S Hip, vvkmk VEM, IBMI ank. Woensdag 29 October 1919. 348te Jaargang N*. 2541. voor de Knidliollandsehe en Keeuwsche Eilanden, ■JURGENS7 TA XJ Antirevolutionair Orgaan PLANTENBOTER aan ttordam. IN HOC SIGNO VINCES DELHARNIS. pand beton. en en teiten. te be- prQzen. 1NSPLAAT ■RDAM. De vrijheid zit in 't bloed. Reclames Mededeelingen* GEMEENTERAAD. 14.75. enKAPOK- IN. 18"» Groningen SUlden. en 4 2 Januari DER te lens. Mn 3EKBANK Mosselman. ie en Trastkantoor ustrekt de Firma ie's, enz. iëën, in stuk coupons ver- rken, Drop, iet Biscuit* W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. m VOEDZAAM HEERLIJK VOORDEELIG d. 99 'rflra op mwm« 15845 oschlaan, edrog der pead- oor Goedereede Ool%«aeplut, Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bfl vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSOQK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 121/» Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zfl beslaan. Advertentlën worden ingewacht tot DiNSDAQ- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Wat 't Socialisme ook moge tornen aan en toornen tegen de vrijheid, waar van Minister IJselstein het beginsel in rich draagt en 't openbaart in opheffing van verbodsbepalingen die 't econo misch leven in de oorlogsjaren dreigden tö verstikken; toch is alle actie van die menschen nutteloos. Hoe ook de idee van socialisatie in en buiten'de Kamer wordt gepropageerd, er rijn nog weinige ooren voor geopend, niet alleen omdat er uit den boezem der Duitsche sociaal- democratie onophoudelijk tot groote voorzichtigheid wordt aangemaand en le Duitsche proefneming tot heden nog geen waarborg en grondslag vormen kan van gereede navolging, maar ook omdat de vrijheidsgedachte in de Ger- maansche volken zoo domineert, zoo overheerscht, dat z-dfs het woord »so cialisatie* snaren trillen doet wier ge tokkel een smartgevoel veroorzaakt een verlies van iets schoons je doet gevoelen; eea leegte profileert; een schat van geluk je ontrooft. Niemand weet nog precies, wat in ons vrije Nederland gesocialieerd moet wordenniemand heeft er nog 't juiste begrip van of nu eigenlijk de Staat moet gaan annexeeren sommige nu nog vrije bedrijven, en dus de Staats-exploi- tatie, die er al is, (denk om de Poste rijen, en Staatsmijnen, en Staatsmunt, en Staat loterij enz.) moet worden uit gebreid dan wel öf proletarische demo cratie met al haar vertakkingen van Vakverenigingen zich er mee moet gaan bemoeien ea dus socialisatie zooveel beteekent als Beheerscheres der pro ductie door 't fabrieksvolk om dan lang zamerhand van nationale socialisatie te komen tot een internationale, die de Wereldmarkt en den Wereldprijs be- heerscht en dus ook de loonen en de Werktijden. Niemand ziet nog de socialisatie als een gouden beeld tot knieliDg opge richt. Ze is nog niet uitgejubeld met het Groot is de Diana der Bfezeren. Ieder is vreesachtig om te grooten voorspoed aan 't denkbeeld toe te wenschen. En dat rit em niet alleen, omdat men er een waagstuk in ziet, een sprong in 't duister, een wissel trekken op een om bekende toekomst, een nog missen van vaste lijnen en vertrouwbare gegevens, maar 't zit vooral hierin, dat dat schijn baar zoo aanlokkelijk woord, dat iets sociaals, iets gemeenschappelijks aan duidt zoo'n sombere achtergrond heeft En wij zijn tot vrijheid geroe pen ze zit ons in 't bloed al wordt ze helaas misbruikt en is mis bruikt geworden op alle terrein des levens. Nederland is 't klassieke land der Vrijheid Hier is haar oorsprorig en bakermat. En wat in de Vaderlandsche historie ook tot droefheid moge stem men; deze roem is haar door gansch