PALIS Zaterdag 6 November 1920 w@ov de Zuidliollandsclie ei» Zeeiiwscfte Eilanden. 'Èbom. Antirevolutionair Orgaan 1.E8, DAM. IN HOC SIGNO VINCES C T. Gk ZLEIHOBST i Reparateur. lit ö|iS SU laak 94 ►AM. enter laraifle. JONG. las MI 11 DEL W. B0EKH0VEK Zoneta Alle stukken voor de Redactie be temd, Advertentiën en verdere Administratie sranco toe te zenden aan de Uitgevers 4. Vmckeringspliehtige vader overlidt, INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Rotterdam, »iroop, 5!r®opt tx2g£?t SonoÉdijk ZAKLAN- ITTERSJEH ltd aanbevolen. feeds In alle toot- a concurreerende 18520 iiddiiMs amadres .Baart" Prcseftyfn ERFLAKKEE t« reg) la op eiken ifelkaden GRA- igewenscht geeft ingen, diemoch- 17461 erbandsl lat 73 sn. v> EBOOOB1" )r NI1UWE i® inrichting, sksmermeu- len, Llcnen- S.hilderQen, uten Buffct- Uubfauieuls, ublementen, Kapokraa- iatindcken3, ens. Spot- ■e s voor jcn- piacnen. bovenhuis ROTTER- 12800. z*, >TIK. j; tier die schik in. „Ja dan zal van dienst la bel. Dooreen wam kwam een den Inspecteur nge gang door. aanwijzingen, irwfll hi klopte [aspecteur van de deur weer elfjk, hé" fluis- taangebonden de agent terug- litenzQde. ïkt met papie- ile kalm bleet U enolgdj 85"u Jaargaug N* 2648 «ESSE? Deze Courant verschgnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 73 Cent b(j vooruitbetaling, BUITENLAND bi vooruitbetaling f 8.50 per laar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS i SQMMELSDIJK. Telrfoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 30 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Grootc letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die x$ beslaan. Advertentie worden ingewacht tot DINSDAG- »n VRRDAQMORGFN 10 UUR, Eerste Blad. Suhridisvoorwsartien. Niet elke Bijz. School krijgt subsidie. Kr moet aan voorwaarden voldoen wor den, die ge vinlen knnt in art. 89 der Nieuwe Wet. We zullen ze geven met de toelichtende verklaring van een ju rist die aan den Schoolraad is verbon den, en wiens verklaring daarom waarde heeft. Temeer omdat dit art. 89 nit 11 zdeelenc bestaat. Hij schrijft over dat zoo belangrijke art. het volgende: f" Zie, art. 89 zegt ,1. De school staat onder het bestuur van eene Instelling of vereeniglng, die rechts persoonlijkheid bezit Die instelling of ver- eeniging is geldelijk onrfhankelijk van het aan de school verbonden personeel.". .Indien een ouderwijzer obligaties be zit In eene door zin schoolbestuur aan gedane geldleening, dan kan inderdaad het geval zich voordoen bQv. wanneer hl alle obligaties van die ieening bezit dat het schoolbestuur niet geldcllk onafhankelijk is van dien onderwijzer en is er dus strid met de in den tweeden volzin van het eerste lid van dit artikel gestelde voorwaarde. Of de onderwqzer deze obligaties zelf heeft genomen of door schenking cf erfenis heeft verkre gen, brengt hierin uiteraard geen ver andering. Ook het door het schoolbestuur huren van het aan een der onderwijzers ia eigendom toebehooreud schoolgebouw kan aanleiding zin tot strld met even- genoemde voorwaarden. De gevallen zullen elk op zich zelf moeten worden beoordeeld. BI geschil zal, overeenkomstig het 3e lid van art. 99, in elk geval de Ondtrwisraad, afd. voor het algemeen vormend lager on derwas en het bewaarschoolonderwfs, worden gehoord, waarna ook de Raad van State, afd. voor de geschille| van bestuur, advies daarover zal hebben uit te brengen." (M. v. A. I. K. ad art. 89) .2 Het leerplan