Zaterdag 2 October 1920. 85*'* Jaargang BP, 2688 voor de Kuldhollandgelie en SSeeuwsclie ISilandeii. ierste IN HOC SIGNO VINCES Antirevolutionair w" '"JgF Orgaam 1 K\ ss0® mm, dia lij bij mij g®gi¥in fisbt". INGEZONDEN MEOEDEEUNSEN. T. Gk ÏCLBXSÖÏiSST 23 BosehSsao 23, Rotterdam, J. 0. KLEIKORST, Boschlaan ROTTERDAM. OP BEI UITKIJK. Brieven uit lit Centrum. 6g®S58fi?!SB5K33^5SSS W. BOEKHOVEN Zenen, Alle stukken voor de Redactie be temd3 Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Deze Courant verschijnt eiker» WOENSDAG en ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS pes drie maanden franco per pos? 78 Cent bij vooruitbetaling, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 5,50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS i 8 M M E L3 BI] K, Telefoon Intercommunaal No. 202, ADVERTENTIËN 15 Cent per regef; RECLAMES 30 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN es DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing, Groote letters en vignettes worden berekend naar de plaatsruimte dis s| beslas» Advertcntign worden ingewacht tot PJNSDAQ- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Toen zeide Ad >ro»De vrouw, dia Gij bij mij gegeven hebt, die heeft mij van dien b ;om gegeven, en ik Leb ge geten c, zoo staat >n Gen. 3 11. In de eerste plaats was dit een beuzel achtige verontschuldiging; zeer klein van een man, die zich het hoofd der Schepping wist, die het wist dat zij >bij« hem, naast hem als zijn »hulpe« gegeven was, en dus hoog genoeg had moeten sta .n cm een beslist „Neen" te zeggen, toen zij hem de vrucht aan boodmaar ook om een beslist Ja«" te zeggen op de Goddelijke vraag: »Adam, hebt gij van dien boom gege ten, van welke Ik u gebood, dat gij daarvan niet eten zoudtf* In de tweede plaats was een schandelijke aanklacht tegen zijn Schepper alsof Deze de schuld van de overtreding ware geweest, me deplichtig aan de zonde zijner levens gezellin alsof God de Schepper ooit de oorzaak van een misbruik konde zijn, oorzaak van een onwil tot goed doen, oorzaak van een ongehoorzaamheid en zonde. God verzoekt nooit tot zondigen maar tot standhouden en handhaven van Zijn geboden. Diezelfde Adamslafheid, diezelfde Adamsonridderlijkheid, diezelfde Adams oniechtvaardigheid om wel een vrouw eerst te beschuldigen, maar haar ver der aan het oordeel Gods over te ge ven inplaats voor heiden om genade te smeeken met hst: >Ja, zóó is ze nu eenmaal*, heerscht in onzen tijd nog, En in zijn hart voegt men er dan nog bij: »God heeft ze nu eenmaal zoo geschapen, dus ik bemoei me er ver der niet mes, het is het noodlot, dat hoven haar hoofd zal blijven har gen tot de wereld vergaat en das trek ik mijn hand van haar af.« Da vrouwenkwestie, de vrouwennood, de vrouwenbegeerten, de vrouwengtiijd over de gansche wereld ze is de schuld van den man, die door alle eeuwen heen met een grap en een schampere glimlach over dat vrouwen gedee zich heeft uitgelaten. Hij, heer der Schepping, critiseerdo wel de vrouw maar stak geen hand uit om haar te helpen, ook niet toen tegen het begin sel des Christendoms in, dat haar op hief uit vernedering des heidendoms, dat opheffen in dubbele mate noodzakelijk was door allerlei sociale noodlottighe den, waarvan zij het slachtoffer werd. 