bonenland. visscherij tegen de Turken predikte, zei hij„God de Heere wli het" Dit geldt ook van deJonge lingsvereeniging. Het dacht spr, goed te spreken over de wapenrusting der mannen Gideons. Daarvan lezen we in Richt. 716 't laatste gedeelte. De kinderen Israëls zaten In nood, zQ werden belegerd door de Midianieten. In hun benau wing aanbaden zQ God om uitkomst. Die kregen zQ. God gebood Gideon met 300 man nen tegen de vijanden op te trekken. Hun wapenen waren een bazuin aan hun mond en ledige kruiken bij zich. Klein was hun getal. Zoo ook de jongelingavereen. Ze is niet groot, maar met de bazuin, dat is Gods Woord, trekken zij op. Het „Daar staat ge schreven* moeten se op de lippen hebben. Maar ook in het hart. Zooals spr. las in Bunjan's Pelgrim's reize van Christen en Getrouw moet het ook zijn met de Jongelingsvereeniging Christen en Getrouw kwamen in de IJdel- heldstad en op de ljdslheidskeimis. Een koopman die hen ai eenigen lijd gade geslagen nad, zelde spottend, „moet gq niet iets van mij koopea." Toen zetten Christen en Getrouw de bazuin aan hun mona en riepen „Wij koopen de Waarheid en verkoopen ze niet, mitsgaders wijsheid, tucht eu verstand." En toen de pijlen der spot op hen afgescho ten werden, zeiden zij„Wij zijn gasten en vreemdelingen op aarde en zoeken het vader land dat boven is.' 't Lukte den rechter dier stad niet heu tot afval te brengen. Laat U niet meeslepen, jongelingen, steeds is uw paroolTot de Wet en de getuigenis, zoo met de bazuin aan uw mond maakt gq de toekomst uit. Naast den bazuin hadden de mannen ook ledige kruiken bij zich. De Jongelingsvereen. verwacht nog te veel van haar zelf, ze staat te veel in eigen kracht. Ze moeten afhanke lijk leeren worden en daarom de ledige krui ken der mannen Gi icons niet vergeten. Juist gevoelden ook deze mannen hun diepe af hankelijkheid dice dat ze ledige kruiken met zich droege- AL.ar meer nog, de kruiken moeten siuk ja;3t, de mensch moet klein gemaakt worsen, ledig zijn in zich zelf. De georukenc' nart beeft God uitverkoren. De Heere moet vooraan, niet in eigen kracht, 't Woord van CalvQn trof spr. altijd: lk bied mija gebtokeu hart den Heere ten offer aan." Zoo met den bazuin aan uw monden de ledige kruiken bij u zQt g| sterk. Met een waarschuwend opwekkend woord eindigt spr. z|n rede. Wel voldaan gingen we huiswaarts, 't Was een goeden avond. Met voldoening en tevre denheid kan de Jong. vereen, op dien avond terug zien. En met nieuwen moed, overtuigd van de medeleving der gemeente, haren ar beid voortzetten. 't „Exeicior naast 't Soli Deo Gloria" zij haar parool DEN BOMMEL. De Burgemeester van den Bommel brengt ter kennis van de landstorm- plichtigeu, die hun kleedingen, uitrusting stukken nog niet hebben ingeleverd, dat als nog gelegenheid wordt gegeven, dit te doen en wel op Zaterdag 14 Februari a. s.te Hel- lcvoetsluis in het gymnastieklokaal (Barak ken) van 9 uur v.m. tot 3 ^ur n.m. Nadere inlichtingen omtrent vervoer enz. zijn te bekomen ter gem. secretarie. A.s. Maandag 26 Januari a.s. zijn op de a.g.n. Polderskamer des v.m. 9 tot 12 uur de nieuwe broodkaarten verkrijgbaar. Na dien tijd zonder geldige redenen niet meer. OUDE TONGE. Dhr. H. Simonse, corres pondent der intercommunale arbeids bemid deling alhier, zal iederen werkdag te spre ken zijn ten zijnen keuze van vm. 9—10 uur. Dhr. D. de Been alhier had het onge luk met zjjn werkzaamheden zijn duim zoo danig te knellen, dat hij zijn werkzaamheden niet kon voortzetten. Het huis van P. Osseweijer aan de Stoofstraat alhier is onderhands verkocht aan Dhr W. de Berg Cz, Deze week zijn alhier eenige schepen pulp gearriveerd, wat voor vele landbouwers een uitkomst is. Aan den loteling der lichting 1920 D van Noord alhier is een jaar uitstel