Woensdag 2 Juni
IIIS.
eiaar"
ijzen.
Antirevolutionair 'ipF Orgaan
j PI
reg 70.
|ING
70
IN HOC SIGNO VINCES
(Marlis
UUR
löMsMel
TTBEDAM
m
Fütirtn.
1GE
F. 14216
voor de Zuidhollandsefie en Keeuwsche Eilanden»
KUNST EN AFGOD.
LAND- El TUINBOUW.
VERKOOPINGEN.
i1
ill
Hl
tfr
Él
i
!v:ii
lil
li i
ilf
ijü 1
1
I.IL
tilting.
A AND AG en
an alle vooi -
UCTEN des
iet
Sakkeu.
en.
3rd,
W. BOEKHOVEN Zonen,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers,
N 8357.
ral n>V8|irUifl
e Veilingccm-
zorg dragen,
brengen,
elefoon 475 K
er gewicht
koopjes 1
if 48 et.
f ze®
9 ct*.
AAT
jmelsdijk
1AL", Boter-
RKOEKJES,
ECHTSCHE
SCHOTS
sBOTER-
ds begeerd.
1 vanaf 29 een t
n; Uw schuren
afbeelding In
ik. Advies en
:hfe Komeet 2-
A1MACHINES,
u de STIL-
hebben wij
oger (allen
surrogaten)
t
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent b(j vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SOMMELSDIJK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel.
DJENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z| beslaan»
Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
Er wordt tegenwoordig zooveel over
Kunst gepraat. Er zijn allerlei vereeni
gingen, die zich betitelen inet «Kunst
zin», «Kunstmin», «Kunst voor allen»,
«Kunst voor 't Volk», «Kunst en Vriend
schap». tr zijn Vereenigingen voor
Toonkunst, voor Teekenkunst Schilder
en Beeldhouwkunst. Scholen voor Kunst
en Leerknapen der Kunst. Priesters der
Kunst en Koorknapen der Kunst. Het
woord Kunst is een modewoord gewor
den. Haal uw schouders op over al dat
gebazel over Kunst en Kunstgevoelen
Kunsttempels, en Kunstproducten en
kunstcritiek haal uw schouders
op over dat gewroet in de Religie om
daarmee de waarde der Kunst te ver-
hoogen spot met dien zoogenaam-
den Kunstzin van Tooneel en Bioscoop,
van Variëteiten-theaters en Revues, van
Casino's en Scala's en dito, dito kunst
productie, maar dan behoort ge niet
meer tot den mensch-der-Beschaving,
dan zijt ge niet gecultiveerd, dan zijt
ge zonder Kunstsmaak, een botterik
zonder Kunstidee en Kunstziel.
Breng hulde aan de Kunst
Wjrdt lid van «Kunstmin» gaat
naai1 den Kunstavond met je Kunstge
zellen en gezellinnen en applaudiseert,
trapt met je voeten en klapt met je
handen, roept de spelers en zangers
terug, biedt kransen aan, bloemstukken
steekt een speech, een rede af voor de
Hoofdrol, voor 't Bezels chap, voor
Directeur en Regie, voor de „heerlijke"
kunst, voor die „goddelijke kunst
en bij al dat gedoe zijt ge heusch een
Kunstliefhebber. Of een lolmaker en
pretnemer? Kiest maarl Naar Kunst
min op een Kunstavond als Kunstlief
hebbers of voor den lol Of uit
een verzetje Of om een mooie dames
figuur te zien. Of om Ja, in onze
dagen hoort ge toch zooveel bazelen
over Kunst.
We zullen de laatste zijn om met
kunst in den hoogen zin des woords,
in haar ideale pretenties, om 't schoone
en goede uit te beelden, te spotten.
Integendeel. Dat zoa zóó in strijd zijn
met onze Gereformeerde en Christelijke
levensbeschouwing, dat we ter wille
van de kunst in haar cultureele waarde
voor Godsdienst en Zedeleer, onmidde
lijk een lans willen breken voor haar
recht van bestaan, en den eisch Gods
om ook de Kunst als Zijn scheppings
werk te eeren, onroiddelijk erkennen,
We eischen volstrekt den Heidenschen
en Middel eeuwschen tijd niet terug,
toen vóór Christus geboorte, maar ook
vöör de Ref ormatie, de Beeldhouwkunst
en schilderkunst en tooneelkunst op
kerkelijk erf bloeiden. Bij de Heidenen
om hun „onbekenden God" een zekere
vereering te kunnen geven door een
afgod te maken van goud en zilver.
