Zaterdag 14 Februari 1920 34st* Jaargang N*. 2572 voor de Znidhollandirhe en Keeawüehe Eilanden Eerste Blad. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Marken es Franken Het konflikt in 't Trans- portbedrijf INGEZONDEN MEDEOEELINBEN. T- '<3k Horlogamakar, 23 Boschlaan 23, Wisselkantoor „TEBEURS" er dek innuk. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers Haast U! Deze Courant verschqnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling, BUITENLAND bq vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: W. BOEKHOVEN Zonen, SOMMËLSD1JK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel, BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zq beslaan. Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIjDAGMORGFN 10 UUR. i Iu Rotterdam en Amsterdam staan hoogstgewichtige dingen te worden af gespeeld een stakiug in 't transport bedrijf; een afsnijden van Nederlands hartader; een tijdelijke stopzettingvan aanvoer van allerlei levendsbenoodigd- heden, cl oorvoerartikelen, grondstoffen, t^a'io^heel bewerkte fabrikaten; een "deivlr^lvan duizenden aan winsten, maar ook aan loonen een kommervolle tijd roor honderden gezinnen, hoe hoog de uitkeering aan de stakers ook mogen zijn; verdeeldheden en twisten onder de werklieden zeivenklimmend en opgezweept wantrouwen jegens elkaar, en de werkgevers: drukking in den Middenstand en verhooging van prij zen van winkelwaar Waar gaat 't om De Voorzitter van den Loonraad, de spreekbuis der Werkgeversorganisaties heeft zich uit gelaten, dat er f 8 per dag kan gege ven worden, maar dat ze niet gegeven zullen worden, omdat bij afwenteling dier hooge loonenomdat bij afweate ling zelfs van dien éénen gulden meer, 't koopend publiek t slachtoffer wordt, en er bij dezer tijden duurte geen enkele reden is om de koopers i og meer geld 1 ttó den zak te grissen. De heer Nijgh, voorzitter, plaatst zich dus niet opzijn eigen werkgeverstandpunt, maar beziet de loonsverhooging uit algemeen, nati onaal oogpunt. De heer Nijgh beweert, dat da loonen der transportarbeiders aanmerkelijk hooger zijn, dan deze ar beiders 't publiek wijsmaken en er geen enkele reden in om ze te verhoogen, al kan ook de Werkgeverskas't dragen. De héér Nijgh beweert, dat 't hier geen loonactie is, maar een machtskwestie tusschen arbeiders en patroons, en hij bereid is om als 't dan moet, den strijd uit te strijden tot 't bitterste einde. De heer Nijgh laat doorschemeren, dat aan een politieke en geen econo mische staking al de komende moeite zal te wijten zijn, dat 't om de Regee ring te doen is enz. Maar hoe staan de arbeiders er daar in Rotterdam en Amsterdam onder Zeër verdeeld. De Christelijke organi saties doen niet mee. De Sociaaldemo- catische stemmingen over 't Stakings- vraagstuk brachten een kleine meerder heid óór de staking en met lood aan de voeten gaan ze de staking tegen Maar de Syndicalisten, de anarchistische groep 18 vol ambitie. Met groote, zeer groote meerderheid besloten zij tot staking. Jjm niet alleen tot transportstaking, Viaar liefst een stilliggen van alle be- qven* liefst wenschten zij een nati- y2a S/ïfr8, een Toontje Solidair aller ïlurS Wat eehter door de So- mocraten ten zeerste wordt af- Sakfn? will V6e! U7er' 011 terecht, de staking willen locahseeren, beperken wis1! 