Zaterdag 25 October 1919. te iSiHEi GEN Antirevolutionair Orgaan Eerste Blad. m - v - IN HOC SIGNO VINCES s voorwaarden Qoitgensplaat* 848le Jaargang N\ 2540 1 voor de Zaidhollandsche en Zeeuwselie Eilanden. Htoer Qostiijt 266. E COMTE. uis rdam. sMeubslen MEM n 10134 „HET GOUDEN HERT", UFonrïëtai? E. C, F. 11. LEE-Meom OF DEM UITKIJK. Brieven uit ii@t Cuntrum. li EFFECTEN. ALENHANDEL. - velef 21. awerken. SD1JK Gelrs. LE COSTS, W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers eiken Huis- 3uffet, Eiken a bekleeding Ameublement ;len Spiegel- Tafel en 2 t voor f105. zonders voor islepen ruiten Is Vloerklee- met gouden er paar. Nog iders bureau, Verder nog radig, zooals Enzoovoort, (Wordt vervolgd), Drink- en Voeder stukken Goten sen van Heiningen en, en alle voorkomende rerb, AAN. 15663 eerende prgzen franco Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDp, Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 121/» Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zg beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGFN 10 UUR, mminste 4 P. aan VAN ZIJST. VERSTEEVEft^ taaltje vormen en als de werd, had hg een aar- gllmlacbte vroolflk. VI. jaren. ion kon Berend Jansen had de school verlaten bakkerij. Maar het ging '-preclrs-hetzelfde, lede- ig en dauw op, de oven an het kneden en verder wat tot het bakkerfl-be- ongen kon het doodeen- >or was z|n aard te on- e wild. HQ moest emotie en, niet altijd hetzelfde g in dag uit, cm den men- )od te helpen. Neen de ng hebben, zaken doen. orgen machtig aantrok, enschenze niet bedrte- maar toch zoo handelen tenstaander, Iemand, die zou zeggen dat er een vijl anderen beweren, dat el door kan. 15. "Wéér kocnt die Operasubsidie aan de orde. Ze was het op 23 Jan. 1919 toen de Kamer een ongunstig votum uitsprak over het voorstel van Min. de Visser om 10000 gld. subsidie te verleenen aan de Nederlandsche Opera. Die Ned. Opera is op de flesch gegaanis geli quideerd; maar weer oj gestaan onder den naam van iNationale opera, die de istieke voortzetting is der oude, aan <,'oike 't subsidie in Jan 1919 werd geweigerd De Commissarissen van deze Nationale vragen nu aan den Minister steun finan- tieele steun. Het opera gezelschap zal echte muziek, dramatische kunst geven en de rijke vrienden en voorstanders der Kunst hadden en hebben een kapi taal bijeengebracht om de opera-exploi tatie vooit te zetten. De beste zangers en zangeressen zijn nitgenoodigd om zich aan de opera te verbinden, maar het is nu al te voor zien, dat ook deze Nationale in haar nieuwen opbouw er net zoo min zal kunnen komeD als haar gestorven moe der, de Nederlandsche, want de opera onkosten zijn hoog, en het reizen en trekken der zangers enz. is duur enz. en daarom, om de tekorten te dekken jie nu al in zicht zijn, heeft de Nationale oG subsidie gevraagd èn bij den Minister ènbij Gemeentebesturen van verschillen de groote gemeenten. Zoo staat de Kamer dus ten tweede male voor de vraagZul len we subsidie verleenen aan die opera, ja dan neen! We vermoeden, dat dezelf de argumenten van verleden jaar wel weer naar voren zullen komen, en die waren van de Rechterzijde, deze>Wie opera's bezoekt en genieten wil, moet 't zélf maar betalen*; deze: »De Ra- geering kan niet uitmaken wat goede en wat slechte kunst is, zij weet 't criterium, de afscheiding waar 't goede eindigt en 't slechte in de Kunst be gint, nooit te vinden,* deze: Kunst, muziekkunst moet werk blijven van 't particulier initiatief Links stelde daar tegenover de Kunst in haar cultureele, beschavende kracht en meende, dat door de Subsidie echte kunst aan 't Volk geleverd kan wordeD, terwijl't nu, en zonder subsidie en dus met geld-te- kort, slecht ersats-, slechts surrogaat- kunst is. Dies behoorde de Regeeriüg terwille van 't uitgaand publiek de kunst te steunen en