iiers CO. Woensdag 1 September 1920 p) Antirevolutionair wr ''HjfF Orgaan EN HOC SIGNO VINCES ^ren Capes afwerking. sris. N. LEZER. w. Bedrijfsorganisatie of Sociaiisatia 31 AUGUSTUS 1320. f 29.» en ns veiling gehouden uwproducten iederen im. 4 uur in hótel lepeen, sjalotten, enz. WEZEN dagen, bij de plaatselijke vei- zending zorgdragen, tenen. BESTUUR- zers van de ode". - EM Beddenzaak. iLEN PIRKS3LAND. DEL Afd, «Hartelust" PARTIJEN. MGIjottmiu. u j te zijn, NGE-NEZ. &ij de Veemarkt, «J aargang N\ 2629 voor de Kuidhollandselie en Keenw^ebe Eilanden. BOEKHOVEN Zenen, Alle voor Redactie bestemd,. Advertenties en verdere Administratie franco toe zenden aan de Uitgevers. R. H. EL 3. U fvSiddslhainis. Brlswei uit iiii Centrum. I apstraat 28 Rot- met de artikelen EEN TWEEüïï SORTING en een i als op Bedden, n 10745 .Rdam. het voo! den Landbou» er alvorens hg overgaat i te waterpassen. Teneinde n zich tot ondergeteeken- met succes hebben ultge- 'c Inlichting te verstrekken, H.BU1ZEN met kragen» 1 dralneering verzekerd te izaam aanbevelend, 17462 Fark, Darmstad Pe elers Motordorschma- reerend. Aanbevelend 'ur betrek, dus uit eerste sorm verlagen, garandeer ?gen vollen pris terug, als Jver de kwaliteit tevreden ifken BORDEAUX 1.-. f 1 50 enz. WITTE BOR- BARSAC 1.60. ZOETE en 1.60. PORTWIJN, li TE PORTWIjN 1.5o! .40 en ƒ2.-. VERMOUTH 2.75, 3.— en f 3.80, enz. in 3 soorten 1.60, ANDEWIJN en JENEVER lelegen station. I T0£&EZQKBEN. IDDELHARNIS. 16997 FABRIKAAT fEN, SOMMELSRIJK lij de Levensverz. Mil. R. V. S. snelheid! gunstig zijn. ngen voldoet, verplichtingen voldaan heefl rzekeringen nimmer worden verhoogd, r zich hei best zich te kunnen waarborgen, ooie tarieven en voorwaarden heeft, isalvorens bij haar verzekerd f bediende hun toekomst by haar waarborgen, te taneven en voorwaarden Joor den - JiiuneLHARMg AM ADRES „BAART". i. Speciale Reparatie xamsxwsxi-! 'Deze Courant versch^nt eiken WOENSDAG ets ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS pes drie maanden franco per post 75 Cent bjj voornltbetaiiiisg, BUITENLAND by vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s SCJMMELSDIJK, Telefoon Intercommunaal No. 202, ADVERTENTIËN 15 Ceuï pet regei, RECLAMES 30 Cent per reges. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.. Advartsstiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Een van de hoofdfouten van 't So- I cialisme is zijn kSassestrijdtheorie, af gedacht van het feit, dat de praktijk een weinig milder is dan die theorie, wat blijkt uit den wenseh der S.D.A P. naar Sociale wetgeving, die den socialen strijd verzacht wat blijkt uit 't Vak- vereenigingswezen met zijn contracten, die scheeve verhoudingen recht zetten en loonstrijden kunnen voorkomen. Maar de socialistische theorie deugt niet, want edeze is, dat beide partijen, Kapitaal en Arbeid, uit hun aard naar hun beginsel onverzoenlijk tegenover elkander staan en noodzakelijk volgens den drang van dat beginsel elkaar op leven en dood moeten bestrijden. Hoe zij aan die theorie komen, zullen we in dit artikel niet bespreken, maar dat de theorie zóó is, staat vast, en waarom de theorie niet deugt, behoeft voor geen enkel Chris ten nader betoog, omdat bij naar Gods Woord, als de volle »W©fc en de Pro feten* belijdt, en Daar den Cathechismus als »somm&« erkent, dat we God moe ten liefhebben boven alles en onze naasten als ons zelf. Er staat in onzen Cathechismus Vr, 3, Waaruit kent gij uw