2515
Woensdag 80 Juli
Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandüciie en Zeeuwsehe Eilanden,
IN HOC SIGNO VINCES
Een gespannen toestand.
BUITENLAND.
OFFICIÉÉL 0E0EELTE.
W BOEKHOVEN Zonen,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
OENiEENTËRAAD.
Kgaaaatggs
Deze Courant verschQnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij voornitbetallng.
BUITENLAND bg vooruitbetaling f 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SöMMELSBIJK,
Telefoon intercommunaal No. 202.
ADVERTENT1ËN 12»/i Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zfl beslaan.
Advertent!ën werden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
Wij leven in een tijd van beroering. Nau
welijks is het eene kwaad geweken of het
ander dreigt, en komt Tnans dreigt het van
de zijde die met het vervoer in verband
staat, dat in onvrede met zijn positie, zijn
toestand leeft. Het brievenvervoer en de-be
zorging ondervindt grooten tegenstand. Het
transpoitverkeer te land heeft weer een tijd
van dreigend gevaar doorgemaakt, en het
verkeer te water, ligt op het oogenblik voor
een goed deel stil.
Of er aanleiding toe is
Ons volk is van ouds een volk dat op het
water in zijn element was. De vrijheid, te
land niet gevonden, werd op het ruime sop
gezocht. En daar, waar de schipper in zijn
scheepsbrief schreef: Ik, schipper naast God
op mfjn schipdaar voelde hij de vrij
heid, de vrije zin, de vrije wind; daar was
hl] ontslagen van de dwingende macht, die
hem op het Iai d het leven te veel omklemde
te veel in banden sloeg.
En nu wordt de vrijheid aangerand.
De schipper is geen baas meer, is geen
heer meer over zijn eigen schip. Dat krenkt
hem evenals den boer, wiens koren men op
vorderde zonder hem te laten wat hij noodlg
had voor zich en de zijnen.
De oorlog heeft ook in de schipperswereld
een omkeer gebracht waar over later
en den schipper geleerd, dat ailes duur werd
ook wat hij noodig had, en dat de vracht-
prQzen van voor den oorlog onmogelijk meer
konden gelden. Toen reeds, liep menig
schipper met den honger in den hals, en de
strop er om, was hij afhankelijk, schijnbaar
vrij, en. toch slaaf. Vrij om te werken, ook
om honger te lijden; slaaf als hij het deed,
want het loon dat hij vaak ontving was on
toereikend om te leven en toch wilde hij
niet heelemaal verkommeren, dan moest hij
aannemen, wat de cargadoor, de bevrachter
hem bood.
Nu kenden de schippers gelukkig ook den
weg der organisatie. Makkelijk is het niet
geweest om hen dien te leeren. Er is wel
eens krachtig en dwarsdraads geleefd, dwin
gend is wel eens opgetreden, maar wie van
nabij de beweging gadesloeg, moest erkennen
dat er ook veel vooroordeel, veel dwaalbe
grip wasdoch op het oogenblik is de schip
perij tamelijk wel georganiseerd.
De meeste schippers zijn lid van den A.
S.B. dat is de Algemeene Schippersbond, die
te Groningen zijn hoofdzetel heeft en over
het geheele land verspreid zijn leden en
afdeelingen telt. in zijn statuten schrijft deze
Bond als doel te hebben.
a. met rekening van de Overheid, langs
ordelijken en vredelievendeu weg, door ge
meenschappelijk optreden en eendrachtelijken
arbeid, de belangen van den schipper te be
schermen en den bloei van de schipperij te
bevorderen
b. het tegengaan van voor de schippers
schadelijken bepalingen, voorkomende in alle
wetten, geschriften en zsken, betrekking heb
bende op het schippersbedifjf
c. het beteugelen van willekeur bij de be
vrachting
d. het verleenen van moreelen en rechts
kundigen bijstand aan zijne leden
e. alles aan te wenden wat in het belang
der schippers kan worden verbeterd.
Een program, dat ieder die voor zijn ge
zin, zijn zaak strijdt, kan onderteekenen. En
juist dien strfld is den schippers opgelegd.
Tal van bepalingen, wetten en besluiten
zijn gemaakt, die met het belang van de
schippers geen rekeningen hielden. Het wet
boek van koophandel verdedigt wel den
handel krachtig, maar den schipper slechts
matig.
Dan de bevrachting, daar was groote wil
lekeur, dwang en pressie; de schipper lag
gebukt onder den druk. Nu kwam de Bond,
het streven om zich van onder dien druk
uit te werken werd mogelijk en had kans
van stagen. De oorlog hielp, ondanks den
oorlog, mee. Alles wat de schipper noodig
had, victualiën en wat daar meer is, werd
duur en zijn vracht bleef laag. Dat kon zoo
niét bigven. De bond krachtig door zijnpl.m.