5 1 transportbedrijf Trou wens! als alles moet gaan staken, zou den de mtkeenngen tot nulreducee en; zou de vijandschap tegen de stakings manie in alle fhoeken van Nederland oplaaien en dit zou nooit den werkman en zijn gezin ten goede bunnen komen en dus raden de Seciaal Demo craten aan, (om bij een deel van't pu bliek den steunpenning niet te verlie zen) om niet en nergens een solidari- teitsstabing wakker te roepen, die de noodlottigite gevolgen zou hebben voor de Transportarbeiders, 't Is dus een Syndicalistenstakingen de Sociaaldemocraten volgen als lammeren .zij, die de pretentie maken de zelfbewuste arbeiders van Nederland te zijn. Bang om de leiding in eigen kring te verliezen, waarin veel syndicalisten zitten, durven ze niet, Neen! te zeggen, maar als slachtvee naar 't abbattoir geleid, volgen ze met 't koord om den hals, de leiding der anarchisten. Vreeselijk noodlot voor deze zelfbe- wusten te meenen heerscber te zijn in den Arbeid, en te zijn volge lingen van de Anarchie; te moeten zijn knechten en slaven van Wijnkoop en consorten, Meenen te leiden, en geleid te worden. Meenen de macht over 't Kapitaal te kunnen ontplooien; boven de Christ, organisatie te staan in krachts- ontplooing, en te zien, hoe de gansche stakingsk-iding ze ontglipt en zo slechts slippedragers zijn van anarchistische avonturiers. Dat is juist de vloek, die rust op de Sociaal Democratie Ze heeft geesten opgeroepen al jaren en jaren her maar is niet meer in staat, de begeerte, die 't volk heeft aangeraakt, te verzadigen, 't Volk is jaren opgeroepen ten strijde, maar velen uit die opgeroepenen, koe ren nu hun zwaard tegen de voorman nen der 8. D, A. Pomdat deze soms den moed hadden, in een vleug van revisionisme, aan die oneindige be geerten naar Materialisme, een Stop! tot hiertoe en niet verder! toe te roe pen Maar de Sijndicalisten hebben dat woordje Halt! uit hun woordenboek voor immer en altijd geschrapt en bij hen is 't devies: Voorwaarts! Voor waarts? Begeerte heeft ons aangegre pen", en nu deinzen ze voor niets te rug tarten de Overheden in Staat en Gemeente ;Jtartenjde Werkgeverstarten ze hun oude vrinden, de i>ociaaldemo craten, en hebben de mokers klaar om en Troelstra en de Overheid en 't Be drijf te morzel te slaan. Wie wind zaaide, heeft storm geoogst. Wat nu De Regeering schijnt niet in te wil len grijpen. De Burgemeesters der zee steden zwijgen als een mof. Uit de Burgerij geen woord tot een bemidde lings voorstel. Wat zit daar achter? Wil men den worstelstrijd tusschen transportmenschen en werkgevers laten uitvechten, omdat men aan een over winning dezer laatsten zeker gelooft? Wil men de arbeiders daar zich gaarne zien worgen in eigen geweven strop? Wil men de stakingsbacil dooden door zich als Regeering en publiek neutraal te houden, omdat men aan de onmacht der Syndicalisten en hun aanhang ge looft; en er op hoopt? Wil men 't Syndicalisme door onthouding van be middeling, zich 't, hoofd te pletter la ten loopen, dienend tot jarenlange waar schuwing als in 1903 Weigert de Over heid arbitrage om dan kruispalen te kunnen timmeren voor Bouman, Snee vliet en bondgenoote,, 't Is in elk geval een methode. Maar is voorkomen niet beter dan genezen? Is bemiddeling niet meer waard dan vermorzeling van een der strijdende groepen. En al twijfelen we er niet aan, of onze Regeering weet, wat ze wil; en kijkt met Argusoogen toe op dat conflict, toch zon 't oogenblik van ingrijpen wel eens te laat gekozen kunnen zijn. Laten we afwachten. Wij zien in dezen strijd geen enkel lichtpunt voor de Maatschappelijke ontwikkeling, noch voordeel voor één der strijdende partijen. Maar