Antirevolutionair w' yp Orgaan m Woensdag 8 October 1919, 849le Jaargang N\ ^885 IN HOC SIGNO VINCES voor de Zaidhollandüehe en Zeeuwsehe Eilanden. OFFICSËEl afiJEELTE. Ingezonden mededeelfngen W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers mL' De vliegkunst op Flaklee RECHTZAKEN. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12»/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. ooi r.. De luchtscheepvaart, zooals die op ons Eiland gedemonstreerd is, is een spor tieve actie geweest: was, hoe hoog belangrijk ook in haar prestaties, toch nog slechts sport en dus feitelijk niet beantwoordende aan 't groote doel, dat de Luchtscheepvaart zich voor oogen stelt. We bedoelen in geen geval om de prestaties te verkleineeren, integen deel. We bedoelen ook niet om de sport en 't sportieve vliegen en de sport- menschen, zoo vliegeniers als vliegers en publiek in een zwak daglicht te stellen, omdat 't slechts sport was, want 't is zeer natuurlijk dat de demonstraties niet anders konden zijn, en we achten ons gelukkig, dat we in die vliegende vogels en snorrende machines en Iucht- schroeven en dekbladen en koene vliege niers en reizigers onzen Schepper en God hartelijk konden dankzeggen, die aan zijn Menschenkind de macht over den dampkring op zoo geniale wijze geschonken heeftdankzeggen voor Zijn algemeene Genade, die najaren zoeken, probeeren, streven en mislukken, vol houden en voortvaren aan Zijn schepsel en der Menschheid nu waarachtelijk openbaart, dat zij naar Zijn beeld in 't Paradijs geschapen is, oefenende kennis, macht en gezag op Aarde en in de wolken. Ja waarlijkdat is 't beeld Gods in de van Hem uit en afstralende en in Hem inhaerente wijs heid en 't volhardingsvermogen zijner schepselen. Ja, waarlijk, God is groot óók in 't uitspansel en daarom alléén ermag Zijn schepsel zoo ongekende tecümtk ---eD en inzicht in - GSren Hi'i huurwetten opeifflsS!^'%A'*K: fjo Vimachtige Schepper en we prijien'zijhen Naam want de Aarde is des Heeren, mits gaders hare volheid en dies roeme de mensch in Hem In de oude Grieksche goden geschie denis had men ook reeds over de lucht- heerschappij eenig begripwant Daeda lus, een bekwaam kunstenaar en beeld houwer werd om zekere redenen met zijn zoon Ikarus in een labyrinth op 't eiland Creta in de Middellandsche zee opgesloten. Daar beviel 't hun natuurlijk niet en Daedalos vervaardigde heimelijk voor zich en zijn zoon vleugelen van was, deed er vederen aan, bond ze aan hun «cwhoudeis vast en ontvluchtte door 't luchtruim. Icarus vloog echter te hoog; kwam te dicht bij de zon en zijn vleu gelen van was smolten, toen viel Icarus dood neer en vond zijn graf in de nog heden zoo geheeten Icarische zee bij Griekenland. Bij de vliegkunst zijn twee methoden te volgenof men tracht een lichaam dat zwaarder is dan de lucht door schroeven en vleugels omhoog te krij gen en de gewenschte bewegingen te maken of men tracht een lichaam dat lichter is dan de lucht als bv. lucht ballon bestuurbaar te maken. Van 3e eerste methode hebben we op Flakkee nu de energieke proeven gezien; en Trouvee en Tatins en Poilanius en Maxim en Herring en Lilienthal en Schwarz en Giffard enz enz. die met hun bestuurbare luchtballons tobden en tobden, zouden de handen ineen slaan van verbazing, dat, wat zij onmogelijk zoo volmaakt bereiken konden, nu op nog wonderlijker manier dan toch maar gezien en gedemonstreerd kan worden. Zij, die eerste zoekers, zaten steeds in moeite bij al hun proefnemingen, met de windrichting en hare veranderlijk heid, maar bij de tegenwoordige methode is ook dat bezwaar overwonnen, al geven we toe, dat de uitvinders Santos Dumont, en de gebroeders Lebaudy en Zeppelin met hun luchtschepen 't heel wat verder gestuurd hebben dan de eerste reizigers in de oude luchtballons, want toen in 1904 't Santos-Dumon- luchtschip een omnibusdienst in 't leven riep met 12 personen in 't schuitje, en toen in 1905 Lebaudy al met 40 K.M. per uur en met een petroleummotor van 40 paardekracht over Toul en Nancy zweefde, en toen graaf Zeppelin zijn motor vaa 150 paardekracht ge