Woensdag 15 September 1920. v 85,!* Jaargang NV 2683 Antirevolutionair voor lie Zuldliollaiiflscbe en ZeeHWSche Si Orgimn Hoofdelijke Omslag, Winf@reampagü@- W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentie!! en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. In tal van Gemeenten is aan de orde een herziening van den hoofdei ijken omslag, die gaat in de richting van hoo- geren aftrek voor noodzakelijk levens onderhoud, Wel werden ook pogingen aangewend om den H. O. ih zijn geheel verhoogd te krijgen, b.v. door het he lastinggehied der gemeenten te verrui men, zóó, dat van de opbrengst der onroerende goederen, grond en huizen, en van hun waarde een groot er deel in de gemeentekas komt, óók door de /^grenzen dar progressie in die gemeen- ijke inkomstenbelasting aanmerkelijk te verhoogen, óók door allen die in de gemeente inkomsten verwerven, zoo ver maar einigszins mogelijk is, aan te slaan. Maar behalve die zucht om de heele H. O. te verhoogen is er daarnaast een streven opgekomen om de onkosten van alle aangeslagenen met een hooger be drag te verlagen dan eertijds, en een tweede streven om ook het kindergeld te wijzigen, Deze zaak is reeds een discussie ge weest tusschen de Kroon en da andere organen, als Gemeenten en Ged. Staten, want verlaging van het aanslagcijfer is wel aardig maar voor de Gemeente is het een financieel© vraag, hoeveel er mag worden afgetrokken. Mag de af trek voortaan worden, inplaats van f 350, dan 500, 600, 700,800 enz. Mag [j jr«m8n jvooria&n aftrekken voor 1 kind f of voor 2 of voor allemaal; of alleen maar voor kinderen tot hun 13 e, 15e, 18e jaar? Aftrekken, ja, dat gaat mak kelijk genoeg, en niemand der kleine burgerij n ch der Arbeiders kantegen verhooging van aftrek iets tegen hebben, 't Is beslist een voordeeltje, dat op den rug der rijkere lui terecht komt, die natuurlijk dan meer moeten gaan be talen, want de H. O. moet in zijn ge heel er toch komen; geld is de ziel van de negotie, ook voor de Gemeente. Maar de vraag is nu deze: Hoever mag een Gemeenteraad gaan in dien aftrek. Er zijn Gemeentebesturen geweest vol gens den Minister, dia zoo eventjes 1800 1900, 2000 gld. aftrokken, wat tot oat- wriehting der gemeentelijke financien Ijjden moest en andere klassen der be volking veel te veel drukte Daarom heeft de Minister gezegd Als ge voor gehuwden 600 gld. aftrekt, dan kunt ge 100 gld, aftrekken voor ieder kind, Trekt go er 700 gld. af voor de gehuwden, dan nog 50 per kind. Trekt ge er 803 gld. af voor de gehuwden, dan nog 25 per kind. Zoo is er wat verhouding en blijft er wat orde en evenwicht, De Minister wil elke Ge meenteraad vrijlaten, maar geen finan- cieele bokkesprongen en geldelijke uit spattingen gedoogen. Waarin hij vol komen gelijk heeft. De Minister had een gemeente aangetroffen waar sneu bij 15 kinderen tot een af trek van 2300 gld. gekomen was. Die burger kreeg nog geld toein plaats van te betalen 1 Da Minister had ook een Gemeente op gemerkt, waar men de leeftijdsgrens van kinderen, van 15 op 18 jaar ge bracht had, wat Z.Exe. te hoog voor kwam, omdat een jongen van 18 jaar zijn broodje al kan verdienen en aar dig wat thuis kan brengen. Er zijn dus uitspattingen overdrij vingen, bokkesprongan, en daartegen moet worden gewaakt, anders loopen de Gemsentefinancien in de war. Ons kwamen uit verschillende Ge meenten voorstellen onder de ©ogen van dia