wel een conflict, dat, bij 't toch al hopelooze leven dezer tijden, den druk des volks verzwaart en de toenadering vermoordt, die er tusschen producent en consument beslist komen moet. Hulde aan de Chr. arbeiders organi saties, die Neen! durfden zeggen, en der staking met afschuw den rug heb ben toegekeerd. Want een Christen dweept nooit met staking, verzet er zich tegen als tweesnijdend zwaard, hoewel soms geoorloofd en plichtmatig om des gewetenswille. Maar te Rotterdam zeiden de Chris telijke mannen volmondig „Neen! In geen geval", maar werken, produceeren en distribueeren om ons geheele volk te helpen. En daarom een woord van Huide aan deze mannen. Moeilijke tijden gaan ook zij tegen. Want „onderkruiper" te zijn, gaat daar niet in Rotterdam, dat kost je dood aan den walkant. Ze moeten dus tegen wil en dank ook 't werk neerleggen. Én waar zullen hun gezinnen dan van leven? Wij kennen den stand der strijdkassen niet. Maar doorwerken dunkt ons ook gevaarlijk, al wil men nog zoo graag. Nochtanslaten we 't oog openhou den, wat er te Rotterdam gebeurt. En onze Christ, werklieden, als 't moet, steunen met onze gaven. Geen klassenstrijd, maar toenadering eischt dezer Tijden ellende. was fjverig en flink de eerste op 'twerk cn de laatste er af hij metselde bij ma nier van spreken heel wat meer, dan vijf steenen op het vuur en had dus altQd volop werk Daarbij een zuinige vrouw, En zoo was er dan een zeker welvaren In 'de arbeiderswoning, dat men soms bij een kleinen burger tevergeefs zoekt. Maar toen kwam het ongeluk. De man kreegeen erfenis. En dat nog wel een erfenis, waar hij nooit rekening mee gehouden had en tot voor zeer korten rijd ook niet op had kunnen rekenen. Door 't plotseling wegvallen van een tus- schenstaanden erfgenaam, kwam echter de erfenis aan hém. Zulk een schat was 't nu niet. Ongeveer vier duizend gulden. Maar voor een man cn een vrouw, die wél altQd goed hun brood hadden gewon nen, maar nog nooit in hun woning honderd gulden bq elkaar hadden gezien, was 't ge woon iets ondenkbaars, dat dit alles van bén was. De schat werd hen ten verderve. Ze hadden er zocal niet het beruchte Tro- jaanschs paard, dan toch den mamonlstischea sprinkhaan mee in huis gekregen, die niet wijken zou tot het laatste grassprietje op gegeten was. Hun historie is gauw verhaald. ZQ meenden dat er aan vier duizend gul den geen opmaken was. Hun beenen konden deze plotselinge weelde niet dragen, dit werd gekocht en dat, een duurder woning gehuurd, ze wenden zich aan pretjes, aan snoeperij enz.; de man werd steeds trager in den arbeid hij hóéfde het nu immers niet meer tc doen, liep soms dagen lang zonder werk. 25 cent per regel. ïrn Boschjeskerk) Mooie KLOKJES met WEKKER f 6.50. WEKKERS f 4.25, A lies prima KOPERWERK. Bijzondere gelegenheid. (Ma,t da R'dam. ALVORENS te KOOPEN of te VERKOOPEN. Komt eerst onze LAATSTE en JUISTE no teeringen zien. Geldersche Kade 20, Rotterdam. (Tegenover Plan C.) Telef. 3431 3SHF* Verzending door het geheele rijk. Nadruk verbaden. Schudden maar aan den hoogen boom Dat is tegenwoordig veler bezigheid. Dien boom meenen zij, zit vol, onbegrij pelijk vol, en hos meer zQ schudden, hoe meer er aan dien boom groeit. 