Zaterdag 19 Juni 1920.
35"u Jaargang N*. 2608.
voor de Zuidhollandsche en Zeenwsche Eilanden
Eerste Blad.
Neen! Neen!
THOII en HMIVINSSRIliEEN naai maat
Antirevolutionair "i^Pr Orgaan
ÏN HOC SIGNO VINCES
T.
OP OEN UITKIJK.
W. BOEKHOVEN Zonen,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
ST
Rotterdam,
23 Boschlaan 23,
Deze Courant verschqnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling.
BUITENLAND bq vooruitbetaling f 5.50 per Jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVER3:
SOMMELSDfJK.
m Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel.
DIENST AANVRAGEN cn DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing,
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z| beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
De tijd, waarin we leven, is zeer
ernstig, op alle gebied. Er is een chaos,
een verwarring in gelooven, denken,
spreken en doen. Het rustige indenken,
het bestendig voortschrijden naar zijn
doel is ruw gestaakt door het luiste
ren naar en moeten beluisteren van 't
kanongebulder of nog erger door deel
name aan den oorlog zeiven Heel
Europa en de harde uitdrukking is
ij| toch juist: stend en staat nog op zijn
kop. Er is in de Statenvorming iets
veranderd in de machtsverhoudingen
der Volkenin de wilkskracht en energie
der Regeeringenin 't bewustzijn der
onderdanenin 't inzicht der werkers
met hoofd en hand. Er is nog wrevel,
onrust, deining, onbewustheid en on
kunde van den Nieuwen Tijd. Men
voelt hem aan als in Augustusmorgen
een beklemmende hitte, die ■'t lichaam
drukt, zwaar en afmattend, voorbode
van onweer en zware regens. Overal
geroep van: Voorwaarts marsch! en
men ziet geen vooruitgang. Overal
gezwets van Nieuwen Tijd, en alles
kijkt naar 't Verleden inplaats van
naar de Toekomst, waarover men zoo
dagelijks den mond vol heeft. Men is
bang twee stappen vcoruit te doen en
praktiseert er over om er liever één
Aterug te gaan. Twijfelzucht met een
Waarheen toch heeft ieder aangetast
als een besmettelijke ziekte. En toch
't moet ergens heen Datuurlijk. Stil
staan is onmogelijk. We moeten vóór
of achteruit. Zie rondom U.
Op staatkundig te. rein is de democra
tie in alle Landen troef, of men er
mee dweept dan wel mee spot, 't is
democratie wat de klok slaat, cn ook
in ons Vaderland rept men er sinds
jaren van. De antirev. partij kende 't
woord sinds een halve eeuw en, in den
Schoolstrijd voor Lager, Middelbaar en
Hooger onderwijs, was dat woord een
daad, een daad van moed, beleid en
trouw, betoond, met de R-. Kath. na
1878, in een volkspetitionnement, dat de
Linkerzijde het Mene, Mena, Tekel,
Upharsin in 't aangezicht slingerde.
