km Mop
Zaterdag 17 Juli 1020
Antirevolutionair Orgaan 1
IN HOC SIGNO VINCES
- EOtTBBBil,
ftelr. LeCoite.
)or OostdijlL 116.
COMTL
iNDEL
onderzoek.
35st* Jaargang N9, 2616
I
voor de Zuidhollanilselie en Zeeuwsche Eilanden.
„Ja kom, Socialisme, kom
UIT HET LEVEN.
INGEZONDEN MEDEOEEUNGEN.
T. Gk EXEIHOS
23 Bos&hiaan 23, Rotterdam.
J. 0. KLEJHORST, Boschlaan 23, ROTTERDAM.
I
fli
van BOOMEN
ËRSOONLIJK
MBER hunne
zoogenaamde
ededeeling dat
ala een groote
18328
IN
LANS
'SRSTÉEVEN.
f 1.25 p. fl.
f 1.70 p. fl.
f 1.80 p. fl.
f 1.90 p. fl.
131 Rotterdam.
W. BOEKHOVEN Zonen,
Aile stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Maar de Kerk van Christus spreekt
aldus»Die deze dingen getuigt zegt
Ja, Ik kom haastelijkj Amen! Ja kom
Heere Jezus
Hierin ligt de tegenstelling tusschen
Christendom en Socialisme. Beide zijn
appocaüptisch d. i. zij bezitten een ver
Vgezicht op een nieuwe Aarde, waarop
gerechtigheid wonen zal, maar't Chris
tendom verwacht de gerechtigheid door
aandeel in Christus en dus door en na
wedergeboorte der ziel, terwijl het So
cialisme den Christus wegschuift eu de
reformatie verwacht van de nieuwe
sociale toestanden die het hart der men-
schen veranderen zullen, want zóó zei
Marx en zoo zegt elke deskundige so
cialist: de menschen zijn wat hun so
ciale leven isl De zieletoestand der
menschen loopt evenwijdig aan zijn eco-
nomischen toestand, tegen welke Marxis
tische stelling de Christen een uit eeuw
in heeft gestreden door het woord der
Schrift: „In zonde ontvangen en ge
boren!"
En in het hart van eiken waardigen
socialist ligt de verzuchtingJa kom,
Socialisme, komwant hij zoo goed
'illals elk ander ziet, dat deze Aarde, hoe
vele voor hem miskende Algemeene
Genade er ook ten toon gespreid wordt
en er nog veel bekoorlijks is om te
leven, er nochtans ook een klacht der
gehee'.e Menschheid is„O, wanneer
o wanaeer komt nu toch een3 dat ge
luk waarnaar we hijgen. Wanneer zal
toch eens het gulden tijdperk aanbre
ken dat er vrede en Rust komt op die
vermoeide en zuchtende Aard."
fn Jezus Christus hoort dat zuch
ten der verlangende Menschheid, en
kent dat kermen der Schepping om
vrede en rust en geluk en Hij roept
in teedere ontferming: Kom en die
dorst heaft koraa, en die wil neme het
water des levens om niette En ze ko
men, die dorstigen en onrustigen en als
door onweder voortgedrevenen die ge-
loovigen, die willenden om te hooren
uit Zijnen mond: Ja Ik kom haaste-
lijk. Eu omdat Hij eerst komt, daarom
komen zij daarna en ontvangen rust en
vrede en geluk voor 't Heden en voor de
eeawigheidrust bij honger en gebrek,
geluk bij water en brood, vrede bij
anarchie en revolutie in de werelden
Maar dien Christus zag de Jood. Marx
niet. Hij, Israëliet, zag Hem aan als
een verleider, oproerling, des doods
schuldig, en daarom kon Marx, den
Socialisten vader, ook dien Christus
zijn volgelingen niet aanprijzen als den
Man die de rust der volken, der ge
meenschap, der gezinnen, der individuen
brengen zou, Maar hij zag wat anders.
Hij zag in de historie der volken evo
lutie. ontwikkeling, opklimming van
dierlijkheid naar mensch, van aapmensch
naar beschaafd mensch, en al maar be
schaafder naar mate de econo
mische en Bociale levensverhoudingen
beter werden totdat het Geluk
zou komen ala alle rotte maatschap-
Eijen met haar kapitalisme en winst-
onger verdwenen zouden zijn en het
Socialisme aanbrak, als Allen voor Allen
in de hartelijkste eenheid en gemeen
schap leven zonden, want in dat So
cialisme zouden de Sociale toestanden
hemelsch zijn, de Aarde een paradijs,
en de Johannes Openbaring met zijn
»Kom en die dorst heeft, komec zou
4oo* de pieuwe paradijstoestanden ia
Nederland en in Europa, in Amerika
en Japan, in vervulling treden
Amen, ja kom, Socialisme komEn
de menschen zullen dan beter en vol
maakt zijn omdat de productieverhou
dingen dan beter en volmaakt zullen
wezen. De juridische opbouw der Maat
schappij zei hij is gevolg van het sociale
leven, d.w. z. zooals de maag van een
mensch gevoed wordt zoo is zijnziele-
leven en zoo zijn de zedelijke verhou
dingen onder de menschenkinderen.
