Derde Blad.
Kuiperij
p Hoest gij?
H H. Landbouwers en Loonmaaiers.
LIJNKOEKEN
U-EN
Hötel MEIJER
RIJTUIGEN.
D. ItlJNDm
Dr. P, R.Offringa
NEEMT TE01F
UCIH EMMIEEL
HANDELS- LANDB0UWBANK
Zaterdag 22 Mei 1920.
L. J. Auperlce
No. 2600
SOCIALE ACTIE.
H. KLEINQO DIRKSLAND
ANGA-BQNBONS
te MIDOELHARHIS.
F. NIEUWLAHÖ,
Brik op Coilings-Assen
Straatdijk Dirksland
MEUBELEN.
C. VIS Jz, Sommelsdijk
J. M. VAN pmw Pz DIBESLMD - Telefoon latere. Ho. 34.
Statoweg 25 Rotterdam
HOTEL „BELLEVEU"
Geen beter 0PV0KVGER voor Uwe KUIKENS
JAC, OVBBBEEKE JZn. te Qoltpsiilaat en F. YAK SPLUNDER te Ondier».
INHOOSMOWSES
65 cent per compleet stel franco
spoor Ede. Onbekende rembours
E. VAN KOUTEN, Houthandel
Ede. 18090
is niet meer te spre
ken in Hotel Spee te
Sommelsdijk maar in
Uitgebreide keuze speciale mer
ken SIGAREN van de beste fa
brieken, SIGARETTEN in groote
verscheidenheid, groote keuze
HOUTEN PIJPEN. AlLs tegen
zeer concurreerende prijzen.
Westdijk Iföla
MIDDBLHARIIS
levert tegen concurreerende prij
zen alle soorten
Alvorens U overgaat tot aanschaffing van
n.l. GRASMAAIMACHINKS, Gecombineerde ZWADKEBRDERS, SCHUDDERS en HARKEN wen
de men zich tot
Vertegenwoordiger der Kon. Handel, Mij, BOEKE IÏU1DEKOÖPER Haarlem.
LEVERING UIT VOORRAAD. STERK VERMINDERDE PRIJZEN.
Mond» @n Tandarts,
(Kunsttanden en Gebitten).
Spreekureneiken werkdag 1—3
uur, voor on- en minvermogen
den 9—10, Telefoon 8611 14736
van mijn STERKE
DRANKEN en LI
KEUREN, iets vo>r
de a s Feestdagen.
Lijnmeel, Maismeel, Erwten -
meel, Grofmeel, Griesmeel,
Gerstemeel, Hoendermeel (een
Krachtvoer voor Kippen),
Erwten, Mais, Gerst, Kippen
voer, Kookerwten, Bruine
boonen.
Alles tep concurreerende prijzen.
L DAMBRUIN Zn.
Binnenweg Sommelsdijk
DAN DAT VAN DE
N. V. Hollandsehé Me ksuikerfabriek te Uitgeest
Voeder aan Uwe VOLWASSEN HOENDERS ons
het beste ?n goedkoopste krachtvoer.
Verkrijgbaar bijJ. GRCHNEVELD, Noerdvliet 53, MAAS
SLUIS L. NBLISSE, NIEUWE TONGE. W. MARKÜSSE, BROU
WERSHAVEN.
Gorinchem Dordrecht Gouda Groningen.
Volgestort Kapitaal:
Twee IHillieen Vijfhonderd duizend gulden.
Neemt gelden k deposito k 3 pCt. 312 pCt. en 4 pCt. en
geeft uit: 4 pCt. Spaarboekjes en
5 pCt. schuldbrieven met coupons per 2 Januari en 1 Juli
Inlichtingen verstrekken 15845
mmm.
Plicht en Recht.
Rede gehouden door den Heer L. v. Vliet
van Westmaas In een openbare vergadering
van den Ned. Bond van Chr. Land- Tuin
en Zulvelarbeiders afd. Dirksland, op Woens
dag ].l. In het koor der Herv. Kerk te Dirksland.
