Zaterdag 18 December 1920. 85u Jaarna Ynor de inidbollandiehc en Égeeawsche f&iianden. Kerste tola Antirevo lutionair Orgaan i I 0 If I Pi1 1 TlQt«rco»^siÈRsal N&> 202, en verdere 'Adtnintstraue traaco toe te asenden a&Xi de Uitgevers Stilstand is achteruitgang, INGEZONDEN MEOEüEEüNöEJL 23 Boschlüan 23, :-: Rotterdam, J. 0 KLEIKORST. Boschlaan 23p RUT EROAM 't Gaat zoo zichtaan naar Oudejaar. Ei als we stsaisa asn 't eisde siaaneaals het G 'd brlieft den overgang meemaken als «e ts'ugziea op het jaar oat sch'sr ons ligt ea, ea eigen Sestn en Gods z genlnsen in dat lev ij (e hebben herdacht, dun blik ook b eeder en v»»der uitslaan, dan gedd keu we hetjaar 20 als vs uzelf In deer rsteplaais tla .het jaar van dr Kuyoe^'s óouti". H^ werd dl» jaa» historie var»r ons. Bfmm uit hst ösotrünB mu ik I i i o uan. v.^j* Qsse Courant versch^nt elkea WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS psr dr!® maanden franco per pont tmt hij vaoroSthstnllcf, IIU1TENLAND bi voomitbetnliag 4,50 pgr jaar. .sFZÖNDERLSIKE NUMMERS 5 CENT. W. BOl UITGEVERS i HOVE Sl Ifi OMMELSBÏJK. ADVEKTENTIËN 20 Ceni per fsost. -'L.-ii :-'s 40 C ;s» r«®*f. BOEKAANKONDIGING 10 Csat regel.. DIENST AANVRAGEN en DIENST AANB1ES ;K$Eïl f I.— iiiaateGj», üroate letters en vignet tea woritea foe«t - n nr<ar £t phMtemimte die s| beslaan, w.wde» ioge^.-'.chi tof DINSDAG- VRHDAGMORiJHN 10 Ut». Alle stukken ^oor de Redactie be lemd. Advertentiën Nalatende hot beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren*, zegt Paulus tot de Hebie- ers Wat bedoelt Paulus daarmee? Moeten dau waarlijk de beginselen na gelaten wordenmoet dan op de fun damenten geen acht meer geslagen wor den moet men dan maar zonder prin cipes leven? 't Is onmogelijk dat Paulus zoo iets kan bedoeld hebben; hij, die geleefd heeft om in 14 brieven aan Kon einen en Efeziërs, Galaten en The-.- salonicenzen enz enz de beginselen der Chr. leer en van het Chr leven in te prentpn Hij, die geen enke! dogma van geloof en liefde, van uitverkiezing, priesterschap, wedergeboorte, roeping dood en eeuwigh-id en zaligheid on belicht heeft gelaten heel zijn rijke zendflmgsieven in en buiten Europi. in Klein Azië en Griekenland in Ron e en in Aihene, in F feze en in Phihppi was aan do verb'eidmg der Godskenn s en h-re beginselen ge»ijd. Heel zijn optreden was aan de p»opag»nda der beginselen ten zegen En zou zoon man nu kunnen bedoelen om de beginselen der leer v n Christus nu o aar na te lateD, én eonder beginselen maar naar de vol naakthed te s'reven In ge-men deele. Hij bedoelt heel iets anders. Hij bedoelt precips het tegenovergestelde. Nalatende het heg mei der leer van Christuswil zeggen doende het be ginsel dier leer van Christus moet elk Christen op dat eerste fundament 'oort- bouwen maar er niet naar bltjven kijh n. W«t zoudt gij d e een huis aanbesteed hebt, wel zeggen als de architect U eiken dag kwam roepen ora toch eens n-mr het sekure fundament te komen kijken Gij zoudt toch zeggen J ja ik heb het al zoo vaak gezien en je hebt me al zoo vaag geroepen, ik wou dat je maar