Zaterdag 19 Juni 1920. 35"u Jaargang N*. 2608. voor de Zuidhollandsche en Zeenwsche Eilanden Eerste Blad. Neen! Neen! THOII en HMIVINSSRIliEEN naai maat Antirevolutionair "i^Pr Orgaan ÏN HOC SIGNO VINCES T. OP OEN UITKIJK. W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. ST Rotterdam, 23 Boschlaan 23, Deze Courant verschqnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling. BUITENLAND bq vooruitbetaling f 5.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVER3: SOMMELSDfJK. m Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DIENST AANVRAGEN cn DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing, Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z| beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. De tijd, waarin we leven, is zeer ernstig, op alle gebied. Er is een chaos, een verwarring in gelooven, denken, spreken en doen. Het rustige indenken, het bestendig voortschrijden naar zijn doel is ruw gestaakt door het luiste ren naar en moeten beluisteren van 't kanongebulder of nog erger door deel name aan den oorlog zeiven Heel Europa en de harde uitdrukking is ij| toch juist: stend en staat nog op zijn kop. Er is in de Statenvorming iets veranderd in de machtsverhoudingen der Volkenin de wilkskracht en energie der Regeeringenin 't bewustzijn der onderdanenin 't inzicht der werkers met hoofd en hand. Er is nog wrevel, onrust, deining, onbewustheid en on kunde van den Nieuwen Tijd. Men voelt hem aan als in Augustusmorgen een beklemmende hitte, die ■'t lichaam drukt, zwaar en afmattend, voorbode van onweer en zware regens. Overal geroep van: Voorwaarts marsch! en men ziet geen vooruitgang. Overal gezwets van Nieuwen Tijd, en alles kijkt naar 't Verleden inplaats van naar de Toekomst, waarover men zoo dagelijks den mond vol heeft. Men is bang twee stappen vcoruit te doen en praktiseert er over om er liever één Aterug te gaan. Twijfelzucht met een Waarheen toch heeft ieder aangetast als een besmettelijke ziekte. En toch 't moet ergens heen Datuurlijk. Stil staan is onmogelijk. We moeten vóór of achteruit. Zie rondom U. Op staatkundig te. rein is de democra tie in alle Landen troef, of men er mee dweept dan wel mee spot, 't is democratie wat de klok slaat, cn ook in ons Vaderland rept men er sinds jaren van. De antirev. partij kende 't woord sinds een halve eeuw en, in den Schoolstrijd voor Lager, Middelbaar en Hooger onderwijs, was dat woord een daad, een daad van moed, beleid en trouw, betoond, met de R-. Kath. na 1878, in een volkspetitionnement, dat de Linkerzijde het Mene, Mena, Tekel, Upharsin in 't aangezicht slingerde. Gewogengewogen naar te licht be vonden En de Antirev. partij stond voor die christelijke democratie op de bresDat is wilde door Schoolstrijd en uitbrei ding van 't Kiesrecht den Volksinvloed verbroeden, om'zoo 't gansche Volk te doen beantwoorden aan het recht, dat elk volk heeft, om al zijn belangen, en behoeften voor den troon eener Souvereine met eerbied, maar niette min met beslistheid neer te leggen, opdat ze vervuld zouden worden Maar de Antirev. partij zei een krachtig Neen toen de S. D. A. P. de pretentie maakte om 't kiesrecht op te eischen om aan eén klasse des Volks de macht der Regeering in handen te spelen, want daarom is 't den Socialist te doen. Niet om bij de Kroon voor aller recht te pleiten, maar om Haar den volkswil d.i. die der arbeidende klasse op te leggenOm dien wil der werk lieden te doen heerschen. Om over Kroon en Justitie en politie en-militie en Kamers en Corporaties te kunnen heerschen hun alléén ten voorde ele Nee*! antwoordde de A. R, partij dat nopitZoo'n democratie verfoeien we Democratie als volkswil, die voor alle klassen des Vo'ks tegenover koninklijk ruw gezag of koninklijke onmacht dan wel tyrannie in de bres springt, om de volksrechten te handhaven, de volksbegeerten te vervullen als 't kan, de volksplichten tot daadzaken te ma ken, de volkskrachten te ontplooien zooals die in alle rangen en standen sluimerende konden zijn Accoord zoo'n democratie wel maar nooit en nimmer een democratie om 't Gezag te ondermijnen de