bonenland.
visscherij
tegen de Turken predikte, zei hij„God de
Heere wli het" Dit geldt ook van deJonge
lingsvereeniging.
Het dacht spr, goed te spreken over de
wapenrusting der mannen Gideons. Daarvan
lezen we in Richt. 716 't laatste gedeelte.
De kinderen Israëls zaten In nood, zQ werden
belegerd door de Midianieten. In hun benau
wing aanbaden zQ God om uitkomst. Die
kregen zQ. God gebood Gideon met 300 man
nen tegen de vijanden op te trekken. Hun
wapenen waren een bazuin aan hun mond
en ledige kruiken bij zich.
Klein was hun getal.
Zoo ook de jongelingavereen. Ze is niet
groot, maar met de bazuin, dat is Gods
Woord, trekken zij op. Het „Daar staat ge
schreven* moeten se op de lippen hebben.
Maar ook in het hart.
Zooals spr. las in Bunjan's Pelgrim's reize
van Christen en Getrouw moet het ook zijn
met de Jongelingsvereeniging
Christen en Getrouw kwamen in de IJdel-
heldstad en op de ljdslheidskeimis.
Een koopman die hen ai eenigen lijd gade
geslagen nad, zelde spottend, „moet gq niet
iets van mij koopea." Toen zetten Christen en
Getrouw de bazuin aan hun mona en riepen
„Wij koopen de Waarheid en verkoopen ze
niet, mitsgaders wijsheid, tucht eu verstand."
En toen de pijlen der spot op hen afgescho
ten werden, zeiden zij„Wij zijn gasten en
vreemdelingen op aarde en zoeken het vader
land dat boven is.' 't Lukte den rechter dier
stad niet heu tot afval te brengen.
Laat U niet meeslepen, jongelingen, steeds
is uw paroolTot de Wet en de getuigenis,
zoo met de bazuin aan uw mond maakt gq
de toekomst uit.
Naast den bazuin hadden de mannen ook
ledige kruiken bij zich. De Jongelingsvereen.
verwacht nog te veel van haar zelf, ze staat
te veel in eigen kracht. Ze moeten afhanke
lijk leeren worden en daarom de ledige krui
ken der mannen Gi icons niet vergeten. Juist
gevoelden ook deze mannen hun diepe af
hankelijkheid dice dat ze ledige kruiken met
zich droege- AL.ar meer nog, de kruiken
moeten siuk ja;3t, de mensch moet klein
gemaakt worsen, ledig zijn in zich zelf. De
georukenc' nart beeft God uitverkoren.
De Heere moet vooraan, niet in eigen kracht,
't Woord van CalvQn trof spr. altijd: lk
bied mija gebtokeu hart den Heere ten offer
aan." Zoo met den bazuin aan uw monden
de ledige kruiken bij u zQt g| sterk.
Met een waarschuwend opwekkend woord
eindigt spr. z|n rede.
Wel voldaan gingen we huiswaarts, 't Was
een goeden avond. Met voldoening en tevre
denheid kan de Jong. vereen, op dien avond
terug zien. En met nieuwen moed, overtuigd
van de medeleving der gemeente, haren ar
beid voortzetten.
't „Exeicior naast 't Soli Deo Gloria" zij
haar parool
DEN BOMMEL. De Burgemeester van den
Bommel brengt ter kennis van de landstorm-
plichtigeu, die hun kleedingen, uitrusting
stukken nog niet hebben ingeleverd, dat als
nog gelegenheid wordt gegeven, dit te doen
en wel op Zaterdag 14 Februari a. s.te Hel-
lcvoetsluis in het gymnastieklokaal (Barak
ken) van 9 uur v.m. tot 3 ^ur n.m.
Nadere inlichtingen omtrent vervoer enz.
zijn te bekomen ter gem. secretarie.
A.s. Maandag 26 Januari a.s. zijn op de
a.g.n. Polderskamer des v.m. 9 tot 12 uur de
nieuwe broodkaarten verkrijgbaar. Na dien
tijd zonder geldige redenen niet meer.
OUDE TONGE. Dhr. H. Simonse, corres
pondent der intercommunale arbeids bemid
deling alhier, zal iederen werkdag te spre
ken zijn ten zijnen keuze van vm. 9—10
uur.
Dhr. D. de Been alhier had het onge
luk met zjjn werkzaamheden zijn duim zoo
danig te knellen, dat hij zijn werkzaamheden
niet kon voortzetten.
Het huis van P. Osseweijer aan de
Stoofstraat alhier is onderhands verkocht
aan Dhr W. de Berg Cz,
Deze week zijn alhier eenige schepen
pulp gearriveerd, wat voor vele landbouwers
een uitkomst is.