van eerste oefening verleend. Den dienstplichtige A. vau Schelven uit deze gemeente Is j.l. Maandag ingelijfd bfl het 16e Reg. Inf. te Amersfoort. NIEUWE TONGE. In deze gemeente komt weer een geval van diphteritus voor. Door het bestuur van het Begrafenis fonds alhier is een openbare ledenvergade ring uitgeschreven tegen 22 Januari a s. des n.m. 6 uur, in de benedenzaal van het Wees huis. HERKINGEN. Heden Woensdagmiddag van 2.3'J 4 uur kunnen Ier secretarie brood kaarten worden afgehaald. Na dien dag wor den er geen meer verstrekt. Hoogepachten Deze.week werd alhier ecu tuin verhuurd, eertijds in huur bij L. v. d. Velde, voor de som van f 105 voor 33 roe den met jaarlQksche pacht van 40 cent per roede. L.l. Week werd wederom eeu pariQ steen kolen alsmede hout aangevoerd zoodat met zekerheid de e. v. dagen weer brandsiof ver krijgbaar zal worden gesteld. De laatste week is bij den slager alhier het spek weer met 15 cent per pond verlaagd n. 1. f 1,15 terwQl nog daling dezer pi ijs in uitzicht is gesteld. MELISSANT.* „Dé Lachende Leeuw*. Don derdag 15 Januari, des avonds half zeven uur had in de Gereformeerde Kerk een open bare vergadering plaats van de Jongelings vereeniging aldaar. Na op de gebruikelijke wijze de vergade ring geopend te hebben zegt de heer van den Houten in zijn openingswoord dat de Jongelingsvereeniging gemeend had door het houden van een lezing meerdere bekendheid te geven aan het werk der vereeniging, wat voor het met vrucht arbeiden wel noodzake lijk was. Als hij de bijeengekomenen welkom heeft geheten, geeft hij het woord aan den WelEd. heer De Boer. Een treffend antwoord was het dat de Heere Jezus gaf aan hen die Hem om een teeken verzochten. Treffend, omdat het eigen lijk geen antwoord was. Als het avond ge worden is, zegt gij: Schoon weder, want de hemel ls rood. En des morgens; Heden on- weder, want dc hemel is droevig rood. GQ geveinsden 1 het aanschijn des hemels weet gQ wel te onderscheiden en kunt g| de tee kenen der tQden niet onderscheiden? Niet alleen voor Farizeërs en Sadduceërs, ook voor ons is het onverbiddcllQke eisch de teekenen der tQden te onderschelden. Ook onzen tijd moeten wij kennen, ook de geest van onzen tQd. We moeten de denkers en dichters vragen: Wat wilt gQ wat be doelt gq Dat ls eisch van onzen tijd 1 Er heeft een krachtige geestenworstelingplaatsen de teekenen der t|den wQzen op de naderende toekomst, ais de rustige golfslag van den oceaan der ecnwlgheid zal klotsen. Ieder mensch praat over zQn tQd. De dichter zegt: het is een romantische tQd.de denker zegt: het ia een raadselvolle tQd, de koopman zegthet is een winstvolle tijd en de huisvrouw zegt: het is een dure tijd. Onze tQd is een chaos, staat in het teeken van de anti-these tegenstelling, disharmonie treft men overal aan. Meeaiug staat tegen over meeuing, gedachte tegenover gedachte, inzicht tegenover inzicht, beschouwing te genover beschouwing, men zoekt naar het licht, maar het blQft donker. Men zoekt naar oplossingen, korte arbeidsdag, hoogere loonen, invoering vrouwenkiesrecht, maar be reikt geen doel. Onze tQd staat in het teeken van „den lachende Leeuw De lachende leeuw is een woord uit een boek, dat de Bijbel der Twintigste eeuw genoemd ls en waarvan de schrijver de Messias der twintigste eeuw wordt geheeten. Het ia het boek: „Aldus sprak Zarathus- sthra". Het boek van Nietsche. En de heele wereld heeft geluisterd, want het is een machtig boek. Het staat aan den ontzettenden afgrond van de bel gereed in de donkere diepte neer te storten en toch heett de wereld gejuigd om dat boek. Friedrich Nietsche werd geboren in 1848, stierf in 1901. Wie en wat was hij Sommigen zeggen een wijsgeer, anderen een dichter, weer anderen een phllosoof. HQ was geen vau