op-choot, anders komt het huis nooit onder den kap. Schiet toch op man, want over eenige maanden moet ik er met mijn gezin in. En dat bedoe't nu de Apos'el ook Eerst de beginselen belijden, ze kennen endoor- gronden, er naar leven en streven mtar op die beginselen voortbouwen, er muren, kap en binten, en dak en pannen en srhoorsteenen op zetten, tot de volmaaktheid voortvaren, opdat er een gebouw ontsta, waarin een memch wonen kan. Wat beginselen kenden de Hebreërs ai? Wel, zij wisten al ven de bekee ring, ze wisten al wat doode werken waren ze wisten al iets v»n (iod.den H. Geest, ze wisten al iets van de op legging der handen, v^n de opstanding der dooden, van het eeuwig oordeel. Ze wisten dus al hp el wat, dat ze vroe ger als heidenen tot al niet ver-tonden, ma.r waarvan zo nu al «enig begrip hadden. En natuurlijk, die beginselen moesten ze kennen, zou er ooit spr ke kunnen zijn vm losmaking en afster ving van het Heidendom Kr moest een antithese zijn tusschen God en afgod, tusschen bloed des Kruises en verzoe- n:ng door men-chenoffers, tusschen bloe dge altaren en het vloekhout op Gol gotha. tusschen de heidensche priester schaar en het eenige eeuwige Priester schap van den on verg ankelijken Mel- chize ek. En die antithese moesten de Hebreers tot op den wortel kennen dat was het fundament maar in dien kriDg van eenvoudige zuigelingen- keaais, mochten deze maimin en viqö* wen nies blijven staan Ze moesten uit dien kringhun geestelijke horizon moest ruimer wordenhun geesteujke bagage u oeot zwaar ier oj den als die een kind met me k gevoed dragen of kruien kon. Ze waren geen kinderen meer en ze moesten met lar ger bij dat fundament blijven staan kijken, maar opbouwen? Dus om de fundamenten zchn.et meer bekreunen en bekomuiexen Ja, natuur lijk; er zich wel ooi beareu en; wait deugen die met, daüko i enerscheuien in de muiener komt verzakking. En das moet ue eigenaar v»n het huis er ultyd en altijd voor waken, dat die fundamenten niet door ue omliggende grondsuoiten, Wateraf of Wateraanvoer enz. kunnen beschadigd worden maar overigens! Louw cp en b uw voort tot de volmaaktheid, want de e.genaar moet er over eenige maanden 111! En natuurlijk is er van geen also lute volmaaktheid sprakezoo wijs is Ueze Paulus nis üudainan ook wel HeihaJudijk heeft hij t laten gevoelen Blk j mg er naar, ot ik 't ooü grijpen moge"u-aar al jagende, had hij 't Ueaal, t volmaakte nooit gevonden eu geen enkel Christen, geen enkele zelfs diep ingeleide zal h.er op aarde ooit ue abmluta volaa »kiheid bereik n. „Wij kennen ten dee e zoo zal t in Ut ze aardsche bedeonng wel immer blijven. IVlaur niet stilstaan by ue beginselen dat acht Paulus tot ml ver koerd, doch voortvaren n ar de vol maaktheid, wan de Grooie Eigen var Van Hemel en aarde wil ijn huis in, en wil, dat deze Aarde een v.mrporiaal ues Hemels zij of worde. En daarom moet 't huis klaar komen om d. ngrooteu Bouwmeester te kunnen ontvangen, als ill] met zijn duizend n ^ngeleu op de woiken d s hemels verschijnen zal om ae wijze architecien, zoo go d als de opperlui uit de z