nniafijk ==J Zaterdag 7 Augustus 1920. 35et# Jaargang N". 2622 voor de Znidhollaiidsciie en Zeeuwsche Eilanden Eerste Blad. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SÏGNO VINCES T. <3k MMB SCHE npen 2,69 orten oom. Handel at 73 DAM. jges en an. rceftuin 192. es 111 ven II Vrijz. Domosratsn en hun Godsdienst. INGEZONDEN MEDEDELINGEN. 23 Boschlaan 23, Rotterdam, J. G. KLEIH0RST, ioschlaan 23, ROTTERDAM. OP DEN UITKIJK. in Reparateur. it voor het fen van GAS MEN. AARDEN en ate Veeverz. tagt premie- l&gent 17278 W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. GEEN GOEÜKOOPEIl HORLOGE DAN BIJ i t aanbevolen. pel- en Peren- Bessen, Fram- leesters, Rosen vak behoort, m voor aanleg iiinen. 18182 RFLAKKEE te !g) is op eiken dienden GRA- ewenscht geeft gen, diemoch- 17461 I AGENTEN skamermeu- len, Linnen- ichilderfen, iten Bufiet- lubfauteuls, iblementen, Kapokma- atfndekens, ens. Spot- es voorjon- jlanncn. lovenhuls ROTTER- 12800. van een tehuis je, zoo ge wilt, aan. Onderweg zult wel trek hroom brengen het station te II id zoojuist ge- fauteuil naar stekend. I afnemen. Hf ver het minder- i was niet zoo t. Hij betaalde van schatrfke ardige practfk. edacht, hemde maar schrikte want steekhou- edenen kon zij at zf hem niet had vernomen, tven zoo nauw Deze Courant versebfnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bf vooruitbetaling, BUITENLAND bf vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDUK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regsi. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zf beslaan. Advertentien worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Aan ons opschrift is reeds merkbaar dat we de politieke partij bedoelen, niet de leden als menschen, maar, welke de staatkundige beginselen van den Vr. D. bond belijden. Over het harteleven hun gemeenschapsleven met God in 't private leven, blijven we met teeder- Jieid af. Of Vr. Dem. naar do kerk gaan liuia hun Bijbel lezenwe laten dat ter zij als van privaten aard. Maar we hebben wel 't recht te vragen: Hoe staat 't met Uw publiek optreden Hee is Uw publieke verhouding tusschen Politiek en Godsdienst Misschien zegt een lezer: Wel dat is géén vraag waard want al ivat Try zinnig is erkent geen Godsdienst op publiek terrein, en in elk geval niet de Waarheid der Heilige Schrift als Openbaring Gods door en in Jezus Christus, 't Is immers ,,de" an tithese: Rechts belijdt Openbaring én Rede, maar Links alleen de Rede. Eu beide erkennen ze de kracht en macht der historie, der volkstraditien, der overgeleverde zeden en gewoonten, na tionale gevoelens en heerschende be grippen, waarmee elke partij rekening houdt als kruidjes-roer me niet. •dl vemte# En toch schrijven we over de Vr. Dem. en den godsdienst, omdat daar wat aan 't handje geweest is, wat bij geen enkele Linksche partij is overko men. We werden er weer aan herin nerd, toen we den Vrijz. Democraat" van 3 Juli 1920 doorlazen waar de beginsel-verklaring staat afgedrukt. En wel punt 3 Het geestelijk leven van het volk verdient de belangstelling en den steun der Overheid, Och armedat regeltje is nu het povere overschot van een te hoog ge mikte bestuurs wensch. Want dat povere regeltje heeft een historie achter den rug. Dat zit em zoo Op de Algem. Verg. van den Vrijr. Dom. Bond op Zaterdag en Zondag 9 en 10 Nov. 1918 zou on der meer het voorstel van 't Hoofdbe stuur behandeld worden om een com missie te benoemen, die 't werkprogram en de beginselverklaring zou bezien en hieromtrent zoo tijdig voorstellen aan 't Hoofdbestuur zou doen, dat deze op de Algemeene Verg. in't voorjaar 1919 konden behandeld worden. De voorjaarsvergadering is gehouden op Zaterdag en Zondag 17 en 18 Mei '19 waar de Beginselwijziging werd besproken in punt 3. De beginselver klaring telt n.l. drie