Zaterdag 18 December 1920.
85u Jaarna
Ynor de inidbollandiehc en Égeeawsche f&iianden.
Kerste tola
Antirevo lutionair
Orgaan
i I 0 If
I Pi1
1
TlQt«rco»^siÈRsal N&> 202,
en verdere 'Adtnintstraue traaco toe te asenden a&Xi de Uitgevers
Stilstand is achteruitgang,
INGEZONDEN MEOEüEEüNöEJL
23 Boschlüan 23, :-: Rotterdam,
J. 0 KLEIKORST. Boschlaan 23p RUT EROAM
't Gaat zoo zichtaan naar Oudejaar.
Ei als we stsaisa asn 't eisde siaaneaals
het G 'd brlieft den overgang meemaken als
«e ts'ugziea op het jaar oat sch'sr ons ligt
ea, ea eigen Sestn en Gods z genlnsen in
dat lev ij (e hebben herdacht, dun blik ook
b eeder en v»»der uitslaan, dan gedd keu
we hetjaar 20 als vs uzelf In deer rsteplaais
tla .het jaar van dr Kuyoe^'s óouti".
H^ werd dl» jaa» historie var»r ons.
Bfmm uit hst ösotrünB
mu ik I
i i o
uan.
v.^j*
Qsse Courant versch^nt elkea WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS psr dr!® maanden franco per pont tmt hij vaoroSthstnllcf,
IIU1TENLAND bi voomitbetnliag 4,50 pgr jaar.
.sFZÖNDERLSIKE NUMMERS 5 CENT.
W. BOl
UITGEVERS i
HOVE Sl Ifi
OMMELSBÏJK.
ADVEKTENTIËN 20 Ceni per fsost. -'L.-ii :-'s 40 C ;s» r«®*f.
BOEKAANKONDIGING 10 Csat regel..
DIENST AANVRAGEN en DIENST AANB1ES ;K$Eïl f I.— iiiaateGj»,
üroate letters en vignet tea woritea foe«t - n nr<ar £t phMtemimte die s| beslaan,
w.wde» ioge^.-'.chi tof DINSDAG- VRHDAGMORiJHN 10 Ut».
Alle stukken ^oor de Redactie be lemd. Advertentiën
Nalatende hot beginsel der leer van
Christus, laat ons tot de volmaaktheid
voortvaren*, zegt Paulus tot de Hebie-
ers Wat bedoelt Paulus daarmee?
Moeten dau waarlijk de beginselen na
gelaten wordenmoet dan op de fun
damenten geen acht meer geslagen wor
den moet men dan maar zonder prin
cipes leven? 't Is onmogelijk dat Paulus
zoo iets kan bedoeld hebben; hij, die
geleefd heeft om in 14 brieven aan
Kon einen en Efeziërs, Galaten en The-.-
salonicenzen enz enz de beginselen der
Chr. leer en van het Chr leven in te
prentpn Hij, die geen enke! dogma van
geloof en liefde, van uitverkiezing,
priesterschap, wedergeboorte, roeping
dood en eeuwigh-id en zaligheid on
belicht heeft gelaten heel zijn rijke
zendflmgsieven in en buiten Europi.
in Klein Azië en Griekenland in Ron e
en in Aihene, in F feze en in Phihppi
was aan do verb'eidmg der Godskenn s
en h-re beginselen ge»ijd. Heel zijn
optreden was aan de p»opag»nda der
beginselen ten zegen En zou zoon man
nu kunnen bedoelen om de beginselen
der leer v n Christus nu o aar na te
lateD, én eonder beginselen maar naar
de vol naakthed te s'reven In ge-men
deele. Hij bedoelt heel iets anders. Hij
bedoelt precips het tegenovergestelde.
Nalatende het heg mei der leer van
Christuswil zeggen doende het be
ginsel dier leer van Christus moet elk
Christen op dat eerste fundament 'oort-
bouwen maar er niet naar bltjven kijh n.
