Zaterdag 25 September 1920 859t# Jaargang N*. 2686 v®#r lie Znidhollandiiche JEifeiifiei!.: Eerste Blad, L a, KLEIHQRST, ioschSsan 23, ROTTE IN HOC SIGN© V1NCE 0EKH0VBNl Oht, Bouwarbtlders. IÜGEZQÜ0EN «OEBEELlilEI.. 23 Boschlaan 23, Rotterdam, OP REI .UITKIJK. Brieven uit het Cintrpm Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden asa de Uitgevers Amiiremlmtiemmt Orgmmm Deze Courant verschoot eikes WOENSDAG en ZATERDAG, ABONNEP4ENTSPRIJS per drie maanden franco per post 73 €«st bij vooruitbetaling. %s BUITENLAND b| vooruitbetaling f 5.50 per Jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. WTGÉ&m tt B SOMMBLSDJJK, Telefoon jtaiercomissinsal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel BOEKAANKONDIGING 10 Cerii per regel. DIENSTAANVRAGEN ca DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing, Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die g| beslaan. AdvertentlCn worden iagew&eht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Zoovele malen is over Klassenstrijd gesproken en geschrevenmaar als de Bouwwereld, onze timmerlui, metse laars, grond rheiders enz. dien strijd aan den lijve gew ar worden, er tegen in worstelen, en de propageering van dien klassenstrijd tegenwerken met der daad en theoretisch, dan verhoogt dat ons respect voor dien Arbeiderskring, die zoo moeizaam zaait, blind in de toekomst, maar ziende op 't gebod. Daarom nemen we uit De Opbouw", hun orgaan, het derde h lasaenstrijdarti kei over. DE KLASSENSTRIJD, ill „Het gras is verdord en zijne bloem is afgevallen, maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid." 1 Petrus 1 24 en 25. Tegen hetgeen we la eaze voorafgaande artikelen hebben ontwikkeld, zou men kuancn inbrengen, da£ het historisch-materialisme onder de sociaaldemocraten niet meer keft. Deze tegenwerping mirt echter doei. Men moge oader bea veis vinden, die bet „in zijn uitgangspunt te beperkt en ia zijn me thode ie eenzijdig vinden, maar wis even de socialistische literatuur nagaat, zal grif moeten toegeven, dat de socllogische be schouwing der sociaal-democraten, wel waar- lp is opgetrokken op het historisch-mate- <.~c rlailsme, Vl Volkomen in overeenstemming met deze leer was het, toen de sociaal-democratischs kamerfractie, ia een toelichting op een inge diend wetsontwerp tot herziening der grond wet, opmerkte dat voor hen het recht een maat schappelijk begrip te, ea de uitdrukking van de verhoudingen der burge?s onderling. Volgens hen gaf de stand der voortbrsn- gisgswü-s d55raaa ese doorslag en kunnen de wijzigingen in de recb'sbegicselen, zoowel als de verovering van d@ politieke macht ia den grosd der zsak niet asders verklaard worden, dan uit de ontwikkeling dezer voort» brengingswijza. Alzos volkomen duidelijke taai Ds „wfizlgisgen" in da recht ibegisseles gevolg vaa de verandering der vcoribren- gingswSse. Van Christel!k standpunt is een wij d ging In d? beginselen van het rscht, reeds onmo gelijk, omdat dia eeuwig vaat liggen in Gods Woord, hoeveel te meer das, een wijziging, die. zou voortvloeien uit de materteele sarfc, als de veraaderirag in de voortbrengiagswq- ze ia. Mee zou tnij nu nog tegen kuaen werpen dat dit alles wel da politieke rartg geldt, maar geenszins de socialistische vakbewe ging. Ook deze tegenwerping houdt gscn steek. Wei is waar, spreekt ?.e nergens over deze materialistische opvatting der