puntenhet eerste gaat over de politieke democratie; het tweede over de economische democratie en het derde over de ideèele of geeste lijke democratie. De Commissie had voorgesteld om dat derde punt, hetwelk er nooit geweest was, in te lasschen, om daarmee te voldoen aan den wensch van eenige Vrijz. godsdienstigen, die in de Beginsselverklaring graag zoo'n getuigenis over de waarde van den godsdienst zagen opgenomen. Punt 3 zou dan zoo luiden: De hooge waarde van den gods dienst voor 'tvolksleven worde erkend. Het Staatkundig boleid behoort ech ter vrij te zijn van theologische dog matiek. Ongelijke toekenning van rechten wegens geloofsovertuiging is verwerpelijk, Door de Afd. Alkmaar was echter voorgesteld om alinea 1 te schrappen en slechts te lezen: „De godsdienst wordt beschouwd als pri aatzaak" Door Gro ningen was voorgesteld om te lezen: Het Staatkundig beleid sta neutraal tegenover de verschillende godsdiens tige richtigen. Door Koevorden en Hasr- lem was voorgesteld om heel punt 3 te laten vervallen. Door Breda was voorgesteld om zóó te lezen„Onverschil lig, hoe over de waarde van den gods dienst voor het volksleven worde geoor deeid, bekomt het staatkundig beleid vrij te zijn van theologische dogmatiek on gelijke toekenning enz. Rotterdam wilde lezen:,Iedere gods dienstige overtuiging wordt geëerbie digd." Apeldoorn stelde voor: „Hoewel de hooge waarde van den godsdienst niet ontkennende, behoort het Staat kundig beleid echter vrij te zijn van theologische dogmatiek. Ongelijke toe kenning van rechten wegens geloofs overtuiging is ontoelaatbaar. Den Haag en Gouda wilden de eerste alinea schrap pen. Uit deze amendementen bleek al, dat aliaea één van punt 3 in geen goede aarde gevallen was, en uit de gevoerde perspolemiek in de Vrijz. De- mocr. van die dagen en de Commissie moet dan ook haar redactie terugne men. Er was geen animo, geen sijm pathie voor te winnen. Daarom schreef ook mr. Marchant op 24 Mei '19 over de gevoerde debatten„De Commissie zal tevens overwegen of in een andere formulearing dan zij had voorgesteld een aannemelijke verklaring is vast te stellen betreffende de „ideele" belangen. Het schijnt, dat 't woord „godsdienst" daarin zal moetea worden vermeden. Dit woord immers blijkt aanleiding te geven tot velerlei misverstand. Wel licht zal ook hier een nadere verkla ring van hen, die op de aanvulling prijs stellen dit misverstand kunnen wegnemen," In de Vr. Democr. kan men over die „misverstanden" iets lezen maar we volstaan met over te nemen 't kort verslag uit de „N. R, Ct. van '19 waar staat: Aan de orde was de bespreking over punt III van het ontwerp-beginselverklarlng (de godsdienst-clausule). Dit punt is door de commissie van redactie teruggenomen. Prof. dr. Pit. Kohnstamm (Amsterdam) zeide niet met de meerderheid van Amsterdam mee te gaan, welke de godsdienstformule geheel wenscht weg te latenomdat te dezen op zichte te veel verschil van opinie tusschen de leden zou bestaan, Spr. meende, dat het principieele verschil tusschen de leden niet zoo groot is als vele meenen. Hf verklaarde zich vóór een formuleering van het standpunt van den V. D. Bond ten aanzien van den godsdienst. Spr. wees erop, dat de V. D. bond een zuiver staatkundig lichaam is, waarin alle mogelf ke godsdienstige stroomlagen kunnen zf n vereenigd. Daarom moet echter van alle individueele leden worden verlangt, dat zf, als goede democraten, hun godsdienstige overtuiging niet aan anderen opdringen. De Bond mag dan ook nooit propaganda maken voor een bepaalde godsdienstige richting. Dit neemt echter niet weg, dat de erkenning van allen, ook van atheïsten en agnostici kan worden gevraagd, dat de godsdienst van hooge waarde is voor een deel van het volk. Spreker meent, dat er behoefte is aaneen punt III (godsdienst) na punt I en II. Punt i