Zaterdag 21 Februari 1920
Eerste Blad.
Antirevolutionair iSf Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
T. Gk SZJSIHOSST
Marken go Franken
g**" Jaargang N*. 2574
veer de Knidhellandsehe en Zeenwuche Eilanden.
Geen eenheid mogelijk
onder de arbeiders.
INGEZONDEN MEDEDEEÜNGEN.
Horlogemaker, 23 Boschlaan 23, Bt&S£k>, R'dam,
Wisselkantoor „CE BEURS"
OP DEN UITKIJK.
W. BOEKHOVEN Zonen,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers
Mr. Marchant schreef Zaterdag 31
Jan. in De Vrijz. Dem, deze belangrij
ke woorden:
Eenheid van de geheele arbeiders
klasse is een droombeeld, omdat het
belang niet eenheid kan scheppen
die het verschil van geest overheerscht
Het is de geestesgesteldheid, die het
inzicht bepaalt in het belang en in
de methode om dit belang te bevor
deren. De praktijk van de laatste
jaren heeft deze verschillen duidelij
ker dan vroeger geopenbaard en de
onmogelijkheid aangetoond om daar
tegenover een struisvogelpolitiek te
volgen.
Zeer zeker, de schrijver heeft volgens
het verband het oog op radicale revo
lutiemannen en reformisten, waartus-
schen een klove bestaat grooter dan
tusschen reformisten en democraten, en
in die verschillende geestesgesteldheid
tusschen revolutieman en reformist, ligt
het verschil in belaag en in methode
tot maatschappijverbetering.
Mïi Marchant werkt die gedachte in
zijn artikel niet mi. hij legt ze neer
ter medititie» En ze is waar. Ze is
zelfs van veel verder strekking dan
daar staat. De geestesgesteldheid maakt
niet alleen een eigen baan voor revo
lutionairen en reformisten maar ook
een eigen baan voor de reformistenen
democraten onderling. De democraten,
om nu de reformisten onder de .Socia
listen eens los te laten, hebben ook
niet dezelfde geestesgesteldheid en hun
inzicht in het belaDg der maatschap
pij en de werkmethode om die Maat
schappij anders en heter te krijgen,
meer gelukkig te maken voor allen, is
daarom niet dezelfde en kan niet de
zelfde zijn.
Nooit zal er eenheid onder de „ar
beiders zijn, nooit onder de xlemoera-
ten«, omdat de een fundamenteele waar
heden aanvaardt, die de ander ver
werpt.
De eene democraat ziet alle leven in
het aangezicht der eere Gods, der eeuwig
heid en der zonde, der genade door 't
bloed van Christus op Golgotha. De
andere erkent die factoren niet.
De eene democraat ziet geen afdoend
herstel der Maatschappij dan onder
deze voorwaarde, dat elk burger bukt
voor zijn God en erkent het feit der
zonde, die allerlerlei mooie idealen al
zoo vaak kapot heeft geslagen, zooveel
mooie plannen heeft doen mislukken
en dagelijks invloed oefent op 't weg
kwijnen van levensgeluk, dat bij vol
len disch nog vaak zoo pover, en bij
weelde nog menigmaal zoo hijster klein
is.
De Christen-Democraat vraagt eerst:
Waar ligt de iron der maatschappelij
ke ellende? Antwoord: in de zonde.
Waren er geen zonden, er waren geen
wonden. En zijn tweede vraag is:Hoe
ss die bron te stoppen Antwoord
door Christus alleen. En dan is zijn
conclusie: Wilt ge de maatschappij
hervormen, hervorm dus eerst den
mensch, de menschheid, door haar het
bewustzijn te schenken dat zoolang de
sonde heerscht en door Christus geen
ommekeer in de harten is bewerkt, alle
werk der Maatschappijhervormers maar
lapwerk is. Ze kunnen dan wel een
wonde aan de maag genezen, maar een
ander vuil breekt op een andere plaats
weer uit.
Wat is een gelukkige Maatschappij,
waarom 't toch maar alleenlijk gaat.
Een democratische Een conservatieve
Een socialistische? Een communisti
sche? Een bolsjewieksche Wat is
een gelukkige Maatschappij en een
gelukkig gezin, en een gelukkige man
of vrouw? Waar volop «brood* is
maar opstand tegen God en zijn Kerk
Vleesch en wijn èn toch onvrede in
't hart?
