Zaterdag 15 Mei 1920. 35"u Jaargang N". 2598 Antirevolutionair T' 1|F "*e Orgaan 1 voor de Zuidhollandsclie en Keeuwiehe Eilanden. Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES exxez Uurwerken, Goud en Zilver. Het socialisatie vraagstuk volgens Mr. Troelstra. INGEZONDEN MEDEDEEIINGEN. T- <3-. XXX Horlogemaker, 23 Boschlaan 23, BSidc;kl, R'dam, OP OEN UITKOK, W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. EEN GOED ADRES Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling, BUITENLAND bf vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS i SOMMELSDIjK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel, BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die xf beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIjDAGMORGEN 10 UUR, Om socialisatie roept de maatschap pij steeds meer en meer, sprak mr. Troelstra op 't Paaschcongres van 22 April, 1919, en zoo vervolgde hijdan komt het proletariaat voor de vraag om te zorgen dat het niet staatssocia lisme en bureankratie wordt. Kunnen we daarvoor de buitenvleugels der bur gerlijke partijen mee krijgen, dan zijn we bereid daarmee een regeering te vormen onder onze leiding. Zoo ston den wij in de verkiezingen van 1918. De mogelijkheid zagen wij als een ge volg van de Buropeesche revolutie, zooals wij reeds voor de verkiezingen van 1918 verklaarden. De revolutie ontwikkelde zich echter in dien tijd niet krachtig genoeg, en alle burger lijke partijen wezen 't aanb od al. Thans (d, w. z. in April 1919 Red.), nu de revolutie verder komt, zullen wij on mogelijk datgene kunnen afwijzen wat tot vervulling van ons program van 1918 leiden kan. Als bondgenoot daar voor begroeten wij de Europeesche re volutie. Mr, Troelstra vervolgdeIn Wibauts verkiezingsbrochure wordt van 't stand punt der toenmalige machtsverhoudin gen en van 't standpunt van een verkiezingsprogram een nogal ruim terrein voor socialisatie afgebakend graan en meetbedrijfbroodfabrieken, mélkbedrgfvischvoorziening't overzee- vervoer, haveninrichtingen, mijnbedrijf hoogovenbedrijf, levensmiddclenvervocr, tuinbouwveilingen, vervoermiddelen en daarna al spoedig groote onderdeden van de kleedmg'industrie en het verzeke ringsbedrijf. Ret artikel van De Schip per in de soc. Gids komt vrijwel tot dezelfde conclusies en voegt er den woningbouw aan toe, terwijl het bank bedrijf overwogen moet worden. Wij weten dus drommels goed wat wij wil len socialiseeren als wij aan de regee ring komen. Mr. Troelstra vervolgdeMaar als wij willen, dat dit niet enkel staats exploitatie zal worden, dan zal een ingrijpende wijziging van politiek sy steem noodig zijn. Als wij vragen, wat de moeilijkbeden in Rusland zijn, dan komt deze vraag ook aan de orde Arbeidersraden of parlement, aldus wordt 't dan gesteld. In mijn brochure betoog ik, dat socialisatie alleen moge lijk is met medewerking van de be kwame krachten uit de bedrijven en dat de slechtste manier daartoé is hun de burgerrechten te ontnemen (als in Rusland gedaan isIn mijn brochure betoog ik, dat wij dien leidenden krach ten speelruimte moeten laten, en dus eenvoudig uitbreiding van staatsbedrijf niets geeft. Ik betoog verder, dat 't par lementarisme in miskrediet raakt bij arbeiders zoowel als bij industriëeleu door -t weinige, dat 't presteert, over belast als 't nu is, nu het land van rechtsstaat naar socialen staat over gaat. Het parlement moet van een macht van technisch detailwerk ontlast worden, en dit werk moet opgedragen worden aan een economise}* parlement vertegenwoordigende de verschillende volksgroepen naar hun arbeid. Onder de controle van dat economisch parle ment tidlen de gesocialiseerde bedrijvm kunnen komen te staan. In zoon ar beidersraad zouden niet alleen de ar beiders vertegenwoordigd moeten zijn, maar alle kringen van H bedrijfsleven, ook de leidende kringen. Ziedaar wat door mij wordt bedoold als in de motie gesproken wordt over wijziging van het maatschappelijk stelsel in socialis tische richting. De leider der S. D. A P. wil dus geen Staatssocialisme, met zijn nasleep van ambtenarij en bureaucratie, zijn in specteurs en inspectrices, controleurs en agenten, verslagen, rapporten, maanden na dato pas verschijnende, processen- verbaal, regeeringsbemoeirigen tot in Tweede en Eerste Kamer, enz. Staats