Zaterdag 8 April 1920.
85"u Jaargang 2586.
ioosisdijk
SR
voor de Zuidhollandsclie en Zeeuwsche Eilanden
Eerste Blad.
1
)orlog
zaad
ad
Antirevolutionair 'HF Orgaan
DAM.
\PE,
IN HOC SIGNO VINCES
w.
T. Or.
Uurwerken, Goud en Zilver.
I
I
handel
at 73
ges en
DELUBM
a
rksl&ad,
rsclieiitijï 3S7
roeftuin
ÜVRk
Velde
Zeugen
IJK.
BOEKHOVEN Zonen,
Paschen sn de Bolsjewiek.
OP DEN UITKIJK.
INGEZONDEN MEDEDEEIINBEN.
Horlogemaker, 23 Boschlaan 23, boÖ&Sio, R'dam,
VERKOOPINGEff.
I
Ti5-.
tARDEN en
;e Veeverz.
gt premie
gent 17278
eparatenr.
voor het
en van GAS-
EN,
n als dat ik
korting te
end solied
10 MEI.
elend,
hoenhandel,
RKSLAND.
EBODEN
ers
kiemkraeht
n KOOLE
ter dekking,
v. d. WERF
s Melis sant,
CE KOOP
17756
re gelezen
ijn, dat onze
LFlA"steeds
vermenging
d geperste
iver totaal
n een on-
teerbaarheid
Iden smaak,
elk voeder-
i berekenin-
AUWERDA
i der Eiwit-
re en onder-
dbouwproef-
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Opstanding of Opstandigheid, zoo is
de tegenstellingonpeilbaar diep, on
metelijk hoog, gruwzaam in 't aan
schouwen, pijnlijk in 't overdenken.
Qodmenach, menschenzoon tegenover
demon en menschenslachter. Heerlijk-
beid der verlossing tegenover gruwelen
der verwoesting, 't Graf ontvlieden te
aover graven delven of ze schenden
kea keten, die ontzegeld werd tegen
over kettingen, die worden gesmeed en
en gespannen; èn om de lichamen der
gepijnigden gewrongen. Hemel tegen
over hel; genade tegenover haat en
tergenden bloeddorst en tyrannie.
Jawat is toch de mensch, dat Gij
zijnor nog wilt gedenken. Maar hoe
ontaard 't schepsel zich ook in opstan
digheid en rebellie moge openbaren
er is een Opstanding geweest
om eenmaal de opstandigheid te ver
morzelen.
Sla ze voer mijn voeten dood, die
niet wilden, dat ik koning over hen zij
Jezus opstanding voor de uitverko
renen én voor de wereld; beide nuttig,
maar voor beide verschillend. Voor de
vj^verkorenen heeft Hij den dood orer-
Vnuen, en is 't sterven geen betaling
voor hunne zonden, maar een afster
ving der zonden en een doorgang tot
het eeuwige leven, waarop zij na de
opstanding recht hadden door Zijn zoen
verdiensten. Voor de uitverkorenen
heeft Hij den dood overwonnen opdat
zij door Zijn kracht opgewekt konden
worden tot een nieuw leven, dat vau
nu voortaan zijn bron en oorsprong
vond, niet nit de belofte, maar uit den
vleesch geworden altijd biddenden Hoo-
gepriester, ingegaan in 't binnenste hei
ligdom, die de gebeden om dooding der
zondige begeerten hioren en ze op zijn
tijd en op zijn wijze vervullen zou
maar in elk geval zoo, dat de oude
mensch afstierf eu de nieuwe opbloeide,
door 't geloof (dat nit 't gehoor is door
't Woord), in den opgestaaen Heiland.