Ja, kom, Heere JezusEu de Geest
en de Brui i zeggen Kom
Zoo is de belijdenis des Christens,
Want ze geiooven, dat is, ze weten,
dat de zonde nooit, neen nooit, do r
sociale wantoestanden ontstaatnooit,
neen nooit, dcor sociale verbeteringen
in de hoogste volkomenheid zelfs, ier~
dwijnt.Do zonde is géén misdracht in
den menschgeen gebrek, geen uitwas,
geen tekort, geen zwakheid die door
verbeterde levensomstandigheden kan
opgeheven worden, maar ze is een
verdorvenheid der mensch alijke natuur,
zooals elke Christen met zijn Cateehis-
mis belijdt: Onze verdorven aard komt
uit den val en ongehoorzaamheid onzer
eerste voorouders, Adam ea Eva, in het
Paradijs, waar onze natuur a'zoo is
verdorven geworden, dat wij allen in
zonden ontvangen en geboren worden c.
En we zijn onbekwaam tot e enig goed
en geneigd tot alle kwaad, tenzij wij
door den Geest Gods wedergeboren
worden
Dat is 't ontberen van Vrede en
Geluk datte weten hoe ellendig
de Menschheid is onmogelijk in
staat om door eenig uiterlijk verschijn
sel van economisch en sociaal belang,
die verdorven natuur beter te kiijgeo.
Ea daarom „zucht 't gansche schepsel
als in barensnooddaarom sterven de
dieren als dieren zouier e; nige verbe
tering in hun seort en aard, maar daar
om roept de Mensch, die eens zoo schoon
't Beeld Gods droeg om Verlossing;
maar de Christen smeekt: Kom Heere
Jezus kom! En de verloste Mensch,
dat isde Bruid, de Kerk, de geloovige,
de wedergeboorce, bidt; en de Geest,
die de Kerk staande houdt in 't b>r~
nen der wereldscbe bsroeringen, dringt
er bij Jezus op aan: „Kom, ja kom,
om oos, zuchtenden in deze roerige en
ontroerende tijden toch 'i vólle Geluk
te schenken, want nu komt ze slechts
ten dee'e nu ziet ze nog door een
spiegel in een duistere rede, maar dan
als Jezus komt, dan zal de spiegel ver
broken worden, en van aangezicht tot
aangezicht zullen ze Hem ziea. En d6
Geest wacht op die volmaking. Dan is
Zijn werk op aarde gedaan. Eu de
Bruid is dan verlost als Lot uit Sodom,
om hare rechtvaardige ziel niet meer
te knellen r»6t de gruwelen der wereld,
Amen, kom Heere Jezus kom! En
U is 't komnkrijk ea de kracht en de
heerlijkheid tot in alle eeuwigheid
Socialisme 1 kom nietblij! weg want
Uwer is 't ge'uk niet.
Want zeker en gewis; God de Heere
is niet aan een zeker maatschappelijk
stelsel gebonden; en Hij kon niet ge
diend zijn |van mistoestanden in de
samenleving; en Hij kan niet geloogen
dat de door hem vervloekte aarde door
's menschen wellust en onderlinge veeten
nog ruwer worde dan zij is; want de
Mensch, Zijn mensch is van Zijn ge
slacht; geen dier, geen slaaf, maar
»mensoh«. Maar al is 't des Konings
welbehagen, dat de vervloekte Aarde,
nochtans oplevere brood, zij 't der
tranen; oplever® koren, zij 't tnssehen
doornen en di3te!en toch is 't ook
Zijn Goddelijke eisch, dat de Mensch
eerst zoeke 't Koninkrijk Gods en zijn
gerechtigheid, en daarna zullen hem
alle dingen worden toegeworpen; die
behoeft hij dan niet meer te zoeken
maar ze rollen hem in den schoot, vaak
onverwacht en onbedacht, met of zon
der eigen hulp, in genoegzame mate
voor zijn stand en staat; genoeg om
er God in te verheerlijken en er zelf
kfein en deemoedig onder te worden.
