Antirevolutionair w' yp Orgaan
m
Woensdag 8 October 1919,
849le Jaargang N\ ^885
IN HOC SIGNO VINCES
voor de Zaidhollandüehe en Zeeuwsehe Eilanden.
OFFICSËEl afiJEELTE.
Ingezonden mededeelfngen
W. BOEKHOVEN Zonen,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers
mL'
De vliegkunst op Flaklee
RECHTZAKEN.
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 12»/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel.
D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
ooi
r..
De luchtscheepvaart, zooals die op ons
Eiland gedemonstreerd is, is een spor
tieve actie geweest: was, hoe hoog
belangrijk ook in haar prestaties, toch
nog slechts sport en dus feitelijk niet
beantwoordende aan 't groote doel, dat
de Luchtscheepvaart zich voor oogen
stelt. We bedoelen in geen geval om
de prestaties te verkleineeren, integen
deel. We bedoelen ook niet om de sport
en 't sportieve vliegen en de sport-
menschen, zoo vliegeniers als vliegers
en publiek in een zwak daglicht te
stellen, omdat 't slechts sport was, want
't is zeer natuurlijk dat de demonstraties
niet anders konden zijn, en we achten
ons gelukkig, dat we in die vliegende
vogels en snorrende machines en Iucht-
schroeven en dekbladen en koene vliege
niers en reizigers onzen Schepper en
God hartelijk konden dankzeggen, die
aan zijn Menschenkind de macht over
den dampkring op zoo geniale wijze
geschonken heeftdankzeggen voor Zijn
algemeene Genade, die najaren zoeken,
probeeren, streven en mislukken, vol
houden en voortvaren aan Zijn schepsel
en der Menschheid nu waarachtelijk
openbaart, dat zij naar Zijn beeld in
't Paradijs geschapen is, oefenende
kennis, macht en gezag op Aarde
en in de wolken. Ja waarlijkdat is
't beeld Gods in de van Hem uit en
afstralende en in Hem inhaerente wijs
heid en 't volhardingsvermogen zijner
schepselen. Ja, waarlijk, God is groot
óók in 't uitspansel en daarom alléén
ermag Zijn schepsel zoo ongekende
tecümtk ---eD en inzicht in
- GSren Hi'i huurwetten
opeifflsS!^'%A'*K: fjo Vimachtige
Schepper en we prijien'zijhen Naam
want de Aarde is des Heeren, mits
gaders hare volheid en dies roeme de
mensch in Hem
In de oude Grieksche goden geschie
denis had men ook reeds over de lucht-
heerschappij eenig begripwant Daeda
lus, een bekwaam kunstenaar en beeld
houwer werd om zekere redenen met
zijn zoon Ikarus in een labyrinth op
't eiland Creta in de Middellandsche
zee opgesloten.
Daar beviel 't hun natuurlijk niet en
Daedalos vervaardigde heimelijk voor
zich en zijn zoon vleugelen van was,
deed er vederen aan, bond ze aan hun
«cwhoudeis vast en ontvluchtte door 't
luchtruim. Icarus vloog echter te hoog;
kwam te dicht bij de zon en zijn vleu
gelen van was smolten, toen viel Icarus
dood neer en vond zijn graf in de nog
heden zoo geheeten Icarische zee bij
Griekenland.
Bij de vliegkunst zijn twee methoden
te volgenof men tracht een lichaam
dat zwaarder is dan de lucht door
schroeven en vleugels omhoog te krij
gen en de gewenschte bewegingen te
maken of men tracht een lichaam dat
lichter is dan de lucht als bv. lucht
ballon bestuurbaar te maken. Van 3e
eerste methode hebben we op Flakkee
nu de energieke proeven gezien; en
Trouvee en Tatins en Poilanius en
Maxim en Herring en Lilienthal en
Schwarz en Giffard enz enz. die met
hun bestuurbare luchtballons tobden en
tobden, zouden de handen ineen slaan
van verbazing, dat, wat zij onmogelijk
zoo volmaakt bereiken konden, nu op
nog wonderlijker manier dan toch maar
gezien en gedemonstreerd kan worden.