ellende? AntwUit de Wet Gotis. Vr. 4. Wat elscht de Wet Gods van ons AntwDat leer! ons Christus inééaehoofd- som: Matih 22 37 40Gij zult liefhebben m den Hsere, uwen God, met geheel uw hart, dj met geheel uw ziel, met geheel uw verstand en met geheel uwe kracht. Dit is het eerste en het groote gebod. En het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uwen naasten liefhebben ais u zei ven Aan deze twee geboden hangt de gaasehe Wet en de Profeten. Vr. 5 Kunt gij dit alles voikomenlljk houden Antw.Neen, want ik ben van nature ge neigd, God en mijn naaste te haten. In deze belijdenis der kerk ligt dus als dogma vastten eerste dat 't Ka pitaal den Arbeid moet liefhebben en dat de Arbeid het Kapitaal moet lief hebben niet in hun ondeugden en gru welen van weerszijden maar bij hun optreden naar de Wet Cods, en ten tweede, dat Kapitaal en Arbeid toezicht op eikaars zonden moeten houden, om dat zij allebei van nature geneigd zijn hun God en elkaar te haten De theorie dar klassenstrijdleer is dus onbijhelsch en daarom aanvaarden wij ze nimmer, al zien we weldat juist door de zonde er tusschen Kapitaal en Arbeid wederzijdsch [zeer ongunstige verhoudingen bestaan. Maar dan moe ten, zoo is de Christelijke leer, éndoor Wedergeboorte des harten én door Soeiale Wetgeving én door Vakorga nisatie de »harten< van Kapitaal en Arbeid naar elkaar komen. En door Bedrijfsorganisatie, segt de Roomsch Katholiek, die zich tegen Socialisatie verklaart. Wat is Bedrijfsorganisatie, volgens R.-Kath. bedoelen? Het is de organi satie van het bedrijf door middel van het collectief Arbeidscontract, waarbij het doel voorzit het geheeie bedrijf, 't productieproces dus, zóó te regelen en te leiden, in het belang van het algemeen, dat de patroon eenerzijds voldoende be looning vindt als ondernemer, en de arbeider anddSjjijds een mensch waar dig bestaanverkrijgt. De eerste stap in de richting der Bedrijf organisatie is dus het collectief arbeidscontract dat, anders dan ineensimpelcontracttusschen werkgever en werknemer, betrekking heeft op het geheeie Bedrijf, op 't Boe renbedrijf, het Tuinbouwbedrijf, Han delsbedrijf, Scheepvaartbedrijf Metaal bedrijf, Houtbedrijf en zoovele andere bedrijven. Een collectief contract wordt dus niet afgesloten met een werkgever of met 'een groot werkgever maar met een Werkgeverscombinatie én een Werk nemerscombinatie, die samen in één bedrijf, dat een heel Land bestrijktpro- duceeren. Juist, omdat het ga t om 't algemeen welzijn, om alle arbeiders, moet de Bedrijfsorganisatie geen zaakje zijn van een klein baasje, want diens invloed in het zakenleven en op het productieproces der maatschappij is na tuurlijk nihil of nietsmaar wil men cp dat proces invloed oefenen, dan moe en de groote werkgevers in èèn vak de handen ineen slaan, en met de duizenden werklieden, die ze hebben, samen overleggen over de hoeveelheid productie, de tijdduur, het loon enz. enz. Dan kan, ais alie groote Bedrijven dat doen, uit den hnidigen chaos wat orde geboren worden, Samenwerking tussehen duizenden kan aanleiding zijn tot orde in de levens- en arbeidsverhoudingen. In de Bedrijfsorganisatie blijft de patroon patroon, bij de Socialisatie valt de patroon uit, ten eerste omdat zijn eigendom als grondbezitter b.v. ont eigend wordt, zij 't ook tegen redelijke vergoeding maar dan toch ontei gend om dan dat eigendom aan de Gemeente, de Provincie of den Staat over te geven, die de opperste controle voeren