luwen voor de Znldliollandüehe en Üieenwüehe Eilanden. 1 Woensdag 17 September! 919. SM, AM I 84"u Jaargang N° 2529 Orgaan An tirero lm tionair Se nieuws Fmunlli asting. 9 'LAAT D-_. IN HOC SIGNO VINCES ERDAM, narkt OFFICIÉÉL GEDEELTE. BUITENLAND. raai 3ANK el man. W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. t f I Uw eigen prima kwa- er paad- edereede «uaiu», ïstkantoor de Firma i concur- 16539 naf 147, en f 62, TAFELS, LINNEN- M, EIKEN SCHRIJF- en, eerst het- bled, wende n met snecai verstr«kk«a< ef fcrages, a ia spoedig* 13400 UoAND O- iw) ?ing I LÜ □dsche gelden ag van Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDIJK, Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 121/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DÏENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan, Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 ULJR. De Wet op de personeele belasting is herzien, 't Is niet de eerste maal. Elke wet moet eens na haar werking nagegaan te hebben, worden nagekeken en trouwens, de omstandigheden, waarin een Volk verkeert kunnen veranderen, verbeteren of verslechteren en dan is 't noodzakelijk, dat een belastingwet wordt herzien. Herzien zijn reeds -de Inkomstenbelasting en de Vermogens belasting. maar nu was de Personeele Paan de beurt. Veel verandering is in de wet niet gekomen. Laten we een en ander eens aanstippen. De heer Abr. Staalman, een Midden stander, waagde een vergeefsche poging om de winkels vrij te krijgen; die had den zooveel ouder de belasting te lijden dat 't wenschelijk was om den „grond slag huurwaarde" voor winkels te laten vervallen. Laten we even opmerken dat de oude Wet 7 grondslagen heeft. De nieuwe ook 7 maar andere. 1918. 1919. 1. huurwaarde huurwaarde 2. haardstedenvervallen 3. mobilairmobilair 4. dienstboden dienstboden 5. paardenpaarden 6. rijwielenvervallen 7. motorrijtuigen motorrijtuigen pleizier vaar tuigen biljarten Haardsteden en fietsen worden dus niet meer aangeslagenmaar als nieuwe belastingobjecten zijn gekozen phizier- vaartuigen en biljarten. Maar nog eens gezegdde huurwaarde voor winkels blijft. Een eigenaardigheid deed zich voor bij een amendement van den heer J. ter Laan, die de grens van belastbaarheid voor alle Gemeenten f 25 omhoog schoof; daardoor raakte de Minister 212 millioen gulden kwijt ze wees daarop, maar ten slotte na wat heen en weer gepraat, nam hij 't amendement tot groote verbazing van de Kamerleden en der Commissie van Rapporteurs toch, ondanks dien schade post, over. Waarom Omdat hij ten slotte inzag dat zijn eigen artikel niet deugde. Hij had Amsterdam en Rotter dam in een hoogere klasse van huur waarde gezet en de andere 1100 Ge meenten bleven wat ze waren Nu wilde Ter Laan ook voor die 1100 Gemeenten een hooger cijfer van aanslag en daar zit veel billijks in, want overal is de huurwaarde gestegen. Maar 't vreemde in deze historie is, dat de Min. eerst zei: „Ik kan die 2l,t millioen niet mis sen", maar ze toch liet schieten. Waar om? Omdat hij hoopte die 21/i millioen dan toch wel te krijgen uit scherpere taxatie van woningen en meubelen. Ook dat standpunt is te aanvaarden. Het tegenwoordige mobilair in duizenden woningen is zoo mooi dat de taxateurs daar wel eens goed naar mogen kijken en er niet 't handje mee lichten Ter Laan wilde dan ook, dat er getaxeerd zou worden naar de huidige prijzen. Hoe dit zij: de Minister raakte 2J/2 mill, inkomsten kwijt, maar hoopt ze weer in te halen door scherpere con trole en taxatie, Door J. Ter Laan werd ook een amendement ingediend om bij den twee den grondslag >het mobilair* te laton vervallen, wat de Minister wilde n.l. reeds een aanslag als de huismeubelen maar waard zijn f 140 f 200 en dan te laten betalen 12 stuivers. De Min. legde zich bij dit amendement neer. De allerpooverste meubeltjes blij ^en dus onbelast. Maar de Min. nam niet over de gevraagde wijziging van deze be paling: „Is de waarde f 5000 of meer, dan bedraagt de belasting op 't mobi lair f 13 3, benevens f 15 voor elke geheele som van f 1000, waarmede zij 't bedrag van 5000 te boven gaat. Ter Laan wilde van die 15 er 25 maken, zoodat dan een meubelleering van f 6000 had moeten betalen aan Perso neel f 73,5 plus f 125, 't Amendement is verworpen met 31 tegen 