Ja, levensvernieuwing op Aarde, en
nooit weer sterven maar nieuw blijven
en volmaakt zijn in der eeuwigheid. Als
engelen Gods, omdat Christus opstanding
niet een tijdelijke was, om daarna weer
als Lazarus in 't graf ten tweede male
neer te zinken, maar omdat ze een
opstanding wae, die nimmer herhaald
kon werden na een dood, die nimmer
meer kon plaats hebben, en waardoor
due een eeuwige gebedsverhooring bij
een altijd aanvaarde dankzegging vrucht
kon dragen.
Zoo is 't Paschen voor de uitverko
renen
Maar voor de wereld is ze iets an
ders. Is ze een waarschuwing, een aan
maning, een smeekbede uit 't graf, of
ze toch in Hem gelooven wil, die óók
voor haar 't verlossende woord gespro
ken heeft n.l. dat zij zuchteresse in
barensnood, zonde doende ed onder die
straffen der zonde bloedende in eigen
hart, in den familiekring, in de geslach
ten en in de volken, desniettemin uit
den nood en angst der benauwende
feiten en tijden bidden leert, al ware
't maar met een„O, God, wat moet
er toch van zoo'n wereld, waaraan ik
ook mee doe, terecht komen!"
Christus opstanding is voor de we
reld niet tevergeefs geweest. Niet al
leen, dat door den Christ-geloovige op
die wereld wordt ingewerkt om haar
als rem tegen te werkendeor haar
aan de Algemeene Genade te herinne
ren, die zooveel kwaads in den kiem
doet stikken en zooveel schreeuwende
zonden nog bedekt met barmhartigheid
en mededoogen; maar al is de Christ-
geloovige, de wedergeboorne, de rem
der wereld, toch zelfs zonder zijn in
werken op die wereld ten goede zou
Christns opstanding beteekenis hebben
want daardoor is der wereld 't motief
ontnomen om voort te gaan op 't heil
loos pad naar den afgrond. Zij heeft
geen voorwendsel meer voor haar kwaad
dat haar geen genade zou bewezen
kunnen worden Ook om de wereld te
reddenom haar vloek weg te nemen
om weer zegen over haar nit te gieten
daarvooi stond Christus opmaar dan
moet ze in Hem gaan gelooven. Zonder
Geloof is 't onmogelijk Gode te beha
gen. En zoo niet; dan zal de Opstan
ding der wereld tot een dubbelen val
zijn
Opgestaan is de Bolsjewiek. Maar wij
zijn allemaal Bolsjewieken, hatelijk en
elkander hatende, vol van doodelijk
venijn, wie zal 't keeren? Die Bolsje
wiek zijn wij, zijt gij. Maar de uiterlijke
vorm is bij ons mooier. Wij zijn gever
niste Bolsjewieken en heudeu zoo niet
van die brute opstandigheid, die de lan
den plat loopt, steden verbrandt, eer
bare vrouwen schoffeert en mekaar
voor 't machinegeweer plaats. Wij, brave
menschen, zouden nooit in Wezel de
poorten rammeien of in Rijnland de
werkstakingen forceeren en 't Rijksge
zag vertrappen daar zijn wj te
«verstandig», te «bedaard»,te «ontwik
keld'' voor maar ja, die Barbaren
daar, die Revolutiekraaiers die opstan
delingen, en muiters en schoeljes en
bandieten
Oh! wat zijn wjj braaf en eij zoo
slechtDochken u zelf.
Opstandeling in dien torna s Adam
niet. Was Kain niet. Was Lamech niet.
Was Kajafas niet. Was Paulus niet,
Neen, niet in dien vorm, maar in weten
één met alle bolsjewieken.
Alle zonde is opstandigheid. Maar
opstanding is vergeving van muiterij te
gen God en onzen naaste.
Op Pasohen 1920 ligt de bolsjewiek
met sabels en kanonnen voor de poort
van Nederland. Op Paschen 1920 ligt
de bolsjewiek zonder sabel en kanon
voor de poort van ons hart, is er reeds
in! Maar daarvoor ook de opstanding 1
Om den opstandeling onder welken
naam en vorm ook te waarschuwen:
Bedenk toch wat tot uwen vrede
dient".
