2515 Woensdag 80 Juli Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandüciie en Zeeuwsehe Eilanden, IN HOC SIGNO VINCES Een gespannen toestand. BUITENLAND. OFFICIÉÉL 0E0EELTE. W BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. OENiEENTËRAAD. Kgaaaatggs Deze Courant verschQnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij voornitbetallng. BUITENLAND bg vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SöMMELSBIJK, Telefoon intercommunaal No. 202. ADVERTENT1ËN 12»/i Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zfl beslaan. Advertent!ën werden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Wij leven in een tijd van beroering. Nau welijks is het eene kwaad geweken of het ander dreigt, en komt Tnans dreigt het van de zijde die met het vervoer in verband staat, dat in onvrede met zijn positie, zijn toestand leeft. Het brievenvervoer en de-be zorging ondervindt grooten tegenstand. Het transpoitverkeer te land heeft weer een tijd van dreigend gevaar doorgemaakt, en het verkeer te water, ligt op het oogenblik voor een goed deel stil. Of er aanleiding toe is Ons volk is van ouds een volk dat op het water in zijn element was. De vrijheid, te land niet gevonden, werd op het ruime sop gezocht. En daar, waar de schipper in zijn scheepsbrief schreef: Ik, schipper naast God op mfjn schipdaar voelde hij de vrij heid, de vrije zin, de vrije wind; daar was hl] ontslagen van de dwingende macht, die hem op het Iai d het leven te veel omklemde te veel in banden sloeg. En nu wordt de vrijheid aangerand. De schipper is geen baas meer, is geen heer meer over zijn eigen schip. Dat krenkt hem evenals den boer, wiens koren men op vorderde zonder hem te laten wat hij noodlg had voor zich en de zijnen. De oorlog heeft ook in de schipperswereld een omkeer gebracht waar over later en den schipper geleerd, dat ailes duur werd ook wat hij noodig had, en dat de vracht- prQzen van voor den oorlog onmogelijk meer konden gelden. Toen reeds, liep menig schipper met den honger in den hals, en de strop er om, was hij afhankelijk, schijnbaar vrij, en. toch slaaf. Vrij om te werken, ook om honger te lijden; slaaf als hij het deed, want het loon dat hij vaak ontving was on toereikend om te leven en toch wilde hij niet heelemaal verkommeren, dan moest hij aannemen, wat de cargadoor, de bevrachter hem bood. Nu kenden de schippers gelukkig ook den weg der organisatie. Makkelijk is het niet geweest om hen dien te leeren. Er is wel eens krachtig en dwarsdraads geleefd, dwin gend is wel eens opgetreden, maar wie van nabij de beweging gadesloeg, moest erkennen dat er ook veel vooroordeel, veel dwaalbe grip wasdoch op het oogenblik is de schip perij tamelijk wel georganiseerd. De meeste schippers zijn lid van den A. S.B. dat is de Algemeene Schippersbond, die te Groningen zijn hoofdzetel heeft en over het geheele land verspreid zijn leden en afdeelingen telt. in zijn statuten schrijft deze Bond als doel te hebben. a. met rekening van de Overheid, langs ordelijken en vredelievendeu weg, door ge meenschappelijk optreden en eendrachtelijken arbeid, de belangen van den schipper te be schermen en den bloei van de schipperij te bevorderen b. het tegengaan van voor de schippers schadelijken bepalingen, voorkomende in alle wetten, geschriften en zsken, betrekking heb bende op het schippersbedifjf c. het beteugelen van willekeur bij de be vrachting d. het verleenen van moreelen en rechts kundigen bijstand aan zijne leden e. alles aan te wenden wat in het belang der schippers kan worden verbeterd. Een program, dat ieder die voor zijn ge zin, zijn zaak strijdt, kan onderteekenen. En juist dien strfld is den schippers opgelegd. Tal van bepalingen, wetten en besluiten zijn gemaakt, die met het belang van de schippers geen rekeningen hielden. Het wet boek van koophandel verdedigt wel den handel krachtig, maar den schipper slechts matig. Dan de bevrachting, daar was groote wil lekeur, dwang en