Zaterdag 80 October 1920 85,u Jaargang N*. 2046 DERS Merste Blad. :akun- Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES m urn mmm. IlHlÉjl ifbo ii» nftan" r wirii I ¥@or «ie KnidlioIlan«iiielie en Üeenwüeiie Eilanden, iterkhsrvorming en ethische richtingen. INGEZONDEN MEDEDEELIN8£N. 23 Bosshlaan 23, Rotterdam, J. G, KLEIKORST, Boschlaan 23, ROTTERDAM. MALARIA. roeftuin van :ela. JERIJEM, van alle Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers GEEN GÖEDKOÖPER HORLOGE DAN BIJ «pel- en Perea* Bessen, Fratn- heesters, Rosses t vak behoort, en voor aanleg ulaeo, 18182 BMBiBMi. Separaten?. aaahsmtes. ids in alle goor* :oncarreerende 18520 mdres .Baart" RFLAKKEE ta g) is op elkea Menden GRA- wenacht gegft jen, die sioeh- «7491 lie andere ogen niet iet Worm- torentj sg, eze raidde- ezitten die 't tfc. e vinding- verdrijven maag en ieo, zoowel kinderen, «zen f2,40. of direct xr Nederland* ortnpoeders d Fcrmitan, uwd. or namaak I h| beslist Geef me het adres jst en waar u ff rouw Is en weet lb Q j?. Maar ban gaan. voorzlch- an te gaan. ïwde zin. de zaak morgen nders was hq hardop, st zich de H| komt zoon. Dan gaan we komen we an vrouw vond. We ïgen weg. migdj A i_J s i Deze Courant verschflnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. UETOEYERSï ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 76 Cent bij vooraltbetaHug. BOEKHOVEN ZSÏÏ@H, BUITENLAND b| vooruitbetaling t 5.50 per Jasr. SOM M ELS» SJ K. AFZONDERLIIKE NUMMERS 5 CENT. Telefoon Intercoairaunaal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. D1ENSTAANVRAQEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters en visnetten worden berekend tiaar de plaatsruimte die z% beslaan. Advertentign worden ingewacht tot DINSDAG- en VRUDAQMORGEN EO UUR. Op 31 Oct. herdenkt het Protestan tisme zijn geboortedag, maar het ligt niet in de bedoeling van een politiek orgaan, om te gaan baden in kerkelij ke wateren. Wel willen we dien 31sten October uit een ander oogpunt bezien, nl. in verband met nieuw opgekomen «-lachten .die toch weer oud zijn, &.I de Historie geraadpleegd wordt. We bedoelen den klemtoon, die er tegen woordig ook in R K. kerken nadrukke lijk gelegd wordt op 't etirsche leven tegenover t dogmatische in de kerker, 't Is de oorlog, die ook daarvoor de oogdn geopend heeft, 't is de onbedui dende mvloed der kerken, de weinige invloed der predikanten en andere gees telijkon op 't groote volksleven, de wei nige böteekenis die de religie nog oefent op de harten van mtiiioentn ge- doopten én ongedoopten. Br wordt in 't volksleven gezien een leunen ej steunen oh de Leer, terwijl het leven, het ethische leven, het ware leven uit den tl. Geest, gemist wordt. Wat is 't kenmerkende der hervorming? Niets dan 't erkennen der H. Schrift als ken bron der Waarheid, en dat erkennen /y- een kracht van het persoonlijk ge hol tegenover een veruitwendiging der genade en een dood kerkgeloof, 't Per soonlijk geloof, en dus een persoon;ijk saamleven en inleven en leven uit God, geen Mozes tusschen ons en den Eeu wige, geen hoogepriester. noch priester, geen belijdenis, noch traditie, geen do minee of pastoor of heilige of bidder of bidster, die ons in verhouding plaat sen en betrek k ng brengen kan met den God der genade. Alle menschelij ke hulp is uitgesloten en ia dus door den Eeuwigen God totaal onbegeerd. Vrijheid om op eigea manier, in eigen gestalte, zonder eenigen voorbidder en voorspraak, die mensch is en 't zondige met ons gemeen heeft, tot God te gaan. Vrijheid om alleen te gaan om genade. Vrijheid om door zuchten en stamelen slechts, maar met een oprecht hart, den Rechter te smeeken om ont ferming. Weg alle dominees, weg alle fiastoors, weg