voor ile Zaidhollandüclie en Zeenniche Eiland en. I Zaterdag 19 Juli 1919 848te Jaargang N°. 2512, Antirevolutionair Orgaan Eerste Blad. 1 1 1 ÏN HOC SIGNO VINCES Ons dagslijtseh brasd geef ons heden. „HIT GOUDEN HEET", uroïriëtaiï H|C.:F. t. i. LEE-Moonen. i IN. W. BOEKHOVEN Zonen Alle stukken vöor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Motel Restaurant 1 de3 voormld- verzoeke, en Wed. M. On- ichen dgk te eulens, Iand- ppen, en wat ïboden. 's av„ 7 uur :jter herberge ceelen Rogge r Klinkerland aeke van Mej. ieuwe Tonge (verzoeke van Ten van Tarwe X den Braber. dhr. P. Muije, verzoeke van lej, de Wed. ps namiddags Dgement van gvliet van ta J in den Brie- 's avonds 6 te Ooifgens- iaver, Rogge (Ien te velde. sndercag 17 In koffiehuize I, van: 4.35.14 jolders .Oude frceelen, ailes (r 1919. ss avonds 8 Oranjeboom i Battenoord- I ten verzoeke Ien Tarwe in jten verzoeke lindags ll'/j Oude Tonge |eese nieuwe nmaaier (zelf- nam. 2 uur Sommelsdijk Haver in het West plaat te In de Herren B rn Alz. (irwten in de Somnieladijk, Jan Vroeg- udeland van den heer M. bij biljetten ir de Benflcle rd Bouwland Mlddelharnls te Sommels- (r A. van der tfid van 10 1919. jaarlijk- isct. ofRljnl, lljetten moe- iore van No- rnls, vóór of (reven opbil- lar zijn ten 'svoorm. 10 ter herberge pne perceelen :n, wassende Eendracht8-, omschreven, C. Goekoop, P. B. Crezee 1 ure (nieuwe in het loge- in Wlntertar- Srienenpolder pDIJK. 's avonds 6 lijk, aan de |tselijk getee- pren. ivonds 7 uur ve en Rogge ille te Oude rieeren Qebr. ;e, in het lo- Zn, aldaar. avonds 7 uur t Cafe MooiJ- derQen onder den WelEdel te Heenvllet g kan alsnog tarisAKKER- Iddags 9 uur et Logement tarwe, haver, ajuin in de p, in de pol- ooklaasplaat- Zuiderpoider Adriana-Een- en den pol- tellendam. Dorm. 10 uur, herberge van 220 perceelen aardappelen >ud Mellssant, Roxenisse, cd van Som- d. Breeder bi uur (zomer- nt van Akers- n haver onder lereede. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG ea ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling. BUITENLAND bi] vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDIjK, Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12»/» Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DIENSTAANVRAGEM en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot_ DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Dat de mensch brood eet, is een Scheppingsordinantie. Het staat duidelijk in Gen. 1 29, En God zeide. Ik heb ulieden al 't zaadzaaiende kruid gegeven, dat gansc^6 aarde is en alle ge- Cw loomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht ishet zij u tot spijze. Maar aan .al 't gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des heméls, en aan al 't kruipend gedierte op de aarde, waar een levende ziel in is, heb Ik al 't groene kruid tot spijze gegeven; en het was alzoo. Het groene kruid is voor de dieren, het zaadzaaiende is voor den mensch. Brood eten is dus geen vrucht der zondemaar het zóó eten, als we 't nu doen; en 't vaak zóó weinig er van heBben, waar anderen zooveel hebben en 't zoo onder sombere, ontevreden stemming eten als in duizenden gezin nea geschiedten 't eten als brood der smarte, als tranenbrood; en in verzet tegen God en Maatschappij met vloek in 't hart en den revolver in de hand dat is vrucht van den Zondeval, We gaan niet in op den Catechismus, die ook over deze Bede spreekt en t woord brood* een ruimere beteekenis geeft van nooddruft-des-lichaams. die verzorgd wenscht te worden, opdat wij daardoor onkennen, dat Hij de eenige Oorsprong alles goeds is en