PALIS
Zaterdag 6 November 1920
w@ov de Zuidliollandsclie ei» Zeeiiwscfte Eilanden.
'Èbom.
Antirevolutionair
Orgaan
1.E8,
DAM.
IN HOC SIGNO VINCES
C
T. Gk ZLEIHOBST
i Reparateur.
lit
ö|iS SU
laak 94
►AM.
enter laraifle.
JONG.
las MI
11
DEL
W. B0EKH0VEK Zoneta
Alle stukken voor de Redactie be temd, Advertentiën en verdere Administratie sranco toe te zenden aan de Uitgevers
4. Vmckeringspliehtige vader overlidt,
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Rotterdam,
»iroop,
5!r®opt
tx2g£?t
SonoÉdijk
ZAKLAN-
ITTERSJEH
ltd aanbevolen.
feeds In alle toot-
a concurreerende
18520
iiddiiMs
amadres .Baart"
Prcseftyfn
ERFLAKKEE t«
reg) la op eiken
ifelkaden GRA-
igewenscht geeft
ingen, diemoch-
17461
erbandsl
lat 73
sn.
v>
EBOOOB1"
)r NI1UWE
i® inrichting,
sksmermeu-
len, Llcnen-
S.hilderQen,
uten Buffct-
Uubfauieuls,
ublementen,
Kapokraa-
iatindcken3,
ens. Spot-
■e s voor jcn-
piacnen.
bovenhuis
ROTTER-
12800.
z*,
>TIK.
j; tier die schik
in. „Ja dan zal
van dienst la
bel. Dooreen
wam kwam een
den Inspecteur
nge gang door.
aanwijzingen,
irwfll hi klopte
[aspecteur van
de deur weer
elfjk, hé" fluis-
taangebonden
de agent terug-
litenzQde.
ïkt met papie-
ile kalm bleet
U enolgdj
85"u Jaargaug N* 2648
«ESSE?
Deze Courant verschgnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG,
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 73 Cent b(j vooruitbetaling,
BUITENLAND bi vooruitbetaling f 8.50 per laar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS i
SQMMELSDIJK.
Telrfoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 30 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Grootc letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die x$ beslaan.
Advertentie worden ingewacht tot DINSDAG- »n VRRDAQMORGFN 10 UUR,
Eerste Blad.
Suhridisvoorwsartien.
Niet elke Bijz. School krijgt subsidie.
Kr moet aan voorwaarden voldoen wor
den, die ge vinlen knnt in art. 89 der
Nieuwe Wet. We zullen ze geven met
de toelichtende verklaring van een ju
rist die aan den Schoolraad is verbon
den, en wiens verklaring daarom waarde
heeft. Temeer omdat dit art. 89 nit 11
zdeelenc bestaat. Hij schrijft over dat
zoo belangrijke art. het volgende:
f" Zie, art. 89 zegt
,1. De school staat onder het bestuur
van eene Instelling of vereeniglng, die rechts
persoonlijkheid bezit Die instelling of ver-
eeniging is geldelijk onrfhankelijk van het
aan de school verbonden personeel.".
.Indien een ouderwijzer obligaties be
zit In eene door zin schoolbestuur aan
gedane geldleening, dan kan inderdaad
het geval zich voordoen bQv. wanneer
hl alle obligaties van die ieening bezit
dat het schoolbestuur niet geldcllk
onafhankelijk is van dien onderwijzer en
is er dus strid met de in den tweeden
volzin van het eerste lid van dit artikel
gestelde voorwaarde. Of de onderwqzer
deze obligaties zelf heeft genomen of
door schenking cf erfenis heeft verkre
gen, brengt hierin uiteraard geen ver
andering.
Ook het door het schoolbestuur huren
van het aan een der onderwijzers ia
eigendom toebehooreud schoolgebouw
kan aanleiding zin tot strld met even-
genoemde voorwaarden.
De gevallen zullen elk op zich zelf
moeten worden beoordeeld. BI geschil
zal, overeenkomstig het 3e lid van art.
99, in elk geval de Ondtrwisraad, afd.
voor het algemeen vormend lager on
derwas en het bewaarschoolonderwfs,
worden gehoord, waarna ook de Raad
van State, afd. voor de geschille| van
bestuur, advies daarover zal hebben uit
te brengen." (M. v. A. I. K. ad art. 89)
.2 Het leerplan wordt aan den Inspecteur
medegedeeld, Het mag niet door d«n Oc-
derwfsraad als niet voldoende aan de wet-
teiqke verelschtcn afgekeurd zijn.
