Zaterdag 18 September 1920 85,u Jaargang Antirevolutionair IJf Orgaan f oor de üntilliollaiiflsclie en Zeeuwsche Eilanden. Eerste Blad. T. Gh IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN i Zenen, 0© nieuws vorm dor Maatschappij. lüiEZOHOEi MEÖEÖEELIHSEÜ 23 Boschlaan 23, J. a KLEIKORST, Soschiaan 23, ROTTERDAM. Rotterdam, OP OEI UITKIJK. irfiïên yft het Oentrssm. UITGEVERS s T®!e!ooa Intercommunaal No. 202. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers Wa staan op een keerpunt in ons sociale leven, want de twee oude be ginselen v n Vrije Concurrentie en In dividualisnse hebben afgedaan Rjeds vóór den oorlog waren teekenen zicht baar, dat die vervorming in matig tempo werd voortgezet, want de Sociale Wet geving, langzaam en traag van aard. greep nochtans door haar Arbeidswet ten en Coüectief Arbeidscontract in het bedrijfleven in; greep in door haar fa- briekswet'en, door baar Keuringswet en merk en wet, enz. waardoor de indi- vidueele werkgever belet werd zijn arti kelen zoo te produceeren en te distri - bueeren als hij zelf wel verkoos, met het oog op zijn eigen winst en inko men. De Verzekeringswetten bij onge val, invaliditeit, ziekte en ouderdom gaven een sociale gedachte aan den Arbeid, waar nu voortaan bet bedrijf niet alleen voor zichzelf, maar ook voor zijn arbeiders zorgen zou. En hoe is in de oorlog-jaren de concurrentie ge worgd door overal geldende minimum- en maximumprijzen, door inspecties op alles en allerlei, door crisisbureaux, die den geheelen handel van levensbenoo- digden van haver tot gort nagingen. Zoo deed de Wetgever voor en in den oorlogen al is de crisistijd voor bij de sociale Arbeidswetten zijn er nog, en zullen zich nog vermenigvul digen, totdat het gansche sociale leven te land en te water, in fa briek en op logger, in h a n d e 1 en landbouw en scheepvaart, ja, over al, waar maar een arbeider is, de macht der wet zal gevce'en. Denk ota 8-uren- dag. Om de internationole arbeidsbe- .weging door de Vredesconferentie op gercepeu ooi maatregelen te treffen voor de arbeidswetgeving Denk om de Congressen te Washington en die der Internationale arbeidersgroepen. Zoo deed de Regeering met de Huur- commies en nu pas weer met de Duur- tewet. Maar buiten do Regeer'mg om, ont stonden de Vakorganisat.es, do Corpo raties, kartels en syndicaten, bouwver- eenigingen, de bedrijfsorganisaties, en heeft men den mond vol van sociali satie der grootbedrijven. En door al deze funcionairissen is én het Individualisme én de Vrije Con- eurrentia genekt; men kan als werk gever niet meer doen wat men wil; maar ook als werknemer niet; want hij zit door zijn organisatie en contract als individu volkomen gebon- döJi aan zijn bestuursleden en aanzijn patroon. Werkgevers- en werknemers bonden hebben het sociaie element in de samenleving naar voren geschoven en daarmee, of men het ziet of niet ziet, de oude economische vrijheid ver nietigd, die eertijds elke werkgever en elke werknemer had. En bewust of on bewust zelfbedrog heerscht, maar in elk geval het zelfbedrog, als men werkelijk nog meent >zijn eigen baas» te zijn. Dat is voorbij onherroepelijk voorbij Niemand kan zichzelf meer leven, we leven sociaal en de Maatschappij gaat door den oorlog, infsweüer tempo dan voorheen, die richting van saamleven op. Maar in dat saamleven zal aan den Arbeid de eereplaats worden b reid, achteruitgezet als hij is, in de jaren, toen hij het slachtoffer dier wreede concurrentie en van dat al te zelfzuch tige Individualisme was. Hij, de zoon, gaat] de geleden scha inhalen; den smaad wegnemen, dien men in ouden tijd op de vaderen als slaafen last dier* in de