28. Vóór: Links op een paar na. De Min. was er tegen omdat dan van inboedels 2 Va °/0 betaald wordt, doch van pleiziervaai- tuigen maar 2V4 Bij 't dienstbodeartibel n.l. de belas ting er op, kwam de heer TerL weer met een amendement, maar dat was al te zot. Hij wilde voor één dienstbode f 7,5 twee f 20 drie f 45 vier f 100 vijf f 200 zes f 400 zeven f 800 acht f 1600 negen f 3200 tien f 6400 benevens f 5000 voor iedere dienst bode boven 10. De Min. ging maar met 10 dienstbo den tot 285 en legt er dan voor de elfde f 50 opT. Laan ging tot 6400 gld. en legt er 5000 op voor de llde. Dat amendement was te kras, ging reel te hoog. Rekent men in Amsterdam de 200 opcenten er bij, dan moet men daar volgens T. Laan's aanslag voor elf dienst boden betalen 3 X f 11400 342 00 gulden belasting. Maar dat is geen aan slag dat is afstrooperij, Dan doet men de dienstboden weg Dat amend is ver worpen met 42 tegen 17 nl. de S. D. A. P. vóór. De Kamer wilde wel meegaan met Ter L. bij een andere wijziging n.l. om de jagers te belasten in plaats van met f 18, met 100en om de schippers op een pleziervaartuig ook te belasten met f 100, in plaats van met 18. 't Ging bij die stemmingen Rechts tegen Links, Met 't amendement op de Paarden belasting had T. Laan geen succes. De Min. wilde als belasting voor 1 paard f 25voor 2f 60voor 3 f 105f 60 daarboven voor meer dan 8. MaarT. L. vroegf 50,150 350, 750en f 1000 daarboven voor 't 5e enz. dus f 1750. Voor motorfietsen moet betaald wor den f 6voor motorrijtuigen f 8 of meer, dat hangt er van af, wat zoo'n motorr jtuig kostde belasting kan op- loopen tot f 400 en meer; dat staat in verband met de luxe van 't rijtuig. Voor pleiziervaartuigen betaalt men bij f 1000 er f 15 belasting en al weer hooger naar mate 't scheepje meer heeft gekost. De biljarten worden belast met f20 in een herberg, en f 50 in een particu liere woning en f 35 in andere inrich tingen. Zóó is in 't kort de Wet gewijzigd geworden. Veranderingen zijn alleen ge bracht 8 in de objecten, want van haardste den en gewone fietsen betaalt men geen belasting meer, doch voortaan gaat men wel betalen van biljarten en pleizier scheepjes. in de huurwaarde, want die is f 25 naar boven geschoven; dat is dus een voordeeltje voor alle huizen en voor allen kmderaftek. in den aanslag mobilair; want de oude spulletjes van samen f 140f 200 betalen de 60 cent niet meer, ze zijn vrij. in den aanslag >jagers", want daar voor betaalt men f 100 inplaats van f 18. in den aanslag schipper" op een jachtje, want die belasting is ook in plaats van f 18 er 100 geworden. in den aanslag pleizierjachten, want die waren vroeger vrij. in den aanslag biljartendia waren vroeger óók vrij. 't Blijft echter jammer, dat de Minis ter die 2 V2, millioen heeft laten zwem men, die nu moet missen, omdat hij in plaats van 11 klassen er maar 9 heeft. Dat amend, van T. L. had hij n»t moeten overnemen, waar Nederland tot over de ooren in de schuld zit en aanstonds weer een nieuwe Leening moet worden uitgeschreven. Fiat't is zijn zaak. De burgerij is er beter mee, Invaliditelts- en Ouderdomsverztkering In een onafgebroken zitting van één uur tot half zeven, hebben de volksvertegenwoor digers Woensdag 10 September beraadslaagd over de Invaliditeitswet. Met vurigen |ver doen de heeren hun zaken af. Waren niet de heeren Du?s en Sannes met hun geleuter de debaten aan alle zijden komen afbreken, we zouden al een heel eind gevorderd zijn. Alleen van Staatspensioen verwachten die heeren hun heil Op zichzelve beteekend dit nog niets, ieder een mag zQn meening hebben en in de Kamer zeggen, maar als de heer Du5s zijn meening niet anders dan op straatjongensmaaier kan te kennen geven late hij dan liever zwijgen, 't Is geen teeken van kracht dat de Heer Dufjs zijn gal uitbraakt over de tegenstan ders van het Staatspensioen, en zijn quasu- overwinningskreet bij de concessie van rechis, dat de Talma-Wetten thans naar denprulle- mand verhuizen is wel het sterkste bewijs dat hij zelf niet gelooft wat hij zegt. Rechts gaf toe, maar inks evenzeer en toch biijft bij het compromis tusschen de rechtsche en linksche groepen de idee Inde Talma-Wetten neergelegd gehandhaafd. De arbeider behoeft de premie niet te betalen maar toch de Staat evenmin. Het verband