OME Tweede Blad. Zaterdag k Sept. 1920. No. 2650 TWEE BL&PEW. VERfCOOPINQEN. LAND- Eft TUINBOUW. Raad van MM Brislie. Scharpsciwtan HE „PILGRIMFATHERS". UIT 0E PERS. INHOOSICTOWSES un mi sa ei er bestaat ait INGEZONDEN. Ernstige waarschuwing, De voiige week werd ik opmerkzaam ge maakt door een xware schimmel opdehart- biaderen van de suikerbieten en Mangels. Een exemplaar van deze zieke planten op gezonden naar de Phytopathologische dienst had de aavolgende uhslag: De mangelwortel weike wij onlyiugen is aangetast door den valschen meeldauw, een ziekte, welke veroorzaakt wordt door de zwam peronospora schactü. Dit jaar treedt deze ziekte vrij sterk op, zoowel in de zaadbieten als in de gewone bieten. Zij tast vooreerst de bladeren aan, vooral de hartbladeren- Deze vertoonen bleek groene, eenigzins opwaarts gebogen plekken die zich geleidelik uitbreiden, waarna z| al naar de weersgesteldheid - verschrom pelen en verdrogen of verrotten. Aan de on derzijde van de bladeren vertoont zich ces aanvankelijk wit, later vuil blauwachtig grijs schlmmelpluls. Ia de stervende bladeren vor men zich andere voortplantigsorganen van de zwam, zoogenaamde o" sporen, bruine, dlkwendige licbamen, die ter overwintering bestemd zijn en van wie in een volgend jaar de besmetting weer uitgaat. Maar de zwam overwintert ook (alsMycelium)inden top der bieten. Worden suhte Pleten als zaadbleten gebruikt, dan treedt het volgend jaar de ziekte weer op, waardoor de zaad ontwikkeling te wenschen overlaat, en bo vendien kans van besmetting van naburige bietenvelden bestaat. Dit jaar worden proe ven genomen (o a. in den Haarlemmermeer) met eene bespultiug van Bordeaux «che pap, ter bestriding van de ziekte. Hiervan zullen de resultaten moeten worden afgewacht. Het is nu ook wel wat iaat in den uj.t om nog te spuiten. Ik raad u aan de ernstig aange taste bicten te doen verwijderen om de ver breiding van de ziekte zooveel mogelijk te gen te gaan. Over bet vroege dood gaan der klavers en het verschrompelen der bladeren, schreef dea Heer Inspecteur der Phyiopathologischeu dienst o.a. het volgende: De klavers welke u zendt zijn aangetast door de zwam pseudopMixa trifelü Deze zwam tan zuowci rooüc ais witte klaver aan. De door haar veroorzaakte ziekte komt in ons land niet zeer veel voor maar kan voor de kiaver nadeelig worden als zij vroeg optreedt, want dan gaat 't blad te vroeg dood. Zoo gauw mogelijk af maaien, teneinde uitbreiding te voorkomen, is het eenige wat men tegen deze ziekte doen kan. Een en ander achtte ik in het belang van de landbouw dit mede te öeslen. U mfjnheer de Redacteur beleefd dankend voor de verleende plaatsruimte, verblijf ik met de meeste achting: G VAN DER HEIJDEN, Controleur Holl. Mij. van Landbouw. Sommelsdlk 1 Sept. 1020. De Ziektewet en onze Land en Tutnb uwers Weten onze Land- en Tulabouwers, wat hun met de invoering der Ziektewet boven het hoofd hangt? vraagt F. P. Klein in het „Ned. L. W.". Spoedig na herzien te zijn wordt die wet in werking gesteld Ze zal tweemaal zooveel kosten als de Invaliditeit wet. „De ziekten zullen f 60 per f 1000 loon gaan kosten en uw tegenwoordige verzeke ringen gaan te niet". Zeker, de zieke arbei der moet geholpen worden. Velen hebben da t ook hun personeel vezeke*d bij een of andere instelling of dragen zelf het risico. Maar f 60 voor elke duizend gulden van loon dat heeft men toch nooit betaald. Toch zal dit de prijs moeten zijn, waarvoor men de Rijks ziekteverzekering moet om vaarden. Moet aanvaarden? Ja, want de Ziektewet, zooals die nu luidt, maakt bijna niet mogelijk zich hij particuliere instellingen te verzekeren, waardoor de onkosten zeker