fabrieken,, hun, hun vrouw en jeugdige kinderen oplegde. Dit na geslacht wil zoo niet meer leven als de vaderenen hetzij in woedenden klassenstrijd als socialist, hetzij als so Maris me als een Christenmaar onder beiderlei vormen wil hij den Kapita- listischen Staat uit en een nieuw saam leven in. Wat dat Kapitalisme is voor hem onbeperkte winstmakerij met al Mar treurige gevolgen van haat jegens eikaars concurrenten en dien3 aanleiding tot allerlei corrupties, broodnijd, onder kruiperij, werkstakingen en uitsluitin gen, werkeloosheid, crisis en oorlog om koloniën en afzetgebieden, geknoei van diplomaten en ministers. We gaan wear terog naar de Mid deleeuwen, maar in den vorm en naar 't weten van degen tijd De Gildentijd, doch met andere patroons en andere knechts en andere productie en andere distributie, alles naar 't wegen der 208 en niet naar dat d«r 14-16e eeuw komt weerom. Het Kapitalisme was maar tusschenspe). Het heeft veel goeds tot stand gebracht, door zijn durf. ini tiatisf, zoeken naar al hoagere techniek, al meer bronnen om winst, waardoor 't aan millioenen werk verschafte, mil- Harden guldens liet verdienen, en won deren verichtte "op alle gebied, de on bekende werelden ontdekte, de diepten en hoogten der aarde doorzocht maar bij zijn Winst doel de solidariteit moe&t vergeten met zijn modemenschen, want geld is een harde meester, en „gij kunt God iiiat dienen en denMa- monHet Kapitalisme is wrange vrucht geweest van de revolutionaire bedrijfs- vrijhsid, toen de Gilden ineenstortten, en er geen enkel organisch verband tusschen patroon en werknemer over bleef Vrijheid I Vrijheidop alle terrein Een ieder zichzelf! Maar solidair in het Winstbejag ten koste van alle standen Die tijd is onherroepelijk voorbij. Vervulling van de economische ge meenschapstaak, dat ideaal wenkt! Het wenkt op elk gebied. Toontje Solidair, zoo is mijn naam zegt de kiassenstrij- der, en hij roept de arbeiderswereld op ota met hem de socialistische Maatschap pij te stichten, waarvan hij gelooft, dat ze de samenwerking aller standen en volkskringen tot besliste openbaring zal brengen. Toontje Solidair, zoo is mijn naam, zegt de Christen, en hij roept alle werkgevers en werknemers op, om met hem, in navolging van den Chris tus, die bet arme en verlatene lief had, naar Zijn Woord en voorbeeld. God lief te hebben en den naaste als eichtelf den naaste d.i. de arbeider, hun gezin nen, hun geestelijke en stoffelijke be langen Maar in wat vorm ook die Gemeen schapstaak zich sai gaan openbaren, hetzij in sociaiistischen vorm met of zonder revolutie, hetzij in christelijken vorm langs den weg des Evangelies door reformatie der Maatschappij in beide gevallen is uitbanning der Kapit listische demonen doel, en doel öök, economische Gemeenschapstaak door bonden, concentraties van Bonden, bedrijfsorganisaties in Landbouw, indus trie, handel enz. Doei ia vereeniging, verbetering, samenwerking, vernieuwing maar de wegen van Socialist en Chris ten zijn zeer verschillend. Zij roepen om socialisatie en onteigening om tot hun gemeenschap te komen. De chris ten vraagt om venr'euwing des harten op geestelijk gebied, om bedrijfsorga nisatie op stoffelijk gebied, om wet en gezag opdat 't historisch geworden e niet al te zeer vertrapt worde. Maar de smeekbede der nieuwa Maatschappij is: geef ona rust door elkaar tot een hand en een voet te zijn. Alle dealen van het volk moeten samengroeien tot één organisatie eenheid en ieder maakt daarvan deel uit als dienend lid, die nend door zijn kapitaal, door zijn ar beidskracht, door zijn technische en financieele kennis, de geheele Gemeen- seh +p Allen voor allen Wa staan reeds