Woensdag 2 Juni IIIS. eiaar" ijzen. Antirevolutionair 'ipF Orgaan j PI reg 70. |ING 70 IN HOC SIGNO VINCES (Marlis UUR löMsMel TTBEDAM m Fütirtn. 1GE F. 14216 voor de Zuidhollandsefie en Keeuwsche Eilanden» KUNST EN AFGOD. LAND- El TUINBOUW. VERKOOPINGEN. i1 ill Hl tfr Él i !v:ii lil li i ilf ijü 1 1 I.IL tilting. A AND AG en an alle vooi - UCTEN des iet Sakkeu. en. 3rd, W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers, N 8357. ral n>V8|irUifl e Veilingccm- zorg dragen, brengen, elefoon 475 K er gewicht koopjes 1 if 48 et. f ze® 9 ct*. AAT jmelsdijk 1AL", Boter- RKOEKJES, ECHTSCHE SCHOTS sBOTER- ds begeerd. 1 vanaf 29 een t n; Uw schuren afbeelding In ik. Advies en :hfe Komeet 2- A1MACHINES, u de STIL- hebben wij oger (allen surrogaten) t Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent b(j vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DJENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z| beslaan» Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Er wordt tegenwoordig zooveel over Kunst gepraat. Er zijn allerlei vereeni gingen, die zich betitelen inet «Kunst zin», «Kunstmin», «Kunst voor allen», «Kunst voor 't Volk», «Kunst en Vriend schap». tr zijn Vereenigingen voor Toonkunst, voor Teekenkunst Schilder en Beeldhouwkunst. Scholen voor Kunst en Leerknapen der Kunst. Priesters der Kunst en Koorknapen der Kunst. Het woord Kunst is een modewoord gewor den. Haal uw schouders op over al dat gebazel over Kunst en Kunstgevoelen Kunsttempels, en Kunstproducten en kunstcritiek haal uw schouders op over dat gewroet in de Religie om daarmee de waarde der Kunst te ver- hoogen spot met dien zoogenaam- den Kunstzin van Tooneel en Bioscoop, van Variëteiten-theaters en Revues, van Casino's en Scala's en dito, dito kunst productie, maar dan behoort ge niet meer tot den mensch-der-Beschaving, dan zijt ge niet gecultiveerd, dan zijt ge zonder Kunstsmaak, een botterik zonder Kunstidee en Kunstziel. Breng hulde aan de Kunst Wjrdt lid van «Kunstmin» gaat naai1 den Kunstavond met je Kunstge zellen en gezellinnen en applaudiseert, trapt met je voeten en klapt met je handen, roept de spelers en zangers terug, biedt kransen aan, bloemstukken steekt een speech, een rede af voor de Hoofdrol, voor 't Bezels chap, voor Directeur en Regie, voor de „heerlijke" kunst, voor die „goddelijke kunst en bij al dat gedoe zijt ge heusch een Kunstliefhebber. Of een lolmaker en pretnemer? Kiest maarl Naar Kunst min op een Kunstavond als Kunstlief hebbers of voor den lol Of uit een verzetje Of om een mooie dames figuur te zien. Of om Ja, in onze dagen hoort ge toch zooveel bazelen over Kunst. We zullen de laatste zijn om met kunst in den hoogen zin des woords, in haar ideale pretenties, om 't schoone en goede uit te beelden, te spotten. Integendeel. Dat zoa zóó in strijd zijn met onze Gereformeerde en Christelijke levensbeschouwing, dat we ter wille van de kunst in haar cultureele waarde voor Godsdienst en Zedeleer, onmidde lijk een lans willen breken voor haar recht van bestaan, en den eisch Gods om ook de Kunst als Zijn scheppings werk te eeren, onroiddelijk erkennen, We eischen volstrekt den Heidenschen en Middel eeuwschen tijd niet terug, toen vóór Christus geboorte, maar ook vöör de Ref