geschiedenis, maar het blijkt telkens, maar al te duidelijk dat hst de grondslag vormt waarop de socia listische vakshewegiasptopaganda rust Zoo is b.v. hst spreken over een „politiek" of een „kapitalistisch" Christendom "alleen te verklaren uit den gexich! shock van deze leer. Als J v. d. Tempel dan ook zegt, dat de christelijke maatschappij beschouwing in dezen tijd door en door kapitalistisch is, d n is dat aflees te verklaren uit sijri materialistische beschouwing vaa het leve?!. Van da beteekenis der Chrtetci^ke religie voor hst maatschappelijk leven, heeft hij niet het minste verstand, en dus ook niet van het wezen der christelijke maatschappq-beschou- wlsg. Het zelfde komt te voorschqn als deze schrijver het over de Christelijke arbeiders hg; ft als over stakkersdie door hun be trekking tot de Kerk zich tot zóó onnatuur lijk optreden laten bewegen. Hij beklaagt ons dus, omdat we ons door de kerk laten be wegen, om voor „het kapitalisme" te kiezen. Dat noemt b| onraatuurigk en dus de Kerk kapitalistische kerk. En h^ staat werkelgk niet alleen. Een breede rij van sprekers en schrijvers ïn de socialistische vakbeweging, geven tel kens ie verataa», dat deze beweging geheel beheerscht wordt door het voor een Chris ten absoluut verwerpelijke materialisme. Later hopen wij hierop nog terug te bo men. Korte!! k samenvattende wat we tot nu toe geschreven hebben, Is onze conclude deze Marx e.a. hibben de Eeuwigs vastheid vps Godsdienst, Recht, Moraal ontkend, deze be grippen vervormd tot iooze klanken, welke door eea bepaalden economischer toestand in een bepaalde tijd een andere inhoud krij gen. Direct daaruit vogt, ook dat se onder ver schillende economische toestanden, la eea zelfde t|d, voor tegenover elkander slaande volksgroepen een anders bsteekesis krijgen, Als Christen kunnen wij noch dêzs leer, noch hsre consequenties aanvaarden. Wij geluovea, dat da Almachtige God la zijn Heiligs Wet ons hef recht en de moraal geschonken he-ft voor alle eeuwea en elk tjjdvak Die Wet is ons gegsven tot een eeuwigs maatstaf ea vasten vorm voor goed en kwaad. Tot een Goddeiga criterium voor alle doen en denken, van alle menschen its olie tijden ea onder alle omstandigheden. Wij betuigen onze volle instemming niet Dr. Schaapman'® gedicht: Het volk is van den Heers Zijn eenheid is van Gvd. Zij'a eenheid wonder-stralead Ia hoog ea lager lot. Zijn eenheid, die voor ellen Eén liefde kent, één rseht Door Eeraen Geest die velen Onbreekbaar ssmeahecht W| z|a gekomen aan het putst, v/aar de leer van denk!agseasteidatemet|zerenood- zakel|khtid vosrtvioeid uii het h.'storisch- Eiateririisme van Msrx. ii| heeft hei duideiqk gemaakt, dat er een klasse verschil is dat diep in het ievea ingrijp?. Om rsu lot öen klassen strijd te komen, was noódig, dat hij aantoonde, hoe cat klasse- verschil voert tot de oorsprong van dea klas senstrijd, dl. de ktefsjtegeusielling. Toch vatte men het materialisme van Ms«x niet al te eng op, Het is niet zoo, dat alk verschil ia levens omstandigheden voert tot csa eigen geeste lijk leven. Was dat zoo, dan zou er einde- looze vetscheidcnhied sijn, die aan wanorde grensde. Eerst das, als de maatschappelijke groe pen gansch. geheel verschillend staan tegen over de próductie-w|ze, leven ze eigen gees- kii'fs tcgESSvrï gesteld leven. Uit de productie-wijze moet voor elke groep voortvloeien een £SQn055i®chsn