socialisme is de staat tot ondernemer, tot werkgever maken denk om Staats spoor, Staatsmijnen, Staatsonderwijs, StaatsposterijenStaatsartilleriebedrijf Staatsvisachershaven te IJmuiden, Staatsmuntbedrijf te Utrecht, Staats- musea, enz. die alle door den Staat worden beheerd, die alle onder controle staan van Regeering en Regeeriogsamb- tenaren, en waar alle werklieden, alle machines, alle gebouwen door den Staat worden betaald. Met dïe Staatsexploi tatie erkent de Staat, dat hij zich niet ambtenarij in de derde macht, waar Troelstra een afkeer van heeft maar al die Landbouw- en Industrie- bedrijven en Handels inrichtingen, en al die Trust- en Kartelmacht moet komen in handen der Democratie, van 't volk, dat produceert, door onteigening voor eerlijken getaxeerden prijs. Ge duizelt. Ge noemt't een grootscha gedachte. Ge ziet een nieuw productie stelsel uitgestippeld op papier. Ja, slechts op papierMaar toch grootsch •n heel de wereld omvattend, want de Socialisatie moet Internationaal zijn of ze is totaal nietseen rem voor de Nederlandsche productie, haar onder gang en volkomen vernietiging. Als 't Loonstelsel én de Arbeidsduur en de productiemiddelen èn de techniek én de menscheliike werkkracht en iverklust, én de zucht naar internationaal- liefheb beu- en- werken- voor- zijn- naaste, niet overal gelijkwaardig is, dan is de Socialisatie een Onding en een Onzin. En hoe langzaam moet de onteige ning niet gaan, want ze kost raiilioenen en millioenen. 30 cent per regel. REPARATIËN AAN onttrekken mag aan de zedelijke en stoffelijke belaDgen van een groot deel des volks, en dat hij zieh die belangen aantrekt om de volkswelvaart te ver- hoogendoor bijdragen in den vorm van staatssubsidies allerlei tak van bestaan te stuttenuit de productie winst te slaan ten bate der Schatkist. Maar Socialisatie is een stap verder. Dan zal niet meer uitsluitend de Staat de exploitant zijnintegendeelde Staat zal in de socialisatie slechts één roede arbeider, één controleur bijzitter, deel genoot, vennoot, commissaris van toe zicht zijn. En de andere deelgenooten moeten zijnde eigmnaar met zijn staf van ingenieurs en boekhouders, plus de leider der betrokken vak ver - eeniging indien tak van bestaanplus de mannen van den Middelstanddie voor de d4siributie moeten zorgen ;plus de cooperators, die afnemers zijn voor hun consumenten. En dat niet allééndat aantal ge controleerde bedrijven moet vermenig vuldigen. De groote zeevaartlij nen, de petroleumhandel, de meelfabrikatie, de textielnijverheid, de glasindustriealles wat nu in handen is van trust en kar tel; en van Ba'^kersbond en bond van Glasindustrieën en Hoogoven vennoot schap en in reedersbezit enz.alles wat nu reeds geconcentreerd bezit is van eenige kapitalisten en Bonden van Kapitalisten en Bonden van Vennoot schappen alles wat nn in Bond inkoopen doet in 't groot, onder elkaar distribueert; met elkaar importeert en exporteerd al die legio produceerende en distri bueerende, koopende en verkoo- pende Handels Inkoop- en Verkoop- corporaties de Staat moet ze inpalmen, onteigenenneendat ware juist de niet door Troelsta be geerde Staatssocialistische idee; dat zou juist wezen de bureankratie en de Eu wat inzicht moet er dan zijn bij alle vennooten in Wereldproductie en Wereldcomsumptie in wereiddristribu- tie en legio sociale en economische toestanden en verhoudingen. Ge duizelt niet, als men gaat spreken om één industrie te onteigenen. Dat zal wel gaan. Om èèn of twee monopo listische bedrijven aldus te besturen. Dat zal wel paan. Maar om de socia lisatie toe te passen over de heele wereld. In hoeveel eeuwen zal dit ge schieden na reformatorischen weg O ja, in den weg der revolutie is 't in één jaar klaar, als ten minste 't vol gende jaar de Reaktie en 't Gezond verstand niet terugkeert. Maar door Evolutie, door ordelijke democratie wij en onze kinderen zullen' ,t niet beleven Nadruk verboden. Zal dit lukken Is de vraag. Het is, op z'n nauwst genomen, een ker- kelflke zaak en wel eene, die speciaal de Ned. Herv. Kerk aangaat, maar van wat ruimer standpunt gezien, heeft ze toch ook weer beteekenis voor ons gansche volks leven. En daarom schrjf ik er over. Men moet weten, wat er omgaat en wie „Op den Uitk|k" staat, heeft zeker recht van spreken, wanneer hl iets ziet komen dat dtep inprijpen zal in het leven van 'n groot deel onzes volks. 