Zaterdag 20 November 1920 35*u Jaargang N\ 2652. Mi voor Se Zuidhollaiidscfie en Zeenwsche Eilanden. Eerste Blad. Antirevolutionair IffP Orgaan IN HOC SIGNO VINCES T. Gk OP OEI UITKIJK. INGEZONDEN MEOEOEEUNGEN. 23 Boschlaan 23, Rotterdam, J. G. KLEIKORST, ioschlaan 23, ROTTERDAM. W. BOEKHOVEN Isms, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertenliëii en verdere Administratie franco toe te eenden aan de Uitgevers Dg laai wai Dr, Kuyper. ft ft ft ft ft ft van het .Baart" f/" Deze Courant versehijut eikeis WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie rasanden francs» per pos! 'IS Sent &3J roofBSthuteMng. BUITENLAND b| vooruitbetaling t S.59 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s SÖMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per rfsgeï. BOEKAANKONDIGING 10 Cent par regel. DSENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote Settere en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die sf beslaan AdverteallÉn worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Taal is uiting eecsr lerende ziel en daarom individueel. D&arom is Taal uw Taal, mijn Taal haar taal en iedere vogel orgelt zijn eigen tone a, onbelem merd, vrij en los. Zeer zeker! niemana Taal is oorspronkelijk, niemanda uiting draagt da laatste mode, niemands ge dachte en gevoel wordt in eoo'n stijl uitgedrukt, dat ze als een enkelen Blan ke onder de negers van Liberia, de ^peest scherpe tegenstelling maakt. Dat vLan niet en dat mag niet. Want alie taal en stijl is wei uitbeelding door woord en klank van wat in de ziel leeft, van wat daar binnen strijdt en worstelt en opborrelt en neerkwakt als modder van net levensgedoe achter U en naast U, maar niemand denkt voor zichzelf en niemand spreekt voor zich zelf. De Taal heeft een individueelen kant, want ze is Uw taal en mijn taal, Uw stijl en mijn stijl en nooit die van Uw evenknie, maar de taal heeft ook hare sociale zijde. >Ik wil gelezen wor den« zei Multatuli en dat is de sociale beteekenis der taal. Ik wil wel een eigen taal, omdat ik een'eigen visie heb op personen en zaken en toestanden en gebeurtenissen, omdat mijn oog an ders ziet dan het uwe en mijn oor hoort het kletteren van den regen en hst jollen van den donder, het gezoem der %>biijen en het gegons der muggen het klateren van den stroom en het knet teren der vlammen, het sissen van de pan en het ratelen en geholderdebolder. van koetsen en boerenkarren, terwijl gij hoort het brtmmen der bij en het leven dat die muggen maken. Gij hoort den stroom vallen en d® vlammen loeien en de koetsen rijden en de karren dreu nen o en wat gij hoort en zooais gij het zegt.het is uw visie, uw hooren, uw uitdruk uwer zielsgewaar - wording en daarom goed. Maar, individueel juist, kan mijn en uw taal en stijl onsociaal, onbegrijpelijk zijn. Onze taal is voor ons zelf, uit ons aelf, in ons zelf, maar ook voor ande ren, om in hen een beeld te ontwerpen van wat mijn lust ea onlust, mijn le ven en streven, mijn denken, gevoelen en begearen is. Taal om te waarschuwen, om te bidden, om te dreigen, om te zingen, om te schelden en te vloeken te verwenschen en zalig te spreken. Taai is de voedstervrouw van alle ken nis, voertuig der Goddelijke en Enge len- en demonische en menschelijke ge dachten. sEn God zeide En de Satan zeide En de Engelen zon gen En de menschen op aarde en in den hemel spreken en juichen daar uit hun Heilig! heilig! heilig is de Heere! ft Dr. Kuyper had zijn eigen visie, zijn eigen taal en stijl. Hoort hem in de 2e Kamer 7 Dec. 1874: »Èwam dan ooit de