Zaterdag 4 September 1920 85** Jaargang BP, 2680 voor de SKnidhoHoniloelie en SBeenwsefte Eilanden. Eerste Blad. AMMremlmti&nmr Ds vrouw en 't huidig Christendom, UP BEI UITKIJK. INGEZONDEN MEDEDEELINQEN. Tm Gk ZZdEIHOEST 23 Bosehlaan 23s w Rotterdam, 1 G KLEIKORST, fföSChfM 23, ROTTERDAM. W. BOEKHOVEN Zonen. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiëö es verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers Wij zeggen nietDe vrouw in de Heidenwereldook nietDe Oudtesta mentische vrouw ook nietdo vrouw in de eerste eeuwen na Christus. Maar over de huidige vrouw uit 't huidige Christendom. Dus niet over Eva en Sara en Deboraen niet over Maria en Martha en Lydia de purper verkoopsteren niet over de kloosterlingen en vrouwelijke dichteressen van den Muiderkring en der volgende eeuwen. Dat zijn aparte onderwerpen uit 't vrouwenleven, ieder met eigen aard en karaktermaar over de Christelijke vrouw in onze tegen woordige vrouwenbeweging. Want dat is Juist 't onderscheid met thans tn vroegerVroeger, in de 60 eeuwen ach ter ons waren er wei vrouwengestalten, die uitblonken; was er een vrouwen leven in alle Landen en op allerlei wij. e, maar er was geen vrouwenbeweging zooals thans, waaraan ook de Chris- tenvj ouw zich niet meer onttrekken kan. ten ais er al een geritsel was dan ging dat in goede richting. In de zieken verpleging, m Zondagsscholen, in'1; op treden voor gevallen meisjesin evan - geliseerende richting werkte't Christen dom op de vrouw en haar omgeving en 't peil der geestelijke ontwikkeling en der geestelijke welvaart steeg in die kringen, waar de vrouw ais hulp en leidster optrad. Die Christelijke vrouw was een geestelijke, zedelijke en sociale zegen voor haar naasten, en een kracht Voor 't Koninkrijk Gods. Maar daarna is de zaak vertroebeld toen de „emancipatie" haar intocht deed in de volkeren; toen t geiegd werd, dat man en vrouw .maatschap- pelijk gelijk behoorden te zijn; het hu welijk als een lastig contract werd voor gesteld en dus echtscheiding moest ver gemakkelijk!de vrije liefde dat is een verbintenis van man en vrouw zonder huwelijkssluiting niet werd afgekeurd 't nieuw Malthusianisme opgang maakte om van kinderdracht en kinderzo'g ont slagen te zijn. Niet en we zullen de laatsten zijn om 't te ontkennen, of de sociale toestanden werkten de eischeu der vrouw naar meer vrijheid in de hand. Vrouwelijke arbeid kwam in groote mate in zwang. Vrouwen gin gen studeeren voor Lager, Middelbaar en Hooger Onderwijs. In allerlei win kels en kantoren in allerlei scholen en technische bedrijven vond zij haar brood, fn huis-industrie, wasschenhouden van commensaals, en op velerlei wijzen bij honderden en duizenden kwam do woning uit en da werkende maatschappij in. En door die omstandigheden ver anderde ook het inzieht der vrouw in haar rechten, waar zij zooveel nieuwe plichten* vervulde. En naast die rech ten-eischende vrouw, plaatste zich de man, om haar in haar strijd om meer recht te steunen. Heel de maatschappe lijke toestand veranderde in de laatste 40 jaar, en daarbij gevoegd de inzin king in de hoogere lagen des volks, van 't Christendom, begon men de ver- houding van vrouw tot man; van vrouw tot kerk; van vrouw tot Chris tendom van vrouw tot maatschappij en Staat, wat scheef te zetten. Dat was de vrouwenbeweging met haar wanklanken, met haar zucüt om in geen geval nummer twee te zijn in den wedloop des levens. Gewis! er waren in die beweging twee groeien; die der Revolutie en die der Evolutie. De eerste zou men als uiting der zoo genaamde vrije vrouwen kunren be titelen, die de vrouw aan den man in alles gelijk willen hebben en waarbij dus vertrapt wordt het Woord Gods, dat in 't huwelijk de awn is 