zoo de ontwikke ling des volks te bevorderen. We loopen op de debatten niet voor uit Ze zullen beslist nog belangrijker zijn dan op 23 Jan. omdat er reeds een Rapport over de Dramatische Kunst verschenen is, uitgebracht door een Staatscommissie, waarin eischen gesteld worden, waaraan de opera zal moeten voldoen. In dat rapport staat, dat de stukken rechtstreeks noch zijdelings mogen aanzetten tot ongehoorzaamheid aan de wet of het openbaar gez^g; dat de stukken noch in hun geheel, noch in onderdeelen de zedelijke grondslagen, waarop onze Maatschappij steunt,mogen aantastendat de stukken noch door de wijze, waarop daarin godsdienstige vraagstukken worden behandeld, noch door afzondelijke uitingen, het gods dienstig gevoel kwetsen. Maar Heijermans, de sociaal-demo craat en tooneelschrijver. ook lid van die Commissie, gaf een Protest tegen die voorwaarden en keurt ze in vlam- monde woorden af. Want die voorwaar den raken »gehoorzaamheid aan de wet* èn >publieke zedelijkheid* èn eerbied voor den godsdienst* maar deze socialistische tooneelschrij ver acht die voorwaarden uit den booze, omdat zijns inziens de Kunst ven zaak van heiligheid is, die nooit ofte nimmer de Censuur van den Staat of zijn Re geering gedoogen mag en kan, Kunst moet vrij zijn. En de „rotte" plekken in Staat en Maatschappij en godsdienst moeten en mogen, volgens hem, op 't tooneel gebracht worden, al ware 't, dat de Wet er door werd verzwakt, en 't Gezag ondermijnd en! de Godsdienst bespot. Kunst is volgens hem opkomst eener Natie in haar geestelijk leven; een aanvoelen der ziel van een nieuwe wereldorde, waarin een andere Wet, en een andere Gehoorzaamheid en een andere Godsdienst zich baan breekt en Maatschappij en Staat op andere zede lijke grondslagen (zal rusten dan de huidige Daarom kunnen de aanstaande de batten over de Nationale opera zoo be langrijk zijn, omdat er voorwaarden gesteld zijn en juist die voorwaarden dus 't middelpunt zullen vormen van de beraadslagingen. We wachten af vol belangstelling, hoe 't Socialisme in dezen zich weren zal, maar ook wat de Rechterzijde te antwoorden zal hebben. Is de Kunst niet heilig? Gedoogt ze Staatscensuur En moet een Regeering subsidieeren, omdat Kunst een bescha- vings- en ontwikkelingsfactor is niet alleen, maar omdat die kunst in 't ge drang is gekomen door uiterlijke oor zaken, en niet door innerlijke En heeft een Regeeriing wel 't recht om door een Staatscommisie of door wetsbepalingen te doen beslissen langs welke lijnen het Kunstbegrip en het Gezagsbegrip en 't Godsbegrip zich moet ontwikkelen Is de Kunst niet vrijabsoluut vrij 't Is Heijermans, die zoo vraagt Belangrijke stof, voorzekerOm maar de eerste vraag te beantwoorden. Is de Kunst heilig? Kunst en Religie hebben van de vroegste eeuwen af een huwelijk aan gegaan, en dat was natuurlijk. Wie de geschiedenis kent der oude Assyriers, der Babyloniers, der Egyptenaren, der Meden en Perzen, der Grieken en Ro meinen weet ook hoe hun aller gods dienst dieren- of menschenaanbidding is, en de tempels, maar ook die dieren, maar ook die menschenbeelden wonde ren waren van Kunst. Juist die aan bidding moest wel de stof versieren en doen schitteren, die men tot voorwerp van zijn vereering gekozen had De aan biddende schare kende niet den „onbe kenden" God, en wist niet van een zielkontakt met, en een geestelijk in leven in den Hemelschen Vader; maar 't had alleen oog voor 't zin - en zien lijke maar dan moest ook dat zienlijke in heerlijkheid van lijn en glans, van vorm en uitdrukking, van bouw en stand, al 't omringende verre over treffen. Juist de afgoderij was de oor zaak van die nauwe verbintenis, van dat huwelijk tusschen Kunst en Gods dienst En beeldhouwkunst en schil derkunst en dichtkunst en zangkunst en bouwkunst 't was alles in dienst der afgoderij. Waar was hier de heiligheid Ze was er niet. 