W«t zoudt gij d e een huis aanbesteed
hebt, wel zeggen als de architect U
eiken dag kwam roepen ora toch eens
n-mr het sekure fundament te komen
kijken Gij zoudt toch zeggen J ja
ik heb het al zoo vaak gezien en je
hebt me al zoo vaag geroepen, ik wou
dat je maar op-choot, anders komt het
huis nooit onder den kap. Schiet toch
op man, want over eenige maanden
moet ik er met mijn gezin in. En dat
bedoe't nu de Apos'el ook Eerst de
beginselen belijden, ze kennen endoor-
gronden, er naar leven en streven
mtar op die beginselen voortbouwen,
er muren, kap en binten, en dak en
pannen en srhoorsteenen op zetten, tot
de volmaaktheid voortvaren, opdat er
een gebouw ontsta, waarin een memch
wonen kan.
Wat beginselen kenden de Hebreërs
ai? Wel, zij wisten al ven de bekee
ring, ze wisten al wat doode werken
waren ze wisten al iets v»n (iod.den
H. Geest, ze wisten al iets van de op
legging der handen, v^n de opstanding
der dooden, van het eeuwig oordeel.
Ze wisten dus al hp el wat, dat ze vroe
ger als heidenen tot al niet ver-tonden,
ma.r waarvan zo nu al «enig begrip
hadden. En natuurlijk, die beginselen
moesten ze kennen, zou er ooit spr ke
kunnen zijn vm losmaking en afster
ving van het Heidendom Kr moest een
antithese zijn tusschen God en afgod,
tusschen bloed des Kruises en verzoe-
n:ng door men-chenoffers, tusschen bloe
dge altaren en het vloekhout op Gol
gotha. tusschen de heidensche priester
schaar en het eenige eeuwige Priester
schap van den on verg ankelijken Mel-
chize ek. En die antithese moesten de
Hebreers tot op den wortel kennen
dat was het fundament maar in
dien kriDg van eenvoudige zuigelingen-
keaais, mochten deze maimin en viqö*
wen nies blijven staan Ze moesten uit
dien kringhun geestelijke horizon moest
ruimer wordenhun geesteujke bagage
u oeot zwaar ier oj den als die een
kind met me k gevoed dragen of kruien
kon. Ze waren geen kinderen meer en
ze moesten met lar ger bij dat fundament
blijven staan kijken, maar opbouwen?
Dus om de fundamenten zchn.et meer
bekreunen en bekomuiexen Ja, natuur
lijk; er zich wel ooi beareu en; wait
deugen die met, daüko i enerscheuien
in de muiener komt verzakking. En
das moet ue eigenaar v»n het huis er
ultyd en altijd voor waken, dat die
fundamenten niet door ue omliggende
grondsuoiten, Wateraf of Wateraanvoer
enz. kunnen beschadigd worden
maar overigens! Louw cp en
b uw voort tot de volmaaktheid, want
de e.genaar moet er over eenige maanden
111! En natuurlijk is er van geen also
lute volmaaktheid sprakezoo wijs is
Ueze Paulus nis üudainan ook wel
HeihaJudijk heeft hij t laten gevoelen
Blk j mg er naar, ot ik 't ooü grijpen
moge"u-aar al jagende, had hij 't
Ueaal, t volmaakte nooit gevonden
eu geen enkel Christen, geen enkele
zelfs diep ingeleide zal h.er op aarde
ooit ue abmluta volaa »kiheid bereik n.
„Wij kennen ten dee e zoo zal t in
Ut ze aardsche bedeonng wel immer
blijven. IVlaur niet stilstaan by ue
beginselen dat acht Paulus tot ml ver
koerd, doch voortvaren n ar de vol
maaktheid, wan de Grooie Eigen var
Van Hemel en aarde wil ijn huis in,
en wil, dat deze Aarde een v.mrporiaal
ues Hemels zij of worde. En daarom
moet 't huis klaar komen om d. ngrooteu
Bouwmeester te kunnen ontvangen, als
ill] met zijn duizend n ^ngeleu op de
woiken d s hemels verschijnen zal om
ae wijze architecien, zoo go d als de
opperlui uit de z ndioods rekenschap af
te viagen van hun werk en ze d ar
naar ook t oordeelea heizij goed, het ij
j-waau. Paulus weet dat de Eigenaar
op Ziju huis eemna.l al nija rechten
zal doen geiden: maar dan moet er ook
een huis zijn d.i. een fondament waar
op muren en balken, bewoonbaar voor
ajn volk en vu or Hem, den Heilige.
