Derde Blad. Kuiperij p Hoest gij? H H. Landbouwers en Loonmaaiers. LIJNKOEKEN U-EN Hötel MEIJER RIJTUIGEN. D. ItlJNDm Dr. P, R.Offringa NEEMT TE01F UCIH EMMIEEL HANDELS- LANDB0UWBANK Zaterdag 22 Mei 1920. L. J. Auperlce No. 2600 SOCIALE ACTIE. H. KLEINQO DIRKSLAND ANGA-BQNBONS te MIDOELHARHIS. F. NIEUWLAHÖ, Brik op Coilings-Assen Straatdijk Dirksland MEUBELEN. C. VIS Jz, Sommelsdijk J. M. VAN pmw Pz DIBESLMD - Telefoon latere. Ho. 34. Statoweg 25 Rotterdam HOTEL „BELLEVEU" Geen beter 0PV0KVGER voor Uwe KUIKENS JAC, OVBBBEEKE JZn. te Qoltpsiilaat en F. YAK SPLUNDER te Ondier». INHOOSMOWSES 65 cent per compleet stel franco spoor Ede. Onbekende rembours E. VAN KOUTEN, Houthandel Ede. 18090 is niet meer te spre ken in Hotel Spee te Sommelsdijk maar in Uitgebreide keuze speciale mer ken SIGAREN van de beste fa brieken, SIGARETTEN in groote verscheidenheid, groote keuze HOUTEN PIJPEN. AlLs tegen zeer concurreerende prijzen. Westdijk Iföla MIDDBLHARIIS levert tegen concurreerende prij zen alle soorten Alvorens U overgaat tot aanschaffing van n.l. GRASMAAIMACHINKS, Gecombineerde ZWADKEBRDERS, SCHUDDERS en HARKEN wen de men zich tot Vertegenwoordiger der Kon. Handel, Mij, BOEKE IÏU1DEKOÖPER Haarlem. LEVERING UIT VOORRAAD. STERK VERMINDERDE PRIJZEN. Mond» @n Tandarts, (Kunsttanden en Gebitten). Spreekureneiken werkdag 1—3 uur, voor on- en minvermogen den 9—10, Telefoon 8611 14736 van mijn STERKE DRANKEN en LI KEUREN, iets vo>r de a s Feestdagen. Lijnmeel, Maismeel, Erwten - meel, Grofmeel, Griesmeel, Gerstemeel, Hoendermeel (een Krachtvoer voor Kippen), Erwten, Mais, Gerst, Kippen voer, Kookerwten, Bruine boonen. Alles tep concurreerende prijzen. L DAMBRUIN Zn. Binnenweg Sommelsdijk DAN DAT VAN DE N. V. Hollandsehé Me ksuikerfabriek te Uitgeest Voeder aan Uwe VOLWASSEN HOENDERS ons het beste ?n goedkoopste krachtvoer. Verkrijgbaar bijJ. GRCHNEVELD, Noerdvliet 53, MAAS SLUIS L. NBLISSE, NIEUWE TONGE. W. MARKÜSSE, BROU WERSHAVEN. Gorinchem Dordrecht Gouda Groningen. Volgestort Kapitaal: Twee IHillieen Vijfhonderd duizend gulden. Neemt gelden k deposito k 3 pCt. 312 pCt. en 4 pCt. en geeft uit: 4 pCt. Spaarboekjes en 5 pCt. schuldbrieven met coupons per 2 Januari en 1 Juli Inlichtingen verstrekken 15845 mmm. Plicht en Recht. Rede gehouden door den Heer L. v. Vliet van Westmaas In een openbare vergadering van den Ned. Bond van Chr. Land- Tuin en Zulvelarbeiders afd. Dirksland, op Woens dag ].l. In het koor der Herv. Kerk te Dirksland. Na een kort openingswoord door den heer Bestman krjgt den heer v. Vliet het woord. Men heelt de eeuw die wij beleven de eeuw van de arbeiders genoemd. Al wil spr. deze stelling niet in alle consequenties door trekken, het valt toch niet te ontkennen dat er een groot element van waarheid in ligt. De arbeiders onzer dagen zijn van grooter beteekenis dan die van vroeger. Geeft men oog en oor de kost en gaat men de geschie denis van den dag na, dan ziet men dat hetbewfr hiervan aagelQks geleverd wordt. Niet lang geleden nog is te Washington een Internationale conferentie gehouden verte genwoordigd door niet minder dan 37 groote mogendheden, terwffl de leiders der vakbe weging er niet ontbraken. Besproken werden daar de vraagstukken van de arbeiders en den arbeid. Dit is een bewijs dat de arbeiders stand in beteekenis klom sinds vroeger dagen. Ook in landen als Engeland, Dultschland en Frankrijk gevoelt men de beteekenende macht der arbeiders, daar zq het sociale en politieke leven in beroering brengen. Lloyd George en Milierand ondervinden dit in bedenkelijke mate. Hebben zij het machtige Duitsche Keizerrijk gebroken, thans vreezen zq de arbeidersbeweging in hun eigen land. Spr. juicht dit ontwaken der arbeiders toe. Vroeger werden