iiers
CO.
Woensdag 1 September 1920
p)
Antirevolutionair wr ''HjfF Orgaan
EN HOC SIGNO VINCES
^ren Capes
afwerking.
sris.
N. LEZER.
w.
Bedrijfsorganisatie of
Sociaiisatia
31 AUGUSTUS 1320.
f 29.» en
ns veiling gehouden
uwproducten iederen
im. 4 uur in hótel
lepeen, sjalotten, enz.
WEZEN dagen,
bij de plaatselijke vei-
zending zorgdragen,
tenen.
BESTUUR-
zers van de
ode". -
EM
Beddenzaak.
iLEN
PIRKS3LAND.
DEL Afd, «Hartelust"
PARTIJEN.
MGIjottmiu.
u j te zijn,
NGE-NEZ.
&ij de Veemarkt,
«J aargang N\ 2629
voor de Kuidhollandselie en Keenw^ebe Eilanden.
BOEKHOVEN Zenen,
Alle
voor
Redactie bestemd,.
Advertenties en verdere Administratie franco toe
zenden aan de Uitgevers.
R. H. EL 3. U fvSiddslhainis.
Brlswei uit iiii Centrum.
I
apstraat 28 Rot-
met de artikelen
EEN TWEEüïï
SORTING en een
i als op Bedden,
n 10745
.Rdam.
het voo! den Landbou»
er alvorens hg overgaat
i te waterpassen. Teneinde
n zich tot ondergeteeken-
met succes hebben ultge-
'c Inlichting te verstrekken,
H.BU1ZEN met kragen»
1 dralneering verzekerd te
izaam aanbevelend, 17462
Fark, Darmstad Pe
elers Motordorschma-
reerend. Aanbevelend
'ur betrek, dus uit eerste
sorm verlagen, garandeer
?gen vollen pris terug, als
Jver de kwaliteit tevreden
ifken BORDEAUX 1.-.
f 1 50 enz. WITTE BOR-
BARSAC 1.60. ZOETE
en 1.60. PORTWIJN,
li TE PORTWIjN 1.5o!
.40 en ƒ2.-. VERMOUTH
2.75, 3.— en f 3.80,
enz. in 3 soorten 1.60,
ANDEWIJN en JENEVER
lelegen station.
I T0£&EZQKBEN.
IDDELHARNIS. 16997
FABRIKAAT
fEN, SOMMELSRIJK
lij de Levensverz. Mil. R. V. S.
snelheid!
gunstig zijn.
ngen voldoet,
verplichtingen voldaan heefl
rzekeringen nimmer worden
verhoogd,
r zich hei best zich te kunnen
waarborgen,
ooie tarieven en voorwaarden
heeft,
isalvorens bij haar verzekerd
f bediende hun toekomst by
haar waarborgen,
te taneven en voorwaarden
Joor den
- JiiuneLHARMg
AM ADRES „BAART".
i. Speciale Reparatie
xamsxwsxi-!
'Deze Courant versch^nt eiken WOENSDAG ets ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS pes drie maanden franco per post 75 Cent bjj voornltbetaiiiisg,
BUITENLAND by vooruitbetaling f 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS s
SCJMMELSDIJK,
Telefoon Intercommunaal No. 202,
ADVERTENTIËN 15 Ceuï pet regei, RECLAMES 30 Cent per reges.
BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan..
Advartsstiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
Een van de hoofdfouten van 't So-
I cialisme is zijn kSassestrijdtheorie, af
gedacht van het feit, dat de praktijk
een weinig milder is dan die theorie,
wat blijkt uit den wenseh der S.D.A P.
naar Sociale wetgeving, die den socialen
strijd verzacht wat blijkt uit 't Vak-
vereenigingswezen met zijn contracten,
die scheeve verhoudingen recht zetten
en loonstrijden kunnen voorkomen. Maar
de socialistische theorie deugt niet, want
edeze is, dat beide partijen, Kapitaal en
Arbeid, uit hun aard naar hun beginsel
onverzoenlijk tegenover elkander staan
en noodzakelijk volgens den drang van
dat beginsel elkaar op leven en dood
moeten bestrijden. Hoe zij aan die theorie
komen, zullen we in dit artikel niet
bespreken, maar dat de theorie zóó is,
staat vast, en waarom de theorie niet
deugt, behoeft voor geen enkel Chris
ten nader betoog, omdat bij naar Gods
Woord, als de volle »W©fc en de Pro
feten* belijdt, en Daar den Cathechismus
als »somm&« erkent, dat we God moe
ten liefhebben boven alles en onze
naasten als ons zelf. Er staat in onzen
Cathechismus
Vr, 3, Waaruit kent gij uw ellende?