Maar de Heilige Schrift èn de praktijk
leert ons, dat daar pas innerlijk geluk
is, en tevredenheid, waar er vei zoening
met God heeft plaats gehad, en waar
alle leven als d,e Zonnebloem, den loop
volgt der Zonne der Gerechtigheid.
We houden geen preek in een po
litiek artikel, maar we schetsen het
verschil in «geestesgesteldheid*, die het
inzicht* bepaalt in 't „belang" des
volks en die de methode* vaststelt
om dat „belang" te bevorderen, En
daaromGods Woord hoogde Kerk
hoogde Christelijke school, als voor
portaal, naast 't Christelijk gezin, der
toekomstige zonen onzes Vaderlands,
hoogWeg met alle Neutraliteit bij de
opvoedÏDg onzer kinderen en der rijpere
jeugd, 'i Gaat om positievé kennis
ongep ellende, verlossing en dankbaar
heid.
Maar kerken en scholen christelijk,
opdat ze rusten 't fundament der
Apostelen en Profeten, d,i, rekenen met
den zondaar, die zooveel goeds bederft,
zooveel kwaads aansticht, zooveel on-
heils brouwt, zooveel geluk poogt te
vergiftigen.
Uit de verschillende geestes gesteld
heid vloeit ook voort hst belang des
volks om den klassenstrijd te beteuge
len, en vloeit voort de methode om
langs geleidelijken weg de Maatschappij
te reformeeren, en stuksgewijs het
Kapitalisme als bruutste vorm der
zelfzucht te ondermijnen.
Uit die verschillende geestesgesteld
heid vloeit voort 't versehil tusschen
de politieke partijen, tusschen moderne
en christelijke vakorganisatie, tusschen
religieuse en onreligieuse stroomingen
in de kringen des volks, tusschen de
tweëerlei beschouwing van Gezin en
Maatschappij en Staat en publiek leven,
Of dan in do pradische politiek, daar,
in Raad, in Staten, in Kamer, aan de
Groene Tafel, die verschillende geestes
gesteldheid der menschen wel genoeg
uitkomt? Of dan diezelfde geestesge
steldheid van „broeders'' en «partijge-
nooten* nochtans niet leidt of geleid
heeft tot toch afwijkende inzichten in
«belang* en «methode* Of een Chris-
tew-democraat èn een Christen conser
vatief èn een Christen-socialist dan
't zelfde belang zoeken der Maatschap
pij, en dezelfde methode volgen?
Geenszins.
De belangen en de methoden ver
schillen, hoewel ze allen „Christen"
zijn.
S Dus geeft dezelfde gelijkheid geen
waarborg voor gelijke daden en gelijke
stemmingen en ziet ge een Vrijzinnige
stemmen dis de Christen en de Chris
tenen soms onderling hopeloos verdeeld
in >voor< of «tegen» bij een zeker be
lang, methode, wetsvoorstel, amende
ment, rapport enz. enz.
Dus is de antithese* als politieke
leuze door en door valsch en onoprecht
en onpractiseh?
Geenszins.
Die politieke en maatschappelijke
overeenstemming, als Christenen met
niet-Christenen krek eender stemmen;
als Christen bij niet-Cbristenen te gast
gaat in hun Vakorganisatie, als Chris
tenouders hun kinderen aan de neutrale
opvoeding wagen zoogoed als niet-Chris
tenen, is dit het gevolg niet van de
zelfde geestesgesteldheid maar van een
principieel verschil van inzicht; of van
een gebrek aan inzicht, of van practi-
tische overwegingen, die^het hart op
den duur verkillen.
Het Christenzijn wordt daar aan an
dere belangen opgeofferd,
't Christendom geeft practisch helaas
geen waarborg voor eenheid, net zoo
min als eenige democratie* als eenig
♦socialisme», want ook daar is verdeeld
heid bij dezelfde geestesgesteldheid
maar wel is 't Christenzijn een waar
borg om zijn practische daden aa^ 6en
toetsteen te meten p,l. d* Uilige Schrift,
v, 0 in dezelfde, maar niet
'resultaat der toetsing, want ook
hier speelt de Rede een rol, en 't Ge
loof en de kracht dat Gebeds, de ver
houding tot God.