En zoo komt God tot zijn eare.
En die eisch laat 't Socialisme los!
Die eisch, om 't zondige sociale ieven
te laten herstellen door 't zoeken van
den Christus als Koning der Aarde, 't
Socialisme wacht t van de Maatschappij
en als die maar heter wordt, dan wor
den de menschen van zelf beter. Maar
wij redeneeren precies andersom: eerst,
de menschen beter, dan volgt de Maat
schappij van zelf. Eerst zoeken naar 't
Koninkrijk Gods, dan gaan de wantoe
standen van self weg.
't Oog omhoog, 't hart naar boven
Hier beneden is 't niet.
't Ware leven, lieven, loven,
Is slechts, waar mea Jezus ziet
En dat >zien op Jezus« is den So
cialist ontgroeid.
Zijn nieuwe Aarde is de Aarde van
stoffelijke geneugten die met geestelijke
en zedelijke verhefling gepaard gaat,
en dat nieuwe leve i, dat hoogere, met
nieuwe idealen van aller vrijheid en
aller gelijkheid en aller broederschap;
dia ntemwe toekomst is zijn religie
daar hijgt hij naar als eenhert boven de
waterwellingen der woestijn, schieeuwt
naar den stroom die onder dat zand
moeizaam voortgaat: dat is zijn Geluk,
zijn Vrede, zijn Rust, zijn Ideaal. Daar
ligt zijn zaligheid. Hij staart nu reeds
bij zijn propaganda het heerlijke licht
der toekomst aan.
Maar de Christen óók strijdend om
verbeteringóók worstelend om een
hooger stoffelijk leven zoo goed als
hijzich ook verheffend tegen wan
toestanden en sociale wanverhoudingen
de Christen ziet geen kans op Aarde
een Heilstaat te vestigen, Want de
zonde de zonde 1 dia is het welke alle
voor een oogenblik gegrepen Geluk,
Vrede en Voorspoed, op alle teneinen
des levens verwoest.
Alleen door wedergeboorte der massa
verwacht hij afdoende verbetering. En
die zielsomzetting der massa kan alleen
Christus bewerken. Wat zeggen we:
der massa maar velen zijn geroepen
doch weinigen uitverkoren, Eu 't zuilen
dus de weinigen moeten zijn, die de
wereld omzetten. Maar die weinigen
kunnen het niet, maar die weinigen
worden doodgedrukt tusschen 't gejoel
der massa, en buiten staat om de Een
wen te verzoenen met hnn Heiland,
buiten staat om de massa te herstellen
in Christus.en, zoo ia /mwjeligie,
smesken zij: Kom, Heere Jezus,
kom haastelijk.
En Hij komtEn 't Socialisme zal
zijn gewaand geluk zien ten ondergaan,
3)
„Wq keken er even vreemd van op, als
iedereen op 't dorp" getuigde z§ en haar man,
door dezen en genen es apart genomen, baalde
de schouders op en zei
GEEN GOEDKOÖPER HORLOGE DAN BIJ
'18
11;
|vanHeeren-Dames
ens.
:nten
BREURE, Som-
■SCHIPPER „Hotel
0/
'2 10
ag van tenminste
am. in effecten.
FAN ZIJST.
en concurreerende
werk.
met slektebeschrq-
|s van onvermogen
Med. Adviseur.
zwol van trots-
teen. Dan sou zij
lien, dat zq stond
eloopen, maar de
nog wat aan de
jewetenlooze wfif
vleesch ze hier
meisje was mis-
;e verdienen. Die
v houden I
kerzoet, dat Marie
et al te veel moest
3 zoo, omdat het
was. Zq zou haar
waarheen z| kon
itgaarsavond niet
enden. Daar kwa-
s. die het onder
sten, Z| moest er
n, want iedereen
Br waren zooveel
zeden zoo nauw
ten daar niet ko
Ie wel, dat Marie
strooide het oner-
;en en stopte haar
Vordi vervolgd)
Deze Courant versch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling.
BUITENLAND bq vooruitbetaling f 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SOMMEL9DUK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
L®
ADVERTENTiËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel,
BOEKAANKONDIGING 10 cent pet regel,
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing,
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z$ beslaan.
Advertenties worden in gewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
'n Eenvoudig Man,
Er z|n nu twintig jaren voorbqgegaau
'n Mecschenleven, ook in het dorpsbestaan,
Daar zqn er nog genoeg, die zich de Costers
herinneren, maar deze herinnering was flauw
en vaag; zoo Iets uit het verre verleden, dat
geen aanknooplngspunt meer had in het tegen
woordige leven.
