"I J s Zaterdag 22 November 1919 848te Jaargang N\ 2548 voor de Znidhollandsclie en Keeuwsehe Eilanden. Eerste Blad. ÏÏSEN rERK. Antirevolutionair w"~ |JF Orgaan 1 mm 266. PLANTENBOTER EBIXÏXJJK UWERSI ÜES, EAUDEL. iat 73 DAM. BCialitsit, OGES EN EN. Nil! pga.af [TERDAM, markt IN HOC SIGNO VINCES te le com iOMTE. orwaarden tgensplaat. Reclames, Mededelingen. OP OEN UITKIJK. w PA A.R EN en as- EBOUW- EDEL bij otterflpm t vanaf f 47, amen f 62,— U1FTAFELS, L.S, LINNEN DEN, EIKEN N, SCHRIJF- ïzet en i die trouwen K foon Interc. Ho. 19, PROEFTUIN VERFLAKREE ngeweg) is op elangstellenden t. Desgewenscht nlichtingen, die Rgd. 12565 W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers UIT FRARKRUK. gsconrant. ROTTERDAM. 3TEN. In Frankrijk, Belgie en Italië, de drie Ententelanden, rijn de verkiezingen voor de nieuwe Kamers in vollen gang. En vooral stellen we belang in den uit slag in Frankrijk. Vijf en een haff jaar heeft de Kamer gezeten, van 1 Juni 1914 tot heden en verscheidene mini steries zijn in dat tijdvak verslonden. Het eerste Kabinet, in Juni, was dat ran Doumergue. Het tweede dat van j libot. Het derde dat van Viviani, toen 'in Augustus de oorlog uitbrak, In een ^"'paar maanden tijds dus waren een drie tal ministeries gevormd en verdwenen, want zoodra de oorlog uitbrak, ver dween ook Viviani en kwam er een Kabinet van nationale verdediging, dat tot in 't voorjaar van 1917 geleid werd door Briand. Maar ook dat ging weg en 'twerd een ministerie Ribot. Maar ook dat trad af en men hoorde van Clemenceau, den ouden tijger, als den minister, die in zóó gespannen tijds gewricht als Frankrijk doorleefde, met ijzersterken arm 'tFransche volk door de wereldbranding zou heen voorenen glorieus en in triomf die natie zou heen voeren naar betere tijden. En de oorlog is geëindigd. 'tOver- winningskabinet Clemenceau heeft geen reden van bestaan meer. De ministers der nationale zelfverdediging kunnen Larf portefeuille aan de kiezers over geven. Zullen deze de oude ministers weer iDhuren Zal de verkiezingsstrijd, die gaat tegen de Bolsjewieken en de radicale Socialisten een overwinning brengen aan de gematigde elementen of aan defRoode fractiën, dia in Frank rijk al sinds maanden een zeer krach tige propaganda voeren. Maar tegenover 't Socialisme staat een nationaal bloc van partijen, dat 't Roode en Bolsje wistische gevaax onder de oogen ziet en van het gepropageerde Arbeiders- Raden-systeem, niets wil weten. Leve Lenin! Leve Trotsky, zoo roept de Bols jewiek op zijn verkiezingstochten. Leve de orde en de vrijheid, zoo is de leuze der Republikeinen! Eu rondom die Re publiek scharen zich in één slagorde alle Franschen, van welk politiek en kerkelijk beginsel ze ook mogen zijn. Om de orde, om de veiligheid van den Staat voegen zich tot een centrale Een heid bijeen, R.-Katholieken en Radi calen die eertijds de Roomschen vervolgden. Voor Rome's kerk is de stemdag zeer gewichtig. Eertijds sloeg een fel anti- clericaal bloc pijnlijke wonden in die Roomsche organisatie. De radicalen ver volgden die Kerk en kwetsten het Room sche volk in zijn heiligste overtuigin gen. De band met 'tVaticaan werd verbroken. De pauselijke macht uitge lachen als een factor, die voer Frank rijks vooruitgang niets beteekende. De kloosterlingen werden verjaagd. Hun goederen hun ontfutseld. En Viviani blies de lichten des hemels uit, d. w. z. had God niet noodig, noch in, noch voor Frankrijk, maar zou buiten en tegen de Kerk de nationale grootheid van de Republiek toch wel bevorderen. Ze zon der God, zonder Christgeloof, zonder Kerk, zonder Bijbel, nog