volksrechten toe te kennen aan één groep des volksde volkskrachten van de rijken te willen uithollen ten bate van alle armen; de volksplichten van 't kapitaal te willen uitbuiten ten voordeele van de werk liedenbonden om deze alleen ervan te doen profiteeren zoo niet. Democratie, opdat ieder in zijn stand 't beeld Gods kunne vertoonenfatsoen lijk en met eere door de wereld komen kande arbeider als arbeiderde boer als boerde koopman als koopman de rijke als rijkdom bezittende; enz., ieder naar zijn stand, waarin God de Heere naar Zijn'souvere'niteit en eeuwig welbehagen eiken mensch, man vrouw, kind, arbeider, patroon, dienstbode, juf frouw, mevrouw of wie 't ook zij, ge zet heeft Zoo'n democratie, om op de door God bestelde plaats te slaan én daar op die plaats Hem te dienen met al zijn armoe of rijkdom met al zijn sterke spieren dan fijne denkvermogens met al zijn vele of weinige gaven van handen- en denkarbeid Hem, onzen God te dienen en te eeren, en zoo, als kar- reman en putjesschepper, als baggerman en straatveger, als Minister en Koningin, sieraden te zijn, in zijn stand, van den Schepper, Uitdeeler en Onderhouder, aller giften en gaven, die Hij in Zijn onbetwistbaar Goddelijk recht aan menschenkii deren in alle verscheiden heid uitdeelt. heden eeren* en prijzen. Moet de Minderheid de Meerderheid knevelen Net zoo min, als de meer derheid dit een minderheid mag doen, wat ze toch in den Schoolstrijd deed en nog doet. De anti-revohitiewet van minister Heemskerk is democratische politiekis Christelijke politiekis recht-politiek, die 't recht der meerder heden handhaaft tegen een wilde, op bruisende, onrustzaaiende minderheid, welke (niemand mag en zal en kan 't euvel duiden!) zich opwerken wil tot een beter leven maar, die dat moet doen in den weg van orde en recht en wét Het is juist de Democratie, de Christelijke democratie, die 't Woord Gods verstaat, dat alle mensch op Aarde 't ideaal moet benaderen van 't beeld Godsdat isleven en streven om deze wereld te maken tot een voor portaal des hemels, waarvoor immers deze Aarde geschapen is, tot Zijn eer en glorie. Maar dat leven en streven voor beter lot om Hem en zijn naaste op 't hoogst te kunnen dienen kerken school te kunnen onderhoudenarmen en ellendigen te kunnen steunen; met vrouw en kinderen een waardig gezin te kunnen formeerendat leven en streven moet een ordentlijk, een rechts leven zijn want God is recht en Hij eischt recht van èn in Zijn schepselen. Democratie! politieke en sociale de mocratie ja gewisdaar is 't om te doen, Om méér te kunnen genieten in zijn God om méér te kunnen genieten van de Kerk. om meer te kunnen pro fiteeren van al de schatten van wijs heid en kennis, die de geslachten reeds hebben uitgespreid maar vaak i 30 cent per regel. 14 KARAAT GEWAARBORGD. Massieve RINGEN worden naar maat, gewenscht model en gewicht In eigen Atelier gemaakt. Geen f 3,00 of meer doch f 2,50 per gram. ALLEEN bfl Je Politieke democratieJa, om den Volkswil ten nutte te maken voor 't gpbeele Volk, opdat dit in zijn gehtcl een stil en ordentelijk fn gerust leven hebbe om den een voor den ander en met den ander te kunnen opstreven naar beter positie als die in eerlijken en wettigen weg te erlangen is. Maar geen politieke democratie, die door een Algemeen mannen- en „vrouwenkies recht het Volk als Volk worgen wil. De anti-revoluliewet van minister Heemskerk, waarover de socialisten zooveel kabaal maken is niet een Worgwet, zoQals zij zeggen maar juist zij zijn het, die het Volk als Volk worgen willen. Wat is Revolutie op stand, vermeestering van 't wettig gezag door een minderheid anders, dan de meerderheid knevelen f Hun agitatie is de klaarblijkendste toeleg om hun zoogenaamde democratie dienstbaar te maken aan 't neerslaan van 't Recht aan 't vleugellam maken van alle Ge zag; dat zij nog niet dragen, maar 't toch willen bezitten ten bate van hun werklieden alléén. Wat geven zij om een ander! En tegenover de socialistische, een zijdige democratie roept onze Rechtsche regeering dien mannen een onweerstaan baar Halt 1 toe, wat we in onze Over- onbereikbaar