't Is immers om er van te duizelen I Ze hebben gehoord en gelezen, dat de in komsten van den Staat in het voorgaande jaar 105 millioen gulden meer bedroegen, dan de raming was. Ze herinneren zich nog, hoe nog geen tien jaar geleden uit den mond van alle bedachtzame menschen een nood kreet opging, omdat al onze uitgaven met elkaar de 200 millioen dreigden te over- schrQden, wat nog nooit gebeurd was, zoo lang Nederland, „ons oude Nederland" was Eu dat is thans naar het hoofd geslagen. Met zulke cijfers voor oogen, meenen ze, dat bedachtzaamheid een ondeugd geworden is. Als de boom nu zóó vol is Dan móét hij aanmerkelijk worden verlicht door van zQn vruchten te plukken en van zQn takken af te schudden, al wat maar mo gelijk is. Men weet, hoe 't anders gaat. De overbelaste takken breken af, en aan den boom wordt groote schade toegebracht. Ik heb in mijn jeugd mQn vader het waar schuwend voorbeeld hooren vertellen, van een welgesteld arbeider. Die h&d men in dien tijd. Net zoo als tegenwoordig. De man kende s|n vak door en door; h| En zoo ging het snei bergafwaarts. Vijf jaar later waren ze arm. Want men kwam ia dien tijd met 4000 gulden nog heel wat langer toe dan tegen woordig. Toen móést noodgedwongen de oude sober heid en werkzaamheid weer worden betracht maar toen waren ze er afgewend, de betrek kelijke weelde had zeer verslappend op hen gewerkt en het werd tobben tot den einde toe. 't Schijnt wel, alsof iets van de geestes gesteldheid dezer belde menschen, thans een groot deel van ons volk heeft aangegrepen ten opzichte van de geldmiddelen des vader lands. Het kèn niet op, meent men. Nog pas is in de Eerste Kamer met klem van redenen aangedrongen op groote zuinig- hei^ omdat het anders misloopen moet maar wie hoort nu In onzen tQn nog naar argumenten, met name als ze komen van de zijde eener Kamer, die naar velen meenen haar recht op bestaan allang heeft verbeurd. Bovendien, die heeren daar zijn meest rijk. En zijn dus natuurlijk bang, dat zij in de zen öemocratischen lijd het eerst en het meest zullen moeten bloeden. Zoo wordt gedacht en gesproken. En men gaat gemoedereerd voort. Alleen als het leger en vloot betreft, dan wordt er wat met het woord „zuinigheid" geschermd, maar niet omdat men van die deugd plotseling zulk een groot voorstander geworden is, doch alleen uit anti-militaris tische zeloterlj. Omdat men van meening is, dat men vanzelf alle oorlog bannen kan van zijn erf, ook al vliegt de geheele wereld in oorlogsbrand, als men zich zooveel mogelijk weerloos maakt. De deugd der „zuinigheid" Er was een tijd, de ouderen onder ons herinneren het zich wel, dat juist wij 't ons een eere rekenden, dat we bekend stonden, een dubbeltje driemaal om te keeren.eerwe het uitgaven voor de gemeente of het rQk, Daar kwam veel vetanderlng in. Wie dat nti nog volhouden zou, is zoo wanhopig ouderwets, zoo onbruikbaar gierig dat men met recht twijfel opperen mag, of hij in de tegenwoordige maatschappij nog wel op zijn plaats is. Of iets k&n, mag niet gevraagd. Men zegt eenvoudig: het móét. En de millioenen, die er voor noodig zfla, wel: die haalt men eenvoudig waar ze zitten. Eu is die bron opgedroogd, geen nood I er is raad De drukpers is geduldig. Rusland heeft het voorbeeld gegeven en elders is het nagevolgd, men drukt ze bij millioenen, biljetten van net zooveel roebels of marken of kronen of guldens als men er gelieft op te zetten en betk&lt met dat lieve „geld". Men decreteert een voudig, dat ledereen in 't binnenland die papiertjes als betaling aannemen móét en de zaak is immers gezond Dat Is tegenwoordig veler wijsheid. Zou het geen tijd worden, al ware het slechts bq wijze van protest, dat wq, anti revolutionairen, weer, werden de pleitbezor gers eener gepaste, allernoodzakeiqksie zui nigheid? Ook al zóó dan onze stem zqn, die eens roependen in de woestqn Vragend, naar hetgeen mogelijk is. Net zoo min, als een publiek persoon, mag toch ook een gemeente of staat leven boven vermogen en kracht. Straks bqv. korm de Onderwijswet. En, ik moet het zeggen, al zou men mq dan ook voor hopeloos ouderwetsch verslij ten, ik ben niet zonder zorg. Zeker, ik houd van goed onderwqs. 