wordt aan den Inspecteur medegedeeld, Het mag niet door d«n Oc- derwfsraad als niet voldoende aan de wet- teiqke verelschtcn afgekeurd zijn. 3. Het ouderwijs wordt gegeven volgens een aan den lespee ttur medegedeelden en ia een der schoolvertrekken op een zichtbare plaats opgehangen rooster van lesuren, waar op tevens de feestdagen en vacantletfden zijn vermeld." (Zie voor 2e en 3e alinea verder art. 90.) .4. Het aantal onderwQzers voldoet aan de eischen, voor de openbare scholen ge steld in de artt. 27 en 28. 5. De vast aangestelde onderwijzers ge nieten een jaarwedde en de tgdel|k aange stelde onderwijzers genieten eene wedde, gelik aan die, welke in den in art. 30, le lid, bedoelden algemeenen maatregel van bestuur is bepaald. Z| genieten boven en behalve die Jaarwedden en wedden geen toelage of verhooging tenzij op grond van het bezit of bet gebruik maken op de school van bevoegdheden, waarvoor geen wetteljke akten van bekwaamheid verkrijgbaar zin, of op grond van hunne aanwijzing tot plaats vervanger van het hoofd der school." .Onder de In den tweeden volzin van dit lid bedoelde bevoegdheden, waar voor geen wettelgke akten van bekwaam heid verkrigbaar z(n, behoort inderdaad de zg. nr likte, uitgereikt door de Ver. voor Chr. Volksonderwijs of door den Schoolraad voor de Scholen met den B|bel (M. v. A. I, K. ad art.) .0. Be onderwazen worden benoemd na overleg met den Inspecteur." .Uit het verelschte .overleg* met den inspecteur volgt geenszins de verplich ting voor het schoolbestuur tot benoe ming van den door den inspecteur aan bevolen BOlllcitant. Dit overleg heeft een voudig het karakter van advies vragen. Het schoolbestuur blfft In elk geval vrij om, in afw|klng van het advies van den Inspecteur, den onderwijzer naar eigen keuze te benoemen." (M. v. A. I K. ad art.) .7. De onderwijzers zijn In het bezit van eene door het Bestuur der school ondertee- kende akte van benoeming." Zie art. 91. .8. De voor vast of voor een bepaald t|dvak benoemde onderw|zers die, voordat 2« dan leeftfd vaa 99 Jaren hebben bereikt of het tgdvak, waarvoor zij ziju aangesteld, is verloopen, anders dan op eigen verzoek worden ontslagen, kunnen van dat ostslag in beroep komen bi een commissie, aan wier uitspraak het schoolbestuur zich heeft te onderwerpen.' Zie art. 92. .9. Hef gebouw, waaraan de school is gevestigd, voldoet aan de bij algemeenen maatregel van bestuur zoowel In het belang van de gezondheid als van het onderwfjs vastgestelde regelen omtreut den bouw en de inrichting der lokalen, waarin het onder wijs gegeven wordt, cmtrent de inrichting der terreinen voor het onderwfjs in licha- melgke oefening, alsmede omtrent het aan tal kinderen, dat In de scholen mag worden toegelaten," .Wi vinden hier een belangrijke af wijking van de oude wet. Wanneer tot dusver een schoolgebouw nietvoldeed aan da eischen van het Bouwbesluit, werd alleen de bouwsubsldie gemist, maar kon desniettemin op de overige subsidie nog aanspraak worden gemaakt. Thans is dit uitgesloten, 't Voldoen aan de eischen van het Bouwbesluit is een algemeene subsidievoorwaarde. Voldoet de school niet aan die eischen, dan wordt in 't geheel geen subsidie meer genoten. Volgens art. 206, 3s lid, geldt deze eisch echter niet voor bijz. scholen, die over het Jaar 1920 of over een vorig jaar in aanmerking kwamen voor sub sidie, zoolang de school in hetzelfde ge bouw gevestigd blijft. .10. Door de vereeniglng wordt