dag, Mijnheer »de Voorz. en hiermee zal ik eindi >gen waarop aan deze ministrieele tafel een Regeering plaats nam, die >sprekers program als Regeeringspro- gramma aankondigde, zeggende, dat »ze desnoods de minderheden onder- drukken en de vlieg dooden zou, »die de bereide zalf bederven kon, »ik zou haar toeroepenneem dan »ook nit het wapenschild der Neder- »landen weg den Leeuw, het beeld »der fierste vrijheid en stel er voor >in stede den Adelaar met het lam >in de klauw, beeld der tyrannie," Op oen andera plaats? D® Minister bezigde onlangs naar den trant onzer weinig poëtische eeuw de min aestheiische beeldspraak ontleend aan het stoomwezen:Rem men in Indie, harder stoken in Neder land. We zullen dus per sneltrein reizen. Maar dan ook een verzoek. Aan de groote stations heeft men althans bij sneltreinen de goede ge woonte om boven alken coupé een van verre leesbaar bord te hangen, aanwijzende de plaats van de desti nation Schrijf zoo ook gij, Minister, eer we in uw politieken trein stap pen, met woorden vo®r gaen twee erlei uitlegging vatbaar, boven den reiswagen, waar ge ons heenvoert. Een Koninklijken expresstrein hebt gij ons toegezegd. Te beter. Liever een express den wat men in Frankrijk noemt een train omnibus. Slecnts één bede: als het zoo snel moet gaan. spoor dan niet al te lang in nachtelijk donker. Op een andere plaats Verdrukking is het Heeischers- woord, dat esn man in ons vrije Hol land schrijven durft in de banier der liberale partij. „Dan moeten de min derheden maar onderdrukt worden45, aldus werd het ongeloof al ijk besluit geformuleerd. Dia zoo sprak was een man, meester over zijn taal als wei nigen wien nooit een woord, laat staan zulk een woord bij vergissing ont valt, de schrik der gladiatoren, bij wien elke spierbeweging van 't woord berekend is, die niets zegt of hij wil het gezegd hebben en om het te zeg gen nooit een woord ongebruikt laat dat beter dan het gebruikte zijn ge dachte vertolken zou. Leg dus vrij de beide termen op de goudschaal. Bruto en netto gewicht is bij zuik esn spreker één. Kappeijne is in de Schrift thuis. Hij weet dus dat de Prediker spreekt van era »doode" vlieg, dieapothekers zalf doet zwellen en stuiken. Maar dat »doode« liet hij weg Immers bij dat »doode< ware de vingerkneep overbo dig, die 't verdrukken der minder heden syaiboliseeren moet. Z'* dr. Kuyper met den geesel der satire slaan! En we hebben voor ons liggen den Herautjaargang van 1887, no. 475 Hij heeft 't over dr. Vos, den welbekenden bestrijder der Doleantie en voorvechter der Synodale hiërarchie, zooals dr. K. gewoon was te zeggen. »Had dus de Synode Vos voorge dragen als extra ordinaer proffessor, of hem bezoldigd Synodaal pensiona ris gemaakt, of ook esn post in 't leven geroepen van Groot-Sinodaal- Inqui&iteur, om beurtelings naar alle plaatsen te trekken waar iets aan 't handje was, we zouden gezwegen hebben, want iets van dien aard, een soort Hiërarchische ridderorde had Vos op 't synodale standpunt met terdaad verdiend. Maar wat heeft men nu in stee hiervan gedaan? Heeft men hem een Bijbel aangebo den Natuurlijk, dat ging niet. Men vereert geen bijbel aan iemand, die juist lijnrecht tegen hen die voor Gods Woord streden, is ingegaan. Neen, men heeft blijkbaar symbo lisch willen handelen. Geen eeretitel bood men hem, en geen ruimer in komen, neen, maar een symbolische hulde moest hem gebracht. En toen jais het geschied, dat men in zeer onbetamelijke symboliek vervallende op den dam, in het zooveel bespro ken lokaal aan de Nieuwe Kerk, plechtiglijk aan Vos