Woensdag 15 September 1920.
v 85,!* Jaargang NV 2683
Antirevolutionair
voor lie Zuldliollaiiflscbe en ZeeHWSche Si
Orgimn
Hoofdelijke Omslag,
Winf@reampagü@-
W. BOEKHOVEN Zonen,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentie!! en verdere
Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
In tal van Gemeenten is aan de orde
een herziening van den hoofdei ijken
omslag, die gaat in de richting van hoo-
geren aftrek voor noodzakelijk levens
onderhoud, Wel werden ook pogingen
aangewend om den H. O. ih zijn geheel
verhoogd te krijgen, b.v. door het he
lastinggehied der gemeenten te verrui
men, zóó, dat van de opbrengst der
onroerende goederen, grond en huizen,
en van hun waarde een groot er deel
in de gemeentekas komt, óók door de
/^grenzen dar progressie in die gemeen-
ijke inkomstenbelasting aanmerkelijk
te verhoogen, óók door allen die in de
gemeente inkomsten verwerven, zoo ver
maar einigszins mogelijk is, aan te slaan.
Maar behalve die zucht om de heele
H. O. te verhoogen is er daarnaast een
streven opgekomen om de onkosten van
alle aangeslagenen met een hooger be
drag te verlagen dan eertijds, en een
tweede streven om ook het kindergeld
te wijzigen,
Deze zaak is reeds een discussie ge
weest tusschen de Kroon en da andere
organen, als Gemeenten en Ged. Staten,
want verlaging van het aanslagcijfer
is wel aardig maar voor de Gemeente
is het een financieel© vraag, hoeveel er
mag worden afgetrokken. Mag de af
trek voortaan worden, inplaats van
f 350, dan 500, 600, 700,800 enz. Mag
[j jr«m8n jvooria&n aftrekken voor 1 kind
f of voor 2 of voor allemaal; of alleen
maar voor kinderen tot hun 13 e, 15e,
18e jaar? Aftrekken, ja, dat gaat mak
kelijk genoeg, en niemand der kleine
burgerij n ch der Arbeiders kantegen
verhooging van aftrek iets tegen hebben,
't Is beslist een voordeeltje, dat op den
rug der rijkere lui terecht komt, die
natuurlijk dan meer moeten gaan be
talen, want de H. O. moet in zijn ge
heel er toch komen; geld is de ziel
van de negotie, ook voor de Gemeente.
Maar de vraag is nu deze: Hoever mag
een Gemeenteraad gaan in dien aftrek.
Er zijn Gemeentebesturen geweest vol
gens den Minister, dia zoo eventjes 1800
1900, 2000 gld. aftrokken, wat tot oat-
wriehting der gemeentelijke financien
Ijjden moest en andere klassen der be
volking veel te veel drukte
Daarom heeft de Minister gezegd Als
ge voor gehuwden 600 gld. aftrekt, dan
kunt ge 100 gld, aftrekken voor ieder
kind, Trekt go er 700 gld. af voor de
gehuwden, dan nog 50 per kind. Trekt
ge er 803 gld. af voor de gehuwden,
dan nog 25 per kind. Zoo is er wat
verhouding en blijft er wat orde en
evenwicht, De Minister wil elke Ge
meenteraad vrijlaten, maar geen finan-
cieele bokkesprongen en geldelijke uit
spattingen gedoogen. Waarin hij vol
komen gelijk heeft. De Minister had
een gemeente aangetroffen waar sneu
bij 15 kinderen tot een af trek van 2300
gld. gekomen was. Die burger kreeg
nog geld toein plaats van te betalen 1
Da Minister had ook een Gemeente op
gemerkt, waar men de leeftijdsgrens
van kinderen, van 15 op 18 jaar ge
bracht had, wat Z.Exe. te hoog voor
kwam, omdat een jongen van 18 jaar
zijn broodje al kan verdienen en aar
dig wat thuis kan brengen.
Er zijn dus uitspattingen overdrij
vingen, bokkesprongan, en daartegen
moet worden gewaakt, anders loopen
de Gemsentefinancien in de war.