tot op de helft zouden worden teruggebracht. Men heeif geen rekening gehouden met het platteland In zonderheid met het boeren-en tuindersbe- drijf. Meer nog: men breekt af, wat na ver loop van jaren niet andeis dan met krachti ge inspann'ng en met vele opofferingen, is tot stand gekomen. De particuliere verzeke ringen zijn ten doode opgeschreven. Zeker, artt. 91—104 d-r ziektewet omvat- ten een regïl'ng, die het bestaan van bizandere kassen mogelijk maakt, matr hoe? j Ten eerste moeten arbeiders de meerder- held van het bestuur uitmaken Ten tweede moest alles over den Raat van Arbeid Ioopen, waardoor alleen loopjon gens arbeid kan worden verricht; Ten derde komen eventueels lagere pre mies ten goede aan den arbeider, enz,, ens. Weet men nu hoe moeilijk het is in boe ren- en tuinderskringen een organisatie te scheppen, dan kan men eenigermate nagaan, waarvoor men komt te staan, wanneer men de organisatie ook moet uitstrekken over de landarbeiders, die voor zoo'n organisatie niets of weinig gevoelen en volkomen tevre den zijn, indien zf een voldoende uitkeering krfgen. Daar komt dan bfl, dat alle premies moe ten worden geïnd door den Raad van Arbeid en bet gebeele bedrijf feitelijk onder het be stuur van dit lichaam komt te staan. Men is geheel overgeleverd aan ambtenaren, die meestal van de practijk der verzekering niets afweten, met de eigenaardige toestanden in het boerenbedrijf geen rekening houden en onze landbouwers als rariteiten beschouwen. Werd de particuliere verzekering goed- kooper en dit sou zeker het geval zijn dan moeten de voordeelen ten slotte nog ge heel ten voordeele komen van den arbeider I Stel, men is verzekerd voor f 1000 en de r^kspremie is f 60. Hiervan moei de boer f 30 en de arbeider ook f 30 betalen. Ver onderstel verder, dat de particuliere verzeke ring In het geheel f 30 kosl, dan zou men zoo zeggenNu moet de boer f 15 en de arbeiders f 15 betalen. Misde boer betaalt in zoo'n geval het volle bedrag (f 30 en de aibeider niets. Is dit niet ongerijmd? Waarom niet een regeling getroffen zooals mei de spoorarbeiders Waarom niet In stand gehouden, wat met zooyeel moeite en met zooveel succes is verkregen Het gaat om de groote financieele belan gen! Ue onderlinge verzekeringen kunnen de kosten met f 30 betalen, dar geeft u een voo daei van f 30 per duizend gulden loon per jaar. Hiervoor dleat alles ia hef werk gesteld. Den'Minister moet worden verzocht bij de walging der ziektewet rekening te houden met de boeren en tuinders en met de be staande verzekeringen op dit gebied, zoodat onder het aoodigc toezicht verzekerd kan bleven, wat verzekerd is. Het zaakvoerders examen, In verschillende proviaciëi zijn de laatst® jaren examens afgenomen voor Zaakvoerder8 van Landbouwaankoop coöperaties. Zj gin' gen uit van onderscheiden organisaties, die daartoe cursussen hadden opgericht met steun ook van het rijk. Men voelde algemeen, dat er eenheid, uniformiteit moest komen: een gelijk programma voor de lessen en dezelf de exameueischen voor het geheele land. Op initiatief van Dr. v. d. Zanae, den in specteur van het Landbouw onderwijs, werd een en ander vastgesteld, en men verzocht aan den Minister om de instelling van een Rijksexamen. Kort geleden kwam hierop een afwijzend bescheid. Wat nu? Ter bespreking dezer vraag kwamen op 2 Augustus te Utrecht af gevaardigden van Organisaties, die Cursus sen voor Zaakvoerders hadden opgericht bij een. De heer Louwes, uit 0»erljsel, Voorz., bracht naar voren, dat men drie wegen kon inslaan: le. Men kon trachten den Minister nog van meening te doen veranderen, wat z. i niet zoo gemakkelijk zou gaan; 2; de Organisaties