TOEL Zaterdag. 31 Juli 1020. Antirevolutionair Iff Orgaan 1 IN HOC SIGNO VINCES - ÖMTE. I0i C 85,u Jaargang N* 2620 f#©r de SKuidliolIaiidselie en Zeeiswselie Eilanden* Eerste Blad. „Van binnen uit tiet hart d@s menschen." INGEZ0NDEN MEDEÖEELINGEN. 23 Boschlaan 23, x Rotterdam. J, G. KIEIHORST. ioschlian 23, ROTTERDAM. OP ÖEH UITKIJK. èi LeComte. Oostdijic 2(6. W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers, coEcarrcerende crk, ui. td.d. 21-7 'Ï7. 'efoon 11201. i cursus, p Afd. li. ea r. gramma's, op Maandag, a Donderdag op rapporten mmmisgsBmm f 1.25 p. fl, 1.70 p. fl, F 1.80 p. fl. f 1.90 p. fl. vsn tenminste ia eiectSK. zijst TEEVEN BSS&® Sssalpasfilles £?|gbaar in de 1F.LHOUWER juffrouw, met sg zij dat op Stetionswerk". emd zft," zei aa dienst kan fisend op haar gerust zin, ik lange, onge- aaa. in de Visch- vaa haar ge- gang had be- r. 't I? in het heenbrengen", g wat, Marie ast u op de leak er aan", n groote stad rie, wat bang n den omtrek het niet mee. onverschillig o aan gewoon liet onverant- n". si Marie, wat t vervolgd). Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling, BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDUK. Telefoon Intercommunaal Ne. 202, ADVERTENT1ËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGKN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters ea vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die si beslaan. AdvertentlEn worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Het Sociale leven kan werkelijk op 's menschen ziel een invloed ten goede of ten kwade uitoefenen Maar dat 't sociale leven de ziel der menschen be heer scht van die ziel de wortel is; en aiie structuur der Maatschappij, haar zeden en gewoonten, haar traditie, haar historie sinds eeuwen, haar handel en wandel imake 't Recht, 't Gezag, de Wet, familie- en huwelijksbanden,, eigendomsverhoudingen en wat grond slagen een Staat en Maatschappij nog al meer hebben dat die alle voo/t komen uit de sociale tosstanden, neen dat moge een dogma der Socialisten zijn, maar het onze is het niet. Gewis we zien wel aan 't Heden, dat b.v. de oorlog dernoraliseerend inwerkt op het Volksleven; dat de Mobilisatie en de Smokkelhandel en de Distributie en de Onmacht der Kerken, allerlei demoni sche invloeden hebben wakker geschud die hun wrange vruchten n">g jaren zullen doen dragen. Gewiswe zien wel aan 't Heden dat na den Oorlog enz. in 't hart veler arbeiders een revolutio naire neig id g is ontstaan of bij andere is geboren of ontvonkt een democra tisch inzicht, dat sinds jaren niet zoo diep bestond, en zich nu uit in een vragen naar Algemeen Mannen- en Vrouwenkiesrechtmeer Vrouwenrech ten, meer zeggenschap in de Bedrijfs organisatie, meer zeggenschap in het Buitenlandsch, diplomatiek beleid, meer grijpen naar macht, gedenke slechts de boycot over Hongarije. We ontkennen dus geenszins, dat de economische en sociale fundamenten waarop esn Maat schappij rust door zekere geweldige ge beurtenissen kunnen gaan dreunenge schokt kunnen worden bv door een oor log. en dat na zoo'n schok de bovenbouw der Maatschappij als door een aardbe ving wordt gewijzigd, zooals we dat nu zien in de opkomende revolutionaire agitaties en democratische eischen, die heel de wereld door, aan Staat en Maatschappij gesteld wordenmaar wat we beslist ontkennen is dit, dat die economische en sociale toestanden de oorsprong der Nieuwe Beweging zijn. Als dat waar was, zou immers ieder Staatsburger in derelfde richting die Nieuwe Orde zoeken. Maar het feit be staat dat er juist in de laatste twee jaren; juist tijdens en na den oorlog