Gewogengewogen naar te licht be
vonden
En de Antirev. partij stond voor die
christelijke democratie op de bresDat
is wilde door Schoolstrijd en uitbrei
ding van 't Kiesrecht den Volksinvloed
verbroeden, om'zoo 't gansche Volk te
doen beantwoorden aan het recht, dat
elk volk heeft, om al zijn belangen,
en behoeften voor den troon eener
Souvereine met eerbied, maar niette
min met beslistheid neer te leggen,
opdat ze vervuld zouden worden Maar
de Antirev. partij zei een krachtig
Neen toen de S. D. A. P. de pretentie
maakte om 't kiesrecht op te eischen
om aan eén klasse des Volks de macht
der Regeering in handen te spelen,
want daarom is 't den Socialist te
doen. Niet om bij de Kroon voor aller
recht te pleiten, maar om Haar den
volkswil d.i. die der arbeidende klasse
op te leggenOm dien wil der werk
lieden te doen heerschen. Om over
Kroon en Justitie en politie en-militie
en Kamers en Corporaties te kunnen
heerschen hun alléén ten voorde ele
Nee*! antwoordde de A. R, partij dat
nopitZoo'n democratie verfoeien we
Democratie als volkswil, die voor alle
klassen des Vo'ks tegenover koninklijk
ruw gezag of koninklijke onmacht
dan wel tyrannie in de bres springt,
om de volksrechten te handhaven, de
volksbegeerten te vervullen als 't kan,
de volksplichten tot daadzaken te ma
ken, de volkskrachten te ontplooien
zooals die in alle rangen en standen
sluimerende konden zijn Accoord
zoo'n democratie wel maar nooit
en nimmer een democratie om 't Gezag
te ondermijnen de volksrechten toe te
kennen aan één groep des volksde
volkskrachten van de rijken te willen
uithollen ten bate van alle armen; de
volksplichten van 't kapitaal te willen
uitbuiten ten voordeele van de werk
liedenbonden om deze alleen ervan te
doen profiteeren zoo niet.
Democratie, opdat ieder in zijn stand
't beeld Gods kunne vertoonenfatsoen
lijk en met eere door de wereld komen
kande arbeider als arbeiderde boer
als boerde koopman als koopman
de rijke als rijkdom bezittende; enz.,
ieder naar zijn stand, waarin God de
Heere naar Zijn'souvere'niteit en eeuwig
welbehagen eiken mensch, man vrouw,
kind, arbeider, patroon, dienstbode, juf
frouw, mevrouw of wie 't ook zij, ge
zet heeft Zoo'n democratie, om op de
door God bestelde plaats te slaan én daar
op die plaats Hem te dienen met al
zijn armoe of rijkdom met al zijn sterke
spieren dan fijne denkvermogens met
al zijn vele of weinige gaven van
handen- en denkarbeid Hem, onzen God
te dienen en te eeren, en zoo, als kar-
reman en putjesschepper, als baggerman
en straatveger, als Minister en Koningin,
sieraden te zijn, in zijn stand, van den
Schepper, Uitdeeler en Onderhouder,
aller giften en gaven, die Hij in Zijn
onbetwistbaar Goddelijk recht aan
menschenkii deren in alle verscheiden
heid uitdeelt.
heden eeren* en prijzen.
Moet de Minderheid de Meerderheid
knevelen Net zoo min, als de meer
derheid dit een minderheid mag doen,
wat ze toch in den Schoolstrijd deed
en nog doet. De anti-revohitiewet van
minister Heemskerk is democratische
politiekis Christelijke politiekis
recht-politiek, die 't recht der meerder
heden handhaaft tegen een wilde, op
bruisende, onrustzaaiende minderheid,
welke (niemand mag en zal en kan
't euvel duiden!) zich opwerken wil
tot een beter leven maar, die dat
moet doen in den weg van orde en
recht en wét
Het is juist de Democratie, de
Christelijke democratie, die 't Woord
Gods verstaat, dat alle mensch op
Aarde 't ideaal moet benaderen van 't
beeld Godsdat isleven en streven
om deze wereld te maken tot een voor
portaal des hemels, waarvoor immers
deze Aarde geschapen is, tot Zijn eer
en glorie. Maar dat leven en streven
voor beter lot om Hem en zijn naaste
op 't hoogst te kunnen dienen kerken
school te kunnen onderhoudenarmen
en ellendigen te kunnen steunen; met
vrouw en kinderen een waardig gezin
te kunnen formeerendat leven en
streven moet een ordentlijk, een rechts
leven zijn want God is recht
en Hij eischt recht van èn in Zijn
schepselen.
Democratie! politieke en sociale de
mocratie ja gewisdaar is 't om te
doen, Om méér te kunnen genieten in
zijn God om méér te kunnen genieten
van de Kerk. om meer te kunnen pro
fiteeren van al de schatten van wijs
heid en kennis, die de geslachten reeds
hebben uitgespreid maar vaak
i
30 cent per regel.