konden de gemeenschappel^ke examen-commissie benoemen, waarmee veel geld gemoeid zou zijn; 3; iedere provincie kan een eigen examen-commissie benoemen wat ook nog at kosten met zich zal bren gen. Na discussie werd met algemeens stemmen besloteneen onderhoud bij den Minister aau te vragen op 13 Augustus, en Indien dit geen succes mocht hebbes, zelf etn gemeenschappelijke exaraen-commisaie in te stellen, welke nqg in October van dit jaar examen zal afaemen. Er zal zijn een permanente, een vaste ixtmen-commnsic. Aangewezen werden als leden de h. h S. L. Louwes, H. Th. Hoogveld (Gsld.)en Van Weijdom Claferbos uit Drente, terwfjlDr. v. d. Zande gevraagd zal worden mede zitting In de Commissie te willen nemen. De per manente Commissie zal de examen-commis sie aanwijzen, waarin ook leeraren der cur sussen zitdag zullen hebben, om het noodlgc contact tusschen onderwijs, cursusleiders en examen te behouden Het examengeld werd op f 5 gesteld, waarvoor de organisaties verantwoordelijk blijven, dezen zullen b.v. voor een onvermogenden candtdaat het be drag kunnen betalen. Het antwoord van den Minis'er zullen we zoodra het bekend is mecdeeleo. C. B. INVALIDITEITSWET. Er is veel gereageerd en geprotesteerd te gen het plakken vaa zegels op rentekaarten voor Inwonende kinderen, die in het bedrijf hunner ouders weikzaam zijn, Zij die nietigverklaring der rentekaarten van hun inwonende kinderen, die uitsluitend in eigen bedrijf werkzaam zijn, verlangen kunnen dit thans gedaan krijgen, mits zij dit zo o spoedig mogelijk door middel van een formulier bij den Raad van Arbeid, contro leurs of agenten, aanvragen. Wil men blijven plakken dan wordt dit ook toegestaan, lawoneade kinderen die be halve bij hun oudess ook big anderen gaan werken moeten eyenwel in de verzekering blijven, hun werkgever is verplicht voor hen te plakken. Mm zie verder de betreffende annonce In onze advertentiekolommen. 't Z u feest z0n op het eiland Putten. Dagen cn weken van te voren was alles in voorbereiding. In den boezem der feestcom missie was ernstig geschil gerezen tusschen de ledea-landbouwers die aan het concours hipplque den voorrang wenachten gegeven te zien en tusrehen anderen die het batig saldo goeddeels opelschten voor de plaatse lijke zang- en muziekvereniging. Wat niet dikwijls gebeurt, geschiedde daareen groot gedeelte der boeretHiet zich uit 't veld slaan, trokken deswege hun medewerking trrug, en de paarden bleven van het tooneel ge weerd. In elk geval, met of zonder steun van enkele vooraanstaande boeren, het feest zou doorgaan en grootsch van opzet zUn. Naast de vele kermisattracties zou ook de aviatiek dienstbaar worden gemaakt om het publiek van heinde eu verre te doen toe- stroomen De ervaring heeft geleerd dat Jan Publiek zich tot allerlei plafvloersche ver maken en buiteniszigheden meer aangetrok ken gevoelt dan tot bewonderen van wat systematisch beoefenen van zang es muziek kau bereiken. Daarop wordt gespeculeerd. Trouwens de herinnering aan het 'svotigen jaars gehouden feest, dat berucht is gewor den om zijn bacchanali en uitspattingen, bevatte in zich die onverklaarbare, zonder linge, geheimzinnige aantrekkingskracht, waarvan velen afkeurend gewagen en toch oaweejrstandellk worden aangetrokken. De data waren aangebroken. Zaterdag 21 en Zondag 22 Augustus. De voorgaande da gen gaven niet veel goeds te spellen. Ein- delooze regenvlagen wisselden elkander ge stadig af. Min opgewekt was de stemming onder de laatste voorbereidselen op het ter rein gemaakt, ia arren moede werd soms een vuist ballend ten hemel opgeheven. Wonderlijke tegenstrijdigheid. De waan- wijze wersadiing, die van geen