Zij, die eerste zoekers, zaten steeds in
moeite bij al hun proefnemingen, met
de windrichting en hare veranderlijk
heid, maar bij de tegenwoordige methode
is ook dat bezwaar overwonnen, al
geven we toe, dat de uitvinders Santos
Dumont, en de gebroeders Lebaudy en
Zeppelin met hun luchtschepen 't heel
wat verder gestuurd hebben dan de
eerste reizigers in de oude luchtballons,
want toen in 1904 't Santos-Dumon-
luchtschip een omnibusdienst in 't leven
riep met 12 personen in 't schuitje, en
toen in 1905 Lebaudy al met 40 K.M.
per uur en met een petroleummotor
van 40 paardekracht over Toul en
Nancy zweefde, en toen graaf Zeppelin
zijn motor vaa 150 paardekracht ge
bruikte voor een snelheid van 32400 M.
per uur, was dat, bij de oude lucht
ballons vergeleken, al een prachtige
vooruitgang en overwinning op de lucht.
De eerste luchtreizigers der wereld
zijn geweest een schaap, een haan en
een eend, die in de luchtballon van
Montgolfier, een 140 jaar geleden, 560
M. hoog zweefden en, nadat er scheu
ren in 't omhulsel waren gekomen,
weer netjes zakte nog levend te
rugvoerend alle drie de beesten, onge
deerd.
Maar èn de luchtballons van een
eeuw geleden, èn de luchtschepen van
Zeppelin, die op 't zelfde beginsel be
rusten, n.l. om, lichter dan de lucht
door een reusachtig© oppervlakte van
't toestel de oppersing der luchtte kun
nen ervaren zoo groot, ^da>t die opper
sende, die omhoogstuwende kracht,
steeds grooter blijft dan 't heele ge
wicht van ballon, schuitje en passa
giers, ze zijn nu in Nederland verdrongen
^door de Aeroplaans of luchtzwevers,
of vliegmachines, die veel zwaarder zijn
dan de lucht. Onder allerlei namen zijn
ze bekend en wie de Elta-verslagen in
de Groote Bladen gelezen heeft, eenige
weken geleden, heeft daarin allerlei
naam van 't toestel, en allerlei aviateur
kunnen vinden. Maar de sportieve be-
teekenis van deze luchtvaart is niet de
hoogste. Zelfs "de militaire beteekenis
is niet de hoofdzaak, alhoewel van
groot belang en in den oorlog terecht
geroemd wegens 't groote voordeel van
verkenning en onderzoek der vijande
lijke plaatsen. Ook de Wetenschappe
lijke gevolgen, die zichtbaar zijn in 't
leeren kennen van den dampkring op
een hoogte 15 tot 20duizend meters,
moeten geprezen worden. De meteoro
logische of weerkundige kennis is er
door verrijkt. Maar boven dat sportieve
hoven dat militaire boven dat
meteorologische boven die atmos
ferische of dampkringskennis enz.
heeft de vliegkunst een hoogere
waarde n.l, die van 't internationaal
handelsverkeer. Om in een paar uur te
Londen te zijn; om in 24 uur in New
York te landenom naar Afrika en
Indie te stevenen per luchtschip: zie
dat raakt de levensbelangen aller vol
ken. Geen wonder dan ook, dat de
Koningin in de Troonrede schreef, dat
Haar aandacht on 't luchtvaartverkeer
gevestigd was.