8000 leden, verzette zichdrong aan op hoo-
ger vrachtprijzenwendde zich tot den Mi
nister om steun; richtte zelf beurzen op,
waar de handel en de schipperij elkander
konden vinden, om de goederen te vervoe
ren; bepaalde de vrachtprijzen; kortom er
kwam regel, er kwam lijn in een toestand
die tot heden verward was. Wie het laagst
was had de vracht, zoo was het geweest en
aan dien toestand kwam nu een eind. In plaats
van een onger'egelde troep, werd er nu naar
orde en regel gestreefd en naar een loon
waarvan de schipper met de zijnen leven
kon.
De regeering hielp mee, steunde de schip
perij door mee schlppersbeurzen op te richten
te verbieden dat de schipper in kroegen en
café's moest charteren en niet het minst
door het invoeren van een beurtregeling.
Tegen die beurtregeling is wei eens verzet
geweest. Menig schipper zag er een aan
randing van zijn vrijheid in, en de schipperij,
reeds ontstemd door de wQze waarop hij
behandeld was met de verscheping voor de
Regeering van turf enz. werd prikkelbaar,
nu de uitvoerders der wettelijke bepalingen
met dwingende macht optraden.
En nu is er weer 'n conflict, dat zeer
ernstig dreigt te worden, en waarvan het
gevolg is, dat de schipperij, tamelijk onver
wacht nog, in een actie, schijnbaar tegen de
Regeering, dreigt te wikkelen.
Onder dagteekening van 27 Juni werd in
de Staatscourant meegedeeld, dat een regeling
voor beurtbevrachting zou worden ingevoerd,
welke invoering met 5 Juli een aanvang nam.
Die tijd was te kort; bovendien was de
maatregel genomen zonder voorkennis van
de schipperij. Er was weer eens over hen,
zonder hen beschikt. Als een onmondige,
die geen zeggenschap heeft, had men een
voudig over zijn schip, zQn inkomen, zijn
bestaan beschikt.
Dit moest verzet uitlokken.
In Januari of Februari was reeds tegen de
wet geopponeerd, maar de schipperij had
niemand die zijn belangen voorstond, en nu
was door een nieuwe regeling de schippers
hun recht ontnomen. De beurtregeling eerst
met veel verzet ingevoerd, doch waarvan
men nu de goede werking kende, moest op
verlangen van den handel, verdwijnen. De
vaste tarieven door den Bond in overleg
samengesteld, en die den schippers een be
hoorlijk bestaan verzekerde, werden op losse
schroeven gezet. Bepaald was, dat een
minimum tarief van 60 procent van de nu
geldende vaste tarieven was gesteld, wfcar
beneden niet bevracht mocht worden, doch
waar boven zonder grens bedongen kon
worden.
Voelt men niet het moeilijke?
Heel het leven is duurder geworden, maar
dat van den schipper naar het scheen niet,
diens inkomen wordt, terwijl alles duur blijft
met 40 procent verlaagd.
De beurtregeling, die eiken schipper 'n
nummer geeft, en als er een vracht is voor
deze schipper geëigend maar voor een ander
minder geschikt was, strikt onpartijdig toe
wees, moest vervallen. De „veiling", de oude
vrachtenjacht, moest weer worden opgeroe
pen, en wie het „mijn" riep had de meeste
of eenige kans als het op de beurs ging.
Welk gevolg zou dit anders hebben, dan dat
de oude concurrentie weer herleven zou?
Het dood concurreerenhet smeeken om een
vrachtje aan de cargadoors of scheepsbe
vrachters zou weer terug te keereneen
toestand van jammer en kommer voor velen
met zich brengend.
Heeft dan de Schipperij als organisatie niet
evenveel recht als een groote maatschappij
om haar tarieven te bepalen Mogen alleen
vervoerondernemissgen als spoor- eu tram
wegen op vaste tarieven vrachten en tran
sporten aannemen, of moet een cargadoor,
een scheepsbevrachter de vracht voor een
lading bepalen gelijk vóór den oorlog was?
Daar tegen gaat het verzet.
Het bestuur van den A. S. Bheeft in
overleg met den dit voorjaar opgerichten R.
