voor de Zaidhollandsclie en üSeeuw^ehe Eilanden.
»off
ws,
i
Woensdag 16 Juni 1920
Iterdam.
An tirevo lu
a5",# Jaargang N*. 2607
Orgmm
4
f
8
I
19
'ISSSAM
IN HOC SIGN O VINCES
N
am.
I
ttlMI
Tentoonstelling op Zondag
20 Juni to Oost-Voorne.
SRIJ 8
ter.
3t
ikken.
efoon 475 K
'heehindel
5 ons kunt
ten minste
W. BOEKHOVEN Zonen,
Alle stukken voor de Redactie be- temd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers
tterdam.
Petroleum,
celen, Nik-
»rk, Zeem-
:transport-
en.
;t 14, R'dara.
u.
I
EMMER,
ITERDAM.
Lcht. flfi
*ringr. J
LS.
i uur.
-I
tuil
-
Deze Courant versehQnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent b(j vooruitbetaling.
BUITENLAND bj vooruitbetaling f 5.50 per Jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS i
SOMMËL8DIJK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsrulmte die s? beslaan.
Advertentign worden Ingewacht tot DINSDAG- en YRijDAGMORGFN 10 UUR.
K is bi] de
Te Oost-Voorne zal een electriciteits-
tentoonstellinkje plaats hebben. De
redacteur van Onze Eilanden de beer
v. Zuylen, beeft er stukjes over. Hij
is secretaris van die corporatie, en kan
dus over 't zaakje oor deelen eu schrijft:
„In één woord, de tentoonstelling
,,zal een klein maar vrijwel volledig
„beeld geven van de toepassingen
»der electriciteit."
»Voor eenige attracties (genoegens
j-enz.) wordt gezorgd, terwijl Oost-
iVoorne op zichzelf al een bezoek
„waard is en men zich ook buiten
.vhet verblijf op de tentoonstelling
»niet behoeft te vervelen."
„Uit Voorne en Putten wordt zeer
«veel bezoek verwacht. Met t oog
>op de plannen voor electrificatie
«voor Goedereede en Overflakkee,
«raden wij ook de bewoners van die
«eilanden in hun eigen belang aan
Bezoekt de K. T, O. Z,
VAN ZUYLEN.
l"n in Onze Eilanden staat een ad
vertentie van schipper de Wachter, dat
hij op Zondag 20 Juni, den dag der
opening der tentoonstelling met zijn
pleiziervaartuig Anna van Middelhainis
zal afvaren des morgens om 9 uur en
terug gaan om 9 uur 's avonds ad f 2
retour en rijwiel 1 kwartje.
OFFEN voor
rlI-SAISONS.
s mjn
Een kleine tentoonstelling op zichzelf
kan niet anders dan gced zijn en we
prijzen ze aan voor alien die met t
oog op ons Eiland en eigen zaken daar
van iets meer willen weten. Uitbreiding
van onze kennis is altijd lofwaardig en
als daarbij onze economische kracht,
finantieol kan gebaat worden, dan is
een bezoek aan een tentoonstelling
dubbel lofwaardig. Maar we maken
ernstig bezwaar tegen de opening en
festiviteiten op Zondag. Geen kerkelijk
inwoner op Flakkee zal in de Wachters
schuitje kruipen op Zondag 20, noch
op Zondag 21 Juni, als hij bij de slui
ting misschien weer zijn »pleiziervaart
per motor* houdt.
Of er veel onkerkelijke menschen op
die twee Zondagen uit Flakkee zullen
vertrekken, weten we niet, en. 't zou
ons spijten, omdat we tot heden zelfs
van zeer vele Vrijzinnigenen modernen
steeds een Zondagrust hebben waarge
nomen, die met den ernst van den Sab
bat volkomen strookt, here, wien eere
toekomt, ook aan onze kerkelijke te
genvoeters. Slechts 't tennissen en
voetballen op Zondag heeft ons meer
malen pijnlijk aangedaan, al is 't ook
waar, dat een mensch op eigen terrein
zoogenaamd zijn eigen baas is, en dat
ieder voor zijn eigen geweten meet uit
maken, wat hij op Zondag op afgesloten
terreinen wil doen of laten: maar wij
zouden ons verheugen, indn n de eige
naars van dit tennis- en voetbalveld
de gelegenheid op Zondag niet meer
wilden openstellen. De oude Zondagswet
verbiedt het nietde Nieuwe ook niet
men kan naar de Wet door blijven
gaan met zijn spelen^toch
er is door de week wel tijd om zich
als jonge menschen met die sportsoorten
bezig te houden en ze zijn onzen jongen
lui vanl harte gegund maar Zondags
niet! Dat verbiedt God in Zijn wet,
die alle jongelui wel kennen. En Gods
bevel is te gehoorzamen, omdat wij
Zijn schepselen zijn en ons leven van
Hem afhankelijk is.
