dam m 12330 Zaterdag 15 November 1919 Toor de Zuidltollandsche en Zeeiiwsclie Eilanden. rouwen Antirevolutionair IfF 1 Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES gnte .jaajrgang ]V*. 2546 HANDEL. is. u com TERDAM, imarkt Moderne of Chrlsteiyke Vakorganisatie? Reclames, Mededelingen, inTcnUUTcK Brieven uit hef Centrum, Ï2030 soorten. adres duurder W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers elei 21. öostiijï 266. SOMTE. zet en 3GAAF De Christelijke predikt geen lijdelijk heid maar een eten en drinken als hand Gods; erkent een Vader VOEDZAAM 105 f51.25 koord f 2.20 it en crème) 0 per 50 el. w f 5.25 per ekleurd boor- ord enraam- Deze Courant verschfnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bfl vooruitbetaling BUITENLAND b| vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDUK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN I21/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z| beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRRDAGMORGFN 10 UUR. 4 p. aan ZIJST. STEEVEN. nk- en Voeder- Ooten Heiningen le voorkomende 156S3 a pr|zen franco t vanaf147, amen f 62, UF TAFELS, S, L1NNEN- iEN, EIKEN H, SCHRIJF- i dia trouwen Zóó wordt de onderscheiding door de Socialisten gemaakt. Zij willen de .mo derne* de «neutrale* Vakbeweging met hun mond en bij de propaganda maar het is gewoonweg boerenbedrog; Wat zij „modern", «neutraal* noemen is Socialistisch. De moderne Vakbewe ging zoekt bet Socialisme en het Soci- èalisme zoekt baar. Het zijn twee han den in een. Het is botertje tot den bo dem, 't Is koek en ei tusschen die twee. Een «modern* georganiseerde leest de bladen der S.D.A.P., een „mo dern" georganiseerde fuift mee op de betoogingen; geeft aan de Socialistische strijdgassteunt de Socialistische Jeugd organisatie, waarin de Socialistische voormannen de lakens moeten uitdee- len, als ze er tenminste kans toe krij gen. Dat woord «moderne* of „neutrale" is een vlag die de lading niet dekt en nooit gedekt heeft; en de Socialistische kapstokken in hun eerlijke oogenbhk- ken erkennen bet dan ook ten volle, zooals Oudegeest dat eens deed: «Wij zijn niet neutraal. Wij voeren den strijd rut betzelfde beginsel, als de SD.a.P. De klassestrijd is ons uitgangspunt. Maar zulke beldere oogenbiikken om het eens te wil'en en te durven zeg- 1 gen heeft niet iedere Socialist; en de groote massa van Socialistische werk lieden in fabrieken en in transport reppen er, bij bun aanraking met Christelijke werklieden nooit van, dat Oudegeest zooiets publiekelijk gezegd heeft. Dat wordt weggemoffeld en de soms al te onontwikkelde Christenar beider laat zich door dat «modern* of «neutraal* in slaap wiegen, en betaalt zonder nadenken zijn wekelijksehe con tributie aan een Socialistische strijdkas die hem Socialistische sprekers op zijn dak Btuurt.die socialistische werkstakingen uitschrij ven en socialistische nederlagen Ujden die dan alweer op socialis tische manier die ellendige boeren en geldpratserB de schuld geven van scha de in beurs en gezinsleven. Zoo is de toestand inderdaad. Heel dat woord «modern* of „neu traal" is een lokvogeleen honingkwast niets meer en niets minder; maar de werkelijkheid is, dat de moderne Vak beweging rood is van top tot teen. En door dat bedrog is er al menig Christen ingeloopen en ten onrechte bij de moderne vakbeweging terecht ge komen. Ten onrechte. Want eenChris- tenmensch behoort niet in eenoroode Vakbeweging En zal 't er op den duur niet uithouden ook. Een Christenmensch kent zijn Catechismus, die op de 27ste vraag antwoordt: 4 G-ods voorzienigheid is de almach tige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen als met Zijn hemd nog onderhoudt, en alzoo regeert, dat