dat noch onze zorg, noch onze arbeid, noch Zijne gaven zonder Zijn zegen ons niet gedijen, en dat wij derhalve ons vertrouwen van alle schepselen aftrekken en op God alleen stellen. We gaan ook niet in op 't woord »Brood* in zijn gees telijke beteekenis als »Gods Woord* of 't Manna dat verborgen is«, wat trouwens door den Heiland ook niet bedoelt kan zijn, want dan zou'tOnze Vader* geen volmaakt gebed zijnomdat een Gebed zonder vrage naar 't voedsel geen volmaakt, maar een onvolledig gebed zou zijnen daarbij nogwie denkt, dat hier sprake is van »gees- telijkespijze, zal toch zich zelf af moeten vragen, of de «geestelijke spijze« dan maar voor één dag dient. En wie ons tegenwerpt, dat 't »geestelijke« voorop moet gaan en dan pas'tstoffe- lijke, en dat dus Brood in deze bede waarlijk iets geestelijks is. zij gevraagd, of dan de drie eerste beden >Uw Naam worde geheiligd*, »Uw koninkrijk kome* en »Uw wil geschiede*, niet aireede geestelijk zijn. Weshalve we onder Ons dagélijksch Brood verstaaneen genoeg zame toereikende, vervulling van onze lichamelijke nooddruft. Maar een vervulling uit Sociaal oog punt. En dan valt daarvoor de klem toon op 't woordje »Ons«, wat al tot heel veel misverstand aanleiding heeft gegeven} Ons dagélijksch brood! Ja, maar t is niet van ons. Wij hebben er geen recht op. De boer net zoomin als de arbeider. Eu als 't dan nog van >ons« ware, dan is 't vervloekt brood, omdat t uit de door de zonde en door God vervloekte aarde komt, Zóó moeten we dat »ons« beschou wen van Gods zijde. Van Gods zijde bezien is er geen sprake van sons* brood, want Hij is de absolute Eigenaar van alles en wij zijn maar leenmannen niets meer en niets minder, 't Is alles gekregen goed, 't Brood zelf, en onze lichaamskracht om dat brood te ver dienen, en dé natuur, waardoor dat brood uitspruit, de zon en de regen en de klei, en de groei: 't is alles van Hem en geen greintje is er van ons bij. Ons brood, geef ons 't heden, mag maar alleen door een kind Gods gebeden worden, als hij zich zelf beziet in 't aangezicht van Jezus Christusals gave, als Mnderdeél, door Christus voor hem verworvenals wèl verbeurd, maar uit genade nu zijn rechthebbend deel geworden. In Christus levende, leeft hij dan van diens eigendom n 1. de Aarde en wat zij door 't verlossingswerk van Christus, nog aan brood aanbiedt, Maar overigens: geen enkel sterveling heeft recht op brood. Alleen 't kind Gods heeft er recht op, in Christus ingeplant, als medebezitter van Zijn goederen en genieter van al de vrucht van Zijn verlossingswerk der vervloekte, maar in Hem herstelde Aarde. Maar ©r is, wel een burgerlijk recht, en daar komt 't Sociale element voor den dag, Er is wel sprake van „ons" brood, tegenover hem voor wie wo arbeiden. Ja, waarlijk, dat is ons brood. Dat is wat de H.- Schrift zelf noemt: zijn eigen brood eten Dat is ons brood, waarvan een ander af zal blijven, want Gij zul) niet stelen Dat is ons brood, dat de Heere zelf ons gebiedt te houden, en er Hem een deel van terug te geven om Kerk, en School te onderhouden en den arme barmhartigheid te bewijzen. Van Gods zijde zelfs, hebben we, niet tegenover Hem maar tegenover den burgerlijken werkgever, recht op ons brood, omdat we ..er voor werken. Dat is zuiver ons brood, uit verdienste, en waarvan de H. S. zegt in sjmbolischen zinGij zult den dorschenden os niet muilban denen dat bevestigd wordt door de gansche sociale wetgeving van Oud Testamentisch Ieraël, te vinden in de boeken van Mozes over landerijen, dagloon, knechts en dienstmaagden, koop en huur, sabbatsjaar en jubeljaar, al welke