meer verhoogen. Frankrijk is 't klassieke land van kerk vervolging, van kerkverdiukking, van achteruitgang van 't geloof zoovelen duizenden zijner zonen, die ook op de slagvelden hun bloed en leven veil hadden voor 't geluk van hun vaderland, dat hen haatte, maar ze ten strijde opriep toen 't Land in gevaar was. Toen was 't Roomsche kerklid goed genoeg èn gewillig om zijn Vaderland in die bange uren, dagen, maanden en jaren van gevaar, te verdedigen, en er zijn laatsten druppel bloed voor te geven. Voor Rome's Kerk is de stemdag zeer gewichtvol. Maar ook voor't Protestan tisme. Waar 't radico-socialistische ele ment een Kerk aandurft, een Kerk haat, zijn dienaren haat, zijn bezittingen wil eigenen, daar is noch een Roomsche, noch een Protestautsche Kerk veilig. Waar 't radicaal socialistischs drijven 't Geloof wil ondermijnen, daar is noch 't Protestautsche noch't Roomsche kerk geloof verzekerd van te kunnen op bloeien tot heil zijner belijders. We zijn niet R.-Katholiek. Wij zijn Gereformeerd en er is dus een diepe klove lusschen ons en die Kerk. Maar toch voelen we ons solidair in de liefde voor de Kerk van Christus, onder wel ken naam zij ook zich openbare. Voelen we ons solidair met hen, die belijden één God en Vader, één Christus Jezus en één Heiligen Geest en de zaligheid uit den Eenen op Golgotha. Vervolging, de Roomsche Kerk aangedaan, door revolutionaire rationalisten, is de ver volging die komt, gewis en zeker, ook over 't Protestantisme. Ondermijning, tegenwerking van 't Christelijk geloof in Roomsche dogma's neergelegd, is tevens ondermijning van de Protestant- sche idee en verzaking van de dogma's der niet Roomsche kerken. Wie tegen een Kerk, tegen 't Chris telijk geloof strijdt, zooals Frankrijks radicalen steeds hebben gedaan; wie den Godloozen Staat liefheeftwie den Naam van God veracht in 't Staatsrecht wie 't Kruis van Golgotha voor de geestelijke en stoffelijke welvaart van een Natie verachtvoor zoo'n man, voor zoo'n Kabinet, voor zoo'n kiezers bende is noch de Roomsche, noch de Protestantsche gedachte ooit ofte immer in veiligheid te brengen. Wij zijn niet R. Katholiek. Wij zijn Gereformeerd. En er is dus een afstand tusschen Kerk en Kerk. Maar er is ook tegenover Fransche openbaring van atheïsme in den Staat, tusschen alle Christenen aller Landen een innigen gemeenschapszin, omdat 't zelfde ge vaar van ontkerstering en vervolging en kerkelijken diefstal dan steeds aan wezig is. Neen, ons laat koud de ver houding van den Franschman tot den Paus; ons interesseert niet de band tusschen Staat en Vaticaan; dat zijn uitsluitend Roomsche aangelegenheden, maar ods laat niet koud hoe zoo'n Fransch Staats atheisme 't Christelijk Geloof beschouwt, en er of neutraal dan wel puur vijandig tegenover staat, 't Monsterverbond in Nederland, Rome- Dordt in 1888, was noch voor dr. Schaep- man, noch voor dr. Kuijper een holle frase, 't was angstige noodzakelijkheid door den anti-clericalen schoolstrijd, die 't Christendom trachtte te worgen door de rechtsongelijkheid vast te leg gen in wet en verordening. En als nu, in Nederland, van Ned. Herv. zijde geoordeeld wordt, dat de tijd rijp is om de Zilveren koorde die de Herv. Kerk aan den Staat verbindt, los te maken, dan is dat ook een uiting van vreeze, en terecht, voor anti-clericalen haat en hartstocht van mannen als Wijnkoop Troelstra en Consorten, die 't Staatsongeloof belijden en den kerk minachten en de Kerkgoederen gaarne zouden bezitten. Daarom is er solidariteit tusschen Roomsch en Hervormdtusschen Roomsch en Hervormd en Gereformeerd enz. waar 't gaat tegen Bolsjewistische tendenzen en begeerten. Zie naar Frankrijk! Wat 'tOngeloof aandurft. Maar de Stembus we lazen 't zooeven heeft 't Socialisme ge slagen. Geduchte klappen zijn er op neer gekomen, 't Bolsjewisme is voor- loopig in Frankrijk van de baan. 