drieën. HQ had van eik wat. ZQn geest is het best te vergelQken meteen beeld uit de natuur. Maar dan niet uit de lente of den zomer maar een beeld zooals het stormachtige najaar dat ons te aanschou wen geeft, rukwinden, orkanen, stootend, wild, woest, dat is het Nietsche beeld, alles en altQd aanvallend 1 Anti-alles. Ziedaar Nietsche. Nietsche zegt alles is bedorven, de mer.sch, de 3taat, de maatschappij, en niet aan de oppervlakte, maar bedorven, tot in het diep ste zQn van haar wezen. Wat is hiervan de oorzaak Hpt Christendom. Was er die kribbe niet geweest, was er die Jezus niet geweest, was er dat kruis niet geweest, was er dat graf niet geweest, waren de apostelen er niet geweest, dan was dut bederf niet gekomen. Maar dit alles is er wei geweestEn nu is Nietsche opgestaan om dat Christendom aan te vallen en te vernietigen. Wat heeft dat Christendom misdreven Nietsche vraagt wat het hoogste iedeaai is, Dat \hoogste ideaal is de wil tot macht. De mensch wil de baas zijn. Dat is het le vensbeginsel de wil tot macht I De echte mensch is de lachende leeuw. De Leeuw I In het bosch, het dichte woud, daar woont hQ, daar heerst hij, in de donkere wouden waar niemand doordrong, daar is zijn konlnkrQk. Alles siddert, alles zwQgt, de andere dieren vteezen hem. De vreugdelach zien en hooren zij, een ontembare vreugde- lach, maar niet alleen een vreugdelach, ook de spotlach, de lach van den haat. J51Q en haid, wreed en ruw. B1Q om zijn hardheid, wreed om zQn ruwheid.j Nietsche is een darwinist, predikte dus de evolutieleer. Zoo kwam er dan een tQd- perk dat de mensch zQn intrede deed in de wereld. Dat waren de sterke menschen, de echte menschen. ZQ heerschte over alles, hun wil tot macht deed dat. De tQd ging verder. Toen kwamen er ook zwakke menschen en die tegenstelling bleef bestaan, dat moest, dat was noodzakelijk, de sterken waren er om de zwakken te slaan, tot slaven te maken. Z| waren de lachende leeuwen en zQ heerschte over ds zwakken, hun wil tot macht deed dat. De tijd ging verder. Er kwam ontwik keling, en de tegenstelling bleef, volkstam- men, natiën omstonden. De sterken heersch- ten door hun wil tot macht en dc zwakken dienden hen. Kleinere volkstammen werden door groote wereldrQken opgeslokt en wer den tot slaven gemaakt, wreed, hard behan deld, en dat was goed, want het waren de lachende leeuwen,jde Augustussen, de Nero's, en dat waren de echte menschen. Toen kwam het groote keerpunt. Toen de Qzeren scepter der Romeinen heerschte stond daar een üQzondere man op, en die man sprakLeer van Mij, dat Ik hard ben Neen leer van mQ, dat ik zachtmoedig ben en ne derig van hart. Zalig zQn de harden Neen, zalig zQn de zachtmoedigen, want zij zuilen het aardrijk beërven. En de discipelen van dien biiondesea Man leerden„Het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat HQ het sterke beschamen zou. Hét was de Geboortedatum van de Gods dienst. De Godsdienst der zwakken, hun werd hoop gegeven op den toekomst. Jezus had dat gezegd en Paulus ook en toen neeit die Godsdienst de geheele wereld doorzuurd. Die beginselen hebben doorgewerkt tegen den mensch, waat zij gingen in tegen den wil tot macht. En eQ hadden succes. Hospitalen, ziekenhuizen, toevluchtsoorden voor bedelaars, philantropie vonden gerede ingang en wenden den leus van den lachen den leeuw, die niet meer lachte. HQ werd een vreedzaam kuddedier. HQ kon geen lij den meer zien, hQ ieefde niet meer, maar I werd geleefd, hQ moet zich schikken naar de meerderheid, dat i3 de helft plus één. De wereld beschaafde zich. Schikte zich naar heerschende gewoonten en zeden, naar de mode enz. De lachende leeuw we;d slaaf van zQn eigen uitvindingen. Het Christendom draagt hiervan den schuld. Het [Christendom brengt den mensch