km Mop Zaterdag 17 Juli 1020 Antirevolutionair Orgaan 1 IN HOC SIGNO VINCES - EOtTBBBil, ftelr. LeCoite. )or OostdijlL 116. COMTL iNDEL onderzoek. 35st* Jaargang N9, 2616 I voor de Zuidhollanilselie en Zeeuwsche Eilanden. „Ja kom, Socialisme, kom UIT HET LEVEN. INGEZONDEN MEDEOEEUNGEN. T. Gk EXEIHOS 23 Bos&hiaan 23, Rotterdam. J. 0. KLEJHORST, Boschlaan 23, ROTTERDAM. I fli van BOOMEN ËRSOONLIJK MBER hunne zoogenaamde ededeeling dat ala een groote 18328 IN LANS 'SRSTÉEVEN. f 1.25 p. fl. f 1.70 p. fl. f 1.80 p. fl. f 1.90 p. fl. 131 Rotterdam. W. BOEKHOVEN Zonen, Aile stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Maar de Kerk van Christus spreekt aldus»Die deze dingen getuigt zegt Ja, Ik kom haastelijkj Amen! Ja kom Heere Jezus Hierin ligt de tegenstelling tusschen Christendom en Socialisme. Beide zijn appocaüptisch d. i. zij bezitten een ver Vgezicht op een nieuwe Aarde, waarop gerechtigheid wonen zal, maar't Chris tendom verwacht de gerechtigheid door aandeel in Christus en dus door en na wedergeboorte der ziel, terwijl het So cialisme den Christus wegschuift eu de reformatie verwacht van de nieuwe sociale toestanden die het hart der men- schen veranderen zullen, want zóó zei Marx en zoo zegt elke deskundige so cialist: de menschen zijn wat hun so ciale leven isl De zieletoestand der menschen loopt evenwijdig aan zijn eco- nomischen toestand, tegen welke Marxis tische stelling de Christen een uit eeuw in heeft gestreden door het woord der Schrift: „In zonde ontvangen en ge boren!" En in het hart van eiken waardigen socialist ligt de verzuchtingJa kom, Socialisme, komwant hij zoo goed 'illals elk ander ziet, dat deze Aarde, hoe vele voor hem miskende Algemeene Genade er ook ten toon gespreid wordt en er nog veel bekoorlijks is om te leven, er nochtans ook een klacht der gehee'.e Menschheid is„O, wanneer o wanaeer komt nu toch een3 dat ge luk waarnaar we hijgen. Wanneer zal toch eens het gulden tijdperk aanbre ken dat er vrede en Rust komt op die vermoeide en zuchtende Aard." fn Jezus Christus hoort dat zuch ten der verlangende Menschheid, en kent dat kermen der Schepping om vrede en rust en geluk en Hij roept in teedere ontferming: Kom en die dorst heaft koraa, en die wil neme het water des levens om niette En ze ko men, die dorstigen en onrustigen en als door onweder voortgedrevenen die ge- loovigen, die willenden om te hooren uit Zijnen mond: Ja Ik kom haaste- lijk. Eu omdat Hij eerst komt, daarom komen zij daarna en ontvangen rust en vrede en geluk voor 't Heden en voor de eeawigheidrust bij honger en gebrek, geluk bij water en brood, vrede bij anarchie en revolutie in de werelden Maar dien Christus zag de Jood. Marx niet. Hij, Israëliet, zag Hem aan als een verleider, oproerling, des doods schuldig, en daarom kon Marx, den Socialisten vader, ook dien Christus zijn volgelingen niet aanprijzen als den Man die de rust der volken, der ge meenschap, der gezinnen, der individuen brengen zou, Maar hij zag wat anders. Hij zag in de historie der volken evo lutie. ontwikkeling, opklimming van dierlijkheid naar mensch, van aapmensch naar beschaafd mensch, en al maar be schaafder naar mate de econo mische en Bociale levensverhoudingen beter werden totdat het Geluk zou komen ala alle rotte maatschap- Eijen met haar kapitalisme en winst- onger verdwenen zouden zijn en het Socialisme aanbrak, als Allen voor Allen in de hartelijkste eenheid en gemeen schap leven zonden, want in dat So cialisme zouden de Sociale toestanden hemelsch zijn, de Aarde een paradijs, en de Johannes Openbaring met zijn »Kom en die dorst heeft, komec zou 4oo* de pieuwe paradijstoestanden ia Nederland en in Europa, in Amerika en Japan, in vervulling treden Amen, ja kom, Socialisme