op dien wegDe geest en gezindheid naar de Middel- eeuwscbe tijden is er, naar die saam- hoerigheid is er, omdat men in alle klassm een eeuw gezucht heeft onder 't juk van zelfzucht en eigen baat. Maar maar dan moet er, zal die geest stand honden en vruchten dragenook in de harten der menschen wat kapot geslagen worden en ook wat reparatie wei k moeten plaats heb ben. Terug naar de Oude paden! en in zijn ziel gevoelen die groote band *3n ons aller God, wiens ordinantiën op te volgen eisch zal wezen, om in liefde en vr-.de saam de nieuwe sa menleving op te bouwen, Om zelfzucht tegen te gaan is dienen van den bod aller miilicensa creaturen, eerste plicht Uit en door Hem te leven, is leven voor elkaar, GEEN GOEDKOOPER HORLOGE DAN BIJ En wat de kleeding betreft; b eii! Deze Courant verschpt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post ?S Cent bjj vooreftisetalLsg, BUITENLAND bS vooruitbetaling f 5.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. SOMMELSDIJK. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groate letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die s§ beslaan. AdvertentiEa worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN IQ UUR, Gekleeds jaswitte dashooge hoed. Dat was dan al 't minste, waarmee men zich kon tevreden stellen. Zeer enkelen predikten destijds in rok. 'k Heb iemand gekend, die op audlëitle bij den koning was geweest en voor die ge legenheid soo'n kleedlngstuk had aangeschaft. Later vond hl het jammer, om 't zoo maar in de kast te hangen voor zin erfgenamen, en daarom trok hl 't aan bl de preek, er wéren er, die van dat oogeablik af, niet slechts gesticht werden door 't woord Gods en door 't geen de prediker ter verklaring cr bl voegde, maar óók door 't kleed, dat hl droeg. Toch werd de rok nooit itsheemsefc. Maar de „gefeleede" moest dan ook behoort lik lang zijnde „hooge zijden" mocht nle- afgezet en het witte strikje mocht ook door do week niet worden afgelegd: men moest aan 't uiterlijk steeds kunnen zien, dat men „met 'n dominee te doen had". En dï.t heeft lang geduurd I Dat Is er aog niet geheel uit. Ik voor ml ben juist van een tegengestelds meening. Ik zou zoo zeggenmen moet aan den miis, aan zin ganschen persoon, aan sfn doen en laten, aan zin spreken en zwlgea kunnen merken, niet dat men met een do minee, maar dat men met ecu christen tc doen heeft. Wat óók geldtvoor u en voor ml 'n Aparte ambtskieedlag voor den kansel, nu, ik ben er niet vóór, doch er zit nog een gedachte ia, De man op den kansrl; ia de samenkomst der gemeente, staat daar al§ eea ambassadeur van zin Zender; als iemand dia een hooge, rijke, over dood en lever, beslis sende boodschap brengt en er zóü iets voor te zeggen zin, om deze zQn positie ook in zin kleedisg af te teekenen. 30 cent per regel. GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogeiqkan prijs, Massieve gladde RINGEN, Blxander goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparaHën. B B i e Nadruk verboden, Elke saak heeft ook haar keerzij. Zoo ook de zaak van de kleeding. Niet alken die der Vrouwen, maar ook die van den man en waar we in de vorige week gewezen hebben op de zonde, die de tegen woordige mode met same in de damt spee ding, bedrijven doet en waarvan de christen vrouw zich verre te houden heeft, daar wilen we thans ook op enkele andere dingen wijzen, die wel eens mogen worden genoemd. Ia min jeugd bestond er geen „klcervrl- held." De „vrlhcid van denchiistenmessch"was op <Sht punt zeer gering geworden en 'twas bespottelijk om wat minieme reden de eene broeder soms den anderen verbitterde, om van de zusters maar te zwfjgen. 