Na een kort openingswoord door den heer
Bestman krjgt den heer v. Vliet het woord.
Men heelt de eeuw die wij beleven de
eeuw van de arbeiders genoemd. Al wil spr.
deze stelling niet in alle consequenties door
trekken, het valt toch niet te ontkennen dat
er een groot element van waarheid in ligt.
De arbeiders onzer dagen zijn van grooter
beteekenis dan die van vroeger. Geeft men
oog en oor de kost en gaat men de geschie
denis van den dag na, dan ziet men dat
hetbewfr hiervan aagelQks geleverd wordt.
Niet lang geleden nog is te Washington een
Internationale conferentie gehouden verte
genwoordigd door niet minder dan 37 groote
mogendheden, terwffl de leiders der vakbe
weging er niet ontbraken. Besproken werden
daar de vraagstukken van de arbeiders en
den arbeid. Dit is een bewijs dat de arbeiders
stand in beteekenis klom sinds vroeger dagen.
Ook in landen als Engeland, Dultschland
en Frankrijk gevoelt men de beteekenende
macht der arbeiders, daar zq het sociale en
politieke leven in beroering brengen.
Lloyd George en Milierand ondervinden
dit in bedenkelijke mate. Hebben zij het
machtige Duitsche Keizerrijk gebroken, thans
vreezen zq de arbeidersbeweging in hun
eigen land.
Spr. juicht dit ontwaken der arbeiders toe.
Vroeger werden de arbeiders beschouwt als
een verlengstuk aan een machine, ja als een
machine zelf, terwijl men er niet aan dacht
dat ook die mensch beelddrager Gods was.
Toch ligt er een groot gevaar in het feit
dat de arbeiders van groote beteekenis zijn
geworden. Immers zqn z\ zich bewust ge
worden van hun gewicht, z| gevoelen dat
zg onmisbaar zqn voor het economische
leven, nu gaan zij grijpen naar de macht,
niet om het recht maar om de macht zelf.
Dat dit geen denkbeeldig maar een werkelQk
gevaar is toont spr. aan met een beeld uit
het leven. De arbeiders hebben zich tot on
gekende hoogte opgewerkt en thans maken
zQ zich schuldig aan machtsmisbruik.
Tegen dit gevaar waarschuwt spr. met klem.
Machtsmisbruik is nooit geoorloofd ook
indien de arbeiders er zich aanschuldig ma
ken niet.
Voor de Fransche revolutie was het de
aristocratische hierarchic die de lakens uit
deelde, na deze omwenteling deden de ka
pitalisten het, door stoom en machine wezen
rijk geworden Door hen werden maatregelen
getroffen die ongeoorloofd waren. Spr. is
daar tegen, maar evenzoo nu de arbeiders
hun macht misbruiken, want dan krijgen we de
dictatuur van het proletariaat. En ais spr.
kiezen moest tusschen de dictatuur van het
kapitalisme en die van het proletariaat dan
zou hq het eerste nemen, omdat dan wel
vaart nog mogelijk is, terwijl bij het laatste
alleen armoede te wachten staat.
Daarom geen dictatuur, maar alle rangen
en standen bun krachten en invloed aange
wend ten bate van bet algemeen dat is spr. 'a
leuze. Wij zjjn democraat!
We staan voor moeilijke vraagstukken,
vraagstukken die de arbeiders vroeger koud
lieten. Vroeger bepaalde de denksfeer der ar
beiders tot werken, slapen en eten terwqi
de sociale questie langs hun koude kleeren
heenging, dit feit verklaart wel eenigzinds
waarom zij toen dan ook van zoo weinig
invloed waren.
Evenwei zijn zfj door de geweldige eco
nomische crisis wakker geschud, en nu ge
voelen zfj dat de toestand verkeerd is, zon
der hen werd er over hen beslist en dat
was verkeerd. Toen z|n z| de rechten van
hun stand komen opeischen. Daar ligt niets
verkeerds in.