Maar wie dan op Zondag naar de
Tentoonstelling ga of niet ga, omdat
hij oen Sabbat »na zes daagscbe vlijt*
eerbiedigen of heiligen wilwie er aan
mee wil doen om 't, Oost-Vooinsche
strand door allerlei publiek van Voorne
en Putten en Goeree en Overflakkee
op Zondag te bevolken en er bekoring
en genot aan te geven: hij diene in
eigen gemoed zich bewust te zijn,, dat
God de Heere 't goedvindt en vrage
Hem dan maar of Hij mee wil gaan
om met Hem in Zijn tegenwoordigheid
van de attracties te profiteeren,
Maar dat de heer v. Zuylen daaraan
meedoetDat hij, die ais Secretaris
zich teokende iu de advertentie over
dat zaakje, daartegen niet protesteert
Te meer, omdat hij op Zaterdag 9
Novb. 1918, in No 1 van zijn orgaan
zich den volke voorstelde als den
nieuwen redacteur, die «niet veel be
loven zou«, »maar door daden toonen
wat hij wilde*. Maar dat Secretariaat
van een Zondagstontoonstelling is dan
toch een daad, die den redacteur zeif
tegen de borst moet stuiten. Te meer,
omdat hij in No. 3 op 23 Novb. '18
schreef«Wij gunnen den socialisten
hun eersten Mei. Wij maken anspraak
op den 17den of 18de Novb. als op
den nationalen oranjedag bij uitnemend
heid. En dan moge ook als een uit
nemende gewoonte worden aangeno
men, dat op dien dag geen sterke drank
wordt geschonken». Accoord 1 maar op
den 20sten Juni en den 27sten Juni
zijn de heibergen te Oost-Voorne open,
en zal er voor verdere attracties wo -
den gezorgd. Te meer, omdat hij in No
7 op Kerstdag schreef„Dan zullen wij
vanaf Kerstmis met nieuwen gloed ome
omgeving verwarmenwant een opwek
king om met nieuwen moed den strijd
aan te binden voor de komst van het
koninkrijk van den God des Vrtdes
hebben we zeker wel noodig; zulk een
aanmoediging tot het werken voor den
vrede, die alle verstand te hoven gaat",
zij kerstmis 1918 voor ons allen".
Ja, jal Zoo schreef men. En hij
schreef meer van die nooit gemeende
passages.
Of deredacteur is sinds
1918 van inzicht veranderd en meent
nu waarschijnlijk, dat 't Koninkrijk
Gods en de zalige vrede, die alle ver
stand ie boven gaat te vinden is te
Uost Voorne, op het tentoonstellings
terrein op 20 en 27 Juni, met open
herbergen en attracties, voor wolkede
redacteur als secretaris wel gezorgd
zal hebben. Zoo'n religie «des Konin-
krijks onzes Gods" kan met negotie
best samengaan. En met „vrede, die
alle verstand te boven gaat".
Te meer wonderlijk, omdat do re
dacteur in No 30, 31 Mei 1919, schreef
met cursieve letters, »dat hij een goed
leesbaar JBlad wilde geven, dat de
belangen van alle eilandbewoners
wenschle te behartigen." Maar of nu
alle eilandbewoners met een aankon
diging van Sabbatsschending mot dans
en muziek gediend zijn; en hun aller
stoffelijke en geestelijke belangen be
hartlgd worden door de propaganda
van een Zendagstentoonstelling met
open herbergen en attractie, valt
wel eenigermate in twijfel te trekken.