ormatie, de Beeldhouwkunst en schilderkunst en tooneelkunst op kerkelijk erf bloeiden. Bij de Heidenen om hun „onbekenden God" een zekere vereering te kunnen geven door een afgod te maken van goud en zilver. Nebukadnezer maakte zich een gouden beeld en personifiëerde zich daarmee als „God" en wilde eok als zoodanig aangebeden worden, wat Sadrach, Me- sach en Abed-Nego weigerden, omdat ze in Israel reeds aan hun onzichtbaren God zich met hun gansche ziel konden uitleven. En wat ze in Jeruzalem aan zielgenot in den Verbondsgod ervoeren wilden ze in Babel niet loslaten, al zou de oven ook zeven maal zoo hard ge stookt worden, 't Bondsvolk Israel heeft ook meermalen hun afgodsdienst aan de kunst verbonden, en we denken aan den Kalverendienst, toen Aaron moest naapen, wat Israel in Egypte gezien had nl. de stier- of Apis aanbidding, zinnebeeld van groei en Egyptischen wasdom en vruchtbaaroiaking door den Nyl. Het gouden kalf van Aaron stond met de H eidensche religie in 't nauw ste verband, 't Was nabootsing door de Egyptische meeloopers, vooral, die uit Egypte meegetogen waren, ge wenscht. Welke Egyptenaren en welke Israelie ten aan die afgoderij deel namen, doet er voor ons onderwerp minder toe, maar feit is, dat daar in de woestijn ook de kunst in dienst gesteld werd vaa de kerk. En Sions tempel en zijn schoon heid, behoeft maar even genoemd, om weer te bewijzen, dat kunst en Tem peldienst samen gingen, al was er bij Sions tempel dit groote verschil, dat daar Afbeelding, Ceremon, Symbool was van den Waarachtigen God, die eenmaal in Christus Jezus ia 't vleesch zou geopenbaard worden. Bij den kal verendienst in de woestijn, bij den Baals- dienst onder koning Achab en zijn op volgers. bij de Zon- en Maan en ster aanbidding was er natuurlijk van dat vergezicht op Jezus te Bethlehem geen 'sprake. Sions tempel was kunst, gepaard, gewijd aan de Ware Godskennis, die later in Jezus geboorte zich nog schooner ontwikkelen zou Maar de Kalverendienst, de Stieraanbidding, de Baa sdienst was kunstgepaard aan de verduisterde Gods- kennis, was kunst, gepaard aan Religie die slechts in 't angstig geweten leefde als een teeken, dat er nog vonkskens zijn overgebleven van 't Beeld Gods in ons. En zoo was 't niet alleen in'tafzak kende Israël, dat zijn God vergat; zoo was 't niet alleen in Babel maar in latere periode ook te Rome te Corinthe, te EfezeEn groot is de Diana der Efe- ziers, zoo schreeuwde Demetrius Maar onze Bijbel voegt er zoo typeerend, zoo teekenend aan toe, juist omdat verband tusschen kunst en Religie eens open te leggen. (Handl. 19: 24 27.) Want een met name rem. trius, een zilversmid, die kleine zilveren tempelen van Diana maakte bracht dien van die kunst geen ldein gewin toewelken hij tezamen vergaderd hebbende met de handwerkers van dergelijke dingen zeideMannen gij weet. dat wij uit dit gewin onze wel vaart hebben Hier in Efeze bjj Demetrius en zijn Vakorganisatie giug Afgoderij en Kunst en 't Broodje óf Heligie en Negotie al heel stevig hand in hand. De Apostelen hebben dan ook de kunst in dien vorm uitgebannen. En in de Christelijke Kerk na de Apostelen is er zelfs een Beeldendienststrijd ge weest van hoogst ernstigen aard. In Ne derland bij de Reformatie is die strijd weer ontbrand in