loof en gras regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijs en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoe, en alle dingen niet bij toeval, maar vwn Zijne Vaderlijke hand ons toekomen. Ziedaar nu 't principieele verschil friyw-.hOTi de Socialistische en Ghriste- lijke vakbeweging. lijke hand in den hemel, die hem alles op Zijn tijd zal geven en op Zijn tijd zal doen ontbreken Ook dit laatste. Om het schepsel klein en afhankelijk te houden en het steeds aan die „Vader lijke hand" te herinneren, uit welke, door welke en tot welke den mensch leeft. De Christelijke Vakbeweging is even ijverig als de Socialistische Is in alle Crisisellende van 1914 tot heden even zeer actief geweest bij Kamer en Staten en Raden en andere collegies, die 't leed konden temperen, als de ijverigste onder de Roodenmaar toch was zijn heele en «enig uitgangspunt «Wij, menschen, leven als uit Gods hand en Hij onderhoudt ons en 't onze en doet üat door Zijn Vaderlijke zorg uit genade, maar nooit nit verdiensten, ons toeko men. De Christelijke Vakbeweging werkt hard. Staat altijd en overal op de bres om betere toestanden te scheppen, waar dit maar eenigzins mogelijk isdoch in onderdanigheid aan haar God en er kenning van haar meerderen, die in verstand en rijkdom door den Heere. mits rechtens boven hem gezet zijn. Want ook de standen zijn de3 Heeren en komen ook uitZijn Vaderlijke hand. De mis-standen zijn niet des Heeren De misstanden onder de standen zijn ook niet des Heeren. Wel de standen 1 Rijkdom en armoe komen elk schep sel toe van Zijn Vaderlijke hand en daarom ook erkent de Chr. Vakbewe ging het Kapitaal het Kapitalisme, doch niet diens uitwassen, goddelooze fouten en brutale aanslagen op den minderen man. De aanslagen, uitwas sen en fouten zijn niet van Gods Va derlijke hand; maar zijn demonische en van den Vader der leageaen, dat is de duivel, menschenmoorder van den be ginne. En daartegen strijdt elke Christen. Dat is zijn plicht en roeping, net zoo- als het ook zijn plicht is als lid eener Christelijke Vakbeweging om naar eieren uitwassen en fout-n en aanslagen te kijken, want die zijn net zoo goed de monisch en uit den vader der booshe den. De Chr. Vakbeweging en elk lid be hoort het Kapitaal en Kapitalistische en zich zelf dageüjks te controleeron of het al te saam wel leeft naar de hand Gods én dus ook naar den eisch des gevers, én naar bet doel, dat die ge ver, met zijn rijke of mindere gaven en aanbiedingen heeft. Nochtans het uitgangspunt blijft dag in dag uit, bij alle actieHij onderhoudt alle schep selen als met Zijn hand en aan die hand gaat men het leven door; nu eens met loof en gras, dan weer zon der, nu eens met regen en dan met droogte, nu eens door een vruchtbaar jaar er boven op, en dan weer door een onvruchtbaar jaar naar de laagte, nu eens gezond om 6 dagen te werken en dan weer eens ziek in den tijd van de hoogste verdiensten, nu eens rijk in den stand en welvoldaan, dan weer eens arm in zijn stand en misschien nog gelukkigerMaar bij al die wisselingen des levens: erkenning niet ven Klassestrijd en Klassewetgeving én Klassenoverheersching èn Klassetirannie als bij werkstakingen soms openbaar komt met dat: „Wij moeten en wij arbeiders zullen", doch bij al die on derscheidene levensomstandigheden «Geleid en onderhouden als door Zijn hemd. De Christelijke Vakbeweging is een strijdbeweging Natuurlijk! maar geen Klassestrijdbewegiog, want dat is een groot verschil. Strijden doet heel de wereld van sekonde tot sekonde. Se strijd om het bestaan is het ontzettend gevolg der zonde, in het zweet uws aanschijn» zult gij uw brood eten, is tot Adam voorzegd. En dat «zweet* is de dagelijksche levensstrijd, al zweet hij nooit. Te str jden is er eiken dag. 