alle vromen en god ia igen, weg aiie heiligen, weg ouders ep. grootouders (en nu zullen we den af- gezaagden term gebruiken van Flak- keesihe menschen)weg allen d;e »bidden geleerd hebben" Die allen van nul en geen beteekenis als 't er op aan komt de verzoening te vinden tusschen Hem en onze ziel. Die men schen moAen leidsiieden zijn naar de Bron, maar waar het juist op aankomt 't Bronwater 't Water des Levens om nietdat vermag geen opperste der heiligen ons te schenken. Mozes en Abraham, Jesaja en Daniel, Zacharia en Petras, Elia en Johannes, Panlus en Augustinus ze zijn zelf zondaren, ze kunnen nochtans geeste lijke padvinders zijn voor elke dwalen de en onkundige zielmaar nooit en nimmer plaatsvervanger van den eenigen Middelaar. Door Christus tot den Vader, zonder eenige hulp of voor spraak èn dientengevolge: één recht streeks spreken van den Geest tot on ze zi l, zonder tasschenstation. »De geest getuigt met onzen geest dat wij kindereu Gods zijn, en een andermans getuigenis hebben wij niet noodig.» Slechts mag een paBtoor of dominee of geestelijke leider oos wel wijzen op een dwalen, meenende dat de Geest in ons is, zou dit toch op misverstand kunnen berusten, maar dan zal dit uit onze daden en woorden als niet overeenkom stig de kracht en den eisch des Geestes moeten blijken. VrijheidVrijheiddoor persoonlijk contact met Goddat is de Kerkher vorming staar toch weer gebon aan de H. Schrift als de eenige ken bron dier Vrijheid en haar grenzen, en dus gebonden aan de Leer, aan de dog mata, in den loop der eeuwen door de kerk vastgesteld. Maar nu staat, 't Protestantisme voor dit probleem en dat is ernstig en moei lijk n 1. Wij zijn vrij, maar toch aan de leer gebonden. Vraga nuIs de leer de hoofdzaak of 't laven. Is de belijde nis 't een en 't al, of de betrachting 't een en 't al. Is de leiding des Geestes 't een en al dan wel de Kerkleer. Na tuurlijk: er is nog een andere kwestie in dat Protestantisme, maar die laten we in dit artikel rusten nl. Vrijheid zooals 't Modernisme die begeert of vrij heid, zooals da Gereformeerde die er langt. Het Modernisme en de Gereformeerde roepen beiden om 't Protestantisme d i. om vrijheid, los van alle priesterlijke tusschenkomst tusschen God en ons geweten, ma r dit is 't groot ste verschil't Modernisme sticht een fundament der vrijheid op eigen na denken, de Gereformeerde sticht 't op de zijns inziens, door 't Geloof aan vaarde onwankelbare en eeuwige Gods waarheden neergelegd in den Bijbel, die voor hen Gods Woord i3. Maar over dat verschil tusschen Modernen en Gar fonneerden zwijgen we. We vergelijken in dit artikel twea andere stroomingen, én, die beiden staan op 't zelfde fundament van de door den H. Geest geïnspireende, of ingegeven Schrift. En ondor die zijn twee richtin gen of men kan zich »dood» staren op dogma en de Belijdenis der Kerk en zeggenals ik de Belijdenis maar vast houd dan gaat 't al een heel gangetje Of men kan zich de Belijdenis van zrjn schouders werpen en zeggenAls mijn leven maar etfcisch is, dan komt 't er met mijn belijdenis en die 37 rirtt. al bitter weinig op aan, van watervree ger op Kerkvergaderingen en Synodes is vastgesteld trek ik me een beetje aan, ik geloof mij toch een kind va:i God en leef er naar en drijf verder op eigen wieken. Ja! er is zelfs nog een derde richting en die staat tusschen bovengenoemde twee in. Er is een richting aan 't opkomen, die zegt wel vasthouden aan de Leer, maar veel ipeer uit de Ethiek, uit de Daad leven en men no-mt ze wat vreemd Ethisch- Gereformeerd. Deze laatste richting is al sinds een jaar of drie op de praat en men spreekt dan ook van de Jong-Gereformeerden wier tolk ds. Netelenbos zou zijn, door