den bekenden Iseel- deestorm van 1566. Maar overigens is Kunst ou Religië is Kunst en Kerk door alle eeuwen heen om zeer begrijpelijke redenen verbonden geweest. En gaat maar een R. Kath. binnen, dan treft u daar nog de paring van Godsvereering aan Bouw- en Beeldhouw- en Schilder- en Muziek- en Zangkunst. Wezullen dus de laatste zijn om de kunst, hetzij als hulpmiddel der Kerk; hetzij als zelfstandige Kunst los van de Kerk, te eere a en te eerbiedigen, 't Schoone en Goede is des Heeren. 't Vuile is des Duivels. Maar we zijn niet blind voor 't gevaar dier kracht. Zelfstandigheid der Kunst en liefde ervoor fiat, 't Goede is goed! Maar men moet er ook geen Modepop van maken. Geen aanbidding. Geen afgod! Niet ze eeren als Religie. En vooral men moet als menschen, die eens als lid van Kunstmin, of Kunst zin of Kunstkring een gulden of rijks daalder contributie betalen, nu al niet een heel voornaam gezicht zetten, als of men al zooveel verstand van Kunst heeft; en zoo'n »Kunstavond" het echte zieleleven vult. Dezer dagen stond in de N. R. Ct. een theater ad vertentie; >Komt minnaars der Kunst Al wie nog kunstgevoel bezit, kome naar dit stuk'. Ja, ja,, ja! Wie nu met gaat kijken, is natuurhjk in deoogen van dien theater-directeur een gevoel- looze voor zijn magnifiek en schitte rend" Kunstwerk. Ja ja! daar is 't Kunst om je centen Maar tocho mensch, ga er heenwant ga je niet, dan bezit je geen kunstgevoel En komt je uit ,t theater: o. wat een kunstgenot, is er gesmaakt. Ja, ja, kou- we drukte! Een lesje uit het verleden. Er zijn verschillende verschijnselen, die heenwQzen naar een moeilijken, zwaren tfld, die hoogstwaarschijnlijk den boerenstand wacht. Als we bij herhaling, telkens weer, hierop de aandacht vestigen, dan geschiedt dat niet, om te verontrusten, beangst te maken. Maar op te wekken, vaardig te doen z(n tot den strijd om, zoo noodig.de bakens te doen verzettenom aan te doen grijpen, met energie en doelbewust, de middelen, welke ons den bestaansstrld kunnen verge- makkeleken. Wij zullen onze krachten heb ben tc richten naar binnen en naar bul ten Naar binnen, om ons bcdr|f zoo stevig, zoo intensief, dus zoo productief mogelijk te maken Waartoe we zullen heb ben toe te passen hetgeen wetenschap en ervaüng aan de hand doen. We moeten breken met den ouden sleur, en willen pro- fiteeren van wat ons door deskundige voor lichting wordt geboden, Wie hiervan afkecrig blflff, in traagheid en conservatisme de oude paden blijft volgen, gaat straks onher roepelijk te gronde. Naar bulten ook moeten we zien en onze krachten richten. Ons product gaat naar de wereldmarkt, dus mag het ons niet onverschillig zjjn, hoe het daar aankomt, welke plaats het daar inneemt, of het kan concurreeren. Het is óns belang in de eerste plaats, zoo niet alléén ons belang, welke prijs daar ginder voor onze producten wordt besteed. Ons belang is het verder, langs welken weg onze aardappelen en groenten, onze zuivel en eieren, ons vlcesch cn spek, en andere voortbrengselen uit ons bedrijf, voorzoover z)| voor het binnenland z|n bestemd tot den stedeling verbruiker worden gebracht. Stedeling en boer vinden hier een gemeen schappelijk belang; zij moeten elkander naderen, tot wederzfdsch voordeel. Willen w| ons sterk maken