De groote factor in de arbeidersbeweging
is de vakbeweging, door deze beweging heb
ben de arbeiders hun grootste invloed ge
kregen. Echter heeft de vakorganisatie door
dit feit nog geen recht van bestaan. Het
bestaansrecht van een zaak kan niet afge
meten worden naar het succes dat zij af
werpt. Daarom is de gestelde vraag niet
overbodigheeft de vakorganisatie recht van
bestaan? Velen geven hierop geen voet
stoots bevestigend antwoord, de vakbewe
ging telt vele tegenstanders, zij geniet geen
onverdeelde sympathie. Men meent dat aan
alle vakbeweging zonder uitzondering revo
lutionaire tendensen ten grondslag liggen.
Men maakt geen onderscheid. Wordt op
zeker dorp een Chr. vakorganisatie opgericht
dan hoort men den volgenden dag zeggen
Er is weer een roode bond opgericht I Men
denkt dat alle arbeiders-organisaties een
einde aan den bestaanden toestand willen
brengen.
Wq verheffen met kracht onze stem tegen
zulk onjuist voorstellen. Wij willen niet
anders dan de belangen der arbeiders voor
staan en bevorderen met de gerechtigde
middelen die het meest succes kunnen geven
en dat is de vakorganisatie.
Wij hebben zelfs met de Ghrlstel|ke pa
troons te kampen die alle vakorganisatie
doodverven als rood
Om te bewQzen dat deze voorstelling van
zaken een leugen is, stelt spr. de vraag
waaraan ontleenen de arbeiders het recht tot
organisatie? En het antwoord is: aan het
leven zelf. In het leven zit de organisatiege
dachte In. De saamhoorigheld is er niet van
buiten opgelegd maar komt er van binnen
uit tot openbaring. Zien we het leven om
ons heen dan bespeurt men allerwege de
zucht in den meusch naar samenbinding, im
mers de mensch is een gemeenschapswezen
tn dit karakter verliest hq nimmermeer.
Met een treffend beeld bewijst spr. dit.
Wilt ge van Dirksland met een voertuig naar
Middeiharnls en ge opdervindt belemmering
op den weg, doordat een zware boom er
dwars over gevallen is, dan gaat ge niet bij
dit feit neerzitten met de handen slap neer
hangend, maar het eerste wat ge doet is om
zien naar lotgenooten die door het zelfde
ongeval belemmerd worden tot hun einddoel
te geraken. En gezameniqk probeert ge dan
den boom te verplaatsen en het gelukt U.
Het gelukt U door vereeniging van krachten.
Daar ligt de gedachte van organisatie. En
daar komt ge niet toe doordat uw onderwij
zer op school U vroeger hierop wees en U
aanduidde hoe ge in dergelijk geval te hande
len hadt. Neen ge gevoelt als bfj intuïtie
dat organisatie het middel, het eenigste mid
del is om uw doel te verkregen.
Past dit beeld op uw sociale leven toe.
Wq hebben ons ten doel gesteld onze vrou
wen en kinderen en ons zelf behoorlijk te
voeden en te kleeden en te voorzien van alle
stoffelijke nooddruft. Maar nu ontmoeten we
ontzaggelijke hinderpalen, en deze zijnwer
keloosheid, ziekte, ouderdom enzdoor deze
slagboomen kunnen we het ons voorgesteld
doel niet bereiken. En wat hebben we er
tegen gedaan Absoluut nfels, We zaten bij
de slagboomen neer en zeiden droef: Er is
niets aan te doen het is altijd als zoo geweest
het is ons lot. Dat is verkeerd, zondig, want
we verstaan onze roeping otue verantwoor
delijkheid niet. We moeten om ons heen zien
naar lotgenooten om gezamenlijk de hinder
paal, den slagboom weg te ruimen en reeds
heeft de praktijk bewezen dat er langs dien
weg wel wat aan te doen is.
Talma heeft het zoo juist gezegd de indi-
vldueelc arbeider is van geenc oeteebenls,
maar de georganiseerde arbeider is van groote
beteekenis.