't Ergst had de predikant 't te verduren. Nevens hem sijs vrouw en kroost, De oude vromen hadden met weemoed afstand gedaan van de afzonderlijke ambts- klecding van den dominee: de korte broek en de steek. In de eerste jaren van de Afscheiding was 't nog vaak een oorzaak geweest van velerlei getwist en werden de dominees maar al te vaak aaa hun kier df| op zul verheid-in-de-leer onderzocht, maar die tgden waren in min jeugd tenminste voorbij. 'k Hèb nog enkele „steken" gekend. Maar zQ waren, te zeldzaam geworden, dan dat het steeklievend deel der gemeente vol houden kon, dat alle andere predikanten den nocdigen graad van zuiverheid nkt halen konden. Het tijdvak der „korte broek" was voorbij, 't Oudheidsminnecd kerkelijk publick had zich in min jeugd meer op den baard ge worpen, vond een glad geschoren gezicht zooal niet een bewijs van, dan toch een sterk sprekend vermoeden voor de rechtzinnigheid des persoons en liet zich zelfs door een por tret vanBogerman met-den-lacgen-baard niet overtuigen dat een zeer behaard gelaat en en blanke rechtzinnigheid best samen kon den gaan, .Maarbegint reeds een lezer. Ja, jamijn broeder, ik weet reeds wat g! zeggen wilt ea ik geef dadelijk toe, dat er evenveel, misschien nog veel méér tegen ambtskleeding te zeggen is, dan er voor alleenUjk, Ik maakte maarzoo eea losse opmerking, langs m'n neus weg, doch ik ga er niet over debatfeeren en onze te genwoordige dominees, zooais ze gewoon in de kleeding van den deftlgen burger op den kansel staan, zoo zijn ze mij bést. 'k Heb van dat debatteeren genoeg. Ais 't tenminste over zulke dingen gaat. Want ik wou er ditmaal juist ens de aandacht op vestigen, dat we op 'f stuk vsn de kleeding tweeërlei fs doen hebben, n.i, eenerztjds tóónen in ons leven, dat de ver maningen, die God in zgn woord geeft, niet voor doovemarsoor gesproken rij a ea dat we er 't hoongelach der wereld voor trot- seeren willen, doch ook anderzids voor ons zelf op 't stuk d« bleeding handhaven en nu den broeder en de zuster eerbiedigende vrijheid van den Chiistrnmessch. In de groote stad, de centra der beschaving, zal men zich zeer moeten wachten, om niet uit te glippen ia de eene richting en de hand te lichten met de vermaningen, die in Gods Woord tot ona komen. Maar ook in ander opzicht wordt gezondigd, 'k Sprak daarstraks over de dominees. Och, och'k hèb het gehoord in zekere gemeente, wat praat er ging, to;n dominee, 'n jong, ongehuwd na<! nog, maar ernstig en degelijk in z?n preehen, en oprecht-vroom in zijn levenswandel, met drie weken vacantie zou uitgaan en op 't spoor stapte in een nlet-precies zwart colbert, waar zelfs .lichte' draden doosheen waren gewerkt, met eea Biet-zwarte, zij 't ook donkere des om en een strooien hoed op. Hoe ging de man over de tong En hg zag er toch waatlgk nog niet als eea pronker, 'n fat of 'rs modegek uit, 't was bij eikaar werkelijk nog een stemmig gewaad, alleen 't was niet de domineesdracht die de gemeente gewoon was. Och, ieder weet er van mee te praten. Vooral op kleine plaatsen wordt elke af- wgklng van wat dddr nu eenmaal inheemsch is, voor onwelvoegeiqk uitgekreten en, erger aog, niet zelden «Ie des Christen onwaardig. Eu nu durf ik beweren, dat er juist door züike menachsn, die zooveel van een ander te zeggen hebben, maar al te vaak op 't stuk van de bleeding èu wat daaronder zit, het lichaam, gezondigd wordt. Om met het lichaam te beginnen. Het is een schepping Gods. Het heeft, ook onder de heerschappij der zonde en in dezen staat der vernedering nog zooveel schoons, dat een kunstenaar er niet zelden door in verrukking komt. Meet dan eééraan ef, wat dit lichaam eens worden zal la den staat