't Is een onvolmaakte wereld, maar God heeft ze goed geschapen. En dat goede Gods moet er komen Die prachtige Schepping, hoewel geschonden, kan heusch heei wat opgeknapt worden, èn door zondige menschen, mits aan de hand Gods. Vol maakte menschen zijn er niet. De ver beteringen moeten er door zondaren gebracht worden. En ze komen er ook- Mits, als die zondaren willen leven, al is het maar verstandelijk en uiterlijk aan de hand Gods. Daar behoeft men niet «bekeerd* voor te wezen. Daar behoeft men slechts «mensch* voor te zijn, die weet, dat hij beelddrager Gods is en dadrom reeds de plicht op hem rust, om mee te helpen aan'tgeschon den Scheppingswerk. En 't lukt. En God zegent dat. Of is een Zoeloekaffer precies hetzelfde als een Nederlander 't Zij verre. De Chr. Vakbeweging vraagt aan sluiting van alle Christenen! De tijd der propaganda nadert. Mannen van onze eilandenChristen werklieden, die aan de hand Gods door dit leven wil, sluit U aan. 't Is Uw roeping en plicht om mee te arbeiden aan den herbouw van 't geschonden Scheppingswerk, dat ook den Arbeid omvat. Mr van Groencndaal. Het is onaangenaam, dat 't Nederlandscbe Volk nog steeds niet precies op de hoogte is, wat mr. van Groenendaal te Brussel eu elders heeft besproken. Hij wiide een plebis- clt door de Llmourgers d. w. z. de Limbur gers moesten maar een volkstemming hou den of ze niet b| Beigie wilden gaan behoo- ren. En naar 't schijnt, heeft hg voor dat treurige voorstel propaganda gemaakt in den vreemde. Maai bij welke vreemden En hoe danig heeft hij zijn idee i gekleed. Doch hoe het zij, 't Nederlandscbe Volk heeft r.a maan den gissen en wantrouwen in dien Kamer afgevaardigde, toch eindelijk een recht er op, aat het precies wete, wat een Nederlandsch burger, een Kamerlid toch tegen zijn eigen Vaderland durlt bestaan. Niet, dit we ooit aan eenlg Nederlandsch Oi derdaan ooit 't recht zouden willen of mogen betwisten, om gunstig over een „zelfbeschikkingsrecht" der Staten en provin ciën en steden en dorpen te willen spreken. Dat recht heeft in Nederland elke Gemeen teraad, om te beslissen, of 't door bij een andere Gemeente zal worden gevoegd. Maar om een provincie door een volksstemming te laten afscheuren van een koninkrijk dat is een zelfbeschikkingsrecht, dat met hoog verraad gelijk staat. Ieder Nederlander mag viij en frank propagandist zijn voor'tprach tige Wilsonsche idee, dat elk Staatdeel ei genlijk, In idëeelen zin, behoort daar, waar de burgers het begeerenmaarin ide- eelen zin. Practiscb doorgevoerd zou heel Europa dan in verhoudingen van Staten en Staatjes op s|n hoofd gezet worden; want dour oorlogen en vredesverdragen, en ver erving en koop en ruil enz. zijn ten slotte na eeuwen de Eu opeesche Landen gewor den wat zzijn Er zijn historische rechien verworven vaak door onrecht en gruwel heen er zijn historische banden gevlochten, die al zijn ze na eeuwen arbeids pas hecht en stevig geworden, niet meer mogen doorge sneden worden. In IdeBelen zin is 't zelfbe schikkingsrecht een prachtig idee. Maar gaat 't niet praktisch toepassen, want dan gooit ge Europa finaal ondersteboven en zijt ge yoor uw eigen Vaderland eeu landverrader, Tusschen idee en weikelijkhcid ligt hier een ondempbare klove. Dat moord maar ea steekt dood. We hebben de gewoonte om de rechtszaken en rechtsgedingen, voorzoover diegepubli ceerd, in ons bereik liggen, na te gaan. Mocrd- berichten gaan we na; inbraken en doodslag trekken onze belangstelling. Waarom? Om als 't publiek, dat de terechtzitting bijwoont, te applaudiseerente bewonderen, te smul len in de geraffineerdheid van den aanslag; in de gevatheid van den leugenaar en de zich als de vermoorde