naar den ondergang. We moeten het Christendom haten, het i3 de eenige misdaad der mensch- heid Christen te zQn. De Nero's, de Napoleons moeten we weer hebben. Maar, zegt Nietsche, de evolutie gaat door. Straks in de toekomst zullen twaalf mannen opstaan. Het zuilen zQn de über- menscüen, de opperste menschen, de lachen de leeuwen, naar die menschen moeten we heenl Het zQn menschen, die vastberaden hun weg zullen gaan, persooniQkheden die kunnen zwijgen en werken, heerschen enal» het hun zaak dienende ls ook gehoorzamen. Het zullen zQn gevaarlQke menschen, vruchtbare menschen. De Übermensch, de oppermensch zal opstaan. Spr. citeert uit het werk van Zarathusthra waarin bezongen wordt in wegsleepende poëzie, het tQdperk van de reïncarnatie van den lachenden leeuw. Het zal ééne feestdag zijn, de wil tot macht zal heerschen Maar de evolutie gaat door. De tQd wiekt aan dat ook de Übermensch weer sterven zal. Dan zal alles ontvolkt worden, een nieuwe wereld doet haar intrede. Maar het zal de zelfde wereld zQn, met dezelfde evolutie, met deselfde Jezus, dezelfde kribbe, hetzelf de kruis, hetzelfde graf, dezelfde godsdienst ook weer dezelfde Übermensch. In die nieuwe wereld zal spr. weer op 15 Januari 1920 op dezelfde plaats te Mellssant spreken over den lachenden leeuw. En als ook deze tweede wereld haar loop volbracht zal hebben, wat dan? Dan begint alles weer opnieuw. Zoo zal het zQn tot in eeuwigheid. Dat is Nietsche's eeuwigheid. Een schrale eeuwigheidMaar die schrale eeuwigheid heeft Nietsche lief. Daarom ls Nietsche's leer: laten we van de wereld ma ken wat er van te maken ls, laten we mensch zQn, Übermensch, laat de wil tot maeht in ons heerschen! En ais hQ dat alles heeft oe- dacht spreekt hQ tot z|n ziel en troost haar met zQn eeuwigheid, stilt haar vertangen, want die eeuwigheid zal toch altoos weer staan in het teeken van den Übermensch, den mensch die hecrscht door zQn wil tot macht. In 1889 ontving de boezemvriend van Nietsche een briefje zonder datum en zon der postzegel, geschreven met potlood en in ruw kinderschrift. Daar stond in „Aan mQn vriend George." „Nadat gij niQ gevonden hadf, was het geen kunst mQ te vinden, grooter moeite zal het U zQn mQ thans fe verliezen i". Het was het geschrijf van een krankzin nige. Nietsche was krankzinnig geworden. God heeft gelachen. Wie Gods volk aantast, tast ZQn oogappel aan. God laat zich niet bespotten. Het zwakke der wereld heeft God uitver koren omdat HQ het sterke beschamen zou. Nietsche is gestorven, maar z'n boek is er nog en men roemt het als een boek der toekomst. Het moge vreemd klinken maar waar is dat aa wereld er mede dweept. Het is zoo dichterlijk, zoo hartstochtelijk geschre ven dat men gevoelt dat hier een man spreekt omdat hQ spreken moet. Maar wie goed kijkt ziet dat het iets treurigs is dat het een tragedie is. Nietsche ziet vele raadselen maar 't mach tigste vraagteeken, dat is voor hem het Christendom. Nietsche heeft dat vraag teeken aangegrepen, heeft er mede gewor steld en die woesteling is zQn ondergang ge weest, het is een drama, een treurspel ge worden. ZQn boek is gemakkelQk te weer leggen, uit wetenschappelijk oogpunt zegt men het is onzin. Maar Nietsche wil niet weerlegd worden, hQ weet dat hij zichzelf tegen spreekt en daar is het hem juist om te doen ge weest. Er is slechts één weg die we tenopzich- te van Nietsche kunnen inslaan. We moeten met hem afrekenen, we moe ten Nietsche overwinnen. Een spreekwoord zegt dat de moeilQkheden er zQn, onover wonnen te worden, welnu we moeten onze tegenstanders overwinnen, we moeten de Anti-Christ overwinnen, we moeten Nietsche overwinnen. Echter heeft Nietsche bQ al zQn godlaste ringen ook nog waarheid gezegd. En wel een dubbele waarheid. Welke invloed is er vau Nietsche uitge gaan Deze vraag moet eerst beantwoord wor den voordat we zeggen welke waarheden Nietsche gezegd heeft. Nietsche heeft een wending gegeven aan den tijd. De ideën der denkers en dichters doorzouten de wereld gaan door tot de ver af gelegen plaatsen en plaatsjes. De Fransche Revolutie is niet geboren geworden uit het volk dat de guillotine hanteerde, maar vondt haar oorsprong in de studeerkamers van Rousseau en eert Robbespierre. Zoo ook heeft Nietsche het Christendom den oorlog ver klaard. 