AntwUit de Wet Gotis.
Vr. 4. Wat elscht de Wet Gods van ons
AntwDat leer! ons Christus inééaehoofd-
som: Matih 22 37 40Gij zult liefhebben
m den Hsere, uwen God, met geheel uw hart,
dj met geheel uw ziel, met geheel uw verstand
en met geheel uwe kracht. Dit is het eerste
en het groote gebod. En het tweede, daaraan
gelijk, is: Gij zult uwen naasten liefhebben
ais u zei ven Aan deze twee geboden hangt
de gaasehe Wet en de Profeten.
Vr. 5 Kunt gij dit alles voikomenlljk
houden
Antw.Neen, want ik ben van nature ge
neigd, God en mijn naaste te haten.
In deze belijdenis der kerk ligt dus
als dogma vastten eerste dat 't Ka
pitaal den Arbeid moet liefhebben en
dat de Arbeid het Kapitaal moet lief
hebben niet in hun ondeugden en gru
welen van weerszijden maar bij hun
optreden naar de Wet Cods, en ten
tweede, dat Kapitaal en Arbeid toezicht
op eikaars zonden moeten houden, om
dat zij allebei van nature geneigd zijn
hun God en elkaar te haten
De theorie dar klassenstrijdleer is dus
onbijhelsch en daarom aanvaarden wij
ze nimmer, al zien we weldat juist
door de zonde er tusschen Kapitaal en
Arbeid wederzijdsch [zeer ongunstige
verhoudingen bestaan. Maar dan moe
ten, zoo is de Christelijke leer, éndoor
Wedergeboorte des harten én door
Soeiale Wetgeving én door Vakorga
nisatie de »harten< van Kapitaal en
Arbeid naar elkaar komen.
En door Bedrijfsorganisatie,
segt de Roomsch Katholiek, die zich
tegen Socialisatie verklaart.
Wat is Bedrijfsorganisatie, volgens
R.-Kath. bedoelen? Het is de organi
satie van het bedrijf door middel van
het collectief Arbeidscontract, waarbij
het doel voorzit het geheeie bedrijf, 't
productieproces dus, zóó te regelen en
te leiden, in het belang van het algemeen,
dat de patroon eenerzijds voldoende be
looning vindt als ondernemer, en de
arbeider anddSjjijds een mensch waar
dig bestaanverkrijgt. De eerste stap
in de richting der Bedrijf organisatie is
dus het collectief arbeidscontract dat,
anders dan ineensimpelcontracttusschen
werkgever en werknemer, betrekking
heeft op het geheeie Bedrijf, op 't Boe
renbedrijf, het Tuinbouwbedrijf, Han
delsbedrijf, Scheepvaartbedrijf Metaal
bedrijf, Houtbedrijf en zoovele andere
bedrijven. Een collectief contract wordt
dus niet afgesloten met een werkgever
of met 'een groot werkgever maar met
een Werkgeverscombinatie én een Werk
nemerscombinatie, die samen in één
bedrijf, dat een heel Land bestrijktpro-
duceeren. Juist, omdat het ga t om 't
algemeen welzijn, om alle arbeiders,
moet de Bedrijfsorganisatie geen zaakje
zijn van een klein baasje, want diens
invloed in het zakenleven en op het
productieproces der maatschappij is na
tuurlijk nihil of nietsmaar wil men
cp dat proces invloed oefenen, dan
moe en de groote werkgevers in èèn
vak de handen ineen slaan, en met de
duizenden werklieden, die ze hebben,
samen overleggen over de hoeveelheid
productie, de tijdduur, het loon enz. enz.
Dan kan, ais alie groote Bedrijven dat
doen, uit den hnidigen chaos wat orde
geboren worden, Samenwerking tussehen
duizenden kan aanleiding zijn tot orde
in de levens- en arbeidsverhoudingen.