't Christendom heeft tegenover 't Hei dendom de vrouw gesteund, haar ge- eerd, maar de Christen zelf, in dat Christendom de Man, schoot te kort om de vrouw de plaats te geven, die haar als vrouw in en buiten huwelijk toe kwam. In de 19e eeuw werd het aan gezicht der Maatschappij veranderd. Had men in alle eeuwen ziekenverple gers en regentessen van weeshuizen en diakonessen, instellingen van armen zorg en weldadigheid, had men in alle eeuwen dichteressen en prozaschrijfsters meisjes en vrouwen voor zondagsscho len en evangelisaties de 19e esuw veranderde de toestanden door de om wenteling in de industrie. Had men in alle eeuwen door handwerk, waarin de vrouw5- zelf haar linnen spon, haar brood bakte enzdoor de machines kon hét huiswerk gestaakt, en de overbodige huiselijke krachten gingen naar de fa briek, en om niet overbodig te zijn en doelloos rond te loopen als er in een teveel aan meisjes was, maar ook om hot gezm financieel te steunen, waar de loonen laag en de werkeloosheid groot was. Zóó dus kreeg men tweecatagorien van vrouwen: de »dames« en de fabrieks meid». De dames oefenden weldadig heid en brachten als pleegzusters, be waarschooljuffrouwen, zondagsschool- onderwijzeressen, regentessen, dioko- nessen, hulp daad en raad onder kl in en groot, oud en jong. En de fabrieks meid ging als minderwaardige der bur geressen van 's ochtends tot 's avonds het huis uit om werkelijk slavin te zijn met al de onzedelijke en noodlottige gevolgen, die harden dienst, jenever misbruik, in koppel werken van jon gens, meiden en lichtzinnige meesters- knechts, na zich sleepten. Meisjes, we duwen werden zóó ontvrouwd. Maar dit had voor beide gro' pen ge volgen; da dames begonnen behoefte te gevoelen, zelf, om zich voor haar taak te ontwikkelen, om tevens de patiënten bij wie ze zooveel onkunde opmerken, tot ontwikkeling aan te sporen. En de fabrieksmeiden kregen betere kennis, doordat de patroons met zulke onge schcoïde ruwe meiden zich benadeeld zag in zijn zaken on das een opleiding ging eischen op zijn eigen opgerichte school of elders. Ontwikkeling, opvoe ding der Vrouw werd het wachtwoord, om daardoor beter haar taak te kun nen vervullen. En toen de ontwikke ling kw-m, kwam ook het huiselijk en publiek leven der vrouw aan de orde, haar macht en onmacht, haar gezag en rechteloosheid. De Vrouw kwam over de Vrouw aan 't woordwat ze eertijdswat ze nu was als moeder, e:htgenoote, opvoedster naast en tegenover haar man; als kostwinner, als toekomstige vrouwin de Maatschappij, in den Staat, in de kerk en overal, wa r 't vrouwenleven zich openbaardehaar plichten, haar rechten, haar mensch waardige bejegening; haar wegstoot®n van den man uit de fabriek, uit 't land, de school, 't kantoor en waar zij maar een stuk brood kon verdienen, de keuze van haar beroep, haar studiën haar geestelijke en lichamelijke krach ten, Dat was de Vrouwenheweg'ng, die eenwijdig liep met do opgekomen Ar beidersbeweging met ds democratische stroom, die door de wereld vloeide; met het verzet tegen 't Kapitalisme én den Godsdienst, die in die Vrouwenbeweging niet altijd even hel der gloorde. En de nood der Tijden zette tot actie aan, Maar in die actie voor sen goed© zaak begon men een gif te mengen een revolutionair beginsel drong in de Vrouwenbeweging door. Emancipatie losmaking uit historische, traditioneel® banden, en precies sis de maD zijn, en precies als de man doen, werd het wachtwoord, 't Christendom kon zich met den op et der oorspronkelijke Vrouwenactie zeer wel vereenigen, en allerlei Christenen en Christinnen ston den naast Neutralen om 't doel te he reikenopheffing en verbetering van de positie der vrouw." Maar de radicale, nieuwe strooming èischtegelijkheid van man en vrouw; bevordering van maat schappelijke en staatkundige belangen, zoodat