Nog stoker. Wie maar naar de ee ste
helmsmen, naar 't fondament blijft
kijken i6 rijp voor uerr afval Een
kind dat met groeit, kwijnt en gaat
ten onder. En 't is onmogelijk, ééns
verlicht te zijn geweest, én afvallig
geworden andermaal tot bekeering te
bekomen, Uaarom: vooruit! en opbou
enwant stilstand is achteruitgang
op alle terrain, zoo van 't geestelijk als
v<&n 't stoffelijk leven.
Ook op 't terre'n van't Sociale leven
De begnselen, 'l fundament blijft. God
is God en Hij zal 't eeuwig zijn en
blijven. Zijn Woord is onveranderlijk
en Ziju waarheden zijn onverande lijk
maar de Tijden zijn wisselend en
wij zijn 't de als een kleed verouden.
Bij al dat veranderlijke in de wereld,
moet Gods Woord lijn en richtsnoer
en li htbron «lijven; maar noch'ans
naar de vo «naaktheid voortvaren, 't
Sociale leven moet zóó worden dat we
onzen God kunnen ontmoeten op't
terrein der alge r.eeDe genade En elke
Regeering is verplicht door hare sociale
regelingen tot die ontmoeting met den
Hemelschen Rechter mee te werken.
Nooit kan t feit der zonde ongedaan
gemaakt; altijd zal die zonde invretpn
in Standen en leven -vei houding' nmaar
er zal toch wijziging komi-n en moeien
komen in die Stand n. De Wereld is
mt alleen vaor den Rijkdom. Ze i» ook
niet alleen vooreden Arbeid. De Wereld
is d-*s Heerenze is voor Rijk en aim
en Gods glorie moet blinken in de
volmaaktheid van allen. En mar die
v lmaaktheid m et 't heenDe Rijkdom
?ieh gevend aan God en den Arbeid
de Arbeid zich gevend aan Hem on
den Rijkdom, Saamarbeidend, opdat de
rentmeesters, én Hijkdom én Arbeid,
hun aller Schulde'seher kunnen ent-
moeten als de doodsure slaat. Ge f
rekenschap van Uw rentmeesterschap.
En daarom vooruit
zal sm zgn Ketb en Volk te «checken ea
stcccs lubben we er tns op iroof fe bseel-
den dal er nieuwe sen tien uit het onuit-
pu'telijks Wou<d onze® Gods wordea opge
geven, das ni uwe bronten warden aange
boord, dat nieuwe eftsad.-reK worden ontdekt.
En ook Cè j tsebbecs we vm nieuw 1 cht» van
helde d?r h.z!ch", van jutaier ea zu!ve;der
ifl idir.g essa dankbaar gebruik te maken,
Ook at heeft dr- Kuyper ons geleerd.
Doch daarnaast 63 aaarneveas erkennen
we ook dat de ieidlog Gaea raet zfla kerk
en volk op aarde zoodanig is, dat de lijn
niet gclikmatig en iangzasm opwasrls gaai
maar dat se a»nus hngca tijd op een zelfde
niveau bif.lt, om dan soms iaeeus mei een
40 cent per regel.
GEEN GOEUKOOPER HORLOGE DAN BIJ
GOUDEN ZILVEREN en BYQUTERÏE-ARTIKELEN, HORLOGES KLOKKEN,
WEKKERS sites tegen de laagst mogei|ken prijs Massieve gladde RINGEN,
solder goedkoop, eig£o werkplaatsen vooï reparaties-
OP DES UITKIJK.
Nadruk versts-.tsss.
Maar hij befao -ri 101 d gesen die test ors
«cruken zalen, lang, zeer kng nadat zij ge
storven zl n.
AllereuïSt reeds door sijn werken.
'1 Gaat ook in 't familieleven vaak zoo:
eerst aia iemand ors voor g<-ed outnonrn
word?, gaan ws pas recht gevoelen wat hij
vcor ons was en wat we in heat of tu&r
verloren hebbeu.