toestand, die gansch verschillend Is. Een bepaald niaat- sehappelp-sp, dat onverbreekbaar met de heerséhende voertbrer gingswlze is verbonden daarmede als 't ware vlsesch en bloed ge worden is. Een elgea geestelijk leven wordt eerst dss hun deel, als de economische toestand voor de eens groep rdel kan varanderen, dan door omverwerping van het bestasr.de stelsel, en daarmede, dus door verdringing van de an dere gsoep, welke juist belang heeft bij het voo bi staan vga het oude. Is de toestand f.66, dan bolste de*bclat> gen en botsen ook de gcestel|b overtuiging. Dan s|n se van beiden aan elkander vreemd, en ?s da klassenstrijd ouverm|del|k. De vraag is dus niet: zijt gij rijk of arm? Proletatlër met of zonder hoed maar deze Is hgt uw belang dat het bestaande stelsel gehandhaafd bl|ft, of nïei ite'ot gij er gem belang b|, welnu, dan zijt gij onze man. Zoo g| echter desniettemin u door reli gieuze frazen laat aftrekken van uw broede ren dan zlji g'j een bastaard, dis gansch on natuurlijk een kapitalistische religie aanhangt. Een stakker, eea maffer, een I Voor Mirx die historisch-materigüs was ea dea kiais;cs:f3d daarop btscerde, w?s het dus absoluut noodig, dat zfa theorie de critlek der feiten kon doorstaan Hij moest weten of er, of althans aangeheven oM er in da maatschappelijk ontwikkeling einsenten waren, waaruit tot ds bovengenoemde tegea- stelllagen kon besloten worden. Was er inderdaad au'k een verschil la de economischen toestand der maatschappelijke gïoepeu, dat van vereffening geen sprake kon zijn onder het regiem van de bestaande voortbrengingswijze H| had een verbindingschakel noodig tus- schen historisch-materialiame ea klgsaenstfgd. Door een derde theorie, moest bij bewijzen, dat de klassenstrijd een feit was, dat princi pieel voortvloeide uit de werking der mate rieels factorera. Wordt vervolgd). M. L. N. De Troonrede. king der weermacht noödzakelfk, zij 't ook met vermindering vara den persoonlijker, ea gsldelijkca druk. Minder belasting dus? Geenszins Wel vloeien de inkomsten mild, maar de Uirg, z|n niet minder groot en ver- sie:king der inkomsten kaa niet «ItbiSven, want nog verschillende maatregelen zija in voorbereiding, die geld zulten kosten Spaar zaamheid is aan ieder geboden, en die waar schuwing wordt ook gericht aaa de plaatselijke Overheden, al is 't ook, dat ze, in nood ge- zaten, Rüksuilkeeringen zullen erlangen. Ont werpen tot gedeeltelijke herziening van da Grondwet sijn te verwachten en daar zal mee bedoeld sjja Troonop volging en Buitenl. Zakeg enz. De Kieswet, die technischs fouten heeft, zsl herzien worden en de Wet op 't M O. zal geheel worden herzien. Dat mag wel ook I Want zs is 50 jaar oud en in dseh tijd is er ook op 't gebied van 't Midd. Oaöw. ieta gewijzigd. Middelbaar en Lager Land bouwonderwijs sullen uit't wat ongeordende bestaan in een wet worden neergelegd. En de huisindustrie zal wettelijk aan bepalingen gebonden worden, wat hoog tf!d wordt. Zoo legt dus ook deze Troonrede weer da vinger op den mond Maar me! zuchten komt men er niet. En de Mteisters hebben ook dit j,tar weer wat te does. Moge hen groote kracht geschonken worden tot heil des Volks te arbeiden. Moge 't een rssiig jsar zijn, met weinig siskin gen, maar met veel productie. Eb spare Hg Kemingia en familie voor noodlottige po litieke botsingen. dat Gods Geest haar bizoucterifjk leidt is voor hem van den allergrootste beteeksriis... Alleen, fc§ b!