Ons kwamen uit verschillende Ge
meenten voorstellen onder de ©ogen
van dia verlagingen. Ze loopen natuur
lijk alle over de verhooging tot 500,
600, 700 voor gehuwden, en voorkin
deren in bonte verscheidenheidtot 16
jaar, en tot een maximum van 4 kin
deren, öf voor alle kinderen én f 800
voor de gehuwden. Dat hangt er na
tuurlijk maar van af, wat voor gemeante
het is. Over één kam scheren kan men
alle gemeente niet. Iedere gemeenteraad
moet voor zijn eigen gemeente opkomen
zoo, als die nu eenmaal zeilt en reilt
in haar inkomsten en uitgaven. Een
vaste regel is niet te stellen. En heel
deze zaak is ook een mooi stukje pro
paganda (of niet)! voor elke partij.Nu
kan een Socialist of Vrijz. Democraat
nog eens aan het bieden gaan. De Vrijz.
dameer, vraagt f 600 verlaging enb v.
50 per kind tot een maximum van 3.
Is dus f 750 er af. Maar de Soc.-dem.
zegt: Neen, neen 1 de verlaging moet
f 700 wezen en 50 gld. voor alle kin
deren. Wordt dus 800 of 900 gulden.
Ja, warempeldie verlaging is prach
tig propaganda-materiaal. Je vraagt
maar een 50 of 100 gld. meer dan je
buurman, èn je bent de Piet, die 't
hart of de stem krijgt van Jan Kalebas
en zijn vrienden. Daarmee willen we
niet betoogen, dat er nooit verlaagd
moet worden; dat er geen kinderaftrek
mag zijn, maar wel beweren, dat hier
Socialisten en Democraten nu eens kranig
kunnen concurreeren, wie 't verste gaat
in den altisk, om dan bij de stembus
triomfantelijk te kunnen zwaaien met
de verlaging.
Vast staat, en dat raakt geemius
eenige politieke concurrentie, dat in onze
dagen, waarin alles zoo duur is, de
Raad den plicht foeft om 't „noodza
kelijk levensonderhoud" eens te herzien.
Wie vroeger 700 gld. verdiende met
350 afslag, betaalde dus naar 350 en
kwam in de lagere klassenmaar wie
nu 1000 gld. verdient met dienzelfden
afslag, komt in een hoogere klas, irj*
die van 750 en betaalt méér, ofschoon
zijn eigenlijks inkomen niets verhoogd
ia door de duurte aller 'evensmiddelen.
Urn te blijven in die lagere k!ajsavan
voorheen, moet er dus geen 350 af,
maar 650, want dan wordt hij weer
aangeslagen naar 1000 min 650 of 350
Zoo das wie voorhoen verdiende naar
700 en nu verdient naar 1000 betaalt
precies het zelfde want vroeger trok
men af 350, en thans moet 't dan zijn
650. In beide gevallen betaalt men dan
naar den grondslag van 350; want 700
min 350 is net zooveel als 1000 min
650.
Maar natuurlijk! nu kunnen de par
tijen gaan bieden" in zoo'n Raad. De
een zegt: 650 aftrek is te veel een
ander: 650 is te weinig. Maar ons komt
't voor, dat er geen enkele reden voor
alsnog is, om een arbeider thans minder
te laten betalen dan vóór den oorlog,
We zien niet in dat een arbeider'top
't oogenblik slechter heeft dan vroeger
en dus moet hij precies hetzelfde betalen
als voor den oorlog. Maar hoogere
afslag dan 350 is plicht, en nu moet
de Raad natuurlijk uitmaken, hoever men
daarin kan gaan Slaat de Raad inplaats
van 650 meer afb.v. 700 en voor een
paar kinderen nog samen 50, dan zullen
er nog al arbeiders bijna buiten den H.