En zou gaat hst ook saet eea figuur als
dr Kuyjer.
Ik weet heel goed dat op de 8jougerea"
ondur obs», dat woord ta enkel g-comen In
tijdsorde, de lavlaed vau dr. Kuypsr laog
met zo) groot is geweest ais bij maaueoen
vrouwen van middelbaren l<efi$d.
Dia rfla in menig opzicht Kuy ,.er's klodsrea.
In hun theolog sch denfeeu zij3 ze door
hern puvormd, hun meer mystieke leven is
tl oor zijn medeiatien van werk tot week ver
kwikt to geleid, fcui pol,ticks beginseien
heeft hij bun uiteengezet, hun p- litieke ge-
ürassiSn hecfi hun voorgeteekend.
Zeits in hun woor^neuze en 1;- 't gebruik
hunner besides en zinswen3i»g£D, doen
ze vaak in de ve te aai den mee ter denken.
Hfl heeft op hes s|a st inpii gazet.
Dat niemand er Bfkrabben kan.
Ea mi'öisjrnaal overkomt het hen dat z|
met volkomen zekesh ié zeggen kunnen:
Zóó heeft Kuyper hieiO'er gedacht, geoor
de ld, gesch even ea gesprekm, ei kuanen
ze op d*t oogenblik oamogelük daar debs-
wfisplaa 3 voor aanhalen.
Zij nebben sijs ideeën ingezogen,
hij h ff« hes, su eens even alleen op den
menschelijken factor gelet, verstandd^it ea
geeS'tlgK gevormd
Natuurlek deuken we er dei san cp den
mensch de eere over te brengen, die God den
He re alleen toekomt.
Dat behoeft cict te worden gewgd.
Ook Kuyper wss oleis dan Instrument.
Maar z|n kracht lag in Gods Woord.
Ook b|, laten we dit goed ve.stuur», hoe
huog ook door God begaafd en hoe diep in
de waarheid veelsrlna irg-leid, ving 'j. Hebt
der Schr ft, der Godsopm >arlgtp neen van
ua'Ure door de zonde vcidulatcrde rede.
Oi k deze spiegel kóu niet en nooii zil ertt
enkele munschulijke spiegel volkomrn zuiver
kunnen uitstralen het licht der Godsopenba
ring dat ze opvangt,
Ook met Kuyper is het laatste woord niet
gesproken.
Zoo min als met Luther of Calvija,
Zoo min als met Iemand die na hem ko
men zal.
En tot aan het einde der eeuwen zal het
bier op aarde ern „»en deele" bl|ven wat
pllRfeg het Gode ook voorts nog behagen
spreng naar boven fe gaaa.
Zuik eeia spreng maakten we ook niet dr.
K yaer.
Ea '4 feas zeer wel ril0» al kan niemand
f j n ge voo see Sing wagen, aat v/a nu wear
voor gerui rscn tijd san de horizontale lija
los sijs, jut dat sekere math? id en Inzi ki g
«Se l|a mm f meer besedeawaans drukken
sal, wat zeer zen@r geuchicdsu zou nl
gingen vcrzuimea de s huden te gebruiken,
die' OC8 in Kuyper's veie weaken nagelaten
ziju.
't Zou nm niets verwerd-rets, sis <r nu,
den eersten tijd na z§n doutl, méér nuar die
we. kea gevra-gd werd dan in t?c Saaiste ju
ress ïijoa levens
'n Ze lüuedlg z»er verk'aarbssr vers- aSsrel
Als dit nu maar nl t b| velen wordt een
rustig wegz-tïen in net 1 vuns graf vaneen
zelden g.-b.uiistc botkenkast of een Ssp<oair
plaatsen vat» mooie bauaj, s op «ren ia 't
vallenden bcek« nhacgcr, aie ge uig nis ge en
moet df.,t mtn Kuy,.er ook hetfi en in ee«e
houdt.
Terw^l er vsïï lezen zelden wat komt,
Ea van eea opnemen en verwerken rkr
gedachten ze toetsen ass ea vergelijken met
Gods Woord heehmaai geea spiak 1 is,
wat zeer veel overeenkomst sou hebben met
het bouwen vse «se graven ties profeten, waar
van de Hitland op een bekende pla spreek?.