Nebukadnezer maakte zich een gouden
beeld en personifiëerde zich daarmee
als „God" en wilde eok als zoodanig
aangebeden worden, wat Sadrach, Me-
sach en Abed-Nego weigerden, omdat
ze in Israel reeds aan hun onzichtbaren
God zich met hun gansche ziel konden
uitleven. En wat ze in Jeruzalem aan
zielgenot in den Verbondsgod ervoeren
wilden ze in Babel niet loslaten, al zou
de oven ook zeven maal zoo hard ge
stookt worden, 't Bondsvolk Israel heeft
ook meermalen hun afgodsdienst aan
de kunst verbonden, en we denken aan
den Kalverendienst, toen Aaron moest
naapen, wat Israel in Egypte gezien
had nl. de stier- of Apis aanbidding,
zinnebeeld van groei en Egyptischen
wasdom en vruchtbaaroiaking door
den Nyl. Het gouden kalf van Aaron
stond met de H eidensche religie in 't nauw
ste verband, 't Was nabootsing door
de Egyptische meeloopers, vooral, die
uit Egypte meegetogen waren, ge wenscht.
Welke Egyptenaren en welke Israelie
ten aan die afgoderij deel namen, doet
er voor ons onderwerp minder toe, maar
feit is, dat daar in de woestijn ook de
kunst in dienst gesteld werd vaa de
kerk. En Sions tempel en zijn schoon
heid, behoeft maar even genoemd, om
weer te bewijzen, dat kunst en Tem
peldienst samen gingen, al was er bij
Sions tempel dit groote verschil, dat
daar Afbeelding, Ceremon, Symbool
was van den Waarachtigen God, die
eenmaal in Christus Jezus ia 't vleesch
zou geopenbaard worden. Bij den kal
verendienst in de woestijn, bij den Baals-
dienst onder koning Achab en zijn op
volgers. bij de Zon- en Maan en ster
aanbidding was er natuurlijk van dat
vergezicht op Jezus te Bethlehem geen
'sprake. Sions tempel was kunst, gepaard,
gewijd aan de Ware Godskennis, die
later in Jezus geboorte zich nog schooner
ontwikkelen zou Maar de Kalverendienst,
de Stieraanbidding, de Baa sdienst was
kunstgepaard aan de verduisterde Gods-
kennis, was kunst, gepaard aan Religie
die slechts in 't angstig geweten leefde
als een teeken, dat er nog vonkskens
zijn overgebleven van 't Beeld Gods
in ons.
En zoo was 't niet alleen in'tafzak
kende Israël, dat zijn God vergat; zoo
was 't niet alleen in Babel maar in
latere periode ook te Rome te Corinthe,
te EfezeEn groot is de Diana der Efe-
ziers, zoo schreeuwde Demetrius Maar
onze Bijbel voegt er zoo typeerend, zoo
teekenend aan toe, juist omdat verband
tusschen kunst en Religie eens open te
leggen. (Handl. 19: 24 27.)
Want een met name rem. trius,
een zilversmid, die kleine zilveren
tempelen van Diana maakte bracht
dien van die kunst geen ldein gewin
toewelken hij tezamen vergaderd
hebbende met de handwerkers van
dergelijke dingen zeideMannen gij
weet. dat wij uit dit gewin onze wel
vaart hebben
Hier in Efeze bjj Demetrius en zijn
Vakorganisatie giug Afgoderij en Kunst
en 't Broodje óf Heligie en Negotie al
heel stevig hand in hand.
De Apostelen hebben dan ook de
kunst in dien vorm uitgebannen. En
in de Christelijke Kerk na de Apostelen
is er zelfs een Beeldendienststrijd ge
weest van hoogst ernstigen aard. In Ne
derland bij de Reformatie is die strijd
weer ontbrand in den bekenden Iseel-
deestorm van 1566.