Omslag vallen, want wie dan 900 ver
dient, loopt vrij omdat hij dan maar
aangeslagen wordt naar 150 gld., en
dus een schijntje betaalt En nu kan
men daar in den Raad uren over zitten
boomen. of de mindering van den afslag
650 of 652 ©f 653 of 700 of 701 of 702
moet zijn, om dan als gevolg daarvan de
Middelklasse niets en de hoogere klassen
flinker aan te pakken door een hoogere
progressie, maar 't blijft voor kleine
dorpen toch een „boomen" van elke
partij, omdat ©r te weinig personen in
zoo'n dorp zijn, die nu eens gewicht
in de schaal leggen. In een atad met
zijn duizenden aangeslagene*!, ja, daar
kan het eens gauw een millioen gld,
op de begrooting schelen of men veel
öf wein'g afslaat ©n hoogere progressie
invoert, maar op dorpen is 't over 't
algemeen de Eop in de kooi niet waard,
of do afslag 600, 650 'of 700 isen
wdar de hoogere progressie begint, men
kan er toch maar weinig „kapitalisten"
in zoo'n dorp mee treffan.
Maar afslaan is noodiggeen 350,
maar 600 of zoo ietsen wat daardoor
de Riad aan H. O. kwijt raakt, omdat
er arbeiders buiten gaan vallen, dat
moet op M ddelstand en „rijkdom" ge
legd wordenmaar hoeveel „rijkdom"
ia er nu op oen dorp
Heel die H. O. kwestie is voor ons
een ondergeschikt taakje, omdat men
er veel over booman" kan, en dat om
luttele bedrage-;.maar in de hoofdzaak
bitter weinig verandert. Voor een stad
is 't wat anders. Maar voor dorpen is
't debat geen cent waard! 't Aantal
aangeslagen en. is te weinigen 't aantal
lijken i3 te luttel, om er veel voordeden
uit te halen; oia te ontlasten of an
deren daardoor te belasten. W;e boomen
wil, kan te kust en te keur. Maar ons
is 't geen knip voor den neus waard!
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG es ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 73 Cent b?f voo?a!tbcte!!ing,
BUITENLAND b| vooruitbetaling f 5.50 per faar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS j
ëOMMELSDJJK.
Telefoon Intercommunaal Mo. 202.
ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Ceat sar 1-
BOEKAANKONDIGING 10 cent ps? regel.
DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent pes pteitsiug,
Greoie letter's en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dis s! beslaan,
AdvertentiCn worden ingewacht tot DINSDAG- es VRIJDAGMORGEN 10 UUR,
Dc zomer is welhaast voorbl. De drukte
die dit seizoen medebrengt is daarmee ook
alweer voor een graot deel afgeloopcn.
De avonden worden langer.
Volgens dg aanbiddelijke Voorzienigheid
en het wijs bestel Gods is 't dat zomer en
winter, koude en hitte elkander opvolgen.
Met deze noodzakelijke afwisseling heeft
God niet alleen hat oog gehad op de natuur
en haar voortbrengselen tot onderhoud van
menseh en beest, doch ook was dit noodig
omdat de geestelijke spankracht van den
measch niet immer even sterk kan zijn.
"s Zomers rust zooveel geestelijke arbeid.
De zomerzor.newedde lokt den mensch naar
bulten om te genieten in beemd, bossh, veld
ca landouwen.
Schoten hebben vacantie, vareenigiugsar-
beld rust, politiek zwijgt, en de menseh ont
spant zich zooveel slechts mogelijk is. En
dit D goed, is volgens Gods ordonnantie, maar
alleen öka is dit goed, indien dit ontspannen
geschiedt om ais de tijd weer daar is zich
des te meer te kunnen inspannen, de goes*
teüjke kracht weer des te intensiever te ge
bruiken, Slechts dsn is de Zomer,-xhe ont
spanning geoorloofd, indien het is een uit
rusten van gedane geestesarbeid en wanneer
het is een zich klaar maken vau nieuwe ar
beid voor den geest.
Althans geldt dit voor jong© mannen en
mannen In de kracht van hun leven.
Zoo eischt God het.
En wie dan ook de komende lange win
teravonden welkom heet omdat zij schoone
gelegenheid verschaffen om zich te vermeien
in blad en bock die er alleen op berekend
■$n om den ineaseh ontspanning te bezorgen,
of, wie deïe van God ontvangen tjjd gebruikt
om in gezelschap van vrienden en kennissen
onder zouteloos gepraat, of ja, ook soms
nog wel erger den Tijd te dooden, begaat zich
aan plichtverzaking en bedenke goed een
maal ook verantwoording schuldig ts zijn
over het woekeren met den Tijd.
En te meer staat dfc mensch dan schuldig
omdat er zooveel arbeid ie doen Is.