't Riep alles ten strQde tegen de ver schenen Christus, het pantïïsme wierd om helst en hQ aanbad den Übermensch in den tempel van materialisme. Nietsche's stelsel vond ingang. Dichters en denkers zongen bet Nietsche na. „Ik ben een God in 't diepst van mQn gedachten" 't Was de geest van den Anti-Christ, die doordrong tot in de Salons der hoogere kringen, niet veel komt daar aan het licht maar als men iets boord, rilt men van de vreeselQke goddeloosheden die zich daar af spelen. De lachende leeuw gaat verder in het volk openbaart hQ zich. Zie naar de reclame,'t Al erbeste adres ls hier, bQ mij." Wat is het anders dan een slag in het aangezicht van Uw buurman? 't Recht van dea sterkste vindt hoe langer hoe meer Ingang. Wie in het zakendoen Christen wil zQn, wordt gehoond, bespot, uitgelachen. Concurrentie dat is het mooi gekozen woord voor den strijd op leven en dood. De lachende leeuw, de Übermensch 1 Sport 1 Men dringt aan op staling der zenuwen, oefening der spieren, boksen wedloopen, 't gaat er om wie de sterkste zal zQn, wie de zwakkere vermoord. De lachende leeuw of niet Allen hebben we een stukje wereldge schiedenis medegemaakt. De oorlog gepro clameerd in 1914, was hQ er ergens anders voor dan om den macht in handen te heb ben? De lachende leeuw is de politiek van on zen tijd! We weten het, God heeft het zoo gewild, maar het zijn menschelQke factoren die er op in werken. Da Costa zong hst: „Op den bodem aller vragen Ligt der menschen zondenschuld!" Welnu, Nietsche heeft gezegd wat er leeft ook in Uw harte. Daarom moeten we Niet sche overwinnen; Nu de twee waarheden die er liggen in Nietsche. Ten eerste heeft hQ 't recht van de persoon- lqkheid van den mensch gepredikt. Dit was noodig. Door de geest der Fransche Revo lutie die overal Indrong is het gezag van den individu verloren geraakt, 't Werd 't gezag van de meerderheid, de helft plus èèn. 't Werd alles eender, naar een snit ge sneden. 't Werden menschen met één stel ideetjes, één genre dogmaatjes, een soort phi- losofietjes, alles een dorre geestelooze jeen- vormheid. Daar is Nietsch tegen op gekomen. HQ bracht den persoon van den mensch weer naar boven, het recht om mensch te zQn. Laten er ook in onzen tQd weer menschen gevonden worden, menschen die zich niet door den stroom laten medeslepen. Laten er mannen gevonden worden die er een per- soonlQke meening op na houden, laat de Christen iets hebben van den lachende leeuw. Persoon te zQn is geen schande. Nietsche noemt den mensch staaf. Op de eerste blad- zQde van den BQbel lezen we dat de mensch heerschappQ zal hebben over alles, en op de laatste bladzijde lezen we het weer dat zQ zullen heerschen als Koningen in alle eeuwig heid, De mensch is een Koning. Ook thans moe ten we het beeld dragen van den heerscher mannen in het midden der wereld, mannen als een leeuw, als machthebbende Waarom Met deze vraag komen we tot de tweede waarheid van Nietsche. a Nietsche's God was de toekomst, de toe komst was hem alles, die zou alles goed maken. Doen wQ dat ook De Anti-Christ zal ko men, de aarde dreunt reeds van «Qn voet stappen. De wereld is reeds vervuld van de worsteling tusschen het beest en het lam. Maar wij weten het. Christus de leeuw uit Juda's stam, HQ zal de ware, de laatste toe komst zijn. Maar zoo ver is het nog niet, we moeten nog strQden, laten we dat doen met helden moed. 