Paschen 1920 staat in t teeken van
opstand in Ëuropa, onrust onder de
volkeren, wrevel tusschen de natiën,
't Is wel ontzettend, dat de Russische
bolsjewiek in dubbele mate de wereld
doet ontstellen. Maar in 't oosten, waar
de gruwelen gebeuren staat de opge
stane Heiland toch ook nu nog wee
nend over de menschenkinderen als over
Jeruzalem eertijds, met dat teedere,
aanlokkende woord: ,.hoe menigmaal
heb ik uwe kinderen willen bijeenver
gaderen gelijkerwijs een hen haar kie
kens bijeen vergadert onder de vleuge
len, en gij lieden hebt niet gewild."
Zoo is de barmhartigheid.
En de rechtvaardigheid spreekt in
toornZie, uw huis wordt u woest ge
laten.
BEN GOED ADRES
REPARATIËN AAN:
Zq ban er alléén onder uitkomen, als sQ
zich onderwerpen wil aan Hem, die de straf
Gods tegen de sonde der wereld gedragen
heeft.
ili
f u
II
lil
f|||
)el- ea Peren-
Bessen, Fram
eesters, Rosea
vak behoort.
voor aanleg
linen.
AGENTEN.
aanbevolen.
?FLAKKEE te
is op eiken
lenden ORA-
wenscht geeft
en, dlemoch-
17461
INIS.
titer.
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAQ en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent by vooruitbetaling.
BUITENLAND bq vooruitbetaling f 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SOMMELSDUK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel.
DIENSTAANVRAQEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zfj beslaan.
AdvcrtcntiBn worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
hunne sprake aldaar verwarren, opdat een
iegel|k de sprake zijns naasten niet hoore"!
Gel^k dan ook is geschied.
Met de eenheid van bedoelen en de eens
gezindheid van handelen was het gedaan.
Twist en tweedracht schoten welig op. Ze
vergrimden tegen elkaar. Het werk zelf moest
worden stop gezet en:
.Alzoo verstrooide ze de Heere vandaar
over de gansche aarde."
De eenheid van 't menschelijk geslacht was
wég.
Ze .verstonden' elkaar niet meer.
't Waren volken, natiln en tongen gewor
den, die zich nog gedurig verder versplits-
ten, en 't duurde niet lang of de oorlog was
een bekend verschQnsel geworden op deze
aarde: wel was er plaats genoeg en trokken
voortdurend de zwakkere stammen weg voor
't aangezicht der sterkere, maar zoodra ook
eenige stam of volksgroep zich op een be
geerlijke plaats had nedergezet, wekte dit
den naijver van anderen en str|d was er
maar al te vaak het gevolg van.
„Babel" noemde men die plaats.
En nog spreekt men over een'„Babel van
verwarring."
Die verwarring is vrucht der zonde.
Het Bgbelsche verhaal legt dat verband
zeer duidelijk.
Zonder 's menschen zonde, zou er met
alien eerbied gezegd voor God geen reden
geweest z|u om neder te komen, de spraak
te verwarren en daarmee de scheiding tus
schen volk en volk in beginsel door te
setten.
't Laat zich zeer wel denken, dat de ver
breiding van het menschelijk geslacht over
de aarde had plaats gehad, zonder dat de
eenheid en saamhoorigheid waren zoek ge
raakt.
De zonde echter maakte dit onmogelijk.
Over die spraakverwarring en volkeren-
splitsing hebben de godvruchtige uitleggers
heel wat geschreven.
'kHerinner me o. m. déze gedachte:
De Heere God had het voornemen, om
zich op deze aarde een eigen volk te for-
meeren, binnen welks nationale grenzen
voorshands de heilsbelofte besloten blflven
zouhet volk dat uit Abraham, Izak en
Jakob voortkomen zou.