De praktijk heeft bewezen dat op
plaatsen waar het Individualisme nog hcerscht
men den arbeider op straat gooit, maar daar
waar men georganiseerd optreedt is dat
anders.
Organisatie Is altqd goed, alleen zijn dc
middelen soms verkeerd dlc door dc orga
nisatie worden aangewend. Er ligt krachtin
de organisatie.
Toch is menigeen fel tegen organisatie
gekant. Vooral in Zeeland heeft spr. dit
ondervonden. Men heeft daar spr. vaak toe
gevoegd dat de misstanden die er in het
maatschappelijk leven zijn van boven komen,
dat de Hecre dit kwaad werkt en dus door
ons gedragen moet worden. Plaatst men
hen die zoo spreken evenwel voor de con
sequentie van hun stelling, dan gevoelen ze
de onhoudbaarheid daarvan. Immers om een
voorbeeld te noemen wie berust er zonóet
maatregelen te treffen indien ziekte het
lichaam komt teisteren Niemand, ieder roept
de hulp van den geneesheer in en slechts
Indien men alles aangewend heeft om de
ziekte te keeren kan men berusten, dit is
plicht. Ook de Christelijke berusting heeft
haar grenzen. Chrlstei|ke berusting moet
er dan pas zqn, indien men alles heeft aan
gewend en niet eerder. Welnu, zoo is de
vakorganisatie, het geneesmiddel dat dient
aangewend tegen de ziekten die het maat
schappelijk leven ondermanen, Men moet
voorzichtig z|n met het spreken van Chris
telijke berusting.
Dan toont spr. met beelden uit het dage-
lijksche leven aan wat organisatie vermag.
Een groote fout is het echter dat velen
waaronder helaas ook Christelijke patroons
meenen dat alles organisceren mag behalve
de arbeider. Zeker, wel mogen ze samen
komen in vergadering maar alles wat be
sproken wordt moet binnen vier muren
biqven, hun besprekingen mogen geen in
vloed uitoefenen op het publieke leven, zij
mogen nimmer het mes grijpen om de etter
builen uit te snijden waar het sociale leven
aan ladende is. Doen zij dat, dan verklaart
men haar voor rood. Deze opinie hekelt spr.
op scherpe wQze. Spr. wil een kfkje nemen
in het kamp der patroons zelve. Vele land
bouwers hebben een gemengd bedrgf, be
staande uit veeteelt en landbouw.
Op veie plaatsen was er over productie
van melk waar door de noodzakelijkheid
ontstond dat het te veel aan melk naar andere
plaatsen, hoofdzakelik naar de groote steden
werd vervoerd, in die steden verrezen melk-
centra's, groote melkfabrieken. Deze heeren
fabrikanten bewoonden weldra villa's, hielden
er auto's opna enz. terwqi de boeren naar
hun pijpen hadden te dansen en absoluut
niets in de prijsvaststelling hadden te zeggen.
Door onderlinge overeenkomsten wisten deze
fabrikanten een eenheidsprijs vast te stellen
een misstand die de boeren slechts naar
den zin was, waarom zij dan ook tot coöpe
ratie overgingen. Precies zoo ging het met
de beetworteisuikerfabrieken. Door de ge-
zameiqke prijsregeling der fabrikanten waar
door concurrentie uitgesloten was, werden
de boeren gedupeerd, toen kreeg men de
coöperatieve beetwortelfabrleken. Zoo heeft
men in Groningen de ccöp. in Strookarton-
fabrieken. Ook kent ieder de coöp. inkoop
centrales. Dit alles bewflst dat de patroon in
organisatie hun kracht zochten. En dit is goed,
is toe te juichen. Maar als de patroons het
recht voor zich op eischen om door organi
satie de krachten der groote fabrikanten te
breken dan trekt spr. daaruit de conclusie
dat ook de arbeiders het recht hebben zich
te organiseeren ten bevordering hunner be
langen. Dit mogen z| en dat moeten *q.