de Oude en de Nieuwe wereld toegebracht tot op deze stonde, dat geen Land ter wereld in de 16e en de 17e eeuw, zooals 't kleine Nederland, de banier der politieke en godsdienstige vrijheid heeft ontrold èn onder zooveel levensleed en zooveel lichaams- en zielekwelling heeft doen wapperen over vaste landen en wereldzeeën. Er is in de geschiedenis der Volken, zoo van Germaanschen als van Ro Smaanschen bloede, geen historie, die zooveel indruk heeft gemaakt, als de Nederlandsche Vrijheidsoorlog. Zeker! de oude Grieken hadden hun bevrijders de Perzen, maar het eindigde met onder te gaan in Macedonië. Zekerde oude Romeinen worstelden in Burger oorlogen om de persoonlijke vrijheid, maar 'tRomeinsche Rijk stortte in en werd den Gothen en Vandalen over gegeven en den Turk. Zekerin Duitscb- land was er een Keizer Hendrik de Vierde, die 't vervloekte naar Canossa te gaan, maar hij eindigde om de ge nade en erbaiming van Paus Grego- rius in te roepen, wiens macht hij breken wou. Jal alle volken dar grijze oudheid worstelden om vrijheid. Babyion en Assyrië, Medië enPerzië, Epypteen Griekenland, Macedonië en Rome; ze gniwden van onderwerping, en aan vaarding van vreemde goden en gods dienststelsels. En de Nieuwe Volken bogen onder de absolute macht hunner despotische koningen. En Spanje en Engeland, en Frankrijk en Duitschland bogen 't hoofd onder geestelijke en po litieke overmacht. Maar 'ttwee millioen zielen tellende »Republiekje». durfde den strijd aan voor gewetens- en politieke vrijheid tegen een machtig Koning, wiens zon in zijn landen niet onderging, 't Was 't Calvinisme, dat in stoere en onverzet telijke kracht 't absolutisme der Vorsten, oppermachtigen over bezittingen, pri vilegiën hart, hand en hoofd der onder danen, vernietigde. Vrijheid en verdraagzaamheid waren de idealen, die werden nagejaagd, en innige belangstelling werd geboren voor de nieuwe gedachten, die zich baan braken, nn ze zich vrij mochten uiten,. Het verdrukte en worstelend Calvinisme was door zijn mannelijk geloof, zijn heldhaftig vertrouwen, zijn onpeilbare liefde voor 't Woord Gods een krachtige steun voor de waardigheid en onaf hankelijkheid van den menschelijken geest. Én wel is waar, heeft 'toogen- biikken gekend, dat 'tin zijn overwin ningsliederen de Libertijnen hekelde maar waren 'took weer niet de vrij zinnige Libertijnen die de »Slijkgenzen« in de dagen van Goaaarus en Arminius verachtten. Was er dan somwijlen een plaatselijke despotische Calvinistische overmacht, er was een algemeen des potisch rationalisme, dat den voet wilde zetten op 't Geloof en 't Gezag der God delijke waarheden. Die ingeboren vrijheid is een Neder lander niet te ©ntrooven en de historie der jaren 1789 tot heden heeft't klaar bewezen, dat die geestelijke en politieke vrijheid in Grondwetten moest vastge legd worden, zou Nederland niet in revolutie ondergaan, En vandaar ook de mislukte Novemberdagen van 1918. Nederland bezat al, waarnaar Duitsch land snakte, en de grootste fout van mr. Troelstra is daarom ook geweest, niet dat hij President wilde worden eener Republiek, maar dat hij 't wilde worden van een Nederlandsche Repu bliek, waarin zoo veel rechten en vrij heden genoten worden, die andere Lan den moeten missen. De vrijheid zit iu ons bloed en 't staan en vallen van Kabinetten is een ^onmiddellijk gevolg van „aan randing" van echte of vermeende vrij heden. De huidige politieke strijd in de Kamers is een vrijheidsstrijd voor eco nomische goederen. Men eerbiedige de vrijheid van ge weten. Ze is zoo'n teedere plant. In met bloed gedrenkte aarde is ze ge zaaid. Opgegroeid onder