En geen wonder, dat de Regeering
aan de Elta-commissie. aan die lucht
vaarttentoonstelling subsidie verleende,
maar ook in de Mem. v. Toelichting
erop wees, dat Nederland verplicht is
in dit internationaal verkeer een goede
plaats te krijgen. En ook al weer geen
wonder, dat er onder de deskundigen
ernstig beraadslaagd wordt om Neder
land als „vluchthaven" te gebruiken
voor schepen, die vice versa uit Amerika
en andere landen de wereld gaan door
kruisen. En op dat vluchtterrein weer
draadlooze^installaties; en luchtpost
gebouwen; en belastingkantoren voor
invoerrechtenen politiewachten en
commissariatenen hotels voor de
vliegers en reizigers, die den dag of den
nacht overblijven; en een Ziekenhuis
of Roode Kruis afdeeling voor onwel
geworden patiënten, enz.
Ja! 't internationale luchtvaartver
keer is pas in zijn opkomst; en we
staan nog voor groote dingen. Post en
handelswezen zullen een verandering
ondergaan, waarbij dan nog komt de
nieuwe fotografietoestellen, om boven
uit de lucht te fotografeeren in een
honderdste seconde de fortificatiën, en
de vestingligging van vrienden en vij
anden, De luchtcamera en de nieuwe
fotograrnmetische toestellen zullen ook
tot nieuwe wegen moeten nopen om de
verborgenheden op Aarde, in stad en
dorp, in vestingcentra, te beveiligen
tegen die spionneerende luchtvaarders.
Waar 't terrein der Lucht in de toe
komst een ommetelijk veld vormt van
reizen en trekkenonbeperkthoog of
laag; in onbegrensde regionen; daar
moet 't internationaal verkeer daarvan
de zegenrijke vruchten dragen. Over 10
jaar zitten we in een andere wereld.
De aardoppervlakte in haar reismidde-
len verliest haar bekoorlijkheid; spoor
en boot worden conservatieve machten
in personen en goederen vervoerlucht
vaart maatschappijen op aandeelen;
luchtvaart expeditie, en luchtvaart
verzekering tegen dood en ongevallen,
enz. enz. 't wordt alles actie van don
modernen tijd.
't Blijft gevaarlijk, zegt ge't Zal
zoo'n vaart niet loopen.
Zeker't blijft gevaarlijk, en men
kan een ongeluk krijgen door neer te
ploffen wegens een defect aan de ma
chine of door brand. Men kan ook een
ongeluk krijgen door een verkeerden
handgreep van den bestuurder. Men
kan ook een ongeluk krijgen door ver
keerde landing op ongeschikt terrein.
Gewis, maar zoo is 't op 't Land pre
cies eender. Overal is men in de hand
Gods en ons leven hangt overal aan
een zijden draad. Er is maar één schrede
tusschen leven en sterven. Maar daar
om zij alle roekeloosheid verre! Het
land is voor de menschen; en de zee
is voor de menschen; en de lucht is
voor de menschen, want God heeft hem
overal de heerschappij verleend
maar heerschappij is geen Lucht-Bols
jewisme, dat alles op alles zet.
In de lucht toeren maken, buitelen,
kurktrekken, kopjeduikelen en wat dies
meer zij, blijft onzes. inziens roekeloos,
en er moge dan te zien zijn een be-
heerschiDg der Lucht, maar 't Gevaar
als zoodanig wordt er toch grooter door.
>Gij zult niet doodslaan*
»Leid ons niet in verzoeking*.
»Gij zult den Heere, uwen God niet
verzoeken*.
En zoovele andere uitspraken zijn er,
die ons afmanen van onvoorzichtigheid
en roekeloosheid en ons aansporen ons
kostelijke leven niet in de waagschaal
te stellen door al te gewaagde lucht
buitelingen. Maar de Lucht is voor de
menschen en voor niemand anders En
vogel en visch zijn zijn voedsel.
De Luchtvaartdienst is werk Gods
als eerste Oorzaak; want Hij schiep in
den beginne hemel en aarde en toen't
uitspansel. Als tweede oorzaak geldt 't
vernuft van Zijn schepsel, die in dat
uitspansel de natuurwetten ontdekte,
en daarop zijn »scheepsruimte« baseer
de in ballon en vogel. Maar nu mag
de Mensch niet roekeloos optreden.