Ais dit socialistisch is dan is het stre
ven der patroons ook socialistisch en *qa
zQ eerlijk dan hebben z| zich zei ven even
zoo rood te noemen als z| dit de georgani
seerde arbeiders doen. Dan z|a z| ook rood,
maar dan is rood nog zoo slecht niet I
Nog pas is spr. te Ouddorp toegevoegd
dat de organlsatlp de pest is. Is dit zoo dan
moet ieder déze vreeselfjke ziekte bestreden
en daartoe beginnen bij den haard dier ziekte
dat is b| de patroons. Want die z|n de ar
beiders voorgegaan, dit dient tot hun eer
gezegd.
Maar spr. denkt anders over de organisatie.
Het zonde proces Is het dat In alle lagen
van het maatschappelijk en sociale leven
verwoestend heeft In gewerkt. Daardoor z|n
misstanden geboren die echter moeten wor
den tegengegaan. De arbeider heeft als beeld
dragers Gods recht op een menschwaardlg
bestaan.
De patroon moet beschouwd worden als
rentmeester over zijn goederen, daar kan hi
maar niet naar willekeur mede handelen. Men
denke niet dat spr. dc kant van 't communisme
heen wil. Spr. is een groot vijand van een
vormigheid want God heeft de veelvor
migheid in de schepping gelegd naar zin
wis bestel.
Doch aüe menschen hebben recht op het
maatschappelik Inkomen. Natuurlik niet
aiieu eveaveei. Immers dan zou men bv. 't
eerste jaar f 35 per treek Inkomen hebben.
Het volgend jaar was dit minder want er
zou geen kapitaalvorming meer zin, totdat
men geen inkomen meer had want zonder
kapitaalvorming is het bestaan der maat-
schappi onmogelijk. Maar de mensch heeft
recht op een menschwaardlg bestaan. Nu sin
er wei Christenen die zeggen dat de
mensch door de zonde alles verbeurd heeft
maar dan geldt dit ook voor de patroons en
dan zin we weer gelik. Echter heeft God
in zin algemeene genade de mogelikheid
geopend dat alle menschen een verzekerd
bestaan kunnen hebben. En indien de mensch
daar niet voor opkomt maakt hq zich schul
dig aan plichtsverzuim. De arbeider die te
lui is om te werken maakt zich aan plichts
verzuim schuldig en daar zal spr. hem ook
ten allen tide op blijven wijzen, maar de
arbeider die niet voor zin rechten opkomt,
begaat zich aan het zelfde euvel.
Standsverschil wordt door de Chr. orga
nisatie aisoo gerespecteerd maar misstanden
wil zQ naar Gods ordinantie tegengaan.
Ia het Socialistisch kamp dweept men op
het oogenblik met de soeiallsatlegedachte.
Met dit begrip tracht men de arbeiders te
begeesteren. Ais dit doel bereikt zal zin be
loofd men dat alle maatschappelpe kwalen
genegen zal zin. Echter wil de Chiistelpe
organisatie geheel iete anders.
Wq zien alleen heil In de hedrifsorganisa-
tle. Door overleg met den patroon tracht
men de rechtspositie der arbeiders te ver
zekeren.
Is dat socialistisch Dit kan niet socialis
tisch zijn. Als de patroons evenwel onwillig
zin langs dien weg met de arbeiders te
onderhandelen dan zullen zq hun foutieve
houding te laat bejammeren. Sommige pa
troons staan nog op het standpunt dat de
arbeiders menschen zqn van minderwaardig
soort, maar dat gaat niet meer. Ook de ar
beider is mensch en heeft recht van mee
spreken.
Handhaven de patroons hun standpunt dan
zullen zQ ervaren dat de stroom niet te
keeren zal zin maar zi zullen er zelf door
overstroomt worden. Zoo men in den Rqn
trachtte een dam op te werpen zouden de
oevers der rivier weldra overstroomt worden
en een paniek aanrichten. Dit ware dus on
tactisch.