over productie, winst, verlies, reserve, afschrijvingen enz. bijgestaan door onder-corftroleurs, en uitvoerders, die heeten directeuren en ingenieurs en vakvereenigingsleiders, maar ten tweede valt de patroon uit, niet bij bedrijfs organisatie, maar wei bij Socialisatie, omdat bij de eerste de arbeider in technische en commercieele zaken niet wordt erkend, maar èn da techniek (fabriek, machinerieën) èn da handel of negotie voor Binnen^ en Buitenland aan den patroon of de Vennootschaps- directeurea blijft overgelaten. Hoofdzaak in de Bedrijfsorganisatie is da alge- meene loonregeling, maar in techniek en "negotie mag d.e werknemer geen beslissende stem hebben, die is voor de Ondernemers maar wel een advisee- rende. Wat da prijspolitiek aangaat hebben de arbeiders m zoo'n bedrijf, maar ook de geheeie gemeenschap, be lang erbij hoe hoog men de prijzen opvoert, want gaan deze te hoog, dan koopt 't publiek niet meer, en ligt heel de bedrijfsorganisatie tegen den grond, want dan ontstaat er overproductie, werkeloosheid, met al de treurige ge volgen voor fabrieken, machinerien en huisgezinnen en dan men met 't hoe goed bedoelde collectief contract toch niets meer beginnen. Dan is 't verzwakt. Er is dus m die Bedrijfsorganisatie een Consumentenraad, bestaande uit werkgevers, die produceeren, uit mid denstanders, die distriburea, uit leaders der vakorganisaties, die een oog in 't zeil houden op de prijsregeling. En die Consumentenraad is niet 't minst ge wichtige deel in dit groote productie stelsel. De werkgever is gediend van flinke prijzen dat verhoogt zijn winst. De werknemer in 't bedrijf is ervan gedienddat verhoogt zijn loon, maar de middenstander en de burgerij heeft van de hooge prijzen groot verdriet, omdat er dan geen handel meer in dat artikel is, waar dan nog bij komt, dat de hooge dagloonen in zoo'n reuzenbe drijf toch weer verslonden worden door de hooge prijzen der levensbenodigd heden. Men ziet 't in onze dagen, hoe weinig die hooge loonen bij zoo dure prijzen beteekenen, men komt tegen woordig met f 4 per dag niets verder dan vroeger met f 2. In de bedrijfsorganisatie is dus de Consument,enrat d een zeer voornaam college. In R. K, kringen is nog al verwach ting van het nieuwe productiestelsel. In Socialistischen kring acht men de waarde niet hoog, omdat de winstma- ker of eigenaar in dat stelsel blijft en dus 't kapitalisme nog baas is. In Liberalen kring is er ook scham per over gesproken omdat 't particulier initiatief een strop wordt omgedaan. In Ac tire v, kring dito, men ziet in zoo'n organisatie den ouden Gildentijd terug, doch in haar donkere zijde om kleine bazen 't leven onmogelijk te ma ken, alie concurrentie te dooden en zoo eigen wilskracht en ondernemingsgeest te dooden. In elk goval: de R.-K. bedrijfsorga nisatie is een poging om het produc tiestelsel een minder karakter te schen ken. En 't is alles nog in kiem, Afwachten, wat liet over 25 jaar wezen zal. Salarissen ven Burgemeesters. De jaarwedden zonder de verhoogingen worden door de Ged. St. met ingang vaa 1 Jan. 1921 aldus vastgesteld 630—1000 f 1800 en 4 verhoog, ad 100 1001—1500 t 2100 en id. ad 125 1501 - 2000 f 2400 en ld. ad 125 2001-3001 f 2700 en id. ad 150 3001-4000 f 3100 en id. sd 150 4001-6000 f 3500 en ld. ad 175 Pj^is kindertoeslag ad f 100 p. kind vanaf 't 4ij kind. Van deze salarissen gaat 20% af, als een Burg. bv. ook Secretaris ig, is iemand Burg. vats twee of meer ge