Hst spreekt vanzelf, dat Ik hier sprsek over
den mensch, die zich voor Christen ultgeeit
Ook de oagelGövige heeft rekenschap te doea
over de maller waarop hij z^n tfjd besteedde.
Maar die bleven hier buiten beschouwing.
't Gaat over den christen, en wsl sulk een
christen, die zich aanpaste b| de Calvinis
tische leer.
Och, wie zich slechts bekommert om het
behoud van zijn ziel, behoeft zich zoo druk
niet te maken, te meer niet, omdat zulke
„bekommerden" gemeenlijk van het standpunt
uitgaan, dat „God het moet doen, dat de
mer,ach een stok en een blok Is", dus slechts
heeft af te wachten, totdat God het belieft
tot hen af te dalen. Dis menschen schepen
zichzelve eu andere af met het praatje, „ais
God niet de eerste ls, kunnen wij niets be
ginnen." Maar daaibQ vergeten zij, dat God
reeds b! onzen Doop de eerste ls geweest, en
nu afwacht wat b| onderscheid der jaren
gekomen, w| als antwoord op dit Heilig
Sacrament hebben, of w9 dien Doop voor
onze rekening nemen, door belijdenis des
geloofs te doen en daarna daarvau te getui
gen aan den Heiligen Diaeh.
We zelden, menschen wier weaschen niet
verder strekken, dan een plaatsje la den
Hemel te mogen bssüien en dus bekeerd te
v/orden, gaan van een ziekelijk en ganse h
onschriftuurlijk siandpunt uit Van hen is
weinig ts verwachten, iatagendad werken zg
meest*1 remmend op den arbeid van de K«ifee
Gods. Het z^n vrome egoïsten, die zich alleen
em hun eigen zaligheid bekommeren. Van
hen kan dart ook verwacht worden, dat zij
alle vereeniglsgs-atbcld schuwen als een kat
uil het licht, vau hen kan men verwachte», dat
z%, gooala ons van sommige ge raltón bekend
is, vijandig ataan tegenover deu arbeid der
Jongellngs-verecBiging, vijandig staats tegen
over her werk der Kic3vereesiging, vijaadig
staan zelfs tegenover den arbeid van de Kerk
zelve, althans wat wij den arbeid van de Kerk
noemen, waaronder ook begrepen ls, streng
toepassen der tucht en een stipt opvolgen
van onze Kerkordening, zooals onze vroede
voorvaderen die in 1618—19 hebben opgesteld.
Ja, wasr zijn zulke menschen tenslotte r.kt
vfjasdig vau Vandaar ook, dat er van hen
geen vrucht gezien wordt, De cpvoeding
hunner kinderen laat hun vrfwel k ;ud, God
moet ze bekeereu is hun lijfspreuk, en rij
trekken zich terug in eer; hoekje, met esn
geel atofilg boekje, of zoeken in gezelschap
van andere, la hun oog „bikomratraen", deu
tijd te dooden, met geprsat over alles en nog
wat, behalve over wat er te Uoaa is om den
„Heere eerc ea sterkte" te gevea, sooals Davld
het eenmaal uitriep.
Vau hea is niets te verwachten, noch voor
de Kerk, noch voor de school, noch voer
den staat, uoch voor de maatschappij.
Z« hebben dan ook niets gem sea met
onze Calvinistische voorvaderen, „dat vroom
en kloek geslacht, met heldenbloed in de
aderen, dat Spanje ten onder brachtvan
hen is dan ook riet ie verwachten, dat zij
tintelend vau geestdrift het uitroepers „wij
willen ook zoo wezen, huu zonen nktont
aard, wij heden ais voer dezen, den naam
van Holland waard,"
Zij hebben aids gemeen met het Calvi
nism?, hoogstens brengen zij het zoover als
het Lutheriaeisme, maar das valt het al ta
prijzen.