heeft omgehan gen het vel vaa ee* verscheurend dier. Een bonte dierenpels is hem cadeau gemaakt. Eu den man, wiens eigen naam van Vos, reeds ditgan scha jaar zoo droeve symboliek in zich droeg, en die heel 't land door nu bekend staat als iemand, die aan zijn broederhart en aan zijn mensche- lijk gevoel het zwijgen heeft opge legd, cm ten behoeve der Synodale Hiërarchie, sijn broederen in de vacht te vliegen dien man ha? gt men in symbolischen zin, nu een huid om de schouders, waar de reuke van 't wilde dier nog aan zit Maar als het dan op 't historie blad zal beschreven worden„In den jare 1886, toea 't winter was is het in de goede stad van Amsterdam ko men te passeerea, dat een der Do minees, Vos heette, en deze Dominee Vos, wreedelijk, als stak in zijn borst geen menschen en geen broeder hart meer, zijn broederen in de vacht vloog en bnn 4t hart openscheurde En toen 't daarop dat jaar in De cember wederomme winter werd, hebben de niastsijnde vrienden van dezen geweldenaar hem uit erkente lijkheid voor drukke besogne in deze mifcselicke zake de pels ofte het vel vau een verscheurend dier gepresen teerd en in hun saamvergadermge om do schouders gehangen dan zal elk lezer er tocü bij denken en meer dan èèn er bij fluisteren Dat was meer dan carsueel ft Dr. Kuyper kon striemen tot bloe dens worden, maar toch lag op den bodem van zijn hart een gloedvolle liefde voor de tegenpartij, om Christus wille. Zijn hart verlangde naar hen, maar toch dat onrecht schramde en dan gebruikte hij een spijker om je zweerkorsten open te halen, dat je 't uit schreeuwde van pijn, dan stak hij u ia beeldhouwtaal, de spits van zijn spot in je hart, dat je te kermsn en te zieltogen lag. ft Dr, Kuyper kon vlijmend scherp zijn als een dolkmes, en in zijn taal en stijl kwam dat uit door een keus van woorden en een zinsbouw, die den on- noozelsten hoorder nooit in 't duister liet van wat hij bedoelde. Maar lees ook zijn Meditaties. En we bezitten ze in honderdtallenWe hebben dus 't recht erover te oordeelen. Maar dan gaat uw voet als op een Perzisch kleed. Dan gevoelt ge U in *t heiligdom eens priestersEn et teedere woord ontroert U, en ge leest en herleest, en hij voert U op uit al dit aardsch gewemel naar 't Vaderhart des Onaienlijken Gods. En ais de roos van Saroa geurt zijn stich telijk woord, en als een ruischen des Libanons voelt ge in uw ziel een he- melsche melodie, als hieven de geza- ligdenj hun Halleluja aan. Daarin ademt sik woord en elke zinvrede en rast Dr. Kuyper gij blijft spreken nadat gij gestorven zijt. Viel slechts de slip van Uwen mantel op onzen schouder. Ella's derde deel, Eliza zouden we toch niet kunnen dragen. Een slip dan maar! Imitatie van uw taal. Een vonk van uw geest! Een droppel van uw kennis. Een sprankel van" uw vernuft. Een zweem van uw vroomheid liefde tot Uw Heiland en trouwen we, zij» geschriften floor mn dank baar nageslacht van geesteskinderen gelezen worden Daarom willen we ten minste één keer ook deze rubriek wijden aan eenige herin neringen uit dit rfjke leven. 