Zaterdag 8 April 1920. 85"u Jaargang 2586. ioosisdijk SR voor de Zuidhollandsclie en Zeeuwsche Eilanden Eerste Blad. 1 )orlog zaad ad Antirevolutionair 'HF Orgaan DAM. \PE, IN HOC SIGNO VINCES w. T. Or. Uurwerken, Goud en Zilver. I I handel at 73 ges en DELUBM a rksl&ad, rsclieiitijï 3S7 roeftuin ÜVRk Velde Zeugen IJK. BOEKHOVEN Zonen, Paschen sn de Bolsjewiek. OP DEN UITKIJK. INGEZONDEN MEDEDEEIINBEN. Horlogemaker, 23 Boschlaan 23, boÖ&Sio, R'dam, VERKOOPINGEff. I Ti5-. tARDEN en ;e Veeverz. gt premie gent 17278 eparatenr. voor het en van GAS- EN, n als dat ik korting te end solied 10 MEI. elend, hoenhandel, RKSLAND. EBODEN ers kiemkraeht n KOOLE ter dekking, v. d. WERF s Melis sant, CE KOOP 17756 re gelezen ijn, dat onze LFlA"steeds vermenging d geperste iver totaal n een on- teerbaarheid Iden smaak, elk voeder- i berekenin- AUWERDA i der Eiwit- re en onder- dbouwproef- Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Opstanding of Opstandigheid, zoo is de tegenstellingonpeilbaar diep, on metelijk hoog, gruwzaam in 't aan schouwen, pijnlijk in 't overdenken. Qodmenach, menschenzoon tegenover demon en menschenslachter. Heerlijk- beid der verlossing tegenover gruwelen der verwoesting, 't Graf ontvlieden te aover graven delven of ze schenden kea keten, die ontzegeld werd tegen over kettingen, die worden gesmeed en en gespannen; èn om de lichamen der gepijnigden gewrongen. Hemel tegen over hel; genade tegenover haat en tergenden bloeddorst en tyrannie. Jawat is toch de mensch, dat Gij zijnor nog wilt gedenken. Maar hoe ontaard 't schepsel zich ook in opstan digheid en rebellie moge openbaren er is een Opstanding geweest om eenmaal de opstandigheid te ver morzelen. Sla ze voer mijn voeten dood, die niet wilden, dat ik koning over hen zij Jezus opstanding voor de uitverko renen én voor de wereld; beide nuttig, maar voor beide verschillend. Voor de vj^verkorenen heeft Hij den dood orer- Vnuen, en is 't sterven geen betaling voor hunne zonden, maar een afster ving der zonden en een doorgang tot het eeuwige leven, waarop zij na de opstanding recht hadden door Zijn zoen verdiensten. Voor de uitverkorenen heeft Hij den dood overwonnen opdat zij door Zijn kracht opgewekt konden worden tot een nieuw leven, dat vau nu voortaan zijn bron en oorsprong vond, niet nit de belofte, maar uit den vleesch geworden altijd biddenden Hoo- gepriester, ingegaan in 't binnenste hei ligdom, die de gebeden om dooding der zondige begeerten hioren en ze op zijn tijd en op zijn wijze vervullen zou maar in elk geval zoo, dat de oude mensch afstierf eu de nieuwe opbloeide, door 't geloof (dat nit 't gehoor is door 't Woord), in den opgestaaen Heiland. Ja, levensvernieuwing op Aarde, en nooit weer sterven maar nieuw blijven en volmaakt zijn in der eeuwigheid. Als engelen Gods, omdat Christus opstanding niet een tijdelijke was, om daarna weer als Lazarus in 't graf ten tweede male neer te zinken, maar omdat ze een opstanding wae, die nimmer herhaald kon werden na een dood, die nimmer meer kon plaats hebben, en waardoor due een eeuwige gebedsverhooring bij een altijd aanvaarde dankzegging vrucht kon dragen. Zoo is 't Paschen voor de uitverko renen Maar voor de wereld is ze iets an ders. Is ze een waarschuwing, een aan maning, een smeekbede uit 't graf, of ze toch in Hem gelooven wil, die óók voor haar 't verlossende woord gespro ken heeft n.l. dat zij zuchteresse in barensnood, zonde doende ed onder die straffen der zonde bloedende in eigen hart, in den familiekring, in de geslach ten en in de volken, desniettemin uit den nood en angst der benauwende feiten en tijden bidden leert, al ware 't maar met een„O, God, wat moet er toch van zoo'n wereld, waaraan ik ook mee doe, terecht komen!" Christus