Aan den loteling der lichting 1920 D
van Noord alhier is een jaar uitstel van eerste
oefening verleend.
Den dienstplichtige A. vau Schelven
uit deze gemeente Is j.l. Maandag ingelijfd
bfl het 16e Reg. Inf. te Amersfoort.
NIEUWE TONGE. In deze gemeente komt
weer een geval van diphteritus voor.
Door het bestuur van het Begrafenis
fonds alhier is een openbare ledenvergade
ring uitgeschreven tegen 22 Januari a s. des
n.m. 6 uur, in de benedenzaal van het Wees
huis.
HERKINGEN. Heden Woensdagmiddag van
2.3'J 4 uur kunnen Ier secretarie brood
kaarten worden afgehaald. Na dien dag wor
den er geen meer verstrekt.
Hoogepachten Deze.week werd alhier ecu
tuin verhuurd, eertijds in huur bij L. v. d.
Velde, voor de som van f 105 voor 33 roe
den met jaarlQksche pacht van 40 cent per
roede.
L.l. Week werd wederom eeu pariQ steen
kolen alsmede hout aangevoerd zoodat met
zekerheid de e. v. dagen weer brandsiof ver
krijgbaar zal worden gesteld.
De laatste week is bij den slager alhier
het spek weer met 15 cent per pond verlaagd
n. 1. f 1,15 terwQl nog daling dezer pi ijs in
uitzicht is gesteld.
MELISSANT.* „Dé Lachende Leeuw*. Don
derdag 15 Januari, des avonds half zeven
uur had in de Gereformeerde Kerk een open
bare vergadering plaats van de Jongelings
vereeniging aldaar.
Na op de gebruikelijke wijze de vergade
ring geopend te hebben zegt de heer van
den Houten in zijn openingswoord dat de
Jongelingsvereeniging gemeend had door het
houden van een lezing meerdere bekendheid
te geven aan het werk der vereeniging, wat
voor het met vrucht arbeiden wel noodzake
lijk was. Als hij de bijeengekomenen welkom
heeft geheten, geeft hij het woord aan den
WelEd. heer De Boer.
Een treffend antwoord was het dat de
Heere Jezus gaf aan hen die Hem om een
teeken verzochten. Treffend, omdat het eigen
lijk geen antwoord was. Als het avond ge
worden is, zegt gij: Schoon weder, want de
hemel ls rood. En des morgens; Heden on-
weder, want dc hemel is droevig rood. GQ
geveinsden 1 het aanschijn des hemels weet
gQ wel te onderscheiden en kunt g| de tee
kenen der tQden niet onderscheiden?
Niet alleen voor Farizeërs en Sadduceërs,
ook voor ons is het onverbiddcllQke eisch
de teekenen der tQden te onderschelden. Ook
onzen tijd moeten wij kennen, ook de geest
van onzen tQd. We moeten de denkers en
dichters vragen: Wat wilt gQ wat be
doelt gq Dat ls eisch van onzen tijd 1 Er
heeft een krachtige geestenworstelingplaatsen
de teekenen der t|den wQzen op de naderende
toekomst, ais de rustige golfslag van den
oceaan der ecnwlgheid zal klotsen.
Ieder mensch praat over zQn tQd. De
dichter zegt: het is een romantische tQd.de
denker zegt: het ia een raadselvolle tQd, de
koopman zegthet is een winstvolle tijd en
de huisvrouw zegt: het is een dure tijd.
Onze tQd is een chaos, staat in het teeken
van de anti-these tegenstelling, disharmonie
treft men overal aan. Meeaiug staat tegen
over meeuing, gedachte tegenover gedachte,
inzicht tegenover inzicht, beschouwing te
genover beschouwing, men zoekt naar het
licht, maar het blQft donker. Men zoekt
naar oplossingen, korte arbeidsdag, hoogere
loonen, invoering vrouwenkiesrecht, maar be
reikt geen doel.
Onze tQd staat in het teeken van „den
lachende Leeuw
De lachende leeuw is een woord uit een
boek, dat de Bijbel der Twintigste eeuw
genoemd ls en waarvan de schrijver de
Messias der twintigste eeuw wordt geheeten.
Het ia het boek: „Aldus sprak Zarathus-
sthra".
Het boek van Nietsche.
En de heele wereld heeft geluisterd, want
het is een machtig boek. Het staat aan den
ontzettenden afgrond van de bel gereed in
de donkere diepte neer te storten en toch
heett de wereld gejuigd om dat boek.