van de ouders, voogden of verzorgers der school gaande kinderen of, bi ontstentenis van beide ouders, van die kinderen zeiven geen ander schoolgeld geheven dan volgens art. 95 11. Het Bestuur stelt zich aansprakelijk voor de voldoening der krachtens de geir.een- telflke verordening verschuldigde schoolgel den". .Uit dit lid, beschouwd in verband met het 7e lid van art. 101 en het 2e lid van art. 103, kan naar de meening (van den Minister) niet anders worden afgeleid, dan dat het schoolbestuur ver- aniwoordelQk is voor de schoolgelden, overeenkomstig de gemeentelgke veror dening verschuldigd voor alle leerlingen zijner school. Hierin ligt Inderdaad een niet weinig scherpe prikkel tot stipte toepaf sina der gemeentelijke verordening op de schoolgddheffiing. Indien volgens die verordening wanbetaling reden tot afzehrfving kan zin, dan geld dit zoo wel voor de leerlingen der openbare als voor die van de bizondere scholen In dis gemeente. (M. v. A. 1 K. ad att.l Tver het Leerplan der Bijz. School een volgende maal. nl. art. 90. Een zegen. Onderstaand artikel lazen we In het blad .Patrimonium" De Raad (van Arbeid te Amersfoort deed een goed werk de pers in de gelegenheid te stellen deze feiten te publireeren. Om ook onze lezers de gelegenheid te geven kennis te nemen van deze feiten, fge- ven wQ dit artikel bier een plaats, hen op wekkende, het aandachtig en duidel|k te lezen, om er voordeel mee te doen. Zegenrike werking. Nog altijd wordt de zegen van de Invali diteitswet niet genoegzaam gewaardeerd. Ook arbeiders staan soms onverschillig te genover het .Zegeltjes plakken". De Raad van Arbeid te Amersfoort deelde ons dc volgende gevallen mede, waaruit blikt, dat er reeds nu velen zin, die van de bepalingen inzake weezen- en weduwen- rente profeit genieten. 1. Verzekering spüchtlge Vader overl|dt, en laat een weduwe en 5 kinderen na, het Jongste kind is 2 Jaar. Er waren geplakt 15 zegels A 60 cent. Gedurende 12 jaar wordt thats f 360 per week uitgekeerd (totdat het Jongste kind den leeftijd van 14 jaar heeft bereikt) 2. Verzekeringspllchtlge Vader overlidt, en laat een weduwe on 3 kinderen na, het Jongste kind is 4 Jaar. Er waren geplakt 11 zegels van 50 cent. Gedurende 10 jaar zal thans worden uit gekeerd f 3.— per week. 3 Verzekeringspllchtlge Vader overlidt, en Iaat een weduwe met 1 kind van 1 Jaar achter. Er waren 16 premlVn betaald van 60 cent. Gedurende 13 jaar zal worden uitgekeerd f 3 60 per week. en laat een weduwe en 9 kinderen achter, het jongste kind is 2 Jaar. Er waren 26 premifia vaa 60 cent betaald. Gedurende 12 Jaar wordl thans f 3 60 per week uitgekeerd 5. Verzekeringspllchtlge Vader overlijdt, en laat een weduwe met 4 kinderen achter, het jongste kind is 8 Jaar. Er waren 21 premies van 60 cent betaald. Gedurende 6 jaar zal f 360 per week worden uitgekeerd. 6. Verzekeringspllchtlge Vader overlidt, en laat een weduwe met 5 kinderen na, het jongste kind is 2 maanden. Er wa<en 22 premlëa van 60 cent betaald. Gedurende 14 jaar zal f 3 60 per week worden uitgekeerd. Meester sprak er met z'n hoofd over. Die haa'dc de schouders opWat wat wil je 'r aan doen Natuurlik kon zoo'n jongen straks niet over; dan zat-le sög 'a half Jaar met zoo'n exemplaar opgescheept Ets dan is er, zeggen ze, 'n Leerplichtwet Ook 'a wet-van-uiks, als 'f zóó gaat. En met 'n ruk ruk haalt meester a'n schou ders wat naar boven, zet er den pas inhi is wat laat van morgen. ,Hé, meester