meenten, waar hij niet woont, dan gaat er 40% af. Ea zelfs mag er in de gemeente, waar hij wel woont, nog 10% af. De salaris verhoogingen zin mooi maar die kortingen bederven 't zaakje. En daarom zouden we de Raadsleden onzer dorpen its ernstige overweging gaven, vooral daar, waar, zooats 'X op om eiland ook wer kelijk zoo is, er enkele Burgemeesters van 2 en 3 dorpen z?jn dat onze Raadsleden arset die kortingen ernslig rekeuiug houden. Deae verlagen de salarissen in hooge mate ea dat is in dezen tgd ook voor een Burg. een groote schadepost. Tal van gemeenten xljn er, waar men de kortingen laat vallen ert op ons Eiland is Midöh. een prachtig voorbeeld. Al woont de heer Bouman in Somm. toch geeft Middelh. hem zijn volle salaris en kort niets. Eere aan den MIddh. Raad. Maar zoo kon 't toch elders in Steileudam en Goeree ook gaan» Ook zoo in Dirksiand, Herkingen en Me lis sant. Late men ia dezen duren tijd ook voor z|n Burgemeester zorgen. Dat eert een Gemeenteraad De geboortedag van onze geliefde vor stinne, een dag die eed goed antirevolutionair en calvinist den danktoon doet ruiachsn uit het voor Oranje kloppend harte naar omhoog, gepaard met de bede: „O, God spaar Haar nog lange voor Volk en Vaderland I" Steeds wa® er oorsaak voor dien danktoon en dat gebed, maar inzonderheid de jure 1920 Is het, dat we dankensstof te over hebben. Want waar rondom ons overheden het aureool, van te z%n„Overheid bf de gratie Gods" woest van het hoofd wlerd gerukt, en alle eer en achting, die elk onderdaan teur verschuldigd is, inboetten, daar staat önzs landsvrouwe nog vast en sterk aan het hoofd van Staat, is ons Vaderland nog het Konink rijk der Nederlanders en bleef het snoer Gcd, Nederland en Oranje, onverbroken- En dat juist, waar ook in ons land de re volutie geest driest rond waart. Een geest die er op uit is de bestaande orde omver te werpen, de dictatuur van het proletariaat allerwege uit te roepen, het kapitalisme te slechten en de Koningin te outroonea. Te midden van deze ontketening der woeste hartstochten viert onze vorstin haar achtste lustrum, ongeschokt gehandhaafd in de posi tie alleen een Nassau telg waardig. Dat geeft ons dankensstof. Maar er is ook oorsaak tot gebed. Want uit .de gedragingen van ons volken Vaderland kan God geen reden nemen ons in deze begunstigde positie te behouden. Onze nationale zonden z|n niet minder dan van onze geburen. Onze afwringen ook ais volk getuigen tegen ons. Het Godverzaken en de Godvergetenheid schrijdt ook ten onzent Hemelhoog, ca als God ons Vorstenhuis en Vaderland blyft be- waken, te midden van de revolutiezee die woelt en bruischt cn dreigt, dan heeft H| alleen reden genomen uit zichzelve. Daarom is er oorzaak tot gebed voor hef geloovig deel der natie. En by dat gebed geldt het ook weer als overal: Ora et labcra, bid en werk. Er moet ook gewerkt worden. Met e«rv ge bed voor onze vorstinne kan een christen niei volstaan. Meer daa ooit hebben we met terdaad te toenen dat we anti-revolutionai ren en calvinisten zijn ook ten opzichte van den troon. Een dure roeping ook tegenover het Oranjehuis rust op ons. Naast God moet de vorstinne op oh3 kun nen rekenen in deze bange dagen. Dan alleen hebben we recht om te bidden en mogen wc hopen op verhooring vaa het gebed. Een nieuw jaar gaat de landsvrouwe in. We weten niet wat het haas brengen zal. Maar we kennen de historie, die God hield met Oranje en Nederland. En op grond van die historie