Voor dat volk moest plaats gemaakt.
Dat kón niet, zoolang de menschheid één
bleef.
Dan toch bestond er alle kans, dat die
gansche menschheid, steeds verder wegzin
kend in de zonde, zich aan Gods volk ver
grijpen zou en dan zou Gods recht eischeu,
dat het met die menschheid ging, als met
Amalek, welks gedachtenis zou worden uit-
gedelgd ónder den hemel. Dat du?, ontijdig
als ik 't zoo eens even uitdrukken mag, aan
't bestaan >an het menschelijk geslacht «en
einde zou komen.
land wenschte zijn machtigen concurrent
voorgoed als koloniale mogendheid uit te
schakelen en wierp begeerige blikken op
Mesopotamië en jal wat er verder op aarde
voor 't grijpen liggen zou
Frankrijk JaElzas-Lotharingen
Ik zal niet ontkennen, dat het verlangen,
om de twee verloren provinciën te herwinnen,
een der minst weerzinwekkende motleven
in den oorlog is geweest.
Maar éér men Frankrijk uitzondert:
Als pres. Wilson eens niet zijn krachtig
veto had uitgesproken en als Lloyd George
maarschalk Foch en den Tijger en pres.
Polncaré eens naar hartelust nad laten toe-
trappen en raak grijpen aan den Rijn
nu I ieder wéét wel, dat het vredesverdrag
er dan nog heel anders zcu hebben uitgezien,!
Elzas-Lotharingen was onderdeel geworden,
Eenmaal overwinnaar zflnde, was ook
Frankrijk er, op uit om te halen, wat het
kr|gen kon, zoo aan den RJ|n als bij de ver
deeling der Turksche erfenis.
Het was alles één pot nat.
En pas Is de oorlog achter den rug
Of het begint weer opnieuw
Elk oogenblik moeten de Fransche en En-
gel8Che ministers over 't Kanaal heen en
weer wippen, om het met elkander niet al
te zeer oneens te raken; Italië en Groot-
Servië zoeken nog altijd naar een oplossing,
waarbij ze elk hun zin krijgen, inzake de
kwestie der Adriatlsche zee; Amerika heeft
juist het grootste oorlogschip van stapel zien
loopen en kijkt grimmig In de richting van
Japan, dat alvast op een nóg grooter zint
Niets vergeten is niets geleerd t
Dat is de vloek der zonde.
Niet van de volkensplltsing op zichzelf
God, die de aarde schiep en de menschen
in 't aanzQn roept, heeft gemaakt, dat er
voor allen plaats is.
Ook nuroyaal en ruim I
Als de volkeren de wapens neerlegden
Als ze zich aan 't werk der vrede gaven
Als ze met elkander, waartoe God hen
toch roept, als broeders wilden verkeeren,
wat zouden ze van deze aarde en hare vol
heid niet kunnen maken I
Maar de zonde houdt dit alles tegen.
De Kaïas-gedachre overheerscht
.Ben ik mijns broeders hoeder?"
En die gedachte beheerscht niet slechts
de verhouding van volk tot volk, maar ook
binnen de nationale grenzen de verhouding
van groep tot groep, van persoon tot persoon.
De 20e eeuw vond een mooi woord uit
Altruïsme.
Ik kan 't maar moeilijk vertalen.
.Naastenliefde" is nog niet dat
Het duidt op een waardeering, hulpvaar
digheid, onderlinge genegenheid, die allen
omvat: de gansche wereld een volk van
broederen, eilieve is ooit bitterder tegen
stelling gezien, dan tusschen dit woord
30 cent per regel.
Nadruk varbodta.
Men weet het van Babel'a torenbouw.
En hoe de Heere, In QoddelIJke ironie
nisprekende de taal der menschen, zelde
«Kom aan, laat ona nedervaren, cn Iaat ons
Nu echter kwam de groote splitsing.