I zeg se in school g'n dag I" Meester slaat 'n steeg In, waar de melkwagen hem niet volgt en komt in een min penoeg- lijice stemming in z'n kias. Doe je diir eiken dag je uiterste best voorje weet, dat 't op zoo'n school voor vele kicders hun eenlge 40 cent per regel. GEEN GOEDKOOPER HORLOGE DAN BIJ 23 Boschlaan 23, GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES. KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogelijken pris. Massieve gladde RINGEN. Bizonder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparaties. i. 8. KLEIH0RST, Boschlaan 23. ROTTERDAM. OP DEM UITKIJK. Nadruk varbodees. étm*» <fl «Huif» imaMfl», V I «inafMflfr »««l" «nr Meester is op weg naar school. 't Is een heele tippel, vier keer daags, want in een stad als Rotterdam zin de af standen grootmet die woningmisère ben je al bli als je 'n huls hebt, vraag je niet waar het stédt en de tram is tegenwoordig ook al zoo duur geworden: 'n uitkomst als 't es regent of sneeuwt, maar In den regel ga je toch per pedes apostolorum. Op school heeft hi klas zeven. Dat is dus op een twaalfklassige school een der middelklassen, waar gegeven het feit, dat op zoo'n volksschool heel wet klnders .een klein ongelukje" hebben en in de een of andere klas 'n half jaar .vooitleeren", dus Jongens en meisjes van tien Jaar onderwezen worden. Meister, banden In de zakken, hoort zlcb reepen. .Meester! .hél. meesterI". Eo nog wat harder.Mees tèèèr 1" Hi begHJpt dat 't om hem te doeu is en kikt in de straat volte rond, waar dat ge schreeuw vandaan komt. Eu Jadaar ontdekt h| .bron en oorsprong." Boven op 'n melkwagen troont 'n jög. Pet scheef; lange haren, die er onder uit pieken'n grootc scheur in z'n elleboog, waar z'n blauw boezeroen door schemert; 'npaar zwarte klompen over dé kousen-met-gaten de bees e a bengelend achter van den wagen af, daar zit Piet van Deventer. Hi glorieert op zin hooge zitplaats. DAdr gaat de meester; die kan lekker naar het .hok"; die móét wel en kan aan geen thuisbli ven denken en h|, Plet van De venter, zit bier fijn op den melkwegen cn ridt den ganschen ochtend door ae stad, net too goed en net zoo fijn als 'n groote m'neer, die 'n eigen auto heit .Hei, meester IBonjour I" Meester wendt verstoord 't hoofd af. Niet zoozeer nog, omdat-ie zoo amicaal door 'n straatjongen wordt aangeroepen, het Rotterdamsch: plebs neemt het niet zoo nauw met de etiquette: maar omdat die „aap van 'n jan gen" nu al weer ettelijke dagea op straat zwerft, ja I ln den tid, dat-ie bi bèm in de klas heet te zitten, meer school- t|den bulten, dan binnen de school heeft doorgebrachten 't wel schint of daar nu absoluut niets aan te doen is. Hi heeft 't op alle manier geprobeerd. Den jongen ernstig toegesprokenop z'n gemoed gewerkt, hem op z'n toekomst ge wezen de bengel stond bet aan te hooren met een benepen gelaat en neêrgeslagenoo- gen, 't petje gefrommeld tusschen de vingers, maar achteraf bleek, dat al zin aandacht was geweest bi 'n spinnetje, dat over den grond liep en dat-le zoo graag binnen het bereik van z'n voet had gezien Meester was naar 'm thuis geweest. Vader was óf op z'n werk, óf slenterde langs de straat, óf zat in de kroeg; moeder waschte voor de menschen, dagen lang, op 'n .plaassle" en verklaarde, dat zij er niets aan doen kon, u(j stuurde 'm naar school, maar si had den sm niet in d'r zak dan moest de .pllessle" 'r maar achterheen trekken, 'm zoeken en brengen als-ie uit z'n eige niet