3. Het ouderwijs wordt gegeven volgens
een aan den lespee ttur medegedeelden en
ia een der schoolvertrekken op een zichtbare
plaats opgehangen rooster van lesuren, waar
op tevens de feestdagen en vacantletfden
zijn vermeld."
(Zie voor 2e en 3e alinea verder art. 90.)
.4. Het aantal onderwQzers voldoet aan
de eischen, voor de openbare scholen ge
steld in de artt. 27 en 28.
5. De vast aangestelde onderwijzers ge
nieten een jaarwedde en de tgdel|k aange
stelde onderwijzers genieten eene wedde,
gelik aan die, welke in den in art. 30, le
lid, bedoelden algemeenen maatregel van
bestuur is bepaald. Z| genieten boven en
behalve die Jaarwedden en wedden geen
toelage of verhooging tenzij op grond van
het bezit of bet gebruik maken op de school
van bevoegdheden, waarvoor geen wetteljke
akten van bekwaamheid verkrijgbaar zin, of
op grond van hunne aanwijzing tot plaats
vervanger van het hoofd der school."
.Onder de In den tweeden volzin van
dit lid bedoelde bevoegdheden, waar
voor geen wettelgke akten van bekwaam
heid verkrigbaar z(n, behoort inderdaad
de zg. nr likte, uitgereikt door de Ver.
voor Chr. Volksonderwijs of door den
Schoolraad voor de Scholen met den
B|bel (M. v. A. I, K. ad art.)
.0. Be onderwazen worden benoemd na
overleg met den Inspecteur."
.Uit het verelschte .overleg* met den
inspecteur volgt geenszins de verplich
ting voor het schoolbestuur tot benoe
ming van den door den inspecteur aan
bevolen BOlllcitant. Dit overleg heeft een
voudig het karakter van advies vragen.
Het schoolbestuur blfft In elk geval vrij
om, in afw|klng van het advies van den
Inspecteur, den onderwijzer naar eigen
keuze te benoemen." (M. v. A. I K. ad
art.)
.7. De onderwijzers zijn In het bezit van
eene door het Bestuur der school ondertee-
kende akte van benoeming."
Zie art. 91.
.8. De voor vast of voor een bepaald
t|dvak benoemde onderw|zers die, voordat
2« dan leeftfd vaa 99 Jaren hebben bereikt
of het tgdvak, waarvoor zij ziju aangesteld,
is verloopen, anders dan op eigen verzoek
worden ontslagen, kunnen van dat ostslag
in beroep komen bi een commissie, aan wier
uitspraak het schoolbestuur zich heeft te
onderwerpen.'
Zie art. 92.
.9. Hef gebouw, waaraan de school is
gevestigd, voldoet aan de bij algemeenen
maatregel van bestuur zoowel In het belang
van de gezondheid als van het onderwfjs
vastgestelde regelen omtreut den bouw en
de inrichting der lokalen, waarin het onder
wijs gegeven wordt, cmtrent de inrichting
der terreinen voor het onderwfjs in licha-
melgke oefening, alsmede omtrent het aan
tal kinderen, dat In de scholen mag worden
toegelaten,"
.Wi vinden hier een belangrijke af
wijking van de oude wet. Wanneer tot
dusver een schoolgebouw nietvoldeed aan
da eischen van het Bouwbesluit, werd
alleen de bouwsubsldie gemist, maar
kon desniettemin op de overige subsidie
nog aanspraak worden gemaakt. Thans
is dit uitgesloten, 't Voldoen aan de
eischen van het Bouwbesluit is een
algemeene subsidievoorwaarde. Voldoet
de school niet aan die eischen, dan wordt
in 't geheel geen subsidie meer genoten.
Volgens art. 206, 3s lid, geldt deze
eisch echter niet voor bijz. scholen, die
over het Jaar 1920 of over een vorig
jaar in aanmerking kwamen voor sub
sidie, zoolang de school in hetzelfde ge
bouw gevestigd blijft.