En hoe inniger verhouding tot God,
des te meer inzicht komteer in «belang*
en „methode" en des te meer rust de
vraag in 't hart: „Wat wilt Gij, o
God, dat ik doen zal*. Maar wat voor
tijd beleven we thans Minder eenheid
omdat die vraag schaarsch is,
Mooie KLOKJES met WEKKER f 6,50. WEKKERS f 4.25.
Alles prima KOPERWERK. Bijzondere gelegenheid,
Haast U!
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent big vooruitbetaling,
BUITENLAND bi] vooruitbetaling f 5.50 per jaar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS;
SOMMELSDIjK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
BOEKA^^Sb^°cS'p"?'iefCL'>MES C"'
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- VPifnAQMopQ^2^ y^an'
Is het bij de mannen der Rede niet
precies eender? Hun geestesgesteldheid
is van de Openbaring af, naar de Rede
toeen toch ook bij hen
zooveel hoofden, zooveel zinnen, En
toch is de Rede hun banier.
De onthullingen.
De Bladen vermeiden alle sensationeel
nieuws Verschillende Bolsjewieksche personen
hebben vergaderd en een program saamge-
steid en geldvoorraad uit Rusland ontvangen
om ook ia Nederland een krachtige propagan
da te voeren voor hun revolutionaire Inzich
ten en daden. De Stakingsbeweging moest
zich dan uitbreiden van uit Rotterdam en
Amsterdam over 't heele Land en dan zou
men pogen zfln slag te slaan. Van zelfheeft
deze nieuwstijdingindruk gemaakt op
Het Volk, t sociali8tisch-hoofdorgaan, en on
de socialistische stakers. Deze beweerden
dat de staking een loonstaking was, ofschoon
WmJE v<?Ik ook wei over .macht" en
„machtstrijd" tusschen bootwerkers en ree-
ders gelezen hebben. Maar aangenomen, dat
dit weer een .vergissing" waseen drukfout,
en dat .macht" loon moet beteeken, dan beb-
ben deze onthullingen toch ontnuchterend
gewerkt. Want 't blijkt nu achteraf, dat de
revolutionairen als Wijnkoop en diens helpers
de Transportstaking werbelflk de bedoe
ling hadden om die staking als een middel
te gebruiken om, zonder Troelstrasche ver-
in»i«4gDn dLm,acht',i" militie cn POütle, de
Sovjet Republiek ook hier uit te werpen.
Maar dan moest 't een algemeene staking
wordenin allerlei vakkenzoo was de toe
leg van Wijnkoop.
lomT'.KF' RuStere-Mees had albalfFebr.
1919 geld binnengesmokkeld nl. een diaman
ten kruis, een parelsnoer, één groote en een
kleine diamant. Ze had dat opgedragen aan
dr. Herman Gorter te Bussum. Er waren dus
reeds, b? andere gelden uit Rusland, eenige
millioenen ontvangen om de omwenteling
nnantieel te steunen. Om ook de stakers te
steunen.
Treurige onthullingen, voorwaar!
En de Transport3taking is er reeds mee
veroordeeld én geknakt.
Dat't nu niet betert tusschen Soclaal-De-
T° .ritlen syndicaHsten is duidelijk. Of
Ta?,* over w9nkooD8 moedige
iwe et* Je. 20u 2eggen Hij wel
k2D3?.n verkeken! Maar de vak-
leiders doen of zij erg boosfrgn op Wgnkoop.
Troelstra en Wijnkoop.
ln^inklS °18 ï?or£el,en' dat Troelstra
dat hlm*? im 0f 2I,n eigen verbSt,
dat hem t wild ontloopen Is, en dat WflnkooD
nugeen ef* kan lachen. omdat hij
- Xan Daad naast zich gekregen
Su eén* nvl6 'n 00a,s h5, met een Januskop,
nu eens over Democratie en dan weer over
Hn«n«Ji\pra.,atl Neen' w8nkoop zegt in goed
verstaat: .Ik wil
der mi»,®™ i Troelstra, een man zon-
,fJh S5? 8 aat'J?u werkelijk een kerel naast
en Ruïterfen r met z,n k0fn"iten Gorter
rechtaan nn J5?uman1 en Sneevliet enz.
reentaau op t doel aanstuurt.
