Woensdag! 5 Mei 1920. 85"t# Jaargang N". 2595 voor de Knidhollandsclie en Zeeuw^ehe Eilanden. Antirevolutionair c" 'vf|F v Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Die weet het al, wat Socialisatie is! Een gewichtige dag voor de Ambachtschool. W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie be-temd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers Door de voortdurende stijging onzer oplage, zijn wij verplicht geworden, ter vereenvoydiging der admi nistratie, om alle abonné's vanaf heden een nummer te geven. Be eefd, doch zeer drin gend verzoeken wij die abonné's, die hun Courant per post ontvangen en, öf bun adres willen wijzigen iC andere correspondentie het abonnement betref fende, voeren, steeds het nummer van hun bandje te vermeiden. Zij zul en ons daarmede een grooten dienst bewijzen en tevens tot een vlugge uitvoering medewerken. De administratie. LAND- La iUlNSdüW. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling. BUITENLAND b| vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMEL8DIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIjDAGMORGEN 10 UUR. Geen menschenkind weet nog precies hoe Socialisatie er uit zal zien. Maar 't Ntderlandsch Vakverbond weet 't al- lap. In Duitschland keert men er al iltrzichtigshalve wat van terug, en 't zija alleen nog wat mijnen van steen kolen en ertsen, daar het rijk de hand oplegt, maar zoover wij de zaken daar nagegaan hebben is 't in de praktijk slechts Staatsexploitatie, wat heel wat anders is dan Socialisatie. De Ned. re geering heeft een Commissie benoemd om de zaak, de Socialisatie, in studit ie nemen. Er wordt in alle landen nog gestudeerd over dat ingrijpende voorstel En dat is natuurlijk. Die zaak moet bekeken worden uit nationaal, interna tionaal oogpunt. Ia economisch en finan- tieel opzicht. Met een helder oog voor eigenaars, die onteigend en dus betaald moeten worden de waarde van hun eigendommen, met 't oog op de ambte naren en werklieden, aan wie een ander collectief contract zal moeten voorge legd wordenmet 't oog op de consu menten, die net 't slachtoffer tnogen worden van een sociaal complot tus schen fabrikanten en Staat en werk gevers in zoo'n gesocialiseerd bedrijf Er is studie noodig van de knapste hoppen in de sociale en economische we reld! En dan nog is 't maarstudiema teriaal. De praktijk zal toch de greote leermeesteres moeten zijnen mei vallen en opstaan, door scha en schande, zal men wijs moeten worden. Maar 't Ned. Vakverbond heeft al, weken geleden, „stellingen" geponeerd, inzake die kwestie. Wat moet, volgens dat Verbonden- der Socialisatie, verstaan worden? Antwoord: Bij Soc. dient het eigendom der productiemiddelen niet té berusten in handen der arbeiders, die in 't be- trokken bedrijf werkzaam zijn. Daar door zou niet anders worden bereikt, dan een verplaatsing van het private bezit. In haar uitwerking zou ze geen ander resultaat hebben dan een onbe grensde ontketening van het groeps egoïsme die geen andere dan noodlot tige gevolgen voor de maatschappij zou hebben. Dus: Socialisatie is geen overdracht van 't bezit aan de arbeiders. Als de arbeiders alleen de baas waren zon de arbeiderszelfzucht zich in die ergerlijke mate ontwikkelen, dat de maatschappij er nog veel slechter aan toe zou zijn dan nu. Dan zou slechts de Kapitaalmacht een Arbeidersmacht worden, en bij die verwisseling van macht zou de maatschappij ten onder gaan, zooals deze nu ook volgens 't Vakverbond, ondergaat door de eenzij digheid van 't Kapitalisme, dat alleen