.10. Door de vereeniglng wordt van de
ouders, voogden of verzorgers der school
gaande kinderen of, bi ontstentenis van beide
ouders, van die kinderen zeiven geen ander
schoolgeld geheven dan volgens art. 95
11. Het Bestuur stelt zich aansprakelijk
voor de voldoening der krachtens de geir.een-
telflke verordening verschuldigde schoolgel
den".
.Uit dit lid, beschouwd in verband
met het 7e lid van art. 101 en het 2e
lid van art. 103, kan naar de meening
(van den Minister) niet anders worden
afgeleid, dan dat het schoolbestuur ver-
aniwoordelQk is voor de schoolgelden,
overeenkomstig de gemeentelgke veror
dening verschuldigd voor alle leerlingen
zijner school. Hierin ligt Inderdaad een
niet weinig scherpe prikkel tot stipte
toepaf sina der gemeentelijke verordening
op de schoolgddheffiing. Indien volgens
die verordening wanbetaling reden tot
afzehrfving kan zin, dan geld dit zoo
wel voor de leerlingen der openbare als
voor die van de bizondere scholen In
dis gemeente. (M. v. A. 1 K. ad att.l
Tver het Leerplan der Bijz. School
een volgende maal. nl. art. 90.
Een zegen.
Onderstaand artikel lazen we In het blad
.Patrimonium"
De Raad (van Arbeid te Amersfoort deed
een goed werk de pers in de gelegenheid
te stellen deze feiten te publireeren.
Om ook onze lezers de gelegenheid te
geven kennis te nemen van deze feiten, fge-
ven wQ dit artikel bier een plaats, hen op
wekkende, het aandachtig en duidel|k te
lezen, om er voordeel mee te doen.
Zegenrike werking.
Nog altijd wordt de zegen van de Invali
diteitswet niet genoegzaam gewaardeerd.
Ook arbeiders staan soms onverschillig te
genover het .Zegeltjes plakken".
De Raad van Arbeid te Amersfoort deelde
ons dc volgende gevallen mede, waaruit
blikt, dat er reeds nu velen zin, die van
de bepalingen inzake weezen- en weduwen-
rente profeit genieten.
1. Verzekering spüchtlge Vader overl|dt,
en laat een weduwe en 5 kinderen na, het
Jongste kind is 2 Jaar.
Er waren geplakt 15 zegels A 60 cent.
Gedurende 12 jaar wordt thats f 360 per
week uitgekeerd (totdat het Jongste kind den
leeftijd van 14 jaar heeft bereikt)
2. Verzekeringspllchtlge Vader overlidt,
en laat een weduwe on 3 kinderen na, het
Jongste kind is 4 Jaar.
Er waren geplakt 11 zegels van 50 cent.
Gedurende 10 jaar zal thans worden uit
gekeerd f 3.— per week.
3 Verzekeringspllchtlge Vader overlidt,
en Iaat een weduwe met 1 kind van 1 Jaar
achter.
Er waren 16 premlVn betaald van 60 cent.
Gedurende 13 jaar zal worden uitgekeerd
f 3 60 per week.
en laat een weduwe en 9 kinderen achter,
het jongste kind is 2 Jaar.
Er waren 26 premifia vaa 60 cent betaald.
Gedurende 12 Jaar wordl thans f 3 60 per
week uitgekeerd
5. Verzekeringspllchtlge Vader overlijdt,
en laat een weduwe met 4 kinderen achter,
het jongste kind is 8 Jaar.
Er waren 21 premies van 60 cent betaald.
Gedurende 6 jaar zal f 360 per week
worden uitgekeerd.
6. Verzekeringspllchtlge Vader overlidt,
en laat een weduwe met 5 kinderen na, het
jongste kind is 2 maanden.
Er wa<en 22 premlëa van 60 cent betaald.
Gedurende 14 jaar zal f 3 60 per week
worden uitgekeerd.
Meester sprak er met z'n hoofd over.
Die haa'dc de schouders opWat wat wil
je 'r aan doen
Natuurlik kon zoo'n jongen straks niet
over; dan zat-le sög 'a half Jaar met zoo'n
exemplaar opgescheept
Ets dan is er, zeggen ze, 'n Leerplichtwet
Ook 'a wet-van-uiks, als 'f zóó gaat.
En met 'n ruk ruk haalt meester a'n schou
ders wat naar boven, zet er den pas inhi
is wat laat van morgen.