Friedrich Nietsche werd geboren in 1848,
stierf in 1901.
Wie en wat was hij
Sommigen zeggen een wijsgeer, anderen
een dichter, weer anderen een phllosoof. HQ
was geen vau drieën. HQ had van eik wat.
ZQn geest is het best te vergelQken meteen
beeld uit de natuur. Maar dan niet uit de
lente of den zomer maar een beeld zooals
het stormachtige najaar dat ons te aanschou
wen geeft, rukwinden, orkanen, stootend,
wild, woest, dat is het Nietsche beeld, alles
en altQd aanvallend 1 Anti-alles. Ziedaar
Nietsche.
Nietsche zegt alles is bedorven, de mer.sch,
de 3taat, de maatschappij, en niet aan de
oppervlakte, maar bedorven, tot in het diep
ste zQn van haar wezen.
Wat is hiervan de oorzaak
Hpt Christendom. Was er die kribbe niet
geweest, was er die Jezus niet geweest, was
er dat kruis niet geweest, was er dat graf
niet geweest, waren de apostelen er niet
geweest, dan was dut bederf niet gekomen.
Maar dit alles is er wei geweestEn nu is
Nietsche opgestaan om dat Christendom aan
te vallen en te vernietigen.
Wat heeft dat Christendom misdreven
Nietsche vraagt wat het hoogste iedeaai
is, Dat \hoogste ideaal is de wil tot macht.
De mensch wil de baas zijn. Dat is het le
vensbeginsel de wil tot macht I De echte
mensch is de lachende leeuw.
De Leeuw I
In het bosch, het dichte woud, daar
woont hQ, daar heerst hij, in de donkere
wouden waar niemand doordrong, daar is
zijn konlnkrQk. Alles siddert, alles zwQgt, de
andere dieren vteezen hem. De vreugdelach
zien en hooren zij, een ontembare vreugde-
lach, maar niet alleen een vreugdelach, ook
de spotlach, de lach van den haat. J51Q en
haid, wreed en ruw. B1Q om zijn hardheid,
wreed om zQn ruwheid.j
Nietsche is een darwinist, predikte dus
de evolutieleer. Zoo kwam er dan een tQd-
perk dat de mensch zQn intrede deed in de
wereld. Dat waren de sterke menschen, de
echte menschen. ZQ heerschte over alles, hun
wil tot macht deed dat.
De tQd ging verder.
Toen kwamen er ook zwakke menschen
en die tegenstelling bleef bestaan, dat moest,
dat was noodzakelijk, de sterken waren er om
de zwakken te slaan, tot slaven te maken. Z|
waren de lachende leeuwen en zQ heerschte
over ds zwakken, hun wil tot macht deed
dat. De tijd ging verder. Er kwam ontwik
keling, en de tegenstelling bleef, volkstam-
men, natiën omstonden. De sterken heersch-
ten door hun wil tot macht en dc zwakken
dienden hen. Kleinere volkstammen werden
door groote wereldrQken opgeslokt en wer
den tot slaven gemaakt, wreed, hard behan
deld, en dat was goed, want het waren de
lachende leeuwen,jde Augustussen, de Nero's,
en dat waren de echte menschen.
Toen kwam het groote keerpunt. Toen de
Qzeren scepter der Romeinen heerschte stond
daar een üQzondere man op, en die man
sprakLeer van Mij, dat Ik hard ben Neen
leer van mQ, dat ik zachtmoedig ben en ne
derig van hart. Zalig zQn de harden Neen,
zalig zQn de zachtmoedigen, want zij zuilen
het aardrijk beërven. En de discipelen van
dien biiondesea Man leerden„Het zwakke
der wereld heeft God uitverkoren, opdat HQ
het sterke beschamen zou.
Hét was de Geboortedatum van de Gods
dienst. De Godsdienst der zwakken, hun
werd hoop gegeven op den toekomst. Jezus
had dat gezegd en Paulus ook en toen neeit
die Godsdienst de geheele wereld doorzuurd.
Die beginselen hebben doorgewerkt tegen
den mensch, waat zij gingen in tegen den
wil tot macht.
En eQ hadden succes.
Hospitalen, ziekenhuizen, toevluchtsoorden
voor bedelaars, philantropie vonden gerede
ingang en wenden den leus van den lachen
den leeuw, die niet meer lachte. HQ werd
een vreedzaam kuddedier. HQ kon geen lij
den meer zien, hQ ieefde niet meer, maar I
werd geleefd, hQ moet zich schikken naar
de meerderheid, dat i3 de helft plus één. De
wereld beschaafde zich. Schikte zich naar
heerschende gewoonten en zeden, naar de
mode enz. De lachende leeuw we;d slaaf
van zQn eigen uitvindingen.