zijn en waren voor de werkende handarbeiders. Doch dat op streven, dat haken naar boter positie, ganseh niet zuidig maar zeer plicht matig, mag en moet slechts geschieden langs den weg van 's Heeren giboden. Ora et laborabid en werkBidden omden rechten weg te mogen bewan delen zonder oproerigheid en ruw vertet en bruten tegenstand; èa wer ken door trouwe plichtsbetrachting organisatie en opbouw van aller wel varen. Zoo durfden de Chr. Werklieden verleden week Neen te zeggen, waar Troelsrta eii consorten de politieko 24- urenstaking proclameerden die door dat kloeke eentot een belaching gewor den is. Dat Neen spraken ze in Novb. '18 uit, toen de misdadige woelingen aanleiding gaven om Troon en Gezag te schragen en die woeste revolutionai ren hun zoogenaamde democratische franjes van den rok te scheuren. Eens zong Nicolaas Becker Sie sollen ihn nicht haben, Den f reien deutschen Rhein, Ob sie wie gierge Raben Sich heiser danach schrein. So lang'er ruhig wallend Sein grünes Kleid noch tragt, So lang ein Ruder schallend In seine Woge schlagt Om dan in 't 7e couplet te eindi gen met Sie sollen ihn nicht haben, Den freien deutschen Rhein, Bis seine Fiut begraben I)es i8tzten Manns Gebein! Gewisdat krachtige Duitsche Nein en Nicht is na 80 jaren, in 1918 in bittere teleurstelling geëindigd, want de Rijn is niet meer vrij, de Entente heeft hern in bezit. Maar toch hij komt weer aan Duitschland, der freie Rhein. En zeo moet 't ook in Neder land gaan. Vrijheid begeert de meer derheid En democratieMaar wie ze op anarchistische, revolutionaire, on wettige wijze wil bestoken, ze alleen voor zich zeiven en zijn klasse opeischt, hij verga! En een heilig Neen! Een Non Possumus d.i. wij kunnen niet! klinke door heel Nederland op de brute aanslagen van Bolsjewieken, En we houden tegen al de grootschreeuwers in Kamer en meeting de vaan der democratie, der Chr. democratie hoog, Bis Seine Flut begraben Des letzten Manns Gebein, Dat was Neen! Een manifest. Het Comité van actie en Voorlichting ver tegenwoordigend alle Protestant-Christelijke en Roomsch Katholieke organisaties, ver spreidde een manifest, waarin gezegd werd Amsterdamsche arbeiders. Met grenzelooze brutaliteit cn onder leu genachtige voorwendsels wordt eea aanval gedaan op U en Uw huisgezinnen. In het belang van enkele heethoofden, wil men U bewegen den arbeid Dinsdag 8 Juni a.s. neer te leggen. Men wil uw huisgezinnen weer een dag loon schade doen. Men wil u tot vertwijfeling brengen, door telkens, dan onder het een, dan onder het ander voorwendsel, uwtochalnietgunstigen toestand, nog ongunstiger te maken. Men wil door uw vakactie politieke relie- tjesmakers steunen. Leugenachtig stelt men u voor, dat het in Tweede Kamer in behan deling komend wetsontwerp bedoelt uw vakcatie te beiemmeren. Leugens, niets dan leugens, arbeiders. Het wetsontwerp tegen revolutionaire woelingen, wil alleen voorkomen dat men u aanzet tot geweld Het stelt strafbaar elke poging om uw bloed en dat vaa uw vrouwen en kinderen nutteloos vergieten. Het wil u bewaren voor hongersnood en broedermoord. Het wil u de ellende van Rusland, Duitschland cn Oostenrijk bespare». Het wil cok voorkomen, dat ook uw kinderen naar andere landen moeten worden gestuurd om den hongerdood te ontkomen. Me» liegt u voor, dat de strgd voor een andere maatschappij vorm onmogelijk wordt gemaakt. Gewetenloos tracht men u wijs te maken, dat dc actie van uw vakorganisatie belemmerd dreigt te worden. Leugens, kameraden, niets dan leugens. Elke geregelde actie kan ook als het wets ontwerp ongewgzlgd wordt aangenomen, onbelemmerd voortgaan. Alleen sis de een of andere avonturier, die als dejnood aan den man komt, zelf buiten schot blgft, van toevallige omstandigheden misbruik maken wil, cm u arbeideis in het ongeluk te jagen, dan wil de regcertug het recht hebben dien Volksmislelder op te bergen. Dat is In het belang van uw aller huls- gezlnnrn. Mannen en vrouwen laat u niet bedriegen. Blijft morgen rustig san 't werk. Toont dat gij karakter hebt, en Iaat uniet voor de zegewagen spannen van enkele heethoofden. Protestansch-Chrlsteiqke