,Hé, meester I zeg se in school g'n dag I"
Meester slaat 'n steeg In, waar de melkwagen
hem niet volgt en komt in een min penoeg-
lijice stemming in z'n kias. Doe je diir eiken
dag je uiterste best voorje weet, dat 't op
zoo'n school voor vele kicders hun eenlge
40 cent per regel.
GEEN GOEDKOOPER HORLOGE DAN BIJ
23 Boschlaan 23,
GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES. KLOKKEN,
WEKKERS alles tegen de laagst mogelijken pris. Massieve gladde RINGEN.
Bizonder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparaties.
i. 8. KLEIH0RST, Boschlaan 23. ROTTERDAM.
OP DEM UITKIJK.
Nadruk varbodees.
étm*» <fl
«Huif» imaMfl», V I «inafMflfr »««l" «nr
Meester is op weg naar school.
't Is een heele tippel, vier keer daags,
want in een stad als Rotterdam zin de af
standen grootmet die woningmisère ben je
al bli als je 'n huls hebt, vraag je niet waar
het stédt en de tram is tegenwoordig ook al
zoo duur geworden: 'n uitkomst als 't es
regent of sneeuwt, maar In den regel ga je
toch per pedes apostolorum.
Op school heeft hi klas zeven.
Dat is dus op een twaalfklassige school
een der middelklassen, waar gegeven het feit,
dat op zoo'n volksschool heel wet klnders
.een klein ongelukje" hebben en in de een
of andere klas 'n half jaar .vooitleeren", dus
Jongens en meisjes van tien Jaar onderwezen
worden.
Meister, banden In de zakken, hoort zlcb
reepen.
.Meester! .hél. meesterI".
Eo nog wat harder.Mees tèèèr 1"
Hi begHJpt dat 't om hem te doeu is en
kikt in de straat volte rond, waar dat ge
schreeuw vandaan komt.
Eu Jadaar ontdekt h| .bron en oorsprong."
Boven op 'n melkwagen troont 'n jög.
Pet scheef; lange haren, die er onder uit
pieken'n grootc scheur in z'n elleboog, waar
z'n blauw boezeroen door schemert; 'npaar
zwarte klompen over dé kousen-met-gaten
de bees e a bengelend achter van den wagen
af, daar zit Piet van Deventer.
Hi glorieert op zin hooge zitplaats.
DAdr gaat de meester; die kan lekker naar
het .hok"; die móét wel en kan aan geen
thuisbli ven denken en h|, Plet van De
venter, zit bier fijn op den melkwegen cn
ridt den ganschen ochtend door ae stad,
net too goed en net zoo fijn als 'n groote
m'neer, die 'n eigen auto heit
.Hei, meester IBonjour I"
Meester wendt verstoord 't hoofd af.
Niet zoozeer nog, omdat-ie zoo amicaal
door 'n straatjongen wordt aangeroepen,
het Rotterdamsch: plebs neemt het niet zoo
nauw met de etiquette: maar omdat die
„aap van 'n jan gen" nu al weer ettelijke
dagea op straat zwerft, ja I ln den tid, dat-ie
bi bèm in de klas heet te zitten, meer school-
t|den bulten, dan binnen de school heeft
doorgebrachten 't wel schint of daar
nu absoluut niets aan te doen is.
Hi heeft 't op alle manier geprobeerd.
Den jongen ernstig toegesprokenop z'n
gemoed gewerkt, hem op z'n toekomst ge
wezen de bengel stond bet aan te hooren
met een benepen gelaat en neêrgeslagenoo-
gen, 't petje gefrommeld tusschen de vingers,
maar achteraf bleek, dat al zin aandacht
was geweest bi 'n spinnetje, dat over den
grond liep en dat-le zoo graag binnen het
bereik van z'n voet had gezien
Meester was naar 'm thuis geweest.
Vader was óf op z'n werk, óf slenterde
langs de straat, óf zat in de kroeg; moeder
waschte voor de menschen, dagen lang, op
'n .plaassle" en verklaarde, dat zij er niets
aan doen kon, u(j stuurde 'm naar school,
maar si had den sm niet in d'r zak
dan moest de .pllessle" 'r maar achterheen
trekken, 'm zoeken en brengen als-ie uit z'n
eige niet kwam,
I Hm."
kars Is, om wat te leeren, en dan wordt je
zoo tegengewerkt.