In de Bedrijfsorganisatie blijft de
patroon patroon, bij de Socialisatie valt
de patroon uit, ten eerste omdat zijn
eigendom als grondbezitter b.v. ont
eigend wordt, zij 't ook tegen redelijke
vergoeding maar dan toch ontei
gend om dan dat eigendom aan
de Gemeente, de Provincie of den Staat
over te geven, die de opperste controle
voeren over productie, winst, verlies,
reserve, afschrijvingen enz. bijgestaan
door onder-corftroleurs, en uitvoerders,
die heeten directeuren en ingenieurs en
vakvereenigingsleiders, maar ten tweede
valt de patroon uit, niet bij bedrijfs
organisatie, maar wei bij Socialisatie,
omdat bij de eerste de arbeider in
technische en commercieele zaken niet
wordt erkend, maar èn da techniek
(fabriek, machinerieën) èn da handel
of negotie voor Binnen^ en Buitenland
aan den patroon of de Vennootschaps-
directeurea blijft overgelaten. Hoofdzaak
in de Bedrijfsorganisatie is da alge-
meene loonregeling, maar in techniek
en "negotie mag d.e werknemer geen
beslissende stem hebben, die is voor de
Ondernemers maar wel een advisee-
rende. Wat da prijspolitiek aangaat
hebben de arbeiders m zoo'n bedrijf,
maar ook de geheeie gemeenschap, be
lang erbij hoe hoog men de prijzen
opvoert, want gaan deze te hoog, dan
koopt 't publiek niet meer, en ligt heel
de bedrijfsorganisatie tegen den grond,
want dan ontstaat er overproductie,
werkeloosheid, met al de treurige ge
volgen voor fabrieken, machinerien en
huisgezinnen en dan men met 't hoe
goed bedoelde collectief contract toch
niets meer beginnen. Dan is 't verzwakt.
Er is dus m die Bedrijfsorganisatie
een Consumentenraad, bestaande uit
werkgevers, die produceeren, uit mid
denstanders, die distriburea, uit leaders
der vakorganisaties, die een oog in 't
zeil houden op de prijsregeling. En die
Consumentenraad is niet 't minst ge
wichtige deel in dit groote productie
stelsel. De werkgever is gediend van
flinke prijzen dat verhoogt zijn winst.
De werknemer in 't bedrijf is ervan
gedienddat verhoogt zijn loon, maar
de middenstander en de burgerij heeft
van de hooge prijzen groot verdriet,
omdat er dan geen handel meer in dat
artikel is, waar dan nog bij komt, dat
de hooge dagloonen in zoo'n reuzenbe
drijf toch weer verslonden worden door
de hooge prijzen der levensbenodigd
heden. Men ziet 't in onze dagen, hoe
weinig die hooge loonen bij zoo dure
prijzen beteekenen, men komt tegen
woordig met f 4 per dag niets verder
dan vroeger met f 2.
In de bedrijfsorganisatie is dus de
Consument,enrat d een zeer voornaam
college.
In R. K, kringen is nog al verwach
ting van het nieuwe productiestelsel.
In Socialistischen kring acht men de
waarde niet hoog, omdat de winstma-
ker of eigenaar in dat stelsel blijft en
dus 't kapitalisme nog baas is.
In Liberalen kring is er ook scham
per over gesproken omdat 't particulier
initiatief een strop wordt omgedaan.
In Ac tire v, kring dito, men ziet in
zoo'n organisatie den ouden Gildentijd
terug, doch in haar donkere zijde om
kleine bazen 't leven onmogelijk te ma
ken, alie concurrentie te dooden en zoo
eigen wilskracht en ondernemingsgeest
te dooden.
In elk goval: de R.-K. bedrijfsorga
nisatie is een poging om het produc
tiestelsel een minder karakter te schen
ken. En 't is alles nog in kiem,
Afwachten, wat liet over 25 jaar
wezen zal.
Salarissen ven Burgemeesters.
De jaarwedden zonder de verhoogingen
worden door de Ged. St. met ingang vaa
1 Jan. 1921 aldus vastgesteld
630—1000 f 1800 en 4 verhoog, ad 100
1001—1500 t 2100 en id. ad 125
1501 - 2000 f 2400 en ld. ad 125
2001-3001 f 2700 en id. ad 150
3001-4000 f 3100 en id. sd 150
4001-6000 f 3500 en ld. ad 175
Pj^is kindertoeslag ad f 100 p. kind vanaf
't 4ij kind.