Meester te Land, meester ter zee, mees
ter ter Lucht moet hij de wetten der
Natuur niet tarten en ze niet uitdagen,
want de zoo reusachtige Titanic scheen
jaren geleden, ook onvergankelijk
en toch stiet ze tegen een ijsmassa en
verging in de Amerikaansche wateren,
Gods werk ook in de Luchtvaartdienst
moet geprezen, maar de Mensch verzoeke,
of tarte den Schepper niet»Laat ons
een stad maken, welks opperste in den
hemel zij«, zoo zeiden de torenbouwers
van Babel. Zoo zeggen ook de Wol
kenkrabbers. Maar Babels toren is ver
nield door 't machtwoord Gods»Laat
ons nederdalen*. En toen de menschen
opstegen, maar God neerdaalde, werd
toch Babels toren tot puin!
25 cent per regel.
wordt door 21.00O artsen erkend
als het beste versterkingsmiddel
voor Zenuwen en Liclxaam.
■smMMMUMNHMMMK
SUIKERVOORZIENING
De Burgemeester van Sommelsdijk maakt
bekend, dat de Minister van Landbouw, Nij
verheid en Handel heeft Ingetrokken de be
staande suikerdistributieregeling en de gel
dende rantsoenen en maximumprijzen voor
suiker.
Na 27 September 1919 worden geen leve-
ringsbewijzen voor Industrie- of inmaaksuiker
meer afgegeven en worden eveneens geen
bestelblljetten voor winkelsuiker door ge
meentebesturen of levensmiddeienbureaux
meer goedgekeurd.
In aansluiting aan het bovenstaande wordt
voorts medegedeeld, dat de Minister ter ver
zekering etner behoorlijke suikervoorziening
een regeling heeft getroffen, ingevolge welke
aan ieder Nederlander een wekei^ksche hoe
veelheid van een half pond gewaarborgd
wordt. Hierdoor wordt de Nederlandsche be
volking in het komende campagnejaar in
staat gesteld om wekelijks die hoeveelheid
suiker te betrekken, welke volgens de stati
stiek ongeveer haar gemiddeld verbruik van
vóór den oorfog weergeeft, tegen een prijs,
welke belangiljk lager is niet alleen dan de
wereldmarktprijs, maar eveneens belangr$k
lager dan de kostprijs hier te lande. Voor
zoover aan de behoefte van een deel der
bevolking met een wekeljjksch quantum van
een balf pond niet voldaan is, zal men zich
het ontbrekende tot iedere hoeveelheid in
den vrijen handel tegen hoogeren prijs kun
nen verschaffen.
Ten elnije te verzekeren, dat de aange
wezen hoéveelheid van een half pond per
week ca per persoon ook werkelijk desge-
wenscht door een ieder betrokken kan wor
den, beeft de Minister besloten Rijkssuiker-
kaarten te doen aanmaken, welke ingaande
j 4 October 1919 geldig zjjn en voorzien zijn
van een stel bons, voldoende voor de eerste
periode van drie maanden, Feitelijk zullen
i deze bons eeu «enigszins ander karakter
1 dragen dan tot heden in den reget het geval
Was, In de eerste plaats bettekenen zij na-
tuuriQk, dat de winkelier verplicht is aan
ieder, die hem een suikerbon aanbiedt een
half pond suiker af te leveren tegen bijbe
taling van 15 cent. Voor den winkelier en
den grossier echter, die dezelfde winst ge
nieten ais onder de tot heden geldende
maximumprijzen, hebben de bons bovendien
de beteekenis van betaalmiddel.
Ter verduidelijking hiervan zij het vol
gende opgemerkt:
Aan het begin van elke vier weken wordt
de handelsprijs (eerste hand) der witte suiker
per 100 K.Q. voor dat tijdperk vastgesteld.