om zichzelf denkt Dusde arbeiders en „arbeidersraden" op zijn Russisch, mogen niet de baas zijn. En dat inzicht van 't Vakverbond klopt precies met onzen Bijbel die alle menscben noemt haters van elkaar. Ook de aibeiders, en niet alleen die vervloekte kapitalisten* zoeken eigen voordeel, eigen belang, eigen naam en eer en macht, ook ten koste van ean ander. Wie moet dan eigenaar der goederen worden? Antwoord: Het eigendom der gesocialiseerde bedrijfstakken dient in handen te zijn van de organen der ge meenschap. Wie zijn die organenAntwoord Gemeente, provincie en Staatin som mige gevallen bij meer dan één dezer organen, terwijl in de toekomst in meerdere gevallen het bezit internatio naal zal moeten zijn. Dus: de eigendom komt aan de Ge meente. Aan een samenvoeging van Gemeenten. Aan een samenvoeging van Rijken, naast of ver van elkaar. Wat moet de Gemeente of een Rijk of meerdere Rijken dan met dat eigen dom doen? Antwoord: Ze moeten al leen de opperste controle over 't bedrijf uitoefenen, en ze dient de bevoegdheid te hebben om eventueel de algemeene lijnen vast te stellen voor het beheer en de ontwikkeling der gesocialiseerde bedrijven. Dus: controle der Gemeente en des Rijks en der Rijken rondom ons over productie en distributie looncontracfen uitbreiding en inkrimping der productie vervoermiddelen, prijzen, hoeveelheden per hoofd en per Rijk, winst en veriies En dat alles nationaal en internationaal. Amerika zoo goed als Denemarken. Engeland als Portugal. Indië als Zwit seriand. Controle op Wereldproductie en Werelddislributie Wie zijn dan naast do Gemeenten en Staai als oppersten controleur, de medecontroleurs Antw.De controle in eerste instantie behoort te worden uitgeoefend door een Raad van Beheer duor Gemeenten en Rijk en Rijken be noemd, bij wien het bezit berust. E'n deze Raad van Beheer moet bestaan uit leden van den Gemeenteraad, rf van Provinciale Staten of Tweede Kamer plus vertegenwoordigers der Vakver- eenigingen van het in 't bedrijf wérk zarne personeel, plu3 de vertegenwoor dig e s der konsumenten. Voorzitter van dien Beheersraa i is een Wethouder, een Gedeputeerde, een Minister, onder wiens departement 't bedrijf ressorteert. Zoolang de socialisatie van geringen omvang is, ontwerpt de Bedrijfsraad, in samenwerking met de directie de voor stellen nopens afschrijvingen, het reser vekapitaal, de winstuitkeering en de uitbreiding. Maar als de Socialisatie nu eens in 't groot gaat Antw.Dan moeten de nieuwe organen worden geschapen, die met 't beheer der bedrijven moeten worden belast. Daarvoor dient dan een algemeene economische raad te wor den gevormd, bestaande uit vertegen woordigers der Kamers, bedrijfsdirecteu ren, vakvereenigingen en vereenigiugen van consumenten. Deze Raad zat dan, in 't groot, doen. wat in een gemeente, iu 't klein gebeurt, zorgen voor afschrij vingen, reserves, winstuitkeeringen vast te stellen in overleg met de Vak vereenigingen zoodanige regeling, dat de arbeidsvoorwaarden van het perso neel dat gelijksoortigen arbeid verricht, in de verschillende gesocialiseerde be drijven uniform wordt. Deze Raad moet eveneens 't initiatief nemen voorverdere socialisatie van de daarvoor geschikte eu in aanmerking komende bedrijven. Uit dezen Raad kan in de toekomst eea centraal lichaam groeien, dat 't economisch leven leidt en beheerscht. Het Ned. Vakverbond had ook nog stellingen over de plaats en taak der Vakvereenigingen in bet gesocialiseerde bedrijf, maar bovenstaande is voldoende om duidelijk te makej, wat het Vak verbond, althans op papierbedoelt. Ja, op papierEn dan in zeer grove lijnen zegt ze, hoe 4t moet. 