Van deze salarissen gaat 20% af, als een
Burg. bv. ook Secretaris ig,
is iemand Burg. vats twee of meer ge
meenten, waar hij niet woont, dan gaat er
40% af. Ea zelfs mag er in de gemeente,
waar hij wel woont, nog 10% af.
De salaris verhoogingen zin mooi
maar die kortingen bederven 't zaakje.
En daarom zouden we de Raadsleden onzer
dorpen its ernstige overweging gaven, vooral
daar, waar, zooats 'X op om eiland ook wer
kelijk zoo is, er enkele Burgemeesters van
2 en 3 dorpen z?jn dat onze Raadsleden
arset die kortingen ernslig rekeuiug houden.
Deae verlagen de salarissen in hooge mate ea
dat is in dezen tgd ook voor een Burg. een
groote schadepost.
Tal van gemeenten xljn er, waar men de
kortingen laat vallen ert op ons Eiland is
Midöh. een prachtig voorbeeld. Al woont de
heer Bouman in Somm. toch geeft Middelh.
hem zijn volle salaris en kort niets.
Eere aan den MIddh. Raad.
Maar zoo kon 't toch elders in Steileudam
en Goeree ook gaan»
Ook zoo in Dirksiand, Herkingen en Me
lis sant.
Late men ia dezen duren tijd ook voor
z|n Burgemeester zorgen.
Dat eert een Gemeenteraad
De geboortedag van onze geliefde vor
stinne, een dag die eed goed antirevolutionair
en calvinist den danktoon doet ruiachsn uit
het voor Oranje kloppend harte naar omhoog,
gepaard met de bede: „O, God spaar Haar
nog lange voor Volk en Vaderland I"
Steeds wa® er oorsaak voor dien danktoon
en dat gebed, maar inzonderheid de jure 1920
Is het, dat we dankensstof te over hebben.
Want waar rondom ons overheden het
aureool, van te z%n„Overheid bf de gratie
Gods" woest van het hoofd wlerd gerukt, en
alle eer en achting, die elk onderdaan teur
verschuldigd is, inboetten, daar staat önzs
landsvrouwe nog vast en sterk aan het hoofd
van Staat, is ons Vaderland nog het Konink
rijk der Nederlanders en bleef het snoer Gcd,
Nederland en Oranje, onverbroken-
En dat juist, waar ook in ons land de re
volutie geest driest rond waart. Een geest
die er op uit is de bestaande orde omver te
werpen, de dictatuur van het proletariaat
allerwege uit te roepen, het kapitalisme te
slechten en de Koningin te outroonea. Te
midden van deze ontketening der woeste
hartstochten viert onze vorstin haar achtste
lustrum, ongeschokt gehandhaafd in de posi
tie alleen een Nassau telg waardig.
Dat geeft ons dankensstof.
Maar er is ook oorsaak tot gebed.
Want uit .de gedragingen van ons volken
Vaderland kan God geen reden nemen ons
in deze begunstigde positie te behouden.
Onze nationale zonden z|n niet minder
dan van onze geburen.
Onze afwringen ook ais volk getuigen
tegen ons.
Het Godverzaken en de Godvergetenheid
schrijdt ook ten onzent Hemelhoog, ca als
God ons Vorstenhuis en Vaderland blyft be-
waken, te midden van de revolutiezee die
woelt en bruischt cn dreigt, dan heeft H|
alleen reden genomen uit zichzelve.
Daarom is er oorzaak tot gebed voor hef
geloovig deel der natie.
En by dat gebed geldt het ook weer als
overal: Ora et labcra, bid en werk.
Er moet ook gewerkt worden. Met e«rv ge
bed voor onze vorstinne kan een christen
niei volstaan. Meer daa ooit hebben we met
terdaad te toenen dat we anti-revolutionai
ren en calvinisten zijn ook ten opzichte van
den troon. Een dure roeping ook tegenover
het Oranjehuis rust op ons.
Naast God moet de vorstinne op oh3 kun
nen rekenen in deze bange dagen. Dan alleen
hebben we recht om te bidden en mogen wc
hopen op verhooring vaa het gebed.
