Zaterdag 0 October 1920 8S'*f« Jaargang N*. 2640 A ntimm Imtiêfmw f«®P de Znidhollnnd*<>ïic Orgaan Eerste Blad. VINCIS W. BOEKHOVEN Zonen, AUe stukken voor de Redactie be-temd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgavers. CENTRALE ANTlR&V. VERGADERING B.V. in de Chr. School te Mid- delharnis 13 October ha f 4 Éeeuwüdiie .ISilaadein, Deze Courant versehint eiken WOENSDAG ea ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS per drie maaades franco per post 78 Cent bjj vooruitbetaling» BUITENLAND fe| vooruitbetaling f S.5Ü per jaar, \FZONDERLljKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s SOMMELSDiJJK, Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN IS Cent per regel, RECLAMES 30 Cant per regel, BOEKAANKONDIGING 10 Cest per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters ea vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die beslaan Advertentiën wprfen ingewacht tot DINSDAG- sa VRIJDAGMORGEN 10 UUR, De Secretaris, x V. d. WAAL. Di lag önderwijiwaf m dl toekomst, Als de Eerste Kamer op 6 Oct. de ^vet de Visser heeft aangenomen, ligt er een stuk historie achter ons en een nieuwe periode vóór ons. De strijd om de rechtsgelijkheid voor 't Lager On derwijs ia uitgestreden die om het recht voor 't Hooger Onderwijskan met volle kracht beginnen. Hoe was die strijd? 't Is bijna ondoenlijk om een tijdvak van 100 jaren in één hoofdartikel saam te persen maar de hoofdzaak kunnen we toch belichten. We sullen dus even bekijken de jaren 1801, 1806, 1857, 1878, 1889, 1905, 19.7, 1910, 1911, 1912, 1913, 1921, en die jaran verge lijken inzake Openbaar en Bijzonder Onderwijs. In 1801 schreef de Wet voor,, dat ieder 't recht had een bijzondere School te stichten, mits hij een examen gedaan had en van 't Gemeentebestuur verlof ©had gekregen. Dat „verlof" zat em hierin, omdat in den ouden tijd eigen lijk Jan en Alleman een schooltje kon stichten. Om nu aan die bandeloosheid een eind te maken, schreef de Wetge ver in 1801 voor, dat men 'teerstaan den Raad moest vragen, Zoo'e Bijs.Sch. kreeg geen cent subsidie. Ook niet in 1806, toen de Bijz. School verdeeld werd in 2 klassen, n.l. scholen vaneen Diaconie én Scholen dor ouders. En de oprichtirg was weer gebonden aan een verlof Totdat in de Grondwet van 1848 dat verlof vragen werd afgeschaft met de woorden: Het geven van On derwijs is vrij. Vrij 1 Vrij! ja, dat leek heel wat, maar 't beduidde een beetje Vrij I ja, men had geen verlof meer noodig, maar de centen om te bouwen die kreeg de Bijz. School niet. Terwijl de Openbare School wel geld kreeg van de Gemeente, Van dien tijd af is de strijd heftiger geworden, want men voelde wel, dat heel die Vrijheid van 1848 tegenover de zware concurrentie met de openbare school eigenlijk een wassen nous was. Wel is waar, dat de geestelijke energie bij de Christenouders dóór die concurren tie schitterend opbloeide en 't is een lust om die oude geschriften van 1850 en 1860 en 1870 nog eens na te lezen, hoe vol vuur men was, om tonder één «ent van 't rijk toch de concurrentie 't hoofd te bieden. maakt men ook al vuurtjes, maar 't gebeurt nu tonder de minste opoffering't Is nu geen kunst meer, om een heele borst vooruit te zetten en te roepenWiele suUen dut en wiele zullen dat." 