Zaterdag 12 Juni 1920. Jaargang N". 2006. voor de Zuidhollandsclie en Zeeuwsehe Eilanden. Eerste Blad. TSOBV- n lERLBfINBSRINSEN naai maat Antirevolutionair r ijpr. Orgaan 1 IN HOC SIGNO VïNCES Predikantstraktementen, OP DEN UITKIJK. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. 23 Boschlaan 23, Rotterdam, W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Adminisi tratie franco toe te zenden aan de Uitgevers T- O-. SEUHIKOIKS© im Deze Courant verschint eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling. BUITENLAND b| vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: 80MMEL3DIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per régel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zf beslaan. Advertentiën worden ingewacht tót DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR, De dure tijden deden ook hun in vloed gelden, en doen 't nog op de traktementen der predikanten. Er was in tal van predikants gezinnen nood. En wie de Pers, de Kerkelijke Pers gevolgd heeft, van week tot week, sinds de oorlogsjaren, heeft allerdroef ste tafreelen zien opgehangen van hui selijke ellende. Predikanten gingen over tot een anderen staat des levens, namen ^allerlei bijbaantjes ter hand, teerden hun bezit in, verkochten eigendommen, die voor hen innige waarde bezaten, om buiten schulden te blijven. Ze organiseerden zich als »Vakvereeniging« om met kracht te kunnen optreden al protesteerend en propageerend. Er was pericula in mora d.i. op vele plaatsen hooge, uiterste nood. Zoo lazen we in 't Protestantenblad voor de classis Brielle, maandblad in Vrijz, Christ, geest, het volgende stuk van Ds. W. de Voogd van der Straten te Nieuwenhoorn, die schreef: OM 'T BEHOUD DER (N. Herv.) KERK Een betere regeling der predikants- tractementen. Zoo ligt dan voor ons in brochure vorm het rapport van de commissie I voor piedikantstractement en predi kantspensioen vanwege de algemeene Synode der Ned. Hervormde Kerk. Waar onze groote dagbladen een zoo breede plaats inruimen voor het kerk nieuws, zullen wij de voorgeschiedenis ervan en de onverkwikkelijke kwestie, welke zich opdeed, alvorens het in een buitengewone zitting der Synode werd aangenomen met op één na algemeene stemmen, achterwege laten en als be kend veronderstellen. Dank zij het krachtig optreden van het hoofdbestuur van den Bond van Nederlandsche Pre dikanten werd het ontwerp niet ter zijde gelegd tot de gewone Synodale vergadering van Juli as. waardoor de kans om nog dit jaar tot een defini tieve regeling te geraken geheel ver keken zou zijn geweest. Nu komt het echter op het menu der Classicale Ver gadering van Juni a.s. Het heeft zijn nut den lezers nog even de hoofdzaken van het rapport in herinnering te brengen. Zij zullen het wellicht reeds in de Nieuwe Rot- terdamsche Courant onder oogen gehad hebben, doch het doorwerken van zulke stukken vereischt veel tijd en aandacht. De commissie, welker arbeidsvrucht het voorwerp onzer bespreking uit maakt, bestond uit de heer en: Dr G J. Weijland, Ds. D. Boer, H. Veenman, Dr. M. J. A. de Vrijer en Ds. Eilerts de Haan. Deze personen werden bij hun arbeid geholpen door het advies van Prof. Mr. M. W. P. Treub, oud minister van Financien enDr.Holwer- da, wiskundig adviseur der Nationale Verzekeringsbank. Nu de inhoud van het rapport. 'De tegenwoordige wijze van han delen, waarbij iedere gemeente voor »zich zelve zorgt en geheel vrij is in »het bepalen van het tractement, is »niet in staat gebleken om allen pre dikanten een eenigszins voldoende 'bezoldiging te verschaffen en zal dat >ook niet kunnen doen". Fr móet dus een algemeene, alle gemeenten omvat tende regeling komen. De tractementsregeling wordt nu voor een deel genomen uit de handen der plaatselijke beheerscolleges en over gebracht bij de kerk, opdat deze waar lijk uniform en billijk zij. Want zooals de zaken nu geregeld worden gaat het niet langer. Immers aan de willekeur is alle gelegenheid gegeven. Daarnaast staat onvermogen, waar men van de onvoldoendheid ten volle overtu'gd is. De groote pers verhaalt ons herhaal delijk sterke staaltjes van wanbeheer en het is alleen te betreuren dat de namen van dergelijke beheerders niet volledig gepubliceerd worden. Zij ver huren b.v. het land ondershands voor een veel te lagen prijs en de huurders steken zoo een deel van het predi- kantstractement in hun zak. 