't Was alles in dienst van 't veelgodendom. O, ja! óók Salomo bond Kunst en Godsdienst aan een, JaGod de Heere gaf aan Mozes de voorschriften van 't BBotel i^steBiraassif Boeïrensï&tger 63&, 638 14739 Direct nab? de Hooldsteeg, RotSerdeMtt. DINERS 1,— en hooger. 15871 LOGIES MET ONTBIJT f 1.25, f 1.50, en f 1.75 Tel, no. 1582. Aanbevelend, Hut door leder «ecfeevoleB adrts. Voorhof, 't Heilige en 't Heilige der Heiligenvan godsdienstige voorwerpen als ark, kandelaar, tafel der toonbroo- den enz. Er was dus welverband tus schen Kunst en Religie en dat verband zou blijven tot in Eeuwigheid (wat zou de hemel zijn zonder Hem, die Kunste naar en Bouwmeester is der gansche Schepping en wat zou de Nieuwe Aarde zijn zonder majestieuze uitstraling van Zijn en der gezaligden heerlijkheid maar al zou er uit die Oad Testamen- tische heilige kunstorde tot in eeuwig heid blijven bestaan de eisch om steeds Godgewijde kunst te geven, toch kwam er na Christus komst eenige verande ring, want Israels tempeldienst en scha duwen verdween en in Christus was geen dienstbare of vrije meerdat on derscheid hield op. Alles en ieder mocht voortaan roemen in de Vrijheid, waar mee Christus het had vrijgemaakt en ook de Kunst mocht los komen ran de cenmonien doch niet los van Chris tus die Tempel en Priesterschap der oude bedoeling in zich had opgenomen, en daardoor kwam de aanbidding in geest en waarheid; en de Vrije Kunst zou Hem gewijd zijn, heilig in Christus. Heilige Zang- en Toonkunst! Zooals God die eischt om 't hart te roeren, 't oor te streelen en de ziel op te heffen, en dus om Zijn Naam te eeren. Heij rmans heeft in beginsel gelijk de Kunst is heiligmaar wat is er van geworden Kunst is heerlijkheid vol maaktheid, deugd, uitbeelding van 't Beste en weergeven van 't Schoonste. Maar wat is er van geworden O, ware ze heilig! dan ware er geen subsidie noodig, want dan zou de gansche Chris tenheid haar offer op haar altaar met eerbied nederleggen. Dan ware er geen Staatscensuur noodig en geen bittere kritiek op de prullaria, die worden ge hoord en gezien, die de Kunst demora- liseeren en haar goudglans haar van de teere vleugelen afslaan. Wat is de Kunst tegenwoordig Hei lig moet ze zijn. Uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen, maar ze is zoo herhaaldelijk onrein. En daarom (of men 't betreuren moettoezicht en censuur. En daarom geen subsidie, dan onder de strengste voorwaarden; en nog liever geen cent subsidie, omdat de Kunst uit eigen zak moet betaald worden. Maar censuur in elk geval. Subsidie aan de Opera! Mits ook de Christen er zijn God kan ontmoeten. En wanneer za! dat in de Tooneelspeel- kunst plaats hebben Wat moet ze dan hoog staanJa zeer, zeer hoogEn ook wat ernstige artisten zijn daarvoor noodig Nadruk verboden. Dat wordt een lastig geval Te gaan schrflven over Iets, wat toch eigen lijk volstrekt mijn „vak" niet is en dan daarbij over 'n zaak, die misschien een deel mijner lezers weinig belang inboezemt. Maar ik waag het er ditmaal op. MQ werd de vraag gedaan, 0! ik ook eenige uitlegging geven kon inzake den .lagen mar- kenkoers", waarover men tegenwoordig zoo veel hoort spreken en waardoor reeds ge- ruimen tijd vele voorwerpen zoo goedkoop uit Dultschiand kunnen betrokken worden, indien tenminste de hooge vrachten 't niet bederven. 