14 KARAAT GEWAARBORGD.
Massieve RINGEN worden naar maat, gewenscht model en gewicht In eigen
Atelier gemaakt. Geen f 3,00 of meer doch f 2,50 per gram. ALLEEN bfl
Je
Politieke democratieJa, om den
Volkswil ten nutte te maken voor 't
gpbeele Volk, opdat dit in zijn gehtcl
een stil en ordentelijk fn gerust leven
hebbe om den een voor den ander en
met den ander te kunnen opstreven
naar beter positie als die in eerlijken
en wettigen weg te erlangen is. Maar
geen politieke democratie, die door een
Algemeen mannen- en „vrouwenkies
recht het Volk als Volk worgen wil.
De anti-revoluliewet van minister
Heemskerk, waarover de socialisten
zooveel kabaal maken is niet een
Worgwet, zoQals zij zeggen maar juist
zij zijn het, die het Volk als Volk
worgen willen. Wat is Revolutie op
stand, vermeestering van 't wettig
gezag door een minderheid anders, dan
de meerderheid knevelen f Hun agitatie
is de klaarblijkendste toeleg om hun
zoogenaamde democratie dienstbaar te
maken aan 't neerslaan van 't Recht
aan 't vleugellam maken van alle Ge
zag; dat zij nog niet dragen, maar
't toch willen bezitten ten bate van
hun werklieden alléén. Wat geven zij
om een ander!
En tegenover de socialistische, een
zijdige democratie roept onze Rechtsche
regeering dien mannen een onweerstaan
baar Halt 1 toe, wat we in onze Over-
onbereikbaar zijn en waren voor de
werkende handarbeiders. Doch dat op
streven, dat haken naar boter positie,
ganseh niet zuidig maar zeer plicht
matig, mag en moet slechts geschieden
langs den weg van 's Heeren giboden.
Ora et laborabid en werkBidden
omden rechten weg te mogen bewan
delen zonder oproerigheid en ruw
vertet en bruten tegenstand; èa wer
ken door trouwe plichtsbetrachting
organisatie en opbouw van aller wel
varen. Zoo durfden de Chr. Werklieden
verleden week Neen te zeggen, waar
Troelsrta eii consorten de politieko 24-
urenstaking proclameerden die door dat
kloeke eentot een belaching gewor
den is. Dat Neen spraken ze in Novb.
'18 uit, toen de misdadige woelingen
aanleiding gaven om Troon en Gezag
te schragen en die woeste revolutionai
ren hun zoogenaamde democratische
franjes van den rok te scheuren.
Eens zong Nicolaas Becker
Sie sollen ihn nicht haben,
Den f reien deutschen Rhein,
Ob sie wie gierge Raben
Sich heiser danach schrein.
So lang'er ruhig wallend
Sein grünes Kleid noch tragt,
So lang ein Ruder schallend
In seine Woge schlagt
Om dan in 't 7e couplet te eindi
gen met
Sie sollen ihn nicht haben,
Den freien deutschen Rhein,
Bis seine Fiut begraben
I)es i8tzten Manns Gebein!
Gewisdat krachtige Duitsche Nein
en Nicht is na 80 jaren, in 1918 in
bittere teleurstelling geëindigd, want
de Rijn is niet meer vrij, de Entente
heeft hern in bezit. Maar toch hij
komt weer aan Duitschland, der freie
Rhein. En zeo moet 't ook in Neder
land gaan. Vrijheid begeert de meer
derheid En democratieMaar wie ze
op anarchistische, revolutionaire, on
wettige wijze wil bestoken, ze alleen
voor zich zeiven en zijn klasse opeischt,
hij verga! En een heilig Neen! Een
Non Possumus d.i. wij kunnen niet!
klinke door heel Nederland op de brute
aanslagen van Bolsjewieken, En we
houden tegen al de grootschreeuwers
in Kamer en meeting de vaan der
democratie, der Chr. democratie hoog,
Bis Seine Flut begraben
Des letzten Manns Gebein,
Dat was Neen!