verlagingen. Ze loopen natuur lijk alle over de verhooging tot 500, 600, 700 voor gehuwden, en voorkin deren in bonte verscheidenheidtot 16 jaar, en tot een maximum van 4 kin deren, öf voor alle kinderen én f 800 voor de gehuwden. Dat hangt er na tuurlijk maar van af, wat voor gemeante het is. Over één kam scheren kan men alle gemeente niet. Iedere gemeenteraad moet voor zijn eigen gemeente opkomen zoo, als die nu eenmaal zeilt en reilt in haar inkomsten en uitgaven. Een vaste regel is niet te stellen. En heel deze zaak is ook een mooi stukje pro paganda (of niet)! voor elke partij.Nu kan een Socialist of Vrijz. Democraat nog eens aan het bieden gaan. De Vrijz. dameer, vraagt f 600 verlaging enb v. 50 per kind tot een maximum van 3. Is dus f 750 er af. Maar de Soc.-dem. zegt: Neen, neen 1 de verlaging moet f 700 wezen en 50 gld. voor alle kin deren. Wordt dus 800 of 900 gulden. Ja, warempeldie verlaging is prach tig propaganda-materiaal. Je vraagt maar een 50 of 100 gld. meer dan je buurman, èn je bent de Piet, die 't hart of de stem krijgt van Jan Kalebas en zijn vrienden. Daarmee willen we niet betoogen, dat er nooit verlaagd moet worden; dat er geen kinderaftrek mag zijn, maar wel beweren, dat hier Socialisten en Democraten nu eens kranig kunnen concurreeren, wie 't verste gaat in den altisk, om dan bij de stembus triomfantelijk te kunnen zwaaien met de verlaging. Vast staat, en dat raakt geemius eenige politieke concurrentie, dat in onze dagen, waarin alles zoo duur is, de Raad den plicht foeft om 't „noodza kelijk levensonderhoud" eens te herzien. Wie vroeger 700 gld. verdiende met 350 afslag, betaalde dus naar 350 en kwam in de lagere klassenmaar wie nu 1000 gld. verdient met dienzelfden afslag, komt in een hoogere klas, irj* die van 750 en betaalt méér, ofschoon zijn eigenlijks inkomen niets verhoogd ia door de duurte aller 'evensmiddelen. Urn te blijven in die lagere k!ajsavan voorheen, moet er dus geen 350 af, maar 650, want dan wordt hij weer aangeslagen naar 1000 min 650 of 350 Zoo das wie voorhoen verdiende naar 700 en nu verdient naar 1000 betaalt precies het zelfde want vroeger trok men af 350, en thans moet 't dan zijn 650. In beide gevallen betaalt men dan naar den grondslag van 350; want 700 min 350 is net zooveel als 1000 min 650. Maar natuurlijk! nu kunnen de par tijen gaan bieden" in zoo'n Raad. De een zegt: 650 aftrek is te veel een ander: 650 is te weinig. Maar ons komt 't voor, dat er geen enkele reden voor alsnog is, om een arbeider thans minder te laten betalen dan vóór den oorlog, We zien niet in dat een arbeider'top 't oogenblik slechter heeft dan vroeger en dus moet hij precies hetzelfde betalen als voor den oorlog. Maar hoogere afslag dan 350 is plicht, en nu moet de Raad natuurlijk uitmaken, hoever men daarin kan gaan Slaat de Raad inplaats van 650 meer afb.v. 700 en voor een paar kinderen nog samen 50, dan zullen er nog al arbeiders bijna buiten den H. Omslag vallen, want wie dan 900 ver dient, loopt vrij omdat hij dan maar aangeslagen wordt naar 150 gld., en dus een schijntje betaalt En nu kan men daar in den Raad uren over zitten boomen. of de mindering van den afslag 650 of 652 ©f 653 of 700 of 701 of 702 moet zijn, om dan als gevolg daarvan de Middelklasse niets en de hoogere klassen flinker aan te pakken door een hoogere progressie, maar 't blijft voor kleine dorpen toch een „boomen" van elke partij, omdat ©r te weinig personen in zoo'n dorp zijn, die nu eens gewicht in de schaal leggen. In een atad met zijn duizenden aangeslagene*!, ja, daar kan het eens gauw een millioen gld, op de begrooting schelen of men veel öf wein'g afslaat ©n hoogere progressie invoert, maar op dorpen is 't over 't algemeen de Eop in de kooi niet waard, of do afslag 600, 650 'of 700 isen wdar de hoogere progressie begint, men kan er toch maar weinig „kapitalisten" in zoo'n dorp mee treffan. Maar afslaan is noodiggeen 350, maar 600 of zoo ietsen wat daardoor de Riad aan H. O. kwijt raakt, omdat er arbeiders buiten gaan vallen, dat moet op M ddelstand en „rijkdom" ge legd wordenmaar hoeveel „rijkdom" ia er nu op oen dorp Heel die H. O. kwestie is voor ons een ondergeschikt taakje, omdat men er veel over booman" kan, en dat om luttele bedrage-;.maar in de hoofdzaak bitter weinig verandert. Voor een stad is 't wat anders. Maar voor dorpen is 't debat geen cent waard! 't Aantal aangeslagen en. is te weinigen 't aantal lijken i3 te luttel, om er veel voordeden uit te halen; oia te ontlasten of an deren daardoor te belasten. W;e boomen wil, kan te kust en te keur. Maar ons is 't geen knip voor den neus waard! Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG es ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 73 Cent b?f voo?a!tbcte!!ing, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 5.50 per faar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS j ëOMMELSDJJK. Telefoon Intercommunaal Mo. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Ceat sar 1- BOEKAANKONDIGING 10 cent ps? regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent pes pteitsiug, Greoie letter's en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dis s! beslaan, AdvertentiCn worden ingewacht tot DINSDAG- es VRIJDAGMORGEN 10 UUR, Dc zomer is welhaast voorbl. De drukte die dit seizoen medebrengt is daarmee ook alweer voor een graot deel afgeloopcn. De avonden worden langer. Volgens dg aanbiddelijke Voorzienigheid en het wijs bestel Gods is 't dat zomer en winter, koude en hitte elkander opvolgen. Met deze noodzakelijke afwisseling heeft God niet alleen hat oog gehad op de natuur en haar voortbrengselen tot onderhoud van menseh en beest, doch ook was dit noodig omdat de geestelijke spankracht van den measch niet immer even sterk kan zijn. "s Zomers rust zooveel geestelijke arbeid. De zomerzor.newedde lokt den mensch naar bulten om te genieten in beemd, bossh, veld ca landouwen. Schoten hebben vacantie, vareenigiugsar- beld rust, politiek zwijgt, en de menseh ont spant zich zooveel slechts mogelijk is. En dit D goed, is volgens Gods ordonnantie, maar alleen öka is dit goed, indien dit ontspannen geschiedt om ais de tijd weer daar is zich des te meer te kunnen inspannen, de goes* teüjke kracht weer des te intensiever te ge bruiken, Slechts dsn is de Zomer,-xhe ont spanning geoorloofd, indien het is een uit rusten van gedane geestesarbeid en wanneer het is een zich klaar maken vau nieuwe ar beid voor den geest. Althans geldt dit voor jong© mannen en mannen In de kracht van hun leven. Zoo eischt God het. En wie dan ook de komende lange win teravonden welkom heet omdat zij schoone gelegenheid verschaffen om zich te vermeien in blad en bock die er alleen op berekend ■$n om den ineaseh ontspanning te bezorgen, of, wie deïe