'a Klein stukske geschiedenis opslaan. En wei aan de hand van „Een seaw van Sti|d" in korte trekken teekenen het aller eerste optreden van Dr. Kuyper in onze va- derlandsche politiek: Lang hebben Groen sa Kuyper elkander niet gekend. Slechts vara 1869 tot 1876. la '69 had de eerste onfmaetiBg plaats, in de consistoriekamer van de Domkerk te Utrecht, 't Was de avond vóór de jaarvergadering van Christel. Nat SchoolonderwijsDr. Kuy- had zijn aangrijpende rede: Beroep op het volksgeweten uitgesproken. Groen had toen reeds een menschenlevea van stifld en moeite achter zleh en droeg nog, alléén schier, de hitte des daags. Dr. Kuyper was nog slechts zeer kort sssti-re volutionair. la '66 had hij nog aan de zijde der conservatieven gestaan en tegen Üroen ea Keucheaius gestreden. Maar ïn z|n eerste gemeente, Beesd, had het God behaagd hem, door dra omgang met esivoudlga vromen, aan zichzelf te ontdekkendaar was de glans van het Evangelie voor hem opgegaan en had h| ook de leuze van Groen:„Tegende Revolutie, het Evangelie" leeren begrijpen en beamen. Uit Besad was toen als predikant naar Utrecht beroepen, „Voor ni| zegt hij zelf die het ort hodoxe Nederland toen nog slechts uit de verte kende een Sion Gods, Maar zfja icug- dige geestdrift werd er „ais met yswater overgoten." Hff kwam daar terecht onder de etische-irenlsche vrienden, die ook Groen's ziele zoo dikwijls hadden bedroefd. Hi vond om weer zijjn eigen woorden te gebrui ken „allerwege een benepen stemming der gemoederen. Alle hoofdmannen opgeslo ten in de veste, op ulets anders dan op zwakke verdediging bedacht, wachtende tot er een schot viel, om dan eerst, als het kwam, zoo goed en zoo kwaad het ging terug te vuren Éérst door Groen én daarna door Amster- datnsche broederen, waarin de geest van een Wormser leefde, leerde bij de kracht van het Calvinisme kennen, Dat vraagt boven alles een opkomen voor de eere Gods, op è!k gebied Kort daarop «aar Amsterdam beroepen, zien we hem dan ook weldra op politiek gebied optreden. Eerst, In de toen nog gemengd pofitlek-kerkciijke „Heraut". Reeds In het jaar '69 schreef hi ia dit weekblad artikelen onder de letter K. En In datzelfde jaar getuigd® Groen daarvan„On der de aanwinsten voor onze periodieke drukpers let thans iedereen, vriend en viand, op de zelfstandige medewerking van Dr. K. aan „de Heraut". En gedurig vond Groen aanleiding om met instemming naar die artikelen te ver wijzen en er uit over te nemen. Ook begon Dr. Kuyper op te treden als woordvoerder. Zoo bflv. in hetzelfde jaar'69 7 de oprichting van het „Schoolverbond", waar toen reeds! een strijd werd ge voerd over Leerplicht en hi het opnam voor 't bfzonder onderw|s. H| deelde ook reeds ja den smaad vanwege de beginselen, daar een predikant, op de vergadering aanwezig getuigde: „Wij werden letterlik uitgefloten en uitgetrappeld", Ia 't begin van '71 trad Kuyper op als hoofdredacteur van „de Heraut". Reeds toen stelde hij zich het doel voor oegen, tot de uitgave van een dagblad te komen, soo on misbaar voor een party, die meetellen wil. 't Was of Groen, die destijds de „Neder- landsche Gedachten" uitgaf, alleewüde doen opdat er toch maar geen twijfel zou bestaan, dat bij met dia „Heraut" homogeen was. Telkens weer wist hi z|a anti-revoluti onaire vrienden op 't geen in „de Heraut" geschreven werd. Ook in het zoo in-droeve jaar '71 trokken Groen ea Dr. Kuyper één lijn. Men herinnert zich, hoe de gr|ze staatsman zich genood zaakt zag, él onze zittende Kamerleden los te laten en dat onder zin drie algemeene candidates ook Dr. Kuyper was, In de maand April van dit jaar werd een bieenkomst gehouden van redacteuren van de, nog zoo zwakke, anti-revolutionaire pers. Daarop ward aangenomen een, door Dr. Kuyper ontworpen, kort program. Het zou dienen voor de verkiezingen van dien zomer. Totnogtoe was dit altijd de taak van Groen geweest. Kwamen de verkiezingen in 't land, dan wachtten al e§e getrouwen tot van den Vijverberg of uit Oud-Wassenaar het wachtwoord kwam. Doorgaaes was Groen met zfja stembusprogram niet haastig. Maar ais