|ft „gereformeerd". Ea daarom is ze voor hem niet het eind van «lis tegenspreken en op grond daarvan durf ik het wggesi op etn enkel punt feet te betreuren, dat een uitspraak dezer Syaode, waarop terecht het gansehe land ziet, niet een weinig anders, een weinig b;siister uit gevallen is. Reeds duldde Ik 't onderwerp aan. Reeds bleek me ook, dat daaromtrerat eaniga verkeerde gedachten bij sommigen zijn inge slopen, die zich Eu achter 't geen zij vaa de Synode lazen, verschuilen willen om door een gansch gewrongea uitlegging te blijven voortgaan op een weg, die iaat ik 't «acht zeggen vol strikken ee klemmen Hgt, Wat toch is er gebeurd. De Synode her ft het noodig geacht, harer zijds een vermsnesd Getuigenis te doen uit gaan le tegen allerlei „secfen" en sectarl- sche gevoelen ea tea tweede tegen de sonde der wereldgelljkvortnigheid. Inzake leer en laven dus, Moge God er zegen op geven Mogen velen de vermaning, die op zoo plechtige en aangapende whjsa jJoor alie Kerken te samen, onder haar hoofd, Christus, vergaderd, gegeven wordt, ter harte nemen Opdat het gelouterd goud niet verdonker» Opdat het goede zout eiet smakeloos worde Maar nu hoorde of las mes van 't geen cr bij deze gelegenheid is gesproken ea daarover dreigen verkeerde meeningen post 30 seat per regel. $EM ÖOEDKÜÖPBR HORLOGE DAN BIJ S®§i GOUDEN ZILVEREN era BYOUTER1E-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogeipen prijs. Massieve gladde RINGEN. Bizonder goedkoop Eigen werkplaatsen voor reparaties. Nadruk vsutjoSsra Ze staat midden in 'i Ievea. De -oorlogs- fakkel nog brandend, segt de Koningin, en altes duur, en dus is de toestand raog zorg wekkend. Door dien fakkel kan ook Neder land z|n bewapening niet missen en is sier- „Zsf wares eendrachtelijk bijsta". Dat getuigenis geeft, met een dankbaar hart, Dr. Bouma van Leeuwarden in het „Frlesoh Kerkblad" van ds Synode der Ge- reformeerde Kerken, die aldaar gehoudenis. En zoo iemand, h| kaa 'i weten. H§' toch was geen lid der Syaode, nam dus aan haar werkxaamheden geen deel, maar heeft toch alls vergaderingen als lid van hst Pers-coffiilé mee b|gewoond en had dus een kostelijke gelegenheid om „indrukken" op te doen, Hg koa de Synode vaa buiten bekijken, En zat er toch eek weer midden-ia. Daarbij gsgevea een heldere blik, gesn bril eis een vlug begrip, daa zijn er de eigen schappen wel, om eea objectief, juist een scherp oordeel te vormen. „De Synode der eensgezindheid 'k Gsloof, dat ze daarmee goed geteekend is, maar ik sw|g dsar nu verder over, want ik steek in dit blad mijn neus niet irs ksr- te!|ke zake», laat ik 't zoo zeggenzakea, die van «tiver-kerkcl|ken aasd zija. Er is ook een gemengd terrein. En daar beweeg ik wel. -Als de Syaode handelt over het lid zijn eeuer vakvereeaigir'g, daa raakt diteok het Sociale ievea, sis s| het heeft over Ga zangen, daa raakt dit ook het terrein der Kunst ea als zf handelt over Spel, Dana en Tooneel, dan fe-; treedt zi ook het breeds erf der Gemecne Gratie en al wat daarmee sa- meraharagt. Nu ben ik fe!| dat ik protestant ben Bi ij, met sa|u gereformeerde belijdenis. 