ndioods rekenschap af te viagen van hun werk en ze d ar naar ook t oordeelea heizij goed, het ij j-waau. Paulus weet dat de Eigenaar op Ziju huis eemna.l al nija rechten zal doen geiden: maar dan moet er ook een huis zijn d.i. een fondament waar op muren en balken, bewoonbaar voor ajn volk en vu or Hem, den Heilige. Nog stoker. Wie maar naar de ee ste helmsmen, naar 't fondament blijft kijken i6 rijp voor uerr afval Een kind dat met groeit, kwijnt en gaat ten onder. En 't is onmogelijk, ééns verlicht te zijn geweest, én afvallig geworden andermaal tot bekeering te bekomen, Uaarom: vooruit! en opbou enwant stilstand is achteruitgang op alle terrain, zoo van 't geestelijk als v<&n 't stoffelijk leven. Ook op 't terre'n van't Sociale leven De begnselen, 'l fundament blijft. God is God en Hij zal 't eeuwig zijn en blijven. Zijn Woord is onveranderlijk en Ziju waarheden zijn onverande lijk maar de Tijden zijn wisselend en wij zijn 't de als een kleed verouden. Bij al dat veranderlijke in de wereld, moet Gods Woord lijn en richtsnoer en li htbron «lijven; maar noch'ans naar de vo «naaktheid voortvaren, 't Sociale leven moet zóó worden dat we onzen God kunnen ontmoeten op't terrein der alge r.eeDe genade En elke Regeering is verplicht door hare sociale regelingen tot die ontmoeting met den Hemelschen Rechter mee te werken. Nooit kan t feit der zonde ongedaan gemaakt; altijd zal die zonde invretpn in Standen en leven -vei houding' nmaar er zal toch wijziging komi-n en moeien komen in die Stand n. De Wereld is mt alleen vaor den Rijkdom. Ze i» ook niet alleen vooreden Arbeid. De Wereld is d-*s Heerenze is voor Rijk en aim en Gods glorie moet blinken in de volmaaktheid van allen. En mar die v lmaaktheid m et 't heenDe Rijkdom ?ieh gevend aan God en den Arbeid de Arbeid zich gevend aan Hem on den Rijkdom, Saamarbeidend, opdat de rentmeesters, én Hijkdom én Arbeid, hun aller Schulde'seher kunnen ent- moeten als de doodsure slaat. Ge f rekenschap van Uw rentmeesterschap. En daarom vooruit zal sm zgn Ketb en Volk te «checken ea stcccs lubben we er tns op iroof fe bseel- den dal er nieuwe sen tien uit het onuit- pu'telijks Wou<d onze® Gods wordea opge geven, das ni uwe bronten warden aange boord, dat nieuwe eftsad.-reK worden ontdekt. En ook Cè j tsebbecs we vm nieuw 1 cht» van helde d?r h.z!ch", van jutaier ea zu!ve;der ifl idir.g essa dankbaar gebruik te maken, Ook at heeft dr- Kuyper ons geleerd. Doch daarnaast 63 aaarneveas erkennen we ook dat de ieidlog Gaea raet zfla kerk en volk op aarde zoodanig is, dat de lijn niet gclikmatig en iangzasm opwasrls gaai maar dat se a»nus hngca tijd op een zelfde niveau bif.lt, om dan soms iaeeus mei een 40 cent per regel. GEEN GOEUKOOPER HORLOGE DAN BIJ GOUDEN ZILVEREN en BYQUTERÏE-ARTIKELEN, HORLOGES KLOKKEN, WEKKERS sites tegen de laagst mogei|ken prijs Massieve gladde RINGEN, solder goedkoop, eig£o werkplaatsen vooï reparaties- OP DES UITKIJK. Nadruk versts-.tsss. Maar hij befao -ri 101 d gesen die test ors «cruken zalen, lang, zeer kng nadat zij ge storven zl n. AllereuïSt