Godsbestuur weten wil wrijft hem wé' de verantwoordelijkheid aan voor alle ratnp en tegenslag die den nicnsch tegenkomt in 't ondennaa:<schc. Edoch, de mensch is en bipt nietig en mach teioos, en voelt dat In zulke oogcnblikken het sterkst. Somber Lichte de eerste feestdag aan. Een wolkenfloers onderschepte de stralen der zon. Kille regen doordrenkte de aarde en maakte den grond drassig en weck. Drui lerig hingen de vlaggen aan den stok. De stemming van het kunstminnend pubiiek stond in den mineurtoon. De dames die er zich op geprepareerd haaden hun aantrekke lijkheid te verhoogen en de eer vrouw na tuurlijke bevalligheid te vermeerderen door uitwendig aanpassende kleeding moesten het wit, of rose of bleue van hun mouseline of voile of crêpe de chine japonnetjes bedekken onder den praktischer!, maar leeljjuen regen mantel. Schuchter als voelden ze zich daar niet op hun plaats, kwamen onderuit een paar witte kousen met dito schoentjes be smeurd mei slijk. Zondag een da capo, een herhaling. Nog milder vloeide de regen, schier onafgebroken, als blussingswerk in een vlammenzee, Alles vlucklc van het ter rein en zocht toevlucht in de herbergen. Er gerlijk moet er toen gedronken zijq. Deden 't vorige jaar de boeren vaa zien spreken en het „intellect" nu waren het de kleine lulden, üc proletaren die walgelijke toonee- len te aanschouwen gaven. Sluitend zijn de verhalen die de ronde doen betreffende de sommen die door den kleinen man werden verbrast, in zwelgerij est dronkenschap, ge paard gaande met onzedelijkheid en ijsel^k vloeken. En 't was of de Al-Reine zich te rugtrok, scheiding maakte aoor donker wolkgordijn tusschen hemel en aardel Maar men gaf den moed niet op. Hadden stroomen waters verhindering gebracht in het toevloeien van stroomen bezoekers, Woensdag sou het feest wotden voortgezet. Vllegemcs, vuurwerk en kermisvermakelijk heden vormden de magneten die hst publiek zouden aantrekken. En zoo geschiedde het ook. Nu werkte de natuur mede en luid ruchtig werd het leed der eerste dsgen ver geten. W0 laten de wereld haar feesten. Zij zal zelve hebben toe te zien- Maar dat velen van Christelijke levensopvatting zich in de zen door den schijn laten verblinden duidt op een ergerlijk gemis van inzicht der posi tie welke de kerk In deze wereld heeft in te nemen. Met «ame onder de jeugd van geuabuurde orthodox Hervormde als G :refor- meerde kerken waren er die onder voor wendsel van het bezichtigen van het vuur werk of zich (wilden verdiepen in de won deren der aviatiek, aan de feester^ deel na men. De ouders waren zwak in hun afkeu ring, ja sommigen zagen er zelfs heclemaal geen kwaad in. Eofli, tegenwoordig is er niet veel meer dat voor den Christen con trabande is, zijn inzicht is zoo verbreed en verruimd in dezen t0o, weet u I Meermalen hebben we in deze rubriek er op gewezen dat tot goed begrip der dingen alles in recht verband moet worden gezien. Een concours, vaa welken aard dan ook, met draaimolen, danstent e.d li niet andeis dan een verkapte kermis, wat zeer zeker door de uitlag van het deelnemend publiek op het sterkst bevestigd wordt. Het ontaardt altijd ea immer in een „feest" waar ge dronken, gevloekt, g tspot wordt. De meisschen stellen er zich tegen Gid, of wat eender is, tscgceren Hem, en de Satan viert er zijn schoonste triomfen, want de mensch leef! er zichzelvcn uit, rekent met geen zedelijke vormen, openbaart zich daar zooals hij van nature is, Niemand zai durven ontkennen dat een dergelijk feest in wezen onderscheiden is van de kermis, waartegen van Christelijke zijde steeds een krachtig protest is uitgegaan Sterk bewijs hiervoor is de redeneerl&g van onze