voor de Zaidhollandsclie en üSeeuw^ehe Eilanden. »off ws, i Woensdag 16 Juni 1920 Iterdam. An tirevo lu a5",# Jaargang N*. 2607 Orgmm 4 f 8 I 19 'ISSSAM IN HOC SIGN O VINCES N am. I ttlMI Tentoonstelling op Zondag 20 Juni to Oost-Voorne. SRIJ 8 ter. 3t ikken. efoon 475 K 'heehindel 5 ons kunt ten minste W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie be- temd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers tterdam. Petroleum, celen, Nik- »rk, Zeem- :transport- en. ;t 14, R'dara. u. I EMMER, ITERDAM. Lcht. flfi *ringr. J LS. i uur. -I tuil - Deze Courant versehQnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent b(j vooruitbetaling. BUITENLAND bj vooruitbetaling f 5.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS i SOMMËL8DIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsrulmte die s? beslaan. Advertentign worden Ingewacht tot DINSDAG- en YRijDAGMORGFN 10 UUR. K is bi] de Te Oost-Voorne zal een electriciteits- tentoonstellinkje plaats hebben. De redacteur van Onze Eilanden de beer v. Zuylen, beeft er stukjes over. Hij is secretaris van die corporatie, en kan dus over 't zaakje oor deelen eu schrijft: „In één woord, de tentoonstelling ,,zal een klein maar vrijwel volledig „beeld geven van de toepassingen »der electriciteit." »Voor eenige attracties (genoegens j-enz.) wordt gezorgd, terwijl Oost- iVoorne op zichzelf al een bezoek „waard is en men zich ook buiten .vhet verblijf op de tentoonstelling »niet behoeft te vervelen." „Uit Voorne en Putten wordt zeer «veel bezoek verwacht. Met t oog >op de plannen voor electrificatie «voor Goedereede en Overflakkee, «raden wij ook de bewoners van die «eilanden in hun eigen belang aan Bezoekt de K. T, O. Z, VAN ZUYLEN. l"n in Onze Eilanden staat een ad vertentie van schipper de Wachter, dat hij op Zondag 20 Juni, den dag der opening der tentoonstelling met zijn pleiziervaartuig Anna van Middelhainis zal afvaren des morgens om 9 uur en terug gaan om 9 uur 's avonds ad f 2 retour en rijwiel 1 kwartje. OFFEN voor rlI-SAISONS. s mjn Een kleine tentoonstelling op zichzelf kan niet anders dan gced zijn en we prijzen ze aan voor alien die met t oog op ons Eiland en eigen zaken daar van iets meer willen weten. Uitbreiding van onze kennis is altijd lofwaardig en als daarbij onze economische kracht, finantieol kan gebaat worden, dan is een bezoek aan een tentoonstelling dubbel lofwaardig. Maar we maken ernstig bezwaar tegen de opening en festiviteiten op Zondag. Geen kerkelijk inwoner op Flakkee zal in de Wachters schuitje kruipen op Zondag 20, noch op Zondag 21 Juni, als hij bij de slui ting misschien weer zijn »pleiziervaart per motor* houdt. Of er veel onkerkelijke menschen op die twee Zondagen uit Flakkee zullen vertrekken, weten we niet, en. 't zou ons spijten, omdat we tot heden zelfs van zeer vele Vrijzinnigenen modernen steeds een Zondagrust hebben waarge nomen, die met den ernst van den Sab bat volkomen strookt, here, wien eere toekomt, ook aan onze kerkelijke te genvoeters. Slechts 't tennissen en voetballen op Zondag heeft ons meer malen pijnlijk aangedaan, al is 't ook waar, dat een mensch op eigen terrein zoogenaamd zijn eigen baas is, en dat ieder voor zijn eigen geweten meet uit maken, wat hij op Zondag op afgesloten terreinen wil doen of laten: maar wij zouden ons verheugen, indn n de eige naars van dit tennis- en voetbalveld de gelegenheid op Zondag niet