de Geref. Synode in dezen zomer uit zijn mbt ontzet. Davraag, op 31 Oct. aan de orde gesteld is dus voor 't Heden deze vraag Wilt ge een uitwendig Geref. kerkgeloof op de batis van de Belijdenis van 1618 Of uüt ga de Belijdenis naast U neer leggen ea alleen eog hebben vooreen zalig saamleven, een etische gemeen schap met weinige vromen in een on der onsje, los van de kerk, of soms een ethisch lief en hartelijk leven als geheele Kerkgemeente? Of wilt ge als de allernieuwste richting, als de Jong- Gereformeerde beleving der waarheid, naast waardeering der andere kerken, naast persoonlijk zich uitleven voor zijn God én wat losheid van den strengen keur der Schrift en dogma's. Wij gaan niet zitten in den ouden stoel van Mozes. Die is ons al te wrak. We plaatsen ons ook niet op den stoel van Petrus. Die is ons al te hoog. Maar we leggen den 3!sten October voor 't geweten van alle protestanten. Wat is voor IJ de Kerkhervorming Is eij vrijheid in den zin der Ethischen Is rij vrijheid om zich met handen en voe ten te binden alleen aan de Belijdenis en voorts maar kond voor een waar Godzakg leven? Is zij vrijheid ein de Kerk een schop te geven en in kleine clubjes en gezelschapjes »de zoete ge meeuschap Gods* te ervaren op Zon dagmiildag ea morgen en avond Is eij vrijieid om als Jong Gereformeerde de Herv. Kerk wat a in te hangen en lief te hebben, omdat er in dat Syno dale genootschap toch nog duizenden ware kinderen Gcds zija? Aanhangen om huns wil in „gemeenschap der hei ligen* 31 October 1920. Wat geeft ge ons ter meditifie Htel in 't begin was 't ietwat komisch.l Voor ml persoonlek, wel te verstaan. Er werd een psalm opgegeven, een van die heel bekende, waarvan in onze kringen, vermoed Ik, 't wiegekindje de wQsallnzich opneemt en die 't schootkindeken al mee neuriën gaat, welke, weet ik niet meer, doch dat «loet er niet toe O! Ik nu 'n erg wereldsch aangezicht heb weet ik niet. Maar wel, dat er een gedienstig .suppoost", zal 'k maar zeggen, op me toeschoot en m| een soort liederen-traktaatje voorhield, waar verzen op stonden, die zouden gezongen worden. 'k Schudde afwerend van neen. 't Was wat „branie" van me, maar 'k waagde 't er op. Wat de psalmen betrof, zouden ze in de .Tent" wel binnen 't kringetje van de „meest bekende" blijven; gezangen werden, dat wist ik, b| ons tenminste weinig opgegeven, om geen gevoeligheden te wekken misschien en de liederen ook, b| mij thuis zongen ze uit de bekende .bandels" liederen do zijnen: 'k wou 't zonder .papiertje* wBgeis. De gedienstige trok zich teleurgesteld terug. Keek me eens meelldend aan. Maar toen ik me makkelijk in m'n stoel zette en uit volle borst meezong van.Hoe zalig is het volk of misschien ook wel .Zoo hoog z|n troon Ik weet het niet meer, toen trok afjn eaagezkht op es zal hit misschien b| zichzelf gedacht hebbenSchijn bedriegt Er waren drie sprekers diea avond: 'n Gereformeerde dominee, 'a evangelist en een Hervormd predikant en ze hielden geen van drkës seu preek, want hoe noodlg en nuttig die ook zfjn, als ontsluiting des Woords in de samenkomst der gemeente, 't 30 cent per regel. GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogeiqken pr|». Massieve gladde RINGEN. BS zonder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparation. Een ééncellig wezen komt door den steek van een mug in het bloed, leeft ten koste van dat bloed: de mensch wordt ziek. Wordt kinine gebruikt, dan sterven de pa rasieten de melarlalijder is genezen maar niet hersteld. Kinine is niet in staat het bloed te her stellen. De .genezen" malarialijder bljjft zich ellendig gevoelen en wordt steeds weer- standsloozer Om malaria geheel te boven te komen, moet men een middel