't hoofd der vrouw. Maar ook de evolutionaire richting, hoewel nobeler en voorzich tiger dun de andere, ging niet den juisten kant uit. Zij sischte hare on afhankelijkheid van dan man, al sprak ze niet over de gelijkheid. Maar 't Christendom bezit de vrouw anders. Man en vrouw rijn een eenhei bij gelijkwaardigheid zijn onderschei den bij ongelijkheid. Een eenheid en gelijkwaardig: want zij zijn beide mensch; beide zondaar; beide sterfelijkbeide kunnen zonder wedergeboorte 't Koninkrijk Gods niet zien; ën in den hemel wordt niet ten huwelijk gegeven, maar zullen toch >man« en vrouw* zijn ais engelen Gods; één en gelijkwaardig, hier en hier namaals, in Cr.risf.ua, hun beider Borg en Middelaar. Doch er is ook onderscheid en onge lijkheid door Schepping. En wei is 't feit opmerkelijk, dat ge zond verstaad èn de oppositie der Cb ris tenen tegen die vrouwenbeweging, deze vooruifsrevende dames er toe gebracht heeft, om het kiesrecht niet n eer ta vragen, omdat da vrouw gelijk is aan den manmaar juist omdat er onderscheid is omdat de man anders denkt, anders gevoelt en anders redeneert. Het gelijkheids argument raakt afgedaan; en 't juiste, 't Christe lijke standpunt komt naar vorenWe willen onze eigen rechten bepleiten overal omdat wij, vrouwen, dat anders zullen doen; en wij vrouwen doer:, 't anders omdat wij 't anders overdenken en 't andets bezien. Dat is in eik geval een stap vooruit in de goede richting. Er is -onderscheid en ongelijkheid door Schepping, tusschen man en vrouw! Waarin die in verstandelijk en geeste lijk opzicht bestaan, ,js niet met één woord, en met één zin te zeg en. Zegt gede vrouw denkt ciet zoo door als de man dadelijk kunt ge uitzonderin gen vinden, dat ze zeer goed. doordenkt. Zegt ge: Haar gevoel spreekt mee- dodelijk zijn er uitzonderingen bij de hand, dat 't verstand de ov ihand heeft i f dat ook bij mannen 't gevoel hen overmeesteren kan, En toch al kunnen we onmogelijk onder regels brengen het onderscheid en de onge lijkheid tusschen man en vrouw toch is 't er, en ieder erkent 't, ook de vrouw. Is zij niet de zwakke sekse, al kruit ze een paar mud cokes een kwartier ver? Is zij niet de barmhartige ai stuurt ze haar katten midden in den winter de straat op, als haar man zelfs er over klaagt, dat die stomme dieren in de kou moeten Altijd anders dan een man in 't bekijken en gevoe len en bsoordeelen van zaken pér so nen en omstandigheden. Anders in haar kleedij, in haar hart, in al. haar overpeinzingen in zake op voeding en samenleving. Maar een regel stellen en zeggen: zoo is de vrouw we zien er geen kans toe, want er is allerlei uitzondering in allerlei gezin en allerlei staat. Er is volgens de H Schrift eenheid en gelijkwaardigheid tussch n man en vrouw, er is onderscheid en ongelijk heid door Schepping, maar de maat schappelijke rechtstoestanden, waarin de vrouw leeft, worden zelfs door den man veroordeeld, omdat de Maatschap pij van thans een andere is dan voor heen, En de wetgever dient daarmee te rekenen. Een zaak, wat ook veran- dere in dat wisselvalligs leven, staat vast: 't Huwelijk is Godes en Hij stelde den man aan als hoofd, der vrouw, en zij blijft naar Goddelijke ordinantie de holpe de3 mans, wat we verder niet uitwerken. Doch dit vastgehouden ais ocomstootelijke waarheid, zijn er in de Maatschappij en in de Wetgeving onrechtvaardigheden waar de vrouw als ïinensch* en als »vrouw« en als »moeder« onder lijdt. En dan vinden r nergens, den Bijbel tegenover ons, die de vrouw zou verbieden om voor haar recht op haar wijze op te komen en voor haar sekse als tolk en pleit bezorgster te mogen optreden. En als de vrouw, gehuwd of ongehuwd, ver keerde toestanden opmerkt, den was- senden stroom van