Maar overigens is Kunst ou Religië
is Kunst en Kerk door alle eeuwen
heen om zeer begrijpelijke redenen
verbonden geweest. En gaat maar een
R. Kath. binnen, dan treft u daar
nog de paring van Godsvereering aan
Bouw- en Beeldhouw- en Schilder- en
Muziek- en Zangkunst.
Wezullen dus de laatste zijn om
de kunst, hetzij als hulpmiddel der
Kerk; hetzij als zelfstandige Kunst los
van de Kerk, te eere a en te eerbiedigen,
't Schoone en Goede is des Heeren. 't
Vuile is des Duivels. Maar we zijn
niet blind voor 't gevaar dier kracht.
Zelfstandigheid der Kunst en liefde
ervoor fiat, 't Goede is goed!
Maar men moet er ook geen Modepop
van maken. Geen aanbidding. Geen
afgod! Niet ze eeren als Religie. En
vooral men moet als menschen, die
eens als lid van Kunstmin, of Kunst
zin of Kunstkring een gulden of rijks
daalder contributie betalen, nu al niet
een heel voornaam gezicht zetten, als
of men al zooveel verstand van Kunst
heeft; en zoo'n »Kunstavond" het
echte zieleleven vult. Dezer dagen
stond in de N. R. Ct. een theater ad
vertentie; >Komt minnaars der Kunst
Al wie nog kunstgevoel bezit, kome
naar dit stuk'. Ja, ja,, ja! Wie nu met
gaat kijken, is natuurhjk in deoogen
van dien theater-directeur een gevoel-
looze voor zijn magnifiek en schitte
rend" Kunstwerk. Ja ja! daar is 't
Kunst om je centen Maar tocho
mensch, ga er heenwant ga je niet,
dan bezit je geen kunstgevoel
En komt je uit ,t theater: o. wat een
kunstgenot, is er gesmaakt. Ja, ja, kou-
we drukte!
Een lesje uit het verleden.
Er zijn verschillende verschijnselen, die
heenwQzen naar een moeilijken, zwaren tfld,
die hoogstwaarschijnlijk den boerenstand
wacht. Als we bij herhaling, telkens weer,
hierop de aandacht vestigen, dan geschiedt
dat niet, om te verontrusten, beangst te
maken. Maar op te wekken, vaardig te doen
z(n tot den strijd om, zoo noodig.de bakens
te doen verzettenom aan te doen grijpen,
met energie en doelbewust, de middelen,
welke ons den bestaansstrld kunnen verge-
makkeleken. Wij zullen onze krachten heb
ben tc richten naar binnen en naar bul
ten Naar binnen, om ons bcdr|f zoo
stevig, zoo intensief, dus zoo productief
mogelijk te maken Waartoe we zullen heb
ben toe te passen hetgeen wetenschap en
ervaüng aan de hand doen. We moeten
breken met den ouden sleur, en willen pro-
fiteeren van wat ons door deskundige voor
lichting wordt geboden, Wie hiervan afkecrig
blflff, in traagheid en conservatisme de
oude paden blijft volgen, gaat straks onher
roepelijk te gronde. Naar bulten ook
moeten we zien en onze krachten richten.
Ons product gaat naar de wereldmarkt,
dus mag het ons niet onverschillig zjjn, hoe
het daar aankomt, welke plaats het daar
inneemt, of het kan concurreeren. Het is
óns belang in de eerste plaats, zoo niet
alléén ons belang, welke prijs daar ginder
voor onze producten wordt besteed. Ons
belang is het verder, langs welken weg
onze aardappelen en groenten, onze zuivel
en eieren, ons vlcesch cn spek, en andere
voortbrengselen uit ons bedrijf, voorzoover
z)| voor het binnenland z|n bestemd
tot den stedeling verbruiker worden gebracht.
Stedeling en boer vinden hier een gemeen
schappelijk belang; zij moeten elkander
naderen, tot wederzfdsch voordeel. Willen
w| ons sterk maken naar buiten, dan kan
dit alleen door samenwerking, door organi
satie en coöperatie. Ook bij de Regeering
en Volksvertegenwoordiging, wier steun en
medewerking we niet kunnen missen, zullen
we eerst dan ons kunnen doen gelden, en
men zal daar eerst dan met onze belangen,
zoo goed als die van anderen, rekening
houden. Indien wc toonen, dat we er zijn.