naar buiten, dan kan dit alleen door samenwerking, door organi satie en coöperatie. Ook bij de Regeering en Volksvertegenwoordiging, wier steun en medewerking we niet kunnen missen, zullen we eerst dan ons kunnen doen gelden, en men zal daar eerst dan met onze belangen, zoo goed als die van anderen, rekening houden. Indien wc toonen, dat we er zijn. We moeten in de toekomst voor onze belangen en rechten opkomen als één man. De noodzakelijkheid daarvoor is iu 't verleden reeds gebleken, niet minder is dit thans noodlg cn zal dat in den komenden tijd ook een clsch zijn, om ons staande te houden, om den bestaansstrld niet succes te voeren. Het verleden noemde ik daar. Ook in vroeger dagen ontbrak er veel aan den economischer» toestand van het bedrijf, toen de handel overheerschte en de handelssteden de macht uitoefenden. Ja, de dichters moch ten wel bezingen het rustige boerenbcdrlf, rjjk In eenvoud: .Gelukkig is de mensch, wlen 't is gegeven Bij ,t vreedzame en onnoozele vee, Dat nooit no$h kwaad noch onrecht dee, In 't veld zijn dagen af te leven" Maar aan hun dichterlijken geest ontging de werkeUkheid. Hoe was het in en na de middeleeuwen We laten een aanhaling volgen uit een artikel van H. te S. in het .Wbld. voor Zuiverber. en Veeteelt". De stapel en marktrechten uit de middeleeuwen zijn lang blijven bestaan. Een blik in de geschiedenis doet ons zien hoe de steden die ontstaan en opgekomen waren als vrije plaatsen, als bolwerken tegen slavernij en onderhoorigheden, trotsch op hun verkregen vrijhedeu, door allerlei rechten het platte land met boelen in de klem hielden en be- hserschten. Door Invoerrechten trachtten vele steden de industrie en de ambachten iu de dorpen te bemoeileken. De poorters van Sneek hadden bv. eertijds het privilegie dat in de omliggende dorpen geen ambach ten mochten uitgeoefend worden, geen han del in zware goederen, geen groothandel in boter en kaas mochten gedreven worden zonder toestemming van den magistraat. Leeuwarden maakte het den boeren op de markt zoo lastig in de 15e eeuw, dat deze dit niet wilde verdragen en naar Sneek ter markt gingen, wat Leeuwarden trachtte te beletten. Zoo was de toestand onder Karei V in de eerste helft der 16e eeuw. De be perkingen van de vi 6heden en rechten der boeren waren in de middelpunten van han del voortgekomen uit de macht van Met kapitaal in de steden ook door de macht van het verenigingsleven. Waarde lezers wat zegt ge hieivan Mij dunkt, we z|n in dit opzicht toch wel vooruit gegaan. Maar toch er is van die overhcerschicg en achteruitzetting nog wel wat overgebleven. We merken het uit het geringschattend oordeel van menigen stedeling nog, dat men den boer nog niet voor .vol" aanziet, dat hg er eigenlijk is ten behoeve en ten dienste van den ander. Die ander is de stadbe woner en de handel. Ja, vermakelijk is het (als men den droeven, den ergerlijken kant wil voorbijzien,) den verwaten toon te beluisteren, waarop de handel het .recht" opvordert, blijft opvorderen, ook voor later, om der boers producten, door dezen met zgn zweet gevoed, aan den man te brengen. En daarmee zich een bestaan te verzeke ren rijker dan dat van de meesten onzer boeren Wat daartegen te doen? Het verleden, straks aangehaald, leert het ons. Het