't Is alles omtreklijn, perspectief. En onvertrouw baar is elke gedachte, want ze gaat uit, stéunt op zoo'n harmonieuse, alles omvattende samenwerking tusachen alle deeien der Maatschappij; veronderstelt zoo'n consciëntieuse eenparige doelna- streving van individuen, groepen, ven nootschappen en Staten, dat men ver- bouwereert vraagtMenschen cler socialisatie! waar zie je de wereld nu toch waarlijk voor aan Waar ge -t kapitaal verwenscüt; waar ge den Ar beid wantrouwt en zelfzuchtig noemt; waar de Staat voor zijn onderdanen zekere verantwoordelijkheid draagt, én elke Staat opkomt uit Eigenbelang èn Vaderlandsliefde voor eigen onderdanen en eigen welvaart en eigen geluk, ieder naar zijn aard en aanleg, zoekt en bevorderthoe kan dan toch de Soci alisatie als massa-productie en massa- distributie, zonder onophoudelijke bot singen, tot stand komen in zoo n wereld van eigenliefde en achterdocht en concurrentiegeest op alle terrein Uf wilt ge Concurrentie vernietigen ?|Gewis, dat bedoelt ge ook. Maar die krijgt ge nooit de wereld uit, want dan vermoordt ge alle eigen initiatief, alle durf, alle koopmans- en handelsgeest, alle voor sprong van kennis, inzicht en ijver in koopmanszaken. Socialisatie op papier! En met een paar groote lijnen getrokken. U ja 't papier is geduldig, doch de Maatschappij is een groeiproces. Daarin gaat t niet zoo mechanisch. Een Maat schappij is 't werk der eeuwen, dat maar niet zoo gauw door „Raden van Beheer" en dito, dito, wordt opzij ge schoven. En daarom geen Socialisatie, maar Democratie d. i. langzame en besten dige uitbreiding van den Volksinvloed, en voorzichtige afbraak van takken, met herstel der zieke. Vrijdag j.l. des nam. balt twee had de uit reiking plaats der einddiploma's aan de vertrekkende leerlingen van bovengenoemde school In een van haar lokalen. De voorzitter de heer W. C. VAN AS, opende deze samenkomst en zelde gehoopt te hebben op meer belangstelling van de zijde der ouders, dat zou een bewijs ge weest zijn dat men had begrepen dat dezen dag zeer gewichtig was voor het geheele eiland. De twee aanwezige ouders van leer lingen en de pers heet spr. welkom en gaat over tot het uitreiken der diploma's en het bekend maken der verhooging van de andere leerlingen. Deze zijn als volgt: Van de eerste naar de tweede leerklasse z%n overgeplaats de leerlingen in het tim mervak Th. H. Schippers, C. W. v. St. Annaland, J. v. d. Valk, G. v. d. Wsal, allen te Mid- deiharnis. in het Smidsvak :v j. Smit Middelharnis, A. A. F. Guérand Stellendam. J. J.N|sse, Oude Tonge.J. Taaie, j. v. d. Nieuwendflk, A, Dubbeld, de laatste 3 te Middelharnis. Ia het Schildersvak. A. C. v d Munnick, AACvd Moo|, bei den te Middelharnis. Van de tweede naar de derde leerklasse zQn overgeplaatst de leerlingen C v d Oostenbrugge, Dirksland, G Boger- man Middelharnis, A. Bogerman Middelhar nis, B Mast Stellendam, B Hoogstraten, Mid delharnis, P. v Es Middelharnis en J J. Camp- fens Ooltgensplaat. Een einddiploma werd uitgereikt aan leer lingen in het smidsvak: L Lodder, Middelharnis, J Wolfeit, Den Bommel, W de Mooij te Middelharnis. In het Schildersvak aan de volgende leer lingen Joh Hoogstraten te Middelharnis. Ook aan de leerling v Vliet zou het einddiploma uit gereikt kunnen worden, maar deze wenscht de school nog een jaar te bezoeken. Zich tot de vertrekkende leerlingen wen dend, zegt spr. dat het niet alleen voor de leeraren en de school maar vooral