't Heeft de nederlaag geleden omdat Roomsch en Anti-Roomsch zich schaarden rondom 't wettig gezag, rondom President en Senaat. Maar nu dit gevaar voorbij is: wat zal nu de dank der radicalen zijn? Nu ook de R. Kerk vooraan in de ge lederen steeds om de Anarchie te weren, zal nu ook 't Fransche volk in zijn leiders die Kerk meer gaan waardee- ren? Zoo ja! dan is ook voor de Pro testantsche gedachte verlichting gekomen Dan zal 't Anti clericaiisme zich intoo- men. Dan zal 't kunnen gaan waar deeren, Maar waardeóren de R. Kerk zal ook voor 't Protestantisme goede vruchten dragen. Waardeering van 't Christelijk geloof door radikale leiders in Frankrijk, is een prikkel en spoor s'ag voor de Nederlandsche fanatieken om bezadigd te worden. VOEDZAAM HEERLIJK VOORDEELIS Att. 4. Iedere arbeider ontvangt een mini ffl T PïJD. e, LEER- BLEMEN- EN, DE- Deze Courant veischflnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bfl vooruitbetaling f 5.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDRK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12»/i Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regei. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zg beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. m als M1MW ekbiaderJJ i.Sommeledük 'f) pr|xen hanco Oostenrijksche kinderen. Joanni Duschek, het 12-jarig dochtertje van een lechterlfken ambtenaar te Oberhallabrun in Oostenrijk, dat thans ergens in Noord- Brabant door een liefdadige familie is op genomen, heeft een schr|nend verhaal ge daan van de ellende en den hongersnood, die er in Oostenrijk geleden wordt. In onopgesmukte taal heeft hetmeisje.dat tot een gezin van negen kinderen behoort de dagelpsche beproeving geschet, die voor xulk een gezin uit den ongelukkigen ecoao- mischen toestand van het arme Oostenrijk voortvloeien. Ziehier hoe het vaak bij haar thuis toe ging. Geen kruimel eten was er vaak in huls. Als vader 's morgens vroeg uit de kerk kwam, kon moeder hem niets voorzetten. De kleinere zusjes en broertjes schreiden van honger. Moeder kleedde zich dan aan en ging de boeren af om wat meel, melk of aardappelen te vragen. Zij werd echter de deur uitgewezen met de opmerking: «Dat hebben wij zelf noodig". Als zl] dan bedroefd huiswaarts keerde, was de eerste vraag der kinderen, of ze iets had meegebracht. Haar antwoordt deed de kinderen dan heete tranen schreien en dit maakte moeder radeloos. Als vader 's middags thuis kwam, moest hij vernemen dat er weer niets te eten was. Dan gingen vader en moeder en de kinderen bQeen zitten en baden tot God om uitkomst. De avond was wel het droevigst. De kinderen moesten in het donker zitten, want kaarsen en petroleum waren er niet. Zonder eenig eten hoegenaamd te hebben gehad ging het heele gezin vroeg naar bed Zulke dagen waren niet zeldzaam. Vaak meenden de ouders, dat zq met hun kinde ren zouden verhongeren. Een oudere broe der van het meisje liep dikwijls huilend en handwringend door de kamer en beukte met de vuisten op de deuren, razend ais hij was van den honger. Hij doorzocht het heele huis of er soms iets eetbaars te vinden was. Als er betere dagen waren en er wat eten te verdeelen viel, dan kwam vader het eerst aan de beurt. Daarna begon men met de kleine kinderen en zoo moest het meisje als een der grooteren vaak toezien. Moeder was