van God ontvangen tjjd gebruikt om in gezelschap van vrienden en kennissen onder zouteloos gepraat, of ja, ook soms nog wel erger den Tijd te dooden, begaat zich aan plichtverzaking en bedenke goed een maal ook verantwoording schuldig ts zijn over het woekeren met den Tijd. En te meer staat dfc mensch dan schuldig omdat er zooveel arbeid ie doen Is. Hst spreekt vanzelf, dat Ik hier sprsek over den mensch, die zich voor Christen ultgeeit Ook de oagelGövige heeft rekenschap te doea over de maller waarop hij z^n tfjd besteedde. Maar die bleven hier buiten beschouwing. 't Gaat over den christen, en wsl sulk een christen, die zich aanpaste b| de Calvinis tische leer. Och, wie zich slechts bekommert om het behoud van zijn ziel, behoeft zich zoo druk niet te maken, te meer niet, omdat zulke „bekommerden" gemeenlijk van het standpunt uitgaan, dat „God het moet doen, dat de mer,ach een stok en een blok Is", dus slechts heeft af te wachten, totdat God het belieft tot hen af te dalen. Dis menschen schepen zichzelve eu andere af met het praatje, „ais God niet de eerste ls, kunnen wij niets be ginnen." Maar daaibQ vergeten zij, dat God reeds b! onzen Doop de eerste ls geweest, en nu afwacht wat b| onderscheid der jaren gekomen, w| als antwoord op dit Heilig Sacrament hebben, of w9 dien Doop voor onze rekening nemen, door belijdenis des geloofs te doen en daarna daarvau te getui gen aan den Heiligen Diaeh. We zelden, menschen wier weaschen niet verder strekken, dan een plaatsje la den Hemel te mogen bssüien en dus bekeerd te v/orden, gaan van een ziekelijk en ganse h onschriftuurlijk siandpunt uit Van hen is weinig ts verwachten, iatagendad werken zg meest*1 remmend op den arbeid van de K«ifee Gods. Het z^n vrome egoïsten, die zich alleen em hun eigen zaligheid bekommeren. Van hen kan dart ook verwacht worden, dat zij alle vereeniglsgs-atbcld schuwen als een kat uil het licht, vau hen kan men verwachte», dat z%, gooala ons van sommige ge raltón bekend is, vijandig ataan tegenover deu arbeid der Jongellngs-verecBiging, vijandig staats tegen over her werk der Kic3vereesiging, vijaadig staan zelfs tegenover den arbeid van de Kerk zelve, althans wat wij den arbeid van de Kerk noemen, waaronder ook begrepen ls, streng toepassen der tucht en een stipt opvolgen van onze Kerkordening, zooals onze vroede voorvaderen die in 1618—19 hebben opgesteld. Ja, wasr zijn zulke menschen tenslotte r.kt vfjasdig vau Vandaar ook, dat er van hen geen vrucht gezien wordt, De cpvoeding hunner kinderen laat hun vrfwel k ;ud, God moet ze bekeereu is hun lijfspreuk, en rij trekken zich terug in eer; hoekje, met esn geel atofilg boekje, of zoeken in gezelschap van andere, la hun oog „bikomratraen", deu tijd te dooden, met geprsat over alles en nog wat, behalve over wat er te Uoaa is om den „Heere eerc ea sterkte" te gevea, sooals Davld het eenmaal uitriep. Vau hea is niets te verwachten, noch voor de Kerk, noch voor de school, noch voer den staat, uoch voor de maatschappij. Z« hebben dan ook niets gem sea met onze Calvinistische voorvaderen, „dat vroom en kloek geslacht, met heldenbloed in de aderen, dat Spanje ten onder brachtvan hen is dan ook riet ie verwachten, dat zij tintelend vau geestdrift het uitroepers „wij willen ook zoo wezen, huu zonen nktont aard, wij heden ais voer dezen, den naam van Holland waard," Zij hebben aids gemeen met het Calvi