Het Christendom draagt hiervan den schuld.
Het [Christendom brengt den mensch naar
den ondergang. We moeten het Christendom
haten, het i3 de eenige misdaad der mensch-
heid Christen te zQn.
De Nero's, de Napoleons moeten we weer
hebben.
Maar, zegt Nietsche, de evolutie gaat
door. Straks in de toekomst zullen twaalf
mannen opstaan. Het zuilen zQn de über-
menscüen, de opperste menschen, de lachen
de leeuwen, naar die menschen moeten we
heenl Het zQn menschen, die vastberaden
hun weg zullen gaan, persooniQkheden die
kunnen zwijgen en werken, heerschen enal»
het hun zaak dienende ls ook gehoorzamen.
Het zullen zQn gevaarlQke menschen,
vruchtbare menschen. De Übermensch, de
oppermensch zal opstaan.
Spr. citeert uit het werk van Zarathusthra
waarin bezongen wordt in wegsleepende
poëzie, het tQdperk van de reïncarnatie van
den lachenden leeuw. Het zal ééne feestdag
zijn, de wil tot macht zal heerschen
Maar de evolutie gaat door. De tQd wiekt
aan dat ook de Übermensch weer sterven
zal.
Dan zal alles ontvolkt worden, een nieuwe
wereld doet haar intrede. Maar het zal de
zelfde wereld zQn, met dezelfde evolutie,
met deselfde Jezus, dezelfde kribbe, hetzelf
de kruis, hetzelfde graf, dezelfde godsdienst
ook weer dezelfde Übermensch. In die nieuwe
wereld zal spr. weer op 15 Januari 1920 op
dezelfde plaats te Mellssant spreken over
den lachenden leeuw.
En als ook deze tweede wereld haar loop
volbracht zal hebben, wat dan?
Dan begint alles weer opnieuw.
Zoo zal het zQn tot in eeuwigheid. Dat is
Nietsche's eeuwigheid.
Een schrale eeuwigheidMaar die schrale
eeuwigheid heeft Nietsche lief. Daarom ls
Nietsche's leer: laten we van de wereld ma
ken wat er van te maken ls, laten we mensch
zQn, Übermensch, laat de wil tot maeht in
ons heerschen! En ais hQ dat alles heeft oe-
dacht spreekt hQ tot z|n ziel en troost haar
met zQn eeuwigheid, stilt haar vertangen,
want die eeuwigheid zal toch altoos weer
staan in het teeken van den Übermensch, den
mensch die hecrscht door zQn wil tot
macht.
In 1889 ontving de boezemvriend van
Nietsche een briefje zonder datum en zon
der postzegel, geschreven met potlood en in
ruw kinderschrift.
Daar stond in
„Aan mQn vriend George."
„Nadat gij niQ gevonden hadf, was het
geen kunst mQ te vinden, grooter moeite
zal het U zQn mQ thans fe verliezen i".
Het was het geschrijf van een krankzin
nige.
Nietsche was krankzinnig geworden.
God heeft gelachen.
Wie Gods volk aantast, tast ZQn oogappel
aan. God laat zich niet bespotten.
Het zwakke der wereld heeft God uitver
koren omdat HQ het sterke beschamen zou.
Nietsche is gestorven, maar z'n boek is
er nog en men roemt het als een boek der
toekomst. Het moge vreemd klinken maar
waar is dat aa wereld er mede dweept. Het
is zoo dichterlijk, zoo hartstochtelijk geschre
ven dat men gevoelt dat hier een man spreekt
omdat hQ spreken moet.
Maar wie goed kijkt ziet dat het iets
treurigs is dat het een tragedie is.
Nietsche ziet vele raadselen maar 't mach
tigste vraagteeken, dat is voor hem het
Christendom. Nietsche heeft dat vraag
teeken aangegrepen, heeft er mede gewor
steld en die woesteling is zQn ondergang ge
weest, het is een drama, een treurspel ge
worden. ZQn boek is gemakkelQk te weer
leggen, uit wetenschappelijk oogpunt zegt
men het is onzin.
Maar Nietsche wil niet weerlegd worden,
hQ weet dat hij zichzelf tegen spreekt
en daar is het hem juist om te doen ge
weest.
Er is slechts één weg die we tenopzich-
te van Nietsche kunnen inslaan.
We moeten met hem afrekenen, we moe
ten Nietsche overwinnen. Een spreekwoord
zegt dat de moeilQkheden er zQn, onover
wonnen te worden, welnu we moeten onze
tegenstanders overwinnen, we moeten de
Anti-Christ overwinnen, we moeten Nietsche
overwinnen.