komEn de menschen zullen dan beter en vol maakt zijn omdat de productieverhou dingen dan beter en volmaakt zullen wezen. De juridische opbouw der Maat schappij zei hij is gevolg van het sociale leven, d.w. z. zooals de maag van een mensch gevoed wordt zoo is zijnziele- leven en zoo zijn de zedelijke verhou dingen onder de menschenkinderen. Ja, kom, Heere JezusEu de Geest en de Brui i zeggen Kom Zoo is de belijdenis des Christens, Want ze geiooven, dat is, ze weten, dat de zonde nooit, neen nooit, do r sociale wantoestanden ontstaatnooit, neen nooit, dcor sociale verbeteringen in de hoogste volkomenheid zelfs, ier~ dwijnt.Do zonde is géén misdracht in den menschgeen gebrek, geen uitwas, geen tekort, geen zwakheid die door verbeterde levensomstandigheden kan opgeheven worden, maar ze is een verdorvenheid der mensch alijke natuur, zooals elke Christen met zijn Cateehis- mis belijdt: Onze verdorven aard komt uit den val en ongehoorzaamheid onzer eerste voorouders, Adam ea Eva, in het Paradijs, waar onze natuur a'zoo is verdorven geworden, dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden c. En we zijn onbekwaam tot e enig goed en geneigd tot alle kwaad, tenzij wij door den Geest Gods wedergeboren worden Dat is 't ontberen van Vrede en Geluk datte weten hoe ellendig de Menschheid is onmogelijk in staat om door eenig uiterlijk verschijn sel van economisch en sociaal belang, die verdorven natuur beter te kiijgeo. Ea daarom „zucht 't gansche schepsel als in barensnooddaarom sterven de dieren als dieren zouier e; nige verbe tering in hun seort en aard, maar daar om roept de Mensch, die eens zoo schoon 't Beeld Gods droeg om Verlossing; maar de Christen smeekt: Kom Heere Jezus kom! En de verloste Mensch, dat isde Bruid, de Kerk, de geloovige, de wedergeboorce, bidt; en de Geest, die de Kerk staande houdt in 't b>r~ nen der wereldscbe bsroeringen, dringt er bij Jezus op aan: „Kom, ja kom, om oos, zuchtenden in deze roerige en ontroerende tijden toch 'i vólle Geluk te schenken, want nu komt ze slechts ten dee'e nu ziet ze nog door een spiegel in een duistere rede, maar dan als Jezus komt, dan zal de spiegel ver broken worden, en van aangezicht tot aangezicht zullen ze Hem ziea. En d6 Geest wacht op die volmaking. Dan is Zijn werk op aarde gedaan. Eu de Bruid is dan verlost als Lot uit Sodom, om hare rechtvaardige ziel niet meer te knellen r»6t de gruwelen der wereld, Amen, kom Heere Jezus kom! En U is 't komnkrijk ea de kracht en de heerlijkheid tot in alle eeuwigheid Socialisme 1 kom nietblij! weg want Uwer is 't ge'uk niet. Want zeker en gewis; God de Heere is niet aan een zeker maatschappelijk stelsel gebonden; en Hij kon niet ge diend zijn |van mistoestanden in de samenleving; en Hij kan niet geloogen dat de door hem vervloekte aarde door 's menschen wellust en onderlinge veeten nog ruwer worde dan zij is; want de Mensch, Zijn mensch is van Zijn ge slacht; geen dier, geen slaaf, maar »mensoh«. Maar al is 't des Konings welbehagen, dat de vervloekte Aarde, nochtans oplevere brood, zij 't der tranen; oplever® koren, zij 't tnssehen doornen en di3te!en toch is 't ook Zijn Goddelijke eisch, dat de Mensch eerst zoeke 't Koninkrijk Gods en zijn gerechtigheid, en daarna zullen hem alle dingen worden toegeworpen; die behoeft hij dan niet meer te zoeken maar ze rollen hem in den schoot, vaak onverwacht en onbedacht, met of zon der eigen hulp, in genoegzame mate voor zijn stand en staat; genoeg om er God in te verheerlijken en er zelf kfein en deemoedig onder te worden. En zoo komt God tot zijn eare. En die eisch laat 't Socialisme los! Die eisch, om 't zondige sociale ieven te laten herstellen door 't zoeken van den Christus als Koning der Aarde, 't Socialisme wacht t van de Maatschappij en als die maar heter wordt, dan wor den de menschen van zelf beter. Maar wij redeneeren precies andersom: eerst, de menschen beter, dan volgt de Maat schappij van zelf. Eerst zoeken naar 't Koninkrijk Gods, dan gaan de wantoe standen van self weg. 