de Vrouw den Man in alles even aarde, deselfde maatschappelijke en staat kundige rechten kreeg, Maak een vrouw politie agent, want de man is 't ook. Geef de vrouw 't stemreent, want de man heeft het ook, Laat de vrouw in haar huwelijk vrij en onafhankelijk, want de m in is het ook. De huisvader een schoolmeester, maar dan ook zijn vrouw 't recht om onderwijzeres te zijn. De man Eerste Kamer-lid, maar zijn vrouw ook. In den Haag zijn een man en zijn echtgenoote beiden raadslid. Man en vrouw hetzelfde kantoor met dezelfde verdiensten. Maar de kinderen Die zijn er door Malthus niet! Of de keukenmeid voedt ze op 1 En de wasch en de kleeren en de meubelen! 't gaat buiten ons onderwerp ©m over zoo'n geëmancipeerde samenleving (want gezin is 't nietverder meerdere mededeenngen te doen. De oorspronkelijke Vrouwenbeweging is in verkeerde banen getreden. Maar gelukkig is daarnaast 't Christelijk Vrou wenleven ontwaakt, dat beter wegen betreedt; dat 't gevoelt wat Mevrouw Bulow sprak toen zij het Internationale Vrouwencongres van 1904 in haar sa- Ion ontvingnik ben er verblijd over, dat de vrouwen opnieuw vrouwen wil len zijn;" dat het gevoelt, wat een andere Duifsche dame haar zusteren toeriep>Aan het schoonste en het hoogste, dat wij vrouwen bezitten aan onze bestemming van echtgenoote en moeder, mceten wij vasthouden." En dat 't ook gevoelt, wat Ten Kate eens zong: Tweeling is de mensch geboren Maar toch in zijn tweeheid één helft en wederhelft, eene z.ele Beide elkanders vleesch en been. En God zelve zette aan den ingang van 's Werelds leven aan da poort v&n het Paradijs: »Die twee zuilen tot één vleesch zijn «De Vrouw de hulpe de3 Mans." Wel eenheid en gelijkwaardigheid, want beide zijn Mensch; beiden zon daars, heiden beelddragers Gods; bei den hebben de wedergeboorte noodig maar er is onderscheid en ongelijkheid, dat door de revolutionair© Vrouwen beweging miskend wordt. Maar moet de antirev. Vrouw dan wei 't kies- en stemrecht hebben Ze moet 't hebben, snaar niet op grond van gelijkhe'd met den manmaar op gr nd van 't bezit door andere, aan wie, het evenmin toekomt, Waarover later 1, gen„ook al gelukt het ges, staat en maat schappij geheel naar socialistische beginse len in te richten, dan hebt ge daarvan voor uw geloof niets te vreezen". Zij zouden ons niet dwingen. Wat v/ij in ons binnenste denken en in ons hart gelooven wilden, zou hun absoluut koud laten Z>i zouden ons niet als wijlen de koning van Syrië deed tegenover de joden, dwin gen om varkensvkesch te etennoch om wierook te offeren voor den Cesar, waartos de eerste christenen gedwongen werden, noch om uit te roepen: Allah is grootI ge lijk dweepziekte mohamedanen plegen te doen. Doch daarmee is 't pleit niet beslist. Er zit bier méér aan vast! Godsdienst toch is „dienst van God", het woord zegt het duidelijk genoeg. Niet al léén dus, wat de meesten, die er zelf buiten staan, vaak meeneneen zeker religieus ge voel des harten, 'n soort van aandoening, 'a gewlegel van de golfjes des gemceds, waarop we ons wat iaten spelevaren neen, het is dienst van God. 