en Roomsch-Ka- tholieke arbeider komt heden (Maandagavond 8 uur) op onze groote vergaderingen. Het Overheidspersoneel om 8 uur in het St. Willebrordus-patronaat bij de R. K. Kerk aan den Ceintuurbaan. Alle andere Christel! ke en Katholieke mannen en vrouwen In het gebouw van dc St. Jozephs-Gezellenvereeniging, Stadhou derskade, om 8»/2 uur. Het Overheidspersoneel, dat door dienst verhinderd is deze vergadering bq te wonen, komt heden (Maandag) 's. nachts om 12 uur, weer In het Wlllebrordus-Patronaat of in het St. Andreas-Patronaat, Bllderdqkstr. b| de R. K. Kerk. Het gaat om uw levensgeluk, Het gaat om uw eer. Komt dus allen ter vergadering, Het Comité van Actie en Voorlichting. Dat was ook Neen De actie tegen de ontwerpen Bestrijding van Revolutionaire woelingen. Een manifest van de R. K. Vakorganisatie. Aan de arbeiders van Nederland. De roode bonden komen in beroering. Meetings en manifesten rpoesten de massa des volks bang maken met de antl-revolutle- wet. In de Tweede Kamer z|n ze bezig met schelden en schreeuwen om allen arbeid on mogelijk te maken. Socialisten en communiste» zijn nu broe derlijk eensgezind. Samen willen ze de kans open houden om het op een goeden dag nog eens teprohee- ren mot een revolutie. WIJ, Nederlanders, z!n daarvan niet gediend. Wï, Nedetlandsche arbeiders wij willen geen revolutie Revolutie Is de tyrannie van een minderheid, wq willen niet geregeerd worden door een kleine roode bende. Revolutie is de onderdrukking van al onze volksrechten, het ontnemen van onze vrij heden. Wq willen onze rechten en vrqheden be houden de rechten en vrqheden van ons volk. »- Maar wQ ontzeggen Troelstra het recht van revolutie. Daartoe geven wq hem de vrqheid niet. wq willen rust en orde. Wq willen, dat Nederland, dat met zfn sociale wetten en maatregelen het eerste land der wereld is, dat alle landen voorbqstreeft, waar socialisten de macht hebben, de plaats biqve innemen. De Nedetlandsche arbeiders zien met min achting neer op de straatjongenspolltlek, die de roode groepen in de Tweede Kamer ver toonen. En als Troelstra dc arbeiders oproept om hem te steunen in zQn obstructiewerk, dan laat de massa hem staan in zqn hemd of in het boetekleed van November 1918. Om hun houdingen goed te praten, zullen de roode leiders dezer dagen weer een stroom van volksmisleiding over Nederland doen vloeien. Maar als Troelstra meent, bet volk nog te kunnen bedriegen, als hq de arbeiders voor te dom houdt om zijn beweringen als roode leugens te herkennen, als hq meent, dat alle arbeiders „slaven zielen" hebben, zooals er zooveel duizenden z!n bfl N. V. V. of N. A. S., als hq meent, dat de Nedetlandsche arbei ders in staking zullen gaan op een teeken van Troelstra's zweep, dan vergist hij zich iveer. Dc Nederlandsche arbeiders willen geen obstructie en geen revolutie, maar ernstig en krachtig arbeiden om ons heele volk te bren gen tot grooiere welvaart en hooger geluk, liet Bureau voor de R. K. Vakorganisatie J. VAN RIJZEWIJK, Voorzitter. A. C. DE BRUIJN, Secretaris. Nadruk verboden. 't Is zoowat veertig jaar geleden. 'k Ging als jongen op een van de weinige christeiqke scholen die in dien tqd gevonden werden. De omstandigheden waren toen ietwat an ders dan in de dage», die we thans beleven: er kwamen bij o»s b.v.«jongens school, ro. buste knapen, die 's morgens en 's avonds zoo'n anderhalf uur moesten loopen, om de school of hun woning te bereiken, 's Winters gingen ze als 't nog geheel donker was van huls en de lamp was als een goed uur op, a's ze weer thuis kwamen, waar moeder de aardappelen ai aan schijfjes gesneden en de stukjes spek in de pen gedaan had, want ze rammelden gewoon, na zoo'n dag en zoo'n loop 't Was toen nog 't subsidie-looze t|dperk. Ieder kan dus begrflpen, dat het er b| ons op school maar sober naar toe ging. Er was geen sprake van, dat er b.v. voor elke 35 leerlingen een ondcrwqzer kon zijn er was een „bovenmeester", met een „on dermeester", geassisteerd door een of twee „kweekellngen" ea dan kón het Sb dee winter

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1