Evenzoo is het negeerend handelen der
patroons tegenover de arbeiders ontactisch.
Deze patroons toonen dat zq den tqd niet
begripen. Geen dam opwerpen tegen een
stroom die niet te keeren is maar er een
gewenschte bedding voor gezocht dat is de
aangewezen weg.
Heeft spr. aangetoond het recht van de ar
beiders om zich te organiseeren dan wenscht
hq ook te bewqzen dat het zqn pUcht is dit
te doen. Zq dienen tot de laatsten man ge
organiseerd te zqo, dit heeft spr. te Oud-
Vosmeer en te Dinteloord ondervonden. Bqna
twee jaar heeft spr de patroons te vergeefs
uitgenoodigd tot een conferentie en dit
moesten de arbeiders zicb laten welgevallen
omdat zi niet voldoende ware georganiseerd
maar nu zi voor 95 p.Ct. in ortanisatle zin
onder gebracht is de toestand gewizlgdten
hunne gunste.
Er is em sehoone regeling getroffen om
trent loon, regentijd, ziekten, arbeidsgeschil-
ien en*. En de patroons stemmen thans vol
mondig toe dat het te bejammeren is dat
zq niet eerder overleg hebben gepleegd, want
nu is de bed;|fsvrcde op die plaatsen ver
zekerd.
Maar dat men nog met onwil den patroons
te kampen heeft is dc schuld der organisa
ties zeiven. Indien itdcr arbeider verstondjde
kracht der organisaties dan zouden zq niet
aarzelen. Maar 't gaat niet alleen om uiter-
iqke~ maar ook om inneriqke kracht.
Veie hinderpalen zin weg te nemen en
hcerscht werkloosheid over het geheele eiland
cn bestaan vele misstanden waar de arbei
ders onder te liden hebben, vooral in den
winter. Ook is de Flakkeesche cultuur min
der gunstig voor de arbeiders dan vroeger,
er is minder uientcelt een product dat veel
werk meebracht. Ook verzetten de patroons
zich tegen hooge ioonen, terwqi er in de
naaste toekomst een daling in het landbouw-
bedr|f staat te wachtten, iets wat het eerste
op dc arbeiders komt te drukken. Want het
is wel eigenaardig dat zoo de patroons gaan
bezuinigen zq het eerst hun bezuinlgings-
systeem toepassen op de arbeidsloonen. Ter-
wil iu de erislstid bi de groote winsten der
boeren de Ioonen een langzame stiging maak
ten zal men bemerken dat bi de lang
zame daling in het bedrif de Ioonen snel
zullen verminderen. Daarom hebben de ar
beiders te zorgen dat zi een stootblok heb
ben, en dit stootblok kan niet anders zin
dan de vakorganisatie. Noodzaak is daarom
dat de organisaties uitgroeien, sterker wor
den des te beter zal dè werblooze kas func-
tloneeren, waardoor men ook sterker tegen
over het winterloon zal komen te staan.
Toch is er nog een grootere rede zich te orga
niseeren. De chrlstelike vakorganisatie is den
dam tegen het ongeloof en de revolutie.