meer wilden openstellen. De oude Zondagswet verbiedt het nietde Nieuwe ook niet men kan naar de Wet door blijven gaan met zijn spelen^toch er is door de week wel tijd om zich als jonge menschen met die sportsoorten bezig te houden en ze zijn onzen jongen lui vanl harte gegund maar Zondags niet! Dat verbiedt God in Zijn wet, die alle jongelui wel kennen. En Gods bevel is te gehoorzamen, omdat wij Zijn schepselen zijn en ons leven van Hem afhankelijk is. Maar wie dan op Zondag naar de Tentoonstelling ga of niet ga, omdat hij oen Sabbat »na zes daagscbe vlijt* eerbiedigen of heiligen wilwie er aan mee wil doen om 't, Oost-Vooinsche strand door allerlei publiek van Voorne en Putten en Goeree en Overflakkee op Zondag te bevolken en er bekoring en genot aan te geven: hij diene in eigen gemoed zich bewust te zijn,, dat God de Heere 't goedvindt en vrage Hem dan maar of Hij mee wil gaan om met Hem in Zijn tegenwoordigheid van de attracties te profiteeren, Maar dat de heer v. Zuylen daaraan meedoetDat hij, die ais Secretaris zich teokende iu de advertentie over dat zaakje, daartegen niet protesteert Te meer, omdat hij op Zaterdag 9 Novb. 1918, in No 1 van zijn orgaan zich den volke voorstelde als den nieuwen redacteur, die «niet veel be loven zou«, »maar door daden toonen wat hij wilde*. Maar dat Secretariaat van een Zondagstontoonstelling is dan toch een daad, die den redacteur zeif tegen de borst moet stuiten. Te meer, omdat hij in No. 3 op 23 Novb. '18 schreef«Wij gunnen den socialisten hun eersten Mei. Wij maken anspraak op den 17den of 18de Novb. als op den nationalen oranjedag bij uitnemend heid. En dan moge ook als een uit nemende gewoonte worden aangeno men, dat op dien dag geen sterke drank wordt geschonken». Accoord 1 maar op den 20sten Juni en den 27sten Juni zijn de heibergen te Oost-Voorne open, en zal er voor verdere attracties wo - den gezorgd. Te meer, omdat hij in No 7 op Kerstdag schreef„Dan zullen wij vanaf Kerstmis met nieuwen gloed ome omgeving verwarmenwant een opwek king om met nieuwen moed den strijd aan te binden voor de komst van het koninkrijk van den God des Vrtdes hebben we zeker wel noodig; zulk een aanmoediging tot het werken voor den vrede, die alle verstand te hoven gaat", zij kerstmis 1918 voor ons allen". Ja, jal Zoo schreef men. En hij schreef meer van die nooit gemeende passages. Of deredacteur is sinds 1918 van inzicht veranderd en meent nu waarschijnlijk, dat 't Koninkrijk Gods en de zalige vrede, die alle ver stand ie boven gaat te vinden is te Uost Voorne, op het tentoonstellings terrein op 20 en 27 Juni, met open herbergen en attracties, voor wolkede redacteur als secretaris wel gezorgd zal hebben. Zoo'n religie «des Konin- krijks onzes Gods" kan met negotie best samengaan. En met „vrede, die alle verstand te boven gaat". Te meer wonderlijk, omdat do re dacteur in No 30, 31 Mei 1919, schreef met cursieve letters, »dat hij een goed leesbaar JBlad wilde geven, dat de belangen van alle eilandbewoners wenschle te behartigen." Maar of nu alle eilandbewoners met een aankon diging van Sabbatsschending mot dans en muziek gediend zijn; en hun aller stoffelijke en geestelijke belangen be hartlgd worden door de propaganda van een Zendagstentoonstelling met open herbergen en attractie, valt wel eenigermate in twijfel te trekken. Misschien komt de redacteur tot zoo'n onhebbelijke propaganda, omdat hij de Kerk schuwt en daarom ook in zijn stelsel schrijven kon ra No 16, 2eJaarg. 