zfjn woord wat lang uitbleef, dan drong en dwong men hem van alle zijden tot spreken. Thans, In '71 voor T eerst, werd het pro gram zoadcr zijn medewerking opgesteld. Maar niet vastgesteld, voor men zich tele grafisch van Groen's goedkeuring had over tuigd. Zijn antwoord was onmiddellijk Gaarne adhaeste. Hes kon 't ook anders, 't Waren eenvoudig s ij a gedachten, die men als Groan zelf zei met „beknopte juistheid" in eeu program had ssamgevat. Dat het hem „dubbel welkorr," was, „omdat het buiten (s)ijn medewerking geformuleerd werst", zal iester duideUJk zfja. Dat was hem even welkom, ais het ecu vader is, wanneer hf ziet, dat eindelik sjjnxoo&sz elf staa rt 1 g in «8b voetspoor hebben leeren wandelen. In den harte" moeilik*n veldtocht van '71 stond Dr. Kuyper Groen trouw terzijde. Alleen te Amsterdam wilde big niet als can didal optreden, omdat hij niet in z|u eigen gemeente het voorwerp van politieken strijd wou zijn. Dea len April '72 veiscfceea het eerste nommer vaa „De Standaard". Het eerste artikel, waarin herinnerd werd aan de gebeurtenissen van vóór driehonderd jaren, aan dsn geest, die ousc voorouders bestelde, aan den daarna gevolgdes afval ea opgewekt werd tot een wedsrkeeren op de de oude paden, eindigde:en vergunt (God) ons de heilige esre, om den standaard van Z|n Woord weer voor ons christenvolk cp te heffen, z| van Hem dan ons begin en sta ook b| dezen onze Hulp ia den Naam des Heer en, die ook oaze natie geschapen heeft en ons vaderland heeft g»red" Ia den eersten t|d was d i t de hoofdge dachte van „De Standaard": Uitwerken ea in praktik brenges van Groen's gevleugeld woord„In ons isolement ligt onze kracht", Een voortbouwen dus op den grondslag, bij de stembus van '71,daorde caadideering van hst bekende driemanschap, gelegd. Eike gedachte, om op te trekken ter ver overing van het regeerkasteel, wordt gebannen Zelfs, als 't moet, door te wjjzan op de kleinheid van oss aanta! en de zwakheid van ons politiek vermogen, bespottelijk gemaakt:. Ds anti-revolutionaire richting meest in dien t|d nog tot eea wélasm-cagesloten partf met scherp geteekend beginsel worden ge- vorm d. En daartoe was noodig onverbldde- lïjfce handhaving vau ons i n s o 1 e ra e n t. Eeu coalitie was in diea tijd voor onzs part! de dood. Ds smaad, waarin ze lag van '66 tot '71 en waaruit za pas begon op te slaan, bewees het, Coalitie móést toen woticn fusie. D. i, vermenging Een ver menging, waarbij ten slotte al het eigenaar dige onzer richting teloor ging. Vandaar dat de „Sfandaa: d" tóén even heftig tegen een coalitie optrad, als ze er later gloedvol voor pleitte. Wast een daeapo van '66 bleef dreigen. Nu, ais toe®, was de liberale partf ver deeld, Güisjk tcea Frausea v. d= Putte het tweede ministerie- Thorbecke ombracht, was het na Kappelne, die de laatste levensdagen van dien grijzen staatsman Verbitterde. De libera'e parf| was als meermalen, een verdeeld huishouden. En wéér lokte de vogelaar oss met zoet gefluit, tot het aangaan vaa een Jrlple alli antie" conservatief, roomsch esi anti-revo lutionair, tot den aanval op het liberale mi nisterie. Wie weeter mócht voor ónseen gunstige gchoolwet- Nadrak verbodea. Voor ditmaal, over w|len Dr. Kuyper. Nog vele, velt jaren lang zal s|n naam worden genoemd; sullen, hopen en ver- 40 cent per regel. GEEN G0EDK09PER HORLOGE DAN BIJ GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogelijken prijs. Massieve gladde RINGEN, zonder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparatiSn.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1