Een manifest.
Het Comité van actie en Voorlichting ver
tegenwoordigend alle Protestant-Christelijke
en Roomsch Katholieke organisaties, ver
spreidde een manifest, waarin gezegd werd
Amsterdamsche arbeiders.
Met grenzelooze brutaliteit cn onder leu
genachtige voorwendsels wordt eea aanval
gedaan op U en Uw huisgezinnen.
In het belang van enkele heethoofden, wil
men U bewegen den arbeid Dinsdag 8 Juni
a.s. neer te leggen.
Men wil uw huisgezinnen weer een dag
loon schade doen.
Men wil u tot vertwijfeling brengen, door
telkens, dan onder het een, dan onder het
ander voorwendsel, uwtochalnietgunstigen
toestand, nog ongunstiger te maken.
Men wil door uw vakactie politieke relie-
tjesmakers steunen. Leugenachtig stelt men
u voor, dat het in Tweede Kamer in behan
deling komend wetsontwerp bedoelt uw
vakcatie te beiemmeren.
Leugens, niets dan leugens, arbeiders.
Het wetsontwerp tegen revolutionaire
woelingen, wil alleen voorkomen dat men u
aanzet tot geweld
Het stelt strafbaar elke poging om uw
bloed en dat vaa uw vrouwen en kinderen
nutteloos vergieten.
Het wil u bewaren voor hongersnood en
broedermoord. Het wil u de ellende van
Rusland, Duitschland cn Oostenrijk bespare».
Het wil cok voorkomen, dat ook uw kinderen
naar andere landen moeten worden gestuurd
om den hongerdood te ontkomen.
Me» liegt u voor, dat de strgd voor een
andere maatschappij vorm onmogelijk wordt
gemaakt. Gewetenloos tracht men u wijs te
maken, dat dc actie van uw vakorganisatie
belemmerd dreigt te worden.
Leugens, kameraden, niets dan leugens.
Elke geregelde actie kan ook als het wets
ontwerp ongewgzlgd wordt aangenomen,
onbelemmerd voortgaan.
Alleen sis de een of andere avonturier,
die als dejnood aan den man komt, zelf buiten
schot blgft, van toevallige omstandigheden
misbruik maken wil, cm u arbeideis in het
ongeluk te jagen, dan wil de regcertug het
recht hebben dien Volksmislelder op te
bergen.
Dat is In het belang van uw aller huls-
gezlnnrn.
Mannen en vrouwen laat u niet bedriegen.
Blijft morgen rustig san 't werk.
Toont dat gij karakter hebt, en Iaat uniet
voor de zegewagen spannen van enkele
heethoofden.
Protestansch-Chrlsteiqke en Roomsch-Ka-
tholieke arbeider komt heden (Maandagavond
8 uur) op onze groote vergaderingen.
Het Overheidspersoneel om 8 uur in het
St. Willebrordus-patronaat bij de R. K. Kerk
aan den Ceintuurbaan.
Alle andere Christel! ke en Katholieke
mannen en vrouwen In het gebouw van dc
St. Jozephs-Gezellenvereeniging, Stadhou
derskade, om 8»/2 uur.
Het Overheidspersoneel, dat door dienst
verhinderd is deze vergadering bq te wonen,
komt heden (Maandag) 's. nachts om 12 uur,
weer In het Wlllebrordus-Patronaat of in
het St. Andreas-Patronaat, Bllderdqkstr. b|
de R. K. Kerk.
Het gaat om uw levensgeluk,
Het gaat om uw eer.
Komt dus allen ter vergadering,
Het Comité van Actie en Voorlichting.
Dat was ook Neen
De actie tegen de ontwerpen Bestrijding
van Revolutionaire woelingen.
