Zaterdag 21 Februari 1920 Eerste Blad. Antirevolutionair iSf Orgaan IN HOC SIGNO VINCES T. Gk SZJSIHOSST Marken go Franken g**" Jaargang N*. 2574 veer de Knidhellandsehe en Zeenwuche Eilanden. Geen eenheid mogelijk onder de arbeiders. INGEZONDEN MEDEDEEÜNGEN. Horlogemaker, 23 Boschlaan 23, Bt&S£k>, R'dam, Wisselkantoor „CE BEURS" OP DEN UITKIJK. W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers Mr. Marchant schreef Zaterdag 31 Jan. in De Vrijz. Dem, deze belangrij ke woorden: Eenheid van de geheele arbeiders klasse is een droombeeld, omdat het belang niet eenheid kan scheppen die het verschil van geest overheerscht Het is de geestesgesteldheid, die het inzicht bepaalt in het belang en in de methode om dit belang te bevor deren. De praktijk van de laatste jaren heeft deze verschillen duidelij ker dan vroeger geopenbaard en de onmogelijkheid aangetoond om daar tegenover een struisvogelpolitiek te volgen. Zeer zeker, de schrijver heeft volgens het verband het oog op radicale revo lutiemannen en reformisten, waartus- schen een klove bestaat grooter dan tusschen reformisten en democraten, en in die verschillende geestesgesteldheid tusschen revolutieman en reformist, ligt het verschil in belaag en in methode tot maatschappijverbetering. Mïi Marchant werkt die gedachte in zijn artikel niet mi. hij legt ze neer ter medititie» En ze is waar. Ze is zelfs van veel verder strekking dan daar staat. De geestesgesteldheid maakt niet alleen een eigen baan voor revo lutionairen en reformisten maar ook een eigen baan voor de reformistenen democraten onderling. De democraten, om nu de reformisten onder de .Socia listen eens los te laten, hebben ook niet dezelfde geestesgesteldheid en hun inzicht in het belaDg der maatschap pij en de werkmethode om die Maat schappij anders en heter te krijgen, meer gelukkig te maken voor allen, is daarom niet dezelfde en kan niet de zelfde zijn. Nooit zal er eenheid onder de „ar beiders zijn, nooit onder de xlemoera- ten«, omdat de een fundamenteele waar heden aanvaardt, die de ander ver werpt. De eene democraat ziet alle leven in het aangezicht der eere Gods, der eeuwig heid en der zonde, der genade door 't bloed van Christus op Golgotha. De andere erkent die factoren niet. De eene democraat ziet geen afdoend herstel der Maatschappij dan onder deze voorwaarde, dat elk burger bukt voor zijn God en erkent het feit der zonde, die allerlerlei mooie idealen al zoo vaak kapot heeft geslagen, zooveel mooie plannen heeft doen mislukken en dagelijks invloed oefent op 't weg kwijnen van levensgeluk, dat bij vol len disch nog vaak zoo pover, en bij weelde nog menigmaal zoo hijster klein is. De Christen-Democraat vraagt eerst: Waar ligt de iron der maatschappelij ke ellende? Antwoord: in de zonde. Waren er geen zonden, er waren geen wonden. En zijn tweede vraag is:Hoe ss die bron te stoppen Antwoord door Christus alleen. En dan is zijn conclusie: Wilt ge de maatschappij hervormen, hervorm dus eerst den mensch, de menschheid, door haar het bewustzijn te schenken dat zoolang de sonde heerscht en door Christus geen ommekeer in de harten is bewerkt, alle werk der Maatschappijhervormers maar lapwerk is. Ze kunnen dan wel een wonde aan de maag genezen, maar een ander vuil breekt op een andere plaats weer uit. Wat is een gelukkige Maatschappij, waarom 't toch maar alleenlijk gaat. Een democratische Een conservatieve Een socialistische? Een communisti sche? Een