altijd de laatste. Een vriendinnetje, wier moeder uit wer ken ging en ln haar werkhuizen wel wat af val kreeg, bracht het ambtenaarsgezin soms iets. Oude korstjes droog zwart brood wer den met handdrukken, tranen en kussen be taald. Men was in hoofdzaak van andere men- schen afhankelijk, want broodkaarten, vet kaarten, enz. hadden weinig te beduiden; bijna nooit kon men er iéts op krijgen. Toen kwam op zekeren dag de blfjke tij ding, dat drie der kinderen van het gezin met een transpórt andere kinderen mee naar Holland mochten. De moeder weende van geluk. het vertrek uit Weenen gaf kar dinaal Piffl aan de voorberadende kinderen veie maal z$n zegen. Groot was de vreugde der kinderen, toen zij in Dultschland gekomen, te Mannheim voor het eerst weer een boterham kregen met melk. Zij wisten waarlijk niet meer hoe die smaakte. En toen men vroeg, of zij nog meer lusten klonk van alle kanten:,asjeblieft, asjeblieft". Toen ze eindelijk na een moeilijke reis, in Holland kwamen, was de vreugde der kin deren onbeschrijfelijk. In Arnhem werden weder boterhammen uitgedeeld, maar nu met worst. Snikkend van vreugde hebben de kinderen toen die eerste Hollandsche spijze benuttigd. Toen kwam de tijd, dat de kinderen in groepjes naar hun verschillende bestemmin gen gezonden werden, wat natuurlijk tot pijnlijke scheidingen en stroomen van tranen aanleiding gaf. Msb. Die is fijn In het orgaan voor smedenpatroons lazen we het volgende fijne stukje. Echt sarcasme. Met een flinke portie overdrijving er ln, maar dat toch den geest des tijds typeert. Zoo'n dito stukje hebben we ook eens ge lezen over de dienstmeiden. Een mevrouw vroeg er een, die laat op kwam, vroeg naar de opera ging, een viool bezat, een fiets be reed, een piano kon stemmen, spaarde voor een collier, twee vacantiedagen vroeg per week. Zondags vrij enz. enz. Zoo'n dito is ook dit stukje. Sla het niet overt INGEZONDEN. Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie. Daar er nog patroons zijn die goedkoop werken, vele uren hard ploeteren en waar het geheele huisgezin voor de zaak in be drijvigheid is en daardoor een zoogenaamd bestaan hebben, hoop ik met het doen lezen van dit toekomstig fabrieksreglement (voor fabtieksgebruik) te doen begrepen dat het maar beter Is zich voor te bereiden om ar beider te worden, als op de manier patroon te bleven. HENRI LOUMAN. Een toekomstige arbeldersreglement (voor fabrieksgebruik.) Art. 1. De arbeid is ais een genoegen te beschouwen en uitsluitend als tijdverdrijf op te vatten. Iedere Inspanning is verboden en wordt door onmiddellijk ontslag gestraft. Art. 2. Het begin van den arbeldstfd wordt aan den werkman overgelaten. Voor den aanvang van het werk worden koffie, thee of melk, kadetjes, honing, koek enz., beschikbaar gesteld. 25 Cent per regel. 1 --r.' Art 3. Iedere arbeider behoort ln onbe rispelijke kleeding met boord en das te ver schijnen. Het dragen van schoenwerk met doorgeloopen zolen en scheeve bakken is streng verboden. Bjj eventueele .dalles" is de werkgever verplicht dadelQk in te grijpen en zQn arbeiders naar de iaatsts mode op maat te kleeden. De kleedingstukken wor den gratis verstrekt. mum loon van 10 per dag met vrij kost, sigaren en bier. Jubelarissen, d.w.z. arbei ders die langer dan een jaar b| de firma werken hebben recht op vervoer per auto mobiel van en naar het werk. Art. 5 Van 9—10 uur is ontbgttqd en wordt thee met room, eieren, kaviaar, ham zalm enz. geserveerd. De werkgever is ver plicht seizoenprimeurs, als kievitseieren op tafel te brengen Art, 6. Gedurende den werk tg d mag ge zongen en