Misschien komt de redacteur tot zoo'n
onhebbelijke propaganda, omdat hij de
Kerk schuwt en daarom ook in zijn
stelsel schrijven kon ra No 16, 2eJaarg.
1 Jan. 1930 t was dus een Nieuw-
jaarswensch en verzuchtingvin de
kerken moet leven herkomen. Steenen
moeten vervangen worden door brood.
Op dat niemand meer hunkerend rondga
omdat hem geen voedsel wordt aange
boden.
Daarom gaat deze redacteur-huo.ktraar
naar echt geestelijk voedsel als directeur
van Vulkanus op Zondag met anderen
die ook ai hunkeren, de tentoonstelling
openen en zorgt voor attracties. Ja, ja
die »kerksteenen« leggen hem wel zwaar
op zijn hart en dat durft nog
over reformatie in de kerken foeteren,
hij, die zich zelf en anderen 't voedsel
willens en wetens onthoudt
't Kan ver gaan met een mensch
Maar de leugen blijft toch zeldeD laug
verborgen. De waarheid baant zich al
tijd een weg en de »hunkeraar< moet
dan van zelf met «steenen* tevree zijD.
In No. 1 van zijn blad schreef hij:
«Wij geven geen program. Het heele
leven is ons program, de rijke wereld
ons arbeidsveld.* 't Was onnoozele praat
voor een pas beginnend persman en we
glimlachen nog over dat gebeuzel, maar
we wachtten toen op de komst »dier
rijke wereld*, waarvan we echter tot
heden nog niet veel te weten zijn ge
komen, doch wat we er van zien
ze valt niet mee die »rijke wereld* van
dezen redacteur, die zich, maar hij liegt
het, of begrijpt zelf niet wat hij zegt
die zich Christelijk Sociaal gaat noe
men Wi-> lacht daar? Heb eer
medelijden met dezen politieken kron
kelaar
Dat hij de Nieuwe Zondagswet ook
gram is, is te verklaren. De kerken ge
ven hem steenen voor brood maar
zoo schreef hij in No 58 als hij tevo
ren over de liefhebberij van Zondag-
avondconcerten geschreven heeft:
„Wanneer tegen de Zondagswet bij de
behandeling stelling genomen wordt,
zijn wij van da partij''. Dat behoort
zeker ook bi] „die rijke wereld" en ze
ker ook bij «het Koninkrijk Gods* en
zeker ook bij dien »vrede* die alle ver
stand te bovon gaat. Of behoort dat
alles tot den sfeer van den ongeniet-
baren modderaar, die aller belangen
wil dienen en zoo niemand dient,
die banale praatjes verkoopt over Gods
dienst en kerk en op Zondagen ten
toonstellingen organiseert bij open her
bergen en met attracties? En Christ.
Sociaal wil zijn?
Is er dan geen vrijheid van handel en
wandel in odh land? Gewis. Ook deze Ei-
landenredactenr ga en sta waar hij wil en
we blijven van zijn persoonlijk leven af,
van ieders persoonlijk leven. Maar hij
moet dan ook in zijn Blad den leugen
loslaten en de waarheid dienen. De
waarheid van zijn innerlijk Ik. Om die
leugens, dat gehuicheld dat vernis van
dit Blad af te krabben, daarom schrij
ven we. Om dat farizeöisme aan de
kaak te stellen waarmee hij schrijven
de misleidt en zich in een ander kleed
steekt, dat den politieken harlekijn sie
ren zal maar den oprechten' mensch
walgon doet.
Bn wat zijn dan de attracties
Op Woensdagavond 23 Juni, wan
neer een danseres, Gertud Leisticow
haar »betooverende* dansen zal laten ge-
nieten.
Op Zaterdagavond komt Speenhof
met zijn vrouw liedjes zingen.
En, zoo staat er in »0nze Eil."»Tot
slot van de tentoonstelling en van de
amusen enten zal Zondagavond 27 Juni
een afscheidsfeest worden gehouden in
den a la giorno verlichten tuin van
Hotel de Man met optreden van:
Xanda Stradowska (Danseres.)
Trancoise d'Ales (Danseres.)
Jan van Riemsdijk met zijn Veluwsehe
Hoerenliedjes.