vijf boeken een schat van gegevens bezitten over de rechtmatig heid''van ons brood tegenover een bur gelijken werkgever en burgerlijken eige naar. En dat »ons« brood moet middel zijn. Ook dat is een sociaal gewichtig punt, maar al te veel vergeten. »Ons« brood is voor duizenden arbeidersDoel, eenig doel! Nooit mag 't doel zijn. Maar een mensch moet toch eten.! Een mensch moet toch door de wereld En 't geld, ons geld, ons brood, is toch zoo makkelijk. Zeer zeker! een mensch moet etenmoet door de wereldMaar 't brood is daarom nog geen levensdoel. Werkt niet om de spijze, die vergaat*, zegt de .Schrift. Doel blijft: om door de vergankelijke spijzen de onverganke lijke te krijgen. Doel blijftom door ons dagélijksch brcod voor den mond, door onze dagelijksche nooddruft te komen tot onze dagelijksche en ja, zelfs tot onze eeuwige gelukservaring, tot heil en zaliging onzer onsterfelijke zielen. Ostepte Boerenstelger Ö3A, 83B 14739 Direcflnsbg de^Hoofditeeg, Rotterdam*. - DINERS f 1,— en hoogeif.Hü 15871 LOGIES MET OMTBIJTÜ f 1.25, f 1.50, en f 1.75 I [jTel. no. 1532. Aanbevelend, «H Het door leder eanbevoie» adrw, Maar de ziel draagt 't lichaam zegt ge. 't Is zoo, Niet 't lichaam draagt de ziel. Doch ook is waar: Een barst in de flesch is verlies van olie. Nooit mag 't doel zijn: Wij werken om te eten, en wij eten om ons lichaam te vullen; maar altijd en altijd blijft 't doelwerken, voor ons brood, om door middel daarvan onze ziel te voe den. Door ons brood sterken we ons lichaam, en door ons lichaam onze ziel. Kerkcenten, Christelijke Schooluitgaven, lesgelden, aankoop van Christelijke boeken, predikatiën, bezoeken van leer zame vergaderingen, lidmaatschap van een Kiesvereenigingcontributies aan Christelijke vereenigingen, b.v. gestich ten van barmhartigheid; eigen geestes ontwikkeling, die van je kinderen of pupillen hoe krijgt ge dat alles zonder »ons« brood. Daarvoor is dat brood middel. Maar doel is' 'tj geestelijke. Natuurlijk moet 't lichamelijke voorop want sierft ge van den honger; dan is alle geven en alle geestelijk denken uit. Het lichaam moet brood hebben maar doel is 't niet. 't Doel ligt veel hooger |'t Doel ligt in uw zedelijk, geestelijk en hemolsch leven. Uw gees telijk leven hier op aarde. Uw geestelijk leven hiernamaals. In een gezonde woning, in een behoorlijke omgeving, bij goede lectuur, in een nette kleedij, in een goede slaapgelegenheid, in een goede bezoldiging liggen de kiemen van goeden zedelijken en geestelijken wel stand. Maar loontekort leidt tot allerlei ontzettende vloekwaardige toestanden van drankmisbruik, prostitutie, huis arbeid met vuil- en viezigheden,herberg bezoek, kwade vriendschapsbetrekkin gen, enz. enz. Ons brood, ons dagélijksch brood, geef ons heden geef ons, werk lieden, 't brood, daar we recht op heb ben, om in dezen tegenwoordigen duren tijd te kunnen leven tot Gods eere, tot heil en welvaart van onze geestelijke en verstandelijke vermogens, en tot opbouw van ons lichaam, dat 't omhulsel is eener onsterfelijke ziel. Ons brood - om onzer zielenleven wilHier op aarde reeds. En dan dank baar en tevreden als we ons Brood hebben. Hem onzen God, er hartelijk voor erkend. En de vruchten ervan zichtbaar in een milde hand en warm hart voor Gods Koningkrijk. Om dan te streven naar. Meer Natuurlijk. Maai dan wordt men weer ontevreden Vol strekt niet. Wie zijn Brood dagelijks heeft en daarbij blijft »genieten«, heeft zijn scheppingsdoel verloren, raakt 't Ideaal kwijt di. raakt 't besef kwijt, dat hier op Aarde >'t ten deele* kennen versterkt kan worden in een nader* en