Het verschil tusschen dezen prijs en den
vastgestelden winkelprijs van f 60 per 100 K.G,
voor suiker, welke op bons wordt verkocht,
vormt de waarde van 400 bons van het be
treffende tijdperk.
Bovendien wordt b? inlevering der bons
hierbedeelde vergoeding voor deze bons ver
meerderd met f 5 75 voor elke 400 bons, die
ter betaling worden aangeboden; welk laatste
bedrag de winstmarge vormt voor den gros
sier en den winkelier, respectieve!ijk groot
f 125 en f 4 50 per 100 K.G.
Voor afleveringen door grossiers van kleinere
hoeveelheden dan 100 K G. worden deze
laatste bedragen resp. f 1.50 en f 4 25.
De bons kunnen dus tot de bovenvermelde
waarde In den suikerhandel ter betaling
worden gegeven, en te allen tijde bij de
Centrale Suikermaatschappl] verzilverd wor
den.
In het bijzonder worden de handelaars er
op gewezen, dat zijzich bi] voorkomende
bezwaren te allen tijde om inlichtingen kun
nen wenden tot het Rijkskautoor voor Suiker,
hetwelk, zij het in gewijzigden vorm, voor-
toopig blijft voortbestaan.
Sommelsdijk, 3 October 1919.
De Burgemeester voornoemd,
BOUMAN.
Arrondissementsrechtbank te Rotterdam.
Strafzitting van Zaterdag 4 October.
De°' 18 jarige losse werkman A. J. L. was
in het jaar 1918 werkzaam geweest bij hef
gemeentelijk distributiebedrijf te Brielle. Hij
had zich, volgens z|n bekentenis, verschil
lende malen, ten nadeele van de gemeente,
hoeveelheden aardappelen en peen, die hij,
doordien hij met de verdeeling van deze
goederen belast was, anders dan door mis
drijf onder zich had, wederrechtelijk toege-
eigend, in den regel om deze, tegen fooitjes,
verschillenden groenteboeren te doen toe
komen als te veel op het kwantum, waar zij
recht op hadden.
Het O, M., waargenomen door mr. Wfjn-
veldt, wees erop, dat bekl. ongunstig bekend
staat. Eisck ter zake van verduistering: een
maand gevangenisstraf.
De 24-Jarige J. N., de 43-jarige A. D. v.
D., dc 51-jarige A. de J., de 54-jarige L. K.
v. d. V, en de 43 jarige A. de B., groenten-
handelaren te Brielle, zcuden vau den bekl.
uit de vorige zaak, op verschillende tijdstip
pen van het vorige jaar, hoeveelheden aard
appelen hebben gekocht, althans ten ge
schenke aangenomen, die L. door verduis
tering verkregen had. De eerste bekl. zou
bovendien van L. een paar balen, door ver
duistering verkregen peen hebben gekocht
voor een bedrag van f4.
De beide laatste beklaagden ontkenden, dat
ze ooit voor fooien aardappelen te veel had
den geaccepteerd. L., thans als getuigen ge
hoord, verzekerde echter, dat zij het wel
gedaan hadden. Bekl. de M, gaf te kennen,
dat hij weliswaar eens een .schopje teveel"
gekregen had, doch dit steeds beschouwd
had als een overwicht voor het rotten van
de aardappelen.
Voor hem vroeg het O. JW. vrijspraak,
terwijl tegen de overige beklaagden terzake
van heling f50 boete subs. 50 dagen hech
tenis geëischt werd.
Faillissementen te Nederland.
Volgens mededeeliag van het Handelsin
formatiebureau van VAN DER GRAAF <StCo.'s
Bureaux voor den. Handel zQn over de sfge-
loopen week, eindigende 3 Oct. in Neder
land uitgesproken 23 faillissementen tegen 23
faillissementen In dezelfde week van hei
vorige jaar.
Van 1 Januari tot en met 2 Oct. 1919
745 faillissementen tegenover 745 over het
zelfde tldperk van het vorige jaar.