de arbeiders beschouwt als een verlengstuk aan een machine, ja als een machine zelf, terwijl men er niet aan dacht dat ook die mensch beelddrager Gods was. Toch ligt er een groot gevaar in het feit dat de arbeiders van groote beteekenis zijn geworden. Immers zqn z\ zich bewust ge worden van hun gewicht, z| gevoelen dat zg onmisbaar zqn voor het economische leven, nu gaan zij grijpen naar de macht, niet om het recht maar om de macht zelf. Dat dit geen denkbeeldig maar een werkelQk gevaar is toont spr. aan met een beeld uit het leven. De arbeiders hebben zich tot on gekende hoogte opgewerkt en thans maken zQ zich schuldig aan machtsmisbruik. Tegen dit gevaar waarschuwt spr. met klem. Machtsmisbruik is nooit geoorloofd ook indien de arbeiders er zich aanschuldig ma ken niet. Voor de Fransche revolutie was het de aristocratische hierarchic die de lakens uit deelde, na deze omwenteling deden de ka pitalisten het, door stoom en machine wezen rijk geworden Door hen werden maatregelen getroffen die ongeoorloofd waren. Spr. is daar tegen, maar evenzoo nu de arbeiders hun macht misbruiken, want dan krijgen we de dictatuur van het proletariaat. En ais spr. kiezen moest tusschen de dictatuur van het kapitalisme en die van het proletariaat dan zou hq het eerste nemen, omdat dan wel vaart nog mogelijk is, terwijl bij het laatste alleen armoede te wachten staat. Daarom geen dictatuur, maar alle rangen en standen bun krachten en invloed aange wend ten bate van bet algemeen dat is spr. 'a leuze. Wij zjjn democraat! We staan voor moeilijke vraagstukken, vraagstukken die de arbeiders vroeger koud lieten. Vroeger bepaalde de denksfeer der ar beiders tot werken, slapen en eten terwqi de sociale questie langs hun koude kleeren heenging, dit feit verklaart wel eenigzinds waarom zij toen dan ook van zoo weinig invloed waren. Evenwei zijn zfj door de geweldige eco nomische crisis wakker geschud, en nu ge voelen zfj dat de toestand verkeerd is, zon der hen werd er over hen beslist en dat was verkeerd. Toen z|n z| de rechten van hun stand komen opeischen. Daar ligt niets verkeerds in. De groote factor in de arbeidersbeweging is de vakbeweging, door deze beweging heb ben de arbeiders hun grootste invloed ge kregen. Echter heeft de vakorganisatie door dit feit nog geen recht van bestaan. Het bestaansrecht van een zaak kan niet afge meten worden naar het succes dat zij af werpt. Daarom is de gestelde vraag niet overbodigheeft de vakorganisatie recht van bestaan? Velen geven hierop geen voet stoots bevestigend antwoord, de vakbewe ging telt vele tegenstanders, zij geniet geen onverdeelde sympathie. Men meent dat aan alle vakbeweging zonder uitzondering revo lutionaire tendensen ten grondslag liggen. Men maakt geen onderscheid. Wordt op zeker dorp een Chr. vakorganisatie opgericht dan hoort men den volgenden dag zeggen Er is weer een roode bond opgericht I Men denkt dat alle arbeiders-organisaties een einde aan den bestaanden toestand willen brengen. Wq verheffen met kracht onze stem tegen zulk onjuist voorstellen. Wij willen niet anders dan de belangen der arbeiders voor staan en bevorderen met de gerechtigde middelen die het meest succes kunnen geven en dat is de vakorganisatie. Wij hebben zelfs met de Ghrlstel|ke pa troons te kampen die alle vakorganisatie doodverven als rood Om te bewQzen dat deze voorstelling van zaken een leugen is, stelt spr. de vraag waaraan ontleenen de arbeiders het recht tot organisatie? En het antwoord is: aan het leven zelf. In het leven zit de organisatiege dachte In. De saamhoorigheld is er niet van buiten opgelegd maar komt er van binnen uit tot openbaring. Zien we het leven om ons heen dan bespeurt men allerwege de zucht in den meusch naar