regen- en stormvlagen heeft ze echter niet ge kwijnd als 't riet boog ze somwijlen voor den wind, maar ze knakt niet en bleef behouden, omdat ze boog, om zich daarna weer fier te verheffen. Daarom verlangde men naar den Nieuwen Tijd, waarin de crisismaatre gelen zullen eindigende productie haar vleugelen weer wijd kan uitslaan maximums en minimums vergeten woor den zullen zijn; woekerwinst en han delaarsmonopolies die de prijzen zoo duur maken, tot 't verleden zullen be- hooren De vrijheid zit ons in 't bloed en lijkt ze soms niet op losbandigheid? Maar 't Calvinisme zet een omtui ning om de Vrijheid, opdat ze door 't „Er staat geschreven" en Alzoo spreekt de Heere" tot geen anarchisme over slaat. Maar 't Calvinisme zet ook een schild wacht bij de Wet, opdat de onware en onzedelijke vrijheid geen aanslag plege op de heilgoederen der mensch heid nl. zijn godsdienst en geloof, zijn onderwijs in christelijken zin en zijn liefde voor Recht en Gezag. Daar zal men afblijven Dreigementen Het woelzieke geslacht in Nederland is weer aan 't dreigen. Ia de Kamer althans. Het dreigt Regeering ea Volk met oproeren, stakingen, ornaat het tn den Lande nog aan zooveel stuffelijk goed ontbreekt Och neen er Is zeer zeker nog te klagen er er is nog veel te klagen en 't zal nog wel eenlge jaren abnormaal blijven, maar'tis die groep slechts te doen om In troebel water te visschen om van de ontevredenheid misbruik te ma ken om haar machtsinvloed te vergrooten en zoo naar de teugels van 't bewind te grijpen. Terwijl 't in Duitschland en Oostenrijk en Frankrijk en Belgle en Engeland ook nijpt en leder daar de bekommernissen van den Vrede en de naweeSu van den Oorlog aan den lijve voelt, heerscht diir de krachtige meening, dat alleen samenwerking tusschen Volk en Regeering herstel kan brengen en Is men tot overleg bereid. Maar In Nederland heeft men 't beter; Is 't sociale leven niet in die mate uit zijn voegen gerukt, en bier zoekt men in onrust en opwekking van haat en wrevel en in zucht naar gisting zijn kracht, om niet den socialen vooruitgang te bevorderen, maar hem te remmen. Dat hun verantwoordelij kheidsgevoel toch grooter en ernstiger ware. Dat hun blik toch ruimer ware es dat ze zagen voorwaarts en achter waarts. Achterwaarts I want November 1918 ligt nog In aller geheugen en't Nederlandsche Volk laat zich niet andermaal in beweging en ontroering brengen, zonder tevens zijn rustige en stille kracht aan te wenden tot een aanval, die bloed en tranen kosten zal. Niet ten tweeden male zuilen de kanonnen als zwijgende getuigen van oproergeest bij de Stadhuizen Btaan, maar zij zullen dood en verderf uitgieten op ieder, die ze naderen durft. En dan, voorwaarts ziende, zal de overwianlng toch aan de Regeering blijven. Nu reeds kan zonder ophef geconstateerd, dat Socialist en Wijnkooplaan 't onderspit zullen delven en hun dreigementen een ver dubbelde waakzaamheid en actie der Regee ring tot gevolg hebben. Maar dubbele actie der Regeering is actie van smoren in bloed En dat is goed, is plichtmatig tegenover oproerkraaiers, die nietVde Maatschappij, maar hun eigen politieke standje op 't oog hebben. Dat men dan de zwaarden scherpe, hoeveel leeds 't ook kosten moge. Naar de Ziekenhuisvergadering. Vrijdag a.s. 31 Oct. in 't hotel Spee, om half 4, Is er vergadering voor allen, die belangstellen In een Ziekenhuis. En ieder mensch stelt er belang in, omdat ons aller leven hangt aan een zijden draad, en dus oogenblikkelljke operatie den korten afstand tot den dood onmiddelljk kan vergrooten want God de Heere werkt nooit buiten de middelen om. En we denken om onze kin