'n Levensbelang voor ons volk) Maar ik ben niet van de leer, zooals door velen zonder reserve verkondigd wordt, dat men waar het ondérwqs geldt, no.it mig vragen wat het kost, doch dat op dèt terrein elke elsch behoort te worden ingewilligd, wijl men voor zulk een groot doel nooit te veel uitgeven kan. Ik heb geleerd van tering naar nering. En ons Christenvolk van voorheen stond er ook voor bekend, dat het eenerzqds uit eigen beurs veel voor het onderwijs over had, maar anderzQds ook de deugd der zuinig heid w>st te betrachten en soms met betrek- keiqk kleine middelen, groote dingen wist te doen. En nu moet ieder dit goed verstaan. WQ mogen en willen, voor het onderwqs nooit schuil zqn. En wq behoeven ook, nu er gelijkstelling komt, voor en met de school niet zoo bekrompen tc leven als voorheen wèl moest, toen er altqd zooveel tekort was. Maar er zqn toch grenzen Ik kreeg dezer dagen een brief van een broeder, het doet er niet toe wA&r die mQ aan het nadenken bracht. HQ nam eigen gemeente ais voorbeeld. Die had es een berekening gemaakt. De cqferB er van geef ik nu niet, maar voorzoover ik kon nagaan, was zqn bereke ning wei juist. Hq stelde het geval, dat elke groep op zQn dorp een eigen school vraagt en, voor zoover ze daarvoor kinderen genoeg heeft, er een mulo van maakt, terwqi tevens de belde grootste groepen een bewaarschool stichten. Terwqi hQ voorts eens aannam.dat de salarissen geregeld werden op de wjjze ais de Unie van Chr. onderwqzers dit vraagt. Wat kost dat? vroeg hQ toen. En rekende uit: voor zijn dorp van een 1400 zielen zou dit jaarlQks komen op een 100 000 gulden. Of, rekent men op een 400 schoolgaande kinderen, voor elk kind een 250 gulden per jaar, alles door elkaar geno men. Nu weet Ik: dat is het uiterste. Zoo zal 't schier nergens gaan. Maar goed, ik laat heel wat Yailen en zeg honderd gulden per kind dan roep ik de anderen lot getuige, wat zij iu vroeger tijd als kostende prijs per kind en per jaar hebben gekend. En alweerzoo hoeft, mag het nu niet. Maar vermenigvuldig dien vroegeren kost- prQs met die en ge biqft nog ver beneden uw honderd I En waar ik nu wat bang voor ben? Als Btraks de nieuwe schoolwet in behan deling komt, dat dan Rechts en Links, nu 't gelijkstelling is, niet voor elkaar willen on derdoen in liefde tot de schooi wat uit stekend ia maar ook niet in gulheid, al zou deze kwistigheid worden cn uitgaan boven de draagkracht van ons volk. „De draagkracht van ons volk" Daar hebt ge weer zoo iets! Ja, ik bén wanhopig ouderwetsch. ik vergat alweer, dat dit een term en een begrip is, waarmee men In onzen tfld heeft afgerekend, dat onder het thans levend ge slacht niet meer mag worden genoemd Nu goed, ik doe het toch I Ik k&n ook nog koppig zQn. Gods Woord spreekt van kostenberekening vóór den torenbouw cn dür wil ik me aan houden. Mogen onze schoolmannen in hun pers en onze vertegenwoordigers in de Ka mer het óók doen, als straks de schoolwet in behandeling komt. UITKIJK,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 1