't Is tegenwoordig een wissen wasje om een school te stich ten: 't geld vloeit nit de Rijkskas je eoo maar tegemoet. En wat minder houue drukte zou heel wat personagien passen, die nu met gegeven geld een grooten mond opzettenmaar toen er opofferingen te doen waren in hun sehülp kropen. Respect hebben we dan ook niets voor zulke lawaaimakers met gegeven geld Respect hebben we niets voor die „wiele zullen", want vroeger deden die wiekniets en nie mendal in dien strijd, ze staken er geen vinger naar uit. Keen, dan respect voor die Gereformeerde en Hervormde ou ders door gansch Nederland, die Room - schea en Lutherscheu, die al 50 jaren meegevochten hebben en geld en goud en zielekracht er voor over hadden om met eigen geld een eigen school te stichten. Dat zijn de mannen en vrou wen, die arbeid afdwingen, voor wie we den hoed afnemen, maar voor de rast .die nu kouwe diulte ver koopt mei toegeworpen geld la ten we onzen hoed op 't hoofd staan en gaan met koude minachting ze voorbij, Eere, veel eere aan die Geref. en Herv. Ouder» in Nederland, die de hitte van dan dag en de kou van den nacht hebben ver J ragen als Vader Jacob bij Laban, om mot de grootste opofferin gen hun kinderen te doen genieten een Onderwijs naar de Doopsbelofte od die mannen Miciteeren we, dat ze uit den druk uit zijn. Die feliciteeren ws datze de victorie behaald hebben en ze fsde Openbare Schoolmannen hebben kun nen overtuigen vau 't Ernstige en op recht gemeende in hun schoolstrijd. Immers de Op. Schoolmannen hebben ia de 2e Kamer vóór de Wet gestemd, omdat ze den strijd moe waren en in zagen dat 't Recht was om na zoo veel Christelijke opofferingen van rnil- lioenen en millioenen schats, nu op te houden in verzet tegen Rechtsgeüjk heid. Vrijheidze was gegeven in 1848 maar IS48 gaf geen centen, en die zijn we! niet de ziel van de nago tie, maar 't is toch makkelijk, als je ze hebt. „De ziel van denegotie'' is al léén de liefde voor 't Doopsbeginsel, is de ziel van 't kind, is de religie in 't Onderwijs daar gaat 't om. Maar centen zijn makkelijk! En diekw&men pas voor een kleine portie in 1889. De Wet Makaay vergoedde aan de B. Scholen een gedeelte van 't trakte ment aan hoofd en onderwijzers, 't Was een begin, maar voor stichtingskosten kreeg men niets, terwijl toch de Ge meen'©school uit de Gemeen'«kas alles kreeg en de Gemeentekas van 't Rijk 25% terugontving van de bouwkosten Die toestand heeft geduurd totdat dr. Kuijper Minister werd of liever gezegdde toestand was do r mr. Bor- gesuis, minister in 1901, verergard, want deze Minister heeft (en alle lof daarvoor de traktementen verhoogd, maar de B, Sch. wisten niet, hoe ze die hoogere traktementen uit haar toch al-lsege schoolkassen moesten betaald krijgen. Al verdient dus aan mr. Borgesuis liberaal minister, de volle eere gegeven to worden, dat hij do salarissen ver hocgde de Bijz, Schoolkassen gin gen er niet op vooruit. Totdat dr. Kuij per in 1905 verademing schonk door de Schoolkassen te ontlasten van de salarissen. Dat was een reuzenstap vooruit. Daarbij gaf Kuijper cok nog stichtingskosten. Daarbij schonk Kuijper ook nog aan de B. Onder w.'t recht om zich in een Pensioenfonds in to koopen èn aan de Vrouwen en kinderen der B. O om zich in 't Weduwe en Weezenpen- sioen in te koopen. In één woord: er kwam finantieele gelijkstelling voor 't Rijk Het Rijk gaf voortaan net zoo veel aan de B. School als aan de Openbare. Maar toch was er in wer kelijkheid géén gelijkheid, om de simpele reden, dat de Gemeente nog net zooveel gsld asn de Openbare School kon ge ven als ze wou, terwijl de B, School uit de Gemeentekas niets kreeg. Ja, in sommige dorpen heeft een Rechtsche Raad tech wel eens ftaaneieele hulp geschonken aan een Bijz. School, maar graot waren die bedragen nooit en Rechtsche Gedep Staten hebben daarbij een oogje toegedaanmaar ge woonte was, dat de B. Sch. uit