nism?, hoogstens brengen zij het zoover als het Lutheriaeisme, maar das valt het al ta prijzen. We zelden het gaat over de christen ea wel zulk eea christen die sich bij de Calvi nistische leer aanpast. Die de kern vormden van de Kerk door ails csuweu, die zich brand stapel .en schavot een eere toerekenden, die in 'den Naam des Hecrsa de historische Krachtsperiode uitmaakten. Hun Calvinisme waggelde niet en zweefde niet, deed ben zich niet terug trekken la een hoekje bij den ösard, maar deed huu geloofsvastheid op alle terrein des levens schitteren. Slapheden en we.kelphedea waren huu vreemd, zjj gevoelden zich tot de wereldproblemen aan getrokken, tastte die aan In de hartader. Van daar das ook dat niet het Luiherianieme maar juist hst Calvinisme zijn stempel drukte ook buiten de kerk op alle uiting van het meascheiik leven. Da kenners der historie zullen nooit het Luhterianisme als schepping van een eigen levensvorm huldigen, maar wel het Calvi nisme. Want Calves uitgangspunt lag, zoo ais een groot theoloog het uitdrukte, in het generaal Kosmologisch beginsel van de sou- vercinstelt Gods. Welnu voor dien christen, die zich tot de stasis belijdenis van het calvinisme voeit aangetrokken komt weer den tgd van den geestelpen inspanning Dia Christen kan siet anders dan een „Araea uitspreken op wat onze vaderen iu de helden-periode be leden" ea verricht hebben Arbeid wordt van hea gevrasgd Isa hun ge woon vefeeniglngslevea maar ook nieuwe as beid wordt hen opgelegd. Arbeid voorna- mrlsjk voor enze jonge Calvinistische mannen. in Nederland is een Boud opgedicht van Anti-Revosutionsre Prop? gauds-clubs es ook in ons gewest worden afceelingon gevormd van dezes Baad. Wis kenais wil maken met het doel enden arbeid van dezen Bond, abon neer® sich op het orgaan „Nederland en Oranje", de uitgave van genoemden Bond, voor slechts f 1 per jaar, te bestellen bij de heer W. Verschoor te Katwijk aan Zee. Wat desa Bond beoogt, kunnen we hier niet In eea paar woorden zeggen, maar tsr voorko ming van misverstand, zooais, naar wij hoor den, reeds plaats gehad heeft, dealen wij mede, dat het geen Bond Is van Pro Rev. prop clubs. Het gaat ia eersten iBsiaulie ntet tegen staatsgrepen van Troelstra e,s. maar't gaat tegen het beginsel der revolutie, zooals deze zich openbaarde in de Fransche revolutie In 1789. Men versta dit wel. Het gaA er niet om een soort weermacht of burgerwacht tc vormen tegenover de revolutionaire woelin gen, onzer dagen, maar het gaat er om be ginselstudie te maken vaa de Aatl-Rev. be ginselen, en die beginselen uit te dragen op politiek, maatschappelijk en Staatkundig ter rein des levens. De clubs die dezen bond vormen trekken op naast de kiesvereenigingcsi. Maas genoeg hierover. In ons gewest worden afdeelingen georga niseerd zco mogelijk in ieder dorp. Om met succes dit werk te volbrengen doen we een beroep op de plaatssl^te jongeHögsvereeni- glngen op GereformeerdeChosdsiag.Zijhun nen ons van groeten dienst s^n. Verwacht mag dan ook, dat er te Mirtdeiharnls, Som- melsd^k, Stad a h. Haringvliet, Den Bommel, Oöltgcnsplaat, Dlrkslanö, Mellssaat, Stellen dam, Ouddorp, R.'cksnje, Brlelle, Hellsvcet- 8lu's, Zuidland ea Siijkesisse uit de jonge- iingaver«enigiagen stemmen opgaan waar uit blijkt dat zij zich in dea.s. s?i tefcam- pagas zich rast dit werk wille» brlastun. Voorts doen w| ook een beroep opKles- vereesigüjgefi