We moeten in de toekomst voor onze
belangen en rechten opkomen als één man.
De noodzakelijkheid daarvoor is iu 't verleden
reeds gebleken, niet minder is dit thans
noodlg cn zal dat in den komenden tijd ook
een clsch zijn, om ons staande te houden,
om den bestaansstrld niet succes te voeren.
Het verleden noemde ik daar. Ook in
vroeger dagen ontbrak er veel aan den
economischer» toestand van het bedrijf, toen
de handel overheerschte en de handelssteden
de macht uitoefenden. Ja, de dichters moch
ten wel bezingen het rustige boerenbcdrlf,
rjjk In eenvoud:
.Gelukkig is de mensch, wlen 't is gegeven
Bij ,t vreedzame en onnoozele vee,
Dat nooit no$h kwaad noch onrecht dee,
In 't veld zijn dagen af te leven"
Maar aan hun dichterlijken geest ontging
de werkeUkheid. Hoe was het in en na de
middeleeuwen We laten een aanhaling
volgen uit een artikel van H. te S. in het
.Wbld. voor Zuiverber. en Veeteelt". De
stapel en marktrechten uit de middeleeuwen
zijn lang blijven bestaan. Een blik in de
geschiedenis doet ons zien hoe de steden
die ontstaan en opgekomen waren als vrije
plaatsen, als bolwerken tegen slavernij en
onderhoorigheden, trotsch op hun verkregen
vrijhedeu, door allerlei rechten het platte
land met boelen in de klem hielden en be-
hserschten. Door Invoerrechten trachtten
vele steden de industrie en de ambachten
iu de dorpen te bemoeileken. De poorters
van Sneek hadden bv. eertijds het privilegie
dat in de omliggende dorpen geen ambach
ten mochten uitgeoefend worden, geen han
del in zware goederen, geen groothandel in
boter en kaas mochten gedreven worden
zonder toestemming van den magistraat.
Leeuwarden maakte het den boeren op de
markt zoo lastig in de 15e eeuw, dat deze
dit niet wilde verdragen en naar Sneek ter
markt gingen, wat Leeuwarden trachtte te
beletten. Zoo was de toestand onder Karei
V in de eerste helft der 16e eeuw. De be
perkingen van de vi 6heden en rechten der
boeren waren in de middelpunten van han
del voortgekomen uit de macht van Met
kapitaal in de steden ook door de macht
van het verenigingsleven. Waarde lezers
wat zegt ge hieivan Mij dunkt, we z|n in
dit opzicht toch wel vooruit gegaan. Maar
toch er is van die overhcerschicg en
achteruitzetting nog wel wat overgebleven.
We merken het uit het geringschattend
oordeel van menigen stedeling nog, dat men
den boer nog niet voor .vol" aanziet, dat
hg er eigenlijk is ten behoeve en ten dienste
van den ander. Die ander is de stadbe
woner en de handel. Ja, vermakelijk is
het (als men den droeven, den ergerlijken
kant wil voorbijzien,) den verwaten toon te
beluisteren, waarop de handel het .recht"
opvordert, blijft opvorderen, ook voor later,
om der boers producten, door dezen met
zgn zweet gevoed, aan den man te brengen.
En daarmee zich een bestaan te verzeke
ren rijker dan dat van de meesten onzer
boeren
Wat daartegen te doen? Het verleden,
straks aangehaald, leert het ons. Het be-
heerschen van de landellke bevolking, dat
langen tijd in allerlei vormen heeft voort
geduurd, is eerst geëindigd Iet wei I
door de outwikkeling van het vereenigings-
ieven in de boerenwereld. Wl weten het:
door de oprichting van coöperatieve zuivel
fabrieken ex port vereenigingen en coöperatie
ve boerenleenbanken. De veranderde en
verbeterde positie zal de boeren thans anders
en beter doen staan tegenover de tg den der
malaise. Maar zl moeten'hun positie nog
verbeteren en versterken, door hun organi
satie grooter en hechter te maken, de coöpe
ratieve lln door te trekken, en uit te scha
kelen, de voor de gemeenschap overbodige
en voor de boeren zelf allermeest schadellke
elementen in den handel.