opstanding is voor de we reld niet tevergeefs geweest. Niet al leen, dat door den Christ-geloovige op die wereld wordt ingewerkt om haar als rem tegen te werkendeor haar aan de Algemeene Genade te herinne ren, die zooveel kwaads in den kiem doet stikken en zooveel schreeuwende zonden nog bedekt met barmhartigheid en mededoogen; maar al is de Christ- geloovige, de wedergeboorne, de rem der wereld, toch zelfs zonder zijn in werken op die wereld ten goede zou Christns opstanding beteekenis hebben want daardoor is der wereld 't motief ontnomen om voort te gaan op 't heil loos pad naar den afgrond. Zij heeft geen voorwendsel meer voor haar kwaad dat haar geen genade zou bewezen kunnen worden Ook om de wereld te reddenom haar vloek weg te nemen om weer zegen over haar nit te gieten daarvooi stond Christus opmaar dan moet ze in Hem gaan gelooven. Zonder Geloof is 't onmogelijk Gode te beha gen. En zoo niet; dan zal de Opstan ding der wereld tot een dubbelen val zijn Opgestaan is de Bolsjewiek. Maar wij zijn allemaal Bolsjewieken, hatelijk en elkander hatende, vol van doodelijk venijn, wie zal 't keeren? Die Bolsje wiek zijn wij, zijt gij. Maar de uiterlijke vorm is bij ons mooier. Wij zijn gever niste Bolsjewieken en heudeu zoo niet van die brute opstandigheid, die de lan den plat loopt, steden verbrandt, eer bare vrouwen schoffeert en mekaar voor 't machinegeweer plaats. Wij, brave menschen, zouden nooit in Wezel de poorten rammeien of in Rijnland de werkstakingen forceeren en 't Rijksge zag vertrappen daar zijn wj te «verstandig», te «bedaard»,te «ontwik keld'' voor maar ja, die Barbaren daar, die Revolutiekraaiers die opstan delingen, en muiters en schoeljes en bandieten Oh! wat zijn wjj braaf en eij zoo slechtDochken u zelf. Opstandeling in dien torna s Adam niet. Was Kain niet. Was Lamech niet. Was Kajafas niet. Was Paulus niet, Neen, niet in dien vorm, maar in weten één met alle bolsjewieken. Alle zonde is opstandigheid. Maar opstanding is vergeving van muiterij te gen God en onzen naaste. Op Pasohen 1920 ligt de bolsjewiek met sabels en kanonnen voor de poort van Nederland. Op Paschen 1920 ligt de bolsjewiek zonder sabel en kanon voor de poort van ons hart, is er reeds in! Maar daarvoor ook de opstanding 1 Om den opstandeling onder welken naam en vorm ook te waarschuwen: Bedenk toch wat tot uwen vrede dient". Paschen 1920 staat in t teeken van opstand in Ëuropa, onrust onder de volkeren, wrevel tusschen de natiën, 't Is wel ontzettend, dat de Russische bolsjewiek in dubbele mate de wereld doet ontstellen. Maar in 't oosten, waar de gruwelen gebeuren staat de opge stane Heiland toch ook nu nog wee nend over de menschenkinderen als over Jeruzalem eertijds, met dat teedere, aanlokkende woord: ,.hoe menigmaal heb ik uwe kinderen willen bijeenver gaderen gelijkerwijs een hen haar kie kens bijeen vergadert onder de vleuge len, en gij lieden hebt niet gewild." Zoo is de barmhartigheid. En de rechtvaardigheid spreekt in toornZie, uw huis wordt u woest ge laten. BEN GOED ADRES REPARATIËN AAN: Zq ban er alléén onder uitkomen, als sQ zich onderwerpen wil aan Hem, die de straf Gods tegen de sonde der wereld gedragen heeft. ili f u II lil f||| )el- ea Peren- Bessen, Fram eesters, Rosea vak behoort. voor aanleg linen. AGENTEN. aanbevolen. ?FLAKKEE te is op eiken lenden ORA- wenscht geeft en, dlemoch- 17461 INIS. titer. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAQ en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent by vooruitbetaling. BUITENLAND bq vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDUK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 15 Cent per regel, RECLAMES 30 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DIENSTAANVRAQEN en DIENSTAANBIEDINGEN 75 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zfj beslaan. AdvcrtcntiBn worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. hunne sprake aldaar verwarren, opdat een iegel|k de sprake zijns naasten niet hoore"! Gel^k dan ook is geschied. Met de eenheid van bedoelen en de eens gezindheid van handelen was het gedaan. Twist en tweedracht schoten welig op. Ze vergrimden tegen elkaar. Het werk zelf moest worden stop gezet en: .Alzoo verstrooide ze de Heere vandaar over de gansche aarde." De eenheid van 't menschelijk geslacht was wég. Ze .verstonden' elkaar niet meer. 't Waren volken, natiln en tongen gewor den, die zich nog gedurig verder versplits- ten, en 't duurde niet lang of de oorlog was een bekend verschQnsel geworden op deze aarde: wel was er plaats genoeg en trokken voortdurend de zwakkere stammen weg voor 't aangezicht der sterkere, maar zoodra ook eenige stam of volksgroep zich op een be geerlijke plaats had nedergezet, wekte dit den naijver van anderen en str|d was er maar al te vaak het gevolg van. „Babel" noemde men die plaats. En nog spreekt men over een'„Babel van verwarring." Die verwarring is vrucht der zonde. Het Bgbelsche verhaal legt dat verband zeer duidelijk. Zonder 's menschen zonde, zou er met alien eerbied gezegd voor God geen reden geweest z|u om neder te komen, de spraak te verwarren en daarmee de scheiding tus schen volk en volk in beginsel door te setten. 't Laat zich zeer wel denken, dat de ver breiding van het menschelijk geslacht over de aarde had plaats gehad, zonder dat de eenheid en saamhoorigheid waren zoek ge raakt. De zonde echter maakte dit onmogelijk. Over die spraakverwarring en volkeren- splitsing hebben de godvruchtige uitleggers heel wat geschreven. 'kHerinner me o. m. déze gedachte: De Heere God had het voornemen, om zich op deze aarde een eigen volk te for- meeren, binnen welks nationale grenzen voorshands de heilsbelofte besloten blflven zouhet volk dat uit Abraham, Izak en Jakob voortkomen zou. Voor dat volk moest plaats gemaakt. Dat kón niet, zoolang de menschheid één bleef. Dan toch bestond er alle kans, dat die gansche menschheid, steeds verder wegzin kend in de zonde, zich aan Gods volk ver grijpen zou en dan zou Gods recht eischeu, dat het met die menschheid ging, als met Amalek, welks gedachtenis zou worden uit- gedelgd ónder den hemel. Dat du?, ontijdig als ik 't zoo eens even uitdrukken mag, aan 't bestaan >an het menschelijk geslacht «en einde zou komen. land wenschte zijn machtigen concurrent voorgoed als koloniale mogendheid uit te schakelen en wierp begeerige blikken op Mesopotamië en jal wat er verder op aarde voor 't grijpen liggen zou Frankrijk JaElzas-Lotharingen Ik zal niet ontkennen, dat het verlangen, om de twee verloren provinciën te herwinnen, een der minst weerzinwekkende motleven in den oorlog is geweest. Maar éér men Frankrijk uitzondert: Als pres. Wilson eens niet zijn krachtig veto had uitgesproken en als Lloyd George maarschalk Foch en den Tijger en pres. Polncaré eens naar hartelust nad laten toe- trappen en raak grijpen aan den Rijn nu I ieder wéét wel, dat het vredesverdrag er dan nog heel anders zcu hebben uitgezien,! Elzas-Lotharingen was onderdeel geworden, Eenmaal overwinnaar zflnde, was ook Frankrijk er, op uit om te halen, wat het kr|gen kon, zoo aan den RJ|n als bij de ver deeling der Turksche erfenis. Het was alles één pot nat. En pas Is de oorlog achter den rug Of het begint weer opnieuw Elk oogenblik moeten de Fransche en En- gel8Che ministers over 't Kanaal heen en weer wippen, om het met elkander niet al te zeer oneens te raken; Italië en Groot- Servië zoeken nog altijd naar een oplossing, waarbij ze elk hun zin krijgen, inzake de kwestie der Adriatlsche