't Mooiste van zulke gevallen is dat de leden der beheerscolleges somwijlen huurder zijn. .Men walgt eenvoudig van zulk een bedrijf! Gelukkig worden deze gevallen tegenwoordig wereldkundig gemaakt. Valt de predikant eenigszira in den smaak van het beheerscollege, dan krijgt hij misschien wat verhooging. maar in den regel lang niet in die mate dat hem eenzelfde waarde uitbetaald wordt als waarop hij beroepen werd. Maar dat laatste ziet men eenvoudig over het hoofd. Het tractement is immers verhoogd! En zoo boeren de predikan ten gestadig achteruit en terecht zegt het rapport: »De kerk moet zorgen »voor hare dienaren en het hoogste 'kerkbestuur mag niet langer lijdelijk 'toezien, dat de financieele positie van »de predikanten onhoudbaar is en steeds »meer wordt. Dit mag zij niet in het 'belang der predikanten maar evenmin »in dat der kerk zelve die wegens de 'treurige bezoldiging het getal maar »ook het gehalte van hare leeraren »steeds meer zal zien achteruitgaan". Dat de toestanden zoo ellendig zijn als thans, is een smet, die op alle ge meenten kleeft, waar men niet de uiterste krachten inspande om den predikant een behoorlijk salaris te geven Waar totaal onvermogen bestaat, daar kan men den toestand betreuren, doch gasn de beheerscolleges vrij uit. De Roomsch Katholieken en Gere formeerden hebben in den regel heel wat meer voor het onderhoud van hun godsdienstig leven over dan de Her vormden, waaronder eeD heele groep in bedenkelijken graad 'gematigd- onverschillige is Worden de tractement en der Gerefor meerde predikanten n:et bijeengebracht uit bijdragen van particulieren? Ook dit maakt nog wel eenig verschil uit of men het geld uit de kerkekas kan nemen of dat men het tot den laatsten cent zelve moet opbrengen! Zooals de zaken nu stp.au, gaat het eenvoudig niet langer. De financieele positie der predikanten is in de meeste gevallen onhoudbaar geworden. Het leven is peperduur en hun inkomsten zijn door de waardeverm ndering van het geld aanzienlijk verminderd. Zij zoeken bijverdiensten of teren wat zij misschen mogen hebben geheel op. Maar gelukkig zijn er in onze beheers colleges 'ook kerkvoogden en notabelen, die een gezonden kijk «p de dingen hebben en blijk geven den toestand te begrijpen en zich van goeden wil be toonen. Eere zulke strijders te midden van allerlei despotisme en conservatis me, waarvan de predikanten afhanke lijk kunnen zijn! Eere hun, die ook een open oog hebben voor de nooden en zorgen van anderen en wier horizon niet begrensd wordt door het wereldje van hun eigen belangen! De kerk bepaalt lo het minimum tractement, dat als volgt is f 2500 voor gemeenten met minder dan 1000 leden per predikantsplaats f 3000 voor gemeente met 1000 tot 2000 leden per predikantspaats f 3500 voor gemeenten met meer dan 2000 leden, per predikantsplaats allen met vrije woning. Dan vo'gen 2o tien tweejaarlijksche verhoogingen van f 200. Dan Ho kindergelden, varieerend naar getal en leeftijd der kinderen. Ten plotte 4o pensioenen, die nog ge regeld moeten worden, waarvoor van de predikanten een aanzienlijk bedrag zal worden geëiseht, Uit welke middelen wordendezegel- den gevonden? »Om het minimum aanvangssalaris »met vergoeding voor vrije woning te 'verkrijgen moeten eerst gebruikt wor- »den de inkomsten uit pastoralia en »andere goederen en rechten, bepaalde »lijk bestemd voor het predikantstrac- »tement en de inkomsten uitdekerke- 'goederea, de laatste na aftrek van de 'noodzakelijke kosten voor belastingen 'administratie onderhoud vankerkelij »ke gebouwen, bezoldiging van kerkelij- »ke beambten, den eeredienst enz, »Wat dan nog ontbreekt zal worden >aangevuld door „de Kerk." De kerk zal verder zorgen voor de tweejaarlijksche verhoogingen en het kinde geld. »De middelen waarover deze kas (der »Kerk) moet kunnen beschikken worden gevonden door: lo. een bijdrage te eischen van de zuivere opbrengst dor kerk en pastorie- goederen De commissie wil deze bepalen op 100/° en van het bedrag, dat over blijft, indien het minimum aanvangssa laris is verkregen, n g 100/° meer.' Bij weigering ontvangt de weigerachtige ge meente geen aanvulling van het aan vangssalaris geen verhooging en geen kindergeld; zelfs wordt voorgesteld de goedkeuring der predikantsberoeping van de al of niet aanwezige bereidwilligheid tot betalen afhankelijk te stellen; 2o. door „de inkomsten van het fonds ter verbetering van de schraalste predi- ka ntstractementen" 3o. door de heffing van een hoofdgeld gevraagd van allen die volgens art. 3 van het algemeen reglement tot de kerk behooren en meerderjarig zijn, ten be drage van f 1.Vrouwen wier echtg. het betaalt, zijn daarvan vrijgesteld. 