Een nieuw jaar gaat de landsvrouwe in.
We weten niet wat het haas brengen zal.
Maar we kennen de historie, die God hield
met Oranje en Nederland. En op grond van
die historie scheppen we moed onrverder te
gaan. Gooi heeft bemoeienis mei Nederland
en Hij laat niet varen het werk Zijner Han
den; Hij slaat, maar Hij behoudt.
God, Nederland en Oranje klonk het sinds
eeuwen, zoo klinkt het nog en zoo bigve het.
Haar tot inaig verbonden aan dat van ons
vaderland, en beider lot tn den Hand van den
AimsiChtige, die ons behouden wil!
Een gezegend jaar bidden wij ook den
Heere af voor het persoonlijk-en familieleven
van coze Kinlngin.
Zoo het!
Schriftelijk beantwoorde vragen.
Op vragen van den heer Oud, betreffende
den bouw van een woning voor den
directeur der R. H. B. S. teMiddel-
h r n 1 s, luidt het antwoord van den minis
ter van onderwas:
De directeur der Rijks- hoogcre burger
school te Middelharnis woont, van ongeveer
1 Mei j.l. af, met z?n vrouwen drie kinderen
in het schoolgebouw en heeft daartoe in ge
bruik de directeurskamer als woonvertrek, en
ais slaapvertrekken de wachtkamer voos dec.
conciërge en die voor de buiteniceilicgen.
Het onderwijs behoeft hierdoor geen na
deel te ondervinden, aangezien in het gemis
van genoemde, voor zooveel noodig, voorzien
is door eee directeurskamer in te richten in
de bibliotheek, terwijl voor den cocgierge
een tijdelijke loge in de vestibule getimmeid
woidt. Aan een wachtlokaal voor de buiten-
leerHngcn is niet zoo driügend behoefte, dat
in het gemis daarvan tijdelijk zou morden
worden voos zien.
Het laboratorium, hetwelk volgens het leer
plan eerst by deu aanvang van, het vijlde
studiejaar, d. i. met ingang van 1 September
a,s., voor het onderwas zal moeten dienen,
Is slechts een enkele maal door den directeur
voor andere doeleinden dan die van het on
derwijs gebruikt.
Na 1 September zal dit niet meer geschieden
De ondergeteekende meent dat het overi
gens, ook in verband met het hieronder me
degedeelde, aanbeveling verdient, den be-
staanden toestand voorshands te bestendigen.
Inderdaad ztjn onderhandelingen aar ge
knoopt omtrent den aankoop van een perceel
grond te Middeiharnls, ten einde daarop een
directeurswoning te bouwen. De geëischte
koopsom f 4000, is billijk te noemen.
Bestek en teekecingen voor eeu op bedoeld
terrein te boawen directeurswoning z|n nog
niet gereedderhalve kan een raining van
de bouwkosten nog slfechts benadereed wor
den gegeven. Deze kosten worden aanvan-
keiyk door den rijksbouwmeester op ongeveer
f 30000 geschat.
By herhaling is gebleken, dat te Middel-
harnis en in de onmiddellijk aangrenzende
gemeenten geen voor het doel geschikte
woning te huur of te koop is. Welisééamaai
een huis te koop aangeboden, doch een van
wege den ondergeteekende ingesteld onderzoek
wees uit, dat dit perceel voor een ambts
woning voor den directeur te klein was, ter-
wtjl voor uitbreiding geen gelegenheid be
stond. Bovendien was de koopsom voor de
solide gebouwde woning te hoog.
Zeer zeker zou ondergeteekende aan den
aankoop van een geschikt pand de voorkeur
geven boven bouw van rgksweger Indien
zulks met minder kosten mogelijk ware. De
kass daarop sch|nt echter uitgesloten. En
wijl de huisvesting van den directeur In het
schoolgebouw uiteraard slechts een tijdeiyk
karakter mag dragen, meent de ondergetee
kende, dat eerlang met den bouw van ee
woning een aanvang zal moeten worden ge
maakt.
132
Amice.
ik mag immers veronderstellen, dat het
bijöeische verhaal bekend is?