Die advi s en inlichtingen vra gen willen rf syrapbaiblc be'ui.i g-n inzen den, doen dit aan de „Maas- en Sdfsldebode". Maar noodig is het dat er Ant Rev. Prop. Clubs In dit gewest opgericht wordea, Iemand zei mij cans waarom is hei eige- 1P noodig, hier stamt toch bfna alles rechts. Maar daar gaat het niet om, want dat is tenslotte een questl» v?.m tijl, en wie denkt dat alïes zich alleen om het stembiljet con- eimtrmt, vergist sich 'f Gaat om h t „ken nen on belijden" der beginsskn en daar ls studie voor noodzakelijk Het kernsen cn weten i een m achtig wapen, dat bleek hem, die koit gekdsn h.;t iaterressant debat In de Raadvergadering te Duksland gevolgd heeft. Voor hst ken en eu watan deinst ieder socialist terug, tegenove't „kesnea ea weten" van d-.-a antirevolutio nair komt de vooschhiid ea de onwaarachtig heid aas het licht van hst socialisme, en valt ds socialist tenslotte In zijn eigen zwaard. Diar komt hef op aan. D.: zomer is voorbij, de winter komt I Calvinistische jongemannen, veel werk w&eht U cn onder dat weik ook dit rdeuwe, oprichtiug en instandhouding van anti revo lutionaire propaganda-clubs, en dat niet om het tg betiwen en verder leeg te laten staan als een onbewoond huis, snaar om er intrek In te nemess ea het ijverig te gebruiken. Werk en bid, gold het voor onze vaderen cu wij, wij wandelen In hun voetspoor. I, Op Woensdagen 15 ea 22 Seotembsr 1920, des avonds 7 uur (zomertijd) te Ooltgcns- plast in Hotel Hobbel veiling, ea ia Hotel Moelker nishg vana 7 hulsea met erf ta Ooltgensnlaat asn den MoIend|k, Kerkrlng ea Nieu.vstraat, kadaster sectie A t o. 1478, 1690, 1691, 1692, 1693, 1476 cm 1997, San ver zoeke van Mej. da Wed. W. da Vos Cz.e.a. te OcKgeusplaat; b. 2 Huizen met erf teOolt- geasplaat aan den Sükdp naast hei hulp- postkantoor, ten verzoeke van den heer C A. van Rossum aldaar. Notaris AKKERMAM. Op Donderdag 16 September 1920 bij inzet er. op Donderdag 23 Sept. b? sGsag telkens des avonds; 7 uur in het Hotel Soes, Openbare Vrijwillige verkoopiug van „Huize Willy" en de voomialige Droge?!, (li vie; p nceelen) aa« deu Dorpsweg ta Sommsisd|k. (Zie advertentie). Notaris v. BUUREN. Op Donderdag 16 Sepfemb 1920, des 's avonds 7 uur (Zomertijd) te Acht huizen fa het Gsfé Jacobs, (Tra?: station) tea verzoeke vsn dsa heer C Hutlsroans, aldaar en afslag vsn 4,03.56 HA. (8 Gsm 22 R,P. MB uw en Weilarad la polder De Tills, onder dsn T lsehrnéfjk, in de onmiddeSlke uat jheld der Z-Adzide, kad. gein. dsn Bommel, sectie A, nos, 116, 117 en 118, in cercecleB en Comb. Ialichtln- gen en notities verschaft, Notaris AKKERMAN. Donderdag 16 Sept. 1920 des avonds ten 67j uur (n. t.) can den Riag te OudeTonge verkoop vau Meubilair, en verder >oerende goederen, ten verzoeke van den hscr P. Braat. Notaris VAN ISPELEN. Bi afslag op Vr|dag 17 September 1920 de* namiddags Isa 3,30 uur nieuwe tgd isa het logement van elsa hser J. v, Paas- sehea te Nieuwe Tosg^ vaa een huls inge richt voor smederf met bovenwoning, schuur of 8 lal en erf aan de Ws3ters;raat A ui, 190 te Nieuwe Toage, Kadaster Sectie A no. 1653 groot 1 Arc 55 centiaren. Verhuring bij Inschrlvlng voor één jaar van 5, 20, 10 H.A, bouwland, te Slmonshaven In deze polder Nleuw-Schuddebeurs in 2 perc 4 43 50 H A. te Zuldlauci, in Nkuw-Velgecsdfjk in 3 percInlichtingen uitsluitend ten kantore

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1