De jongeren beneden de dertig, kenden
de Costera niet eens.
En de ouderen spraken niet over hen.
Ze werden zoo langzamerhand een soort
legeactartache per#on«n, die hier In vóórtqden
hadden gewoond: het huisje slónd er nog,
wat opgeknapt en bljgemetssld en op het erf
was er nog een schuur bq gezet, maar overi
gens was 't gebleven, zooals 't geweest was,
toen Harm's vader er ai woonde.
Die oude gebouwen werden indertqd zoo
stevig in elkaar gezet I
Zooiang Harm's zuster en haar man nog op
't dorp woonden, was de herinnering aan de
Costers nog wel levendig gebleven.
Men interesseerde zich voor hen.
't Gebeurde zoo hoogst zelden, dat iemand
uit hun dorp op avontuur naar verre streken
toog; ze werkten en huisden en stierven bqca
alles ia hun eigen dorp of tenminste inde
omgeving; twas al 'n heel ding, wanneer
iemand zich over de rivier" vestigde dat
léék al zoo iets cp het wonen gaan in een
vreemd landól als een jong gezel naar
de groote 3taa toog, om daar werk te zoeken.
In overoude tqden, wisten de grootvaders
te vertellen, was er ook es Iemand van hun
dorp aan 't zwerven geraakt en tenslotte als
tenminste de berichten waarheid bevatten, In
Zuld-Afrika terecht gekomen.
Maar toch was 't niet ais met de Costers
Dat moest een zoon van een hunner oude
schoolmeesters zfn ge wees.: vtè! iemand dus
van hun dorp, maar toch niet geheel hunner
één I
Dat waren Harm Coater en zqn broér wel.—
En daarom had hnn vertrek, de eerste
maanden de eerste jaren nog, de dorpsbewo
ners zoo levendig geïnteresseerd.
Hoe kwamen z§ tot zoo iets?
D4kr kon geen menschenveistand bq
Met name vau Harm begreep 't geen mensch
Die bad zin jarendie ging tegen de veer
tig hQ had hier aitqd met plezier gewoond
hij was hier vooruitgekomen in de wereld
en werd door iedereen geacht, hij was
geen jonge wildebras, die 't nergens houden
kan en voor wiett de wereld niet wijd ge
noeg is
Ea omdat men toch een oplossing van 't
vraagstuk wilde hebben, die tenminste eenigs-
zins bevredigde, temeer wijl Harm zelf glim
lachte en zwéég, als er een toespeling
werd gemaakt zei men
.H| doet het om zijn broer
Dat was tenminste geen dwaasheid ge
zegd.
Van Wim kon men zoo iets bcgrqpen.
Die was jong; die wilde als de jongste
der twee wel graag vooruitkomen In de we
reld en met 't gebrek aan bedachtzaamheid,
de jeugd vaak eigen, meende lij] daarginds
veel sneller te zullen slagen dan hier
die wou eigenlijk weg en Harm,
die den onervaren jongeling niet alleen de
wqdc wereld wilde laten Ingaan, ging mee.
DMr had men zich tenslotte bq neergelegd.
»'t Is toch mooi van Harm zclde men.
't Lag geheel in de üja van zijn vroeger leven
meenden de ouderen.
H| lud zich opgeofferd, altijd weer.
Eerst, toea z9a vader stierf, jarenlang voor
zfln moeder sn de kinder?. Getqk hq (tan nu
eigen wil en gin en begeerte weer onderdrukte,
om z|n jongeren broer, voor wlen hq altijd
als een vader had gezorgd, tc vergezellen op
het verre pad,
Bq die oplossing legde men zich neer.
Alleen de jongeren schudden 't hoold.
Wim, hun vriend van school en vereenlging,
was een opeaharlige joageu, die cr geen ge
heim van maakte, dat h| nu 't eenmaal be
sloten was, zeker) wel graag naar Amerika
ging maar die ook eerlijk erkende, dat hq
uit zichzelf niet op dit plas gekomen was en
dat felteiqk Harm de begeerte b? hera had
gewekt
Maar, de ouderen schudden het hoofd.
„Och. dat is alles jougenspraai
„Nu 't er op aankomt Is die jongen er toch
wei wstvetlegen mee, dat hq de oorzaak Is
van aües en tracht hq net te doen alaof *qu
broer er hem ioe h jeft aangespoord I"
Zoo werd er over gepraat.
En men vond dat niet mooi van Wim.
Het kón zoo niet zijn, ais hq 't voorste de,
—want dan bleven de dorpsbewoners met de
onopgeloste vraag zitten, waarom nu wel
Harm Coster naar Amerika ging.
zqn zuster wist er ook siet veel van.