'n Gereformeerd snenseh acht het ambt hoog en geeft den ambtsdrager alle eere. Ds kerk heeft hij zsei Hef en wat Gods amb assadeur hem ambtelijk la die kerk te zeg gen heeft, h| zal het niet lichtvaardig ver werpen I Nog hooger acht h| de „meerdere verga derlegen". Een „advies" of „uitspraak" eener classis of particuliere Synode weegt bl hem zeer zwaar, ook wanneer het niet geldt een zuiver- kerLelpe zaak, maar meer het christelijk leven in 't algemeen wordt bedoeld. En een synodale vergadering van alle ker ken, waarop ook het buitenland vertegen woordigd is, en waarvan hij gelaoveu mag, te vatten, waarom 't wei goed is een en „V - - -* Biiurï crew ecenx tc SPTCCB* Men bent den gang vaa zaken. Door een der hoogleeraren werd bij deze gelegenheid de gedachte geopperd, dat het wel goed zou zija, in dat „Getuigenis" som mige zonden bij name te noemen ea als voorbeelden gsf h§jSchouwburg; Kaartspel en Dans. Dal is toea niet doorgegaan. Ea daaromtrent zouden nu sommige on vaste menschen allicht een gevolgtrekking busneiJ misschien wel willen nuken die niet door den beugel kaa ea de waarheid verdraaien tot hun eigen verderf, Hoe woedt er dan geredeneerd Al is 't daa maar door enkelen Ziet f zegt kisa daa, deze gereformeerde Syaode verklaart des Schouwburg, het Kaart spel en den Dsns nist voor zondig en dus kunnen w| daar mat een vrij geweten heen gaara en er sen deelnemen. Dwaast zegt g?, tot uw dienst, maar de rnensch heeft tt allen tijde, om met een gepaaide consciëntie op des verkeerden weg te kunnen wandelen, vele vonden gezocht. Daarom moet zulk eea „vondst", al is zij in onze oogen nog zoo dwaas, hem uit de handen geslagen warden. Tea eerste heeft de Synode over deze drie puntsa in 'f minst geen uitspraak gedasa,-ea allerminst, 't rij dan actief of passief, door drad of zwijgen, aan de leden der Kerk een vrijbrief willen geven, om te dezes opzichte maar hua gang te gaan I Hat tegesdeel is waar. Het „Getuigenis", wnarvaa ik boven gewag maakte, is een hoogst ernstig tijdwoord, 't Richt zich regelrecht tot de consciëntie, 't Waarschuwt met heiligen ernst tegen „wereldgeigbvormigheid". En ik zou des man of vrouw wsteens wil les zien, die na straks dit „Getuigenis", gehoord of gelezen te hebban, hrengaat zeggende; „ZiezooI nu ga ik dat nieuwe stuk in den schouwburg eens zien en na afloop met hi ga tafelronde een fesart je leggen of op het publieke bat eea dausje maken" I Dat vloekt, 't een met 't ander. 't Zou juist zfln zich verharden in het slordige, wereidgelpvormlge leven, waarte gen de Synode op zoo aangrijpende wgze waarschuwen wil. Wat er daa wel gebeurd is? Prof. Baviack had, toen drie speciale punten eenmaal genoemd waren, bezwaar om deze drie mst name in het „Getuigenis" te nóémen, En dat wel uit tweeërlei hoofde. Als Ik ftet wel begrepen heb, natuurlek bunnen straks de „Acts" pas volledig uit sluitsel geven, wat er woordciflk en letterlijk is gezegd. Tets ccste, wilde h§ niet dea schijn wek ken alsof, wie zich speciaal van öese drie zaken onthield, voorts in de zonde der „we- reWgeSgkvormighfid" vrff uit ging. Er zijn, zeide hij, ook andere zonden. Even sprekead, even „roepefid". Denk aan de zonden, die ia en na den Crisistijd op den voorgrond getreden zijn. zoosls woekerera, O.W. makeé, sluikhandel drijven, smokkelen ens. en h?S wilde niet den indruk wekken, alsof de Syaode door zuika punten niet ie noemen era andere we), da eerstgenoemde van minder beieekenis achtte I Nu, daar kaa Ik tets voor voelen. Vaa betrouwbare sfSde Is mij uit een ge meente buiten deze landstreek, indertijd het volgende verhaald: Er kwam een broeder van