4o. door de heffing van een hoofde lijke omslag van alle meerderjarige leden die in den hoofdelijken omslag der bur gerlijke gemeente zijn aangeslagen. »De verkregen aanslagen worden vermenig vuldigd met het cijfer dat de verhouding aangeeft van het daardoor verkregen to taal bedrag tot het benoodigde eind bedrag." Bezuinigd kan worden door: lo. combinatie van kleine gemeenten; 2o. opheffing van overbodige predi kantsplaatsen 3o. uitsluiting van predikanten van gestichtsgemeenten 4o. uitsluiting van predikanten voor bijzondere werkzaamheden. Over het reglement zou nog meer te zeggen zijn; daar is b.v. de raad van be heer en daar zijn nog de overgangsbe palingen. Per jaar zal eri 6.860 378 moeten zijn voor tractementen, kindergelden, toesla gen aan emiriti, verhoogingen der wedu- wenpensioenen bijdrage in de stortingen van pensioenen en administratiekosten. Geen kleinigheid Door de gemeentele den zal ongeveer 14 400.000 meer moeten worden bijeengebracht dan thans ge schiedt. Laten dan Jde leden der kerk beseffen dat het hun plicht is mede te "werken tot het welslagen der plannen en hoofdgeld en hoofdelijken omslag te be talen, opdat men werkelijk verkrijge wat benoodigd is. Juist hier komt het vooral op aan. Gelukt dit niet, dan mislukken de plannen maar is een debacle van onze kerk zeer wel mogelijk. Het gaat om haar behoud en hier wordt een weg gewezen die kan voeren tot behoud van wat in zoo menig leven een zegen was en nog kan zijn: onze Ned. Herv. kerk, onze ge liefde volkskerk met haar traditie en geestelijken invlöed. N. W. d. V. v. d. S. Nadruk verboden. Zoo gaat het in de levende taal. Telkets worden nieuwe woorden gevormd. 't Kan zelfs met zoo'n nieuw woord eigen aardig gaan en Ik hèb het de laatste twee, drie jaren gezien dat de beteekenis van zulk een nieuw gesmeed woord been en weer schommelde en ten slotte th&ns door 't ge bruik een Andere werd dan toen 't woord pas werd gemaakt. Ik bedoel het woord „gezinsloon". Toen dat voor 'teerst gebezigd werd be doelde men er zeer bepaald-mee een vast loon, zóó geregeld dat een gezin met een middelmatig getal kladeren er behoorlek van leven kan. Dat is uit kranten, brochures enz. van drie jaar geleden, nóg duidelijk te bewezen. Terwfll nu de gangbare beteekenis, door 't gebruik geijkt déze is: een wisselend loon, dat op en neer gaat met het aantal kinderen beneden een bepaalden leeftfld. 'n Bewijs, hoe onze taal nog lééft. Aan stroomend water gelik is, sooals een „doode taal" te vergeleken is met een stil staande gracht. Genoeg, dit zjj m|n „inleidend woord." Over het „gezinsloon" praat ik nu niet verder, al heeft en houdt het m|n warme sympathie; ik stel den lezer 'a ander nieuw gevormd woord voor, dat ik tenminste voor heen niet ontmoette; Ik wensch hem een oogenblik te bepalen bi de eenheidsschool. Wat daarmee wordt bedoeld Ja, 'n defenitle geven Is moeilijk, de lezer bepróéve het en zegge bv. in een goed sluitenden zin eens spoedig wat nu precies een „nis" Is Maar laat Ik 'n poging wagen: De lagere school, die tenminste gedurende de eerste zes leerjaren alle kinderen van ons volk opneemt en in dezelfde klassen, vol gens eenzelfde leerplan, door dezelfde onder wijzers hetzelfde onderwgs laat geven. Min. De Visser is er groot voorstander van. Er zijn óók „groote" tegenstanders. Er wordt pro en contra gepleit. En de lijn die de pro-menschen van de contra-lieden scheidt, gaat dwars door de partijen heen, zooals ze zich tot dusver op schoolgebied afteekenen. Of, meer op den man af gezegd: Ook onder de voorstanders van ons chris telijk onderwijs vindt men zooveel bewon deraars als bestr|ders van die „eenheids- school", terwijl er óók nog een deel Is, dat de schouders ophaaltIk weet het niet. Zal ik er daarom over zwijgen Dat zou het makkel|kst zijn. Wie veel zwijgt, heeft weinig te verant woorden en zoo bljjf ik met alle menschen goede vrinden, terwQl wanneer