onnoozciheld voor doende misdadiger? Om den pleiter te vie ren, die de schuld tracht te verzwakken en ii roerende taal de clementie inroept voor den gedegenereerde, voor den gedemorali seerde, voor 't slachtoffer van opvoeding en omgeving. Geenszins. Wij erkennen de macht van de verwaarloosde opvoeding; van den slechten invloed der omgeving; vau den drank; van een ongelukkig huwelijk; van bittere armoe van ongelukkige maatschappelijke positie; maar we erkennen nog meer de geestesver- wlidering, de gemeenheid van aard en ka rakter, de roof- en moordlust, die de waarde van den mensch miskent; de brutale onver schilligheid en pioertigste onbeschaamdheid, die zich om lichaam en ziel van een mede schepsel nog minder bekommert dan om 't leven van een schadelijk gedierte. Da rechtbank leert ons, dat in Nederland gemeen tuig van menschen woont. Dat de waarde van 't menschclijk leven daalt. Dat de weelde en zucht om te genieten zeer veel jonge menschen verleidt tot diefstal. Dat de lust om den heer uit te hangen tot moord en inbraak voert. Dat de Inge zonkenheid en ruwheid des geestcs; 't ont breken van vreeze voor God en 't gebroken hebben met allen godsdienst; oorzaken zijn van ontelbare de lieten. Om te kunnen genieten zelfs van geid en goud, waaraan bloed kleeft. We lezen de rechtsgedingen om ons Ne- derlandsche volk te leeren kennen in zijn laagste uitingen, zooals wij 't ook kennen in zijn hoogste drijfveren. Om te kunnen zien de zonde in haar veelvormigheid en den af val van God in een gedoopte natie. 25 Cent per regel. ~s Dl fl UYEMDOTEB HEERLUK VOORDEELIG 95 Amice I Voor mij ligt ,De Mtddcrnachtzendellng" orgaan van de Ncd. Middercachtzen.ilng- vereenlging, October-aflevering 1919 Daarin is opgenomen een verslag van de 31ste al- gemeene vergadering, die 8 October j I. te Zeist is gehouden. Ik ben zoo vrij de verdere inleiding van een reeks brieven betreffende het werk der Nederlandsche Middernachtzending vereeni- ging, daarop je aandacht te vestigen en hier en daar een greep et uit te doen.- Het is je misschien bekend, maar misschien ook niet, dat voorzitter der verceniging is Dr. J. Lammerts van Bueren, directeur der Heldring-gestichten te Zeist. Verder noem ik je uit het bestuur, nog den bekenden heer j. N. van Munster uit Arnhem en den alge- rttecnen secretaris der vereenlglng, dei Am- sferdamscben Middernachtzendeling G Velt- huysen Jr. Het jaarverslag van den secretaris, dat in extense is opgenomen in dat nummer wfst op de ontzettende ontwikkeling in onze dagen van de machten die openlijk gebroken heb ben met alle ontzag voor Gods geboden en die gedurig wroeten en werken tot ontwrich ting van de zuilen van het maatschappelijk en zedelijk leven, gelflk die onder den Invloed VAR het Christendom z|n gewonnen. Verde, wordt genoeg gewerkt voor de geest van revolutie, die alom rondwaalt. Wat het werk der Middernachtzending be treft, de secretaris heeft gemeend in zijn verslag te moeten opmerken, dat het niet te loochenen valt, dat het getuigend werk op den achtergrond is geraakt. Door verschil lende afdeelicgen wordt met hoffeiijken (ver evangeliseerend gewerkt, maar meer en meer moet worden aangestuurd op getuigend wer ker;, want aldus vraagt het verslag: „Wie, die des 's avonds en 's nachts de beruchte buurten onzer'groote steden doorkruist, krijgt niet den indruk dat we in de laatste jaren hard achteruit ziju gegaan? Waarom is het zoo moeilijk om het oude werk in zijn oorspronkelijken vorm, het waar schuwend en getuigend werk op de posten, te doen herleven? In de allereerste plaats ongetw|feld omdat het zoo bezwaarlijk gaat op den duur ge schikte medewerkers daarvoor te vinden. Dat werk is zoo weinig aantrekkelijk, soms zoo moeilijk