Troelstra Is een gevaarlijker personage
dan Winkoop, Troelstra loopt met een slag
om den arm. Heeft ze achter zgn ellebogen.
Wil vandaag orde, maar morgen de revolutie.
Spreekt van .den weg van ontwikkeling",
maar voegt er altijd ophitsend bi], .dat 't
nog anders kan."
Wijnkooo is zoo niet. Hg zegt: .Ik ben
anarchist, Bolsjewiek", en als je anders over
me denkt, ken je me nieten als een Bols
jewiek zal ik handelen.
Gevaarlijke vent, die Wijnkoop, maar in elk
geval eerlek. Gevaarlijke kerel, die Troelstra,
maar in elk geval oneerlijk, slangachtig, on
vertrouwbaar in de hoogste mate.
Geen wonder, dat onder de Sociaal-Demo
craten zooveel Wüjakooplanen hulzenze vin
den Winkoop oprechter dan Troelstra. En
elk mensch doet dat, die van onwaarheid en
schijn en halfheid gruwt.
Of dan Winkoop niet achter de grendels
moest? Gewis, maar Troelstra ook. Ze leg
gen 't beiden toe op de ontwrichting der
Staatsmachtenop gewelddadige ondermijning
van Kroon en Kerk j op omwerping der maat-
8chappe)pe instituten.
Maar Troelstra doet 't met een schijnheilig
gezicht, ên Wijnkoop gggt: .Hier ben ik, de
geweldhebber."
Wie der twee is nu de slechtste?
zei dat hun woord mi] genoeg was, wat bij
hen blijkbaar in goede aarde viel.
Ik zou spreken van den apostel Paulus.
't Was zóó aangekomen, ik had ergens
geschreven 'n een pennestrijd met een hunner
profeten, dat de apostel Paulus er heel wat
andere en betere idealen op nabield dan z$
en nu was overeengekomen, ik zou hun op
een cursusvergadering dan over Paulus en
zijn idealen nader inlichten, wijl ze eerlijk
genoeg waren om te erkennen dat ze van
dien man nooit hadden gehoord en het hun
te veel moeite was, om 't in een bijbel te
gaan navorschen.
En zoo stak ik dan van wal.
Eerst Seekende ik Paulus als een man van
veel talent. Iemand van groote kunde en be
gaafdheid, 'a diep denker, 'n veelomvattende
geest, die de toenmalige cultuur door en door
kénde en in alle wetenschap van dien tijd
wél ervaren was.
Had hg onder ons geleefd, hg zou aan
meer dan een universiteit voor een leerstoel
in aanmerking gekomen zijn en ook in zijn
tgd, had hij onder zijn volk een eereplaats
kunnen innemen, als hg gewild had. Hij had
ongetwijfeld een rgk huwelijk kunnen doen
en zou een leven hébben gehad, dat ook in
stoffelijk opzicht niets te wenschen overliet.
Ik moet zeggenze luisterden.
25 cent per regel.
ALVORENS teKOOPENofteVERKOOPEN.
Komt eerst onze LAATSTE en JUISTE no
teeringen zien.
Geldersche Kade 20, Rotterdam.
(Tegenover Plan C.) Telef. 3431
W Verzending door het geheele rijk.
Nadruk verboden,
Ja, het wks een zonderlinge droom I
Maar men weet: als de geest eenmaal in
't rijk der droomen is aangeland, dan staat
hl] voor niets, dan vormt hij de malste con-
binatiesdan maakt hg de dolste sprongen
dan ziet men de wereld van den onderkant,
zichzelf binnenst buiten, den naaste op zijn
kop enfinieder onzer heeft wel op dat
veld rondgezworven en elk droomer weet er
dus alles van.
In m|n droom dan stond ik op een podium.
Nu, dat is me meer gebeurd.
Maar 't gehoor, samengekomen om naar
mij te luisteren, was mij wéi vreemd.
Daar vóór me zat op stoelen, hing op
backen, leunde tegen tafels een uitgezochte
collectie van onze huidige socialisten, com
munisten, syndicalisten en wie er al meer
op uit zgn, om een nieuwe wereldorde in te
voeren.