meerder* kennen, Gode tot eere Aan de Antirevolutionaire Kies vereeni gingen, aangesloten bij het Centraal Comité. De omstandigheid, dat tengevolge van de invoering van het algemeen stemrecht, ge paard met evenredige vertegenwoordiging, alle thans zitting hebbende wethouders in de onderscheidene gemeenten van ons land op Dinsdag 2 September a.s. als zoodanig aftreden en alsdan In de vacatures moet worden voorzien, heeft het Gemeenteraads college, bedoeld In art- 13 van de Statuten der Georganiseerde Antirevolutionaire Partij aanleiding gegeven de vraag te overwegen, of het niet gewenscht zoude zijn ten op zichte van die voorziening van advies te dienen. In zijn vergadering van 4 Juni jl. heeft het Gemeenteraadscollege "voornoemd gemeend deze vraag bevestigend te moeten beant woorden, terwijl in diezelfde vergadering, na breedvoerige bespreking besloten werd om, alvorens dat advies uit te brengen, het Be stuur van den Bond van Antirevolutionaire Gemeenteraadsleden uit te noodigen dien Bond in de gelegenheid te stellen zich over de bedoelde wethoudersbenoemingen uit te spreken. Aan deze uitnoodiging werd gevolg ge geven, gelijk gebleken is door de vergade ring van 20 Juni jl., te Amsterdam gehou den. Het inleidend woord van onzen Voor zitter lokte, gelijk bekend is, een breedege- dachtenwisseling uit, resultaat waarvan was, dat de vergadering van vermelden Bond eenige stellingen met eenparigheidvan stem men goedKeurde, met weike het Gemeente raadscollege zich geheel kan vereenigen. I. Een partij, die er toe medewerkt om de minderheden stelselmatig van een bestuurs college uit te sluiten, verraadt zwakheid in het geloof aan de kracht van eigen begin selen. II. Indien de stembus heeft uitgemaakt, dat de rechtsche partijen de meerderheid heb ben, volgt daaruit, dat ook het college van Burgemeester en Wethouders in zijn meer derheid rechts" moet zijn. III. In overeenstemming met het beginsel van evenredige vertegenwoordiging behoo't het college van Burgemeester en Wethouders zooveel mogelijk een afspiegeling te zijn van den Gemeenteraad, pok opdat de bur gerij in haar geheel vertrouwen kan stellen in het Dageljjksch Bestuur der Gemeente. IV. De Antirevolutionaire Partij, die zich steeds verzet heeft tegen uitsluiting van beteeke- nende minderheden uit bestuurscolleges, kan geen bezwaar hebben er toe mede te wer ken, dat een sociaal-democraat tot wethou der worde benoemd. V. Het beginsel, door Groen van Prinste- rer beleden en door de Antirevolutionaire Partij steeds voorgestaan, dat de minderhe den recht hebben vertegenwoordigd te zijn in een bestuurscollege, mag niet op zij ge schoven worden, op grond dat de eene of andere minderheid nu en dan de consequentie van haar verleden en van haar beginselen blootlegt, gelijk met de socialisten het geval was in 1903 en sterker nog in November 1918. VI. Wordt als voorwaarde voor medewerking bij het benoemen van een wethouder uit een minderheid niet gelet op de beginselen van die minderheid, die medewerking mag ook niet afhankelijk gesteld worden van den persoon van den candldaat, vermits de min derheid, naar aloude gewoonte, haar eigen vertegenwoordiging heeft aan te wijzen en daarvoor verantwoordelijk is. VII. Er worde niet medegewerkt aan de vor ming van een burgerlijk blok, met de be doeling om door het weren van een soci aal-democraat uit het College van Burge meester en Wethouders anti-socialistische gemeente-publiek in exclusieven zin te voe ren. VIII. Voor de benoeming van een wethouder uit een sociaal-democratische minderheid in den Gemeenteraad worde niet aanvaard een sociaal-democratisch program en evenmin samenwerking voor dat doel gezocht op een gemeenschappelijk program. X. Tegen een meerderheid van Links trede de Antirevolutionaire raadsfractie zelfstan dig op, met 't doel baar invloed aan te wen den voor het erkennen van het recht der minderheden, zoo voor zicbzelvê als voor anderen, om in het college van Burgemees ter en Wethouders vertegenwoordigd te zijn. Het Gemeenteraadscollege voornoemd, H. DE WILDE, Voorzitter. P. E. BRIËT, Secretaris. 