Saulus imn Tarses, de latere Paulus, is
een heftig vervolger van de volgelingen van
den geheeten Jezus van Nazareth, van Jezus
Christus, die op Golgotha was gekruisigd.
Aan Palestina alleen had hU niet genoeg.
Hij begeerde brieven om naar Damascus te
reizen en daar de vervolgingen voort te
zetten.
Wat 1 caret? ons die enkels woorden in
Handelingen 9
Dat Saulus niet alleen een fel vervolger
van de Christenen was, maar ook, dat hij
zich met geweld tegen het Christendom ver
zette. Hg zag in het Christendom geen heil
het was hem een gruwel in de oogen.
We dienen daarop bij de beoordeelirjg van
Saulus, den lateren Paulus, wel te letten.
HIT'was dïrpersonificatie van den natuur
lijken mensch.
De natuuiiijke mensch, de mensch, bela
den met den vloek der zonde werpt God en"
met Hem zija Zoon, Jezus Christus, verre
van zich.
Hij meent, dat de weg naar hef geluk een
heel andere is, dan wel tien Christus op zijn
omwandelingen op aarde heeft aangewezen
als de etnige weg, die tot zaligheid leidt.
De natuurlijke mensch wil er niets van
weten, dat het geluk niet op deze aarde is
te vinden, maar dat de wet des Heeren moet
worden betracht.
Zoo was het ook gesteld met Saulus, die
Jezus haatte met een doodelijken haat.
Evenals de natuurlijke mensch den dingen
des levens ziet, soo zag ook Saulus ze, en
daarom ging hij lijnrecht in tegen de weg
van onzen God.
God had echter met Saulus een heel an
deren weg voor. Saulus moest Paulus wor
den,
En het is ons bekend, hoe Hg den ver
volger van Zgn grooten Zoon verscheen op
den weg naar Damascus. Hem omscheen snel-
l|k een licht van den Hemel, zoo lezen we.
En nu het merkwaardige»
Hij was niet soeais zij, die met hem wa
ren veiwonderd. Deze zullen sïch stellig
hebben afgevraagd, wat dat toch mocht zijn»
Saulus niet. Hg vroeg ocmlddeljkHeere,
wat wilt G|, dut ik doen zal
Daaruit blijkt dus, dat h| wist, van wien
dit helle licht, zoo midden op den dag af
komstig was
Maar daaruit blijkt ook, dat Saulus toen
geen Saulus meer, maar een Paulus gewor
den was.
Z^n kracht is gebroken, s|n zonde-kracht.
Hg wil rich onderwerpen aan den wil van
God, Hg wil schikken naar God.
De blaadjes zgn dus door.de vrg macht
Gods juist omgekeerd.
De vervolger is een beigder; de tegen
stander een vriend geworden. Hg wordt een
verdediger van den leer die hg verafschuwde,
wier volgelingen h§ achterna joeg, ais een
veldhoen op de bergen, ia wier dood hg
mede eea welbehagen had.
Die èène vraag„Heere wat wilt gy, dat
ik doen zal geeft die omkeering ten
volle aan.
We aaaschouwen dat wonder, maar be
grijpen doen we het niet
Toen ik ais mgn dagtekst dit bekende
schriftgedeelte las kwanten bovenstaande
overwegingen in mg op.
Maar nog meer. Bij mg op kwam ook
deze vraag„Heeft de geschiedenis, die zich
door in een punt des tQds op den Damasce
ner ivcg afspeelde, ook iets te zeggen tot
oas, menschen van de twintigste eeuw, tot
ons, die leven in een felbeivogen, ia een ge
weldigen t|d
Ik meen van ja..
ik meen, dat de vraag van Saulus„Heere
wat wilt ?M dat ik doen zal?", de rechte
vraag is, die ook wij geregeld op de lippen
moeten nemen.
We mogen immers njet onzen eigen weg
gaan? Niet alleen voorgons eigen gcestel|k
leven, voor onze persooniyke verhouding
tegenover God. Neen, die vraag geldt op
alle terrein van het leven, wy beschouwen
dat niet als een last. Integendeel, dat is
juist het voorrecht van den belyder van den
grooten Naam des Heeren, dat h| met zgn
God wil en mag rekenen.
Wy kunnen geen Christenen in het ver
borgen zin. Dat mag ook niet. We mogen