bolsjewieksche Wat is een gelukkige Maatschappij en een gelukkig gezin, en een gelukkige man of vrouw? Waar volop «brood* is maar opstand tegen God en zijn Kerk Vleesch en wijn èn toch onvrede in 't hart? Maar de Heilige Schrift èn de praktijk leert ons, dat daar pas innerlijk geluk is, en tevredenheid, waar er vei zoening met God heeft plaats gehad, en waar alle leven als d,e Zonnebloem, den loop volgt der Zonne der Gerechtigheid. We houden geen preek in een po litiek artikel, maar we schetsen het verschil in «geestesgesteldheid*, die het inzicht* bepaalt in 't „belang" des volks en die de methode* vaststelt om dat „belang" te bevorderen, En daaromGods Woord hoogde Kerk hoogde Christelijke school, als voor portaal, naast 't Christelijk gezin, der toekomstige zonen onzes Vaderlands, hoogWeg met alle Neutraliteit bij de opvoedÏDg onzer kinderen en der rijpere jeugd, 'i Gaat om positievé kennis ongep ellende, verlossing en dankbaar heid. Maar kerken en scholen christelijk, opdat ze rusten 't fundament der Apostelen en Profeten, d,i, rekenen met den zondaar, die zooveel goeds bederft, zooveel kwaads aansticht, zooveel on- heils brouwt, zooveel geluk poogt te vergiftigen. Uit de verschillende geestes gesteld heid vloeit ook voort hst belang des volks om den klassenstrijd te beteuge len, en vloeit voort de methode om langs geleidelijken weg de Maatschappij te reformeeren, en stuksgewijs het Kapitalisme als bruutste vorm der zelfzucht te ondermijnen. Uit die verschillende geestesgesteld heid vloeit voort 't versehil tusschen de politieke partijen, tusschen moderne en christelijke vakorganisatie, tusschen religieuse en onreligieuse stroomingen in de kringen des volks, tusschen de tweëerlei beschouwing van Gezin en Maatschappij en Staat en publiek leven, Of dan in do pradische politiek, daar, in Raad, in Staten, in Kamer, aan de Groene Tafel, die verschillende geestes gesteldheid der menschen wel genoeg uitkomt? Of dan diezelfde geestesge steldheid van „broeders'' en «partijge- nooten* nochtans niet leidt of geleid heeft tot toch afwijkende inzichten in «belang* en «methode* Of een Chris- tew-democraat èn een Christen conser vatief èn een Christen-socialist dan 't zelfde belang zoeken der Maatschap pij, en dezelfde methode volgen? Geenszins. De belangen en de methoden ver schillen, hoewel ze allen „Christen" zijn. S Dus geeft dezelfde gelijkheid geen waarborg voor gelijke daden en gelijke stemmingen en ziet ge een Vrijzinnige stemmen dis de Christen en de Chris tenen soms onderling hopeloos verdeeld in >voor< of «tegen» bij een zeker be lang, methode, wetsvoorstel, amende ment, rapport enz. enz. Dus is de antithese* als politieke leuze door en door valsch en onoprecht en onpractiseh? Geenszins. Die politieke en maatschappelijke overeenstemming, als Christenen met niet-Christenen krek eender stemmen; als Christen bij niet-Cbristenen te gast gaat in hun Vakorganisatie, als Chris tenouders hun kinderen aan de neutrale opvoeding wagen zoogoed als niet-Chris tenen, is dit het gevolg niet van de zelfde geestesgesteldheid maar van een principieel verschil van inzicht; of van een gebrek aan inzicht, of van practi- tische overwegingen, die^het hart op den duur verkillen. Het Christenzijn wordt daar aan an dere belangen opgeofferd, 't Christendom geeft practisch helaas geen waarborg voor eenheid, net zoo min als eenige democratie* als eenig ♦socialisme», want ook daar is verdeeld heid bij dezelfde