K. Bond en den Rijnschippersbond den leden
aangeraden als- een Rijksbeurameester een
aangeboden reis zou veilen, dat niemand
van de schippers daarop zou „mijnen" en
allen zouden zwijgen. Werd de vraag gesteld
of er ook liefhebbers waren voor de te ver
voeren lading, dan zou de vertegenwoordiger
van den A. S. B., ook voor den R.K. Bond
en den Rijnschippersbond optredend, den
beursmeester vragen door nummering te
weten te komen wie der aanwezige schippers
aan de beurt en voor de reis in aanmerking
kwam terwijl niet anders dan voor de onder
de oude regeling geldende tarieven zou
worden gevaren.
Zoo, collectief, wilde men de zaak tot 'n
goede oplossing brengen. Enkele ambtenaren
met de Rijksregeling belast, waren met het
bestuur der Schipperorganlsatle van meening,
dat de werkwijze niet fe beletten was, en
dat het beletten van het nummeren een
Inbreuk was op het erkennen der organisatie,
Toch, Zaterdag 5 JuH, ontvangen de Rijks
ambtenaren de instructie dat een collectieve
werkwijre en alzco ook het nummeren op de
beurzen verboden was.
De Minister was van oordeel, dat dit de
strekking was van het rapport der Staats
commissie Jolles en dat geen num
meren mocht toelaten.
Gevolg was dat de beurs niet „gemijnd"
werd.
Die toestand duurt nu veertien dagen en
was alles rustig, het inbeslag nemen, of de
poging daartoe door den Rijksinspecteur
voor de binnenvaart, heeft de gemoederen
verbitterd
Ia een de vorige week te Amsterdam ge
houden vergadering gingen stemmen op, om
zich den steun te verzekeren van de haven
en transportarbeiders. Dat moet, wil men
niet erger zien ge eureo, voorkomen worden.
Het dreigend optreden van den Rijksinspec
teur heeft veel kwaad bloed gezet, en is
aanleiding tot ontstemming. De Besturen
hebben nu nog de schippers die zij tot
kalmte manen in hun macht, maar zal het
zoo bigven Een oplossing in den door de
schippers gewenschte richting schijnt ge-
wenscht, daar de handel, de rieële handel
zich niet tegen een beurtregeling verzet. Dit
verzet gaat uit van tusschenpersonen, die
langen tijd grooten inVIoed hebben uitge
oefend.
De meening dat de Schipperij van geen
overleg weten wil, is onjuist Een deel der
schippers, revolutionair gezind, misschien
niet, maar het grootste deel der geor-
ganlseerden is wars van revolutie. Kan deze
schippersbeweging rekenen op den steun
van ons christenvolk? Neen, wanneer zij
de Regeering wil dwingenwanneer zij daden
van geweld zou plegen aan werkwilligen,
maar wel nu de consciëntie van tal van
schippers in het gedrang komt. Het is op
het oogenblik noodzakelijk den schippers te
steunen in hun verzet tegen de terugkeer
van een toestand, waarin zg vroeger moesten
leven en die den zedeiijken ondergang van
den schipper was. Toen hg in kroegen en
café's van den scheepsbevrachter gedwongen
werd groote vertering te maken. Toen car
gadoors door allerlei middelen den handel
geriefden o:n lage vrachip.-gzen te bedingen,
ten koste van het geesteigb, zedelqk en
maatschappelijk weizgn van den schipper.
Waarom dringt de schipper aan op rijks
beurzen en beurtregeling? om een eerlijke
verscheping mogeigk !e maken- Waarom op
vaste taiieven? Om een doodeigke concur
rentie te ontgaan. Het Is geen draven naar
hooge vrachtprijzende Tariefcommissie,
ingesteld ora beslissingen over te hooge
vrachten te nemen heeft weinig of geen
werk gehad; maar om alien schgn dss
kwaads te mg<Jen moeten de Prot. Chr.
Schippers zich afzonderlijk organiseereu.
Er moet thans komen een Bond van Prot.
Chr. Schippers, die krachtig staande tegenover
bet revolutionair element, met de anderen
wil samenwerken om de maatschappelijke
voordeeien te behouden, die beurtregeling
en beurs hen gaf. std.
Boe enbond en Loonactie te Sommels-
dijk.
Maandagavond waren in het Hotel Spee
een 17-tal boeren of werkgevers bgeen om
te bomen tot oprichting van een Boerenbond.
Naderhand zal wel uitgemaakt worden of
deze Sommelsdgksche Bond zich verbin
den zal tot een Groote Flakkeesche Bond,
met de werkgevers van elders. Dat is van latere
orde. Eerst moet de zaakplaatseigk in orde.'zljn.