We zelden het gaat over de christen ea
wel zulk eea christen die sich bij de Calvi
nistische leer aanpast. Die de kern vormden
van de Kerk door ails csuweu, die zich brand
stapel .en schavot een eere toerekenden, die
in 'den Naam des Hecrsa de historische
Krachtsperiode uitmaakten. Hun Calvinisme
waggelde niet en zweefde niet, deed ben
zich niet terug trekken la een hoekje bij den
ösard, maar deed huu geloofsvastheid op
alle terrein des levens schitteren. Slapheden
en we.kelphedea waren huu vreemd, zjj
gevoelden zich tot de wereldproblemen aan
getrokken, tastte die aan In de hartader. Van
daar das ook dat niet het Luiherianieme
maar juist hst Calvinisme zijn stempel drukte
ook buiten de kerk op alle uiting van het
meascheiik leven.
Da kenners der historie zullen nooit het
Luhterianisme als schepping van een eigen
levensvorm huldigen, maar wel het Calvi
nisme. Want Calves uitgangspunt lag, zoo
ais een groot theoloog het uitdrukte, in het
generaal Kosmologisch beginsel van de sou-
vercinstelt Gods.
Welnu voor dien christen, die zich tot de
stasis belijdenis van het calvinisme voeit
aangetrokken komt weer den tgd van den
geestelpen inspanning Dia Christen kan
siet anders dan een „Araea uitspreken op
wat onze vaderen iu de helden-periode be
leden" ea verricht hebben
Arbeid wordt van hea gevrasgd Isa hun ge
woon vefeeniglngslevea maar ook nieuwe
as beid wordt hen opgelegd. Arbeid voorna-
mrlsjk voor enze jonge Calvinistische mannen.
in Nederland is een Boud opgedicht van
Anti-Revosutionsre Prop? gauds-clubs es ook
in ons gewest worden afceelingon gevormd
van dezes Baad. Wis kenais wil maken met
het doel enden arbeid van dezen Bond, abon
neer® sich op het orgaan „Nederland en
Oranje", de uitgave van genoemden Bond,
voor slechts f 1 per jaar, te bestellen bij de
heer W. Verschoor te Katwijk aan Zee. Wat
desa Bond beoogt, kunnen we hier niet In
eea paar woorden zeggen, maar tsr voorko
ming van misverstand, zooais, naar wij hoor
den, reeds plaats gehad heeft, dealen wij
mede, dat het geen Bond Is van Pro Rev.
prop clubs. Het gaat ia eersten iBsiaulie ntet
tegen staatsgrepen van Troelstra e,s. maar't
gaat tegen het beginsel der revolutie, zooals
deze zich openbaarde in de Fransche revolutie
In 1789. Men versta dit wel. Het gaA er niet
om een soort weermacht of burgerwacht tc
vormen tegenover de revolutionaire woelin
gen, onzer dagen, maar het gaat er om be
ginselstudie te maken vaa de Aatl-Rev. be
ginselen, en die beginselen uit te dragen op
politiek, maatschappelijk en Staatkundig ter
rein des levens.
De clubs die dezen bond vormen trekken
op naast de kiesvereenigingcsi.
Maas genoeg hierover.
In ons gewest worden afdeelingen georga
niseerd zco mogelijk in ieder dorp. Om met
succes dit werk te volbrengen doen we een
beroep op de plaatssl^te jongeHögsvereeni-
glngen op GereformeerdeChosdsiag.Zijhun
nen ons van groeten dienst s^n. Verwacht
mag dan ook, dat er te Mirtdeiharnls, Som-
melsd^k, Stad a h. Haringvliet, Den Bommel,
Oöltgcnsplaat, Dlrkslanö, Mellssaat, Stellen
dam, Ouddorp, R.'cksnje, Brlelle, Hellsvcet-
8lu's, Zuidland ea Siijkesisse uit de jonge-
iingaver«enigiagen stemmen opgaan waar
uit blijkt dat zij zich in dea.s. s?i tefcam-
pagas zich rast dit werk wille» brlastun.
Voorts doen w| ook een beroep opKles-
vereesigüjgefi Die advi s en inlichtingen vra
gen willen rf syrapbaiblc be'ui.i g-n inzen
den, doen dit aan de „Maas- en Sdfsldebode".
Maar noodig is het dat er Ant Rev. Prop.
Clubs In dit gewest opgericht wordea,
Iemand zei mij cans waarom is hei eige-
1P noodig, hier stamt toch bfna alles rechts.