't Bleef nu mogelijk, dat een bepaald volk
of een groep van volken zóó geheel verzon-
digd raakte of zich zóó aan het door God
afgezonderde volk vergreep, dat het oordeel
der verdelging niet uitblijven kón, maar
dat oordeel kwam dan partiëel en raakte
niet het menschelQk geslacht.
Tot dusver deze uitlegging.
Ik laat de geleerden daar verder over oor-
deelen, maar er zitten toch gedachten in,
die ik niet loslaten kan.
De zonde heeft de eenheid verstoord.
En groot en bitter is de ellende, die zq
daardoor over het aardr|k en bet menscheiqk
geslacht heeft gebracht I
Zie het vooral ook in dézen tqd.
De gansche wereldoorlog is niet anders
geweest dan een uitbarsting van den haat,
de afgunst en bittere vQandschap, die sinds
vele jaren tusschen ^olk en volk was ge-
kweekt.
„Pro" of „contra", 't is hier él gel|k.
Rutland's panslavlsten was het te doen
om Konstantinopel en al wat se meer
krggen konden. De Dultsche scherpslijpers
droomden van gebiedsuitbreiding rechts en
links en in elk geval rekenden ze op een
flinke aanwinst van Koloniaal, bezit. Enge-
en de tegenwoordige toestand der mensch
heid?
Die menschheid zucht onder de zonde.
Zq bedrijft ze, zQ drinkt ze in als water
en diezelfde zonde, dat weet ze, zal haar
verteren en verpletteren.
Zq wil onder die zonde uit
Helaas I zocht ze maar den rechten weg 1
Maar die zocht zfj niet.
En dat juist wil se niet.
Dat wil ook de Revolutie niet.
Ook het communisme, zooals het thans
aan de spits der Revolutie optreedt, wordt
gedreven door de zucht om onder de ge
volgen der zonde uit te bomen.
Het drgft naar de wereld-revolutie.
Doch om dan, als die geslaagd is, over
de gansche wereld de broederlgke liefde uit
te roepen, namelgk onder de arbeiders, de
eenigen die waariqk verdienen menschen te
zijn en nadat de andere klassen zgn afge
vallen en u tgestorven.
Of dit laatste gelukken zal, weet God,
wij weten 't niet.
Maar dll weten we wel, dat als het de
communisten gelukken mocht een nieuwe
maatschappq op aarde te vestigen, de zonde
daarin mee overgaan zal.
O, het hoort zoo prachtig I
'n Dichteres als mevr. Roland-Holst kan
van dat nieuwe leven een wegslepende be
schrijving geven
Maar de zonde schakelt zij uit.
Ais er, om dit eene te noemen, in die
nieuwe maatschappq niet genoeg geprodu
ceerd wordt, om allen te voeden, zelfs niet
al worden op z'n Russisch bataillons van den
arbeid gevormd, met 12-urigen werkdag en
de krijgswet achter den rug zullen
dan werbeiqk de gecommuniseerde volken
en groepen en personen als broeders deelen
en als broeders gebrek lijden voorzoover 't
noodlg is?
Ik voor mij zie beel andere dingen 1
Want de zonde viert hoogtq.
De zonde die de groote meerderheid niet
zoeken doet de .dingen die Boven zQn",
zoodat zq zelfs met een sobere bete van
God zou kunnen vroolfjk zfja, de zonde
die ze uitdrflft om haar deel in dit leven te
zoekenruim en overvloedig. En het volk,
de groep, de man die zgn .deel" niet krq-
gen kan, zal zich haasten het te nemen,
onverschillig van wien, want het leven is
kort en daarna is er niets
Een booze tqd, ik stem het toe.
Toont wie zich naar Christus noemt, het
te beseffen?