een geweldige anti-these ontstaan is tusschen Christendom en Socialisme. Denk voor Nederland slechts om de Novemberdagen 1918 en do politieke stakingen der Socialisten tegenover de Christelijke Werkliedrnorganisaties, die zich vierkant er tegen plaatsten. En toch Socialist en Chris!en hebben door dien oorlog, door dienzelfden oor log, allen, piecies even hard geleden maar voor den S.ocialist werd ze een aanleiding tot revolutionaire agitatie, en voor den Christen tot op bloeiende den ocratie wat krek't tegendeel is. Beiden, Socialist en Chris ten, leefden in dien Oorlog, droegen 't zelfde soldatenpak der mobilisatie torsten beide de ellende der levens middelenon.bering en der hooge huis huren, dure prijzen, woningnood, tekor ten maar bij den een leidt die ooriog tot oproer en bij den ander vermaant ze tot bedachtzaamheid om het kapot geslagen raderwerk voorzicht «lijk te repaieeren. Neonde sociale en economische on dergrond van een volk kan wel eeni- gen invloed op de menschhen uitoefe nen maar dat die ondergrond tevens over onze zielsuitingeu en de daadwer kelijke actie onzer zie1, beslissèn Neen, dat is t nbijbelsch, want „van binnen uit het hart der menrchen komen voort kwade gedachten, overspe'en hoererijen, doodslaan" (Mare 7 21). Als er wat in de wereld verandert ten slechte 't is uit ons hart. Als er wat ten goede verandert het is uit den Heiligen Geest óf door de Gemeene genadedie ook op eiken onwedergeboien mensch nochtans een heerlijk stempel drukken kan van geloof aan en gevoel voor Recht en Orde Gezag en Liefde, Tucht en Gehoorzaamheid, Mensrheamin en Barmhartigheid En wie nu den Staat wii iestauree- rea en andere Rechtsbegrippen onder dien Staat wil i schuiven, kan dat dus op tweeëriei wij re doen Hij ga arbei den aan de ziel der massa, aan 't hart van binnen uiten werkte dan óf heelend óf verpestend. Verpestenden dan laat ge die ziel in hare vuile bron maar opborrelen, be voider »van b'nnen uit« die kwade gedachten, die overspelen, die hoererijen, dat doodslaan dat eikaar haten en verwenschen, die jaloezie en verdere menschelijke driften en harts tochten. Kweek ze maar aan in Uw kind en jon elingschap en ge zult zien van binnen uit komt de vuilheid te voorschijn de gedachtenkring wordt al meer bercedeld en als kiezer en kieze res zult ge door Uw kiesrecht pogen om Uw foute rechtsbasis onder den Staat te schuiven, en 'zoo krijgt ge de droeve Maatschappij nog oneindig veel onmetelijke, Goddelijke kracht noodig, die dat binnenwerk omzet, finaal an ders zet, het onderste boven en het bo venste onder. Wondere Geest! die Hei lige Geest die van slecht goed maakt, van oud jong, van blind ziende, van doof hoorendej van In één woord: die woede e Geest heelt en geneest alles ea dus de heele. maatschappij. Maar wanneer komt die Geest en hoelang vertoeft hij „Vader, geef mij dien H. Geest" „Vader, geef ons volk in zijn geheel dien Geest!" Ja, zoo zal 't gebed wel moeten luiden. Maar die Gee3t zal ze'fs op dit gebed niet ko men ais er individueel en nationaal geen bhoofte bestaat om bedekte en publieke en geliefkoosde zonden ter stond los te laten. En die laat de Natie en het individu niet los, dan langs den weg van slagen en druk door een oefenschool van tegenspoed en l.e- vensdruk, zooals we die nu kennen, en nog meer zullen leeren kemien. En wat heeft onze ontroerde en zuch tende Maatschappij nu noodig Niet de leer der socialisten, dat men de Maatschappij maar goed moet maken en dat dan ^natuurlijkrecht en orde en liefde en vrede vanzelf hun hoogsten stand bereiken. Dat is een leer, die be gint »vau buiten uiten de Bijbel