Aan den vleugel de heerSiuurop.
En dan eindigt die propaganda met het
veelzeggende getuigenis>Zoo giet men,
dat van onzen kantgeen moeite en kosten
sim aespaard om de Tentoonstelling in alle
opzichteneoobelangrijk en interessant mo
gelijk te maken en wij verwachten daarom
van alle zijden groote belangstelling en
opkomst van het publiek. Schipper de
Wachter maakt den eersten Zonaag des
morgens om 9 uur een pleiziervaart van
Middélharnis naar Brielle om de Flak
keeënaars in de gelegenheid te stellen
de opening bij te wonen.
¥r
»Zoo ziet men" Ja, wij zien den
toestand in zijn ware gedaaiite. tii t
is geen aangename gewaarwording zoo
iets te zien. Wij hoorden in 't eerste
optreden van 't Blad een ruischenvan
„vrede die alle verstand te boven gaat"
een kloppen aan de poort van den Bethle-
hemstal om van 1^18 en voortaan ,,de
omgeving" met nieuwe gloed te ver
warmen" en „den strijd aan te binden
voor 't koninkrijk van den God des vre-
des." We zien nu den «hunkerende" naar
betere geestelijke spijzen dan de Kerk
biedt >de steenen-voor- brood verachten
en vertrappen, om zich en der meage»
zeilen geestelijken honger en dorst te
laven aan 't aanschouwen] van en mee
leven met werkelijke ijdeltuiterij en in
houdloos leven of te wel danèpartijen
op Zondag. We zien de aan alle Eiland
bewoners gedane beloften om in zijn
Blad aller belangen te behartigen en
aller denkwijze te ontzien, waar hij zelf
onafhankelijk was met veeten treden,
want de Christelijke Eilandbewoners
kunnen zoo'n propaganda met aanvaar
de» en wordt 't Blad voor hen abso
luut ongenietbaar en streeft 't doel
gansch voorbij. We zien een masker at-
vailen en daar achter een gezicht va,n
haat en terging van 't Christendom
en t is ons geen. aangename bezigheid
t mombakkes te moeien ophangen aan
den schandpaal, waar de Waarheid
schaamtevol over 't bedrog, haar oogon
neerslaat.
»Zoo ziet men" dat wij ais re
dactie voor de beleefde nitnoodiging
moeten bedanken, die we van 't Bestuur
der Tentoonst. ontvingen, luidend
>Het Bestuur der Elec. Tent,. Oosl-
voorne aan Zee heeft de eer U met
j» uwe dames uit te noodigen tot de
«feestelijke opening der Tentoonstel-
«ling en daartoe Zondag 20 Juni 192Ü
«des namiddags om half éénaanwe-
«zig te willen zijn in Hotel de Man.'»
Wij mogen en kunnen aan die uit-
noodiging geen gevolg geven, want er
staat geschreven:
„Gedenkt den Sabbatdag dat gij
„dien heiligt; zes dagen zult gij ar
beiden en al uw werk doen maar
„de zevende dag is de sabbat des Hee-
„ren uwes Gods dan zult gij geen
„werk doen; gij, noch uw zoon noch
„uw dochter, noch uw dienstknecht
noch uwe dienstmaagd, noch uw
„vee, noch uw vreemdeling, die in
„uwe poorten is".
En zoolang onze ziel niet verschrim
pelt en verkilt, houden we daaraan
vast.
"uit de ?m.
De „dreigbrief"
aan Duys, wórdt thans door „Het Volk" in
z'n geheel gepubliceerd.
HQ is verzonden uit Vlissingen en luidt:
„Aan J. W. |Duys, Kamerlid. Den Haag»
M.M.
Het besluit is gevallen om u en mr. P.
J. Tr„ „öe politieke kameleon" doormid
del van uit den weg te ruimen.
Onrust Is er genoeg op deze wereld en
behoeft door agitators niet te worden aan
gewakkerd ten koste van de vrouwen en
kinderen van het Neder landsche proletariaat,
op wier ruggen gij naar boven zQt ge
klommen.