Echter heeft Nietsche bQ al zQn godlaste
ringen ook nog waarheid gezegd. En wel
een dubbele waarheid.
Welke invloed is er vau Nietsche uitge
gaan
Deze vraag moet eerst beantwoord wor
den voordat we zeggen welke waarheden
Nietsche gezegd heeft.
Nietsche heeft een wending gegeven aan
den tijd. De ideën der denkers en dichters
doorzouten de wereld gaan door tot de ver
af gelegen plaatsen en plaatsjes. De Fransche
Revolutie is niet geboren geworden uit het
volk dat de guillotine hanteerde, maar vondt
haar oorsprong in de studeerkamers van
Rousseau en eert Robbespierre. Zoo ook heeft
Nietsche het Christendom den oorlog ver
klaard. 't Riep alles ten strQde tegen de ver
schenen Christus, het pantïïsme wierd om
helst en hQ aanbad den Übermensch in den
tempel van materialisme.
Nietsche's stelsel vond ingang. Dichters
en denkers zongen bet Nietsche na. „Ik ben
een God in 't diepst van mQn gedachten"
't Was de geest van den Anti-Christ, die
doordrong tot in de Salons der hoogere
kringen, niet veel komt daar aan het licht
maar als men iets boord, rilt men van de
vreeselQke goddeloosheden die zich daar af
spelen. De lachende leeuw gaat verder in
het volk openbaart hQ zich.
Zie naar de reclame,'t Al erbeste adres
ls hier, bQ mij." Wat is het anders dan een
slag in het aangezicht van Uw buurman?
't Recht van dea sterkste vindt hoe langer
hoe meer Ingang. Wie in het zakendoen
Christen wil zQn, wordt gehoond, bespot,
uitgelachen. Concurrentie dat is het mooi
gekozen woord voor den strijd op leven en
dood.
De lachende leeuw, de Übermensch 1 Sport 1
Men dringt aan op staling der zenuwen,
oefening der spieren, boksen wedloopen, 't
gaat er om wie de sterkste zal zQn, wie de
zwakkere vermoord.
De lachende leeuw of niet
Allen hebben we een stukje wereldge
schiedenis medegemaakt. De oorlog gepro
clameerd in 1914, was hQ er ergens anders
voor dan om den macht in handen te heb
ben?
De lachende leeuw is de politiek van on
zen tijd!
We weten het, God heeft het zoo gewild,
maar het zijn menschelQke factoren die er
op in werken. Da Costa zong hst:
„Op den bodem aller vragen
Ligt der menschen zondenschuld!"
Welnu, Nietsche heeft gezegd wat er leeft
ook in Uw harte. Daarom moeten we Niet
sche overwinnen;
Nu de twee waarheden die er liggen in
Nietsche.
Ten eerste heeft hQ 't recht van de persoon-
lqkheid van den mensch gepredikt. Dit was
noodig. Door de geest der Fransche Revo
lutie die overal Indrong is het gezag van
den individu verloren geraakt, 't Werd 't
gezag van de meerderheid, de helft plus
èèn. 't Werd alles eender, naar een snit ge
sneden. 't Werden menschen met één stel
ideetjes, één genre dogmaatjes, een soort phi-
losofietjes, alles een dorre geestelooze jeen-
vormheid. Daar is Nietsch tegen op gekomen.
HQ bracht den persoon van den mensch weer
naar boven, het recht om mensch te zQn.
Laten er ook in onzen tQd weer menschen
gevonden worden, menschen die zich niet
door den stroom laten medeslepen. Laten er
mannen gevonden worden die er een per-
soonlQke meening op na houden, laat de
Christen iets hebben van den lachende leeuw.
Persoon te zQn is geen schande. Nietsche
noemt den mensch staaf. Op de eerste blad-
zQde van den BQbel lezen we dat de mensch
heerschappQ zal hebben over alles, en op de
laatste bladzijde lezen we het weer dat zQ
zullen heerschen als Koningen in alle eeuwig
heid,
De mensch is een Koning. Ook thans moe
ten we het beeld dragen van den heerscher
mannen in het midden der wereld, mannen
als een leeuw, als machthebbende
Waarom
Met deze vraag komen we tot de tweede
waarheid van Nietsche. a
Nietsche's God was de toekomst, de toe
komst was hem alles, die zou alles goed
maken.
Doen wQ dat ook De Anti-Christ zal ko
men, de aarde dreunt reeds van «Qn voet
stappen. De wereld is reeds vervuld van de
worsteling tusschen het beest en het lam.