dar heerlpheid I En nu Is 't maar zoo, Ik hoef daarover niet ln bizonderheden te .treden, dat juist onder hen, die op 't g?uk der kleeding er 't rapsi bq zf», om hun aanmerkingen te maken, er onder oas niet wrialgen gevonden worden, die dit lichaam niet eens in eea behoor lijken staat van reinheid houden en die b.v. zich schamen zouden, als tot hen gezegd werdDoe uw schoenen (en kousen) van uw voeten, om de eenvoudige reden, dat gessgde lichaamsteden, né hun baker-periode maar hoogst zelden met het reinigende water zQn la aanraking geweest. De Bijbel kon 't hun al beter leeren. Denk aan de Israëlitischs reinigingswetten En dét was nu neg maar sehaduwdieasi zou men dan w ariijk meenen, dat weihans la de dagen der vervuiling met minder toe kunnen ea het lichaam, dat God ona gaf en dat Christus eenmaal ia heerlijkheid opwek ben s&l, mogen verwaarioozen Doch dit is slechts tusschen haakjes gezegd. Ik had het nu over de kleedlag. Ea su weet Ik het we!, dat de sociale positie vaa velen oorzaak is, dat ze hun klee ding niet verzorgen kunnen, gd§kzedlt wel zouden willen en met name ln de gemeente des Heeren zou 't wel het .toppunt" z|m als men iemand om z§a schamele kleedij minder durfde te achten. Maat er is soms ook, b| hen die 't zeer wel kunnen doen, een veronachtzamen van de bleeding, die evengoed te veroordeelen valt, ais alle modeprockerij. Men kleedt zich dan met opzet zeer ou- derwetsch. Men verwaarloost zijn kleed, dat toch met een weinig zorg en oplettendheid, ook als de glans der nieuwheid er lang af is, tot het laatst toe in goeden staat is te houden. dat een jas door 't langdurig gebruik wat verkleurt, ban de man niet, doch dat er hier en glads slecht verwijderde vetvlekben op zichtbaar zijn, kan hij zeer wel helpen; dat e?n rok ietwat vaal wordt, kan de viouw niet, doch dat z$ rafelt kan ze zeer wel heipen Men neemt soms 'n kleed, dat niet pést, waar men 't toch in de macht zijner handen had, om een passend gewaad te koopen. Men laat ik eens 'n voorbeeld nemen Een vrouw kleedt zich ln een eesbaar en stemmig gewaad, msar z?J vraagt zich af of de kleuren van de verschillende onderdeden met elkaar harnioniëerenof de hoed wat past bq mantel of jspon; ze vraagt zich af wat beter past bij blent of bij donker haar; wat een slanke vrouw 't beste kleedt, of nu een sneer gedrongen lichaamsvorm het best uitkomt, zie, ais je ast doet, dan noem ik dit allerminst IJdelheid of pronkzucht. Ik zou zelfs stout willen spreken: 'k Geloof, dat wij in deze diagen een voorbeeld moeten geven. Ook de wereld der schoonheid is van God, Ook ons lichaam is van God gegeven en door Hem zelf geboetseerd. En waar wij 't nu hebben te bedekken om der zonde wil, daar zij 't ons niet genoeg, dat we er wat lappen en veilen omheen wikkelen, soodat we er als eea vogelverschrikker ofhabbezak uitzien, doch daar geve men aan dat lichaam een passend, en zooveel dit kan, een schoon omhulsel. Niet om te pronken of te lokken. Doch waar we een gouden sieraad, dat menschenhanden hebben Jgemaakt, ln een kostbaar, r|kgevcerd étui opbergen, daar mo gen we waarlik ons lichaam, dat God zelf tot Maker heeft, niet onachtzaam en met verwaai loosing behandelen, UITKIJK. 135 Amice, Onze vlsschers noemen de uitmonding der Wester-Scheids in de Noordzee wel eens „den trechter." Geen ongepaste naam, zooals een blik op de kaart leert. Daar, waar de kusüijneu van Walcheren en Zeeuwsch Vlaanderen zich van elkaar of bulgen, vormt zich de „trechter." Een vaargeul, die dicht onder de Walcher- sche duinen loopt, heet het Oostgat; een andere, die ongeveer pararel loopt met de

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1