'k Wil trachten er iets van te zeggen. Al zijn er natuurlijk onder mijn lezers mannen van geldzaken dis 't heel wat beter kunnen dan ik. Men weet wat een effect is. Op zulk een papier staat uitgedrukt een ronde som van honderd, vijfhonderd of dui zend gulden, waarvan rente betaald wordt: van 2V» tot 6 procent, net naar op 't effect staat aangegeven. Die „ronde som" is de nominale waarde. Maar 't effect heeft een „koers." Die soms met den dag wisselt. Als die koers b.v. 60 is, dan wordt een effsct van 100 gulden gekocht en verkocht voor zestig. Wat nu doet den koers rijzen en dalen? Daar zijn verschillende oorzaken voor. De twee voornaamste noem ik hier. Vooreerst hangt die koers af van de rente die op het effect wordt betaald. Als er twee „stukjes" zijn, elk van honderd gulden „no minaal", maar het eene geeft vijf gulden rente in 't jaar en 't andere maar drie, dan zal het publiek natuurlijk voor dat eerste, om het te koopen heel wat meer geld over hebben dan voor het tweede. Over deze oorzaak van verschil in prijs, spreek ik hier echter niet nader, daar ze met m|n verder betoog niets te maken heeft. Er is nog een tweede oorzaak. Stel, dat er twee effecten zijn, elk van dui zend gulden en beide gevende vijf procent rente, in elk geval eenzelfde procent, maar dat die papieren zijn uitgegeven door ver schillende landen, b.v. door Nederland en Mexico. Welk verschijnsel merkt men dan op Dat het publiek voor het eene effect tóch soms heel wat meer geeft dan het andere. De „koers" kan dan toch nog sterk uiteen- loopen. Waar zit dat nu in? Om dat te begrijpen moet men goed in zien, dat een effect op zichzelf niets geen waarde heeft. Het is een mooi stukje prent jespapier, dat echter In zichzelf hoogstens een paar centen of 'n stuiver waard is. Vanwaar krijgt het dan zijn waarde Enkel en alleen door het vertrouwen dat men heeft in den Slaat, die het effect uit geeft en afteekende. Het is een soort schuldbekentenis. Als ik een „stukje" 5 Nederlandsch heb, dan heb ik een vordering op den Staat der Nederlanden. Nu is de vraag: is die Staat solied? Is hij goed voor dat geld En nu voelt ieder wei, als Nederland veel meer vertrouwen heeft dan Mexico, dat er dan ook voor een Nederlandsch stuk door 't publiek veel meer betaald wordt dan voor een Mexlcaausch, al geven belde stukken precies dezelfde rente. In de koers spiegelt zich dus af het ver trouwen dat men stelt in den Staat, die het „papier" uitgafhet antwoord op de vraag Zal die Staat te éllen tijde en onder Alle omstandigheden zfln finantiëeie verplichtingen kunnen nakomen. Nu beschouwen we een bankbiljet. Ook in zichzelf 'n vodje papier. Met groote zorg bedrukt, dat wel, maar toch iets dat als stukje papier 'n prentje is, meer niet. Waaraan ontleent het zijn waarde Eenvoudig aan de wetenschap, dat de Staat die het uitgeeft of er zich verantwoorddek Voor stelt, ten allen tijde bereid, én in staat is, de volle uitgedrukte waarde van het bil jet uit te keeren. Stellen we nu 't geval zeer eenvoudig. Een Dultscher komt hier in Nederland. HQ koopt hier iets en betaalt met een briefje van honderd mark, wat vóór den oor log gerekend werd op zestig gulden, d.wz. Dultschland'8 crediet was toen van dien aard, dat iedereen er van overtuigd wasals dat biljet naar Duitschland teruggaat ter inwls- seliiïg, kan men er vast en zeker zestig gul den in goudgeld voor krijgen. Maar thans is dat ander». Duitschland wankelt langs den afgrond. Het heeft een onnoemelijke mill ar ien-scbuld reeds tijdens den oorlog gemaakt en het moet een ongeloofelijke milliarden-schattlng opbrengen aan de Entente. Zal het dat kunnen doen? Hl;rover zijn alte deskundigen het eens, dat dan alles meewerken moet. Dan moeten de arbeiders gaan werken. Dan moeten er geen spartacistische en bolsjewleksche onlusten meer uitbreken. Dan moeten de belastingen tot ongeloofelijke hoogte worden opgevoerd. Dan moeten an dere mogendheden helpend en steunend op treden. jEZssl. Als al die gunstige voorwaarden vervuld worden, dan kan Duitschland misschien net langs den rand van den afgrond wegkomen. En anders Ja, anders het bankroet. Dan betaalt het niet meer. Dan komt de finantieëie chaos. Nu v/eet leder b.v. wel dat wij hier in Nederland en dat geldt voor alle landen volstrekt niet gebrand z|n op groote stapels papiertjes