ook voor leerliugen die hun diploma met rapport en loonlijst ontvangen hebben een gewichtige dag is. Zij verlaten hun school om Intrede in de werkplaats te doen. Weldra zullen zij in aanraking komen met de leiders der ge zellen vereenigiugen die hen tot de organi satie zullen trekken iets waar men weldra vooral in de bouwvakken niet buiten zal kunnen daar de opgelegde 8- uren- dag zeker met t Juli in werking zal treden. Dan staan z(. midden In het vuile .leven. Voor du leven hebben de leeraren getracht hen voor te oereiden op dat zij een goed ambachtsman zullen zijn. Zï zullen als ia de werkplaats stasn werdia merken dat zij praktisch (en achter zfln t»Q de jongens die direkt in de praktijk kwamen. Dan moeten zij zich maar i beelden niets te weten eo hun best doen te lecren van hen die vlugger cn handiger zijn. Stellen zij zich jop dit standpunt dan zuilen z4 spoedig de anderen voor zfln want hun theorie komt hun praktijk ten goede. Zij zullen de lust van hun patroon worden en met dankbare blikken terug zien op den tijd nuttig besteed aan de Amoachtschool. Er is een strooming, onder de werklieden vervolgt spr,, die uitgaat van het standpunt dat Iedere werkman den leeft|d van 21 jaar bereikt hebbende, het recht heeft zich vol slagen vakman te noemen, en dus bekwaam of onbekwaam het volle loon toekom! Maar dit is slechts vooröljgaand. De tfjet komt dat er weer loon uitgekeerd zal worden naar prestatie. Dan zal blijken de waarheid van het spreekwoord .kennis ls macht". Spr. spoort de vertrekkende leerlingen aan te blijven studeeren daar ia bijna overal de gelegenheid toe opengesteld. In ,het schil dersvak kan men de nat3 jarige cutcus volgen van 5 maanden per jaar, die speciaal opleidt voor het bedrljfs keven In dit vak. Het toppunt dat dan te bereiken is Is „mees ter In zijn ambacht". Spr. wenscht dat het de leerlingen zoo mag gaan, en dat zq vooral bouwend op den grondslag die gelegd is het succes op hun weg in het leven mogen vinden. Dan wil spr. nog wgzea op het feit dat het enthousiasme om een ambacht te leeren de laatste tQd getaand is een verschQnsel dat zich vooral ten piattelande heeft voorge daan, de groote loonen lokken de ouders hun kinderen direct vaa de lagere school in het landarbeiderswerk te plaatsen. Echter blfkt ook dit een vooibijgaand verschijnsel te zgn, de algemeene oplcie ten deze op zichte wflzlgd zich reeds weer, blqkens het feit dat zich 19 nieuwe leerlingen voor de curcitssen hebben aangemeld. Men gaat be seffen dat het goed beslagen ten ijs ko men een eisch des tijds is. Het is vooral nu dat er groote vraag is naar goed onder legde vaklieden. Dan erlangt de Directeur der Ambachtschool de heer HöSSEN het woord, die zich gedron gen gevoelde een laatste woord tot zQn leerlingen te spreken, en dan wil spr. doen aan de hand van drie punten, handelend over: le het vak gedeelte 2e het algemeen of studie gedeelte 3e het opvoedkundig of paedagogisch ge= deelte. Van school komend zullen de leerlingen werklieden worden, worden zij in het vak geplaatst en de handen uit de mouwen moe ten steken om vooruit te komen. Daartoe moet veel geleerd worden ook in de praktijk en niet halt maar goed, volkomen. Dat de leerlingen dit voor oogen zullen houden is spr. 