samenbinding, im mers de mensch is een gemeenschapswezen tn dit karakter verliest hq nimmermeer. Met een treffend beeld bewijst spr. dit. Wilt ge van Dirksland met een voertuig naar Middeiharnls en ge opdervindt belemmering op den weg, doordat een zware boom er dwars over gevallen is, dan gaat ge niet bij dit feit neerzitten met de handen slap neer hangend, maar het eerste wat ge doet is om zien naar lotgenooten die door het zelfde ongeval belemmerd worden tot hun einddoel te geraken. En gezameniqk probeert ge dan den boom te verplaatsen en het gelukt U. Het gelukt U door vereeniging van krachten. Daar ligt de gedachte van organisatie. En daar komt ge niet toe doordat uw onderwij zer op school U vroeger hierop wees en U aanduidde hoe ge in dergelijk geval te hande len hadt. Neen ge gevoelt als bfj intuïtie dat organisatie het middel, het eenigste mid del is om uw doel te verkregen. Past dit beeld op uw sociale leven toe. Wq hebben ons ten doel gesteld onze vrou wen en kinderen en ons zelf behoorlijk te voeden en te kleeden en te voorzien van alle stoffelijke nooddruft. Maar nu ontmoeten we ontzaggelijke hinderpalen, en deze zijnwer keloosheid, ziekte, ouderdom enzdoor deze slagboomen kunnen we het ons voorgesteld doel niet bereiken. En wat hebben we er tegen gedaan Absoluut nfels, We zaten bij de slagboomen neer en zeiden droef: Er is niets aan te doen het is altijd als zoo geweest het is ons lot. Dat is verkeerd, zondig, want we verstaan onze roeping otue verantwoor delijkheid niet. We moeten om ons heen zien naar lotgenooten om gezamenlijk de hinder paal, den slagboom weg te ruimen en reeds heeft de praktijk bewezen dat er langs dien weg wel wat aan te doen is. Talma heeft het zoo juist gezegd de indi- vldueelc arbeider is van geenc oeteebenls, maar de georganiseerde arbeider is van groote beteekenis. De praktijk heeft bewezen dat op plaatsen waar het Individualisme nog hcerscht men den arbeider op straat gooit, maar daar waar men georganiseerd optreedt is dat anders. Organisatie Is altqd goed, alleen zijn dc middelen soms verkeerd dlc door dc orga nisatie worden aangewend. Er ligt krachtin de organisatie. Toch is menigeen fel tegen organisatie gekant. Vooral in Zeeland heeft spr. dit ondervonden. Men heeft daar spr. vaak toe gevoegd dat de misstanden die er in het maatschappelijk leven zijn van boven komen, dat de Hecre dit kwaad werkt en dus door ons gedragen moet worden. Plaatst men hen die zoo spreken evenwel voor de con sequentie van hun stelling, dan gevoelen ze de onhoudbaarheid daarvan. Immers om een voorbeeld te noemen wie berust er zonóet maatregelen te treffen indien ziekte het lichaam komt teisteren Niemand, ieder roept de hulp van den geneesheer in en slechts Indien men alles aangewend heeft om de ziekte te keeren kan men berusten, dit is plicht. Ook de Christelijke berusting heeft haar grenzen. Chrlstei|ke berusting moet er dan pas zqn, indien men alles heeft aan gewend en niet eerder. Welnu, zoo is de vakorganisatie, het geneesmiddel dat dient aangewend tegen de ziekten die het maat schappelijk leven ondermanen, Men moet voorzichtig z|n met het spreken van Chris telijke berusting. Dan toont spr. met beelden uit het dage- lijksche leven aan wat organisatie vermag. Een groote fout is het echter dat velen waaronder helaas ook Christelijke patroons meenen dat alles organisceren mag behalve de arbeider. Zeker, wel mogen ze samen komen in vergadering maar alles wat be sproken wordt moet binnen vier muren biqven, hun besprekingen mogen geen in vloed uitoefenen op het publieke leven, zij mogen nimmer het mes grijpen om de etter builen uit te snijden waar het sociale leven aan ladende is. Doen zij dat, dan verklaart men haar voor