Ten tide van het conflict ln hethavenbe-
drif heeft Stenhuis de Voorzitter van het
N. V. V. in de Parkschouwburg te Amsterdam
gezegd dat het N. V. V. niet in principe tegen
de solldariteltsstaking van alle bedriven was
maar dat zoolang er een breede schaar ar
beiders in R, Rath, en Chr. Nat. Bond waren
georganiseerd deze machtspoging een fiasco
zou worden. Stenhuis bedoelde daarmee dat
de christenarbeiders in hun organisaties de
groote belemmering waren om ons land rip
te maken voor de revolutie. Spr. durft gerust
te zeggen dat de christelike organisatie even
als in 1918 de revolutiepoging van Troelstra
thans ook weer tidens de havenstaking de
factor is geweest waardoor ons land als mid
del in Gods Hand van een ontzettenden ramp
bewaard werd. Vooral ook om deze reden is
het dat de niet georganiseerde arbeider zqn
plicht verzuimt zich te vereenigen. Wq heb
ben te zorgen in deze bange dagen een steun
voor de regeering te zqn. Spr. betreurt het
dat er nog zoo velen zqn die als christen-
arbeider zich organiseert in modernen of roo-
den bond. Toen Troelstra in 1918 zeide dat
het geheele N. V. V. achter hem stond heeft
hq ook die christenarbeiders tegenover de
regeering uitgespeeld
Al was het alleen om dat moreel nut dan
zouden de offers die de organisatie van U
vraagt reeds nuttig besteed zqn. Maar de
organisatie geeft U zooveel stoffeiqk voor
deel dat het Uw contributie dubbel waard
moet zqn. In Dirksland heeft de cbristeiqke
organisatie ruim f 3600 uitgekeerd dezen win
ter, maar dat geeft de Bond gaarne Indien
hq maar ervaren mag dat de arbeiders ge
voelen welke taak zq te vervullen hebben.
Ook in plaatseiqke niet aangesloteu vereeni-
glngen ziet spr. geen heil. Dit staat geiqk
ais of men met een doek de zee op wil
dweilen.
Organisatie is eisch, en indien christen
mannen hun plicht verstonden en zich in
chrlsteiqke organisatie vereenlgde dan durfde
spr. te voorspellen dat Nederland bewaard
zou biqven voor de revolutie-
Daarom, de verschillende moreeien en stof-
feiqke factoren overwegende, is spr's. laatste
woord Arbeiders organiseert U Applaus.
De voorz. zegt de spr. dank voor zqn geest
driftig betoog en wekt de aanwezige nfet-
georganiseerde arbeiders op zich voor 1 Juni
a.s. aan te sluiten tegen f 050 inlrggeid.Zq
die na dien datum zich als lid opgeven zul
len f 5. in de vereenigingkas te storten hebben
Nadat de heer Van Vliet de vergadering met
dankgebed sloot gaat men uiteen.
ME Hiermede bericht ondergetee-
kende, dat zqn 18106
is verplaatst van de werkplaats van
Walbeek naar de NIEUWSTRAAT.
Onder beleefde aanbeveling,
neemt
en gq voorkomt dat de hoest
zich op de borst vastzet.
Per doos 50 en 90 ct.
Is Uw hoest echter verouderd
of sit de siqm zeer vast
neemt dan ANGA-SIROOP.
Deze siroop zuivert de tongen
van de taaie siqm welke zich
in de diepere luchtwegen
heeft vastgezet.
Prqs per flacon f 1,60.
Bq Apoth. en Drogisten.
Zie verkoopadressen in
dit blad bij advertentie
MI/NHARDTs
geneeskrachtige tabletten.
Steeds voorradig nieuwe en ge
bruikte UTRECHTSCHE W AGENTJES
TILBURRY's ens. en*.
RIJTUlQHANDEL DIRKSLAND
Nog TE KOOP een prima
met fqn laken bekleed, soo goed als
nieuw.
Beleefd aanbevelend.
Glasen HUISHOUDKARNTJES 4 Liter.
Gegalvaniseerds TEILEN, EMMERS
PUTSEN. Prima kwaliteit EETLEPELS
BROODMESSEN en ZAKMESSEN.
Ijseren en koperen GEWICHTEN,
uASKOMFOORBN, KOUSJES, GLAS
WERK ens.
Aanbetalend,
TELEF. No. 215,
VRAAG
ONS
NIEUW
SYSTEEM
Nadruk verboden.
AMERIK. BREHKBANDAGES en
ORTHOPEDISCHE APPARATEN
ELASTIEKE KOUSEN. m
Speciaal adres voor alle VERBAND-
en VERPLEGINGSARTIKELEN.
N. V. MAGAZIJN FEIJENOORD
Dir. Chr. J MULDER
v.d. Takstraat8 Tel. 8442, Rotterdam.
TELEF. No. 5 OUDDORP. 18086