't Hoeft er natuurlijk voor ons publiek niet te worden bijgezegd, dat dit dienen geen verdienen is! Het Is en blijft al genade Maar wie door den Heiligen Geest is over gebracht uit de duisternis tot Gods wonder baar licht, die kis en wil es még ook niet anders dan God dienen raar Z|n Woord, En dat naar vaste regelen. Naar gjdaci|ke wetten. En nu iaat zich allerlei gevallen voordoen, waarin de regelen, die de socialistische maat schappij ten nutte der gemeer schap stelt, in botsing komen met de regelen, die God stelt voor Zijn dienstd&u is het conflict daardan zal juist in naam van het „godsdienst is privaatzaak," het socialisme op publiek terrein eischen onderwerping aan zijn geboden, Zegge vooral niemand dat is theorie. Laten we eens practisch spreken. Nu reeds gveren de socialisten voor school- voeding, schoolkleding, schoolbadcn, sehool- klompen en dito pantoffels enz. In die richting zijn natuurlijk nog heel wat kocsekwenties te maken, ais we eens werke lijk kregen den socialistisch geregeerden staatschoolhedden, zchooispeclgocd, school dit en school dat. Zegt menJa, maar in de socialistische maatschappij zal de sociale positie der ouders soo zia dat al deze diagen onnoodig wor den, dan stelten wij daar tegenover, dat het economisch een groote kostenbesparing geeft, ais men alles centraal en in 't groot doet, als mee van de heele kinderverzorging een tak van staatsdienst maakt, 's groote be sparing, vergeleken bi ai die pletterige huis houdinkjes van thans I 't Is economisch gesproken de dwaast ma- gelijke verkwisting, om b.v. in een stad als Amsterdam, inplaats van duizend reuzen huiehoudingen er een honderdduizend in mi- t latuur op na te houden. 30 cent per regel. GEEN GOEÖKOOPEB HORLOGE DAN BIJ GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laag3t mogelpen Massieve gladde RINGEN. Bifzonder goedkoop- Eigen werkplaatsen voor reparaüëa. Nadruk verboden. „Godsdienst Is prlvaaizaafe." Dat is, ais men weet, de stelling van het socialisme. Men weet, wat het er mee zeggen wit. Wat gq gelooven of niet gelooven wil, dat gaat den socialist niet aan. Het kan hem niets schelen. Als socialist is hem alle geloof pre cies eender. H| is zoo royaal in dat opzicht als 'f maar hoeft. Ieder moet, naar de uitspraak van den be kenden Pruisischen koning op z|n eigen ma nier kunnen zalig worden. „Godsdienst Is privaatzaak" Kwam ooit, waar dan ook, het socialisme tot de macht, het zou zeker niet opzetteiQk dezen grondregel met voeten treden. D&t stellen we op den voorgrond. W| nemen zonder voorbehoud aan, dat de socialisten het oprecht meeaen, ais z| zeg Bovendien, man en vrouw s?a$a gelijk. Hebben belden hun taak van 't maalsehap- peiqk leven. Is 't niet de dwaasheid gekroond, om dui zend moeders „thuis" vast te leggen teneinde er op gebrekkige wijze in duizend gezinnetjes een 3 4 duizend kinderen op te kweeken, als men 't met een honderdtal gediplomeerde en goed opgeleide kinderverpleegsters in groote ruimte, naar de laatste hygiënische eischen ingerichte kinderhuizen doen kan Ik tart elfeen kènner, om in deze redenee ring ook maar iets on-socialistisch te vin den. Ik zou het zelfs zeer onwaarschqulgk achten, dat in een socialistische raaatschappi de kinderverzorging zich jin deze richting tot den einde toe ontwikkelde. Wq mogen aan zooiets niet meedoen. st Is de ontwrichting van 't gezien. Een ontrouw worden aan de belofte, die we b| den H. Doop voor 't aangezicht van God en Z|n gemeente hebben afgelegd. Ja, maar zal men zeggen de socia listische maatschappl zal u niet dwingen, Daar zqn we primo zoo zeker niet van In naam der vrqhsid en van vele andere kostelgke zaken, zal er nooit op aarde zoo lyrauaisch gedwongen worden als in de so cialistische maatschappij. Doch stellen we het eens even. Niemand wordt tot iets gedwongen. Dan zeggen wq op onze beurt. Dat is nu theorie I Dat is dezelfde prachtige theorie die wq kennen uit onzen vroegere n schoolstrqdl Niemand werd met den sterben arm ge dwongen, sija kinderen naar de openbare school te sturen e. maar als men eerst zelf die school mocht meebetalen, dan niets kreeg voor z|n eigca school, voorts 'n heel gewoon burgertje wa®, daa stond men a! gauw voor de keus, of z'n kind geheel zon der oaderwijs laten, of het te zenden naar de openbare school, Zoo zou 't dan ook gaan. Tegen de staatsmacht, tegen de staatswet ten, tegen het staatsgeld of liever de staats instellingen zou men gewoon niet op kunnen en 't eiud zou z!