pressie; de schipper lag gebukt onder den druk. Nu kwam de Bond, het streven om zich van onder dien druk uit te werken werd mogelijk en had kans van stagen. De oorlog hielp, ondanks den oorlog, mee. Alles wat de schipper noodig had, victualiën en wat daar meer is, werd duur en zijn vracht bleef laag. Dat kon zoo niét bigven. De bond krachtig door zijnpl.m. 8000 leden, verzette zichdrong aan op hoo- ger vrachtprijzenwendde zich tot den Mi nister om steun; richtte zelf beurzen op, waar de handel en de schipperij elkander konden vinden, om de goederen te vervoe ren; bepaalde de vrachtprijzen; kortom er kwam regel, er kwam lijn in een toestand die tot heden verward was. Wie het laagst was had de vracht, zoo was het geweest en aan dien toestand kwam nu een eind. In plaats van een onger'egelde troep, werd er nu naar orde en regel gestreefd en naar een loon waarvan de schipper met de zijnen leven kon. De regeering hielp mee, steunde de schip perij door mee schlppersbeurzen op te richten te verbieden dat de schipper in kroegen en café's moest charteren en niet het minst door het invoeren van een beurtregeling. Tegen die beurtregeling is wei eens verzet geweest. Menig schipper zag er een aan randing van zijn vrijheid in, en de schipperij, reeds ontstemd door de wQze waarop hij behandeld was met de verscheping voor de Regeering van turf enz. werd prikkelbaar, nu de uitvoerders der wettelijke bepalingen met dwingende macht optraden. En nu is er weer 'n conflict, dat zeer ernstig dreigt te worden, en waarvan het gevolg is, dat de schipperij, tamelijk onver wacht nog, in een actie, schijnbaar tegen de Regeering, dreigt te wikkelen. Onder dagteekening van 27 Juni werd in de Staatscourant meegedeeld, dat een regeling voor beurtbevrachting zou worden ingevoerd, welke invoering met 5 Juli een aanvang nam. Die tijd was te kort; bovendien was de maatregel genomen zonder voorkennis van de schipperij. Er was weer eens over hen, zonder hen beschikt. Als een onmondige, die geen zeggenschap heeft, had men een voudig over zijn schip, zQn inkomen, zijn bestaan beschikt. Dit moest verzet uitlokken. In Januari of Februari was reeds tegen de wet geopponeerd, maar de schipperij had niemand die zijn belangen voorstond, en nu was door een nieuwe regeling de schippers hun recht ontnomen. De beurtregeling eerst met veel verzet ingevoerd, doch waarvan men nu de goede werking kende, moest op verlangen van den handel, verdwijnen. De vaste tarieven door den Bond in overleg samengesteld, en die den schippers een be hoorlijk bestaan verzekerde, werden op losse schroeven gezet. Bepaald was, dat een minimum tarief van 60 procent van de nu geldende vaste tarieven was gesteld, wfcar beneden niet bevracht mocht worden, doch waar boven zonder grens bedongen kon worden. Voelt men niet het moeilijke? Heel het leven is duurder geworden, maar dat van den schipper naar het scheen niet, diens inkomen wordt, terwijl alles duur blijft met 40 procent verlaagd. De beurtregeling, die eiken schipper 'n nummer geeft, en als er een vracht is voor deze schipper geëigend maar voor een ander minder geschikt was, strikt onpartijdig toe wees, moest vervallen. De „veiling", de oude vrachtenjacht, moest weer worden opgeroe pen, en wie het „mijn" riep had de meeste of eenige kans als het op de beurs ging. Welk gevolg zou dit anders hebben, dan dat de oude concurrentie weer herleven zou? Het dood concurreerenhet smeeken om een vrachtje aan de cargadoors of scheepsbe vrachters zou weer terug te keereneen toestand van jammer en kommer voor velen met zich brengend. Heeft dan de Schipperij als organisatie niet evenveel recht als een groote maatschappij om haar tarieven te bepalen Mogen alleen vervoerondernemissgen als spoor- eu tram wegen op vaste tarieven vrachten en tran sporten aannemen, of moet een cargadoor, een scheepsbevrachter de vracht voor een lading bepalen gelijk vóór den oorlog was? Daar tegen gaat het verzet. Het bestuur van den