reeds door sijn werken. '1 Gaat ook in 't familieleven vaak zoo: eerst aia iemand ors voor g<-ed outnonrn word?, gaan ws pas recht gevoelen wat hij vcor ons was en wat we in heat of tu&r verloren hebbeu. En zou gaat hst ook saet eea figuur als dr Kuyjer. Ik weet heel goed dat op de 8jougerea" ondur obs», dat woord ta enkel g-comen In tijdsorde, de lavlaed vau dr. Kuypsr laog met zo) groot is geweest ais bij maaueoen vrouwen van middelbaren l<efi$d. Dia rfla in menig opzicht Kuy ,.er's klodsrea. In hun theolog sch denfeeu zij3 ze door hern puvormd, hun meer mystieke leven is tl oor zijn medeiatien van werk tot week ver kwikt to geleid, fcui pol,ticks beginseien heeft hij bun uiteengezet, hun p- litieke ge- ürassiSn hecfi hun voorgeteekend. Zeits in hun woor^neuze en 1;- 't gebruik hunner besides en zinswen3i»g£D, doen ze vaak in de ve te aai den mee ter denken. Hfl heeft op hes s|a st inpii gazet. Dat niemand er Bfkrabben kan. Ea mi'öisjrnaal overkomt het hen dat z| met volkomen zekesh ié zeggen kunnen: Zóó heeft Kuyper hieiO'er gedacht, geoor de ld, gesch even ea gesprekm, ei kuanen ze op d*t oogenblik oamogelük daar debs- wfisplaa 3 voor aanhalen. Zij nebben sijs ideeën ingezogen, hij h ff« hes, su eens even alleen op den menschelijken factor gelet, verstandd^it ea geeS'tlgK gevormd Natuurlek deuken we er dei san cp den mensch de eere over te brengen, die God den He re alleen toekomt. Dat behoeft cict te worden gewgd. Ook Kuyper wss oleis dan Instrument. Maar z|n kracht lag in Gods Woord. Ook b|, laten we dit goed ve.stuur», hoe huog ook door God begaafd en hoe diep in de waarheid veelsrlna irg-leid, ving 'j. Hebt der Schr ft, der Godsopm >arlgtp neen van ua'Ure door de zonde vcidulatcrde rede. Oi k deze spiegel kóu niet en nooii zil ertt enkele munschulijke spiegel volkomrn zuiver kunnen uitstralen het licht der Godsopenba ring dat ze opvangt, Ook met Kuyper is het laatste woord niet gesproken. Zoo min als met Luther of Calvija, Zoo min als met Iemand die na hem ko men zal. En tot aan het einde der eeuwen zal het bier op aarde ern „»en deele" bl|ven wat pllRfeg het Gode ook voorts nog behagen spreng naar boven fe gaaa. Zuik eeia spreng maakten we ook niet dr. K yaer. Ea '4 feas zeer wel ril0» al kan niemand f j n ge voo see Sing wagen, aat v/a nu wear voor gerui rscn tijd san de horizontale lija los sijs, jut dat sekere math? id en Inzi ki g «Se l|a mm f meer besedeawaans drukken sal, wat zeer zen@r geuchicdsu zou nl gingen vcrzuimea de s huden te gebruiken, die' OC8 in Kuyper's veie weaken nagelaten ziju. 't Zou nm niets verwerd-rets, sis <r nu, den eersten tijd na z§n doutl, méér nuar die we. kea gevra-gd werd dan in t?c Saaiste ju ress ïijoa levens 'n Ze lüuedlg z»er verk'aarbssr vers- aSsrel Als dit nu maar nl t b| velen wordt een rustig wegz-tïen in net 1 vuns graf vaneen zelden g.