rood. Deze opinie hekelt spr. op scherpe wQze. Spr. wil een kfkje nemen in het kamp der patroons zelve. Vele land bouwers hebben een gemengd bedrgf, be staande uit veeteelt en landbouw. Op veie plaatsen was er over productie van melk waar door de noodzakelijkheid ontstond dat het te veel aan melk naar andere plaatsen, hoofdzakelik naar de groote steden werd vervoerd, in die steden verrezen melk- centra's, groote melkfabrieken. Deze heeren fabrikanten bewoonden weldra villa's, hielden er auto's opna enz. terwqi de boeren naar hun pijpen hadden te dansen en absoluut niets in de prijsvaststelling hadden te zeggen. Door onderlinge overeenkomsten wisten deze fabrikanten een eenheidsprijs vast te stellen een misstand die de boeren slechts naar den zin was, waarom zij dan ook tot coöpe ratie overgingen. Precies zoo ging het met de beetworteisuikerfabrieken. Door de ge- zameiqke prijsregeling der fabrikanten waar door concurrentie uitgesloten was, werden de boeren gedupeerd, toen kreeg men de coöperatieve beetwortelfabrleken. Zoo heeft men in Groningen de ccöp. in Strookarton- fabrieken. Ook kent ieder de coöp. inkoop centrales. Dit alles bewflst dat de patroon in organisatie hun kracht zochten. En dit is goed, is toe te juichen. Maar als de patroons het recht voor zich op eischen om door organi satie de krachten der groote fabrikanten te breken dan trekt spr. daaruit de conclusie dat ook de arbeiders het recht hebben zich te organiseeren ten bevordering hunner be langen. Dit mogen z| en dat moeten *q. Ais dit socialistisch is dan is het stre ven der patroons ook socialistisch en *qa zQ eerlijk dan hebben z| zich zei ven even zoo rood te noemen als z| dit de georgani seerde arbeiders doen. Dan z|a z| ook rood, maar dan is rood nog zoo slecht niet I Nog pas is spr. te Ouddorp toegevoegd dat de organlsatlp de pest is. Is dit zoo dan moet ieder déze vreeselfjke ziekte bestreden en daartoe beginnen bij den haard dier ziekte dat is b| de patroons. Want die z|n de ar beiders voorgegaan, dit dient tot hun eer gezegd. Maar spr. denkt anders over de organisatie. Het zonde proces Is het dat In alle lagen van het maatschappelijk en sociale leven verwoestend heeft In gewerkt. Daardoor z|n misstanden geboren die echter moeten wor den tegengegaan. De arbeider heeft als beeld dragers Gods recht op een menschwaardlg bestaan. De patroon moet beschouwd worden als rentmeester over zijn goederen, daar kan hi maar niet naar willekeur mede handelen. Men denke niet dat spr. dc kant van 't communisme heen wil. Spr. is een groot vijand van een vormigheid want God heeft de veelvor migheid in de schepping gelegd naar zin wis bestel. Doch aüe menschen hebben recht op het maatschappelik Inkomen. Natuurlik niet aiieu eveaveei. Immers dan zou men bv. 't eerste jaar f 35 per treek Inkomen hebben. Het volgend jaar was dit minder want er zou geen kapitaalvorming meer zin, totdat men geen inkomen meer had want zonder kapitaalvorming is het bestaan der maat- schappi onmogelijk. Maar de mensch heeft recht op een menschwaardlg bestaan. Nu sin er wei Christenen die zeggen dat de mensch door de zonde alles verbeurd heeft maar dan geldt dit ook voor de patroons en dan zin we weer gelik. Echter heeft God in zin algemeene genade de mogelikheid geopend dat alle menschen een verzekerd bestaan kunnen hebben. En indien de mensch daar niet voor opkomt maakt hq zich schul dig aan plichtsverzuim. De arbeider die te lui is om te werken maakt zich aan plichts verzuim schuldig en daar zal spr. hem ook ten allen tide op blijven wijzen, maar de arbeider die niet voor zin rechten opkomt, begaat zich aan het zelfde euvel. Standsverschil wordt door de Chr. orga nisatie aisoo gerespecteerd maar misstanden wil zQ naar Gods ordinantie tegengaan. Ia het Socialistisch kamp dweept men op het oogenblik met de soeiallsatlegedachte. Met dit begrip tracht men de arbeiders te begeesteren. Ais dit doel bereikt zal zin be loofd men dat alle maatschappelpe kwalen genegen zal zin. Echter wil de Chiistelpe organisatie geheel iete anders. Wq zien alleen heil In de hedrifsorganisa- tle. Door overleg met den patroon tracht men de rechtspositie der arbeiders te ver zekeren. Is dat socialistisch Dit kan niet socialis tisch zijn. Als de patroons evenwel onwillig zin langs dien weg met de arbeiders te onderhandelen dan zullen zq hun foutieve houding te laat bejammeren. Sommige pa troons staan nog op het standpunt dat de arbeiders menschen zqn van minderwaardig soort, maar dat gaat niet meer. Ook de ar beider is mensch en heeft recht van mee spreken. Handhaven de patroons hun standpunt dan zullen zQ ervaren dat de stroom niet te keeren zal zin maar zi zullen er zelf door overstroomt worden. Zoo men in den Rqn trachtte een dam op te werpen zouden de oevers der rivier weldra overstroomt worden en een paniek aanrichten. Dit ware dus on tactisch. Evenzoo is het negeerend handelen der patroons tegenover de arbeiders ontactisch. Deze patroons toonen dat zq den tqd niet begripen. Geen dam opwerpen tegen een stroom die niet te keeren is maar er een gewenschte bedding voor gezocht dat is de aangewezen weg. Heeft spr. aangetoond het recht van de ar beiders om zich te organiseeren dan wenscht hq ook te bewqzen dat het zqn pUcht is dit te doen. Zq dienen tot de laatsten man ge organiseerd te zqo, dit heeft spr. te Oud- Vosmeer en te Dinteloord ondervonden. Bqna twee jaar heeft spr de patroons te vergeefs uitgenoodigd tot een conferentie en dit moesten de arbeiders zicb laten welgevallen omdat zi niet voldoende ware georganiseerd maar nu zi voor 95 p.Ct. in ortanisatle zin onder gebracht is de toestand gewizlgdten hunne gunste. Er is em sehoone regeling getroffen om trent loon, regentijd, ziekten, arbeidsgeschil- ien en*. En de patroons stemmen thans vol mondig toe dat het te bejammeren is dat zq niet eerder overleg hebben gepleegd, want nu is de bed;|fsvrcde op die plaatsen ver zekerd. Maar dat men nog met onwil den patroons te kampen heeft is dc schuld der organisa ties zeiven. Indien itdcr arbeider verstondjde kracht der organisaties dan zouden zq niet aarzelen. Maar 't gaat niet alleen om uiter- iqke~ maar ook om inneriqke kracht. Veie hinderpalen zin weg te nemen en hcerscht werkloosheid over het geheele eiland cn bestaan vele misstanden waar de arbei ders onder te liden hebben, vooral in den winter. Ook is de Flakkeesche cultuur min der gunstig voor de arbeiders dan vroeger, er is minder uientcelt een product dat veel werk meebracht. Ook verzetten de patroons zich tegen hooge ioonen, terwqi er in de naaste toekomst een daling in het landbouw- bedr|f staat te wachtten, iets wat het eerste op dc arbeiders komt te drukken. Want het is wel eigenaardig dat zoo de patroons gaan bezuinigen zq het eerst hun bezuinlgings- systeem toepassen op de arbeidsloonen. Ter- wil iu de erislstid bi de groote winsten der boeren de Ioonen een langzame stiging maak ten zal men bemerken dat bi de lang zame daling in het bedrif de Ioonen snel zullen verminderen. Daarom hebben de ar beiders te zorgen dat zi een stootblok heb ben, en dit stootblok kan niet anders zin dan de vakorganisatie. Noodzaak is daarom dat de organisaties uitgroeien, sterker wor den des te beter zal dè werblooze kas func- tloneeren, waardoor men ook sterker tegen over het winterloon zal komen te staan. Toch is er nog een grootere rede zich te orga niseeren. De chrlstelike vakorganisatie is den dam tegen het ongeloof en de revolutie. Ten