Want daar is, jade Leerplichtwet.
,'a Paskwil", zegt de meester tegen 't
„hoofd".
Die haalt de schouders wtêr op.
Hi heeft al zoo lang met dis biltje gehakt;
hi beeft óók eenmaal groote iliusifia gehad,
maar ze allang begravenhi roeit geduldig
met de riemen, die hi het ft, of roeit
hcelemaal niet
Hi werd op dit punt geheel 'n scepticus.
Zelfs de tiding, dat men de Leerplichtwet
zal gaan herzien en verscherpen, heeft hi
met zfin geliefdschoudertrekkenbeantwoord:
Hij gelooft er niet meer aan I
't Geval ia genomen „uit bet leven".
Zoo in een der schoolbladen medegedeeld,
maar het kan met honderd en met dui
zend andere vermeerderd worden.
Er wordt soms, cok ln onze kringen, van
die Leerplichtwet hoog opgegeven en al geeft
men dan aarzelend, nog wel toe, dat nu jal
de wortel niet deugt: de vruchUn worden
zeer geprezen.
Nu ontken ik dit niet gehéél.
't Zou zijn, dc oogen sluiten voor het iicht
en dat doei een nachtuil, maar slet een goed
Calvinist; hi durft de feiten wel aan en zal
nooit tegen de feiten in ontkennen, dat een
maatregel, dien hi principifiel veroordeel n
moet, toch ook wel degelijk 'a goede uit
werking heeft gehad.
Alleenlik, men blive nuchter.
Er z|n ook andere oorzabsu,
't Is de Leerplichtwet niet alléén
Het ls le veel moeiliker geworden dan
vooi heen, om dc kinderen op jeugdigen leef-
tid toonenden arbeid te laten verrichten2e
is de gedachte, dat goed onderwijs een grooten
voorsprong geeft, ln het leven heel wat ver
der doorgedrongen en sterker geworteld, daa
een kwart eeuw terug en 3e is de sociale
positie van wat men dan noemt de „lagere
klassen", ln 't geméén genomen heel wat
verbeterd, zoodat redenen, die vroeger be
stonden tot schoolverzuim en vroeg verlaten
der school, nil niet meer in die mate voor
komen.
Daar komt dan nóg Iets bi.
Evenals elke wet, had ook dtfze een op
voedende werking, een zedelike invloed, Juist
op 't beste deel des velks.
Men moet dit goed verstaan.
't Beginsel der Leerplichtwet verwerpen we
met beslistheid.
En 't was mi een genot, dat lk In de
.Standaard" en in andere bladen wr ér eens
flink op dat verkeerde beginsel gewezen zag,
ik ga er meer dan genoeg van krigen,
om door sommige .practici" te hooren uit
roepen: Laten we toch wat voorzichtig zJJa
met al dat beglnsel-gezwam, dat we niet
morgen moeten inslikken, wat we gister niet
wilden I"
't Schoteltje .practica" gaat me walgen,
'k Heb in de laetste Jaren weinig anders
gegeten I 'k Ga verlangen naar gerechten, die
stevlgen beglnselkost geven.
Dus 't beginsel der wet verwerpen we.
Maar de hoofdgedachte, die zi op zoo on
sympathieke wijze heeft uitgewerkt, stemmen
wi gaarne toe, ja! die propageerden wij
al Jaren lang, vóór er nog aan zoo'n wet
werd gedichtdéze n.l., dat de ouders van
Godswege verplicht zin, hun kinderen zoo
lang mogelik te laten leeren en zoo getrouw
mogelik de school te laten bezoeken, opdat
ze naderhand goed voorbereid zouden zin
voor de taak, die de Heere ze hier te doen
geven zal.
Die gedachte heeft de wet gepopulariseerd,
Niet het minst in ónze kringen en diiraan,
wel meer dan aan hrardwirgende bepalingen,
is het te danken geweest, dat zi veeial zulk
een goede uitwerking heeft gehad en in krin
gen als van de ouders van .Piet", waar men
.onverschillig', is, heeft zi ook weinig uit
gewerkt.
Opvoedende kracht oefen 5e ze daar niet.
Conslentiebindend was ze er nog minder.