-b.uiistc botkenkast of een Ssp<oair plaatsen vat» mooie bauaj, s op «ren ia 't vallenden bcek« nhacgcr, aie ge uig nis ge en moet df.,t mtn Kuy,.er ook hetfi en in ee«e houdt. Terw^l er vsïï lezen zelden wat komt, Ea van eea opnemen en verwerken rkr gedachten ze toetsen ass ea vergelijken met Gods Woord heehmaai geea spiak 1 is, wat zeer veel overeenkomst sou hebben met het bouwen vse «se graven ties profeten, waar van de Hitland op een bekende pla spreek?. Kuy e s naam woFdt thar.s ^ask geacemu. Worden sijn werken ook gekesd O door de „joggeren", la tijdsorde „josg" alwec-ï? P of Fabius kan ges tan voosbejld zl Ik wéét het n&tuuriijk r iet en rseazou ook niet In de gclcgcubei A stellen om er de proef van te nemen, maar ik geloof 'och, sis mea dezen hoogscetaar te middernacht wek ker schudde en hem vsoeg waar G oen van Piinsterer over zeeeis aaate sus ea asoo ga- ochreven herft dat hij u oamiddell^k raar z^n bicker^ verwflzen ea zeggiu souNeem dit hoek en kijk op die en öte bladï^as of sla da« of dat hoofditute na. Zoo he, ft hij die werken doarfe-o^es I Kuy pa.'® vmheo d zalfde ra >eite waard Nitt, behoeft het te warden gez gd Ua er een siort van afgoderf race te dsjjvtnl W^ g looven, ons eed ulidiukkï g te ge- bfuiksö, die den la .tsten t$d nogaicess ge bezigd werd, sist in Kuyper esa ouk niet in z%n werkco; vo^r ons niet Sat einde van alle tegensprekenop zijn werken mag en kan en zal, soogotd a s op A Ie meoachsn- weik, zeer zeker .schriftcriiiek" worden toe- gepft3t, n- aar se meer dan veie andere Waard gulezes, heikzen, overfiadu ea be- studterd te worden. Mvt name"' door tact hem zich eens g-. estcs voelt- Met name door den jongen Caldnlst. ja, 'k zou hasst segven, laat h| er zich dan rasar rrns aa» te builen gaan,d«tkomt wel W' er teaechll Ea dan liever daas aas, dan b.v. aan een soeten droeb, of aan ,1 opwin dend spel, aan 't vaak laffe tooseei, sao ds d'Ukke sjort cf aan iets dergelijks, dat van mindere waarde is. Willen Ds Sikkel hesft voor jaren eens eea brochure gescferevrn, die dest|ds In oedsr- wijseiskiieges eenerr^ds grootun opgang maakt- en anders^ds felle tegenspraak vond. 'k Weet niet precies meer, wat de juiste titel was. Maar £hct ging er om ta bttoogen hoe in de opvoedkunde rn bfj het onaetw8s het Woord orn voorrang ui h t ovenwicht be- hooioe te hebb.-n op de aanschouwing Daar ga ik nu niet veraer «vtr handelen. Maar wat ik me nog leveaöig heiisncr is Öif; Hoe er vcthaa'd werd ma eeu josg onder- w|zer, die Sikkel s br« chure zoo ia zich cp- geaojncn had, dat sis eens bij masJer van spreken het laais e exemplaar was sork ge- ra- kt, hij de brochuic wel w tr woordcijk en persaiaar zou kunnen wedergeven. Zóó bad hij woord eo guaaenss ve»werkt' Nu is dit catuuiitik 'n uitz nderiog. Want daar buhoort in de eerste piaais toe een stalen g heugen, wat vooral tegen woordig ia oasen nrivuusen tija slechts aan weinigea gegevea ts. Maarer zijn vga die uiszouasiiMgcn i - 'k Meiisasr me t.v, gelesea te hebbes vaa uien I.aiieaaschcn compouist, d'e in lie; Va- tlca<sn eeu laag, kerk i^k muskkstuk hoorde sp ie 1 ea zlugco, d.t zorgvuldig eea gineim bewaard weid ens echts zeer enkelen Liektnd was entile thuis g komen, zoo ui: het hootd de gansche coaiposttie tp- sen ssef, 0at er geen noot san mankeerde. Ei in mijn