Laat men dan, voor alle dingen, zich toch
los toonen van de schatten dezer aarde,
want Indien ooit, dan kan men in dezen tijd
leeren, hoe vergankeiqk die zqn. En laat de
wereld het zien mogen, dat de schat des
christens voor hem in de hemelen bewaard
wordt en dat daarheen zffn hart ook uitgaat.
UITKIJK.
Verhuringeninschrijving naar de beneficie
van de navolgende Bouwlanden gelegen te
Sommeladijk, in polder .Oudeland" en uit
banend aan den Poppendamschenweg en
Kleiburgerweg
1 2,42,80 H.A. (5 Gem. 298 R. S.M.) kad.
Sectie C No 690, 746 en 780, toebehoorend
aan den heer W. Trouw te Piershil.
2. 2,64,80 H.A. (6 Gem. 161 R.S.M.)bad.
Sectie C No 779, toebehoorend aan den heer
G. v. d. Sluys te Sommelsdijk.
3. 2,81,20 H.A. (6 Gem. 282 R. S. M.) kad.
Sectie C No 744 en 778, toebehoorend aan
den heer Adrs. Rosmolen te Oud-Beierland.
Alle thans in huur bq den heer L. Nelllsse
Breeder omschreven bq biljetten.
De verhuring geschiedt voor 10 jaren, in
gaande blootschoof 1920, tegen een jaariqk-
sche huursom van f 50 per 0,40,51 H.A.
(SommelsdQksch gemet).
Inlichtingen te bekomen en inschrqvlngs-
blljetten uiteriffk 3 April 1920 in te leveren
ten kantore van Notaris VAN DER SLUYS
Vrqdag 2 April 1920 n.m. 2 uur verkooping
van een partij schaarhout nabij de Ned.
Hcrv. Kerk te Middelharais om contant geld,
ten verzoeke van de Gem. Middelbands.
Notaris VAN BUUREN.
Zaterdag 3 April 's avonds 7 uur te Oud
dorp in het Logement van Akershoek, ver
huring bq iuschrqving voor het seizoen 1920
van een perceel land genaamd den Helmblok
te Ouddorp, in perceelen ten groote van
18.37 aren is 120 R. V. ML, vrqe cultuur, ten
verzoeke van den heer K. v. d. Wende Wz.
Notaris VAN DEN BERG.
Zaterdag 3 April bq inzet cn Zaterdag 10
April bq afslag, telkens des avonds 6 uur
te Ouddorp tu het Logement van Akershoek,
van een huis met schuur, Varkenshok tuin
en boomgaard te Ouddorp, aan den Oude-
landsche Langeweg, groote 24 65 aren 161
R. V. M. De gebouwen zijn uiteriqk op
den 15 Mei 1920 en overigens in bet perceel
dadeiqk In eigen gebruik te aanvaarden. Ten
verzoeke van Eeuwit van der Wende Kz.
Notaris VAN DEN BERG,
Zaterdag 3 April inzet en Zaterdag 10 April
afslag, telkens des avonds 6 uur te Ouddorp
in het logement van Akershoek van
a. Ten verzoeke van de Erven Dirk van
der Wende.
Een huis met schuur, erf en boomgaard te
Ouddorp aan den Dorpsweg, kadastraal be
kend Sectie E not*. 1120 en 1121, samen groot
15 aren 10 centlaren of 102 Roeden V. M.,
dadelijk te aanvaarden en een perceel bouw
land genaamd .Het Heq" te Ouddorp in den
polder het Oudeland, aan den Oudelandschen
Langeweg, kadaster Sectie E no. 775 groot
1,16,30 H A. of 2 G. 160 R. V. M„ gedeelte-
ïqk dadelijk te aanvaarden en gedeeltelijk
verhuurd tot 25 December 1923, in 3 koopen
en in combinatiën.
b. Ten verzoeke van Mejuffrouw Niesje
Breen D.dochter 0,52,75 H.A. of 1 G, 45 R.
'"y<\
li
m'
j- u
i 1
li
BR
BW