En de dwingende bepalingen zin van dien
aard, dat de verwlldèrde massa, die sich zelfs
aan ecu vrijwillig aangegaan .collectief eon-
tract" niet stoort, als 't zoo in haar kraam
te pas komt, met die Leerplichtwet eenvou
dig lóchtl
.Ze maken je niks!" Is 't oordeel.
Je krigt 'n oproeping, om voor de .Com
missie" te komen.
Ja, als je nog .groen" bent en van geen
toeten toch blazen weet dan gó je enkrigt
er van zoo'n m'neer achter de groene tafel
'n uitbrander of 'n gemoedelijk praatje, net
naar zin muts staatmaar als je weg-
blQft en liever 'n avond naar de .bio" gaat,
't is ook al goed.
Krig je misschien 'n .waarschuwing".
Mot je niet terugdoen, mooi papier om
aan den achterkant zelf wat te schriven, als
je 't es noodig hebt 1
En dan de kantonrechter
Och, mensch I laat je niet bang maken
Je kunt ,ze" eerst heel wat keeren thuis
houden, eer je diAr terechtkomt I 'tQaatover
heel wat schfiven eer 't zoover met je ge
komen ls, geloof dat maar vaat, en denk
je dat al die hooge beeren, altijd maar zin
nebben, om er achterheen te trekken, als
Manusje of Riek es 'n paar dagen thuis
gebleven zün
En 't éüti't mdiaden, eer je 'r .bi" bent.
'n Buurvrouw van me, die 'n winkeltje
houdt, heit 'n jongen v|f maanden aan ééa
stuk thuisgehouden, om de klanten na te
loopen, eer ze er wat van hoorde
't Beste ls, dat je 't stil laat loopen.
In te brengen heb je toch niks en een
.standje" kua je alt|d beter mitsen, dan
meenemen I
Maar 't .feit", als ze zeggen, staat vast
hé, dit saap je. Vanzelf zeg je geen nee I
j hèbt je kind thuis gehouden en je beg fjpt
allecu niet, waarom voor zoo'n simpel ding,
nog 'n m'neer z'n twee vingers opsteken moet.
Nou, dan krig je 'n guldentje boete.
Of twee; of een rlk3.
Wel zei m'n buurvrouw 'k heb nog
nooit met zooveel plezier betaaldde jongen
belt me in die maanden wel voor honderd
gulden ingebracht
Zoo wordt er gepraat onder 't .volk".
D^t ls te zeggen, onder dat deel hetwelk
geen gevoel vaa verantwoordelijkheid meer
heeft: zin kinderen laat opgroeien, als on
kruid aan den weg, en ook ln de opvoeding
om God noch gebod meer geeft.
Schandelijke .verwaarloozing" vaakl
En w| motten 't maar goed laten voelen
en uitsprekenwi anti revolutionairen,
als wi opkomen teg n het valsche beginsel
der Leerplichtwet en ons met man en macht
er tegen zullen verzetten, wanneer men
probeeren wil dat net va» awang Al maar ver
der over onze boofden te balen .dat we
allerminst de .verwaarloozing" in de hand
willen werken I
Het tegendeel ls waar.
Wie z'n kind niet behoorlik OGderwizen
laat, handelt even zendlg, als wie het laat
verhoogeien of het mishandelt I
Eu dan is een gulden of 'n riksdaalder een
belachelike straf.
Er moe' ernst worden getoond I
De lijfstraffen zin afgeschaft
Voor sommige menschen jammer
Maar er zin wel andere straffen en een
vluggere berechting te bedenken, zóó dat er
aan deze zedelike cn gcestelike kinder-mis
handeling met kracht een einde wordt ge
maakt I
Zoo bli ven nihg dit niet.
UITKIJK.
uit 'mi Centrum.
Amice I
146
Lees er verder ons schoon huwel|ksfor-
mulier maar eens op na.
Wordt daar de verhouding tusschen man
en vrouw niet Juist geteekend?
Maar hoe komt het nu toch, dat de com
missie der Liberale Unie, waarvan ik In min
vorlgen brief sprak, en mèt die commissie
tal van andere menschen, aan het gezag »-an
den echtgenoot een einde wenschcn te maken,
J
il
i f0nh9r«>h9fifr «thiir w««f
rt49 r#f»H#