„Gelóóf me nou, —ik weet het niet, net
zoo min als een op 't dorp I"
Daar was er maar één op de gansche we
reld, die 't wél wist en het goéd wist, —en
die eene was Harm Coster zelf,
Nooit had hq et met iemand over gepraat.
Zelfs nooit ergens 'n toespeling op gemaakt.
Alleen zqn binnenkamer zou kunnen ge
tuigen van 4#n zwaren strgd, dien hq ge
streden had eer het besluit viel endeouder-
ïqke erve van hoe bescheiden aard die dan
ook was, „in de krant kwam" en de kooplust
der boeren opwekte.
Als Harm de reden had willen zeggen
Dan zou '1 kortweg deze zqn geweest
Vanwege het tiende gebod I
Dit was voor hem 'n ontdekking geweest,
waar hq 's nachts niet van sliep en daags
onophoudeiqk mee bezig was, dat hq stre
den moest tegen zqn begeerte, die uitging
naar de vrouw zqns naasten.
Hq had Haana Verheul nóg lief.
De boeren, als ze 't zou eens over de
Costers hadden, zagen 't wel juist m wanneer
ze zelden„Die Harm Is toch héél andets
dan de meesten van ons."
V/at niet slechts voor hea, als boeren, geld.
Met de burgers was 't at net zoo I
Harm was een van die weinige zielen, die
zeer diep voelen en wier ziel fgn besnaard
iswat voor hen zelf in den regel
meer smart dan vreugde oplevert
De dorpsbevolklng, die't zich nog wel
herinnerde, dat er .iets" geweest was, vóór
jaren, tusschen Harm Coster en baar die nu
de vrouw is van Doris van 't Land, zouden
zich niet kunnen voorstellen, ja 't als be-
iacheiqg verre van zich geworpen hebben,
dat Harm na zooveel jaren vèr weg ging, het
vaderland verliet, uit gehoorzaamheid aan
Gods Woord, dat spreekt van een oog, 't
weik uitgerukt dient te worden, indien het
ons .ergert" en ons belemmeren zou bq 't in
gaan van het Koninkrijk Gods.
Niet dat Harm aas de overwinning twqfelde.
Ook niet, ais hq in 't Vaderland bleef 1
Hq stond in dezen strjjd niet in eigen kracht,
maar zocht zgn sterkte bq Jezus, Die hem
nog nimmer alieen en beschaamd had laten
staan.
Maar hq lette op den dag der kleine dingen.
Er kwamen voor hem .aanwqzingen".
Allezlci teekenen gaven hem vrijwel zeker
heid, dat in 't Vaderland een kortere of lan
gere periode van malaise te wachten was,
waarin vooral de kkiacre boeren een kwaad
leven zouden hebbers,
Dan zou 't voor Wim en hem moeiiqk
worden.
Wim had gelukkig nog geen verkecring,
maar dat kon komendan zou hq na zekeren
tqd caar eea eigen .spul" gaan verlangen
't zou moeiiqk, hasst onmogeiqk zij», om
daaraan te voldoen.
Dat alles had Harm Caster overlegd.
Tóén kreeg hq plots jling bezoek van
.neef Harm",
Eigeniqk was 't maar 'n achterneefeen
broer van zftn grootvader was vóór vele jaren
met dr. Van Kaalte mes naar Amerika gegaan
en daar was dése Harm 'n afstammeling van.
Hq was daarginds tot welvaart gekomen en,
hoewel hq nog slechts gebrekkig Hollandsch
sprak, was toch de begeerte hom levendig
geworden, om 't oude stamland eens te be
zoeken en ie bezien.
Es natuuriqk ook de familie.
Zóó kwam hij bq Harm en dadelijk had h|
begrepen, dat hS hier te doen had met een
man, die wat verder dacht en keek, dan de
cage horizon vga zqn voorouderiq k dorpje
een man met een helder hoofd en een vaar
dige hand, evenals zijn broerbeiden door
geen bijzondere banden aan ,t vadetland ge
bonden e» reeds aan den avond van den
dag, dat hq ze kennen leerde, had hq gezegd
.Jullie z|n geknipt om naar Amerika te
emigreeren I Je hebt wat kapitaal, zoo heel
véél hoeft 't niet te zgn en ik wil je met
plezier heipen ais /t wezen moetje hebt
een gezond lichaam en werken, dal zie ik
30 cent per regel.
GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN,
WEKKERS alles tegen de laagst mogeiqken prqs. Massieve gladde RINGEN,
Bqzonder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparation.
tij
'11
:K|