be- heerschen van de landellke bevolking, dat langen tijd in allerlei vormen heeft voort geduurd, is eerst geëindigd Iet wei I door de outwikkeling van het vereenigings- ieven in de boerenwereld. Wl weten het: door de oprichting van coöperatieve zuivel fabrieken ex port vereenigingen en coöperatie ve boerenleenbanken. De veranderde en verbeterde positie zal de boeren thans anders en beter doen staan tegenover de tg den der malaise. Maar zl moeten'hun positie nog verbeteren en versterken, door hun organi satie grooter en hechter te maken, de coöpe ratieve lln door te trekken, en uit te scha kelen, de voor de gemeenschap overbodige en voor de boeren zelf allermeest schadellke elementen in den handel. De les van het verleden isVereenigt W C. B. Openbare Vrlwliiige verkooping van Roo- de en Lucerne Klavers om eenmaal te maaien in de Van Pallandtspolder te Middelharnis door Notaris P. A. VAN BUUREN aldaar op Woensdag 2 Juni 1920 des avonds 7 uur (zomertld) In het hotel .Meijer" te Mid delharnis. Openbare vrlwillige verkooping van Roode Klavers te velde, onder Ooltgcnsplaat, op Donderdag 3 Juni 1920, des avonds ten 7 uur (Zomertld) tc Ooltgcnsplaat, in Hotel „Hobbel" ten verzoeke van de heeren Joh. Hobbel, A. van Rossum, en A. Wagner en Mej. de Wed. K. L. Buth-Kortewcg. Meerdere opgaven kunnen alsnog geschieden ten kan tore van Notaris AKKERMAN. Op Vrjjdag 4 Juni 1920 's avonds 6 uur (Zomertld) ten kofflehuize van Gez. van Driel tc Zuidland publieke verkooping van 9 pcrceelsu klaveren gras, omjééns te hooien, onder de gemeenten Zuidland en Slmonsha- ven in de polders Nieuw VelgersdQk en Oud en Nieuw Schuddebeurs, alles zooals is ge kaveld. Betaling koopp. 1 November 1920. Notaris C. LOEFF. BI inzet op Vrijdag 4 Juni 1920 en bl afslag op Vrijdag 11 Juni d.a.v. te Middel harnis, telkens des n.m. 3 uur zomertld In de socitelt Holland-Zeeland en te Sommels- djjk des avonds 6 uur zomertijd, in het Hotel „Spee" van A. Het huis aan het Vingerling te Middelharnis, kart sectie B- no. 60 groot 82 c.A. en de perceelen tuinland en weiland in het Oudeland aldaar, kad. sectie B. nos. 2915, 1649, 764, 765, groot 6.09.65 H.A. B. De perceelen tutu en bouwland te Som- melsdijk in de polders Oudeland en Kraafe- nlsse kad. sectie B. nos. 835, 836, 1317 sec tie C nos. 99 tot en met 105, 109, 110, 111 sectie D nos 67, 68, 69, 97, samen groot 21.97 22 H.A. In perceelen en combinatiën. Alles breeder omschreven bij Notitie, die op franco aanvrage gratis verkrijgbaar is, ten kantore van notaris van Buuren, alwaar de huurcontracten, kadastrale extracten, kaart ter Inzage liggen en notltiën te bekomen zijn. Notarissen P. A. VAN BUUREN te Mid delharnis en A. MIJS te Oostburg. Openbare vrijwillig verkooping, bij veiling op VrQdag 4 Juni 1920 cn bij afslag op Vrijdag 11 Juni 1920 telkens des avonds 7 uur (zomertijd) in het hotel „Spee" te Sommeisdfk, ten verzoeke van de Erven Mejuffrouw de Wed. Jac. Groenendijk, van een huls, erf cn gevolgen aan den Enkelen Ring te Sommelsdijk, kad. Sectic B, no's. 512 en 1194, groot 1 A. 36 c.A. Notaris P. A. VAN BUUREN, te Middelharnis. Ten verzoeke van J. P. Mast te den Bom mel b| inzet op Vrijdag 4 Juni 1920 en bij afslag op Vrflüag 11 Juni 1920 telkens des n.m. 5 uur zomertijd