deren, gehuwde en ongehuwde; om onze jonge moeders, zoo vol hoop den gewichti- gen dag tegemoet, dat ze een nieuwe huwe- lijksspruit aan haar hart mogen drukken maar ach die dag is er een van rouw en smarteen we denken ja, we denken aan ons Flakkeesche volk, dat in 't bezit van een Ziekenhuis, zich op eigen grond, met naastbljwonende familie, niet naar de stad behoeft te geven, dan In de alleruiterste gevallen en bij de zwaarste complicaties. Het Flakkeesche Volk mag zich verheugen in medici en pleegzusters en vroedvrouwen vol toewijding en liefde voor hun patiënten maar de beste dokter staat machteloos In de kleine dorpswoningen; en wat kranigs hq dan ook nog mag presteeren de patient kan in sffn snijkamer niet biqven en moet weer terug naar eigen tehuis, in plaats te kunnen biqven, rusten op 't zachte bed door de vriendelijke hand der operatiezuster bereid. 't Kost geldJa, 't leven onzer huisgenoo- tenons leven kost geld. Maar om één kind om ons zelf van den dood, door Gods hulp te redden, is geen offervaardigheid te groot. Geld! Geid! Ja geld moet er zqn! Vqfen twintig gulden geeft men om te vliegen en dood te vallen. Wat geeft men om genezen te worden? DE GEUS zegt dat hoewel er veel ver dient wordt, dit toch te weinig is om over te sparen, het loon is te laag om in tqden van werkschaarschte b| te passen. v. ECK kent gezinnen waar drie of vier menschen werken waar dus genoeg verdient wordt. DE BOER weet menschen die f 60—f 100 per week inkomen hebben en toch nog durf den vragen om kosteloos onderwqs voor hun kinderen. 25 cent per regel. w Vergadering van den gemeenteraad van HERKINGEN op Vrqdag 17 October des voorm, half elf uur. Afwezig de heer v. Weel. De voorz. de EdelAchtb. heer de Winter opent de vergadering met gebed, waarna de notulen der vorige vergadering overan- derd worden vastgesteld. Ingekomen zqn Een mi3Sleve Ged. Staten met goedkeu ring enkele af- eu overschrijvingen. Schrqven Min. v. Arbeid met inlichtingen werkloosheidverzekering. BURGEMEESTER deelt mede dat B. en W. geen prae-advles hadden op het voorstel tot toetreding. Men wilde liever den raad zelve laten oordeelen. Ruim elfhonderd gemeenten waren aangesloten. Echter was Burgemeester ter oore geko men dat men hier In de gemeente een groote strooming had, die afkeerig was van verze kering. Ook hielden dë boeren zich In tijden van werkloosheid zeer loyaal zoodat Spr. meent dat er geen groote behoefte aan toe treding bestaat. Persooniqk is Spr. echter vóór verzekering. v. ECK gelooft niet dat er in Herklngen werkloosheid bestaat. Al3 men werken wil is er altijd werk. Terwqi mocht er al eens werkeloosheid ontstaan men zich toch altijd bij het gemeenteiqk of diaconaal armbestuur kan vervoegen. Er bestaat geen reden tot aansluiting, zoo dat als men toch lid wordt, slechts de pre mie die gestort werd ten goede zou doen komen aan andere gemeenten. Terwqi tevens verzekering luiheid met zich brengt. BURGEMEESTER antwoordt dat er geen beroep kan gedaan worden op de armenkas, daar deze alleenlijk ondersteunt waar men door ouderdom of sterfgeval in familie hulpbehoeftig wordt. DE GEUS weerlegt dat door aansluiting bq de Werkl. Verz. luiheid in de hand ge werkt zou worden er is een scherpe controle die hier toezicht op houdt. DE BOER heeft een overzicht van hetgeen verdient wordt en trekt de conclusie dat dit door elkander f5 f 6 per dag is. Nu is er evenwei een periode dat er geen voldoen de werk Is. Maar men kan toch sparen in de dagen der drukte om wat over te houden voor dagen van slapte. DE GEUS neemt om de voordeelen der Werkloosheidverzekering te bepleiten de