zegt »van binnen uit* Van binnen uitAccoordMaar de duiveldie Gods Woord op zijn duimpje kent, past dat nu ook toe En van binnen uit giet hij stroomen van haat en on recht en gruwel over de Aardehij bewerkt het toch al zondige hart en voedt 't op in de vreeze en vermaning des duivels Met hem gaat 't dus ver- 30 cent per regel. GEEN G0EDKOOPER HORLOGE DAN BIJ T. Q-. GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogeHJken prijs. Massieve gladde RINGEN. Bfl «onder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor rcparaüëu. droever want het vuile gif uit 't hart stroomt dan de wereld in, Uw Staat en Volk in, ea de demonen houden hun rondedans rondom het skelet, 't d rie geraamte van den eertijds dragelijken Staat. Dat is eene methodeop het hart verpestend inwerken en onder de mooiste en bedriegelijkste leugen en allerlei schijnschoon aanpresenteeiend de toe standen des Levens nog vei ergeren, door osgeloofs- en opstandspropganda, revolutionaire klanken, liederen eu da den. Er is nog een andere methode: op het hart hee'end inwerken en onder de allersimpelste leuze van het Gelooft alleenlijk* de snaren der consciëntie laten betokkelen door den H Geest en hen die Hij daarvoor als Zijn ge- willige knechten gebruiken wil in al de levenskringen waarin de mensch ?ich beweegt. En dst moet door den H. Geest alleen (behoude s de instru menten die Hij geb uikt als daar zijn ouders, school, kerk, omgeving, werk kring, familie enz.) omdat het hart van binnen zit ea dit voor niemand bereik baar is ten goede dan voor Hem. Ten kwade behoeft niemand ons te prikke len, het kwaad komt van binnen uit, van zelf, zoomaar, ais vuile bron het vuil opborrelend. Maar ten goede ie een keerd. Van binnen uit! hccoordWie kan dan anders herstellen en volkomen her f telien dan God, do Heilige Geest Niemand anders dan Hij. Hij kan we derbaren en genezen, individu en maat schappij, corporatie en organisatie, en alle elementen van 't Staatsleven. En Hij doet 't ook op deze ééne conditieTerug als mensch en volk naar Zijn wet en getuigenis in gehoor zaamheid aan Zijn bevel. En als die gewoon m enschel ij he plicht vervuld wordtals we slechts gehoorzaam zijn dan komt die Geest in die worsteling en strijd om gehoorzaamheid aan onzen God ons helpen. Niet uit plicht helpt de Geest; omdat we zoo gehoorzaam willen zijn, maar uit mededoogen, ken nende -ons begeeren, maar ziende den ontzaggelijken strijd van willen en niet doe En dan helpt de Geest, als een moeder haar kind, dat nog te k!e;n is om haar om den hals te vallen; Dan bukt moeder zich neer en zet zich ge bogen naast haar kind, en dan stroomt de liefde en moederlijke teerheid op de wangen van haar lieveling. Zoo doet de Geest! Hij heeft medelijden met onze zwak heden, maar gruwt van onze zonden. En daaromheil U, Maatschappij 1 maar doet 't booza uit uw midden weg, en wandel in gehoorzaamheid aan Zijn or dinantiën Hem na. En altijd maar bin nenwaarts kijken, wat daar huist. Want daar zit de vuile bron van onze onge rechtigheden Maar daarna opwaarts Ea altijd maar weer opwaarfs. Zeventig maal zevenmaal binnenwaarts zien, en schrikken van zichzelf, en zeventig maal zevenmaal opwaarts zien, of de Geest komen wil om daar binnen in, wéér wat te herstellen. >Van binnen uit 't hart des menschen komen voort kwade gedachten, over spelen, lioerer jen, doodslaan.» En gij Socialistendie dit ontkent, brengt ons, menschen, nooit uit de ei lende, maar wel nog dieper zal uw aller teleurstelling zijn, want gij meendet het verlossende woord te kunnen spreken door met den uiterlijken vorm der Menschheid ook zijn innerlijk te fatsoe neeren, maar de kwaal zit veel dieper. De Sociale kwestie is een zielekwestie. Herstellen van binnen uit! Nadruk verboden. 