tusschen premie en arbeid blijft bestaan al betaalt dan thans ook de patroon de premie. Geen Staatspensioen was de leus van Talma en minister Aalberse heeft die leus over genomen. De rechterzijde beleeft thans wel zure en bittere dagen nu minister Aalberse met zijn wetsontwerpen afbreekt, wat Taima opbouw de, meende de Heer Duijs. Inderdaad hier geldt het spreekwoord voor hem, .wat men gaarne wenscht, gelooft men gaarne". Gelukkig dat minister Aalberse hem ver zekeren kan, dat hij niets geen xuurs en bit ters heeft geproefd, nu het hem gelukt was de politieke partijen tot algemeene samen werking te brengen en de ouden van dagen en invalieden hun verzorging te kunnen ver zekeren. Laag vonden we het gezwets van den Heer Duijs over het werk van Talma. Zou het de wil zijn van zijn kiezers die hem naar de Tweede Kamer afvaardigden, dat hij zoo hun wil te kennen geeft? W| gelooven het niet. Rijkskeuring van Dekhengsten. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sommelsdflk brengen ter kennis van belang hebbenden, dat in dit najaar de Rikskeuring van tot dekken bestemde hengsten, voor zooveel deze provincie betreft zal gehouden worden als volgt: te Leldenop 28 October. Mlddelharnis 29 Rotterdam 30 en 31 October. Dordrecht 13 November. (Zie verder aanplakbort.) Inschrijvingsbiljetten voor cïe keuringen zuilen op vrachtvrije, schriftelijke en onder- teekende aanvragen aan eigenaars en houders van hengsten verstrekt worden door den secretaris der provinciale regelingscommissie, den heer J. C Roodzant Kzn., Valkenbosch- laan 40, te '8-Gravenhage. Sommelsdijk, 10 September 1919. Burgemeester^ en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, Iz. GEELHOED. BOUMAN. Inrichtingen, welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sommelsdijk brengen ter openbare kennis, dat ter gemeentesecretarie ter inzage ligt een verzoek met bijlagen van G van den Boogert, Wagenmaker alhier, om vergunning tot het oprichten van eene door een gasmotor van 37i P.K. te drijven houtzagerij in zijne Wagenmakerswerkplaats aan den Enkelen Ring, kadastraal bekend in Sectie B, no. 1542. Op Dinsdag 23 September a.s. des voor middags elf uur, zal ten gemeentehuize ge legenheid bestaan om bezwaren tegen de inwilliging van dit verzoek in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe tejichten. Zoowel de verzoeker, als zij, die bezwaren hebben, kunnen gedurende drie dagen, vóór het bovengemelde tjjdstlp, ter secretarie der gemeente kennis nemen van de ter zake in gekomen schrifturen. Sommelsdijk, 9 September 1919. Burgemeester en Wethouders voornoemd De Secretaris, De Burgemeester, Jz. GEELHOED. BOUMAN. Inrichtingen, welke gevaar, schade, of hinder kunnen veroorzaken. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sommelsdijk brengen ter openbare kennis, dat ter gemeentesecretarie ter inzage ligt een verzoek met bijlagen van L. Wessels, Koek- en Banketbakker, alhier, om vergun ning tot het uitbreiden van zijne Koek- Banket- en Suikerbakkerr§,aan den Oostdijk, met een gasmotor van 5Va P K, tot het drij ven van eene kneed- en eene pletmachlne, kadastraal bekend in Sectie B, no. 2364. Op Dinsdag 23 September a.s. des voor middags ll1/, uur, zal ten gemeentehuize gelegenheid bestaan om bezwaren tegen de inwilliging van dit verzoek in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten. Zoowel de verzoeker, als zfj, die bezwaren hebben, kunnen gedurende drie dagen, vóór het bovengemelde tijdstip, ter secretarie der gemeente kennis nemen van de ter zake in gekomen schrifturen. Sommelsdijk, 9 September 1919. Burgemcestei en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, Iz. GEELHOED. BOUMAN. BELGIË. Staking te Antwerpen. De bond van socialistische vakverenigin gen te Antwerpen heeft een delegatie naar den burgemeester van de stad gezonden om hem mede te deelen, dat de algemeene staking morgen te Antwerpen uitgeroepen zal worden, Indien de directie van de gasfabrieken big ven weigeren te onderhandelen met den bond van de arbeiders der openbare werken. De minister van arbeid heeft aangeboden het geschil door scheidsrechtspraak te doen beslissen. ENGELAND. De Engelsche verfstofindusirie. De chemische fabrieken in Yorkshire zijn, volgens een Londensch bericht, bereid en in staat om