Christelijke jongemannen en joc- gedochtcrs door te zeggen, dat zij daaraan niet wiiien meedoen, doch alleen gaan voor het vliegen en het vuurwerk. Veronderstel, dat dit nu eers werkelijk waar was, dan wordt dcarmede' toch uitgesproken, dat het deelnemen aan het eigenlijke feest door hen niet oorbaar wordt geacht, omdat het tegen hun beginsel en gevoelen .indrulscht. Tege ijkeitijd openbaart zich in deze be schouwing hun kortzichtigheid. Huk fout is, dat ze een en ander les naast elkaar plaat sen. integendeel hebben we in dit alles te zien een eenheid. Vuurwerk en vliegen op zichzelf z§n alleszins toelaatbare zaken Mits niet geschieden 1 op den dag des Heeren is generlei beswaar daartegen in te brengen. Streng hebben we het verband te handhaven waarin dtt alles geschiedt. Wanneet de we reld een feest organiseert, waarvan de ge heele opzet het karakter draagt dier weield welke vgand|g staat tegenover God, en daar aan vastknoopt dingen en aantrekkelijkheden om volk te trekken, dan vormen die attractie, hoe onschuldig ook, op zichzelf, daarvan een ir.tegreerend, een bijpassend deel, waaraan het onschuldige wordt ontnomen, doordat de wereld er haar zegel opdrukt. En waar de wereld haar zegel opdrukt is geen plaats voor hen, die het zegel des Doops op het voorhoofd hebben, verzegelden in het ver bond der Genade. Door h et zich onthouden van dergeljjkc^fees- ten, unaniem, als èèo man behoorde van positief Chris'elijfec zijde een kloek profest uit te gaan, om haar roeping kenbaar te maken, namel|k niet van deze wereld te zijn. De Christen, die aanraking zoekt op derge lijke manier met de wereld, rookt met haar den vredespijp Met hoof scha buiging en zoeten glimlach neemt hl dien van haar over om zich te laten brengen onder den in vloed van haar narcose. Weg is dan zijn nuchterheid van oordeel en voor dat hg het weet is hg do r haar aanraking bezoedeld. Helder treedt dit aan den dag Indien ge uw oogen den kost geeft. In het geheimzin nige gefluister het feest tusschen jonge meisjes met anderen van hun geslacht op de straat, uit de blikken van verstandhouding, die voor- en nagewisseld worden, en in de schittering der oogen blijkt dat er nog an dere oorzaken waren die hun hart vervulden dan alleen vuurwerk of vliegenier, maar zoo- als sommigen het open uitdrukken: ze had den er „lol" gehad Hadden er soms voor 't eerst „uitgeweest" met een van de andere kunne En dit was met de jongens evenzeer. Dwaas en onverstandig is dan ook de rede neering van onze Christen-jongelingen en meisjes, niet voor de kermis naar zoo'n feest te gaan. Enkelingen zgn het die zich aan de zuig kracht der wereldsche genoegen kunnen ont trekken, en daarom past de bede: „Leidons niet in verzoeking". Ook de ouders hebben zich van hun positie ten stelligste rekenschap te geven. Feit <3, dat men zlc.hzelve in ver zoeking brengt, ais men aan dergelijke fes tiviteiten deei heamt. Eigenaardig is, dat vele ouders te veel geloof hechten aas de belofte ers verzeke rits gen van huu kinderen. Vandaar hun zwakke afkeuring of soms ook wei een zich noodwendig schikken in de houding hunner kinderen. Deze zwakheid van vader of moeder spruit voort uit onwe tendheid eu onbekendheid met de listen en machten waarmede duivel en wereld zich hebben opgemaakt om de kinderen des lichts te misleiden. En men verglsse zich niet, de ontplooii ng van die maciiten vertoont een stijgende lijnhun invloed wordt grooter.. Daartegen is noodig dat de kinderen des lichts hun Inzicht in de vraagstukken van allerlei aard verdiepen, en kloek stelling ne men tegenover de wereld. Niet de wereld beïnvloede het Chtisiendom, mcar naar elsch vau 's Heeren