Ook de gelden van de straatsruif worden
door U zonder blikken of biozen opge
streken, tor zelfs het gemeentegeld van
Zaandam-
WQ hopen, dat gij geen bescherming
zult vragen, de toestand zou er slechts
door verergerd worden, doch wQ weten
immers dat uw gezag niet steunt op ge
weld. Als te gevaarlijk voor de samen
leving moeten eenige otters worden gebracht
Wij zullen u niet laten lijden en het
stuit ons zeer tegen de borst bet op deze
sluipende manier „te moeten does, doch
vooralsnog verbiedt ons de strafwet om
een ceriooze zonder vorm van pioces af
te maken.
A.s. Dinsdag zQn wQ onder uw gehoor
waarna uwe gangen welke ons zeer
nauwkeurig bekend zQn suilen worden
nagegaan tot het geschikte moment, waarop
de daad volbracht wordt.
(Als onderteckcaing van den brief is een
hand, die naar boven wQst).
Nu, „grap" of ernst, het is een misse
lijk stuk, dat aller verachting verdient. Duys,
zoo min als een ander weaachtn we ten
prooi te zien aan boi3jewieksche strijdma-
nteren. (Fr. Dagbiad.)
0E ÈiUMEfSSSfcM
We herinneren ons de spannende dagen
van November 1918.
Dult8ch!and bad het „juk der monarchie"
van de schouders geschud.
Het souvereine volk wa3 immers zijn macht
gaan opeischen.
De wil des volks was hoogste wet en die
wil beoogde de finale omkeeriag der bestaande
orde van zaken.
En zoo moest keizer Wilhelm, de man, die
door zQn onderdanen bijkans als een god
was vereerd geworden, zijn land verlaten,
omdat datzelfde volk, diezelfde onderdanen
zijn regeering niet langer wenschten, hem
ibaus vloekten.
Immers, de revolutie eischte, dat de mo
narchal e regeeringsvorm zou worden om
gekeerd het moest worden regeering van
den voikswil.
En in dien tijd was het, dat er een zekere
partij in ons goede vaderland Duitschland
wilde navolgen.
Ook hier zou de revolutie haar intrede
houden onder luide juichkreten „VrQheid,
Gelijkheid en Broederschap I"
Ook hier zou het volk souverein worden I
Ook hier zou een koninklijke regeering
niet meer worden geduld.
De Koningin zou worden verjaagd, wel
licht gevangen gezet, vermóórd misschien I
De wil des votks sou hoogste wet worden.
Op zulk een toestand stuurde een kleine
minderheid in ons lane «et aan.
Troelstra was de leider der beweging.
Troel» tra was het, die ook Hollandsch
bewoners achter zich trachtte te krijgen, die
het» wilde ophitsen, opzwespes tot het uiter
ste, opdat ook ons volk in brooddronkenheid
zich zou vergsïpcn aan het door God inge
stelde gezag!
Er hing toen onder hen, die vasthielden
aan het wettig gezag begrijpelijkerwijs een
gedrukte stemming.
In hoeverre zou hei Troelstra gelukken, om
van acn hem bezielenden geestdrift mede te
deelen aan vele argclooze burgers?
In hoeverre zou het Nederlaadsehc volk
betooverd worden door de valsche, neen 1 de
gestolen lenze „Vrijheid, Gelijkheid en Broe
derschap
Zou de poging dei rooden gelukken?
Of zou Troelstra's pogea fiasco lijden?
Is het dan ook wonder, dat dergelijke vra
gen ook de harten van onze regeerders be
stormden
En zie, wat was het nu, dat in later dagen
mQ en met mij al Hollandsch christenen de
den trillen van blQdschap, maar tevens bQ
ons vestigde een rotsvaste hoop opl behoud
des volks?
Het was de ontdekking, dat onze „christe
lijke" regeering dat niet alleen was in naam
maar ook inaerdaad.
Dit immers bleek uit een betichf, dat ge
publiceerd werd In verschillende christelijke
bladen.
Het bericht wist te verhalen, hoe in de
bange rcvolutle-dagcn de ministerraad bijeen
was, in een bange gedrukte stemming en hoe
de minister-president Jhr. Mr. RuQs de Be-
renbrouck plots het uitriep„Idenburg moet
bidden I"
II
M
HïB
M II
r 4-1
li
li
i
K