de Gemeentekas geen cent, kreeg. Toen dr. Kuijper in 1905 aftrad, was dus de steen aan 't rollen en een kind kan verstaan, dat er geen houden aan was. Daarom kwam onder Minister Heems kerk een verhooging tot stand voor 't Mulo onderwijs, kwam ook tot stand 't Bonwwetteke, waarbij de subsidia nu de Bouwkosten werd verhoogd, totdat Minister Cert de gulden koorde die Openb. school en Gemeentekas ver bond stuk maakte. Toen was er de Rechtsgelijkheiddie door dr. de Visser verder in zijn wet, .do Lagers Onder wijswet is uitgewerkt. Maar de mam van de rechtsgelijkheid is niet dr. de Visser, dech de liberale heer minister Cort v. d. Lmden. In de Grondwet ligt de rechtsgelijkheid vast. En wat zal nu de toekomst brengen In de eerste plaatsVerzoening Ver zoening tusschen Bijz. tn Op. Onder wijs, omdat „'t geld", di® kwaadaardi ge ophitser, tot zwijgen is gebracht. In de tweede plaats: Lamlendigheid bij 't B. 0„ en Vernis omdat men géén op offeringen meer doet, me.i kan Po stuurtje spelen«, en »baas wezen* zo» der één cent schaIn do derde plaats Schitterende ontplooiing bij al die Ouders, die na 't zuur nu 't zoet van hun God ontvangen mochten, èn hun oude taak en roeping bewust, de vleugelen flink kunnen uitslaan èn, die ontplooiing zij aan die echte Oud Strijders en Voor rechters van ganscher harte gegund, In de vierde plaats: Inzinking van 't be ginsél, omdat er geen strijd meer is buiten de school èn 't is de strijd al leen, die de helderheid en volle be wustheid van een beginsel schenkt, afgedacht nog van 't feit, dat do sala rissen door 't Rijk den band tusschen Ouders en Onderwijzers gewis zullen verslappen. Een onderwijzer heeft met een Be stuur een beetje te maken en't Bestuur ia maar een adinininistratieve figuur die uitbetaalt wat 't Rijk voorschrijft, de rests is bijzaak. Ouddorp. De nieuwe Burgemeester van Ouddorp 13 eea predikantszoon en met eea naam van een niet onbekooriijken klank en van huis uit gewoon „om in de Schriften onderwezen te worden". Hij kcat dus 't GodsWoord en weet, dat 't een licht is op 't pad ca een iamp voor den yoct En ai levert een dorpje al3 Ouddorp en zooals alle Flakk. dorpen nu niet elk jaar Raadsvergad, op, waarin dat Gods Woord in bljsoncera mste uitstra len kan in zekere zedelijke rechtspraktijken er is ook een Burgemcestmleven bulten den Raad en in het stille bidvertrek. De groote Gross v. Gr. mei zoo machtigen invloed, door en door geteerd en Politicus sis geen, sprak 't steeds uitStaatsman alet. maar Evangelie-beladerI" Eerst 't Woord in de bidcel, dan 't Woord op de Secretarie; dan 't Woord in da RaadzaalImmer dat Woord. Groote Staatszaken zin er op dorpen niet 't is alles ki.-i'maar daarom niet minder, neen, daarom des te meer is er licht noodig, om tusschen al die peuterige dorpsnestsrlen en kleiazielige onbenulligheden van centen- en halfjesmenschea, gevit, Jaloezie, gebab bel enz. den weg.met tact te vinden. Dat kan zweet kosten." Een dorpsburgemeester behoeft niet zooveel te wetenmaar hij moet mscschcnkennis bezitten en dan heeft hl vanzelf gezond verstand. En wie dat hetft slaagt Aan den nieuwen Burg. v. Ouddorp brengt de Antlrev. Pers op dit eiland haar wclkoms- gro l. En zig tactisch optreden zijn eer. Beven elke parti staandeboven alle Pers maar beneden onder 't woord vaa onzen God. Dan komt alles best 1 Niemand dienen én toch aan alien dienstbaarDat geeft liefde voor de Overheid! Burgemeester I 't Ga in ©uddorp V zeer wel, OP HE! UITKIJK. Nadruk verboden. „En 'n winkelier dan?" De vraag werd al enkele weken geleden gedaan en hg, die ze steidf is ze misschien zelf alweer vergeten. Maar ik vergat ze niet. 