Maar daar gaat het niet om, want dat is
tenslotte een questl» v?.m tijl, en wie denkt
dat alïes zich alleen om het stembiljet con-
eimtrmt, vergist sich 'f Gaat om h t „ken
nen on belijden" der beginsskn en daar ls
studie voor noodzakelijk Het kernsen cn
weten i een m achtig wapen, dat bleek hem,
die koit gekdsn h.;t iaterressant debat In
de Raadvergadering te Duksland gevolgd
heeft. Voor hst ken en eu watan deinst
ieder socialist terug, tegenove't
„kesnea ea weten" van d-.-a antirevolutio
nair komt de vooschhiid ea de onwaarachtig
heid aas het licht van hst socialisme, en
valt ds socialist tenslotte In zijn eigen zwaard.
Diar komt hef op aan.
D.: zomer is voorbij, de winter komt I
Calvinistische jongemannen, veel werk
w&eht U cn onder dat weik ook dit rdeuwe,
oprichtiug en instandhouding van anti revo
lutionaire propaganda-clubs, en dat niet om
het tg betiwen en verder leeg te laten staan
als een onbewoond huis, snaar om er intrek
In te nemess ea het ijverig te gebruiken.
Werk en bid, gold het voor onze vaderen
cu wij, wij wandelen In hun voetspoor.
I,
Op Woensdagen 15 ea 22 Seotembsr 1920,
des avonds 7 uur (zomertijd) te Ooltgcns-
plast in Hotel Hobbel veiling, ea ia Hotel
Moelker nishg vana 7 hulsea met erf ta
Ooltgensnlaat asn den MoIend|k, Kerkrlng
ea Nieu.vstraat, kadaster sectie A t o. 1478,
1690, 1691, 1692, 1693, 1476 cm 1997, San ver
zoeke van Mej. da Wed. W. da Vos Cz.e.a.
te OcKgeusplaat; b. 2 Huizen met erf teOolt-
geasplaat aan den Sükdp naast hei hulp-
postkantoor, ten verzoeke van den heer C A.
van Rossum aldaar.
Notaris AKKERMAM.
Op Donderdag 16 September 1920 bij inzet
er. op
Donderdag 23 Sept. b? sGsag telkens des
avonds; 7 uur in het Hotel Soes, Openbare
Vrijwillige verkoopiug van „Huize Willy"
en de voomialige Droge?!, (li vie; p nceelen)
aa« deu Dorpsweg ta Sommsisd|k.
(Zie advertentie).
Notaris v. BUUREN.
Op Donderdag 16 Sepfemb 1920, des
's avonds 7 uur (Zomertijd) te Acht
huizen fa het Gsfé Jacobs, (Tra?: station)
tea verzoeke vsn dsa heer C Hutlsroans,
aldaar en afslag vsn 4,03.56 HA.
(8 Gsm 22 R,P. MB uw en Weilarad
la polder De Tills, onder dsn T lsehrnéfjk,
in de onmiddeSlke uat jheld der Z-Adzide,
kad. gein. dsn Bommel, sectie A, nos, 116,
117 en 118, in cercecleB en Comb. Ialichtln-
gen en notities verschaft,
Notaris AKKERMAN.
Donderdag 16 Sept. 1920 des avonds ten
67j uur (n. t.) can den Riag te OudeTonge
verkoop vau Meubilair, en verder >oerende
goederen, ten verzoeke van den hscr P. Braat.
Notaris VAN ISPELEN.
Bi afslag op Vr|dag 17 September 1920
de* namiddags Isa 3,30 uur nieuwe tgd isa
het logement van elsa hser J. v, Paas-
sehea te Nieuwe Tosg^ vaa een huls inge
richt voor smederf met bovenwoning, schuur
of 8 lal en erf aan de Ws3ters;raat A ui, 190
te Nieuwe Toage, Kadaster Sectie A no. 1653
groot 1 Arc 55 centiaren.
Verhuring bij Inschrlvlng voor één jaar van
5, 20, 10 H.A, bouwland, te Slmonshaven In
deze polder Nleuw-Schuddebeurs in 2 perc
4 43 50 H A. te Zuldlauci, in Nkuw-Velgecsdfjk
in 3 percInlichtingen uitsluitend ten kantore