zee; Amerika heeft juist het grootste oorlogschip van stapel zien loopen en kijkt grimmig In de richting van Japan, dat alvast op een nóg grooter zint Niets vergeten is niets geleerd t Dat is de vloek der zonde. Niet van de volkensplltsing op zichzelf God, die de aarde schiep en de menschen in 't aanzQn roept, heeft gemaakt, dat er voor allen plaats is. Ook nuroyaal en ruim I Als de volkeren de wapens neerlegden Als ze zich aan 't werk der vrede gaven Als ze met elkander, waartoe God hen toch roept, als broeders wilden verkeeren, wat zouden ze van deze aarde en hare vol heid niet kunnen maken I Maar de zonde houdt dit alles tegen. De Kaïas-gedachre overheerscht .Ben ik mijns broeders hoeder?" En die gedachte beheerscht niet slechts de verhouding van volk tot volk, maar ook binnen de nationale grenzen de verhouding van groep tot groep, van persoon tot persoon. De 20e eeuw vond een mooi woord uit Altruïsme. Ik kan 't maar moeilijk vertalen. .Naastenliefde" is nog niet dat Het duidt op een waardeering, hulpvaar digheid, onderlinge genegenheid, die allen omvat: de gansche wereld een volk van broederen, eilieve is ooit bitterder tegen stelling gezien, dan tusschen dit woord 30 cent per regel. Nadruk varbodta. Men weet het van Babel'a torenbouw. En hoe de Heere, In QoddelIJke ironie nisprekende de taal der menschen, zelde «Kom aan, laat ona nedervaren, cn Iaat ons Nu echter kwam de groote splitsing. 't Bleef nu mogelijk, dat een bepaald volk of een groep van volken zóó geheel verzon- digd raakte of zich zóó aan het door God afgezonderde volk vergreep, dat het oordeel der verdelging niet uitblijven kón, maar dat oordeel kwam dan partiëel en raakte niet het menschelQk geslacht. Tot dusver deze uitlegging. Ik laat de geleerden daar verder over oor- deelen, maar er zitten toch gedachten in, die ik niet loslaten kan. De zonde heeft de eenheid verstoord. En groot en bitter is de ellende, die zq daardoor over het aardr|k en bet menscheiqk geslacht heeft gebracht I Zie het vooral ook in dézen tqd. De gansche wereldoorlog is niet anders geweest dan een uitbarsting van den haat, de afgunst en bittere vQandschap, die sinds vele jaren tusschen ^olk en volk was ge- kweekt. „Pro" of „contra", 't is hier él gel|k. Rutland's panslavlsten was het te doen om Konstantinopel en al wat se meer krggen konden. De Dultsche scherpslijpers droomden van gebiedsuitbreiding rechts en links en in elk geval rekenden ze op een flinke aanwinst van Koloniaal, bezit. Enge- en de tegenwoordige toestand der mensch heid? Die menschheid zucht onder de zonde. Zq bedrijft ze, zQ drinkt ze in als water en diezelfde zonde, dat weet ze, zal haar verteren en verpletteren. Zq wil onder die zonde uit Helaas I zocht ze maar den rechten weg 1 Maar die zocht zfj niet. En dat juist wil se niet. Dat wil ook de Revolutie niet. Ook het communisme, zooals het thans aan de spits der Revolutie optreedt, wordt gedreven door de zucht om onder de ge volgen der zonde uit te bomen. Het drgft naar de wereld-revolutie. Doch om dan, als die geslaagd is, over de gansche wereld de broederlgke liefde uit te roepen, namelgk onder de arbeiders, de eenigen die waariqk verdienen menschen te zijn en nadat de andere klassen zgn afge vallen en u tgestorven. Of dit laatste gelukken zal, weet God, wij weten 't niet. Maar dll weten we wel, dat als het de communisten gelukken mocht een nieuwe maatschappq op aarde te vestigen, de zonde daarin mee overgaan zal. O, het hoort zoo prachtig I 'n Dichteres als mevr. Roland-Holst kan van dat nieuwe leven een wegslepende be schrijving geven Maar de zonde schakelt zij uit. Ais er, om dit eene te noemen, in die nieuwe maatschappq niet genoeg geprodu ceerd wordt, om allen te voeden, zelfs niet al worden