zijn
bittere vijandschap, die opschuimt omdat ai
den Vrede hAAt, dien deze Vorst Wedt,
maar wij gaan niet schuldeloos uit
Ea voor die schuld hebben we ook op 't
geboortefeest vaa den Vredevorst ons te ver
ootmoedigen en verzoening te zoeken in het
dierbaar bloed van den Zone Gods.
Doch das ook heffen we het hoofd op.
Niets in Oiis zelven feebbgsde om in te
rcemen, doch alles bezittend® in den Vre
desvorst, die ons geschonken !s,
En dan getuigen we vaa den Vrede.
ïa die Vrede roemen wc.
Ea we zeggsa hst der wereld in het aan
gezicht, dat we voor al het goud, dat zij
bieden kan, dien Vrede niet zouden willen
missen.
Dat de Viede ons leven doet.
En dat we mei dien Vreds in hst hart,
eeiss hst donkere dal der schaduwen des
doods durven la te-gaan, omdat we er zeker
van zin, dat aan het cic.de het eeuwige Licht
wacht en de eeuwige Vrede onze erfenis zal
zijn.
En ons dagelijks gebed is, dat die vrede-
der-zitl bfj ons zóó duidelijk s$n sporen
door ons gasssche leven vertoone moge, det
er de wereld jaloersch van zij.
Die Vrede, dien niemand ons roovea kan.
Ea dien HJ, de Vredevorstons scheukt 1
De wereld vergift zich, en 't is bsgrS-
peip.
Z"4 acht hef de issljgksio strijd te r$n dia
met kanon en granaat, met kogels en stik
gas gestreden wordt.
Ea zeker de str|d is vmsssSifk,
Matr veel vreessi|ker aog is ds st?|d van
satan tegen God, esn strijd waarin hij ter
oa&elegen ure dea meissch en het menschelijk
geslacht heeft medegaslespt.
En dlea strQd heef! hef Kindeke beslecht.
Vrede brengende! Dit is hef beugel ij ka feit,
waariü hemel m aarde sish verol|den ea
waarom we op het Kerstfeest róémen In on
sen Heiland In dea Vredevorst 1
Die den satan des kop heeft geplet.
Voor hem jeen vredein der eeuwigheid.
Maar voor dsn meuseh, voor het mensche-
ü|k geslacht, voor zijn volk, dat Hl zich ver-
koor vrede herwoaae® heeft, dien niemand
hun in der eeuwigheid meer roovea ksa.
Vrede is hun eigen eaascieatig.
Vrede met den drieëeniges God.
Vrede ouder al Se kisderea des kssiukr|ks,
tusschis® sefeeppisg ea sehepsél; tusschen
hamel en aarde: eeuwigs vrede, zuivere har
monie, ongestoorde zalighaid, opdat God
zij alles en in allen
Kerstmis, 't feest van den Vredevorst.
Maar nog sigsds in deze bedeeliag.
Waarin de soadd nog zoo krachtig taa-
wer kt,
In beginsel is die Vrede er; is hij volko
men er ontbreekt niets aaaChristus werk
is volmaakt.
Maaraog ts het einde niet
En zelf is het tegen dea geest der Schrift
om te gelooven eau eea langzaam maar ze-
ksr evolutie-proces, waardoor we van vrede
tot vrede en vaa gec-ade tot gens.de zoo on
gemerkt is hst eeuwig Vrederijk zouden
vergaan I
Eerst moeten mat een slag da bacdsu der
zoude verbroken worden,
Voor dea enkeltn mensch in den dood.
Voor de ruenschheid la de Voleinding,
Vêttcte dat in ïija beste oogenblikkea 't
verlangen vaa Gods kind cSAAr ussr uit
gaat. Das verlaagt de enkeling ©ra „ontbon
den ea met Christus ts s|n"; te genieten
dea storeicGzes vrede, gelffk dia hier op
aarde ia geen rassschen hart opgeklommen
is. Dan bidt de Kerkbruid: „Kom, Heere Je
zus I ja, kom haastelp r
Om eeuwig b?j haar Heere te ®.|a,
't Kindeke ia de kribbe: den VredevorstI
UITKIJK
ACHTURENDAG OP 'T PLATTELAND.
Is die met w|s beleid ingevoerd?
't Is wel opmerkelijk maar in verschillende
kranten van verschiltende kleur lazen we de
zer dagen bedenkingen.
Niet tegen de „acht uur" op sich zelf.
1 s de metste vakken zal bg ferachfigea in-
tessrieven, gespaaaes arbeid maar dat zeg
gen we er, niet zonder sedeo, b'j 1 desr-
badsenergie wel grootesdeels verbruikt zijn.
Neen, 't gaat meer over de gevolgen.
't Lcvea moet zich kunnen „aanpassen".
En daarvoor is hier niet genoeg gelegen
heid gegeven.
Zoo schreef, niet lang geleden iemand ia
't Hbl.
„Er is in onze watgcvlng 'a nieuwe sari-
catunr gekomen". En ht legt dit zoo uit