revolutionaire deuk beelden gades'aat, ®en vloedgolf van ongeloof over de velden Met slaan dan vinden we weer nergens in den Bijbel ook maar één enkel woord, dat 't haar verboden zou zijn, op wat manier dan ook, mat baar man een dam op te werpen tegen alles, wat afbreuk doet aan ft koninkrijk der hemelen. Want daar gaat 't om in 't leven. Niet om -akefietjesNiet om theevi sites Maar om 't Rijk Gods ©p Aarde. Uw koninkrijk kome! Is ook een bede der vrouw, die in dezen tijd met de huidige middelen aan die komst en toekomst mag arbeiden Als dan de mannen traag zijn in 't benaarstigen, geven de Lydi&'s acht op 't geen door Paulus gezegd werd ^gftpaMBBMgHflggggBSreaESCMgMSSaifeaifldMfra^^ Deze Courant versch|nt eiken WOENSDAG en. ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 7b Cent by vooruitbetaling, BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMBLjBDQK. Telefoon Intercommunaal No. 202, ADVERTENTIËN 15 Cent pet regel, RECLAMES 30 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENST A AN VRAGEN ea DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing, Groote Setters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die *1' beslaan, AdverteatiCn worden ter-wacht tot DINSDAG- en VRIfDAQMQROEN 10 UUR, wmtmassmammaisismmsmmsssm Nadruk verboden. „D;st moesten ze un toch salet gedaan heb ben I" se! de broeder ea h$ schudde het grijse hoofd, „Watblief vroeg ik verbaasd.. „Nu kan ieder, die wil. 't zqo maar lezen/' zette hij zgu gedachten gang voort neenik zeg maarwat in de kerk hoort, moet ia de kerk blijven Ik kon, eerigk gezegd, vara verbazing op dat oogesblik weinig anders daa eenletter grepige woorden uitbrengen en dear ik mijn „Watblief ais teekea van niet-instemmïng, niet herhalen wilde, zweeg ik voorlooplg, wat me nu niet zoo vaak overkomt. Eerst dacht ik', dat de broeder schertste. Doch toen ik een blik op z|n gelaat ge worpen had, begreep ik dat hi? 't werkelijk méénde en dat ik hier te doen had inct een geval van zonderling conservatisme en van een eigenaardige verwarring var. begrippen. Ik moest er meer vaa weten „Was hef stuk niet juist?" vroeg ik. „O, jadht welik had er voor mezelf wel aardigheid aan, om wat Ik gehoord had nog eeas in korte woorden na re lexen maar ik blijf er bij, nu ta ieder, die wil zoo maar lezen, wat er gezégd is,: da spotter net zoo goed als de bidder, en dat moest toch niet." Da lezer wï! weten, wat het wa®? Kijk, er had een preek In de krant ge staan, of liever een kort overzicht van een predikatie ea dat was 't nu, waar mijt; broe der over viel. In Leeuwarden was aan den vooravond van de Generale Synods der Gereformeerde Kerken een bidstond gehouden en in zeker blad was den volgenden dag van de toen gehouden icenede eeu „verslag" geschreven. Duizenden hadden het gelezen. En waren erover content, dat waar z| de samenkomst zeiven niet hadden kunnen bij wonen, ze op deze w|ze er dan toeh iets van te weten kwamen. Maar deze broeder had bezwaar. Nu kwam dat bezwaar, dat begreep ik al gauw, meer voort uit rijn gemoed dan uit zijn verstand, ees daa kunnen we ons zeer eigenaardig vergissen, Het was een eerbiedwaardig beswaar. O'ik al vergiile hij zich deerlijk. „Eerbiedwaardig", vraat hij was geluk kig nog een dergenen, dis de Kerk zeer hoog schatten en hg is mg er te liever om. De kerk, de saamvergadering der gemeente, was hem heilig. En nu wilde hl daar wel heel graag over praten in een besloten kring vau geestverwanten, doch wsf daar gebeurde moest volgens hem, niet worden uitgedragen op publiek terrein «b dat deed men, ais men het zetten ging „in de krant." Ik ben 't ganacheigk met hem oneens. Eb omdat er, m|ns inziens, aan dit overi gens oubeduideaa incident een dieper ver scholen