A. S. Bheeft in overleg met den dit voorjaar opgerichten R. K. Bond en den Rijnschippersbond den leden aangeraden als- een Rijksbeurameester een aangeboden reis zou veilen, dat niemand van de schippers daarop zou „mijnen" en allen zouden zwijgen. Werd de vraag gesteld of er ook liefhebbers waren voor de te ver voeren lading, dan zou de vertegenwoordiger van den A. S. B., ook voor den R.K. Bond en den Rijnschippersbond optredend, den beursmeester vragen door nummering te weten te komen wie der aanwezige schippers aan de beurt en voor de reis in aanmerking kwam terwijl niet anders dan voor de onder de oude regeling geldende tarieven zou worden gevaren. Zoo, collectief, wilde men de zaak tot 'n goede oplossing brengen. Enkele ambtenaren met de Rijksregeling belast, waren met het bestuur der Schipperorganlsatle van meening, dat de werkwijze niet fe beletten was, en dat het beletten van het nummeren een Inbreuk was op het erkennen der organisatie, Toch, Zaterdag 5 JuH, ontvangen de Rijks ambtenaren de instructie dat een collectieve werkwijre en alzco ook het nummeren op de beurzen verboden was. De Minister was van oordeel, dat dit de strekking was van het rapport der Staats commissie Jolles en dat geen num meren mocht toelaten. Gevolg was dat de beurs niet „gemijnd" werd. Die toestand duurt nu veertien dagen en was alles rustig, het inbeslag nemen, of de poging daartoe door den Rijksinspecteur voor de binnenvaart, heeft de gemoederen verbitterd Ia een de vorige week te Amsterdam ge houden vergadering gingen stemmen op, om zich den steun te verzekeren van de haven en transportarbeiders. Dat moet, wil men niet erger zien ge eureo, voorkomen worden. Het dreigend optreden van den Rijksinspec teur heeft veel kwaad bloed gezet, en is aanleiding tot ontstemming. De Besturen hebben nu nog de schippers die zij tot kalmte manen in hun macht, maar zal het zoo bigven Een oplossing in den door de schippers gewenschte richting schijnt ge- wenscht, daar de handel, de rieële handel zich niet tegen een beurtregeling verzet. Dit verzet gaat uit van tusschenpersonen, die langen tijd grooten inVIoed hebben uitge oefend. De meening dat de Schipperij van geen overleg weten wil, is onjuist Een deel der schippers, revolutionair gezind, misschien niet, maar het grootste deel der geor- ganlseerden is wars van revolutie. Kan deze schippersbeweging rekenen op den steun van ons christenvolk? Neen, wanneer zij de Regeering wil dwingenwanneer zij daden van geweld zou plegen aan werkwilligen, maar wel nu de consciëntie van tal van schippers in het gedrang komt. Het is op het oogenblik noodzakelijk den schippers te steunen in hun verzet tegen de terugkeer van een toestand, waarin zg vroeger moesten leven en die den zedeiijken ondergang van den schipper was. Toen hg in kroegen en café's van den scheepsbevrachter gedwongen werd groote vertering te maken. Toen car gadoors door allerlei middelen den handel geriefden o:n lage vrachip.-gzen te bedingen, ten koste van het geesteigb, zedelqk en maatschappelijk weizgn van den schipper. Waarom dringt de schipper aan op rijks beurzen en beurtregeling? om een eerlijke verscheping mogeigk !e maken- Waarom op vaste taiieven? Om een doodeigke concur rentie te ontgaan. Het Is geen draven naar hooge vrachtprijzende Tariefcommissie, ingesteld ora beslissingen over te hooge vrachten te nemen heeft weinig of geen werk gehad; maar om alien schgn dss kwaads te mg<Jen moeten de Prot. Chr. Schippers zich afzonderlijk organiseereu. Er moet thans komen een Bond van Prot. Chr. Schippers, die krachtig staande tegenover bet revolutionair element, met de anderen wil samenwerken om de maatschappelijke voordeeien te behouden, die beurtregeling en beurs hen gaf. std. Boe enbond en Loonactie te Sommels- dijk. Maandagavond waren in het Hotel Spee een 17-tal boeren of werkgevers bgeen om te bomen tot oprichting van een Boerenbond. Naderhand zal wel uitgemaakt worden of deze Sommelsdgksche