bruikte voor een snelheid van 32400 M. per uur, was dat, bij de oude lucht ballons vergeleken, al een prachtige vooruitgang en overwinning op de lucht. De eerste luchtreizigers der wereld zijn geweest een schaap, een haan en een eend, die in de luchtballon van Montgolfier, een 140 jaar geleden, 560 M. hoog zweefden en, nadat er scheu ren in 't omhulsel waren gekomen, weer netjes zakte nog levend te rugvoerend alle drie de beesten, onge deerd. Maar èn de luchtballons van een eeuw geleden, èn de luchtschepen van Zeppelin, die op 't zelfde beginsel be rusten, n.l. om, lichter dan de lucht door een reusachtig© oppervlakte van 't toestel de oppersing der luchtte kun nen ervaren zoo groot, ^da>t die opper sende, die omhoogstuwende kracht, steeds grooter blijft dan 't heele ge wicht van ballon, schuitje en passa giers, ze zijn nu in Nederland verdrongen ^door de Aeroplaans of luchtzwevers, of vliegmachines, die veel zwaarder zijn dan de lucht. Onder allerlei namen zijn ze bekend en wie de Elta-verslagen in de Groote Bladen gelezen heeft, eenige weken geleden, heeft daarin allerlei naam van 't toestel, en allerlei aviateur kunnen vinden. Maar de sportieve be- teekenis van deze luchtvaart is niet de hoogste. Zelfs "de militaire beteekenis is niet de hoofdzaak, alhoewel van groot belang en in den oorlog terecht geroemd wegens 't groote voordeel van verkenning en onderzoek der vijande lijke plaatsen. Ook de Wetenschappe lijke gevolgen, die zichtbaar zijn in 't leeren kennen van den dampkring op een hoogte 15 tot 20duizend meters, moeten geprezen worden. De meteoro logische of weerkundige kennis is er door verrijkt. Maar boven dat sportieve hoven dat militaire boven dat meteorologische boven die atmos ferische of dampkringskennis enz. heeft de vliegkunst een hoogere waarde n.l, die van 't internationaal handelsverkeer. Om in een paar uur te Londen te zijn; om in 24 uur in New York te landenom naar Afrika en Indie te stevenen per luchtschip: zie dat raakt de levensbelangen aller vol ken. Geen wonder dan ook, dat de Koningin in de Troonrede schreef, dat Haar aandacht on 't luchtvaartverkeer gevestigd was. En geen wonder, dat de Regeering aan de Elta-commissie. aan die lucht vaarttentoonstelling subsidie verleende, maar ook in de Mem. v. Toelichting erop wees, dat Nederland verplicht is in dit internationaal verkeer een goede plaats te krijgen. En ook al weer geen wonder, dat er onder de deskundigen ernstig beraadslaagd wordt om Neder land als „vluchthaven" te gebruiken voor schepen, die vice versa uit Amerika en andere landen de wereld gaan door kruisen. En op dat vluchtterrein weer draadlooze^installaties; en luchtpost gebouwen; en belastingkantoren voor invoerrechtenen politiewachten en commissariatenen hotels voor de vliegers en reizigers, die den dag of den nacht overblijven; en een Ziekenhuis of Roode Kruis afdeeling voor onwel geworden patiënten, enz. Ja! 't internationale luchtvaartver keer is pas in zijn opkomst; en we staan nog voor groote dingen. Post en handelswezen zullen een verandering ondergaan, waarbij dan nog komt de nieuwe fotografietoestellen, om boven uit de lucht te fotografeeren in een honderdste seconde de fortificatiën, en de vestingligging van vrienden en vij anden, De luchtcamera en de nieuwe fotograrnmetische toestellen zullen ook tot nieuwe wegen moeten nopen om de verborgenheden op Aarde, in stad en dorp, in vestingcentra, te beveiligen tegen die spionneerende luchtvaarders. Waar 't terrein der Lucht in de toe komst een ommetelijk veld vormt van reizen en trekkenonbeperkthoog of laag; in onbegrensde regionen; daar moet 't internationaal verkeer daarvan de zegenrijke vruchten dragen. Over 10 jaar zitten we in een andere wereld. De aardoppervlakte in haar reismidde- len verliest haar bekoorlijkheid; spoor en boot worden conservatieve machten in personen en goederen vervoerlucht vaart maatschappijen op aandeelen; luchtvaart expeditie, en luchtvaart verzekering tegen dood en ongevallen, enz. enz. 't wordt alles actie van don modernen tijd. 