't Oog omhoog, 't hart naar boven Hier beneden is 't niet. 't Ware leven, lieven, loven, Is slechts, waar mea Jezus ziet En dat >zien op Jezus« is den So cialist ontgroeid. Zijn nieuwe Aarde is de Aarde van stoffelijke geneugten die met geestelijke en zedelijke verhefling gepaard gaat, en dat nieuwe leve i, dat hoogere, met nieuwe idealen van aller vrijheid en aller gelijkheid en aller broederschap; dia ntemwe toekomst is zijn religie daar hijgt hij naar als eenhert boven de waterwellingen der woestijn, schieeuwt naar den stroom die onder dat zand moeizaam voortgaat: dat is zijn Geluk, zijn Vrede, zijn Rust, zijn Ideaal. Daar ligt zijn zaligheid. Hij staart nu reeds bij zijn propaganda het heerlijke licht der toekomst aan. Maar de Christen óók strijdend om verbeteringóók worstelend om een hooger stoffelijk leven zoo goed als hijzich ook verheffend tegen wan toestanden en sociale wanverhoudingen de Christen ziet geen kans op Aarde een Heilstaat te vestigen, Want de zonde de zonde 1 dia is het welke alle voor een oogenblik gegrepen Geluk, Vrede en Voorspoed, op alle teneinen des levens verwoest. Alleen door wedergeboorte der massa verwacht hij afdoende verbetering. En die zielsomzetting der massa kan alleen Christus bewerken. Wat zeggen we: der massa maar velen zijn geroepen doch weinigen uitverkoren, Eu 't zuilen dus de weinigen moeten zijn, die de wereld omzetten. Maar die weinigen kunnen het niet, maar die weinigen worden doodgedrukt tusschen 't gejoel der massa, en buiten staat om de Een wen te verzoenen met hnn Heiland, buiten staat om de massa te herstellen in Christus.en, zoo ia /mwjeligie, smesken zij: Kom, Heere Jezus, kom haastelijk. En Hij komtEn 't Socialisme zal zijn gewaand geluk zien ten ondergaan, 3) „Wq keken er even vreemd van op, als iedereen op 't dorp" getuigde z§ en haar man, door dezen en genen es apart genomen, baalde de schouders op en zei GEEN GOEDKOÖPER HORLOGE DAN BIJ '18 11; |vanHeeren-Dames ens. :nten BREURE, Som- ■SCHIPPER „Hotel 0/ '2 10 ag van tenminste am. in effecten. FAN ZIJST. en concurreerende werk. met slektebeschrq- |s van onvermogen Med. Adviseur. zwol van trots- teen. Dan sou zij lien, dat zq stond eloopen, maar de nog wat aan de jewetenlooze wfif vleesch ze hier meisje was mis- ;e verdienen. Die v houden I kerzoet, dat Marie et al te veel moest 3 zoo, omdat het was. Zq zou haar waarheen z| kon itgaarsavond niet enden. Daar kwa- s. die het onder sten, Z| moest er n, want iedereen Br waren zooveel zeden zoo nauw ten daar niet ko Ie wel, dat Marie strooide het oner- ;en en stopte haar Vordi vervolgd) Deze Courant versch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling. BUITENLAND bq vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMEL9DUK. Telefoon Intercommunaal No. 202. L® ADVERTENTiËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel, BOEKAANKONDIGING 10 cent pet regel, DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing, Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z$ beslaan. Advertenties worden in gewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. 