1 Jan. 1930 t was dus een Nieuw- jaarswensch en verzuchtingvin de kerken moet leven herkomen. Steenen moeten vervangen worden door brood. Op dat niemand meer hunkerend rondga omdat hem geen voedsel wordt aange boden. Daarom gaat deze redacteur-huo.ktraar naar echt geestelijk voedsel als directeur van Vulkanus op Zondag met anderen die ook ai hunkeren, de tentoonstelling openen en zorgt voor attracties. Ja, ja die »kerksteenen« leggen hem wel zwaar op zijn hart en dat durft nog over reformatie in de kerken foeteren, hij, die zich zelf en anderen 't voedsel willens en wetens onthoudt 't Kan ver gaan met een mensch Maar de leugen blijft toch zeldeD laug verborgen. De waarheid baant zich al tijd een weg en de »hunkeraar< moet dan van zelf met «steenen* tevree zijD. In No. 1 van zijn blad schreef hij: «Wij geven geen program. Het heele leven is ons program, de rijke wereld ons arbeidsveld.* 't Was onnoozele praat voor een pas beginnend persman en we glimlachen nog over dat gebeuzel, maar we wachtten toen op de komst »dier rijke wereld*, waarvan we echter tot heden nog niet veel te weten zijn ge komen, doch wat we er van zien ze valt niet mee die »rijke wereld* van dezen redacteur, die zich, maar hij liegt het, of begrijpt zelf niet wat hij zegt die zich Christelijk Sociaal gaat noe men Wi-> lacht daar? Heb eer medelijden met dezen politieken kron kelaar Dat hij de Nieuwe Zondagswet ook gram is, is te verklaren. De kerken ge ven hem steenen voor brood maar zoo schreef hij in No 58 als hij tevo ren over de liefhebberij van Zondag- avondconcerten geschreven heeft: „Wanneer tegen de Zondagswet bij de behandeling stelling genomen wordt, zijn wij van da partij''. Dat behoort zeker ook bi] „die rijke wereld" en ze ker ook bij «het Koninkrijk Gods* en zeker ook bij dien »vrede* die alle ver stand te bovon gaat. Of behoort dat alles tot den sfeer van den ongeniet- baren modderaar, die aller belangen wil dienen en zoo niemand dient, die banale praatjes verkoopt over Gods dienst en kerk en op Zondagen ten toonstellingen organiseert bij open her bergen en met attracties? En Christ. Sociaal wil zijn? Is er dan geen vrijheid van handel en wandel in odh land? Gewis. Ook deze Ei- landenredactenr ga en sta waar hij wil en we blijven van zijn persoonlijk leven af, van ieders persoonlijk leven. Maar hij moet dan ook in zijn Blad den leugen loslaten en de waarheid dienen. De waarheid van zijn innerlijk Ik. Om die leugens, dat gehuicheld dat vernis van dit Blad af te krabben, daarom schrij ven we. Om dat farizeöisme aan de kaak te stellen waarmee hij schrijven de misleidt en zich in een ander kleed steekt, dat den politieken harlekijn sie ren zal maar den oprechten' mensch walgon doet. Bn wat zijn dan de attracties Op Woensdagavond 23 Juni, wan neer een danseres, Gertud Leisticow haar »betooverende* dansen zal laten ge- nieten. Op Zaterdagavond komt Speenhof met zijn vrouw liedjes zingen. En, zoo staat er in »0nze Eil."»Tot slot van de tentoonstelling en van de amusen enten zal Zondagavond 27 Juni een afscheidsfeest worden gehouden in den a la giorno verlichten tuin van Hotel de Man met optreden van: Xanda Stradowska (Danseres.) Trancoise d'Ales (Danseres.) Jan van Riemsdijk met zijn Veluwsehe Hoerenliedjes. Aan den vleugel de heerSiuurop. En dan eindigt die propaganda met het veelzeggende