't Is nu eenmaal zoo, 'k ben een on- verbeteilQk krantenlezer. „Uw vak!" zal een lezer zeggen. „Ge moet wel, baasof gc wilt of niet I" Er is lets van waarmaar dan prgs Ik mezelf driewerf gelukkig, dat hetgeen m'n plicht is, tevens is een dagelijks weerkee- rend genot. Geen ongelukkiger mensch, dan wie z'n werk doet, omdat-ie moet, terwll hij er overigens in 't minst geen belang in stelt, er niets voor voelt. Ik vroeg eens aan een boerenkaeeht, of-ie 't nu toch niet gruwel! k vervelend vond, om tweemaal per dag, dat is dus zevenhon derd dertig maal per jaar onder de koeien te gaan zitten en dan altijd maar weer op dezelfde wijze aan de spenen te trekken. ,'k Mag 't graag doen!" was zijn ant woord." Als 't zoo is, dan is 't een zegen, 'n Zegen, als we met ons gansche hart iljn in ons „goddelijk beroep", van wat aard dit ook moge zijn. ik mag dan graag kranienlczcn. Dr. Kuiper heeft e3 'n heer verteld, dat hg als jongen reeds dol was op 'n krant en soms met 'n dagblad bi zich stil naar 'een hoekje cp den zolder sloop, om het daar eens op z'n gemak uit te lezen. Nu, zoo iets kan ik begrlpen, Ik sla ook zelden iets in een krant over: er zit soms leering, ja „copy" voor 'n kranienschrlver hetrelfde wat 'n taartje voor 'n bakvlsch of hazepeper voor 'n lek kerbek is in 't kleinste hoekje. Zoo las ik dan „Gemengde Be richten." 'n Platte landsdokter had vacantia, waarmee deze heeren niet worden verwend, 'kbeb er een gekend, die in twintig jaar geen week aaneen van zijn standplaats was geweest I en logeerde In Leiden. Ging met vrouw en dochter wandelen. En niet zoo'n groot wonder kwam in een chocoiadewlnkel terecht, Daar hadden ze 'n klein avontuur. Twee fabrieksmeisjes waren er voor hen binnen gegaan, en vroegen cr, elk voor zich, voor een rijksdaalder rumboonea. Niemand, die er iets van zei. Maar één der dames ze kunnen met haar blikken zoo welsprekend zin I gaf blijkbaar door oogenspei aan haar gezelschap te kennen„Wat 'n ssioepsters «In dat I" 't Geen een der meisjes opmerkte. Die toen, bij 't verlaten van den winkel, de dame letterlik in zuiver Laldsch toe voegde: „Ja, kaik maar, juf, froeger halte jullie die rommel en nou wal, stik maar Nu, over dien wensch wil ik zw|gen. 'n Stuk cultuur-leven van onzen tl dl Die „cultuur" heeft jiu ai vele jaren iang het christendom den rug toegekeerd en het ook niet ais de machtigste beschaving s factor willen erkennen. Alhuïsme zou het zinDe bloem zonder den wortel I En 't gevolg is geweest, dat millioenen dagelijks ademen In een levenssfeer van haat tegen wie zl, vaak ten onrechte, bevoorrecht achten in de maat- schappl en van dien generalen haat, is zoo'n ultnoodlging om te stikken een particuliere oprisping. Daar praat Ik nu niet verder over. Maar de rumbooneu-historle zelf, geeft me toch wel aanleiding om eenlge opmerkingen te maken. Het Is geen feit, dat op zichzelf staat, noch ook voeg Ik cr dadelijk bi een feit, dat alleen onder fabrieksmeisjes of in 't al gemeen onder spierarbddeis voorkomt. 