gebruiken, dat de bloed stof opnieuw vormt. Dit middel is het bekende Sanatogen, welks herstellende ei genschap in universiteitsklinieken werd aan getoond. Dat het in staat is de gevolgen van malaria te overwinnen, bl|kt uit een brief van dr. Premsela te Amsterdam „Wat betreft mijn dikwijls aan aanvallen van malaria lijdeed kind, kan ik u mede- dteles, dat Ik over Saaatogen zeer tevreden beo, rnecr dan over eenig ander tot dusver in gebruik s|nd preparaat De brochure „Malaria", kosteloos verkrijg baar b| bet Generaal Agentschap, Stadhou derskade 156-A'dam, ge* ft nadere inlichtingen. Nadrnk verboden. Eens in m'n leven, ben ik in de „Tent" geweest. .Tent", met een hoofdletter. 'r Is er maar één zoo in ons land. Het is zeker al een doz|n jaar geleden, maar 'k herinner het nog zeer duidelijk I We zaten onder 't reusachtige testd >ek, op stoelen en onder onze voeten groende het gras, 't was in den zomer't kon zoo best, Hoeveel menschen er waren, weet ik niet. Maar de Tent was vol't kunnen er beat een twaalfhonderd geweest zijnmannen en vrouwen, vooral ook veel jongelui. 't Ging alles in de beste orde. En wc hadden 't er goedwe zongen veel psalmen en lofzangen en geestellke liederen en we luisterden met instemming naar de woorden, die ven 't podium tot ons kwamen. was hier om iets anders te doen. Het ging hier om een Getuigenis, Hoofddoel was, om de schare, die van de kerk vervreemd was, daarheen terug te lok ken, om de duizenden die zich nog nooit om de parel van groote waarde bekommerd hadden, te prikkelen dat ze deze zoeken zouden, om de scharen op den berg van Samaria onrustig te maken. 't Was dus vóór alles: Evangelisatie. Eu 't gesproken woord had daardoor meer een persoonlijk karakter, zonder dat ik nu juist zeggen kan. dat de Christus door den Christen op den achtergrond gedrongen werd Integendeel 1 Nogeens: het was een goede avond. Ik maakte toen echter voor mexelf een paar opmerkingen, die ik nooit heb uitge sproken of neergeschreven er was geen aanleiding toe doch die ik onlangs door gezaghebbende menschen vond geuit en waarvan ik fo-n direct zeggen moestJa, net wat ik destijds al dacht I De .Tent" stond daa, nu enkele weken terug, in Amsterdam. Ze was daar opgericht in een stadskwar tier waar de kleine burger! en de „gezeten" arbeider wonen: klrine middenstand dus en daa omtrent. De geest was er nogal .rood". Maar ook de .kerk" had er haar getrouwen wonen. Avond aan avond was de Tent vol. De sprekers hadden 'n dankbaar gehoor. De zang klonk opgewekt, om niet texeg- gen enthousiast, er was, dat voelde men, geestelijk contact tusschen hen, die getuig den op 't podium eu de menschen ia de .zaal'; zoo ook tusschen wie luisterden on derling, het gaf gedurig weer een goede avond Eu dat duurde enkele weken lang. 'n Mooi .succes" dus, als dat woord bq dezen arbeid niet te veel ia verkeerden zin Hellsleger-achtig klonk. En toch en tóch nn komt een m&i' 't Eerst zag Ik bet neergeschreven in de .Nederlander* die het, meen lk, weer had overgenomen uit de .Jongelingsbode", maar dat wil ik kwqt zqn. Die schrqver dan, blikbaar een ooggetui ge, wees er op, hoe verreweg 't grootste deel der bezoekers „kerfcraenschen" was co. H| schatte hen op zeker wei 90 procen» Och, je kunt zoo iets gauw genoeg aan 't zingen, b| 't bidden, aan 't luisteren, aar, alles merken, net als die „suppoost* aan mq direct zag, dat het ulteriqktenminsv met me .in orde" wss< Slechts zeer sporadisch kwam er en s iemand binnen, die nu werkelijk van alk., godsdienst vervreemd was, de giootemaaea der ontkerkten wil eenvoudig oak in dezen vorm vaa religie niets weten, komt zelfs n et luisteren, gaat overschlllig of vlandig voor h«3 Was dat nu zoo iu Amsterdam alleen Spoedig kreeg ik daarop het antwoord. Ik las n 1. een stuk, geschreven door de leiding dezer .Feestzending" ea waan- rondweg toegegeven werd, dat nu in 10 a 12 jaren het doel dezer Zending niet was bereikt. Alom glag 't la denzelfders trant. De belfders kwamen in de Tent. Maar zg, die de Tent in de ;-erste pla.