getuigenis>Zoo giet men, dat van onzen kantgeen moeite en kosten sim aespaard om de Tentoonstelling in alle opzichteneoobelangrijk en interessant mo gelijk te maken en wij verwachten daarom van alle zijden groote belangstelling en opkomst van het publiek. Schipper de Wachter maakt den eersten Zonaag des morgens om 9 uur een pleiziervaart van Middélharnis naar Brielle om de Flak keeënaars in de gelegenheid te stellen de opening bij te wonen. ¥r »Zoo ziet men" Ja, wij zien den toestand in zijn ware gedaaiite. tii t is geen aangename gewaarwording zoo iets te zien. Wij hoorden in 't eerste optreden van 't Blad een ruischenvan „vrede die alle verstand te boven gaat" een kloppen aan de poort van den Bethle- hemstal om van 1^18 en voortaan ,,de omgeving" met nieuwe gloed te ver warmen" en „den strijd aan te binden voor 't koninkrijk van den God des vre- des." We zien nu den «hunkerende" naar betere geestelijke spijzen dan de Kerk biedt >de steenen-voor- brood verachten en vertrappen, om zich en der meage» zeilen geestelijken honger en dorst te laven aan 't aanschouwen] van en mee leven met werkelijke ijdeltuiterij en in houdloos leven of te wel danèpartijen op Zondag. We zien de aan alle Eiland bewoners gedane beloften om in zijn Blad aller belangen te behartigen en aller denkwijze te ontzien, waar hij zelf onafhankelijk was met veeten treden, want de Christelijke Eilandbewoners kunnen zoo'n propaganda met aanvaar de» en wordt 't Blad voor hen abso luut ongenietbaar en streeft 't doel gansch voorbij. We zien een masker at- vailen en daar achter een gezicht va,n haat en terging van 't Christendom en t is ons geen. aangename bezigheid t mombakkes te moeien ophangen aan den schandpaal, waar de Waarheid schaamtevol over 't bedrog, haar oogon neerslaat. »Zoo ziet men" dat wij ais re dactie voor de beleefde nitnoodiging moeten bedanken, die we van 't Bestuur der Tentoonst. ontvingen, luidend >Het Bestuur der Elec. Tent,. Oosl- voorne aan Zee heeft de eer U met j» uwe dames uit te noodigen tot de «feestelijke opening der Tentoonstel- «ling en daartoe Zondag 20 Juni 192Ü «des namiddags om half éénaanwe- «zig te willen zijn in Hotel de Man.'» Wij mogen en kunnen aan die uit- noodiging geen gevolg geven, want er staat geschreven: „Gedenkt den Sabbatdag dat gij „dien heiligt; zes dagen zult gij ar beiden en al uw werk doen maar „de zevende dag is de sabbat des Hee- „ren uwes Gods dan zult gij geen „werk doen; gij, noch uw zoon noch „uw dochter, noch uw dienstknecht noch uwe dienstmaagd, noch uw „vee, noch uw vreemdeling, die in „uwe poorten is". En zoolang onze ziel niet verschrim pelt en verkilt, houden we daaraan vast. "uit de ?m. De „dreigbrief" aan Duys, wórdt thans door „Het Volk" in z'n geheel gepubliceerd. HQ is verzonden uit Vlissingen en luidt: „Aan J. W. |Duys, Kamerlid. Den Haag» M.M. Het besluit is gevallen om u en mr. P. J. Tr„ „öe politieke kameleon" doormid del van uit den weg te ruimen. Onrust Is er genoeg op deze wereld en behoeft door agitators niet te worden aan gewakkerd ten koste van de vrouwen en kinderen van het Neder landsche proletariaat, op wier ruggen gij naar boven zQt ge klommen. Ook de gelden van de straatsruif worden door U zonder blikken of biozen opge streken, tor zelfs het gemeentegeld van Zaandam- WQ hopen, dat gij geen bescherming zult vragen, de toestand zou er slechts door verergerd worden, doch wQ weten immers dat