In werkelijkheid zou ik me In dat gezel
schap als spreker dan, op een podium
niet op m'n gemak gevoeld hebben, want die
lieden plegen niet mak te zgn, als men hun
niet naar den mond praatIk moet al
tijd nog denken aan 't pak slaag, dat ze
indeitgd In Rotterdam bg een staking hun
leiders presenteerden.
En ik ben natuurlgk 'n tegenstander!
Maarin den droom staat men voor
niets en is men moedig als een jonge leeuw
Trouwens, er kwam iets bij.
Vóór ik begon waren een paar van hun
opperhoofden bij me gekomen en hadden me
op baudslag verzekerd, dat ze mg allen een
half uur lang met geduld aanbooren zouden.
Dewijl ik moest hun Interrupties kunnen ver
dragen, benevens de teekenen van goed- en
afkeuring, die ze met hand en voet, mond en
keel geven zouden, ze zaten niet in de
kerk
Alleenlijk zouden ze van m'n lijf afblijven.
Zoo noodig kon ik bet zwart op wit krijgen,
met de zegels van Troelstra en Wijnkoop
bekrachtigd maar ik hield mg groot en
Hier en daar glansde het oog.
„Er zgn nu eenmaal van die gelukvogels
in de wereld," dachten sommigen, dat kun
je op hun gezicht lezen. De een krggt van
alles en nog wat mee op dit wereldje en de
ander blgft zgn leven lang 'a tóbber.
Toen ging ik ze vertellen, dat die Paulus
met zgn schitterende gaven er niet aan dacht,
om een eervolle en winstgevende betrekking
te zoeken, maar dat hg, eerst ergens in een
provinciestad, zooveel werd als predikant.
Dat lokte direct het eerste gefluit uit.
Voor velen hunner is een predikant syno
niem met volksbedrieger, want tegenover
een enkele, die met Kerstmis het socialisme
predikt, staan er honderden, wier prediking
de sterkste dam is, welke tegen hun begin
selen kan worden opgeworpen, dat weten
zg ook wel.
't Woord „predikant" ai wekte weerzin.
,'n Opeter, 'n doeniet, 'n parasiet!
„Dan had ie in elk geval 'n heel wat mak
kelijker en prettiger leven, dan een arbeider
in onzen tgd 1"
Zoo werd er geroepen.
„Dat geloof ik niet", was mgn antwoord.
Ik had een testamentje hg me en zei, dat
ik ze zou laten hooren, hoe Paulus zelfs de
rekening zijns levens opmaakte
„Van de Joden heb Ik veertig slagen min
een, vgf maal ontvangen; drie maal ben ik
met roeden gegeeseld geweest; eens ben ik
gesteenigd; driemaal heb ik schipbreuk ge
leden; een ganschen nacht en dag heb ik
in de diepte overgebracht
„Wat een pechvogel!" riep een spotter.
Maar anderen betroffen hem toch, zij
begrepen, dat deze Paulus dan toch In elk
geval een predikant geweest moet zgn, die
de menschen niet naar den mond praatte.
Toen verhaalde Ik hun, hoe hg door God
geroepen zgn zendingsreizen aanving, om het
Evangelie te vqgjondlgen.
Groote verbazing op vele gezichten.
Wat d&t was, snapten ze niet.
Alleen enkelen, die in hun jeugd op een
christelgke school waren geweest, keken na
denkend voor zich heen of lieten hun blik
ken onverschillig langs het plafond dwalen.
Ik moest het nader uitleggen.
„Hg werd zoo iets als een „vrggestelde",
om overal propaganda te gaan maken voor
het christendom", verduidelgkte ik de zaak
In hun eigen taal.
„Aha I" nu begrepen zg het.
„Maar zonder salaris!" zei ik. „En ook
zonder uitzicht op pensioenzonder dat zgn
rechtspositie geregeld werd, ja zelfs was
er niemand, die voor zgn reiskosten instond."
'n Golf van verbazing bewoog de schare,
„Hè? Wit? Praatjes, zoo iets bestaat
niet 1"
Ik legde hem uit, dat bet wèl bestond,