scheppen we moed onrverder te gaan. Gooi heeft bemoeienis mei Nederland en Hij laat niet varen het werk Zijner Han den; Hij slaat, maar Hij behoudt. God, Nederland en Oranje klonk het sinds eeuwen, zoo klinkt het nog en zoo bigve het. Haar tot inaig verbonden aan dat van ons vaderland, en beider lot tn den Hand van den AimsiChtige, die ons behouden wil! Een gezegend jaar bidden wij ook den Heere af voor het persoonlijk-en familieleven van coze Kinlngin. Zoo het! Schriftelijk beantwoorde vragen. Op vragen van den heer Oud, betreffende den bouw van een woning voor den directeur der R. H. B. S. teMiddel- h r n 1 s, luidt het antwoord van den minis ter van onderwas: De directeur der Rijks- hoogcre burger school te Middelharnis woont, van ongeveer 1 Mei j.l. af, met z?n vrouwen drie kinderen in het schoolgebouw en heeft daartoe in ge bruik de directeurskamer als woonvertrek, en ais slaapvertrekken de wachtkamer voos dec. conciërge en die voor de buiteniceilicgen. Het onderwijs behoeft hierdoor geen na deel te ondervinden, aangezien in het gemis van genoemde, voor zooveel noodig, voorzien is door eee directeurskamer in te richten in de bibliotheek, terwijl voor den cocgierge een tijdelijke loge in de vestibule getimmeid woidt. Aan een wachtlokaal voor de buiten- leerHngcn is niet zoo driügend behoefte, dat in het gemis daarvan tijdelijk zou morden worden voos zien. Het laboratorium, hetwelk volgens het leer plan eerst by deu aanvang van, het vijlde studiejaar, d. i. met ingang van 1 September a,s., voor het onderwas zal moeten dienen, Is slechts een enkele maal door den directeur voor andere doeleinden dan die van het on derwijs gebruikt. Na 1 September zal dit niet meer geschieden De ondergeteekende meent dat het overi gens, ook in verband met het hieronder me degedeelde, aanbeveling verdient, den be- staanden toestand voorshands te bestendigen. Inderdaad ztjn onderhandelingen aar ge knoopt omtrent den aankoop van een perceel grond te Middeiharnls, ten einde daarop een directeurswoning te bouwen. De geëischte koopsom f 4000, is billijk te noemen. Bestek en teekecingen voor eeu op bedoeld terrein te boawen directeurswoning z|n nog niet gereedderhalve kan een raining van de bouwkosten nog slfechts benadereed wor den gegeven. Deze kosten worden aanvan- keiyk door den rijksbouwmeester op ongeveer f 30000 geschat. By herhaling is gebleken, dat te Middel- harnis en in de onmiddellijk aangrenzende gemeenten geen voor het doel geschikte woning te huur of te koop is. Welisééamaai een huis te koop aangeboden, doch een van wege den ondergeteekende ingesteld onderzoek wees uit, dat dit perceel voor een ambts woning voor den directeur te klein was, ter- wtjl voor uitbreiding geen gelegenheid be stond. Bovendien was de koopsom voor de solide gebouwde woning te hoog. Zeer zeker zou ondergeteekende aan den aankoop van een geschikt pand de voorkeur geven boven bouw van rgksweger Indien zulks met minder kosten mogelijk ware. De kass daarop sch|nt echter uitgesloten. En wijl de huisvesting van den directeur In het schoolgebouw uiteraard slechts een tijdeiyk karakter mag dragen, meent de ondergetee kende, dat eerlang met den bouw van ee woning een aanvang zal moeten worden ge maakt. 