ik min mee ning zeg, Ik altijd öf de pro- óf de contra- strijders tegen me In 't harnas jaag gesteld nl. dat ze het de moeite waard ach ten er over te gaan bakkeleien, waar ik weinig lust toe gevoel. Maar aan den anderen kant Met veel zwegen, zou er ten slotte geen reuk of smaak meer aan de krant zin, en het is ook mijn karakter niet: daarom volg ik min oude gewoonte maar enjzeg, zonder hoop ik iemand te kwetsen, want d&t ligt steeds ver bulten mijn bedoeling, precies wat ik er van denk. Zelfs wil )k min opinie wel voorop schui ven: Zonder er nu juist een „dogma" van te maken, kan ik me over 't algemeen zeqr goed vereenigen met de idee van de „eenheids- school." Alleen, maak er geen „beginsel" van. Ik hotid van beginselen. En aan de tegenwoordige mode, om ook op Chrlstelik en Calvinistisch erf zoo on geveer alles onder de „middelmatige" zaken te trekken, doe ik niet mee. Maar soms moet men voorzichtig tin. Aan den eenen kant verwerp ik beslist de redeneering, dat God nu eenmaal de „stan den" heeft ingesteld en dat nu ook zooveel mogelik elke stand zijn eigen school heb ben moet, gelik ze hier en daar zelfs nog op het kerkhof nog van elkander gescheiden worden verder kunnen de menschen gelukkig niet kom^ndan neemt God zelf de zaak over en maakt heel andere scheiding dan naar den „stand" hier op aarde t En aan den anderen kant lach ik er een voudig mee, als men de „eenheidsschool" vraagt als eisch van goede, democratische zede. Och, laat naar u kijken 1 Ik heb in min leren voorbeelden te over gezien, dat juist de „gezeten arbeider" er bet felst tegen gekant was, dat zijn kind zitten zou naast dat van den echten „pro letariër." Laten we dus al die groote woorden, zoo van den eenen als van den anderen kant, maar vóór ons houden I Ook wil ik van die „eenheidsschool" geen izeren regels maken zonder uitzonderingen. Zoo kan het inderdaad in bepaalde buur ten, waar een gedemoraliseerd, verzopen en verworpen proletariaat is opgehoopt, 'n en kelen keer noodig zin, die kinderen op een aparte school bijeen te brengen. En dan zou Ik die school met onderwijzers cuz. nog beter willen verzorgen dan een anderewie weet I 't mocht sommige van die kinderen eens In staat stellen zich later aan zoo droeve om geving te ontworstelen. Maar Ik heb 't nu over den regel. En dan merk ik op, hoe speciaal bi ons Chr. onderwijs die „eenheidsschool" reeds op honderden plaatsen vele jaren heeft be staan, zonder dat men er ooit last van had. Immers op bina alle dorpen. Fie van den dominee en Jan van meester en „Cor van den dokter en Klaas en Eppe, Sytske en Trin van de rike boeren zaten er op dezelfde banken met de kinderen der daglooners en arbeiders; kregen 't zelfde onderwijsspeelden, kibbelden en vochten met elkaar, en 't gebeurt nog wel, dat een krom gewerkt keuterboertje van een beroemd predikant of een vermaard profes sor met innig welgevallen verhalen kan, hoe hij nog naast hem op school gezeten heeft. Zes Jaar als kinderen met elkaar omgaan, onder goede leiding, waarom kan het In stad niet evengoed als op tal van dorpen? 't Is „onder dienst" net zoo gegaan. Er wAi een tijd, dat de „persoonlijke dienstplicht" allerverschrikkelikst gevonden werd, maar van al die gevreesde iselikheden is niets bewaarheid en nu weten de menschen niet beter of 't hoort zoo, dat rik en arm, aanzienlik en gering, heer en knecht, pa troon eu arbeider, naast elkaar staan in 't zelfde gelid. 't Kan bi de kinderen net zoo goed. Zeker, de verschillen z|n groot, 't Arbeiderskind Is soms wat ruwer in zin optreden en uitdrukkingen, dan de knaap of het meisje alt een fin-beschaafd gezin. Maar die is allicht weer te veel als een broei- kastplanije en als kraakporceleln behandeld, waardoor ze o zoo licht verongelukken als ze in 't leven komen, welnu.! dan acht ik 'teen zegen, wanneer ze op de „eenheids school" alvast met de kinaeren uit allerlei rangen en standen in aanraking komen. Mits de leiding krachtig z|, en goed. Goed bekeken blift er eigenlijk van alle bezwaren hoofdzakelik over het paedaga- glesch bezwaar. Wat dat is, vraagt de lezer 30 cent per regel. 14 KARAAT GEWAARBORGD. Massieve RINGEN worden naar maat, gewenscht model en gewicht in eigen Atelier gemaakt. Geen f3,00 of meer doch f2,50 per gram. ALLEEN bi

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1