op z'n Russisch bataillons van den arbeid gevormd, met 12-urigen werkdag en de krijgswet achter den rug zullen dan werbeiqk de gecommuniseerde volken en groepen en personen als broeders deelen en als broeders gebrek lijden voorzoover 't noodlg is? Ik voor mij zie beel andere dingen 1 Want de zonde viert hoogtq. De zonde die de groote meerderheid niet zoeken doet de .dingen die Boven zQn", zoodat zq zelfs met een sobere bete van God zou kunnen vroolfjk zfja, de zonde die ze uitdrflft om haar deel in dit leven te zoekenruim en overvloedig. En het volk, de groep, de man die zgn .deel" niet krq- gen kan, zal zich haasten het te nemen, onverschillig van wien, want het leven is kort en daarna is er niets Een booze tqd, ik stem het toe. Toont wie zich naar Christus noemt, het te beseffen? Laat men dan, voor alle dingen, zich toch los toonen van de schatten dezer aarde, want Indien ooit, dan kan men in dezen tijd leeren, hoe vergankeiqk die zqn. En laat de wereld het zien mogen, dat de schat des christens voor hem in de hemelen bewaard wordt en dat daarheen zffn hart ook uitgaat. UITKIJK. Verhuringeninschrijving naar de beneficie van de navolgende Bouwlanden gelegen te Sommeladijk, in polder .Oudeland" en uit banend aan den Poppendamschenweg en Kleiburgerweg 1 2,42,80 H.A. (5 Gem. 298 R. S.M.) kad. Sectie C No 690, 746 en 780, toebehoorend aan den heer W. Trouw te Piershil. 2. 2,64,80 H.A. (6 Gem. 161 R.S.M.)bad. Sectie C No 779, toebehoorend aan den heer G. v. d. Sluys te Sommelsdijk. 3. 2,81,20 H.A. (6 Gem. 282 R. S. M.) kad. Sectie C No 744 en 778, toebehoorend aan den heer Adrs. Rosmolen te Oud-Beierland. Alle thans in huur bq den heer L. Nelllsse Breeder omschreven bq biljetten. De verhuring geschiedt voor 10 jaren, in gaande blootschoof 1920, tegen een jaariqk- sche huursom van f 50 per 0,40,51 H.A. (SommelsdQksch gemet). Inlichtingen te bekomen en inschrqvlngs- blljetten uiteriffk 3 April 1920 in te leveren ten kantore van Notaris VAN DER SLUYS Vrqdag 2 April 1920 n.m. 2 uur verkooping van een partij schaarhout nabij de Ned. Hcrv. Kerk te Middelharais om contant geld, ten verzoeke van de Gem. Middelbands. Notaris VAN BUUREN. Zaterdag 3 April 's avonds 7 uur te Oud dorp in het Logement van Akershoek, ver huring bq iuschrqving voor het seizoen 1920 van een perceel land genaamd den Helmblok te Ouddorp, in perceelen ten groote van 18.37 aren is 120 R. V. ML, vrqe cultuur, ten verzoeke van den heer K. v. d. Wende Wz. Notaris VAN DEN BERG. Zaterdag 3 April bq inzet cn Zaterdag 10 April bq afslag, telkens des avonds 6 uur te Ouddorp tu het Logement van Akershoek, van een huis met schuur, Varkenshok tuin en boomgaard te Ouddorp, aan den Oude- landsche Langeweg, groote 24 65 aren 161 R. V. M. De gebouwen zijn uiteriqk op den 15 Mei 1920 en overigens in bet perceel dadeiqk In eigen gebruik te aanvaarden. Ten verzoeke van Eeuwit van der Wende Kz. Notaris VAN DEN BERG, Zaterdag 3 April inzet en Zaterdag 10 April afslag, telkens des avonds 6 uur te Ouddorp in het logement van Akershoek van a. Ten verzoeke van de Erven Dirk van der Wende. Een huis met schuur, erf en boomgaard te Ouddorp aan den Dorpsweg, kadastraal be kend Sectie E not*. 1120 en 1121, samen groot 15 aren 10 centlaren of 102 Roeden V. M., dadelijk te aanvaarden en een perceel bouw land genaamd .Het Heq" te Ouddorp in den polder het Oudeland, aan den Oudelandschen Langeweg, kadaster Sectie E no. 775 groot 1,16,30 H A. of 2 G. 160 R. V. M„ gedeelte- ïqk dadelijk te aanvaarden en gedeeltelijk verhuurd tot 25 December 1923, in 3 koopen en in combinatiën. b. Ten verzoeke van Mejuffrouw Niesje Breen D.dochter 0,52,75 H.A. of 1 G, 45 R. '"y<\ li m' j- u i 1 li BR BW

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1