Kuy e s naam woFdt thar.s ^ask geacemu.
Worden sijn werken ook gekesd
O door de „joggeren", la tijdsorde
„josg" alwec-ï?
P of Fabius kan ges tan voosbejld zl
Ik wéét het n&tuuriijk r iet en rseazou
ook niet In de gclcgcubei A stellen om er de
proef van te nemen, maar ik geloof 'och, sis
mea dezen hoogscetaar te middernacht wek
ker schudde en hem vsoeg waar G oen van
Piinsterer over zeeeis aaate sus ea asoo ga-
ochreven herft dat hij u oamiddell^k raar
z^n bicker^ verwflzen ea zeggiu souNeem
dit hoek en kijk op die en öte bladï^as of
sla da« of dat hoofditute na.
Zoo he, ft hij die werken doarfe-o^es I
Kuy pa.'® vmheo d zalfde ra >eite waard
Nitt, behoeft het te warden gez gd Ua
er een siort van afgoderf race te dsjjvtnl
W^ g looven, ons eed ulidiukkï g te ge-
bfuiksö, die den la .tsten t$d nogaicess ge
bezigd werd, sist in Kuyper esa ouk niet in
z%n werkco; vo^r ons niet Sat einde
van alle tegensprekenop zijn werken mag
en kan en zal, soogotd a s op A Ie meoachsn-
weik, zeer zeker .schriftcriiiek" worden toe-
gepft3t, n- aar se meer dan veie andere
Waard gulezes, heikzen, overfiadu ea be-
studterd te worden.
Mvt name"' door tact hem zich eens
g-. estcs voelt-
Met name door den jongen Caldnlst.
ja, 'k zou hasst segven, laat h| er zich
dan rasar rrns aa» te builen gaan,d«tkomt
wel W' er teaechll Ea dan liever daas aas, dan
b.v. aan een soeten droeb, of aan ,1 opwin
dend spel, aan 't vaak laffe tooseei, sao ds
d'Ukke sjort cf aan iets dergelijks, dat van
mindere waarde is.
Willen Ds Sikkel hesft voor jaren eens eea
brochure gescferevrn, die dest|ds In oedsr-
wijseiskiieges eenerr^ds grootun opgang
maakt- en anders^ds felle tegenspraak vond.
'k Weet niet precies meer, wat de juiste
titel was.
Maar £hct ging er om ta bttoogen hoe in
de opvoedkunde rn bfj het onaetw8s het
Woord orn voorrang ui h t ovenwicht be-
hooioe te hebb.-n op de aanschouwing
Daar ga ik nu niet veraer «vtr handelen.
Maar wat ik me nog leveaöig heiisncr
is Öif;
Hoe er vcthaa'd werd ma eeu josg onder-
w|zer, die Sikkel s br« chure zoo ia zich cp-
geaojncn had, dat sis eens bij masJer van
spreken het laais e exemplaar was sork ge-
ra- kt, hij de brochuic wel w tr woordcijk
en persaiaar zou kunnen wedergeven.
Zóó bad hij woord eo guaaenss ve»werkt'
Nu is dit catuuiitik 'n uitz nderiog.
Want daar buhoort in de eerste piaais toe
een stalen g heugen, wat vooral tegen
woordig ia oasen nrivuusen tija slechts aan
weinigea gegevea ts. Maarer zijn vga
die uiszouasiiMgcn i -
'k Meiisasr me t.v, gelesea te hebbes vaa
uien I.aiieaaschcn compouist, d'e in lie; Va-
tlca<sn eeu laag, kerk i^k muskkstuk hoorde
sp ie 1 ea zlugco, d.t zorgvuldig eea
gineim bewaard weid ens echts zeer enkelen
Liektnd was entile thuis g komen, zoo
ui: het hootd de gansche coaiposttie tp-
sen ssef, 0at er geen noot san mankeerde.
Ei in mijn jcusd heb ik een jmgmensch
geke> d, die els tifj Zondags ds preek had
geh, oid, oaarva nies slechts icxst en ver-
dcslley, «raar ouk gunnens Itkstóiukliea, oei
'zoo te zeggen bladzij ten laag, woordelijk
opregges kon.