De les van het verleden isVereenigt W
C. B.
Openbare Vrlwliiige verkooping van Roo-
de en Lucerne Klavers om eenmaal te maaien
in de Van Pallandtspolder te Middelharnis
door Notaris P. A. VAN BUUREN aldaar
op Woensdag 2 Juni 1920 des avonds 7 uur
(zomertld) In het hotel .Meijer" te Mid
delharnis.
Openbare vrlwillige verkooping van Roode
Klavers te velde, onder Ooltgcnsplaat, op
Donderdag 3 Juni 1920, des avonds ten 7
uur (Zomertld) tc Ooltgcnsplaat, in Hotel
„Hobbel" ten verzoeke van de heeren Joh.
Hobbel, A. van Rossum, en A. Wagner en
Mej. de Wed. K. L. Buth-Kortewcg. Meerdere
opgaven kunnen alsnog geschieden ten kan
tore van Notaris AKKERMAN.
Op Vrjjdag 4 Juni 1920 's avonds 6 uur
(Zomertld) ten kofflehuize van Gez. van
Driel tc Zuidland publieke verkooping van
9 pcrceelsu klaveren gras, omjééns te hooien,
onder de gemeenten Zuidland en Slmonsha-
ven in de polders Nieuw VelgersdQk en Oud
en Nieuw Schuddebeurs, alles zooals is ge
kaveld.
Betaling koopp. 1 November 1920.
Notaris C. LOEFF.
BI inzet op Vrijdag 4 Juni 1920 en bl
afslag op Vrijdag 11 Juni d.a.v. te Middel
harnis, telkens des n.m. 3 uur zomertld In
de socitelt Holland-Zeeland en te Sommels-
djjk des avonds 6 uur zomertijd, in het Hotel
„Spee" van A. Het huis aan het Vingerling
te Middelharnis, kart sectie B- no. 60 groot
82 c.A. en de perceelen tuinland en weiland
in het Oudeland aldaar, kad. sectie B. nos.
2915, 1649, 764, 765, groot 6.09.65 H.A.
B. De perceelen tutu en bouwland te Som-
melsdijk in de polders Oudeland en Kraafe-
nlsse kad. sectie B. nos. 835, 836, 1317 sec
tie C nos. 99 tot en met 105, 109, 110, 111
sectie D nos 67, 68, 69, 97, samen groot
21.97 22 H.A. In perceelen en combinatiën.
Alles breeder omschreven bij Notitie, die
op franco aanvrage gratis verkrijgbaar is,
ten kantore van notaris van Buuren, alwaar
de huurcontracten, kadastrale extracten, kaart
ter Inzage liggen en notltiën te bekomen
zijn.
Notarissen P. A. VAN BUUREN te Mid
delharnis en A. MIJS te Oostburg.
Openbare vrijwillig verkooping, bij veiling
op VrQdag 4 Juni 1920 cn bij afslag op
Vrijdag 11 Juni 1920 telkens des avonds
7 uur (zomertijd) in het hotel „Spee" te
Sommeisdfk, ten verzoeke van de Erven
Mejuffrouw de Wed. Jac. Groenendijk, van
een huls, erf cn gevolgen aan den Enkelen
Ring te Sommelsdijk, kad. Sectic B, no's.
512 en 1194, groot 1 A. 36 c.A. Notaris P.
A. VAN BUUREN, te Middelharnis.
Ten verzoeke van J. P. Mast te den Bom
mel b| inzet op Vrijdag 4 Juni 1920 en bij
afslag op Vrflüag 11 Juni 1920 telkens des
n.m. 5 uur zomertijd in de sociteit „Holland-
Zeeland" tc Middelharnis van een houten
loods v/h Schoonderij en een steenvn loods
beiden om af te breken, staande aan den
Langeweg te Middelharnis. Een benzinemo
tor of wagen merk (Deuich) 10 d 12 P.K.
zeer geschikt voor landbouwbedrijf.
Notaris P. A. VAN BUUREN.