'n Eenvoudig Man, Er z|n nu twintig jaren voorbqgegaau 'n Mecschenleven, ook in het dorpsbestaan, Daar zqn er nog genoeg, die zich de Costers herinneren, maar deze herinnering was flauw en vaag; zoo Iets uit het verre verleden, dat geen aanknooplngspunt meer had in het tegen woordige leven. De jongeren beneden de dertig, kenden de Costera niet eens. En de ouderen spraken niet over hen. Ze werden zoo langzamerhand een soort legeactartache per#on«n, die hier In vóórtqden hadden gewoond: het huisje slónd er nog, wat opgeknapt en bljgemetssld en op het erf was er nog een schuur bq gezet, maar overi gens was 't gebleven, zooals 't geweest was, toen Harm's vader er ai woonde. Die oude gebouwen werden indertqd zoo stevig in elkaar gezet I Zooiang Harm's zuster en haar man nog op 't dorp woonden, was de herinnering aan de Costers nog wel levendig gebleven. Men interesseerde zich voor hen. 't Gebeurde zoo hoogst zelden, dat iemand uit hun dorp op avontuur naar verre streken toog; ze werkten en huisden en stierven bqca alles ia hun eigen dorp of tenminste inde omgeving; twas al 'n heel ding, wanneer iemand zich over de rivier" vestigde dat léék al zoo iets cp het wonen gaan in een vreemd landól als een jong gezel naar de groote 3taa toog, om daar werk te zoeken. In overoude tqden, wisten de grootvaders te vertellen, was er ook es Iemand van hun dorp aan 't zwerven geraakt en tenslotte als tenminste de berichten waarheid bevatten, In Zuld-Afrika terecht gekomen. Maar toch was 't niet ais met de Costers Dat moest een zoon van een hunner oude schoolmeesters zfn ge wees.: vtè! iemand dus van hun dorp, maar toch niet geheel hunner één I Dat waren Harm Coater en zqn broér wel.— En daarom had hnn vertrek, de eerste maanden de eerste jaren nog, de dorpsbewo ners zoo levendig geïnteresseerd. Hoe kwamen z§ tot zoo iets? D4kr kon geen menschenveistand bq Met name vau Harm begreep 't geen mensch Die bad zin jarendie ging tegen de veer tig hQ had hier aitqd met plezier gewoond hij was hier vooruitgekomen in de wereld en werd door iedereen geacht, hij was geen jonge wildebras, die 't nergens houden kan en voor wiett de wereld niet wijd ge noeg is Ea omdat men toch een oplossing van 't vraagstuk wilde hebben, die tenminste eenigs- zins bevredigde, temeer wijl Harm zelf glim lachte en zwéég, als er een toespeling werd gemaakt zei men .H| doet het om zijn broer Dat was tenminste geen dwaasheid ge zegd. Van Wim kon men zoo iets bcgrqpen. Die was jong; die wilde als de jongste der twee wel graag vooruitkomen In de we reld en met 't gebrek aan bedachtzaamheid, de jeugd vaak eigen, meende lij] daarginds veel sneller te zullen slagen dan hier die wou eigenlijk weg en Harm, die den onervaren jongeling niet alleen de wqdc wereld wilde laten Ingaan, ging mee. DMr had men zich tenslotte bq neergelegd. »'t Is toch mooi van Harm zclde men. 't Lag geheel in de üja van zijn vroeger leven meenden de ouderen. H| lud zich opgeofferd, altijd weer. Eerst, toea z9a vader stierf, jarenlang voor zfln moeder sn de kinder?. Getqk hq (tan nu eigen wil en gin en begeerte weer onderdrukte, om z|n jongeren broer, voor wlen hq altijd als een vader had gezorgd, tc vergezellen op het verre pad, Bq die oplossing legde men zich neer. Alleen de jongeren schudden 't hoold. Wim, hun vriend van school en vereenlging, was een opeaharlige joageu, die cr geen ge heim van maakte, dat h| nu 't eenmaal be sloten was, zeker) wel graag naar Amerika ging maar die ook eerlijk erkende, dat hq uit zichzelf niet op dit plas gekomen was en dat felteiqk Harm de begeerte b? hera had gewekt Maar, de ouderen schudden het hoofd. „Och. dat is alles jougenspraai „Nu 't er op aankomt Is die jongen er toch wei wstvetlegen mee, dat hq de oorzaak Is van aües en tracht hq net te doen alaof *qu broer er hem ioe h jeft aangespoord I" Zoo werd er over gepraat. En men vond dat niet mooi van Wim. Het kón zoo niet zijn, ais hq 't voorste de, —want dan bleven de dorpsbewoners met de onopgeloste vraag zitten, waarom nu wel Harm Coster naar Amerika ging. zqn zuster wist er ook siet veel van. „Gelóóf