geestesgesteldheid maar wel is 't Christenzijn een waar borg om zijn practische daden aa^ 6en toetsteen te meten p,l. d* Uilige Schrift, v, 0 in dezelfde, maar niet 'resultaat der toetsing, want ook hier speelt de Rede een rol, en 't Ge loof en de kracht dat Gebeds, de ver houding tot God. En hoe inniger verhouding tot God, des te meer inzicht komteer in «belang* en „methode" en des te meer rust de vraag in 't hart: „Wat wilt Gij, o God, dat ik doen zal*. Maar wat voor tijd beleven we thans Minder eenheid omdat die vraag schaarsch is, Mooie KLOKJES met WEKKER f 6,50. WEKKERS f 4.25. Alles prima KOPERWERK. Bijzondere gelegenheid, Haast U! Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent big vooruitbetaling, BUITENLAND bi] vooruitbetaling f 5.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS; SOMMELSDIjK. Telefoon Intercommunaal No. 202. BOEKA^^Sb^°cS'p"?'iefCL'>MES C"' Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- VPifnAQMopQ^2^ y^an' Is het bij de mannen der Rede niet precies eender? Hun geestesgesteldheid is van de Openbaring af, naar de Rede toeen toch ook bij hen zooveel hoofden, zooveel zinnen, En toch is de Rede hun banier. De onthullingen. De Bladen vermeiden alle sensationeel nieuws Verschillende Bolsjewieksche personen hebben vergaderd en een program saamge- steid en geldvoorraad uit Rusland ontvangen om ook ia Nederland een krachtige propagan da te voeren voor hun revolutionaire Inzich ten en daden. De Stakingsbeweging moest zich dan uitbreiden van uit Rotterdam en Amsterdam over 't heele Land en dan zou men pogen zfln slag te slaan. Van zelfheeft deze nieuwstijdingindruk gemaakt op Het Volk, t sociali8tisch-hoofdorgaan, en on de socialistische stakers. Deze beweerden dat de staking een loonstaking was, ofschoon WmJE v<?Ik ook wei over .macht" en „machtstrijd" tusschen bootwerkers en ree- ders gelezen hebben. Maar aangenomen, dat dit weer een .vergissing" waseen drukfout, en dat .macht" loon moet beteeken, dan beb- ben deze onthullingen toch ontnuchterend gewerkt. Want 't blijkt nu achteraf, dat de revolutionairen als Wijnkoop en diens helpers de Transportstaking werbelflk de bedoe ling hadden om die staking als een middel te gebruiken om, zonder Troelstrasche ver- in»i«4gDn dLm,acht',i" militie cn POütle, de Sovjet Republiek ook hier uit te werpen. Maar dan moest 't een algemeene staking wordenin allerlei vakkenzoo was de toe leg van Wijnkoop. lomT'.KF' RuStere-Mees had albalfFebr. 1919 geld binnengesmokkeld nl. een diaman ten kruis, een parelsnoer, één groote en een kleine diamant. Ze had dat opgedragen aan dr. Herman Gorter te Bussum. Er waren dus reeds, b? andere gelden uit Rusland, eenige millioenen ontvangen om de omwenteling nnantieel te steunen. Om ook de stakers te steunen. Treurige onthullingen, voorwaar! En de Transport3taking is er reeds mee veroordeeld én geknakt. Dat't nu niet betert tusschen Soclaal-De- T° .ritlen syndicaHsten is duidelijk. Of Ta?,* over w9nkooD8 moedige iwe et* Je. 20u 2eggen Hij wel k2D3?.n verkeken! Maar de vak- leiders doen of zij erg boosfrgn op Wgnkoop. Troelstra en Wijnkoop. ln^inklS °18 ï?or£el,en' dat Troelstra dat hlm*? im 0f 2I,n eigen verbSt, dat hem t wild ontloopen Is, en dat WflnkooD nugeen ef* kan lachen. omdat hij - Xan Daad naast zich gekregen Su eén* nvl6 'n 00a,s h5, met een Januskop, nu eens over Democratie en dan weer over Hn«n«Ji\pra.,atl Neen' w8nkoop zegt in goed verstaat: .Ik wil der mi»,®™ i Troelstra, een man zon- ,fJh S5? 