Ducti men moet ook belang stellen in do
zaak
Eu die belangstelling hoop ik, dat er bij
Velen onzer zt»u ca bi^»fU mag ot bij ver-
ui uwicg korue v.or ds wsrkea vaa wnzea
gcst'jsvcn leider,
Wa-.ii anders wordt er straks misschien
s og w-:.i gsp.itt wee De. vy^er duch zon
der d»t men. hem ia >4.1 wsiksu ksns, en ia
z|u g. »t üi.o dtO;igsn is Ea dan' kr|gt
men ook, dat er tnet aiiciisi plaatsen ca
uiisp aken, 'S zi niet uit hua verband ge-
.uki, man dan toch ni:t in hun verband
gen -aito, wordt gs chermd, misschien wel
gestrrdeo, op een wgzo, wsa tegen Dr. Kuy
per zelf ia dc ecr»ie. pUats m;t ue mseaie
a slist icid zau z^u opg'tredin.
Denkbse.dig is dit ge?aar zek'ïf niet.
Lr.it ik ecu voosb ..lid, sl ch s aauöuifea.
Mea weit, welke re ea ets lieer Us W s-.e
la 't openbar air hoofdaroii f heuft opge
geven, wm o» h;j de Ge s-f Keskcn verliet,
nl h.-4 drijven, vol vet. s hem, van 6e Isei
dor onüi rg su.iae w.dergehoaris en al wat
dammes pamsahaagt,
Ea nu Is hui reeds een vrij sterk ver-
biesdö k,.;end<- geworden, als sou Dr. Kuy-
per aigeui^k die leer bei>bcn suiigevc>Ba(MM
en in de Kerken veröicld en als zou hij
eigenlik ds grootste .ö-jjuei" geweest zf|a
la e. a rlchiinsf, die tot ci^sr latulieciuslisme,
iralsciie g lUsiheld ccz. vr.ereu moet,
De kenner weet hzt wd beter.
Hi, aie dr Kuyper uit z§n werken heeft
lccren verstaan,
Doch a«a. - oor is dan ook onderzoek noodig,
Niet sleehls vaa ern enktle bunbd mcai-
tauën.
Mi«r vai> da serkfö vsn Kuyper op elk
gebisd, in hun samenhang en verban ióó
dat ni n geheel doordiingt in des geest van
den sch'ijver *n niet wat capr»ar,co.h wes-
kellk weet, hoe h| de waarheid G .ds in
Zjae OpeaOi.'u>g, ia dc zt 1 h uf. o»gevan
gen un gescnouwd en hoe h^ die aan het
geslacht sgaer dagen heeft w.-ergegeveu.
Daartoe in«t een eui; 1 woord op e trek
ken, wa« bet doel van dit seh ijvea.
Moge het niet ga sen vruchteloos sijn I
Nogaens: w§ swé.-cn bij geen menaches-
kirid, 't zou g>.so;e zoada z^n, maar om
gekeerd ia T óók een kwaad onder oe son,
als w« rarar rusteloos vragen naar wet
.nieuws" en de schatten, dia God ons ia
't verteden gaf renteloos slggea laten.
UITKIJK,
Amice l
Er is r»a dea oorlog nis r ééa roep, out
uit dp ecoa mische es» sociale malaise, waarin
we zija gekomen, te gerokeu. Mm srgtm-sr
produceeren, öu3 mee» arbeldea é,i zuiaig rga
Dat is ook het een<ge genees »id iel Oak
os de financieels contejensle is Brussd.wasr
de kops ukteea op financier! ei» ecoaomigch
gebied vergsdcid wareo, werd dat gezegd.
Welke redevoeringen ook werd gehouden,
de slotsom was steeds dezelfde: meer pro-
duceeren en zuinig g|n.
De msnch is echter hardleerfch, stoort
zich niet can dis praatjes. Ea ik geloof, dat
er nog heel waf water door den Rijn zal
strooraea, eer tot ieder die heel eenvoudige
les doorgedrongen nl x|n,