tide van het conflict ln hethavenbe- drif heeft Stenhuis de Voorzitter van het N. V. V. in de Parkschouwburg te Amsterdam gezegd dat het N. V. V. niet in principe tegen de solldariteltsstaking van alle bedriven was maar dat zoolang er een breede schaar ar beiders in R, Rath, en Chr. Nat. Bond waren georganiseerd deze machtspoging een fiasco zou worden. Stenhuis bedoelde daarmee dat de christenarbeiders in hun organisaties de groote belemmering waren om ons land rip te maken voor de revolutie. Spr. durft gerust te zeggen dat de christelike organisatie even als in 1918 de revolutiepoging van Troelstra thans ook weer tidens de havenstaking de factor is geweest waardoor ons land als mid del in Gods Hand van een ontzettenden ramp bewaard werd. Vooral ook om deze reden is het dat de niet georganiseerde arbeider zqn plicht verzuimt zich te vereenigen. Wq heb ben te zorgen in deze bange dagen een steun voor de regeering te zqn. Spr. betreurt het dat er nog zoo velen zqn die als christen- arbeider zich organiseert in modernen of roo- den bond. Toen Troelstra in 1918 zeide dat het geheele N. V. V. achter hem stond heeft hq ook die christenarbeiders tegenover de regeering uitgespeeld Al was het alleen om dat moreel nut dan zouden de offers die de organisatie van U vraagt reeds nuttig besteed zqn. Maar de organisatie geeft U zooveel stoffeiqk voor deel dat het Uw contributie dubbel waard moet zqn. In Dirksland heeft de cbristeiqke organisatie ruim f 3600 uitgekeerd dezen win ter, maar dat geeft de Bond gaarne Indien hq maar ervaren mag dat de arbeiders ge voelen welke taak zq te vervullen hebben. Ook in plaatseiqke niet aangesloteu vereeni- glngen ziet spr. geen heil. Dit staat geiqk ais of men met een doek de zee op wil dweilen. Organisatie is eisch, en indien christen mannen hun plicht verstonden en zich in chrlsteiqke organisatie vereenlgde dan durfde spr. te voorspellen dat Nederland bewaard zou biqven voor de revolutie- Daarom, de verschillende moreeien en stof- feiqke factoren overwegende, is spr's. laatste woord Arbeiders organiseert U Applaus. De voorz. zegt de spr. dank voor zqn geest driftig betoog en wekt de aanwezige nfet- georganiseerde arbeiders op zich voor 1 Juni a.s. aan te sluiten tegen f 050 inlrggeid.Zq die na dien datum zich als lid opgeven zul len f 5. in de vereenigingkas te storten hebben Nadat de heer Van Vliet de vergadering met dankgebed sloot gaat men uiteen. ME Hiermede bericht ondergetee- kende, dat zqn 18106 is verplaatst van de werkplaats van Walbeek naar de NIEUWSTRAAT. Onder beleefde aanbeveling, neemt en gq voorkomt dat de hoest zich op de borst vastzet. Per doos 50 en 90 ct. Is Uw hoest echter verouderd of sit de siqm zeer vast neemt dan ANGA-SIROOP. Deze siroop zuivert de tongen van de taaie siqm welke zich in de diepere luchtwegen heeft vastgezet. Prqs per flacon f 1,60. Bq Apoth. en Drogisten. Zie verkoopadressen in dit blad bij advertentie MI/NHARDTs geneeskrachtige tabletten. Steeds voorradig nieuwe en ge bruikte UTRECHTSCHE W AGENTJES TILBURRY's ens. en*. RIJTUlQHANDEL DIRKSLAND Nog TE KOOP een prima met fqn laken bekleed, soo goed als nieuw. Beleefd aanbevelend. Glasen HUISHOUDKARNTJES 4 Liter. Gegalvaniseerds TEILEN, EMMERS PUTSEN. Prima kwaliteit EETLEPELS BROODMESSEN en ZAKMESSEN. Ijseren en koperen GEWICHTEN, uASKOMFOORBN, KOUSJES, GLAS WERK ens. Aanbetalend, TELEF. No. 215, VRAAG ONS NIEUW SYSTEEM Nadruk verboden. AMERIK. BREHKBANDAGES en ORTHOPEDISCHE APPARATEN ELASTIEKE KOUSEN. m Speciaal adres voor alle VERBAND- en VERPLEGINGSARTIKELEN. N. V. MAGAZIJN FEIJENOORD Dir. Chr. J MULDER v.d. Takstraat8 Tel. 8442, Rotterdam. TELEF. No. 5 OUDDORP. 18086

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 9