bespreekt de politieke democratie, punt II de economische democratie en daarnaast kan een formuleering van de Ideëele democratie niet worden gemist, omdat de V. D. Bond geen economische bond Is, welke economische regeling het hoogst acht. De V. D. Bond meent echter, aldus spr., dat een democrati seering van de economie noodlg is om te kuunen geraken tot de grootste ontplooiing van de geestelijke krachten van het volk. (Applaus.) Intusschen meende spr., dat deze vergade ring niet tot een juiste formuleering van punt III zal kunnen komen. In de partf leeft niet uitsluitend het mate rialisme, maar door weglating van punt III zou de «ehfn worden gewekt, dat de partf wel uitsluitend materialistisch is en dat zou velen, die overigens de beginselen van de partij zfn toegedaan, er van kunnen af schrikken zich bij de partf aan te sluiten. Dit nu mag niet geschieden, vooral thans niet, nu de vrouwen kiesrecht zullen krfgen en velen van haar wellicht tot een politieke partf zullen toetreden. De vrouwen vooral mogen niet door een schijn van materialisme worden «(geschrikt. Om deze reden vooral zal een paragraaf betreff:nde de ideëele be ginselen in de verklaring moeten komen en spr. hoopte, dat de commissie van redactie een nieuwe lezing zal samenstellen. De heer Winkel (Den Haag) bestreed op neming van punt III. Iff vreesde, dat het nog zoover zou komen, dat de vergadering van den V. D Bond met gebed zou worden geopend. De heer Th. Ketelaar hoopte, dat dit punt niet zal worden opgenomen in de beginsel verklaring. De clausule zou den godsdienst opnemen in de partf en dat mag niet, meen de spr., omdat de godsdienst een zuiver persoonifke zaak is, welke niet in de poli tiek thuis behoort. Dat de vrijz.-dem. willen, dat alle religieuze stroomingen door den wetgever gelijkelijk worden behandeld,spreekt van xelf en behoeft niet meer in de beginsel verklaring te worden opgenomen. „Onze beginselen op politiek en econo misch gebied", aldus de heer Ketelaar, „binden ons. Zoodra wij echter komen op ander terrein is de band verbroken." Er moet, meende hij, niet naar worden gestreefd, op dit terrein een band te behouden. Hf waarschuwde er tegen em door op neming van een godsdienstige clausule men schen vrouwen speciaal —tot de parlf te lokken, die het overigens met de beginselen niet eens zfn. Het is goed zooveel mogelfk leden te hebben, maar men moet toch ook rekening houden met de hoofdbeginselen der partf, Spr. wil den godsdietst zuiver privaatzaak houden „Willen wf, zoo besloot hf, de vonk van tweedracht in onze partf brengen, dan moet de godsdienstige clausule in de be ginselverklaring worden opgenomen." Van verschillende zijden werd het voor en tegen van de clausule overwogen. Mevrouw Kleyne (Culemborg) zag in de opneming van de godsdienstige clausule een streven om te komen tot een samengaan met de christelfke partfen. Ds. Onnén (Helder) sprak den wensch uit, dat „de invloed" van den godsdienst worde erkend. De voorzitter stelde voor dat de commissie van redactie zal pogen een clausule te ont werpen, wetke de verschillende groepen zal kunnen bevredigen. Deze clausule zal dan een volgende vergadering worden voorge legd. Aldus is besloten. Eu er is nu een nieuwe clausule ge komen n.l. Het geestelijk leven v.an het volk verdient do belangstelling en don steun der Overheid. Ieder zal toestemmen, dat het een povere gedachte is, waarmee de Begin selverklaring als punt 3 eindigt. Maar 't kon niet anders, en 't kan niet an ders, als oen partij uit leden bestaat die den Godsdienst niet als Geopen baarde Waarheid Gods erkennea. En de commissie haalde zelf 't paard van Troje in, toen ze er de aandacht in haar concept op vestigde, dat de be doelde godsdienst ia geen geval „theo logisch dogmatiek1' mocht wezen. Maar wat moest ze dan wöl zijn Zoodra de Godsdienst onbelijnd is d.i. zonder be paalde leerstellingen of dogma's optreedt die iemand, zegge als leiddraad, als richting zijns levens, slechts als voor waardelijke opzijzetbare meeningen aan vaardt en zich veroorlooft ze opzegbaar te verklaren, zooals men contracten opzegt en zich er van ontdoet, omdat ze ons te lastig en te knellend wor den zoedra de theologische dogmatiek verdwijnt, blijft slechts iets nevelachtigs over- Dan is 't niet meer Godsdienst, wat men belijdt, maar religie dan is de dienst van den Eenigen, persoonlijken eeuwigen God in een slechts aanvoelen van een Hooger", van een „Opperwe zenvervluchtigd. Dan moet men als de Vrijz. Democr. afzien van 't woord „Godsdienst", maar daarvoor noodwen dig kiezen: „het geestelijk leven', en dat woord voldoet werkelijk alle vrij zinnigen, alle theisten, alle deisten, alle pantheïsten, alle ethischen, alle moder nen, die in de Vr. Democr. als in een organisatie te zamen huizen. Maar van den beginne aan was 't duidelijk, dat de Partij als Partij met, 't woord godsdienst" en dan zonder „dogmathiek niets kon beginnen. Dat kunnen alleen de Rechtsche partijen omdat deze aan absolute, eeuwige waarheden vasthouden, die God, een persoonlijk God in den Hemel óf zelf of door zijn Zoon Jezus Christus heeft laten verkondigen. Geen enkele Vrijzinnige kan met 't woord Godsdienst iets concreets zeg gen. 't Is hem of vaag, of hij is zelf bij 't belijden van dien Waren God een inkonsekwent man die God er kent in de Kerk, voor zijn gemoed maar Hem opzij zet in de Staatkunde Ook dan is 't vlaggen niet algemeen. 't Was nooit zoo en 't is nog zoo niet. Vooreerst zfn daar de socialisten, die'tuit begirsel niet doen. Zf maken wel geen op- zettelfe propaganda tegen het Koningschap of het Huis van Oranje, snaar zf zfn krach tens hun beginsel voor 'n republiek. In hun stelsel is het koningschap geen plaals. Er was een tfd, lang geleden, dat de so cialisten van tóén, vinnig tegen de(n) Koning- fin) schreven en spraken. Dat was in de „oude beweging". Menig relletje is daardoor ontstaan. De socialisten van de volgende generatie deden anders. Die gingen terecht van de onderstelling uit Als wf positief aan onze beginselen de zege weten te vezekeren, dan valt vanzelf negatief bet koningschap weg. Daar staat 'n vastgewortelde boom. Nu kan ik op tweeërlei manier probeeren, dien boom tegen den grond te krf gen, In de eerste plaats neem ik een scherpe bfI en begin te hakkenaltfd maar weer, op de zelfde plaats 'n klein eind boven den grond. Met eiken slag wordt de snede dieper jk ga den gar,schen stam rond en eindelfk bf een laatsten slag, kraakt hf, wankelt en valt en ik mag maar zorgen, dat ik niet 30 cent per regel. GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS allea tegen de laagst mogelfken prfs. Massieve gladde RINGEN. Bf ronder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparation. Nadruk verboden. Heden, terwijl ik dit schrff, is 't 2 Au gustus. Al vroeg van morgen, 'k denk dat nog vele Inwoners op één oor lagen, want de tfd dat reeds om zes uur 't geluid van allerlei arbeid in den zomer werd gehoord, is lang voorbf alleen bf 't boerenvolk over 't algemeen ziet men 't nog, dat de morgenstond goud in den mond heeft. Al vroeg vanmorgen, wapperde de vlag van den toren. Toch altfd weer 'n vroolfk gezicht Al hangt veel af van wind en weder en ook van de wfze, waarop de vlag op den toren wordt geplant. Dat k4u soms treurig zfn. Zoo, dat men zich afvraagt of men daar altemet een veelkleurig stuk waschgoed te drogen gehangen heeft, of een lap aan een stok bond, om voor de tuinen daar beneden als vogelverschrikker dienst te doen. De stok moet flink rechtop staan. De vlag royaal kunnen uitwaaien, 't Geheel een indruk maken van kracht en flinkheid en Seren moed. En dan droog weer en 'n flinke