't Blijft gevaarlijk, zegt ge't Zal zoo'n vaart niet loopen. Zeker't blijft gevaarlijk, en men kan een ongeluk krijgen door neer te ploffen wegens een defect aan de ma chine of door brand. Men kan ook een ongeluk krijgen door een verkeerden handgreep van den bestuurder. Men kan ook een ongeluk krijgen door ver keerde landing op ongeschikt terrein. Gewis, maar zoo is 't op 't Land pre cies eender. Overal is men in de hand Gods en ons leven hangt overal aan een zijden draad. Er is maar één schrede tusschen leven en sterven. Maar daar om zij alle roekeloosheid verre! Het land is voor de menschen; en de zee is voor de menschen; en de lucht is voor de menschen, want God heeft hem overal de heerschappij verleend maar heerschappij is geen Lucht-Bols jewisme, dat alles op alles zet. In de lucht toeren maken, buitelen, kurktrekken, kopjeduikelen en wat dies meer zij, blijft onzes. inziens roekeloos, en er moge dan te zien zijn een be- heerschiDg der Lucht, maar 't Gevaar als zoodanig wordt er toch grooter door. >Gij zult niet doodslaan* »Leid ons niet in verzoeking*. »Gij zult den Heere, uwen God niet verzoeken*. En zoovele andere uitspraken zijn er, die ons afmanen van onvoorzichtigheid en roekeloosheid en ons aansporen ons kostelijke leven niet in de waagschaal te stellen door al te gewaagde lucht buitelingen. Maar de Lucht is voor de menschen en voor niemand anders En vogel en visch zijn zijn voedsel. De Luchtvaartdienst is werk Gods als eerste Oorzaak; want Hij schiep in den beginne hemel en aarde en toen't uitspansel. Als tweede oorzaak geldt 't vernuft van Zijn schepsel, die in dat uitspansel de natuurwetten ontdekte, en daarop zijn »scheepsruimte« baseer de in ballon en vogel. Maar nu mag de Mensch niet roekeloos optreden. Meester te Land, meester ter zee, mees ter ter Lucht moet hij de wetten der Natuur niet tarten en ze niet uitdagen, want de zoo reusachtige Titanic scheen jaren geleden, ook onvergankelijk en toch stiet ze tegen een ijsmassa en verging in de Amerikaansche wateren, Gods werk ook in de Luchtvaartdienst moet geprezen, maar de Mensch verzoeke, of tarte den Schepper niet»Laat ons een stad maken, welks opperste in den hemel zij«, zoo zeiden de torenbouwers van Babel. Zoo zeggen ook de Wol kenkrabbers. Maar Babels toren is ver nield door 't machtwoord Gods»Laat ons nederdalen*. En toen de menschen opstegen, maar God neerdaalde, werd toch Babels toren tot puin! 25 cent per regel. wordt door 21.00O artsen erkend als het beste versterkingsmiddel voor Zenuwen en Liclxaam. ■smMMMUMNHMMMK SUIKERVOORZIENING De Burgemeester van Sommelsdijk maakt bekend, dat de Minister van Landbouw, Nij verheid en Handel heeft Ingetrokken de be staande suikerdistributieregeling en de gel dende rantsoenen en maximumprijzen voor suiker. Na 27 September 1919 worden geen leve- ringsbewijzen voor Industrie- of inmaaksuiker meer afgegeven en worden eveneens geen bestelblljetten voor winkelsuiker door ge meentebesturen of levensmiddeienbureaux meer goedgekeurd. In aansluiting aan het bovenstaande wordt voorts medegedeeld, dat de Minister ter ver zekering etner behoorlijke suikervoorziening een regeling heeft getroffen, ingevolge welke aan ieder Nederlander een wekei^ksche hoe veelheid van een half pond gewaarborgd wordt. Hierdoor wordt de Nederlandsche be volking in het komende campagnejaar in staat gesteld om wekelijks die hoeveelheid suiker te betrekken, welke volgens de stati stiek ongeveer haar gemiddeld verbruik van vóór den oorfog weergeeft, tegen een prijs, welke belangiljk lager is niet alleen dan de wereldmarktprijs, maar eveneens belangr$k lager dan de kostprijs hier te lande. Voor zoover aan de behoefte van een deel der bevolking met een wekeljjksch quantum van een balf pond niet voldaan is, zal men zich het ontbrekende tot iedere hoeveelheid in den vrijen handel tegen hoogeren prijs kun nen verschaffen. Ten elnije te verzekeren, dat de aange wezen hoéveelheid van een half pond per week ca per persoon ook werkelijk desge- wenscht door een ieder betrokken kan wor den, beeft de Minister besloten Rijkssuiker- kaarten te doen aanmaken, welke ingaande j 4 