uw gezag niet steunt op ge weld. Als te gevaarlijk voor de samen leving moeten eenige otters worden gebracht Wij zullen u niet laten lijden en het stuit ons zeer tegen de borst bet op deze sluipende manier „te moeten does, doch vooralsnog verbiedt ons de strafwet om een ceriooze zonder vorm van pioces af te maken. A.s. Dinsdag zQn wQ onder uw gehoor waarna uwe gangen welke ons zeer nauwkeurig bekend zQn suilen worden nagegaan tot het geschikte moment, waarop de daad volbracht wordt. (Als onderteckcaing van den brief is een hand, die naar boven wQst). Nu, „grap" of ernst, het is een misse lijk stuk, dat aller verachting verdient. Duys, zoo min als een ander weaachtn we ten prooi te zien aan boi3jewieksche strijdma- nteren. (Fr. Dagbiad.) 0E ÈiUMEfSSSfcM We herinneren ons de spannende dagen van November 1918. Dult8ch!and bad het „juk der monarchie" van de schouders geschud. Het souvereine volk wa3 immers zijn macht gaan opeischen. De wil des volks was hoogste wet en die wil beoogde de finale omkeeriag der bestaande orde van zaken. En zoo moest keizer Wilhelm, de man, die door zQn onderdanen bijkans als een god was vereerd geworden, zijn land verlaten, omdat datzelfde volk, diezelfde onderdanen zijn regeering niet langer wenschten, hem ibaus vloekten. Immers, de revolutie eischte, dat de mo narchal e regeeringsvorm zou worden om gekeerd het moest worden regeering van den voikswil. En in dien tijd was het, dat er een zekere partij in ons goede vaderland Duitschland wilde navolgen. Ook hier zou de revolutie haar intrede houden onder luide juichkreten „VrQheid, Gelijkheid en Broederschap I" Ook hier zou het volk souverein worden I Ook hier zou een koninklijke regeering niet meer worden geduld. De Koningin zou worden verjaagd, wel licht gevangen gezet, vermóórd misschien I De wil des votks sou hoogste wet worden. Op zulk een toestand stuurde een kleine minderheid in ons lane «et aan. Troelstra was de leider der beweging. Troel» tra was het, die ook Hollandsch bewoners achter zich trachtte te krijgen, die het» wilde ophitsen, opzwespes tot het uiter ste, opdat ook ons volk in brooddronkenheid zich zou vergsïpcn aan het door God inge stelde gezag! Er hing toen onder hen, die vasthielden aan het wettig gezag begrijpelijkerwijs een gedrukte stemming. In hoeverre zou hei Troelstra gelukken, om van acn hem bezielenden geestdrift mede te deelen aan vele argclooze burgers? In hoeverre zou het Nederlaadsehc volk betooverd worden door de valsche, neen 1 de gestolen lenze „Vrijheid, Gelijkheid en Broe derschap Zou de poging dei rooden gelukken? Of zou Troelstra's pogea fiasco lijden? Is het dan ook wonder, dat dergelijke vra gen ook de harten van onze regeerders be stormden En zie, wat was het nu, dat in later dagen mQ en met mij al Hollandsch christenen de den trillen van blQdschap, maar tevens bQ ons vestigde een rotsvaste hoop opl behoud des volks? Het was de ontdekking, dat onze „christe lijke" regeering dat niet alleen was in naam maar ook inaerdaad. Dit immers bleek uit een betichf, dat ge publiceerd werd In verschillende christelijke bladen. Het bericht wist te verhalen, hoe in de bange rcvolutle-dagcn de ministerraad bijeen was, in een bange gedrukte stemming en hoe de minister-president Jhr. Mr. RuQs de Be- renbrouck plots het uitriep„Idenburg moet bidden I" II M HïB M II r 4-1 li li i K

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1