me nou, —ik weet het niet, net zoo min als een op 't dorp I" Daar was er maar één op de gansche we reld, die 't wél wist en het goéd wist, —en die eene was Harm Coster zelf, Nooit had hq et met iemand over gepraat. Zelfs nooit ergens 'n toespeling op gemaakt. Alleen zqn binnenkamer zou kunnen ge tuigen van 4#n zwaren strgd, dien hq ge streden had eer het besluit viel endeouder- ïqke erve van hoe bescheiden aard die dan ook was, „in de krant kwam" en de kooplust der boeren opwekte. Als Harm de reden had willen zeggen Dan zou '1 kortweg deze zqn geweest Vanwege het tiende gebod I Dit was voor hem 'n ontdekking geweest, waar hq 's nachts niet van sliep en daags onophoudeiqk mee bezig was, dat hq stre den moest tegen zqn begeerte, die uitging naar de vrouw zqns naasten. Hq had Haana Verheul nóg lief. De boeren, als ze 't zou eens over de Costers hadden, zagen 't wel juist m wanneer ze zelden„Die Harm Is toch héél andets dan de meesten van ons." V/at niet slechts voor hea, als boeren, geld. Met de burgers was 't at net zoo I Harm was een van die weinige zielen, die zeer diep voelen en wier ziel fgn besnaard iswat voor hen zelf in den regel meer smart dan vreugde oplevert De dorpsbevolklng, die't zich nog wel herinnerde, dat er .iets" geweest was, vóór jaren, tusschen Harm Coster en baar die nu de vrouw is van Doris van 't Land, zouden zich niet kunnen voorstellen, ja 't als be- iacheiqg verre van zich geworpen hebben, dat Harm na zooveel jaren vèr weg ging, het vaderland verliet, uit gehoorzaamheid aan Gods Woord, dat spreekt van een oog, 't weik uitgerukt dient te worden, indien het ons .ergert" en ons belemmeren zou bq 't in gaan van het Koninkrijk Gods. Niet dat Harm aas de overwinning twqfelde. Ook niet, ais hq in 't Vaderland bleef 1 Hq stond in dezen strjjd niet in eigen kracht, maar zocht zgn sterkte bq Jezus, Die hem nog nimmer alieen en beschaamd had laten staan. Maar hq lette op den dag der kleine dingen. Er kwamen voor hem .aanwqzingen". Allezlci teekenen gaven hem vrijwel zeker heid, dat in 't Vaderland een kortere of lan gere periode van malaise te wachten was, waarin vooral de kkiacre boeren een kwaad leven zouden hebbers, Dan zou 't voor Wim en hem moeiiqk worden. Wim had gelukkig nog geen verkecring, maar dat kon komendan zou hq na zekeren tqd caar eea eigen .spul" gaan verlangen 't zou moeiiqk, hasst onmogeiqk zij», om daaraan te voldoen. Dat alles had Harm Caster overlegd. Tóén kreeg hq plots jling bezoek van .neef Harm", Eigeniqk was 't maar 'n achterneefeen broer van zftn grootvader was vóór vele jaren met dr. Van Kaalte mes naar Amerika gegaan en daar was dése Harm 'n afstammeling van. Hq was daarginds tot welvaart gekomen en, hoewel hq nog slechts gebrekkig Hollandsch sprak, was toch de begeerte hom levendig geworden, om 't oude stamland eens te be zoeken en ie bezien. Es natuuriqk ook de familie. Zóó kwam hij bq Harm en dadelijk had h| begrepen, dat hS hier te doen had met een man, die wat verder dacht en keek, dan de cage horizon vga zqn voorouderiq k dorpje een man met een helder hoofd en een vaar dige hand, evenals zijn broerbeiden door geen bijzondere banden aan ,t vadetland ge bonden e» reeds aan den avond van den dag, dat hq ze kennen leerde, had hq gezegd .Jullie z|n geknipt om naar Amerika te emigreeren I Je hebt wat kapitaal, zoo heel véél hoeft 't niet te zgn en ik wil je met plezier heipen ais /t wezen moetje hebt een gezond lichaam en werken, dal zie ik 30 cent per regel. GOUDEN ZILVEREN en BYOUTERIE-ARTIKELEN, HORLOGES, KLOKKEN, WEKKERS alles tegen de laagst mogeiqken prqs. Massieve gladde RINGEN, Bqzonder goedkoop. Eigen werkplaatsen voor reparation. tij '11 :K|

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1