Zaterdag 5 Juni, bj afslag, des avonds 6 uur,
(zomertijd) te Ouddorp in het logement van
Akershoek van een huis met schuurtje en
tuin te Ouddorp aan den Dorpsweg, kad.
Sectie E W 2085, groot 15 Aren, 65 centiaren
of 102 R. V. M. Dadel? k door den kooper te
aanvaarden. Ten verzoeke van den heer Jan
Me?er Lz. te Ouddorp.
Notaris VAN DEN BERG.
Zaterdag 5 Juni 's avonds haif zeven (zo
mertld) te Ouddorp in het logement van
Akershoek, van onderscheidene perceelen
klaver en grasgewas onder de gemeenten
Ouddorp en Goedereede.
Notaris VAN DEN BERG.
Op Maandag 7 juni 1920, b? veiling; en
Op Maandag 14 Juni 1920, b? afslag, belde
dagen 's avonds 7'/j uur (zomertijd) le
Dirksiand, ter herberge van C. de Bruin, van
1. 32. 10 H. A. (2 Gem. 263 Roeden V. M.)
bouwland te Melissant, uaby Dirksiand, in
polder onwaard, onder de tramlijn, kad.
Sectie D nommers 169 en 216, in perceelen
en combinatie, tot blootschoof 1921 in huur
bi den heer H. Brooshooft te Dirksiand, ten
verzoeke van Erven vrouwe A. L. Heerma
van Voss, wed. van den WelEd. Geb. Heer
A. C. Kolif.
Notaris MIJS te Osstburg en Notaris VAN
DER SLU1JS.
Op Woensdag 9 Juni 1920 's avonds 6.30
uur (zomertld), te Dirksiand ter herberge
van H. van den Doel, van verscheidene per
ceelen Roode- en Lucerne klavers en hooi-
gras, breeder bij biljet omschreven.
Aangiften kunnen nog plaats hebben tot
5 Juni a.s.
Notaris VAN DER SLUIS.
Donderdag 10 Juni, 's morgens 9 uur (zo
mertijd) te Stellendam in het logement van
Troost, vaa 65 perceelen klaver en Grasge
was onder de gemeenten Goedereede en
Stellendam.
Notaris VAN DEN BERG,
Op Vrijdag II Juni 1920 des n.m. ten 7 uur
(Zomertld) in Hotel Moelker te Ooltgcnsplaat,
van het grasgewas eu de naëtting van de
kade van het Welpoldcrsche Gors onder
Ooltgensplaat zooals vanouds. Ten verzoeke
van Vrouwe D. C. Goekoóp te 's Graven-
hage e. a.
Notaris AKKERMAN.
Op Vr|dag 18 Juni 1920 des n.m. ten 7
uur (Zomertld) te Ooltgensplaat in Hotel
Hobbel b? velling, en op Vrijdag 25 Juni
1920 des avonds ten 7 uur in Hotel Moelker
aldaar b| afslag van 6.96.10 H A. bouwland
in den polder Galathee onder Ooltgensplaat,
aan den Galatheschen weg, kadastraal bekend
gemeente Ooltgensplaat sectie B 545,546 en
547. Verhuurd aan den heer W, J. Gebuys
en D Mooyaart. Ten verzoeke van den heer
H. j. van Nleuwenhuizen te Ooltgensplaat.
Breeder omschreven b? biljet.
Notaris AKKERMAN.
Op Woensdag 9 Juni 1920, 's morgens 10
uur (Zomertfld) te Stellendam, In het loge
ment van F. Troost, van 54 perceelen kla
vers In kavels 1, 3, 10, 21, 23 en 26 van den
Adiiatiapoider, kavels 25 en 31 van den „Een-
drachtspolder" en kavel 7 van den Halspolder
ten verzoeke van den WelEd. Heer. F. C.
Goekoop te Goedereede.
Notaris VAN DER SLUIS.
Op Maandag 7 Juni 1920 tc Dirksiand ter
herberge van C. de Bruin velling, en
Mi
l.
fjffï
■t 7 '.H
t
jiïf:
mi
i i
'1
I
05» JÏ' l'l
j jijt d
!!i
i M 'i
,J ,j'V
Sir
'SI
I
FiH
f;
ff7 'r« I