8 aat'J?u werkelijk een kerel naast en Ruïterfen r met z,n k0fn"iten Gorter rechtaan nn J5?uman1 en Sneevliet enz. reentaau op t doel aanstuurt. Troelstra Is een gevaarlijker personage dan Winkoop, Troelstra loopt met een slag om den arm. Heeft ze achter zgn ellebogen. Wil vandaag orde, maar morgen de revolutie. Spreekt van .den weg van ontwikkeling", maar voegt er altijd ophitsend bi], .dat 't nog anders kan." Wijnkooo is zoo niet. Hg zegt: .Ik ben anarchist, Bolsjewiek", en als je anders over me denkt, ken je me nieten als een Bols jewiek zal ik handelen. Gevaarlijke vent, die Wijnkoop, maar in elk geval eerlek. Gevaarlijke kerel, die Troelstra, maar in elk geval oneerlijk, slangachtig, on vertrouwbaar in de hoogste mate. Geen wonder, dat onder de Sociaal-Demo craten zooveel Wüjakooplanen hulzenze vin den Winkoop oprechter dan Troelstra. En elk mensch doet dat, die van onwaarheid en schijn en halfheid gruwt. Of dan Winkoop niet achter de grendels moest? Gewis, maar Troelstra ook. Ze leg gen 't beiden toe op de ontwrichting der Staatsmachtenop gewelddadige ondermijning van Kroon en Kerk j op omwerping der maat- 8chappe)pe instituten. Maar Troelstra doet 't met een schijnheilig gezicht, ên Wijnkoop gggt: .Hier ben ik, de geweldhebber." Wie der twee is nu de slechtste? zei dat hun woord mi] genoeg was, wat bij hen blijkbaar in goede aarde viel. Ik zou spreken van den apostel Paulus. 't Was zóó aangekomen, ik had ergens geschreven 'n een pennestrijd met een hunner profeten, dat de apostel Paulus er heel wat andere en betere idealen op nabield dan z$ en nu was overeengekomen, ik zou hun op een cursusvergadering dan over Paulus en zijn idealen nader inlichten, wijl ze eerlijk genoeg waren om te erkennen dat ze van dien man nooit hadden gehoord en het hun te veel moeite was, om 't in een bijbel te gaan navorschen. En zoo stak ik dan van wal. Eerst Seekende ik Paulus als een man van veel talent. Iemand van groote kunde en be gaafdheid, 'a diep denker, 'n veelomvattende geest, die de toenmalige cultuur door en door kénde en in alle wetenschap van dien tijd wél ervaren was. Had hg onder ons geleefd, hg zou aan meer dan een universiteit voor een leerstoel in aanmerking gekomen zijn en ook in zijn tgd, had hij onder zijn volk een eereplaats kunnen innemen, als hg gewild had. Hij had ongetwijfeld een rgk huwelijk kunnen doen en zou een leven hébben gehad, dat ook in stoffelijk opzicht niets te wenschen overliet. Ik moet zeggenze luisterden. 25 cent per regel. ALVORENS teKOOPENofteVERKOOPEN. Komt eerst onze LAATSTE en JUISTE no teeringen zien. Geldersche Kade 20, Rotterdam. (Tegenover Plan C.) Telef. 3431 W Verzending door het geheele rijk. Nadruk verboden, Ja, het wks een zonderlinge droom I Maar men weet: als de geest eenmaal in 't rijk der droomen is aangeland, dan staat hl] voor niets, dan vormt hij de malste con- binatiesdan maakt hg de dolste sprongen dan ziet men de wereld van den onderkant, zichzelf binnenst buiten, den naaste op zijn kop enfinieder onzer heeft wel op dat veld rondgezworven en elk droomer weet er dus alles van. In m|n droom dan stond ik op een podium. Nu, dat is me meer gebeurd. Maar 't gehoor, samengekomen om naar mij te luisteren, was mij wéi vreemd. Daar vóór me zat op stoelen, hing op backen, leunde tegen tafels een uitgezochte collectie van onze huidige socialisten, com munisten, syndicalisten en wie er al meer