in de sociteit „Holland- Zeeland" tc Middelharnis van een houten loods v/h Schoonderij en een steenvn loods beiden om af te breken, staande aan den Langeweg te Middelharnis. Een benzinemo tor of wagen merk (Deuich) 10 d 12 P.K. zeer geschikt voor landbouwbedrijf. Notaris P. A. VAN BUUREN. Zaterdag 5 Juni, bj afslag, des avonds 6 uur, (zomertijd) te Ouddorp in het logement van Akershoek van een huis met schuurtje en tuin te Ouddorp aan den Dorpsweg, kad. Sectie E W 2085, groot 15 Aren, 65 centiaren of 102 R. V. M. Dadel? k door den kooper te aanvaarden. Ten verzoeke van den heer Jan Me?er Lz. te Ouddorp. Notaris VAN DEN BERG. Zaterdag 5 Juni 's avonds haif zeven (zo mertld) te Ouddorp in het logement van Akershoek, van onderscheidene perceelen klaver en grasgewas onder de gemeenten Ouddorp en Goedereede. Notaris VAN DEN BERG. Op Maandag 7 juni 1920, b? veiling; en Op Maandag 14 Juni 1920, b? afslag, belde dagen 's avonds 7'/j uur (zomertijd) le Dirksiand, ter herberge van C. de Bruin, van 1. 32. 10 H. A. (2 Gem. 263 Roeden V. M.) bouwland te Melissant, uaby Dirksiand, in polder onwaard, onder de tramlijn, kad. Sectie D nommers 169 en 216, in perceelen en combinatie, tot blootschoof 1921 in huur bi den heer H. Brooshooft te Dirksiand, ten verzoeke van Erven vrouwe A. L. Heerma van Voss, wed. van den WelEd. Geb. Heer A. C. Kolif. Notaris MIJS te Osstburg en Notaris VAN DER SLU1JS. Op Woensdag 9 Juni 1920 's avonds 6.30 uur (zomertld), te Dirksiand ter herberge van H. van den Doel, van verscheidene per ceelen Roode- en Lucerne klavers en hooi- gras, breeder bij biljet omschreven. Aangiften kunnen nog plaats hebben tot 5 Juni a.s. Notaris VAN DER SLUIS. Donderdag 10 Juni, 's morgens 9 uur (zo mertijd) te Stellendam in het logement van Troost, vaa 65 perceelen klaver en Grasge was onder de gemeenten Goedereede en Stellendam. Notaris VAN DEN BERG, Op Vrijdag II Juni 1920 des n.m. ten 7 uur (Zomertld) in Hotel Moelker te Ooltgcnsplaat, van het grasgewas eu de naëtting van de kade van het Welpoldcrsche Gors onder Ooltgensplaat zooals vanouds. Ten verzoeke van Vrouwe D. C. Goekoóp te 's Graven- hage e. a. Notaris AKKERMAN. Op Vr|dag 18 Juni 1920 des n.m. ten 7 uur (Zomertld) te Ooltgensplaat in Hotel Hobbel b? velling, en op Vrijdag 25 Juni 1920 des avonds ten 7 uur in Hotel Moelker aldaar b| afslag van 6.96.10 H A. bouwland in den polder Galathee onder Ooltgensplaat, aan den Galatheschen weg, kadastraal bekend gemeente Ooltgensplaat sectie B 545,546 en 547. Verhuurd aan den heer W, J. Gebuys en D Mooyaart. Ten verzoeke van den heer H. j. van Nleuwenhuizen te Ooltgensplaat. Breeder omschreven b? biljet. Notaris AKKERMAN. Op Woensdag 9 Juni 1920, 's morgens 10 uur (Zomertfld) te Stellendam, In het loge ment van F. Troost, van 54 perceelen kla vers In kavels 1, 3, 10, 21, 23 en 26 van den Adiiatiapoider, kavels 25 en 31 van den „Een- drachtspolder" en kavel 7 van den Halspolder ten verzoeke van den WelEd. Heer. F. C. Goekoop te Goedereede. Notaris VAN DER SLUIS. Op Maandag 7 Juni 1920 tc Dirksiand ter herberge van C. de Bruin velling, en Mi l. fjffï ■t 7 '.H t jiïf: mi i i '1 I 05» JÏ' l'l j jijt d !!i i M 'i ,J ,j'V Sir 'SI I FiH f; ff7 'r« I

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1