Bond zich verbin den zal tot een Groote Flakkeesche Bond, met de werkgevers van elders. Dat is van latere orde. Eerst moet de zaakplaatseigk in orde.'zljn. Dan gaat men later collectief of gezamelijk werken. Op de Vergadering werd besloten tot een Oproep aan al de Sommslsdijksche Boeren om Woensdagavond as. 7 uur te vergaderen, mocht het zijn in groote getale om te komen tot oprichting van een Boeren bond. Dan za! eea Bestuur gekozen worden en een Reglement behandeld. Daarna kan', al zal dat op dezelfde vergadering niet meer gaan, door het Bestuur een loonregeling wor den ontworpen. Die loonregeling wordt dan nog eens in een volgende .vergadering op Woensdag 6 Augustus bijv. vastgesteld door de Bondsleden, en dan kunnen de Vereenigde arbeiders met hun yerzoeken, hun belangen komen tot den Bond, als ze daar behoefte aan gevoelen. Dan kan Recht tegenover Recht bepleit worden Dan kan er ordenteigk over de wederzijddthe Plichten en Rechten gesproken worden. Om recht en rechtvaardigheid is het den Boerenbond te doen, Om recht en rechtvaar digheid den arbeider. Wie naar onrecht streeft, naar Macht om te heerschen, hg zal het onder spit delven, wie hij ook zij Alleen in den weg van Plicht en Recht zal de harmonie groeien. Hef vredesverdrag van Oostenrijk. Het is zeer waarschgnigk, dat het uitstel vaa tien dagen, dat den Oostenrgkers voor de beantwoording van het gewgzigde vre desontwerp is toegestaan, verlengd zal wor den, daar Renner nog verder met de regee ring te Weenen schijnt te moeten onderhan delen. De gewezen Keizer. Naar men verneemt heeft de Opperste Raad besloten, dat Betmann Hollweg niet in de plaats van den gewezen Keizer terecht kan staan. De eerste geregelde passagiersvllegdlenst. De eerste dagelgksche luchtdienst voor passagiers zal morgen geopend worden tus- schen New-York en Atlantic city. De dienst staat onder leiding van drie militaire vlie gers bdie reeds 200 of 300 uren in Britschen en Amerikaanschen dienst hebben gevlogen. De vliegtuigen zin van het limousine-schuitje type eti kunnen twee of drie passagiers met den bestuurder vervoeren. De weg loopt langs de Hudson en verder langs de kust. De huwelijkszeden te Boedapest. De correspondent van het „Hbi." verhaalt er van,-dat de heerschappg der communisten feitelijk een eind maakt aan het huweigb. Hq toont dit als volgt. Tot het sluif en van eea rechtsgeldig hu- weigk behoeft men slechts een wederhelft te vinden. Documenten zijn niet noodig. Ook aanmelding te voren of toestemming der ouders z^n afgeschaft. Man en vrouw, in de meeste gevallen kna pen en jonge meisjes, die trouwen willen, gaan eenvoudig naar den burgeigker. stand. Waarvan zg binnen het halve uur terugkee- ren al3 wettig getrouwd echtpaar. Even gemakkeigk gaat het scheiden. Hebben man en vrouw genoeg van elkaar, dan gaan zg naar den burgeigken stand waar zQ meedeelen dat zg niet meer getrouwd wer,schen fe zgn. En dan is het hu wel 3 k wettig gescheiden. Dageigks worden op deze wgze in Boeda pest honderden huweigken gesloten en nog meer huweigken ontbonden. Er zgn lieden die sedert de bolsjewisten- heerschappg, dus sedert drie maanden, reeds driemaal getrouwd zgn. Het is een gebeurtenis van den dag, dat een jonge man op straat een meisje leert kennen, gauw een paar getuigen haalt, met wie hg naar den burgerigken stand gaat. Er wordt getrouwd. Men beleeft genoeglijke wittebroodsweken. Dan brengt men weer een bezoek aan den burgerigken stand. En het huweigk is ont bonden. Massa's verlaten meisjes loopen nu in Boedapest rond. Vooral omdat voor eea scheiding het niet noodig is, dat beide partijen verschenen. Het huweigk wordt ontbonden, zoodra man óf vrouw den wensch kenbaar maken. En de mannen maken van dit recht ruim ge bruik. In Boedapest, waar niet gewerkt wordt, waar de menschen geen lichameigke of gees- teigke voeding krggen, hebben de mannen niets anders te doen dan avontuurtjes te zoe ken. En het is niet alleen bg de afdeellng hu weigk, doch ook bg de afdeeling scheiding van den burgerigken stand zóó druk, dat er volgnummers uitgegeven worden. GEMEENTE-REKENING, Burgemeester en Wethouders van Som melsdgk, brengen ter openbare kennis, dat de rekening van de inkomsten en uitgaven der gemeente, over het dienstjaar 1918, is overgelegd aan den Raad, en gedurende veer tien dagen, van den 28 Juli tot en met den 10 Augustus aanstaande, ter gemeente-sec retarie voor een ieder ter lezing ligt, en, tegen betaling der kosten, algemeen ver- krijgbaar is gesteld. Sommelsdgk, 26 Juli 1919. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, Iz. GEELHOED. BOUMAN. Overgang naar den landstorm van dienst plichtigen der militie en der landweer. De Burgemeester van Sommelsdgk brengt hierbij het volgende ter algemeene kennis. De dienstplichtigen, die 31 Juli 1919 we gens geëindigden diensttgd uit den dienst bg de militie of de landweer worden ont slagen en van 1 Augustus a.s. af tot den landstorm behooren, big ven, voor zoover zg in het genot van onbepaald (klein) verlof zifn, dit verlof voorloopig behouden. Diege nen hunner, die nog onder de wapenen zijn, kunnen voorloopig ook als landstormplich- tige onder de wapenen big ven, voor zoover de algemeene omtrent vrgwlllig verbigf on der de wapenen geldende regelen dit toelaten en niet een bgzondere beschikking het te gendeel vereischt. De vorenbedoelde dienstplichtigen bigven zoolang niet anders wordt bepaald in gedeeld bij het onderdeel van de weermacht, waarbij zij als militie- of landweerplichtige laatstelijk ingedeeld waren. Eveneens bigven de in hun zakboekjes vermelde plaatsen van opkomst van kracht, zoolang niet anders wordt bepaa d. De verandering van de hoedanigheid van militie- of landweerplichtige in die van Iandstormplichtige heeft geen Invloed op het genot van kostwinnersvergoeding en andere vergoedingen, zooals deze thans geregeld zgn. Tot het bekomen van verder gewenschte inlichtingen kunnen belanghebbenden zich vervoegen ter secretarie van deze gemeente op eiken werkdag tusschen 9 en 12 uur voor middag. Sommelsdgk, 25 Juli 1919. De Burgemeester, BOUMAN. VERGADERING van den Raad der Gemeente Sommelsdgk op Vrgdag 25 Juli 1919 des n. m. ten 3Vs uur. Voorzitter den Edelachtb. Heer Burgemees ter. Afwezig de Heeren Mgs, M. Joppe van Dorsser en v. d. Meide. Beide eerstgenoemden met kennesgevlng van verhindering. De Vcorz. opende de vergadering op de gebrulkeigke wgze met gebed. Daarna werden de Notulen der vorige ver gadering door den Secretaris gelezen en on veranderd vastgesteld. 1. Ingekomen Stukken. a. Missive's van H H Ged. Staten, waarbg goedgekeurd worden teruggezonden de Raadsbesluiten van 20 Juni 1.1. tot Wijziging der begrootingdienst 1918 en het vastgestelde Kohier der Hondenbelasting. b. Bericht van H. H. Ged. Staten dat zij de Rekening over 1917 heeft vastgesteld. c. Request van de R. K. Ambtenaren Ver- eeniging om de kindertoeslag der Ambtena ren te laten vervallen en door de steeds voort durende duurte, deze bg het Salaris te voegen. De onderpunt a, b, en c genoemde Stuk ken worden voor kennisgeving aangenomen. 2. Van den Gemeente Ontvanger de Ge- meenterekenlug over 1918 sluitende in Ont vangsten en Uitgaven. Gewone Buitengewone Totaal 1622451/, 156610 318155 De Voorz. stelt voor deze Rekening te stellen In de handen van dezelfde Commis sie, die met het nazien der Armenrekening is belast n.I. de H.H. Born, Gideon en M. Joppe. Besloten. 3. In verband met de hoogere verpleeg- kosten van krankzinnigen en enkele salaris- verhoogingen, werd goedgekeurd het Voor stel van B. en W. om de Begrooting Dienst 1919 in dier voege te wgzigen.l 4. Voorz. Een paar vergadering terug, werd in handen der B. en W. gesteld tot het geven van preadvies, het verzcek van H. Heg om verhooging zgner jaarwedde als weger aan de Fairbank I. Bg de behandeling van dit verzoek is B. en W, te rade gegaan er is door hen de k. i-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1