en gevaarlijk en dikwijls zoO eentonig. Bovendien zijn de toestanden veel ver anderd, en heeft de prostitutie een ander karakter aangenomen. Daarbij komt nog dat onze leiders zich in den loop van den tijd alleslel ander werk zagen opgelegd, terwijl het voor sommigen onvermjjdelQk werd naar neveaverdiensten uit te zien omdat ze in dezen tijd onmogelijk van hun al te gering salads konden leven. Dat alles ontmoedigde. Mtar gelukkig is er thans hoop dat hierin verbetering komt. Onze regeering ziet de gsoote beteekenis in van den strijd, dien de Middernachtzending nu dertig jaar gevoerd heeft, en nog voert. De wfjze waarop z| haar deel tracht te bereiken, heeft blikbaar de instemming der Regeering. De finantieele steun die ons in uitzicht wordt gesteld, kan dienen, deels om de druk kende zorg van onze vaste werkers te ver lichten en hen in staat te stellen met meer dere opgewektheid hun taak te vervullen, deels om uitbreiding aan den arbeid te geven." Tusschen twee haakjes wil Ik je, naar aan leiding van het bovensiaande even meedee- len, ilat de Regeering voorstelt de Middar- nachtzending een subsidie van f 5000,— te verkenen, wat bij de ev. begrooting ter sprake komt. Hier doe ik een andere greep uit het jaar verslag: „Hoe noodig in onze dagen een krachtig aangrijpen van onzen strijd is, moge blijken uit de feiten en cijfers als door Mr. de Graaf werden geciteerd op de laatste Al- gsmeene Vergadering van de Nederlandscbe Vereniging tegen de Prostitutie. In het anondisseruent Utrecht (waartoe ook Zeist behoort) steeg het aantal processen verbaal, opgemaakt tegen kinderen beneden 18 jaar van 1916 tof 1919 respectievelijk als volgt: 160, 368, 325, 704, en niet alleen steeg het aastal jeugdmlsdrijven, ze verergerden ook in graad. En het meest had Mr. de Graaf getroffen, dat er zooveel kinderen bij waren ud fatsoenlijke gezinnen, van wie men het nooit verwacht zou hebben. Wijst dit alles niet op een inzinking van het zedelijk peil Maar, zal misschien iemand zeggen, die cij fers gelden alleen toeneming van criminali teit, niet van prostitutie; welnu, er zijn an d-re feiten die het vermoeden wettigen dat de toeneming van prostitutie en andere vor men van ontucht onder de jeugd daarmede geifjken tred heeft gehouden. Om dienaangaande zekerheid te verkregen hesft het Nationale Comité tot bestriding van den Handel in Vrouwen, een organisatie, waarvan zooals U bekend is, ook onze en alle, andere vereeniglngen tot voorkoming of bestriding der prostitutie en bescherming van minderjarigen in Nederland deel uitma ken, besloten een onderzoek in te stellen over het geheele land naar de toeneming der prostitutie onder de jeugd. Voor dit onder zoek roepen we Uw aller medewerking in; uier alleen om zooveel mogelijk te komen tot een zuiver beeld van de toestanden, maar ook om een oplossing te zoeken voor de moeii|ke vraag, welke de beste middelenen wegen zijn om de buitengewone gevaren die hier dreigen, af te wenden." Het verslag is te uitgebreid om het geheel over te nemen, hoewei het wei de moeite waard zou zin. Daarom volsta ik alleen nog met het resumé dat door den secretaris in deze woorden wordt samengevat: „Ik hield mij in dit overzicht alleen aan de breede lijnen Bijzonderheden uit den arbeid mede te deelen laat ik liever aan de afgevaardig den der afderlingen over, hun cijfers en feiten kunnen in bet orgaan worden gepu bliceerd Met het oog op de toekomst onzer vereeniging waren het vooral twee punten, waarop ik Uw aandacht wenschte te vestigen omdat ze mij noodzakelijk voorkomen ten eersteeen krachtige herleven van ons werk in zijn getuigend karakter. ten tweede: een goede organisatie van d«

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1