-ts lokksa wilde, kwamen zelden of nooit, h i doel om langs dezen weg k t Evangelie r te dragen o^der hen, die er op andere w|z nimmer vau hoorden, was niet bereikt eu men kon nu, na zooveel ja-ea ssrbeids, ook wei gerust zeggen, dat hei niet bereikt wor den zou. In zekeren sin 'u ontmoedigend feit. 'k Zeg met nadruk: in zekeren zin. Wrat w| rekenen, al» 't het koninkrijk der hemelen betreft, nog snaar al ie veel met het getal. Ook op 't terrein der .Zending". W| vragen, of er velen gedoopt zijnvel n ten Avondmaal komen, of er veel kinde eu schoolonderwijs genieten enz. Is dat zoo, üwi is 't heerlijk. En als op den duur de stem der kerk op een bepaalde plaats zonder weerklank blgtt, dan kan zeer zeker de t$d komen, dat z| het stof van haar voeten schudt en ztch ders begeeft, om het in den N iarn van Jezus uit te roepen, dat de rust i$ voor allen, trie vermoeid zijn van den dienst huaaer |dds goden, Maar w| mogen nooit onderschatten <5e waarde uwer enkele zH. Er kwamen dan toch ook messchen in At Tent, dte nog nimmer va» Jezus hadden ge hoord en ah er nu van de zocdanlgen fci :r en daar slechts n enkele menscbetuid het eeuwig heil vond, dan mag zeker nlemaKd zeggen, dat het werk der Tent vruchteloos was. Dat wordt dan ook niet gezegd Maar jat als men bedoert, dat grootse s verwachtingen, als zou op die breeds sch; .-, welke naar de kerk niet meer vraagt en do r de kerk ambtelijk op geen enkele ra ai, Lr meer wordt bereikt, grooten Invloed uitga» zoodat ze bij massa's zich zouden bekee. i tot God, dat zulke verwachtingen werrLn teleurgesteld, dan geven we dit toe. Maarhebben zulke verwachtingen grond Gods wegen zqn hoogcr dan onze wegen. Voor den Heere is ook niets te wocderltk. Hq kan ongetwijfeld deze ganscbe tegtc woordige wereld hoofd voor hoofd, of o k groote massa's tegelijk, gr|ptn in het harr en brengen aan dea voet vac 't Kruis. Ook leert oas de geschiedenis, hoe öe Heere niet zelden, gasseh osverwach In rr dorre woestijn een milden regen z|eer go nsde deed nederdalen. Dit alles staat onder eras vast. Ook heeft Gods volk nimmer af te laten van het werk der Evangelisatie, omdat h t als 'i waarlik Gods volk is, tegenover di wereld niet tw|gen kaï en niet zwegen m&g en tsiet zwijgen wil. Maar wq moeten ook „nuchter" bl?v»ri. Wat God doen kan ia onbeperkt, wat H l doen zal weten w| niet, doch wat de ge wone gang der historie is, die toch nooit iet» anders ksn z|n, dan mdg ik het zoo eens zeggen? het afrollen van de film van Z|a eeuwig Raadsbesluit,wat di r gewone gang is weten wq wel. Dat Is ia eea van God afgevallen wereld nog nóóit de m?s«a-bekeetisg geweest, maa: hoogstens 't behoud -an de enkelinge waarna die van God geëmancipeerde cultuur zichzelf ten onaergang di|ft, zooaïs de lo comotief, die uit de rails vloog, zichzelf ver nielt. ÜEn of er dan uit dat verstervend cultuur leven nog weer een nLuwe nwatscliaor ij met nieuwe kans en frlsch Icvera zich los maken en ontplooien zal, dat hangt er »r.n af of de lever,de gemeente des Heeren a'uit mee verstorven is. Daarmee kom ik, waar ik z|o wil. .Evangelisatie'1 naar buiten blijft onz" roeping. Maar stellig niet minder het betrekken vso de wacht saar-binnen, van 't gif te weren, dat in eigen boezem z|n verdervend werking altqd weer tracht door te zetten. Er it meer reden voor daa óóit

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1