dwaling ten grondslag ligt, ga ik er ook wat nader over schrijven. Wat toch is het geval Hierin heeft deze broeder ongetwijfeld ge lijk, dat w| het heilige niet overal, niet in elk gezelschap, niet te alles tijde uitdragen mogen. Tegen een wtreldsch gezelschap, dat in de stoomboot zich den tgd kort door een kaartje te legger!, ga ik niet spreken over ee» pas verschenen commentaar op een der Brievea van Paulus. Ten opzichte van het Leger des Hïite is altgd ons bezwaar geweest, dat het de heilige dingen op zoodanige wljse en in ruik een omgeving bespreekt, dat spottcrcg niet uit bleven kan, soms zelf.» uitgelokt wordt. Ja, ik wil nog verder gaasa. Het zou ongetwijfeld stuiten, als ergens in een zoogenaamd „neutraal" blad, naast of onder cltar stonden afgedrukt het verslag van een toor.ee! vertoonlng, het programma van een paaidespri, dat op dc kermis bun sten maken komt, ea daartusschen een uitgewerk: overzicht van een preek. Doch daar gaat het hier niet om. Als w|, ouder ons, over de „pers" spreken, dan bedoelen wij daarmee een Christelijke krant. Van de overzij lacht men daarmee. En dan vr&3gt men, of die krant soms met Christelijke letters gezet en met Christeigkcn inkt gedrukt wordt, net precies sis men ons zoo vaak den gek aangestoken heeft en de vraag naar voren gebracht, of wij op onze Chr. school dan ook op Christelijke wijze optelden en vermenig *uldigdcn en dejkinders Christelijke letters leerden achrlven. Werd zoo nu vaa da overzij gespot: Dan hielden we ons st:l, trokken de schou ders eens op, dachten bij ons zelf die men- sches zgu niet wijzer of wilien niet wflzcr zijn, en gaven er natuurlik siet eens antwoord op. Maai als eigen menschea zoo spreke».... Neen, ten opzichte der school zullen ze dat, na zoo langen strgd niet licht meer doen, maar er z|n er nog meet' dan men denkt, die voor een „Christelijke krant" zooal niet den neus, dan toch de schouders op trekken. Dat ons Christendom moet z|n ees: xoutend zout, belijden ze welmaar ten op zichte der peis beleven se 't niet. De gelijkenis van 't zuurdeeg kunnen ge; En, o jadat heeft de Hellassd gezegd Alaar voor de pers geldt dit niet, zoo laten ze zich wel niet uit, maar toch hande len ze daarnaar. Maak u niet al te druk met hen. O, ze z.gs van goeden wille eu dan gaan bun vroeg of iaat de oogen wel open, of se willen ces allerlei redenen op geestelijk gebied wit geen wit noemen ea dan zandt ge eer een neger wit wssichesi, dan dat ge zulke raenschen van hun dwaling, waaria ze vastgeroest willen zitten, verlossen kunt. Is heb 't cu over 'n „Christelijke1* krant. En daarom, zou ik zeggen, is een overzicht van een predikatie juist precies op zijn plaats I Méér, zegt eeea broeder, daar staat toch ook in zoo'n krant zooveel over „wereldsche" aangelegenheden Hoe duur of de aardappels waren. Van de Russen en va» de Polen. Daar staan „ongelukken" in, zelfs wel „misdaden"; daar wordt in beschreven hoe een vlieger z'n tuimel maakte door de lucht hoe 'n paard op hoi gingwat voor hoed de Koningin droeg; daar sraat in van socialisten en communistendaar sld&t soms zelfs wel 'n grap of 'n aardigheid in, waar je om iaehea moet En dan daarbij een preek? Daar hebt ge 't nu juist Die eigenaardige scheiding tusschen na tuurlik» en geestelijke dingen, die Biet op Gods Woord is gegrond en allerminst door Jezus' voorbeeld is geleerd, alsof het geeste lijke terrein iets aparts zou gijn, waarop de mensch zicEr pas bewegen gaat als hg siel en lichaam in een bepaalde, afzonöerigke houding in plooi heeft gebracht. Neem au 'n gezond, christelijk huisgezin. Ziet men daar niet precies hetzelfde, wat hierboven genoemd werd, als reden, om geen zaken die op Gods Woord ea d® religie be trekking