't Is met 't geheugen 'n wondere zaak. Daar moeten bepaald in de hersenen vele' afzonderlijke loketjes zijn, waarin soort bi soort de dingen ia de herinnering worden bewaard, maar dan zoo, dat er loketjes zijn die altijd vlot open en dicht gaan, net naar 't noodig is, maar oak andere, die b|na altijd weigeren als men ze open hebben wil. Ieder weet dit wel bij zichzelf. Zoo kan ik koel moeilijk persoonsnamen onthouden. Da trekken vvèl; die blijven sie b$ Maar da met dat gezichtsbeeld ggaesoel- èerée gehoorharinnenng, die we den b|be- hoorenden róflm moet gem, blijft In negen van de tien gevallen wig. En daarentegen blgven soms da nietige herinneringen, die op mfjn werk betrekking hebben, me jaren bfl en ik vermoed, dat iedereen wei ervaringen van dezelfde gcort in sfju leven -zal hebben opgedaan. God schiep den mcnsch zéér kuns- tiglijk. En zoowel wat z|h lichaam als wat zijn zielsvermogen betreft, komen we daarin nooit uitgestudeerd. 't Kan best zijn, dat de geleerden straks weten te bewijzen, dat die eigenaardigheden van 'a menschen geheugen in oorzakelijk verband staan nait bepaalde plooien en win dingen in zgn hersenen. Het zou rai| niets verwonderen. Want de Schepper heeft lichaam en ziel gemaakt en ze zoo volkomen op elkaar aan gelegd heeft zulk een innig huwelijk tusschen deze twee gesloten, dat eigenlijk geen mo ment een werkzaamheid vau het eene deel denkbaar is, zonder dat het andere deel daar aan deelneemt, Maar hoe su precies dat verstand is: Dit hüjft Gods eeuwig Scheppingsgeheim, dat wij slechtste beaoadersa hebbenwaar van we aan de oppervlakte der dingen iets waarnemen kunnen, doch waarvan we de diep te nooit zullen peilen. Doch ik keer naar m'n „winkelier" terug, HQ staat al dien t|jd in de kou 'k Had hst dan, eenigc weken geleden over advokaten en journalisten gehad; dat men zich vaak van hiia arbeid een voorsteilieg maakte, alsof zij niet anders te doen hadden, daa te wroeten in 't vuil, tenminste in 't stof dezer aarde en 'k had me tegen die ziekelijk over geestelijke beschouwing vau ditaarJscae laven verzet. Toen kwam de vraag„En de winkeliers dan Dn kei ijk zou ik op die vraag niet nader zijn Ingedaan, als ik niet dezer dagen door een briefschrijver op onze winkelier, was opmerkzaam gemaakt, in verband met ecu bepaalde vraag, die m§ werd gesteld en waarop ik nader terugkom. 'n Winkelier is eea zeer nuttig messch. En ook hij heeft eea „<?oödeI|is beroep." Dit zit ik op den voorgrond. Daar zfja menachaa die 't op den winkelier niet recht begrepen hebben; hem noemen een onnut sterveling en soms nog 'n stapje verder gaan, zeggende, dat hij eigenlijk t ;t schade voor 'i algemeen w, rkzaam is, "n Stevige theorie gaat dan voorop. Er moest, zegt men das, eigenlijk niet anders zjja dan deze twee: producent en consumentde man die voortbrengt en da maa ciG gebruikt. Liefst geen eekile tussehenschakel. Produc reran doet zulk een lus?chespersoon niets; ccnsumeeren doet hij wè! en daardoor maakt hf| den p r 5 s vas wat anderen yoortbreageu en hjj daarna verhandelt, maar nocdeiocs hooger. Nu is daar 'n kern vaa waarheid in. Want geen onjuistheid of oawaarheid kan hier op aarde zoo zwart zfja, of er z%n nog wei enkele lichte plekjes aan te vinden. De duivel alleen is geheel zwart. Doch daarvoor is hS dan ook de „vader der leugenen." De „kern van waarheid" au, die w| hier aantreffen is deze, dat het getal tusschenper- sonen vaak onnoodig wordt vergroot en waar óht gebeurt zü a er, om 't su maar es heel gewoon te zeggesa „onnutte opeters", die feitelijk parasiteeren op de maatschappij. „Te veel" kan op tweeërlei wg.e. Er kunaea b.v. te veel rangen zijn Importeur, grossier, groote winkelier, klei ne winkelier en venter of leurder; en die aUemkiil hun „marge" binnen hebben ia de koopwaar heel wat duurder geworden dan op de plaats, waar ze vervaardigd wordt, dat kaa ieder wel begrijpen Met „te veel" kan ook ia de breedte ba- staan, doordat er n.l. te veel „tuaschenpesso- nen" komen van .denzelfden rang. 