Dan gaat men later collectief of gezamelijk
werken. Op de Vergadering werd besloten
tot een Oproep aan al de Sommslsdijksche
Boeren om Woensdagavond as. 7 uur te
vergaderen, mocht het zijn in groote getale
om te komen tot oprichting van een Boeren
bond. Dan za! eea Bestuur gekozen worden
en een Reglement behandeld. Daarna kan', al
zal dat op dezelfde vergadering niet meer
gaan, door het Bestuur een loonregeling wor
den ontworpen. Die loonregeling wordt dan
nog eens in een volgende .vergadering op
Woensdag 6 Augustus bijv. vastgesteld door
de Bondsleden, en dan kunnen de Vereenigde
arbeiders met hun yerzoeken, hun belangen
komen tot den Bond, als ze daar behoefte
aan gevoelen.
Dan kan Recht tegenover Recht bepleit
worden Dan kan er ordenteigk over de
wederzijddthe Plichten en Rechten gesproken
worden.
Om recht en rechtvaardigheid is het den
Boerenbond te doen, Om recht en rechtvaar
digheid den arbeider. Wie naar onrecht streeft,
naar Macht om te heerschen, hg zal het onder
spit delven, wie hij ook zij Alleen in den
weg van Plicht en Recht zal de harmonie
groeien.
Hef vredesverdrag van Oostenrijk.
Het is zeer waarschgnigk, dat het uitstel
vaa tien dagen, dat den Oostenrgkers voor
de beantwoording van het gewgzigde vre
desontwerp is toegestaan, verlengd zal wor
den, daar Renner nog verder met de regee
ring te Weenen schijnt te moeten onderhan
delen.
De gewezen Keizer.
Naar men verneemt heeft de Opperste
Raad besloten, dat Betmann Hollweg niet in
de plaats van den gewezen Keizer terecht
kan staan.
De eerste geregelde passagiersvllegdlenst.
De eerste dagelgksche luchtdienst voor
passagiers zal morgen geopend worden tus-
schen New-York en Atlantic city. De dienst
staat onder leiding van drie militaire vlie
gers bdie reeds 200 of 300 uren in Britschen
en Amerikaanschen dienst hebben gevlogen.
De vliegtuigen zin van het limousine-schuitje
type eti kunnen twee of drie passagiers met
den bestuurder vervoeren. De weg loopt
langs de Hudson en verder langs de kust.
De huwelijkszeden te Boedapest.
De correspondent van het „Hbi." verhaalt
er van,-dat de heerschappg der communisten
feitelijk een eind maakt aan het huweigb.
Hq toont dit als volgt.
Tot het sluif en van eea rechtsgeldig hu-
weigk behoeft men slechts een wederhelft te
vinden.
Documenten zijn niet noodig.
Ook aanmelding te voren of toestemming
der ouders z^n afgeschaft.
Man en vrouw, in de meeste gevallen kna
pen en jonge meisjes, die trouwen willen,
gaan eenvoudig naar den burgeigker. stand.
Waarvan zg binnen het halve uur terugkee-
ren al3 wettig getrouwd echtpaar.
Even gemakkeigk gaat het scheiden.
Hebben man en vrouw genoeg van elkaar,
dan gaan zg naar den burgeigken stand waar
zQ meedeelen dat zg niet meer getrouwd
wer,schen fe zgn.
En dan is het hu wel 3 k wettig gescheiden.
Dageigks worden op deze wgze in Boeda
pest honderden huweigken gesloten en nog
meer huweigken ontbonden.
Er zgn lieden die sedert de bolsjewisten-
heerschappg, dus sedert drie maanden, reeds
driemaal getrouwd zgn.
Het is een gebeurtenis van den dag, dat
een jonge man op straat een meisje leert
kennen, gauw een paar getuigen haalt, met
wie hg naar den burgerigken stand gaat. Er
wordt getrouwd.
Men beleeft genoeglijke wittebroodsweken.
Dan brengt men weer een bezoek aan den
burgerigken stand. En het huweigk is ont
bonden.
Massa's verlaten meisjes loopen nu in
Boedapest rond.
Vooral omdat voor eea scheiding het niet
noodig is, dat beide partijen verschenen.
Het huweigk wordt ontbonden, zoodra
man óf vrouw den wensch kenbaar maken.
En de mannen maken van dit recht ruim ge
bruik.
In Boedapest, waar niet gewerkt wordt,
waar de menschen geen lichameigke of gees-
teigke voeding krggen, hebben de mannen
niets anders te doen dan avontuurtjes te zoe
ken.
En het is niet alleen bg de afdeellng hu
weigk, doch ook bg de afdeeling scheiding
van den burgerigken stand zóó druk, dat er
volgnummers uitgegeven worden.