gemeente Dirksland, waar 20 menschen ge regeld zonder werk loopen, als daar niet gezorgd werd, dat de Werkloosheidverz die menschen steunde zou er groote ellende in die gezinnen ontstaan. En de gemeenteraad zou daar verantwoordeiqk voor zqn. Zoo ook hier. Als er werkloosheid komt zal het de schuld der gemeenteraad zqn als in de gezinnen die er door getroffen worden ge brek en ellende de overhand krqgen, MANS wil dat de Kerk beter haar roeping ten dien opzichte verstaat. Ais men zich verzekert wordt de Kerk geminacht, verliest men de achting voor de Kerkeiqke autori teiten. DE BOER vreest dat van een eventueele oetredlng geen gebruik maar misbruik zou emaakt worden. I LOKKER zegt dat we zoo noodig altijd nog kunnen aansluiten. BURGEMEESTER waarschuwt dat als men niet toe treedt en er werkloosheid komt die groote school voor de gemeente zal zqn. Het voorstel in stemming gebracht wordt verworpen met 5 tegen 1 stem, tegen stemde de Geus. Aan de orde komt een adres van de vereen, van Chr. Land- en Tuin bouwarbeiders te Herkingen met verzoek de Openbare School af te staan voor het houden van vergaderin gen. Men was tot dit verzoek niet overge gaan, dan na eerst getracht te hebben een andere vergaderplaats te vinden. Tegelijk met dit adres komt een schrqven in behandeling van enkele inwonenden verzoe kende een lokaal van de openbare school te mogen gebruiken om een vergadering te be leggen waar de WelEerw. heer Ds. Verhage hoopt op te treden om te bespreken de stap pen die gedaan moeten worden om tot op richting van een School met den Bqbel te komen. BURGEMEESTER zeide dat deze stukken door B. en W. waren besproken en men gemeend had afwqzend er over te beschikken Het schoolgebouw zou er onder ïqden, wanorde werd er door veroorzaakt en al3 men het de een toestond bad een volgende keer een ander evenveel recht. Spr. juicht de Chr. organisatie toe, maar gelooft hen thans te moeten ver wq zen naar een ander lokaliteit b.v. bq v. Putten. Als men bezwaar heeft dat er sterke drank ge tapt wordt kan men v. Putten verzoeken geen sterke drank te verkoopen terwqi er vergadert wordt Spr. gelooft zeker dat daar gehoor aan zal gegeven worden. v. ECK zegt dat boeren ook een vereeni- glng hebben en dat zij steeds in een loge ment vergaderen waar toch ook drank ge tapt wordt. Spr. ziet hier geen bezwaren. DE GEUS wijst er op dat de zangvereen. toch ook het schoolgebouw in gebruik heb ben en dat er toch ook wel eens festiviteiten plaats hebben wat groote rommel veroor zaakt met versiering enz. Wat het verzoek der adressanten voor de op te richten school aangaat weet Spr. mede te deelen dat zjj juist in geen kerkeiqic lokaal de vergadering willen beleggen om geen schqn van kerke iqke richting toegedaan te zqn, op zich te laden. Om de neutraliteit te versterken had men om een lokaal der Openbare school ver zocht. Wat de arbeider8vereenlglng betreft ban Spr. zeggen dat v. Putten verzocht Is om geen sterke drank te tappen maar daar aan niet wenscht te voldoen. Het belang der arbeiders in 't algemeen geldt het en daarom pleit Spr. voor inwilli ging van het verzoek. BURGEMEESTER gevoelt er veel voor maar dan moet de gemeenteraad het vast principe aannemen om aan iedere vereeniging die dit vraagt een lokaal van de school af te staan. DE GEUS vindt het bezwaar der andere heeren wel gemakkeiqk op te lossen. Immers de kosten zullen vergoed worden, terwqi na elke vergadering het lokaal wordt schoon gemaakt. Het voorstel wordt verworpen met 5 tegen 1 stem. Voor stemde de Geus. Struqk verzoekt de grond waar de schuur

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1