't Bekende voorbeeld der socialisten vaa tien sigarenwinkels In één, befrekkdïk kleine straat, kan natuurlik nog met herl wat andere vermeerderd worden, Da „karn van waarheid* dus erkennen we. Hoewel men ook daarmee weer voorzichtig moet z^n. 'k Heb b.v. in een groote stad in '0 nieuwe buiteawfjk gewoond, waar één winkel stond, 'n soort toko in 't klëin. Men kon daar baast alles, wat er zoo in 'tdage- ffjksch leven noodig was, bekomen, alleen iets duurder dan ia de groote wiafeeis in de binnenstad. Dat koa trouwens niet anders. Want déze „tussch nrchakei" was er weer een verder naar den kcoper toe. Maar toch had die winkel 't druk I Het was zoo gemakkelijk. Je kunt nu eeamaal in een huishouding niet san alies denken en 't was zoo'n uit komst, als er plotseling iets ontbrak, dat je zeggen kon: Toe, jo, loop es even gauw naar Dinges en haal dit of dat eens I Waar lijk, daar betaalde men met plezier een of twee centen méér voor en heel de buiten wijk zou geprotesteerd hebben, als de soci alistische theoretici gekomen waren en ge zegd haddenRuim dien onnutten „tusschèn- schakel" op. Zoo is 'i b.v. ook op 't platteland, 'k Heb gewoond op een heel klein dorp. Er wi» eea winkeltje, maar veel meer dan wet snoepgoed voor de jeugd, werd er al niet verkocht. Toch was 't gemis niet zóó heel groot. Et waren etttlike venters en leurders, die op vaste tijden met hun kar, hun kruiwagen ea hun raars aan de deur kwamen„Of juffer ook wat noodig had Z§ némen iets hooger prijs. Dat kwam hun dan ook toe. Want we zouden niet graag voor elke boodschap naar stad zijn gegaan en 'n kar rijder was er wei, maar z§n vrouw hield ge noemd winkeltje, zoodat dit ais begrijpelijk is, meermalen een bofs'ng van belan gen bracht, dia tot onaangenaamheden aan leiding gaf, óf, erger nog voor ons als „lijdend voorwerp", eea „beiangen-trust" tusschen man en vrouw, die w£arl§k geen uitvindsel is van dezen tld en die ons nog erger kneep. Genoeg de zaak van dien kant bezien. Er kin een zeer oneconomische krachts verspilling zijn, die moet worden tegen gestaan. 'k Heb zelfs wel een voorbeeld ontmoet, dat de Christelijke barmhartigheid hier op 'a verkeerd pad kwam. Het gold toen een weduwvrouw. Haar man had de algemeen» achting gehad zij bleef met kinderen achter, die eerst over enkele jaren voor haar zouden kunnen zor gen de vraag wasWat nu Tosn hebben we has? met vereende krach ten, zooals dat heet „in een winkeltje gezet." We deden het met een goed hart, mag ik zeggen, maar zonder kennis van zaken en daarom was het toch een dwaze en dus een verkeerde daad. Vooreerst, sij whs geen koopvrouw. Winkelen bas iedereen maar niet! En in de tweede plaais, er was daar In de lieEZGHDEi ME0E0EEUN8EN. 30 eest per regel. GEEN GOEDKÖÖPER HORLOGE DAN BIJ 3\ Gk ÏSLBÏÏI 23 Bosghiaasi 2% Rotterdam, GOUDEN ZILVEREN ea BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogelijken prijs. Massieve gladde RINGEN. Bisouder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparation. X 0. &LEIHÖÜST, Boschlaan 233 ROTTERDAM.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1