132 Amice. ik mag immers veronderstellen, dat het bijöeische verhaal bekend is? Saulus imn Tarses, de latere Paulus, is een heftig vervolger van de volgelingen van den geheeten Jezus van Nazareth, van Jezus Christus, die op Golgotha was gekruisigd. Aan Palestina alleen had hU niet genoeg. Hij begeerde brieven om naar Damascus te reizen en daar de vervolgingen voort te zetten. Wat 1 caret? ons die enkels woorden in Handelingen 9 Dat Saulus niet alleen een fel vervolger van de Christenen was, maar ook, dat hij zich met geweld tegen het Christendom ver zette. Hg zag in het Christendom geen heil het was hem een gruwel in de oogen. We dienen daarop bij de beoordeelirjg van Saulus, den lateren Paulus, wel te letten. HIT'was dïrpersonificatie van den natuur lijken mensch. De natuuiiijke mensch, de mensch, bela den met den vloek der zonde werpt God en" met Hem zija Zoon, Jezus Christus, verre van zich. Hij meent, dat de weg naar hef geluk een heel andere is, dan wel tien Christus op zijn omwandelingen op aarde heeft aangewezen als de etnige weg, die tot zaligheid leidt. De natuurlijke mensch wil er niets van weten, dat het geluk niet op deze aarde is te vinden, maar dat de wet des Heeren moet worden betracht. Zoo was het ook gesteld met Saulus, die Jezus haatte met een doodelijken haat. Evenals de natuurlijke mensch den dingen des levens ziet, soo zag ook Saulus ze, en daarom ging hij lijnrecht in tegen de weg van onzen God. God had echter met Saulus een heel an deren weg voor. Saulus moest Paulus wor den, En het is ons bekend, hoe Hg den ver volger van Zgn grooten Zoon verscheen op den weg naar Damascus. Hem omscheen snel- l|k een licht van den Hemel, zoo lezen we. En nu het merkwaardige» Hij was niet soeais zij, die met hem wa ren veiwonderd. Deze zullen sïch stellig hebben afgevraagd, wat dat toch mocht zijn» Saulus niet. Hg vroeg ocmlddeljkHeere, wat wilt G|, dut ik doen zal Daaruit blijkt dus, dat h| wist, van wien dit helle licht, zoo midden op den dag af komstig was Maar daaruit blijkt ook, dat Saulus toen geen Saulus meer, maar een Paulus gewor den was. Z^n kracht is gebroken, s|n zonde-kracht. Hg wil rich onderwerpen aan den wil van God, Hg wil schikken naar God. De blaadjes zgn dus door.de vrg macht Gods juist omgekeerd. De vervolger is een beigder; de tegen stander een vriend geworden. Hg wordt een verdediger van den leer die hg verafschuwde, wier volgelingen h§ achterna joeg, ais een veldhoen op de bergen, ia wier dood hg mede eea welbehagen had. Die èène vraag„Heere wat wilt gy, dat ik doen zal geeft die omkeering ten volle aan. We aaaschouwen dat wonder, maar be grijpen doen we het niet Toen ik ais mgn dagtekst dit bekende schriftgedeelte las kwanten bovenstaande overwegingen in mg op. Maar nog meer. Bij mg op kwam ook deze vraag„Heeft de geschiedenis, die zich door in een punt des tQds op den Damasce ner ivcg afspeelde, ook iets te zeggen tot oas, menschen van de twintigste eeuw, tot ons, die leven in een felbeivogen, ia een ge weldigen t|d Ik meen van ja.. ik meen, dat de vraag van Saulus„Heere wat wilt ?M dat ik doen zal?", de rechte vraag is, die ook wij geregeld op de lippen moeten nemen. We mogen immers njet onzen eigen weg gaan? Niet alleen voorgons eigen gcestel|k leven, voor onze persooniyke verhouding tegenover God. Neen, die vraag geldt op alle terrein van het leven, wy beschouwen dat niet als een last. Integendeel, dat is juist het voorrecht van den belyder van den grooten Naam des Heeren, dat h| met zgn God wil en mag rekenen. Wy kunnen geen Christenen in het ver borgen zin. Dat mag ook niet. We mogen

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 3