't Is een symptoom van een zeer verbreid kwaad. De voorbeelden zin voor 't grijpen. Ieder ziet ze In zin omgeving, En de bladen deelen ze telkens mee, hoe wel ze dit helaas I wat erg eenzijdig doen. Nog een voorbeeld is b v. dat 'n „Aanplakker", in dienst van de stad Amsterdam, die Infestld 'n v/eeb lang bezig was, een groote schutting op den Dam met reclames te beplakken ea eiken d&g sin werk begon met 10 sigaren van 15 cent in den zak, die hl al plakkende oprookte ook. „Het Volk" spot met 't geval. Eu schffnt de mogelijkheid te willen ont kennen, coor verwijsing naar een spotprent van wijlen Hahn, alsof 't er bi zoo'n arbei der niet genoeg aanzit, om dergellke verte ringen te maken. Dan kent „Het Volk" z'n eigen luidjes niet. Voor een vijftig sigartn per dag, dat maakt voor ruim tien gulden per week en wou nu „Het Volk" beweren, dat b.v. een ongehuwd stadswerksnau ia Amsterdam, of 'n weduwnaar zonder kinderen, die som niet aan sigaren zou kunnen besteden? Het blad zal zelf wel beter weten. In zichzelf onmogelijk, is het feit allerminst en overigens laten we 't natuurlijk yoor re kening van het „blad", dat het voor 't eerst heeft publiek gemaakt. Als „Het Volk" In een andere richting zin ergernis had gelucht, zou ik 'i blad gelik gegeven hebben. Dit vind ik n 1. een treurige eenzijdigheid in de pers, dat men deze verkwisting, die helaas: een algemeene „nationale" kwaal geworden Is en onder alle standen voorkomt alleen schijnt te zien, ais zij in de kringen der spier-arbelders voorkomt, terwijl men ze b! anderen met stilzwijgen voorbijgaat. Toch wordt ze daar even goed en evea veelvuldig gevonden I 'k Zou welcens willen weten, wat er op één tnooiea middag in Den Haag en Sche- veningen'door den uitgaan den dames-midden stand, zoowel door haar die 't kunnen doen, als die 'I niet kunnen doen, bij de banket bakkers in de salons, in de theehuizen enz. aan „snoep" opgegeten wordt! Men zou van 't bedrag raar opkeken: Ik heb een heer gekend, die 't geld voor _'t grI pen had en eiken dag ettelijke sigaren van 30 ct, en bi voorkomende gelegenheden wel duurder ook, oprookte en weggaf, eilieveIs zin verkwisting minder erg dan die van den Amsterdamgchen aanplakker? Doen, veronderstel ik, kunnen beiden het. Zij betalen van hun eigen geld. En ze doen voorts niemand te kort Men moest hier, ook in de pers, het „ge lijke monniken, gelijke kappen." toepassen en „Het Volk" deed beter met wel tegen de eenzijdigheid te toornen, doch daarnaast ook met evenveel kracht de spilzucht te beslrl- den, ook ouder haar geestverwanten. Onderscheid wil ik, zeer zeker maken. Dat iemand, als hl in wat beter sociale positie komt, het er ook beter van neemt, billijk ik volkomen. 'k Hoop dat er ook onder onze lulden steeds meer zoo gevonden worden. En dat ze dan bovenal hun God danken mogen, die hun desa verruiming gaf en niet zullen ver geten hua tienden en eerstelingen te brengen in de schatkamer en zins tempels! Men herinnert zich de boter-affaire. Dat «I, die 't beter kunnen doea dan vroeger 'n stukje boter meer nemen op 't brood en 'a dikker kluitje in de pap smelten, vind ik uitstekend. Vroeger was 't vaak te schraal. Es duizendmaal liever 'n pond boier in 't lijf dan voor een rijksdaalder rumboonen of voor tien gulden sigaren ver paft! Ztifs km ik niet zoo erg verontwaardigd zin, dat ergens een gemeentewerkman 2'n „toeslag" bad gebruikt om 'n gram.foon te koopen. Hl kan celibatair «In geweest. Of 'n klein huishouden hebben gehad. En dan heeft hl toch werkellk meer aan 'n gramofoon-in-huis dan aan het slenteren buiten naar bioscoop en wie weet, waar meer heen. 'k Vind alleen, de gramofooa erger dan de harmonika en 'k zou onze chistellke arbei ders aanraden, als 't es lijden kan, om dan flink te snaren voor 'n eenvoudig orgel. Neen, ik predik geen „onthouding". Maar ai mldie vreesellke spilzucht I Die kanker van ons moderne leven I Ec waarlik: ik herhaal het, ze komt niet alleen In de kringen der arbeiders voor en ook niet onder de kinderen (Ier wereld alleen

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1