Woord z0 het juist andersom. Eu dat kan, ja dat moet ook daarin bestaan dat we ons afzgdig houden van de vermaken der wereld. O as isolement zij ook hierin OKze kracht. GERRITSZ, VAN PUTTEN. Dezer dagen werd te Lelden een congres gehouden waar de protestante kerken uit verscheidene landen zich deden vertegen woordigen. Dit internationaal congres was belegd met' het doel de Pelgrlrnvaders en inzonderheid hun leeraar John Robinson, te herdenken. De Pelgrlrnvaders, waarvan ik iets ga ver tellen, hebben niet altijd dien naam gedragen. Ia dien tijd dat z% leefden, noemden men hen puriteinen '1 Waren de Ecgelsche Calvinisten der zestiende cn zeventiende eeuw. In Frankrijk weiden zij „Hugenootcn" genoemd, in Ne derland de „Geuzen" ea ia Grooi-Brtttannië de „Puriteinen". Maar 't waren allen de zelfde stoeren belijders van het Calvinisme, dat volgens des schaver Bakhui san van den Briak „de hoogste oniwikkelingsvorm was in het godsdienstig en Staatkundig beginsel der zestiende eeuw". Zij waren de belijders van en de strijders voor de leer van Calvin, den grooten Hervormer van Genève de man die leerde dat alles berust oadcr de Soeve reiniteit Gods en diens volgens de mensth gehouden is dien Souvercin op alle terrein des levens eere te brengen. Voor do Pelgrlrnvaders uit Delf shaven ver trekken, hieid deze leeraar een vasten- en bededag, htj predikte ,'over den tekst: Ezra 8: 21„Toen riep ik aldaar een vasten uit aan de rivier A'hava: opdat wfl ons veroot moedigen voor het aangezicht onzes Gods, om van Hem te verzoeken eenen rechten weg, voor ons, voor onze kinderen en voor al onze have," Dat wa.en de Calvinisten der zeventiende eeuw I Zij wenschteu te leven alleen Gode ter eere, haddau daarvoor alles feil, verlieten lstsd eu have, trotseerden de bangste gevaren om de belgdenis, die hen dierbaar was. Hun godsdienst was geen Phsrizeïstne, lag er niet met een dun iaagje overheen, was geen verniste vroomheid, spekte hun porte- rnonale niet, hun godsdienst was geen mooi doenerij, neen, duizenamaal neen, hun gods dienst beleden zif, maar ook beleefden zij. Dat hebben zij getoond, metterdaad. En dat kon ook niet anders, daar zij het zuivere Calvinistisch bloed in zich voelden tintelen, dat Calvinisme, dat de toon aangaf in al hun verrichtingen, dat hen dreef hun leven boven en voor alles in te richten tot Eere van God, dat -Calvinisme was de stuwkracht I De Pilgrimfathers werden deze week her dacht. Amerika brengt z0n dank aan 't moe derland, Engeland, maar in dien dank moest ook Nederland deelen, dat begreep men. Want hier in Nederland, hebben de Pel grim vaders twaalf jjar gewoond, hebben z! lessen geteerd omtrent godsdienstige-, Staat kundige eu maatschappelijke vrijheden, lessen s diejoeu slechis in Nederland atlcen te leeren waren En hetgeen de Pelgrimvadeis van uit Hol land mede genomen hebben naar Amerika is van grooten invloed geweest op het volks- katakter, de weiten cn zeden van Amerika, Welnu, wat de Hugenoten in Frankrijk onder gingen tijdens de regeering van Karei JX (denk siechts aau den Bartholameusiach\) ca wat de Geuzen in ons land doormaakten in hun strijd tegen Koning Fhilips II van Spanje, dat zelfde ondervotden de puriteinen in Engeland onder de regeering van Eliza beth, Jscobus I en Karei i Hoewel da Engelsche Kerk den band met Rome gebroken had en io iee' protestors:h geworden was, bleef zij in ecrelienst ia hoofdzaak Katholiek. Deze Angllcaansche kerk erkende als haar hoofd Koningia Eliza beth. De puriteinen ware met dezr regeling in gcene deelen ingenomen, zfj gevoelden be zwaar tegen de Katholieke gebruiken eu te gen de suprematie der Koningin. Jacobus i had den