op uit zgn, om een nieuwe wereldorde in te voeren. In werkelijkheid zou ik me In dat gezel schap als spreker dan, op een podium niet op m'n gemak gevoeld hebben, want die lieden plegen niet mak te zgn, als men hun niet naar den mond praatIk moet al tijd nog denken aan 't pak slaag, dat ze indeitgd In Rotterdam bg een staking hun leiders presenteerden. En ik ben natuurlgk 'n tegenstander! Maarin den droom staat men voor niets en is men moedig als een jonge leeuw Trouwens, er kwam iets bij. Vóór ik begon waren een paar van hun opperhoofden bij me gekomen en hadden me op baudslag verzekerd, dat ze mg allen een half uur lang met geduld aanbooren zouden. Dewijl ik moest hun Interrupties kunnen ver dragen, benevens de teekenen van goed- en afkeuring, die ze met hand en voet, mond en keel geven zouden, ze zaten niet in de kerk Alleenlijk zouden ze van m'n lijf afblijven. Zoo noodig kon ik bet zwart op wit krijgen, met de zegels van Troelstra en Wijnkoop bekrachtigd maar ik hield mg groot en Hier en daar glansde het oog. „Er zgn nu eenmaal van die gelukvogels in de wereld," dachten sommigen, dat kun je op hun gezicht lezen. De een krggt van alles en nog wat mee op dit wereldje en de ander blgft zgn leven lang 'a tóbber. Toen ging ik ze vertellen, dat die Paulus met zgn schitterende gaven er niet aan dacht, om een eervolle en winstgevende betrekking te zoeken, maar dat hg, eerst ergens in een provinciestad, zooveel werd als predikant. Dat lokte direct het eerste gefluit uit. Voor velen hunner is een predikant syno niem met volksbedrieger, want tegenover een enkele, die met Kerstmis het socialisme predikt, staan er honderden, wier prediking de sterkste dam is, welke tegen hun begin selen kan worden opgeworpen, dat weten zg ook wel. 't Woord „predikant" ai wekte weerzin. ,'n Opeter, 'n doeniet, 'n parasiet! „Dan had ie in elk geval 'n heel wat mak kelijker en prettiger leven, dan een arbeider in onzen tgd 1" Zoo werd er geroepen. „Dat geloof ik niet", was mgn antwoord. Ik had een testamentje hg me en zei, dat ik ze zou laten hooren, hoe Paulus zelfs de rekening zijns levens opmaakte „Van de Joden heb Ik veertig slagen min een, vgf maal ontvangen; drie maal ben ik met roeden gegeeseld geweest; eens ben ik gesteenigd; driemaal heb ik schipbreuk ge leden; een ganschen nacht en dag heb ik in de diepte overgebracht „Wat een pechvogel!" riep een spotter. Maar anderen betroffen hem toch, zij begrepen, dat deze Paulus dan toch In elk geval een predikant geweest moet zgn, die de menschen niet naar den mond praatte. Toen verhaalde Ik hun, hoe hg door God geroepen zgn zendingsreizen aanving, om het Evangelie te vqgjondlgen. Groote verbazing op vele gezichten. Wat d&t was, snapten ze niet. Alleen enkelen, die in hun jeugd op een christelgke school waren geweest, keken na denkend voor zich heen of lieten hun blik ken onverschillig langs het plafond dwalen. Ik moest het nader uitleggen. „Hg werd zoo iets als een „vrggestelde", om overal propaganda te gaan maken voor het christendom", verduidelgkte ik de zaak In hun eigen taal. „Aha I" nu begrepen zg het. „Maar zonder salaris!" zei ik. „En ook zonder uitzicht op pensioenzonder dat zgn rechtspositie geregeld werd, ja zelfs was er niemand, die voor zgn reiskosten instond." 'n Golf van verbazing bewoog de schare, „Hè? Wit? Praatjes, zoo iets bestaat niet 1" Ik legde hem uit, dat bet wèl bestond,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1