't Gaat van zege tot zege, van overwinning tot overwinning van glorie tot glorie. Jongelingen van de twintigste eeuw. De toekomst zal zwaar zQn. De vQand smeedt wapen op wapen. GQ moet gereed zQn en daartoe is de Jougellngs-Vereenlging de aan gewezen plaats. Dat is Uw leerschool, niet alleen om de wapenen van Uw vijand te leeren kennen, maar ook om zelf het wapen te leeren hanteeren van Koning Jezus Gc moet werken en zoo de overwinning beha len- Ge zult zeggen thuis kan ik dat ook doen, dan neem ik een boek en gaat bij de kachel zitten. Ja dat kan al betwijfel ik het sterk dat ge dat doen zoudt, maar daarom vooral is de jongelings vereen, noodzakelijk omdat ge op de jong. Vereen. een persoon- IQkheid wordt, ge krQgt er een persoonlijke overtuiging. Mobiliseert U jongelingen, de eere van Uw Koning eischt Det. Dit tot de Jongelingen. Echter ook de ouders moeten mede hel pen. Stuur uw zonen naar de Jong. Vereen, brengt hm die dingen onder het oog En tot allen: Iet op de teekenen der tij den, straks wordt de hemel rood, droevig rood, blotd rood, de groote worsteling van het lam tegen het beest uit den afgrond neemt een aanvang, en dan wordt bet don ker, stik .donker, duistere nacht. Dan ls het avond, '3 levens avond, 's werelds avonden de wolken worden donkerder, maar 't zal geschieden ten tijde als het avond zQn zal dat het licht zal worden. De zwarte wol ken krQgets gouden randen, 't wordt licht ér, goudglans, helder licht breekt aan. Het keken. HQ komt de leeuw uit Juda's staml O kom Heere Jezus, ja kom haastel.Qk. WQ wachten op U. In ademlooze stilte werd deze met gloed uitgesproken rede aangehoord. De Jongel. vereen, kan een succes boeken. ZQ kan moed scheppen uit het gesproken woord voor haar moeilqke taak. Voldaan gingen we huiswaarts. STELLENDAM. De collecte voorde Ween- sche noodlQdende kinderen heeft alhier f 337.25 opgebracht. Door L. v. d. Vlugt, schoenmaker al hier, is vergunning gevraagd voor.deoprich ting van eene machinale schoenmakerij. De ioteiingen der lichting 1920 F. de Graaf en P. v. d. Linde zQn 16 dezer inge- lQfd bQ de Genie (Afdeeling Pioniers), ter wijl J. Troost Cz. is ingelqfd bQ 't 3e Reg. Infanterie. De lijst van leerplichtigen bevat voor, 1920 323 namen. Voor de Miiitielichting 1921 zQn in deze gemeente ingeschreven 18 dienstplichtigen. Onder deze gemeente is ter hoogte van de Kroningspolder aangespoeld een mijn van middelbare groote. BQ publicatie is bekend gemaakt, dat die landstorraplichtigen, die nog uitrusting stukken in hun bezit hebben, deze nog kun nen inleveren op 14 Februari a s. van 9 v.m. tot 3 uur n.m. te Hellevoetsluis, in 't Gym nastieklokaal bQ de Barakken. GOEDEREEDE. Donderdag 1.1. is alhier door een gezelschap dames en heeren uit Goedereede en Ouddorp een muziekuit voering gegeven ten bate der OostenrQksche kinderen. De zaal was goed bezet. De nummers voor orgel, piano, viool en fluit werden onder volstrekte stilte aange hoord. De solonummers voor plano mogen hier in 't bQzonder genoemd worden. Wat nog verder werd geboden viel evenzeer in den smaak. De netto opbrengst was ongeveer zeventig gulden. (Part. Corr.) Door het Hoofdbestuur van den Ned. Bond van Chr. Landbouw- Tuinbouw- en Zulvelarbeiders, is aan de we:kgevers te Goedereede, volgend schrQven gezonden: Goedereede 9 Jan. 1920. Aan de heeren werkgevers te Goedereede. M! Naar U bekend is, hebben wQ U dezen middag uitgenoodigd, om met ons te spre ken over de vaststelling van het winterloon en de Regeling der Arbeidsvoorwaarden. We vertrouwden, ge zoudt met ons in overleg treden, omdat dit in onze dagen de aange wezen weg is voor het behoud