October 1919 geldig zjjn en voorzien zijn van een stel bons, voldoende voor de eerste periode van drie maanden, Feitelijk zullen i deze bons eeu «enigszins ander karakter 1 dragen dan tot heden in den reget het geval Was, In de eerste plaats bettekenen zij na- tuuriQk, dat de winkelier verplicht is aan ieder, die hem een suikerbon aanbiedt een half pond suiker af te leveren tegen bijbe taling van 15 cent. Voor den winkelier en den grossier echter, die dezelfde winst ge nieten ais onder de tot heden geldende maximumprijzen, hebben de bons bovendien de beteekenis van betaalmiddel. Ter verduidelijking hiervan zij het vol gende opgemerkt: Aan het begin van elke vier weken wordt de handelsprijs (eerste hand) der witte suiker per 100 K.Q. voor dat tijdperk vastgesteld. Het verschil tusschen dezen prijs en den vastgestelden winkelprijs van f 60 per 100 K.G, voor suiker, welke op bons wordt verkocht, vormt de waarde van 400 bons van het be treffende tijdperk. Bovendien wordt b? inlevering der bons hierbedeelde vergoeding voor deze bons ver meerderd met f 5 75 voor elke 400 bons, die ter betaling worden aangeboden; welk laatste bedrag de winstmarge vormt voor den gros sier en den winkelier, respectieve!ijk groot f 125 en f 4 50 per 100 K.G. Voor afleveringen door grossiers van kleinere hoeveelheden dan 100 K G. worden deze laatste bedragen resp. f 1.50 en f 4 25. De bons kunnen dus tot de bovenvermelde waarde In den suikerhandel ter betaling worden gegeven, en te allen tijde bij de Centrale Suikermaatschappl] verzilverd wor den. In het bijzonder worden de handelaars er op gewezen, dat zijzich bi] voorkomende bezwaren te allen tijde om inlichtingen kun nen wenden tot het Rijkskautoor voor Suiker, hetwelk, zij het in gewijzigden vorm, voor- toopig blijft voortbestaan. Sommelsdijk, 3 October 1919. De Burgemeester voornoemd, BOUMAN. Arrondissementsrechtbank te Rotterdam. Strafzitting van Zaterdag 4 October. De°' 18 jarige losse werkman A. J. L. was in het jaar 1918 werkzaam geweest bij hef gemeentelijk distributiebedrijf te Brielle. Hij had zich, volgens z|n bekentenis, verschil lende malen, ten nadeele van de gemeente, hoeveelheden aardappelen en peen, die hij, doordien hij met de verdeeling van deze goederen belast was, anders dan door mis drijf onder zich had, wederrechtelijk toege- eigend, in den regel om deze, tegen fooitjes, verschillenden groenteboeren te doen toe komen als te veel op het kwantum, waar zij recht op hadden. Het O, M., waargenomen door mr. Wfjn- veldt, wees erop, dat bekl. ongunstig bekend staat. Eisck ter zake van verduistering: een maand gevangenisstraf. De 24-Jarige J. N., de 43-jarige A. D. v. D., dc 51-jarige A. de J., de 54-jarige L. K. v. d. V, en de 43 jarige A. de B., groenten- handelaren te Brielle, zcuden vau den bekl. uit de vorige zaak, op verschillende tijdstip pen van het vorige jaar, hoeveelheden aard appelen hebben gekocht, althans ten ge schenke aangenomen, die L. door verduis tering verkregen had. De eerste bekl. zou bovendien van L. een paar balen, door ver duistering verkregen peen hebben gekocht voor een bedrag van f4. De beide laatste beklaagden ontkenden, dat ze ooit voor fooien aardappelen te veel had den geaccepteerd. L., thans als getuigen ge hoord, verzekerde echter, dat zij het wel gedaan hadden. Bekl. de M, gaf te kennen, dat hij weliswaar eens een .schopje teveel" gekregen had, doch dit steeds beschouwd had als een overwicht voor het rotten van de aardappelen. Voor hem vroeg het O. JW. vrijspraak, terwijl tegen de overige beklaagden terzake van heling f50 boete subs. 50 dagen hech tenis geëischt werd. Faillissementen te Nederland. Volgens mededeeliag van het Handelsin formatiebureau van VAN DER GRAAF <StCo.'s Bureaux voor den. Handel zQn over de sfge- loopen week, eindigende 3 Oct. in Neder land uitgesproken 23 faillissementen tegen 23 faillissementen In dezelfde week van hei vorige jaar. Van 1 Januari tot en met 2 Oct. 1919 745 faillissementen tegenover 745 over het zelfde tldperk van het vorige jaar.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1