§r?, dat men zich gedwon gen zag in de opvoeding sqner kinderen niet de regelen te volgen, die God stelt in Z|n Woord, maar wei de regelen, die de socialistische staat stelt in de hoogheid z|»)S gezags. En dat is nu op één punt. Op slechts een énkel terrein. Zoo zou er veel te noemen sla Waar dan nog iets bijkomt, dat men ia dit geding vooral niet vergeten moet. De overheid in een socialistischs maat- schappq heeft de macht, om u en de uweu als ge bij conflict zeggen biqft: „Hier sta ik, ik kAa niet anders te laten verhonge ren in dea meest volstrekten zia des woords. De „kapitalistische" overheid heeft heel wat minder macht. Zij kan u niet beletten, als 'i b.v. met de eenen patroon hokt, den anderen te zoeken en te vinden. Maar in de socialistische maatschappq zijn al de voorthrengings middelenbodem werk tuigen, werkplaatsen enz. enz, in één hand, die der „gemeenschap" gekomen en daarmee beschikt die „gemeenschap" en de soorte ment „overheid", die har dan besturen zal over dood en leven van elk der leden, 'n Groot woord, zegt iemand. Ja zeker I een vresseiqk woord Maar men meet zich dan ook ecu conflict in de socialistische maatschappij tusschen den dienst-van-God en de re gelen-der-ge meenschap, tot het uiterste doorgetrokken denken: men ziet thans, wat in Rusland al niet wordt gedurfd, dan beven wq terug voor 't moment, dat de „gemeenschap" zeg gen gaatNu gssn wa het laatste en afdoende middel gebruiken legen de lieden, die wat zjj „Gods ordinantiën" noemen, gelden iaten boven ónze Inzettingen I Da Heer© God beware er ons voor. UITKIJK. Amice l 139 Eenige weken geleden schreef ik je over vacantia, over rust nemen. ik heb je er toen op gewezen, dat men niet vacantia moet nemen, met de voorop gezette meesïng: nu ga ik eens rust nemen, want dan gaat het verkeerd, wq moeten bq alles, wat we hier op aarde deen en nalaten, bedenken dat de rust ons hier nooit worde geschonken, dat we op reis zqn naar een beter vaderland, waar de echte rust ons wacht. Die gedachte heeft ook steeds de Pelgrim vaders bezield. Zij gingen wel op reis naar het voer hen onbekende Amerika. Zij wisten niet, wat hun daar sou wedervaren. Maar omdat zij zich wisten op reis naar een beter vaderland, gin gen zij in Delfshaven gerusteiqk scheep, wetend, dat God het zou weimaken. Je zult vragen-hoe komt ge nu in eens weer op de Pelgrimvaders WelIk heb je toen ter tqd vrat geschre ven, dat ik in ndja vacantle onder meer ook veel lees? En wat is nu geschikter lectuur dan in de bladen de verslagen te volgen over de her denking der Peigrlmvaders We hebbes in Leiden, Amsterdam en Rot terdam groote vergaderingen gehad, waar het werk der Pelgrimvaders is herdacht. Met belangstelling heb Ik de lange ko lommen verslagen gelezen. Het doet het vaderlandsche hart goed, te lezen, hoeveel vreemdelingen uit Amerika, Engeland, Frankrijk naar ons land zqn ge komen, om de Pelgrimvaders te huldigen. H. M. onze Koningin heeft de buiienland- sehe deelnemers dan ook op Het Loo onf-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1