bries Die. wappert de vlag vroolfk uit. Verregende vlaggen, slap neerhangend, of zwaar scheren langs stok en dakgoot, het is een treurig gezicht; hoe eer men ze op bergt, hoe beter of 't is. Maar bf een stevi- gen bries, die de banen breed uitwaaien en 't dun doek klapperen doet in de lucht en dan bf vrolfk zonlicht; is een bevlagde plaats een opwekkend gezicht. De vlaggen op 2 Augustus kon ik tellen. De openbare gebouwen: raadhuis, toren, postkantoor, de woning van den burgemeester en nog een paar andere. Particulieren vlagden niet Op 31 Augustus Is dat iets anders. Temeer, wfl dan in den regel de gansche dag een feestelfk cachet heeft; er volks- en kinderfeesten plaats hebben; muziekkorpsen rondgaan; de scholen en ook wel sommige particuliere inrichtingen vaak een vrfe dag hebben, wordt er ook drukker gevlagd. 't Is dan ook de naamdag der Koningin. En hoezeer ook de wfze, waarop indertfd de Koningin—Moeder het regentschap heeft vervuld, ons nog een voorbeeld If kt, waar aan nu ooit elders tot een dergclfke taak geroepen wordt, zich spiegelen mag tocb ,ls zf, na de troonbeklimming harer Dochter vanzelf op de tweede plaats terug gekomen en zal zij zeker de laatste zfn, die 't ons volk kwalfk neemt, als het juist op den laaatsten Augustus zfn gehechtheid toont «na 't Konlngklfk Huis. door zfn val vetpletterd word. 'k Weet wel, de boomvellers doen't anders. Trékken tenslotte den boom Daarbeneden maar mij was 't cu maar om een beeld te doen. 'k Zou 't ook dnders kunnen aanleggen. Op een wfze, waarbf ik den stam en al wat verder boven den grond zich bevindt, onaan getast laat en toch den boom per slot van rekening op den grond krfg. Dan graaf ik dien grond rondom den stam uit Niet alleen vlak bf maar 'n heel eind in 't rond. Ik doe er mfn tfd over; ik haast mf niet. Maar telkens graaf ik weer wat dieper en verder en eiken keer, als ik weer wat wegge- graven heb en er zfn van die ffnere wortels losgekomen, dan neem ik de spa en snfd door een loodrechte beweging In den grond, de wortels af. Dat kan lang duren zoo. Maar de boom zal gaan kwfnen zoo. Totdat op een kwaden dag een geweldi gen wind opsteekt en de boom, die van zfn meeste steunsels langzaam en zeker beroofd is, met een geweldigen slag tegen den grond slaat. Dan is 't óók met den boom uit Welnu, volgens deze laatste methode gaan feltelfk bf ons de socialisten te werk. Zf vallen het Koningschap niet op directe wfze aanleggen den bf 1 niet aan den boom. Maar zf om- en ondergraven hem. Ze weten zeer goed, dat wanneer hier beginselen maar dc harten der menschen hebben ingenomen, de boom vanself vallen zal, zoodra er maar een storm opsteekt, zf behoeven er dan gee nerlei moeite meer voor te doen. Zf schrfven niet tegen 't koningschap. Zf praten er niet veel over. „Dat komt vanzelf*, denken ze. En gebeurtenissen, zooals in Nov.'18, van Troelstra's „vergissing" zfn een waarschu wing voor hen, die ze ook behoorlfk ter harte nemen, om n.l. voorzichtig te zfn. Ze hebben wel gegraven en gespit Maar de boom staat nog zeer vast 1 En se laten dan ook hun tegenzin jegens het koningschap in den regel alleen merken met de slag. Zelf vlaggen doen ze nooit. N.l. op geen enkel feest, dat in verband staat met gebeurtenissen in net vorstelfk huis. Nu vait dat niet zoo in 't oog. Wf zfn geen „vlaggerlg" volk. Alleen bf zeer enkele gelegenheden, zooals bf dc troonsbestf ging onzer Koningin en de bekende „kroningsfeesten", komt heel het volk er uit de plooi cu er Is ietterlfk geen stulp zoo kiein of er staat nog een vlaggetje op Doch dit herhaalt zich niet elk jaar. Dat zon te veel zfn voor ons volk. En dat staat in verband met de eigenaar dige karaktertrek, van ons, Nederlanders, dat wf niet met onze aandoeningen en gevoelens te koop loopen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1