van den be- drijfs vrede. Ge hebt echter geweigerd en dit is ver keerd van U, patroons, ge deedt dwaas, want, en overweeg dit ernstig, gQ jaagt alnu een georganiseerde arbeiders-massa tegen U in het harnas, hetgeen voor U wel eens zeer ernstige gevolgen kon hebben. Bedenk toch, dat ge met de arbeiders die georganiseerd zQn niet kunt doen wat ge wilt, en doet ge het toch, dan zult ge ons sterk in onze organisatie, tegenover U vin den, vast besloten om voor ons goed recht, voor. het belang van ons gezin, op te komen met kracht en klem. Welnu, we geven U nog gelegenheid om bQ de eerstvolgende loonsbetaling, het in onze aan U gezonden circulaire gevraagde loon uit te betalen, en doet ge het niet dan zullen de gevolgen voor U minder aangenaam zijn. WQ hebben gewild overeenstemming in den weg van samenspreking. GQ weigert I Voor U de verantwoording! Verstaat toch de teekenen der tQden. GQ kunt de arbeiders niet meer dwarsboomen, en daarom is het noodig met ons saam tc werken. WQ willen in den weg van recht en billQkheid. Hoogachtend (w. g.) L. v. Vliet. Hoofdbestuurder van den Ned. Bond van Chr. Landbouw- Tuinbouw- en Zuivelarbei- ders. OUDDORP. De landarbeidersvereeniging houdt a.s. VrQdag een vergadering, des avonds te half zeven in het logement „Akershoek", die voor iedereen toegankelQk is. Dus niet alleen de leden mogen daar komen, maar ook voor alle belangstellenden en belangheb benden ls er vrqe toegang. Als spreker hoopt op te treden de heer van Vliet, propagandist voor de Chr. Land- en Tulnbouwarbeiders- bond. De leden der vereeniging zouden het zeer aangenaam vinden, als de landbouwers dien avond ook eens kwamen luisteren. Het huisgezin, dat uit de woning is ge zet, en waarvan de vader elders vertoeft heeft maar eea enkele nacht in een schuur vertoeft, en houdt nu steeds verblQf in een zeer eenvoudige tent. Wat eea treurige toe stand En dat in dezen IQd van het jaar Wie schaft bier raad? WQ hoorden vertel len van een timmerman, die zonder betaling van arbeidsloon een houten loodsje in elkaar wil zeiten; als anderen nu maar de kosten van het bout enz. dragen. Het huis van Nleman aan den weg naar de haven is door E. Versluis gekocht voor f 3300terwijl het huis van dezen 1.1. Za terdag b(j inzet is gekocht deor M. Sperling Wz. voor f 3450-, BRIELLE. Voor de verpleegden In 't Geu- zengesticht Wilhelmus van Nassauwen alhier werd aan giften ontvangen f 109,05 en reeds tezaam voor de aardappelkelder, totaal f231,41 Alhier werd door de Inspecteur van Politie een persoon aangehouden die zonder toestemming aan 't venten langs de huizen was. Op 't Politiebureau bleek hen dat hQ een valsche naam opgegeven had en nog eenige dagen hechtenis te goed had en niet minder dan tweemaal uit Veenhuizen ont vlucht was. HQ werd natuurlQk daarheen op transport gesteld. De inspecteur van politie heeft gear resteerd H. de V., thans chef der Tilburgsche Credietbank te Baarle-Nassau, die verdacht wordt, ais boekhouder van de Coöperatieve Verbruiksverecclging .Ons Belang" teBrlelle ongeveer f 1000 verduisterd te hebben, ten nadeele van die Verbruiksveieenlging. De V. is naar het huls van bewaring te Rotter dam overgebracht. SPiJKENISSE. Als bewQs dat de aanstaande woningoouw geen overbodige luxe ls diene dat reeds sinds maanden het oude baarhulsje bQ de Herv. Kerk door een gezin betrokken is, en nu ook een der leegstaande lokalen der Openb. School deze week voor woning zal worden ingeruimd. Uitslag velling ven een drietal woonhui zen in eigendom van C. WestdQk en G. Mol Jbzn. Perceel I iu trekgeld f 1025; perceel II f 800; perceel III f 330; hoogste bieder voor alle de heer C. R. Hoogenboom. DE UITLEVERING VAN DEN EX-KEIZER, Parijs, 17 Jan (K.R) Dutasta heeft hrden vau den Nedenandschen gezant