kwam, I Hm." kars Is, om wat te leeren, en dan wordt je zoo tegengewerkt. Want daar is, jade Leerplichtwet. ,'a Paskwil", zegt de meester tegen 't „hoofd". Die haalt de schouders wtêr op. Hi heeft al zoo lang met dis biltje gehakt; hi beeft óók eenmaal groote iliusifia gehad, maar ze allang begravenhi roeit geduldig met de riemen, die hi het ft, of roeit hcelemaal niet Hi werd op dit punt geheel 'n scepticus. Zelfs de tiding, dat men de Leerplichtwet zal gaan herzien en verscherpen, heeft hi met zfin geliefdschoudertrekkenbeantwoord: Hij gelooft er niet meer aan I 't Geval ia genomen „uit bet leven". Zoo in een der schoolbladen medegedeeld, maar het kan met honderd en met dui zend andere vermeerderd worden. Er wordt soms, cok ln onze kringen, van die Leerplichtwet hoog opgegeven en al geeft men dan aarzelend, nog wel toe, dat nu jal de wortel niet deugt: de vruchUn worden zeer geprezen. Nu ontken ik dit niet gehéél. 't Zou zijn, dc oogen sluiten voor het iicht en dat doei een nachtuil, maar slet een goed Calvinist; hi durft de feiten wel aan en zal nooit tegen de feiten in ontkennen, dat een maatregel, dien hi principifiel veroordeel n moet, toch ook wel degelijk 'a goede uit werking heeft gehad. Alleenlik, men blive nuchter. Er z|n ook andere oorzabsu, 't Is de Leerplichtwet niet alléén Het ls le veel moeiliker geworden dan vooi heen, om dc kinderen op jeugdigen leef- tid toonenden arbeid te laten verrichten2e is de gedachte, dat goed onderwijs een grooten voorsprong geeft, ln het leven heel wat ver der doorgedrongen en sterker geworteld, daa een kwart eeuw terug en 3e is de sociale positie van wat men dan noemt de „lagere klassen", ln 't geméén genomen heel wat verbeterd, zoodat redenen, die vroeger be stonden tot schoolverzuim en vroeg verlaten der school, nil niet meer in die mate voor komen. Daar komt dan nóg Iets bi. Evenals elke wet, had ook dtfze een op voedende werking, een zedelike invloed, Juist op 't beste deel des velks. Men moet dit goed verstaan. 't Beginsel der Leerplichtwet verwerpen we met beslistheid. En 't was mi een genot, dat lk In de .Standaard" en in andere bladen wr ér eens flink op dat verkeerde beginsel gewezen zag, ik ga er meer dan genoeg van krigen, om door sommige .practici" te hooren uit roepen: Laten we toch wat voorzichtig zJJa met al dat beglnsel-gezwam, dat we niet morgen moeten inslikken, wat we gister niet wilden I" 't Schoteltje .practica" gaat me walgen, 'k Heb in de laetste Jaren weinig anders gegeten I 'k Ga verlangen naar gerechten, die stevlgen beglnselkost geven. Dus 't beginsel der wet verwerpen we. Maar de hoofdgedachte, die zi op zoo on sympathieke wijze heeft uitgewerkt, stemmen wi gaarne toe, ja! die propageerden wij al Jaren lang, vóór er nog aan zoo'n wet werd gedichtdéze n.l., dat de ouders van Godswege verplicht zin, hun kinderen zoo lang mogelik te laten leeren en zoo getrouw mogelik de school te laten bezoeken, opdat ze naderhand goed voorbereid zouden zin voor de taak, die de Heere ze hier te doen geven zal. Die gedachte heeft de wet gepopulariseerd, Niet het minst in ónze kringen en diiraan, wel meer dan aan hrardwirgende bepalingen, is het te danken geweest, dat zi veeial zulk een goede uitwerking heeft gehad en in krin gen als van de ouders van .Piet", waar men .onverschillig', is, heeft zi ook weinig uit gewerkt. Opvoedende kracht oefen 5e ze daar niet. Conslentiebindend was ze er nog minder. En de