's Gravenhage Leiden ,8 Juli 1919. En nu het tweede uitknipsel uit de Maasbode. Onder den titel Geloofsverdedlglng schreef Max In de R. K, Maasbode van 6 Juli een stukje over den werkman. Ook over een vi sioen, over 't Evangelie. Het eerste namen we op. Nu het tweede. EEN VISIOEN. Op zekeren dag was het gansche Mensche- lijk Geslacht op een uitgestrekt veld bijeenge komen. Al de Phllosofen, die ooit geleefd had den en nóg leefden, liet het voor zichschQ- nen. Aldus sprak het menschelijk Geslacht den stoet van wijsgeeren aan: Ik heb al uw werken gelezen Ja, stil maar, alle I En ik moet zeggen, dat ik me daar afschuwelijk bij verveeld heb Ik gaap er nog van Het Menseheiijk Geslacht geeuwde inder daad en niets was verschrikkelijker te hoo- ren dan dien geeuw van het gansche mensch- dom Alzoo heb ik al uw werken gelezen om in staat te zijn de groote vraag te beant woorden, die me aldoor in koortsige span ning houdt: Wat is waarheid? En na ze gelezen en herkauwd te hebben, moet ik u zeggen, dat ik nog minder op de hoogte ben dan ik te voren was. Daarom heb ik u ontboden om u opnieuw het groote raadsel voor te leggen, dat mij tourmenteert en u op den man af drie vra gen te stellen. Wees zoo beleefd, als u dat mogelijk is, ze in stilte aan te hooren. De wijsgeeren spitsten de ooren en het Menschelijk Geslacht voer voort.Allereerst zou ik verlangen (en ik meen, dat dit ver langen billijk is) een boekje is klein formaat van tien of twintig bladzijden, dat in ver staanbare taal héél de waarheid ten beste geeft; een boekje, dat niet meer dan een paar stuivers kosten mag en je in je zak kunt meedragen; dat gelijkerwljs den denker en den dichter voldoet en ook onder het begrip valt der groote menigte, die in 't zweet zijns aanschijns het dègelflksch brood verdient. Zulk een boekske zou ik van u willen De wijsgeeren keken stom-verbaasd elkan der aan en bromden als uit één mond: „Is het Menschelijk Geslacht soms gek gewor den Het verbeeldt zich tcch niet, dat wü de waarheid bezitten. En indien wij ze hadden, zou ze toch zeker niet voor zulk een prijs te koop zijn. En meer dan een schoof achteruit en ruim de het veld. Zonder daar acht op te slaan vervolgde het Menschelijk Geslacht. Allerminst stel Ik mij tevreden met koude, dorre theorie, maar ik vorder u op mij een voorbeeld aan te wijzen. Niet enkel een populair volksboekje vraag ik, dat de gansche waarheid in tien bladzijden samen vat, maar ik eisch dat er één voor dera dag komt, die mg tot voorbeeld strekt van alle deugden In dat werkje ter navolging neer gelegd. En m|n wensen is, dat dit voorbeeld In derdaad Is na te volgen, door den mats, de vrouw en door het kind; de drie doorluch tige leden dezer menschelijke Drievuldigheid. Kunt u mg dat boekje bezorgen Kunt ge mg dat voorbeeld voor oogen stellen Drie vierde van de wSsgeeren, hadden reeds, de een ra den ander, de plaat ge poetst. En dit is nog niet alles, ging het Mensch- dom voort, „Niet alléén behoef ik een les, niet enkel mankeert mij een levend voor- - tl SI (I i'M .11

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1