een noia overhandigd waarin ds uitlevering van ex- keizer Wiihclm gevraagt wordt. ParQs 18 Jan. (H.NHet formesle ver zoek om uitlevering vau den ex-kelzcr dat Dutasta VrQdagavond aan den Necerianschen gezant te PaiQs heeft ove-handigd, is2blad- zqden groot en bevat 600 woorden. Het is onmiddeiijk aan den minister van buitenlandcshe zaken te 's-Gravcnhage ge zonden. Havas seint a.d. heden uit Parijs De secretaris van de vredesconferentie heeft aan den Nederlanschen gezant een brief overhandigd ter zake van de uitlevering van deu vroegeren Duitschen Keizer. De brief verklaart, dat de Nederlandsche regeering op de hoogte 13 van de onverjaar- bare redenen, die gebiedend eischen, dat a MI DDELHARN1S. Van de visscherQ is te IJmuiden binnen gekomen de vischsloep „Oranje Nassau" st. D. Koster f 2800, de voorbedachte schendingen van de inter nationale tractaten evenals de stelselmatige miskenning van de heiligste regelen van het volkenrecht ten aanzien van allen, met in begrip van de hoogst geplaatste personen, den bQzonderen zoeu ontvangen dien het vre descongres voorzien heeft. De mogendheden geven een opsomming van hun grievende cynische schending van de onzQaigheid van België en Luxemburg het barbaarache eu ineedoogcnloozen stelsel van gQzclaars en deportaties op groote schaal het wegvoeren vau jonge meisjes uit BQsel die weerioos aan de ergste wreedheden wer den overgeleverd ;de stelselmatigeverwoestiKg van geheele gebieden zonder militair nut; de onbeperkte duikbootoorlog met Inbegrip van het onmenschelQke aan hun lot overla ten van slachtoffers In volle zee; tallooxe wanaanen tegen non-combattanten en over heidspersonen. Voor al deze daden komt althans de^zedc- 1 Qke verantwoordelijkheid neer op den hoog- stew chef, die ze gelast heeft of die zQn vol ledige macht misbruikte om de heiligste re gelen van het menschelQk geweten te schen den of te laten schenden. De mogendheden kunnen niet aannemen dat de Nederlandsche regeering mei minder afkeuring dan zQ zeiven de ontzaglQke ver- antwoordelQkheid van den gewezen Keizer zou beschouwen. Nederland zou zQn inter nationalen plicht niet vervullen, indien het wegerde, zich, naar de mate van zQn middelen, bQ de andere naties aan te slui ten, om de begane misdaden te vervolgen of ten minste de kastQding er van niet te belemmeren. TerwQl zQ hun verzoek om uitlevering tot de Nederlandsche regeering richten, meenen de mogendheden er den bQzonderen aard van uit te moeten laten komen. ZQ hebben tot plicht de uitvoering van art. 227 (van het vrcdestractaat) te verzekeren zonder zich door argumenten te laten weerhouden, want het betreft in de gegeven omstandigheden niet een openbare opdracht met een uridisch Karakter, maar een daad van hooge interna tionale staatkunde, welke voorgeschreven wordt door het algemeene geweten, waarin de vormen van het recht alleen voorzien zQn, om aan den beklaagde het geheel van waar borgen te verzekeren, die het openbare recht altijd gekend keeft. De mogendheden zQn overtuigd, dat Ne derland dat altQd blijk heeft gegeven van zQn eerbied voor het recht en zijn liefde voor de gerechtigheid en dat een van de eersten is geweest, om zQn plaats te vragen in den Volkenbond met zQn zedelQke gezag de schending van de kardinale beginselen van de solidariteit der naties niet zal willen dekken en zal trachten een herhaling van een dergelQke ramp te stuiten en te beletten. Het Nederlandsche volk heeft er het hoogste belang bQ, dat het zich niet den schQn geeft om den voornaamsten dader te beschermen, door hem op zQn gebied toevlucht te ver- leenen, maar veeleer om het proces, dat de stemmen van duizenden slachtoffers eischen, gemakkelijker te maken.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1920 | | pagina 2