't Betreft de tractementen der Hervormde predikanten. Op veie plaatsen is het daar nog treurig mee gesteld. Zooals men weet bestaat dit tractement in den regel uit twee, soms uit meer gedeelten. 't Eerste deel is 't Rflks-tractement. Dit zit vast aan de „plaats". En de predikant, ais hl maar het bewijs geven kan dat hl de wettige dominee vau die plaats 18, behoeft voor dót deel van zlu traktement geen enkele zlner gemeente of kerkeraadsleden aan te spreken, maar gaat het eenvoudig halen bl den Riksbetaal meester. Dat deel echter staat vast, 't Is een som die niet verandert. En nu de waarde van het geld dezelfde gebleven is, nu is feitell k dat RQkstracte- ment van heel wat minder beteekenis ge worden; men kan er veel minder meedoen. Eén keer heeft de Regeering, als men weet op elk Rlkstractement honderd gulden op slag als „vrle gift* gegeven. Natuurlik was dat welkom 1 Doch het was slechts voor één keer. En honderd gulden 't is niet veel Het tweede gedeelte van het tractement ontvangt de predikant uit handen van de kerkvoogdij, die de stoffellke belangen der gemeente behartigt. Sommige zeer lage tractementen worden dan nog weer wat aangevuld uit een Fonds dat de Synode beheert, maar slechts de erg ste nood wordt hiermee gelenigd. Terwijl dan in de vierde plaats sinds een paar ja ren het fonds „Aanpakken" Is gevormd, dat bedoelt één millioen gulden bijeen te bren gen om met de rente van die som jaarlijks de schraalste traktementen ook nog wat aan te vullen. Nu kwam de algemcene prijsstijging. De predikanten raakten in de klem. En uit het bovenstaande blikt duidelijk, dat zij, om weer In de ruimte te komen, 't hebben moeten van het tweede deel van hun tractement, dat deel n.l. hetwelk door de kerkvoogdl wordt uitbetaald. Nu is dit zeer verschillend gegaan. Sommige kerkvoogdlen hielden zich flink. Verhoogden het tractement zóó, dat de predikant behoorlik leven kon. Doch dit was lang niet algemeen. En men zou raar opzien als eens 'n staatje werd gepubliceerd van de tractementen, waarmee tal van predikanten moeten rond- tobben. Er is nood in menige pastorie. Er wordt gebrek geleden. Het bleek wel uit allerlei gebeuren. Enkele predikanten legden hun betrekking neer, om een andere bulten de kerk te aan vaarden die veel hooger belooning gaf. An deren zochten een bijbetrekking die ze waar namen om daarmee ,hun inkomsten te ver meerderen. Nog weer anderen plaatsten ano niem advertenties waaruit soms op aangrl- pende wize bleek aan wat gebrek zQ met de hunnen ten prooi waren. En anderen dézen dragen en llden hopen en uitzien naar verbetering, om altjd opnieuw te worden teleurgesteld. Want, zeggen we 't net als 't Is: Naast de kerkvoogdijen, die hun plicht be grepen en die als het moest de gemeenten flink durfden aanspreken dat zj bijdragen zou tot verhooging van het predikantstrac- tement, stonden tal van anderen die hun plicht niet deden. En dat uit allerlei oorzaak. Daar zyn kerkvoogdijen wien het aan alle geestelijke zin ontbreekt, die gewoon admi nistratieve colleges zjn en wie de geestelij ke belangen der gemeente volstrekt niet ter harte gaan. Van dezulke Is natuurlijk niette wachten dat zij zich zullen inspannen om 't tractement te verhoogen van den man, voor wiens werk z| eigenlflk zoo bitter weinig respect hebben. Kan hij beter, laat hij gaan. Dan z?n er, erger nogl die de kerkelijke inkomsten gebruiken voor onkcrkeljke doel einden, of, juister gezegd, die de kerke lijke goederen gebruiken ten voordeel® van niet-kerkel|ke personen. Ik weet, dat is scherp gezegd. Maar wie den Isatsten tijd kranten las, die heeft met naam cn toenaam gelezen van plaatsen waar landerijen en andere kerkelijke bezittingen ver beneden den kostprijs wor den verhuurd aan vrienden, verwanten enz. waardoor dan de predikant zich met een klein traktement vergenoegen moet, opdat deze begunstigden door de lage pachtprjzen maar behoorlijk „gestopt" zouden worden. Tenslotte is er de strljd-der-richtlngen. 't Komt bijv. nogaleens voor dat de pre dikant orthodox Is en de kerkvoogdij mo dern welke laatste niet altgdl maar toch soms niet veel ijver toont om dien ort hodoxen predikant al te vast aan de plaats te binden. Genoeg over al deze oorzaken. 