Maar wij weten het. Christus de leeuw uit
Juda's stam, HQ zal de ware, de laatste toe
komst zijn. Maar zoo ver is het nog niet,
we moeten nog strQden, laten we dat doen
met helden moed. 't Gaat van zege tot zege,
van overwinning tot overwinning van glorie
tot glorie.
Jongelingen van de twintigste eeuw. De
toekomst zal zwaar zQn. De vQand smeedt
wapen op wapen. GQ moet gereed zQn en
daartoe is de Jougellngs-Vereenlging de aan
gewezen plaats. Dat is Uw leerschool, niet
alleen om de wapenen van Uw vijand te
leeren kennen, maar ook om zelf het wapen
te leeren hanteeren van Koning Jezus Gc
moet werken en zoo de overwinning beha
len- Ge zult zeggen thuis kan ik dat ook
doen, dan neem ik een boek en gaat bij de
kachel zitten. Ja dat kan al betwijfel ik het
sterk dat ge dat doen zoudt, maar daarom
vooral is de jongelings vereen, noodzakelijk
omdat ge op de jong. Vereen. een persoon-
IQkheid wordt, ge krQgt er een persoonlijke
overtuiging. Mobiliseert U jongelingen, de
eere van Uw Koning eischt Det.
Dit tot de Jongelingen.
Echter ook de ouders moeten mede hel
pen. Stuur uw zonen naar de Jong. Vereen,
brengt hm die dingen onder het oog
En tot allen: Iet op de teekenen der tij
den, straks wordt de hemel rood, droevig
rood, blotd rood, de groote worsteling van
het lam tegen het beest uit den afgrond
neemt een aanvang, en dan wordt bet don
ker, stik .donker, duistere nacht. Dan ls het
avond, '3 levens avond, 's werelds avonden
de wolken worden donkerder, maar 't zal
geschieden ten tijde als het avond zQn
zal dat het licht zal worden. De zwarte wol
ken krQgets gouden randen, 't wordt licht ér,
goudglans, helder licht breekt aan.
Het keken.
HQ komt de leeuw uit Juda's staml
O kom Heere Jezus, ja kom haastel.Qk.
WQ wachten op U.
In ademlooze stilte werd deze met gloed
uitgesproken rede aangehoord.
De Jongel. vereen, kan een succes boeken.
ZQ kan moed scheppen uit het gesproken
woord voor haar moeilqke taak.
Voldaan gingen we huiswaarts.
STELLENDAM. De collecte voorde Ween-
sche noodlQdende kinderen heeft alhier f 337.25
opgebracht.
Door L. v. d. Vlugt, schoenmaker al
hier, is vergunning gevraagd voor.deoprich
ting van eene machinale schoenmakerij.
De ioteiingen der lichting 1920 F. de
Graaf en P. v. d. Linde zQn 16 dezer inge-
lQfd bQ de Genie (Afdeeling Pioniers), ter
wijl J. Troost Cz. is ingelqfd bQ 't 3e Reg.
Infanterie.
De lijst van leerplichtigen bevat voor,
1920 323 namen.
Voor de Miiitielichting 1921 zQn in deze
gemeente ingeschreven 18 dienstplichtigen.
Onder deze gemeente is ter hoogte van
de Kroningspolder aangespoeld een mijn van
middelbare groote.
BQ publicatie is bekend gemaakt, dat
die landstorraplichtigen, die nog uitrusting
stukken in hun bezit hebben, deze nog kun
nen inleveren op 14 Februari a s. van 9 v.m.
tot 3 uur n.m. te Hellevoetsluis, in 't Gym
nastieklokaal bQ de Barakken.
GOEDEREEDE. Donderdag 1.1. is alhier
door een gezelschap dames en heeren uit
Goedereede en Ouddorp een muziekuit
voering gegeven ten bate der OostenrQksche
kinderen.
De zaal was goed bezet.
De nummers voor orgel, piano, viool en
fluit werden onder volstrekte stilte aange
hoord. De solonummers voor plano mogen
hier in 't bQzonder genoemd worden. Wat
nog verder werd geboden viel evenzeer in den
smaak.
De netto opbrengst was ongeveer zeventig
gulden. (Part. Corr.)
Door het Hoofdbestuur van den Ned.
Bond van Chr. Landbouw- Tuinbouw- en
Zulvelarbeiders, is aan de we:kgevers te
Goedereede, volgend schrQven gezonden:
Goedereede 9 Jan. 1920.
Aan de heeren werkgevers
te Goedereede.
M!