jcusd heb ik een jmgmensch geke> d, die els tifj Zondags ds preek had geh, oid, oaarva nies slechts icxst en ver- dcslley, «raar ouk gunnens Itkstóiukliea, oei 'zoo te zeggen bladzij ten laag, woordelijk opregges kon. Ducti men moet ook belang stellen in do zaak Eu die belangstelling hoop ik, dat er bij Velen onzer zt»u ca bi^»fU mag ot bij ver- ui uwicg korue v.or ds wsrkea vaa wnzea gcst'jsvcn leider, Wa-.ii anders wordt er straks misschien s og w-:.i gsp.itt wee De. vy^er duch zon der d»t men. hem ia >4.1 wsiksu ksns, en ia z|u g. »t üi.o dtO;igsn is Ea dan' kr|gt men ook, dat er tnet aiiciisi plaatsen ca uiisp aken, 'S zi niet uit hua verband ge- .uki, man dan toch ni:t in hun verband gen -aito, wordt gs chermd, misschien wel gestrrdeo, op een wgzo, wsa tegen Dr. Kuy per zelf ia dc ecr»ie. pUats m;t ue mseaie a slist icid zau z^u opg'tredin. Denkbse.dig is dit ge?aar zek'ïf niet. Lr.it ik ecu voosb ..lid, sl ch s aauöuifea. Mea weit, welke re ea ets lieer Us W s-.e la 't openbar air hoofdaroii f heuft opge geven, wm o» h;j de Ge s-f Keskcn verliet, nl h.-4 drijven, vol vet. s hem, van 6e Isei dor onüi rg su.iae w.dergehoaris en al wat dammes pamsahaagt, Ea nu Is hui reeds een vrij sterk ver- biesdö k,.;end<- geworden, als sou Dr. Kuy- per aigeui^k die leer bei>bcn suiigevc>Ba(MM en in de Kerken veröicld en als zou hij eigenlik ds grootste .ö-jjuei" geweest zf|a la e. a rlchiinsf, die tot ci^sr latulieciuslisme, iralsciie g lUsiheld ccz. vr.ereu moet, De kenner weet hzt wd beter. Hi, aie dr Kuyper uit z§n werken heeft lccren verstaan, Doch a«a. - oor is dan ook onderzoek noodig, Niet sleehls vaa ern enktle bunbd mcai- tauën. Mi«r vai> da serkfö vsn Kuyper op elk gebisd, in hun samenhang en verban ióó dat ni n geheel doordiingt in des geest van den sch'ijver *n niet wat capr»ar,co.h wes- kellk weet, hoe h| de waarheid G .ds in Zjae OpeaOi.'u>g, ia dc zt 1 h uf. o»gevan gen un gescnouwd en hoe h^ die aan het geslacht sgaer dagen heeft w.-ergegeveu. Daartoe in«t een eui; 1 woord op e trek ken, wa« bet doel van dit seh ijvea. Moge het niet ga sen vruchteloos sijn I Nogaens: w§ swé.-cn bij geen menaches- kirid, 't zou g>.so;e zoada z^n, maar om gekeerd ia T óók een kwaad onder oe son, als w« rarar rusteloos vragen naar wet .nieuws" en de schatten, dia God ons ia 't verteden gaf renteloos slggea laten. UITKIJK, Amice l Er is r»a dea oorlog nis r ééa roep, out uit dp ecoa mische es» sociale malaise, waarin we zija gekomen, te gerokeu. Mm srgtm-sr produceeren, öu3 mee» arbeldea é,i zuiaig rga Dat is ook het een<ge genees »id iel Oak os de financieels contejensle is Brussd.wasr de kops ukteea op financier! ei» ecoaomigch gebied vergsdcid wareo, werd dat gezegd. Welke redevoeringen ook werd gehouden, de slotsom was steeds dezelfde: meer pro- duceeren en zuinig g|n. De msnch is echter hardleerfch, stoort zich niet can dis praatjes. Ea ik geloof, dat er nog heel waf water door den Rijn zal strooraea, eer tot ieder die heel eenvoudige les doorgedrongen nl x|n,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1