dwingende bepalingen zin van dien aard, dat de verwlldèrde massa, die sich zelfs aan ecu vrijwillig aangegaan .collectief eon- tract" niet stoort, als 't zoo in haar kraam te pas komt, met die Leerplichtwet eenvou dig lóchtl .Ze maken je niks!" Is 't oordeel. Je krigt 'n oproeping, om voor de .Com missie" te komen. Ja, als je nog .groen" bent en van geen toeten toch blazen weet dan gó je enkrigt er van zoo'n m'neer achter de groene tafel 'n uitbrander of 'n gemoedelijk praatje, net naar zin muts staatmaar als je weg- blQft en liever 'n avond naar de .bio" gaat, 't is ook al goed. Krig je misschien 'n .waarschuwing". Mot je niet terugdoen, mooi papier om aan den achterkant zelf wat te schriven, als je 't es noodig hebt 1 En dan de kantonrechter Och, mensch I laat je niet bang maken Je kunt ,ze" eerst heel wat keeren thuis houden, eer je diAr terechtkomt I 'tQaatover heel wat schfiven eer 't zoover met je ge komen ls, geloof dat maar vaat, en denk je dat al die hooge beeren, altijd maar zin nebben, om er achterheen te trekken, als Manusje of Riek es 'n paar dagen thuis gebleven zün En 't éüti't mdiaden, eer je 'r .bi" bent. 'n Buurvrouw van me, die 'n winkeltje houdt, heit 'n jongen v|f maanden aan ééa stuk thuisgehouden, om de klanten na te loopen, eer ze er wat van hoorde 't Beste ls, dat je 't stil laat loopen. In te brengen heb je toch niks en een .standje" kua je alt|d beter mitsen, dan meenemen I Maar 't .feit", als ze zeggen, staat vast hé, dit saap je. Vanzelf zeg je geen nee I j hèbt je kind thuis gehouden en je beg fjpt allecu niet, waarom voor zoo'n simpel ding, nog 'n m'neer z'n twee vingers opsteken moet. Nou, dan krig je 'n guldentje boete. Of twee; of een rlk3. Wel zei m'n buurvrouw 'k heb nog nooit met zooveel plezier betaaldde jongen belt me in die maanden wel voor honderd gulden ingebracht Zoo wordt er gepraat onder 't .volk". D^t ls te zeggen, onder dat deel hetwelk geen gevoel vaa verantwoordelijkheid meer heeft: zin kinderen laat opgroeien, als on kruid aan den weg, en ook ln de opvoeding om God noch gebod meer geeft. Schandelijke .verwaarloozing" vaakl En w| motten 't maar goed laten voelen en uitsprekenwi anti revolutionairen, als wi opkomen teg n het valsche beginsel der Leerplichtwet en ons met man en macht er tegen zullen verzetten, wanneer men probeeren wil dat net va» awang Al maar ver der over onze boofden te balen .dat we allerminst de .verwaarloozing" in de hand willen werken I Het tegendeel ls waar. Wie z'n kind niet behoorlik OGderwizen laat, handelt even zendlg, als wie het laat verhoogeien of het mishandelt I Eu dan is een gulden of 'n riksdaalder een belachelike straf. Er moe' ernst worden getoond I De lijfstraffen zin afgeschaft Voor sommige menschen jammer Maar er zin wel andere straffen en een vluggere berechting te bedenken, zóó dat er aan deze zedelike cn gcestelike kinder-mis handeling met kracht een einde wordt ge maakt I Zoo bli ven nihg dit niet. UITKIJK. uit 'mi Centrum. Amice I 146 Lees er verder ons schoon huwel|ksfor- mulier maar eens op na. Wordt daar de verhouding tusschen man en vrouw niet Juist geteekend? Maar hoe komt het nu toch, dat de com missie der Liberale Unie, waarvan ik In min vorlgen brief sprak, en mèt die commissie tal van andere menschen, aan het gezag »-an den echtgenoot een einde wenschcn te maken, J il i f0nh9r«>h9fifr «thiir w««f rt49 r#f»H#

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1