Naar U bekend is, hebben wQ U dezen
middag uitgenoodigd, om met ons te spre
ken over de vaststelling van het winterloon
en de Regeling der Arbeidsvoorwaarden. We
vertrouwden, ge zoudt met ons in overleg
treden, omdat dit in onze dagen de aange
wezen weg is voor het behoud van den be-
drijfs vrede.
Ge hebt echter geweigerd en dit is ver
keerd van U, patroons, ge deedt dwaas,
want, en overweeg dit ernstig, gQ jaagt alnu
een georganiseerde arbeiders-massa tegen U
in het harnas, hetgeen voor U wel eens zeer
ernstige gevolgen kon hebben.
Bedenk toch, dat ge met de arbeiders die
georganiseerd zQn niet kunt doen wat ge
wilt, en doet ge het toch, dan zult ge ons
sterk in onze organisatie, tegenover U vin
den, vast besloten om voor ons goed recht,
voor. het belang van ons gezin, op te komen
met kracht en klem.
Welnu, we geven U nog gelegenheid om
bQ de eerstvolgende loonsbetaling, het in
onze aan U gezonden circulaire gevraagde
loon uit te betalen, en doet ge het niet dan
zullen de gevolgen voor U minder aangenaam
zijn.
WQ hebben gewild overeenstemming in
den weg van samenspreking. GQ weigert I
Voor U de verantwoording!
Verstaat toch de teekenen der tQden. GQ
kunt de arbeiders niet meer dwarsboomen,
en daarom is het noodig met ons saam tc
werken. WQ willen in den weg van recht
en billQkheid.
Hoogachtend
(w. g.) L. v. Vliet.
Hoofdbestuurder van den Ned. Bond van
Chr. Landbouw- Tuinbouw- en Zuivelarbei-
ders.
OUDDORP. De landarbeidersvereeniging
houdt a.s. VrQdag een vergadering, des avonds
te half zeven in het logement „Akershoek",
die voor iedereen toegankelQk is. Dus niet
alleen de leden mogen daar komen, maar
ook voor alle belangstellenden en belangheb
benden ls er vrqe toegang. Als spreker hoopt
op te treden de heer van Vliet, propagandist
voor de Chr. Land- en Tulnbouwarbeiders-
bond. De leden der vereeniging zouden het
zeer aangenaam vinden, als de landbouwers
dien avond ook eens kwamen luisteren.
Het huisgezin, dat uit de woning is ge
zet, en waarvan de vader elders vertoeft
heeft maar eea enkele nacht in een schuur
vertoeft, en houdt nu steeds verblQf in een
zeer eenvoudige tent. Wat eea treurige toe
stand En dat in dezen IQd van het jaar
Wie schaft bier raad? WQ hoorden vertel
len van een timmerman, die zonder betaling
van arbeidsloon een houten loodsje in elkaar
wil zeiten; als anderen nu maar de kosten
van het bout enz. dragen.
Het huis van Nleman aan den weg naar
de haven is door E. Versluis gekocht voor
f 3300terwijl het huis van dezen 1.1. Za
terdag b(j inzet is gekocht deor M. Sperling
Wz. voor f 3450-,
BRIELLE. Voor de verpleegden In 't Geu-
zengesticht Wilhelmus van Nassauwen alhier
werd aan giften ontvangen f 109,05 en reeds
tezaam voor de aardappelkelder, totaal f231,41
Alhier werd door de Inspecteur van
Politie een persoon aangehouden die zonder
toestemming aan 't venten langs de huizen
was. Op 't Politiebureau bleek hen dat hQ
een valsche naam opgegeven had en nog
eenige dagen hechtenis te goed had en niet
minder dan tweemaal uit Veenhuizen ont
vlucht was. HQ werd natuurlQk daarheen op
transport gesteld.
De inspecteur van politie heeft gear
resteerd H. de V., thans chef der Tilburgsche
Credietbank te Baarle-Nassau, die verdacht
wordt, ais boekhouder van de Coöperatieve
Verbruiksverecclging .Ons Belang" teBrlelle
ongeveer f 1000 verduisterd te hebben, ten
nadeele van die Verbruiksveieenlging. De
V. is naar het huls van bewaring te Rotter
dam overgebracht.
SPiJKENISSE. Als bewQs dat de aanstaande
woningoouw geen overbodige luxe ls diene
dat reeds sinds maanden het oude baarhulsje
bQ de Herv. Kerk door een gezin betrokken
is, en nu ook een der leegstaande lokalen
der Openb. School deze week voor woning
zal worden ingeruimd.