GEMEENTE-REKENING,
Burgemeester en Wethouders van Som
melsdgk, brengen ter openbare kennis, dat
de rekening van de inkomsten en uitgaven
der gemeente, over het dienstjaar 1918, is
overgelegd aan den Raad, en gedurende veer
tien dagen, van den 28 Juli tot en met den
10 Augustus aanstaande, ter gemeente-sec
retarie voor een ieder ter lezing ligt, en,
tegen betaling der kosten, algemeen ver-
krijgbaar is gesteld.
Sommelsdgk, 26 Juli 1919.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris, De Burgemeester,
Iz. GEELHOED. BOUMAN.
Overgang naar den landstorm van dienst
plichtigen der militie en der landweer.
De Burgemeester van Sommelsdgk brengt
hierbij het volgende ter algemeene kennis.
De dienstplichtigen, die 31 Juli 1919 we
gens geëindigden diensttgd uit den dienst
bg de militie of de landweer worden ont
slagen en van 1 Augustus a.s. af tot den
landstorm behooren, big ven, voor zoover zg
in het genot van onbepaald (klein) verlof
zifn, dit verlof voorloopig behouden. Diege
nen hunner, die nog onder de wapenen zijn,
kunnen voorloopig ook als landstormplich-
tige onder de wapenen big ven, voor zoover
de algemeene omtrent vrgwlllig verbigf on
der de wapenen geldende regelen dit toelaten
en niet een bgzondere beschikking het te
gendeel vereischt.
De vorenbedoelde dienstplichtigen bigven
zoolang niet anders wordt bepaald in
gedeeld bij het onderdeel van de weermacht,
waarbij zij als militie- of landweerplichtige
laatstelijk ingedeeld waren. Eveneens bigven
de in hun zakboekjes vermelde plaatsen van
opkomst van kracht, zoolang niet anders
wordt bepaa d.
De verandering van de hoedanigheid van
militie- of landweerplichtige in die van
Iandstormplichtige heeft geen Invloed op het
genot van kostwinnersvergoeding en andere
vergoedingen, zooals deze thans geregeld zgn.
Tot het bekomen van verder gewenschte
inlichtingen kunnen belanghebbenden zich
vervoegen ter secretarie van deze gemeente
op eiken werkdag tusschen 9 en 12 uur voor
middag.
Sommelsdgk, 25 Juli 1919.
De Burgemeester,
BOUMAN.
VERGADERING van den Raad der
Gemeente Sommelsdgk op Vrgdag
25 Juli 1919 des n. m. ten 3Vs uur.
Voorzitter den Edelachtb. Heer Burgemees
ter. Afwezig de Heeren Mgs, M. Joppe van
Dorsser en v. d. Meide.
Beide eerstgenoemden met kennesgevlng
van verhindering.
De Vcorz. opende de vergadering op de
gebrulkeigke wgze met gebed.
Daarna werden de Notulen der vorige ver
gadering door den Secretaris gelezen en on
veranderd vastgesteld.
1. Ingekomen Stukken.
a. Missive's van H H Ged. Staten, waarbg
goedgekeurd worden teruggezonden de
Raadsbesluiten van 20 Juni 1.1. tot Wijziging
der begrootingdienst 1918 en het vastgestelde
Kohier der Hondenbelasting.
b. Bericht van H. H. Ged. Staten dat zij
de Rekening over 1917 heeft vastgesteld.
c. Request van de R. K. Ambtenaren Ver-
eeniging om de kindertoeslag der Ambtena
ren te laten vervallen en door de steeds voort
durende duurte, deze bg het Salaris te voegen.
De onderpunt a, b, en c genoemde Stuk
ken worden voor kennisgeving aangenomen.
2. Van den Gemeente Ontvanger de Ge-
meenterekenlug over 1918 sluitende in Ont
vangsten en Uitgaven.
Gewone
Buitengewone
Totaal
1622451/,
156610
318155
De Voorz. stelt voor deze Rekening te
stellen In de handen van dezelfde Commis
sie, die met het nazien der Armenrekening
is belast n.I. de H.H. Born, Gideon en M.
Joppe. Besloten.
3. In verband met de hoogere verpleeg-
kosten van krankzinnigen en enkele salaris-
verhoogingen, werd goedgekeurd het Voor
stel van B. en W. om de Begrooting Dienst
1919 in dier voege te wgzigen.l
4. Voorz. Een paar vergadering terug,
werd in handen der B. en W. gesteld tot
het geven van preadvies, het verzcek van
H. Heg om verhooging zgner jaarwedde als
weger aan de Fairbank I.
Bg de behandeling van dit verzoek is B.
en W, te rade gegaan er is door hen de
k.
i-