buiten ia Mat 'a „saateekenlsg" bij zija attestatie. HU was In zijt- vorige woonplaats voor werp van kerkelijks vermaning geweest, juist wegens crisis ksvaad. Ea toea meest in zijn nieuwe gemeente de Iseraar mst droefheid das harten eonslateeren Broeders i hoe künnen w| dese vermaning voortzetten dan zouden we is deze, onze eigen kerk, meer dan ds helft der ledera onder kerkelijke behandeling moeten semen I Nu wa3 dit gelukkig uitsondering. De locale omstandigheden werkten daar ia dien tijd het uitg!ippe«, op 'f zeer glibberig pad, ten zeerste ia de hand. Maar 'k wil maar zeggen, er zóü wel reden zfn, om ook nog Andere zonden In onze dagen met name te noemen, doch men kon het eene doea ea !t andere niet nalatener zijn in Oüze formulieren ook wel voorbeelden van zulke opsommingen, waar dm aan 't eind door een verzamelwoord duidelijk te kennen gegeven wordt, dat de som hiermee waarlijk Biet uifgeput isl 't Volk is vaak als de kintlerfeecs 't WH de dingen bij name genoemd. In de tweede plaats wilde'prof Bavlnck, wien Gïd weldra algehsrle herstelling geve I de drie genoemde zaken niet in absolutsr zin ais zonde gestempeld zien. Nu is ook dat geea nieuws, W g weten aliea zeer wel, dat er mei kaarten zóó gespeeld kan worden, dat het in het miest gsan hazardspel is, dat er voorts eea zich rhy»m^ "„"óónriewegen op de maat der muziek, dat tegen geen enkel van Gods geboden ingaat era dat zelfs Calvfla in Genéva wel klassieke s'ukkea opvoeren liet. Niemand zal dit tegenspreken. Maar. eerigk ges^gd .hier zat toch de proffessor wat ai te veel op de studeer kamer ea hield h| een academisch betoog, dat naar oaze bescheiden meening, met de werkelpheid zoo ongeveer in 't geheel geen verbacd biels. De kerk richt zich tot het volk. Moet zich wel bsseeren op den huldigen toestand, Ea daa is 't toch onweersprekelijk, dat Schouwburg, kaartspel en Dans, zooala za thans bestaan en dus niet socals ze in 'taf- getrokkeke misschien zouden küanca zlra, drie machtige factoren zga, osn met nsrue onze jeugd van het heil'g terrein af fa lakken, ze wereld gelijkvormig te maken, om als God het niet verhoedt en gij tot bakeering komera, ze als echte Hffrawaaten des duivels voorgoed voor de heilige, algsmeene, Chris tel ?ke berk te doea verloren gaan. Met 'n enkele beperkende zirswendlng had ook dit bezwaar onderworpen bunnen wórden. Era laten straks gerust onze opzieners, hier mee OEgstejjfeld handelende ia dea geest der Synode, eas.r luid vsa hat .„Getuigenis" vooral ook tegen het moderne Tooaeel, tegen den huidige» Dans m tegen het immoreele Kaartspel, gelik ze zich thans htbbea Inge burgerd ia de zeden des voik3 era déérmee hebben we toch maar te maten hun waarschuwing krachrig doen .uitgaan. UITKIJK. 137 Amice i De plaats, waar ik een groot gedeelte van mijn vacantia doorbreng is een oude stad. Dsar hou ik veel vaa: van oude steden. Als Ik lees ven steden uit de Middeleeu wen dan stel Ik mg steeds een stad voor oogen als een plaats, waar ik thans vertoef. Aan alles is te zien, dat het hier een oude plaats is. Alvast al aan de gebouwen. Die stevige, groote Patrlciërshuisjes, opgetrokken in Go- thlschea stgi bekoren me. Z% sgss mg het bewijs van rpdom, van kracht, voor energie van onz® voorvaderen. En weet je, wat mq altqd aantrekt in die oude huisjes, althans in heet veel er van

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1