's wensch. Vervolgens heeft spr. opgemerkt dat wat betreft de theoretische studie er twee groe pen bestaan. Dat zijn de bijzondere knappe leerlingen die het onder goede leiding ver zouden kunnen brengen, maar die van de vakschool komend plots hun studie staken. D< t is jammer en tot vöorbeeld stelt spr. de twee groep, die met aanhoudend leeren, ook als z| in de werkplaats zullen staan het ver kunnen brengen. Spr. hoopt dat de vertrek kende leerlingen tot de laatste groep zullen behooren, en met wilskracht en energie het voorgestelde doel zullen trachten te bereiken. Daarom de hand aan de ploeg en vooruit Wat betreft het opvoedkundig gedeelte van spr's., betoog w|st hij er op dat dit steeds een groote factor bij het onderwijs ls geweest. Zooals de leerlingen weten is met hen bijna dagelijks In vertrouwen gesproken, hun wenkend gevend en wijzend op verkeerde hoedanigheden, hos onder de uogen bren gend datgene waar profijt en nut van ge trokken kan worden. Nu gaan zg de wereld in en missen zij de leiding der leeiaren. Zij komen alleen te staan. Nu kan het geluk hun doel worden dat zfl en patroon krflgen die ook hetpac- dagoglsche element van zijn personeel be hartigt. Maar veel al is dit niet zoo. Dat de leetlingen dan terug denken aan de opvoed kundige lessen hen door de leeraren gegeven. Dat z| dan terug denken aan de weegschaal waar spr. ben meermalen van gesproken heeft, dat zij daarop wegens alles wat hun plan is te doen. Dit is spr. wensch. Wordt dit nagekomen dan is spr. onbe zorgd voor den toekomst zijner leerlingen. Dan komt het terecht. Met een hartelijk woord van vaarwel neemt spr afscheid van zij a leerlingen. De heer M. Gideon, pleegvader van het Geref. weeshuis neemt het woord en wfst op het groote ja schitterende succes van het vakschool ouderwijs. Dit illustreerd spr. met pakkende voorbeelden. De vertrekkende leerlingen wenscht spr. de beste resultaten toe met hun kennis aan dc ambachtschool verkregen. Den directeur en den leeraren zegt spr. dank voor hun toewijding aan het onderwijs. De VOORZ. neemt nogmaals het woord en brengt a recieur en leeraren hulde voor hun prestatie, 't Spijt spr. dat er nog zoo weinig belangstelling is voor de ambacht school. Ook zou het wenschct|k zijn dat dc gemeentebesturen zich meer voor den ar beid der vakschool Interesseerden. Na de vertrekkende leerlingen nog een vaarwel toegeroepen te hebben sluit spr. de vergadering. Wij brengen den directeur onzen dank vour de moderne wijze waarop voor de pers is zorg gedragen. Verslaggever. Besehrrming van den mol. We hebben in 1917 een „Mollen- en Kik- vorachenwet gekregen. Zij beschermt den mol en wil de uitroeiing van dit dier, welks nut grooteris dan de door hem veroorzaak te schade, voorkomen. Dit doel zij althans op het papier. Maar wordt er ook de hand aan gehouden? vraagt in het „Tijdschrift voor Plantenziekten" de heer Th Lindeman, die in 1912 op het Landhuishoudkundig Con- grensde opnemcg van den mol bepleite on der de bfl de wei oetchermde dieren. Hij w|jst er nu op, dat men dagelijks de heeren „mol- lenvangers, er op uit ziet trekken, gewa pend met spaden en zak, en vergezeld door hun hondje. Geregeld leest men in de bla den berichten, waarin gewaagd wordt van een gouden tijd der molienvangers, maar ook öerichten, waarin geklaagd wordt over het brutaal optreden dezer heeren. De heer Lindeman zou willen vragen: a. Wordt erdoor alle Ministriërie Depar tementen, Autoriteiten, Colleges en amtena- ren, wieu zulks aangaat, inderdaad de hand gehouden aan de nauwkurlge uitvoering de zer wet? b. Worden er wel eens molienvangers verbaliseerd, huidje In beslag genomen bij molienvangers en handelaars. Zoo ja, zouden van regeerlngszfde daaromtrent eens nade re gegevens gepubliceerd knnneu worden?

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1