hebbenin de krant ta zetten Wal hoort en oeleeft men er nietl Honderd uitingen van ecu gezond, matuur- lijk teven Vader en moeder hebben het over den prijs van boter en melk, van aardappels en jonge haantjes. Ze bepraten het nieuws vaa 't dorp of uit de straat. Ze hebben hst over een uit stapje, cat gemaakt zal worden Moeder kan niet zwijgen over de groote gaten, die Dirk in z'n kousen loopt, zooals over die broek van Plet, die nu alwéér gelapt ma et worden, wast cfe wilde jongen ia wer kelijk sen nieuwe niet waard. Vader heeft nieuws uit da werkplaats. Praat over zaken en over de familie. Soms Jacht de gansche tafelronde om een gulle, leuke grap, die een der jongens vertelt, cn gelukkig de vader en moeüer, die dan cog harteigk kunnen meelschcn en niet met een zuur gezicht, om een onschuldige aar digheid hun kinderen het zwijgen opleggen, Dit Min alles „wereldachs" dingen. Maar w| zijn hu eenmaal in dc werelden onze gioote Hcogepriester heeft juist opzet- tel ijk geleden voor de zijnen, niet das ze zouden worden weggenomen uit oie wereld, maar dat ze bewaard mochiea worden in de wereld Maargoed. wie sal uu willen bewe ren, dat in zulk een „Christelijk" gezin, waarin zooveel gewone wereldsche dingen gedaan en verhandeld worden, dédrom b.v. niet ge regeld Gods Woord zal mogen geiesen wor den, omdat dan het „heilige" in te dichte aanraking met of in de nabijheid komen zou van de zaken die dit gewone, natuurlijke, messBChsllkc leven betreffen Zoo dwaas is niemand, zegt men. Nu goed maar waarom zal men dan wél zoo dwaas zijn ten opzichte van de pets? Niemand is ook hier zoo dwass Neen gelukkig! de groote meerderheid vau on? Christenvolk is wijzer; ziet de dingen bg 't licht van Gods Woord wel juister in, maar ik geef de versekeriag, dat er toch. zïji, die redeneeren zooals ik "t beschreef 5 'k heb ze zelf mearmaien ostmoet. Voor mijn persoon deert rug dit niet, Och, w| mannen van de pers, worden wat dik van huid en raken niet gauw uit ons evenwicht en daar mogen onze lezers oyer fevredee zijn, all wij ia de krant gingen mopperen zouden ze ons gauw des rugtoe- kseren. Maar 't deert me wel om ds raak. Wil ik 't net zeggen, zooals 't Is? Versta het echter goedik heb het nu over die enkele menschae, die een nistschrifluur- ïgke grenslijn trekken, niet lusschea het „heili ge" in het onheilige geen gemeenschap, nóóit t tussctan dé se twee 1 maar tusisch-a het „heilige" en het gewoon stoffel®k aatuur- lljb measchrfgk leven. Mannen, als b.v, 'k nosm nu maar es 'a paar categories als advokaten en jour nalisten, meenon ze, die hebben aigenlfjk maar een wereldsch beroep. 'n Advokaat zit vaak ia de boosheid. 'n Journalist in ds „politiek" en dat is in den regel ook niet veel soeps En ddt deert mg, otn "t beroep. Dat óók een „goddelijk beroep" is Waarin mes óók di hooge en lieiüge roe ping heeft, om zgn God te diesen gei dat, door de genade des Hriligsn Geest es ook we! degelp doan kan. Er zijn, Godlofneg sdvokaten en journa listen en „soortgeigke lieden" n de wereld, die h;t door Gods ontfermende genade ge leefd hebben, om eiken morgen weer hun knieën fa buigen en Aen Heere om Zija hulp en leiding te smeeken, óók bij hun werk; óók ais ze straks een misdadiger verdedigen moeten of over ds rotte e» gore plekken in de samenleving ea over allerlei boosheden 30 ceat per regel. GEEN GÜEDEOOPEE HORLOGE BAN BIJ fW m w**! M» fflflBvS IwawS&tffiffiftörai1 WiteJteSE? üBfSEL 'i3nIsRg3ï Ss-sa® wRB *a«! iTOflBW raraS GOUDEN ZILVEREN en BYQUTER1E-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogelijk?!! prijs. Massieve gladde RINGEN. Bisouder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparation.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1