tegenz'n der puriteinen tegen de Anglicasnsche Kerk door allerhande dwang maatregelen tegen hen doen toe nemen. Zij wenschteu de Eugelschn Staatskerk van alle roomsche smetten bevrfld te zien, tcrwjjl zfj voor elke gemeente zelfstandigheid opelsch ten om naar hun Cristel0k beginsel hha eigen kerkelijk leven te Institueeren. Doch dit werd hun niet toegestaan, zij waren gedwon gen in de half hervormde Staatskerk te blij ven. En juist dat druischte in tegen hun Cal vinistische begrippen, waarom hun niets anders stond te doen dan hun vaderland te verlaten, wilden zij hun begiusel trouw b!0- ven. Maar waar heen, waar was gewetensvrij heid Waar werden de aanhangers der her vorming niet te vuur en ter zwaard vervolgd door de overheden? Nederland, daar heerschte, dank zy den bloedstrü'i onzer vaderen, gewetensvrijheid, daar werd de consïcntie geëerbiedigd I En daar weken de Engelsche Calriplsten heen, om te vinden wat zij op vaderiandsche erve te vergeefs zochten. In 1608 ea 1609 woonden zij te Amsterdam en daarna tot 1620 te Leiden, Onder leiding van hun leeraar John Robison woonde zij in de Sleutelstad elf jaren. De woningen waarin zij woonden zijn thans weg, maar waar nu het jan Pcsfjnshofj s is hebben de Amerikanen een gedenkplaats ter eere van John Robison aangebracht. Za genoten daar echt Holland- ache gastvrijheid, maar toch konden zij het er op den duur niet wennen. Want da Pcigrlmvaders waren meest land bouwers van beroep en hadden te Leiden daarom eea ondoelmatig leven, waarbij kosat dat het waren en bleven Engelschen, die zich in Holland nooit zouden ieeren thuis gevoelen 't Twaalf jarig bestand liep ten einde eu het zag er naar uit dat er opnieuw oorlog met Spanje zou ontstaav. Toen bestóten zij een nieuw vaderland te zoeken. 't Oog werd geslagen op het „far-West". Amerika I Het Immigrcercn naar dat toen nog niet lang ontdekte land was nog heel iets anders dan in de twintigste eeuw. 't Was een seer gevaarlijke onderném'ag en allesbe halve een aanlokkelijk plan. 31 juli 1620 hield Robison met de geheele gemeente een godsdienstoefening en smeekte den zegen des Allerhoogsfen af over het voornemen. Ia Delfsbaven ging de gemeente daarna onder z$i naar Engeland, om vandaar verder te reizen, het onbekende tegemoet, waar ellende, schipbreuk, hccgerspood en de macht der roodhuiden hen wachtten. Maar zij wisten het ca vertrouwden daarop, dat de God vaa Nederland ook de God van Amerika was. in een klein gebrekkig scheepje de „May flower" (Sleutelbloem), te klein voor de 137 passagiers, staken zij den Oceaan over. Twee maanden duurde- hun reis. Aan land gekomen sloten zij 21 November 1620 een politiek ver bond om als een geordende kolonie samen te leven es te werken Dit contract, dat bewaard gebleven ie, vormt een der gewichtigste stukken voor de Amerlkaaosche geschiedenis. Ea op den zelfdes grondslag waar nog de repu bliek der Vereenigde Staten van Noord-Atnc- rika op rust, n.l. der burgerlijke en' gods dienstige vrijheid was het opgesteld. Ds. Robison is zelf niet mede gegaan naar Amerika, h| bleef b? de zwrkke leden der gemeente achter, om hier tot leidsman te vftn. MOGEN SOCIALISTISCHE OUDERS HUN KINDEREN AAN ORANJE-FEESTEN LATEN MEEDOEN De Oproerige Krabbelaar van „Het Volk" heeft aan de partfgenooten h st advies ge geven dat ze hun kinderen maar moeten la ten meedoen aan feestelijkheden op Konin- glnne öag; het is zoo hard meent h) voor de stakkers ais ze vau zulke pretjes verre moeten blijven waardoor een gevoel en afkeer tegen de overtuiging van hun ou ders licht de kinderziel besluipen zal. Laat se dan „Hare Majesteit gratis toenemen net als een kadootje b(j de