't Gevolg er van is dat er honderden en honderden predikanten In de Ned. Herv. Kerk zuchten onder een volstrekt onvoldoende be zoldiging en reeds langen tjd uitzagen of de Synode, het hoogste wetgevende college in de kerk, geen maatregelen nemen zou om verbetering aan te brengen. Nu moet Ik eerst een tusschenzln plaatsen. Als Ik hier speciaal van de predikanten uit de Herv. Kerk spreek, dan wil dit niet zeggen dat ik vau meening ben dat alle an dere predikanten reeds behoorlek verzorgd zin I 't Is alleen maarmet de tractementen der Hervormde predikanten is thans iets bg- zonders aan de orde. De Synode benoemde een commissie. Die commissie dacht een plan uit.! Maar er werd geen haast gemaaktin den nazomer zou de synode es over dat plan praten, als het werd aangenomen, voorloopig aangenomen, dan zou „de kerk' er over worden gehoord en dan zou er een volgen den zomer misschien lets van komen kun nen Dat was dus de „lange baan". Toen gebeurde iets ongewoons. Sinds een paar jaar bestaat er een „Boud van Nederlandsche predikanten" voor 't over- groote deel dominees uit de Ned. Herv. Kerk De Gereformeerde predikanten sluiten zich daar over 't algemeen niet bf aan, omdat zl den Bond beschouwen als een vakvereeui- ging. Die beschouwing is niet zoo mis. Onlangs hield die „Bond" een vergadering en daar zin zeer harde woorden gevallen. De naod in vele predikantsgezinnen werd in schrille kleuren geteekend en er werden, staande de vergadering afgevaardigden be noemd om bl de Synodale commissie op een on cerwfllde buitengewone bleenkomst der Synode aan te dringen, 't Was een stormachtige vergadering. En waarlik: de storm hielp. Binnen zooveel maal 24 uren kwam de Synode b|een en binnen nóg 84 uren was het plan als voorloopig aangenomen, naar de „mindere vergaderingen" verzonden, zoo dat de Synode nog dézen zomer een eind besluit nemen kon. Het is een reuze plan dat niet minder be doelt dan elk jaar een zes millioen gulden extra op te brengen en daarmee de predi- kantstractementen flink te verhoogen. Dit gaat dan in twee Instanties. Van elk lid der Kerk wordt een „hoofd geld" van 1 gulden per jaar gevorderd en in de tweede plaats wordt voor alle leden een omslag vastgesteld, die verband houdt met hun aanslag in de Riks-belastingen. Weg dus met de „vrijwilligheid". Ais bewezen wordt aangenomen dat men er daarmee niet komt wat ik voor mij, jal ik geloof van gemeenten waar bf een „dood modernisme" óf een „doode orthodoxie" heerscht, maar niet aanneem voor tal van gemeenten, haar gelukkig I de waarheid nog in eere is en ook in menig opzicht wordt beleefd. Nu ben ik profeet, noch profetenzoon. Maar dit durf ik voorstellen dat hoofdgeld en omslag, hoezeer ook in de laatste op winding van vele zijden toegelicht, als ze definitief worden aangenomen, de Hervorm de kerk op haar grondvesten zal doen schud den dat ons gansche volksleven daar de ge volgen van ondervinden zal. Het Is de Centralisatie ten top gevoerd. Er is in de Hervormde Kerk drieërlei. Leer cn regeer en beheer. Over leer en regeer besliste onbestreden de Synode maar nu vele jaren lang heeft ze haar uiterste best gedaan om ook in 't be heer het hoogste zeggenschap tc krijgen en dat is haar nooit gelukt. Maar nu doet zc een grooicn sprong. Z8 wordt dan jvoor vele predikanten de groote kas waaruit de „gage" betaald wordt of op peil gebracht. Zelfs de kerkvoogdjen loopeu niet vrij. Tien procent van de zuivere opbrengst der pastorie- en kerkegoedeten moeten aan de Sy node worden opgebracht en de stok achter de deur waar men dat niet wil daar ont vangt de predikant ook niets uit de groote kas. Zelf mag de kerkvoogdij vooreen gemeen te de leden niet meer „aanslaan." Hoogstens „opcenten" heffen van den Synodalen „aan slag*. Men voelt; gaat dit door dan is voorts elke schijn van zelfstandigheid der plaatse lijke gemeenten in de Herv. Kerk weg, wat van groote beteekenis i3 voor de toekomst van ons volksleven, waarom we dan ook met groote belangstelling afwachten hoe de ge meente op dat Synodale plan reageeren zal. De „Waarheidsvriend" noemt het alvast „absoluut onuitvoerbaar" En regelrecht strij dig met de ordinantiën Gods van het leven der Kerk. Het zal stormen In 't oude huis. Of de storm neervellen of zuiveren zal UITKIJK,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1