Uitslag velling ven een drietal woonhui
zen in eigendom van C. WestdQk en G. Mol
Jbzn. Perceel I iu trekgeld f 1025; perceel
II f 800; perceel III f 330; hoogste bieder
voor alle de heer C. R. Hoogenboom.
DE UITLEVERING VAN DEN EX-KEIZER,
Parijs, 17 Jan (K.R) Dutasta heeft hrden
vau den Nedenandschen gezant een noia
overhandigd waarin ds uitlevering van ex-
keizer Wiihclm gevraagt wordt.
ParQs 18 Jan. (H.NHet formesle ver
zoek om uitlevering vau den ex-kelzcr dat
Dutasta VrQdagavond aan den Necerianschen
gezant te PaiQs heeft ove-handigd, is2blad-
zqden groot en bevat 600 woorden.
Het is onmiddeiijk aan den minister van
buitenlandcshe zaken te 's-Gravcnhage ge
zonden.
Havas seint a.d. heden uit Parijs
De secretaris van de vredesconferentie
heeft aan den Nederlanschen gezant een brief
overhandigd ter zake van de uitlevering
van deu vroegeren Duitschen Keizer.
De brief verklaart, dat de Nederlandsche
regeering op de hoogte 13 van de onverjaar-
bare redenen, die gebiedend eischen, dat
a
MI DDELHARN1S. Van de visscherQ is te
IJmuiden binnen gekomen de vischsloep
„Oranje Nassau" st. D. Koster f 2800,
de voorbedachte schendingen van de inter
nationale tractaten evenals de stelselmatige
miskenning van de heiligste regelen van het
volkenrecht ten aanzien van allen, met in
begrip van de hoogst geplaatste personen,
den bQzonderen zoeu ontvangen dien het vre
descongres voorzien heeft.
De mogendheden geven een opsomming
van hun grievende cynische schending van
de onzQaigheid van België en Luxemburg
het barbaarache eu ineedoogcnloozen stelsel
van gQzclaars en deportaties op groote schaal
het wegvoeren vau jonge meisjes uit BQsel
die weerioos aan de ergste wreedheden wer
den overgeleverd ;de stelselmatigeverwoestiKg
van geheele gebieden zonder militair nut;
de onbeperkte duikbootoorlog met Inbegrip
van het onmenschelQke aan hun lot overla
ten van slachtoffers In volle zee; tallooxe
wanaanen tegen non-combattanten en over
heidspersonen.
Voor al deze daden komt althans de^zedc-
1 Qke verantwoordelijkheid neer op den hoog-
stew chef, die ze gelast heeft of die zQn vol
ledige macht misbruikte om de heiligste re
gelen van het menschelQk geweten te schen
den of te laten schenden.
De mogendheden kunnen niet aannemen
dat de Nederlandsche regeering mei minder
afkeuring dan zQ zeiven de ontzaglQke ver-
antwoordelQkheid van den gewezen Keizer
zou beschouwen. Nederland zou zQn inter
nationalen plicht niet vervullen, indien
het wegerde, zich, naar de mate van zQn
middelen, bQ de andere naties aan te slui
ten, om de begane misdaden te vervolgen
of ten minste de kastQding er van niet te
belemmeren.
TerwQl zQ hun verzoek om uitlevering tot
de Nederlandsche regeering richten, meenen
de mogendheden er den bQzonderen aard van
uit te moeten laten komen. ZQ hebben tot
plicht de uitvoering van art. 227 (van het
vrcdestractaat) te verzekeren zonder zich
door argumenten te laten weerhouden, want
het betreft in de gegeven omstandigheden
niet een openbare opdracht met een uridisch
Karakter, maar een daad van hooge interna
tionale staatkunde, welke voorgeschreven
wordt door het algemeene geweten, waarin
de vormen van het recht alleen voorzien zQn,
om aan den beklaagde het geheel van waar
borgen te verzekeren, die het openbare recht
altijd gekend keeft.
De mogendheden zQn overtuigd, dat Ne
derland dat altQd blijk heeft gegeven van
zQn eerbied voor het recht en zijn liefde
voor de gerechtigheid en dat een van de
eersten is geweest, om zQn plaats te vragen
in den Volkenbond met zQn zedelQke gezag
de schending van de kardinale beginselen
van de solidariteit der naties niet zal willen
dekken en zal trachten een herhaling van
een dergelQke ramp te stuiten en te beletten.
Het Nederlandsche volk heeft er het hoogste
belang bQ, dat het zich niet den schQn geeft
om den voornaamsten dader te beschermen,
door hem op zQn gebied toevlucht te ver-
leenen, maar veeleer om het proces, dat de
stemmen van duizenden slachtoffers eischen,
gemakkelijker te maken.