van duizend mark b.v., want als de boel springen mocht, ja! wat komt er dan van die mooie papiertjes terecht I En nu zékt de waarde van zoo'n papier. En daarmee de waarde der mark. Denkt b.v de Nederlandsche geldwereld: Nu, de kans dat Duitschland het hóüdt én de kans dat het finantiëel ineen stort, staat zoowat half om half, welnu I dan waagt zij het, om voor de honderd mark b.v. dertig in plaats van zestig gulden te rekenen. In de markenkoers spiegelt zich dus weer af het vertrouwen en dat vertrouwen hangt samen met alles wat er dag aan dag gebeurt. Stel b.v. dat Amerika aan Duitschland op gunstige voorwaarden een flinke leening toe staat, dan weet de heeie wereld, dat het nu weer zooveel te steviger staat; de kans dat het er doorkomt is er door vergroot en ter stond zal men de markenkoers zien stijgen. Omdat het vertrouwen is vergroot. Dat vertrouwen is als men gevoelt, vol strekt niet van zedelfjken, doch alleen van finantiëelen aard. Ik kan b.v. iemand kennen als van een onkreukbaar karakter, doch daar om ga ik hem nog niet, zoo hjj zelf absoluut niets bezit, zonder eenige borgstelling twin tigduizend gulden leenen Dat nu die lage markenkoers voor Duitsch land groote moeilijkheden meebrengt, is dui delijk. Dit geldt nog niet zoozeer voor grond stoffen, waarvan de nijverheid voorwerpen vervaardigt, die straks pok weer worden uit gevoerd, want dan dekt het een het ander. Maar 't geldt b v. voor al wat voedsel is. Voor alles, wat in Duitschland blijft. Déérom moet Duiischland veel en veel meer betalen, dan in normale omstandigheden. En uit dien droeven toestand kan 't zich zelf slechts zeer langzaam redden. Feitelijk alleen door 3terke vermeerdering van pro ductie. Hoe meer het uit te ruilen heeft, hoe sterker het staat, hoe grooter zijn crediet wordt, hoe meer het vertrouwen rijst en hoe hooger dan ook weer vanzelf de markenkoers word. En de productie vermindert juist 't Is dus te hopen, dat de periode van stakingen en van allerlei troebelen in de arbelderswereld nu ten einde mag zp. Dat heel Duitschland zich opmaken gaat om te werken, te produceeren. 't Is het eenige middel van behoud. 't Eenige middel om uit den put, waarin het verzonk, weer op te komen. En als daarbij, gelijk we reeds opmerkten, een of meer mogendheden, Duitschland's crediet door een flinke leening versterken, dan zou dit een groote weldaad zijn voor een volk, dat toch innerlijk nog /eveellevens- kracht heeft, om naar den financieëlen af grond te worden weggespoeld. De vraag is, of 't niet op den weg ook van ons land ligt, om hier op bescheiden wijze toe mede te werken, 't Kan ons lang niet onverschillig zijn, in wat toestand ons groote buurland geraakt. Op Balkan-toestan den vlak aan onze Oostgrens, behoeven we volstrekt niet gebrand te zijn I UITKIJK. 93 Amict l Zou je eens even aandacht willen schen ken aan het volgende? „Een oude bennis van jaren her", „een der vooraanstaande parijjgenooten van inter nationale bekendheid, vertelde mij als een z.i. ellendig verschijnsel, dat een eernjx ar beider, nu spartacist, hem op een verwet dat hij een „ellende-speculant" geworden was, antwoordde: ja, de ellende moet nog veel grooter worden, eerst dan zal de ar beidersklasse den boel in elkanderslaan. En als de boel in elkaar getrapt Is, wat dan Doet er niet toe, dan Is het tenminste uit. Dan is het tenminste ultl Dat is de stem ming van menschcn die den ondergang der wereld als een verlossing begroeten. En ik hoorde nog deze opmerking maken: bg de ouderen is wanhoop, bg de jongeren ver wildering." Je bent natuurlik zeer nieuwsgierig, wie dat heeft gezegd. Want naar ik veronderstel, zul-je het sociaal-democratische dagblad „Het Volk" niet lezen. Je behoeft daar niet rouwig om te z|n, Ik las het liever ook niet» 'S m !J3

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1