margarine". latusschen is de redactie van „Het Volk', het met deze schipper-taktiek heclemaal niet eens en wijst hei advies van dan hcerKlce- rekoper beleefd maar beslist af. Ze schrift: Voorzoover hg aanvoert, dat ouders, als zü hun kinderen laten meedoen, dit doen omdat het „zoo hard iz aan kinderen een pretje te onthouden, eu dat de kinderen waar lijk niet van zulke pretjes Oraujekla ut zullen worden, beet! hij zeker volkomen gel|k Iitujschen doet de zaak zich gewoonlijk aan onze partijgenooten iets meer gecom pliceerd voor. Als zij geneigd zijn hun kin deren te laten deel temen, r|st de vraag, of z0 ook niet op de lijs'eiter bestrijding der feestkosten rondgaan, m )eten intceke- nem Voorts is daar hei eruatige bezwaar dat meestal van 'net feest op 31 Auguslus een anti-socialistisch standje gemaakt wordt. Kortom, in den eenvoudig gemoedel^ken vorm, waarin onze medewerker de kwes tie ia feet ouderhart ziet «ijzen, doet s5 zich gemeenlek niet voor, vooral In klei nere gemeenten wordt het feest tot eea politiek moment, waarin de sociaal demo craten uit politiek gezichtspunt steliing heb b-n te kiezen. Wfj voor ons komen dan ook, alles over ziende, tof de conclus'e, dat onze partij- g'nooten er wel aan zullen doen, door zich van elks deelnemingaun deze zaak te ont houden. Zijn hun kinderen daar erg be droefd om, dan kunnen zij die allicht troos ten met het vooruitzicht van een ander pretje Maar on ie politieke eer als repu blikeinen moei overwegen en ons tegen zwakheid des harten beschermen. De armi schipea moeten dus op orders van mr. Troels'ra lhui.3 blijven. Wie waren 't ook weer, die zoo'n hoogen toon aansloegen over het verpolitizeeren vaa de kinderziel, als de jongens van de bijzon dere school soms verkiesicgsclrculaires rond- brachfen (Msb Op Donderdag 9 en 16 September 1920, beide dagen 's avonds 7 uur Zomertijd te Ach'huizec la het Café Jacobs, (Ttanis'ation) tea verzoeke vsn den heer C Hugsmans, aldaar veiling en afslag van 4.03,56 HA. (8 Gem 22 R. P. M) Bouw cn Welland ia polder De Tilb, ouder den Tilschrniijk, in de onmiddel^ke nabijheid der Z&tdzïde, ba^. gem. den Bommel, sectie A. nos. 116, 117 en 118 in perceelen en Comb. I-lichtin gen en notities verschaft, Notaris AKKERMAN. B0 veii'ng op Vrfjdag 10 September 1920 en bij afslag op Vrijdag 17 September beide dagen des nam. tea 3.30 uur nieuwe i|d in het logement van den heer J. v. Paas- schen te Nieuwe Tonge vaa ecu huis inge richt voor smederij met bovenwoning, schuur of stal en erf san de Westerslraat A no. 190 te Nieuwe Tonge. Kadaster Sectie A no. 1653 groot 1 Are 55 centiaren. Verhuring bij inschrijving voor één jaar van 9-84 - 10 H A bouwland in de gemeente en «Ier. potte ZMidland, aan den Schoulsweg in 6 perceelen, ingaanie blootschoof 1920. Inlichtingen uitsluitend ten kantore van ondergetekenden Notaris, alwaar de voor waarden ter iezing liggen en d. inschrijvlngs- bllielten gesloten moeten worden ingeleverd vóór of op Zaterdag 11 September 1920. Notaris LOEFF. Op Donderdag 16 September 1920 bij inzet eu op BS3 Donderdag 23 Sept. bij afslag telkens des avonds 7 uut in het Hotel Spec, Openbare Vrijwillige verknoping van „Huize Willy" en de voormalige Droger!» (In vier perceelen) aan den Dorpsweg te S>mmelsdijk. (Zie advertentie). Notaris v. BUUREN. Op nader te bepalen datums, in September 1920, te Stsd ggn 'i Haringvliet, ter herberge van G. Smits, van 2,89,70 H.A. (6 Gem. 92Vi R. Voornsche Maat) tuinland te Stad aan 't Haringvliet, In den polder „Oude Stad", on- mlddellijk nabfl het dorp, s-enaamd „Putje", kadaster nos. 258, 259 en 260, VAN DEP flUYS,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 3