het hoofd te bieden aan de Dultsche concurrentie in de kleurstoffen. Voor den oorlog hadden de Duitsche firma's fei telijk het algeheele monopolie in anllinekleur- stoffen. Voortaan zullen de Duitschers echter niet meer de baas zijn. Er is laboratoriumwerk verricht en volgens de verklaring van het hoofd eener bekende chemische fabriek in Yorkshire bevat de be wering waarheid, dat de Britsche firma's niet alleen in staat zullen zgn met succes te concurreeren tegen de Duitsche kleurstoffen, welke naar Engeland worden gezonden, maar ook geduchte tegenstanders zullen zijn in den handel met andere landen. Tot nu toe hebben de Britsche firma's niet gepoogd om elke kleur ie maken, welke de Duitschers vervaardigden, maar hebben zij zich op de voornaamste kleuren geworpen, waarnaar groote vraag is en weike van eco nomisch standpunt 't best kunnen worden gefabriceerd. Het hoofd van een firma zei echter, dat de tijd niet ver af was, dat zij in staat zouden zijn elke kleur te maken, welke Duit8chland fabriceert. Het luchtschip R 33 is in Engeland; terug gekeerd, zonder zijn oorspronkelijke plan, om, na Amsterdam, Parijs te bezoeken ten uitvoer gebracht te hebben. Men had te wei nig waterballast meer aan boord. Een passagier die met zeven andere za- kenmenschen den tocht heeft meegedaan, zeide na de landing dat hij nooit gedroomd had, aan boord van een luchtschip zulk eeu gemakkelijkkc slaapplaats te zullen hebben, oesters aan het noenmaal te zuilen krijgen, volledige vrijheid te hebben om zich overal op het schip te bewegen en een exemplaar te lezen van het eerste „luchtblad" inet een vol ledig overzicht van het voornaamste binnen- en buitenlandsche nieuws van den dag, dat draadloos was opgenomen. DUITSCHLAND. Een reusachtig vliegtuig van de Zeppe- lin-Werke. Volgens de „Köln. Volks-Ztg." hebben de Zeppelin-Werke te Staakten een reusachtig vliegtuig gebouwd; de spanwijdte der vleu gels bedraagt niet minder dan 42 meter de oppervlakte der draagvlakken gezamenlijk 330 vierkanten meter. De lengte van den romp is 22 meter, de hoogte 1,9 meter, de breedte 1,8 meter. Het vliegtuig wordt gedreven door vier Maybach-motoren van ieder 260 P. K. Het gewicht v%n het ieege toestel bedraagt 8000 Kg., het draagvermogen 4500 Kg. Het kan een snelheid ontwikkelen van 135 K.M. per uur en heeft een stijgvermogen van 3 K.M. in 47 minuten, Met toepassing van de Turbo compressoren kan het een hoogte van 6000 meter en een snelheid van 160 K.M. per uur bereiken. Het kan zonder tusschenlanding een afstand van 3100 K.M. afleggendoor het aanbrengen van eengrootere benzinetank kan deze afstand tot 4500 K M. worden uit gebreid. De gewone benzinetank kan 3©0® tot 4008 liter benzine bevatten. Wil men de- ze nieuwe machine als watervliegtuig gebrui ken, dan kan men er op heel eenvoudige wfjze een paar dravers aan bevestigen, klei ne aluminium bootjes van ruim 12 meter lengte. De constructie van dit vliegtuig is zoo volmaakt dat men mogelijke defecten tijdens de vlucht kan repareeren. De warmte te BerlJjn. Sinds 1848 wordt te Berlijn de warmte dagelijks opgenomen. Éénmaal slechts, op 6 September 1872, bereikïe men een gemiddel de temperatuur van 25 graden. Vrijdag ech ter, 12 Sept., heeft men een hoogte van 33,3 graden Celsius bereikt. Een dergelijke warmte kwam te Berlijn nog niet voor. AMERIKA. Een zeer eigenaardige staking bad dezer dagen te New York plaats. Men heeft daar de „wolkenkrabbers". Toren- en torenhooge gebouwen, waarvan het allerhoogste, het Metropolitan Building, niet minder dan 45 verdiepingen te it. Al zijn er tusschen al die verdiepingen trappen, men maakt natuurlijk uitsluitend gebruik van de lift en nu staakten plotseling de stokers, die de ketels bedienden, noodlg voor het werken der vele Htten. Daardoor waren de 10000 menschen in dit gebouw werkzaam, genoodzaakt van de trap pen— er zijn er vfiftig in dit gebouw ge bruik te maken Moedige menschen, die er zaken moesten doen, ondernamen den tocht naar de bovenverdiepingen, doch het duur de niet lang of de trappen waren bezaaid met menschen, in verschillende stadia van uitputting. Een man, die op de 45sfe verdie ping moest zijn, had het tot de 38ste ver dieping gebracht doch toen gaf hij het op.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1