gefloten worden. Wordt een volks lied of een populair straatgezang aangeheven, dan is iedere arbeider verplicht naar krach ten mee te zingen. Art. 7. Van 12—2 uur wordt het middag maal opgediend en naar het seizoen worden epqzeu als gans, hazengebraad, karper, enz. opgediend. Bovendien ontvangt ieder arbeider 2 Liter bier. Gedurende den middagtijd wordt voor muzukale afleiding gezorgd. Ook is er dans gelegenheid met daartoe beschikbaar ge steld jongedames. Art. 8. Van 2—4 wordt koffie gedronken, waarbij gebak en warme koekjes worden ge presenteerd. Art. 9. Om 5 uur wordt het werk ge staakt. Er worden dan konde schotels vleesch worst, visch en versche vruchten aangebo den. Bij het verlaten van de werkplaats is de opzichter, meesterknecht of chef ver plicht iedere werkman de band te reiken en in naam van den werkgever zijn besten dank uit te spreken voor de opofferende vlijt bq den arbeid getoond. Is die niet fijn I Nadruk verboden. Hij kon mlllionair worden. Maar hg wou niet. Dat is zeker wel een groote zeldzaamheid onder het menschdom en vooral inden tegen- woordigen t|d, nu het .mammonisme", gelijk de heer Schouten in de Kamer bg voorkeur het kapitalisme noemde, voorzoover 't in verkeerden zin werkt, nu dat mammonisme zoo veler hart en zinnen bekoort. .HIJ is allerminste onzer één." Voorzoover ik weet behoort de heer Jan van Zutphen tot de soc. dem. partij, maar zjjn eigenlijk werk vindt hg in de vakver- eeniging, de bekende A. N. D. B,, die der diamantbewerkers- Wat hg heeft uitgevonden, of liever wat het eerst in zijn hersens is opgekomen, en dat is toch uitvinden, al zou een ander ten slotte de eigenlgke bewerking tot stand bren gen, is in verschelden bladen uitvoerig uit een gezet. Als alle uitvindingen is ook deze hoogst eenvoudig ais men maar eenmaal op de gedachte gekomen is en den weg en de middelen vond, om die gedachte te ver- wezenlqken. 't Geldt hier het diamantsigpen. Een ingewikkeld bedrgf, waar ik niet graag een beschrijving van zou geven, omdat ik dan met het welnigje dat .ik er van weet, van alle kanten op de vinger xou worden getikt, zoodra deskundigen 't onder de oogen kregen. Dit weet ik er echter van, en dat zal haast leder er van hebben gehoorddiamant sigpt men alléén met diamant; het is zoo hard dat het zich nergens anders mee sigpen laat. Kleine stukskens diamant, die op zichzelf nergens m?er voor bruikbaar zHa, worden fijn gestamt, met olie gemengd en vormen zoo de stof, waar de diamant bewerker mee sigpt. Dat slgpen geschiedt tegen een snel rond draaiende schgf, die voortdurend het ver bruikte sigpsel, dat er tenslotte uitziet als wagensmeer van zich afwerpt. In den letterigken zin des woords: afval. Niemand keek er voorheen naar om. Dat vettige, vuile goedje, elk had er 't land aan en een werkbroek of werkkiel, die er flink vuil van geworden was, die was 't aankijken niet waard en niemand zou ooit op de gedachte gekomen zgn, dat er voor tientallen guldens waarde In of liever aan zat. Op die gedachte kwam van Zutphen. 't Was zoo heel eenvoudigin dien afval móést een goed deel van het oorspronkeigke slflpsel zittenvan dat fijn gestampte diamant, hoe dan ook verontreinigdde groote vraag was maar, hoe het er weer uit moest komen, zuiver en rein. Van Zutphen loste die vraag ep. Of liever, op zfn aansporing wist een Delftsch professor 't ln zqn laboratorium zoover te krggen, dat het smerige goedje, de vettige afvat van alle onreinheden ge zuiverd werd en weer volkomen gereed was voor 't gebruik. Maanden en maanden zijn er mee heen gegaan.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1