Een manifest van de R. K. Vakorganisatie.
Aan de arbeiders van Nederland.
De roode bonden komen in beroering.
Meetings en manifesten rpoesten de massa
des volks bang maken met de antl-revolutle-
wet.
In de Tweede Kamer z|n ze bezig met
schelden en schreeuwen om allen arbeid on
mogelijk te maken.
Socialisten en communiste» zijn nu broe
derlijk eensgezind.
Samen willen ze de kans open houden om
het op een goeden dag nog eens teprohee-
ren mot een revolutie.
WIJ, Nederlanders, z!n daarvan niet gediend.
Wï, Nedetlandsche arbeiders
wij willen geen revolutie
Revolutie Is de tyrannie van een minderheid,
wq willen niet geregeerd worden door
een kleine roode bende.
Revolutie is de onderdrukking van al onze
volksrechten, het ontnemen van onze vrij
heden.
Wq willen onze rechten en vrqheden be
houden de rechten en vrqheden van ons
volk. »-
Maar wQ ontzeggen Troelstra het recht
van revolutie.
Daartoe geven wq hem de vrqheid niet.
wq willen
rust en orde.
Wq willen, dat Nederland, dat met zfn
sociale wetten en maatregelen het eerste land
der wereld is, dat alle landen voorbqstreeft,
waar socialisten de macht hebben, de plaats
biqve innemen.
De Nedetlandsche arbeiders zien met min
achting neer op de straatjongenspolltlek, die
de roode groepen in de Tweede Kamer ver
toonen.
En als Troelstra dc arbeiders oproept om
hem te steunen in zQn obstructiewerk, dan
laat de massa hem staan in zqn hemd
of in het boetekleed van November 1918.
Om hun houdingen goed te praten, zullen
de roode leiders dezer dagen weer een stroom
van volksmisleiding over Nederland doen
vloeien.
Maar als Troelstra meent, bet volk nog
te kunnen bedriegen, als hq de arbeiders voor
te dom houdt om zijn beweringen als roode
leugens te herkennen,
als hq meent, dat alle arbeiders „slaven
zielen" hebben, zooals er zooveel duizenden
z!n bfl N. V. V. of N. A. S.,
als hq meent, dat de Nedetlandsche arbei
ders in staking zullen gaan op een teeken
van Troelstra's zweep,
dan vergist hij zich iveer.
Dc Nederlandsche arbeiders willen geen
obstructie en geen revolutie, maar ernstig en
krachtig arbeiden om ons heele volk te bren
gen tot grooiere welvaart en hooger geluk,
liet Bureau voor de R. K. Vakorganisatie
J. VAN RIJZEWIJK, Voorzitter.
A. C. DE BRUIJN, Secretaris.
Nadruk verboden.
't Is zoowat veertig jaar geleden.
'k Ging als jongen op een van de weinige
christeiqke scholen die in dien tqd gevonden
werden.
De omstandigheden waren toen ietwat an
ders dan in de dage», die we thans beleven:
er kwamen bij o»s b.v.«jongens school, ro.
buste knapen, die 's morgens en 's avonds
zoo'n anderhalf uur moesten loopen, om de
school of hun woning te bereiken, 's Winters
gingen ze als 't nog geheel donker was van
huls en de lamp was als een goed uur op,
a's ze weer thuis kwamen, waar moeder de
aardappelen ai aan schijfjes gesneden en de
stukjes spek in de pen gedaan had, want
ze rammelden gewoon, na zoo'n dag en zoo'n
loop
't Was toen nog 't subsidie-looze t|dperk.
Ieder kan dus begrflpen, dat het er b| ons
op school maar sober naar toe ging.
Er was geen sprake van, dat er b.v. voor
elke 35 leerlingen een ondcrwqzer kon zijn
er was een „bovenmeester", met een „on
dermeester", geassisteerd door een of twee
„kweekellngen" ea dan kón het Sb dee winter