voor ile Zaidhollandüclie en Zeenniche Eiland en.
I
Zaterdag 19 Juli 1919
848te Jaargang N°. 2512,
Antirevolutionair
Orgaan
Eerste Blad.
1
1
1
ÏN HOC SIGNO VINCES
Ons dagslijtseh brasd
geef ons heden.
„HIT GOUDEN HEET",
uroïriëtaiï H|C.:F. t. i. LEE-Moonen.
i
IN.
W. BOEKHOVEN Zonen
Alle stukken vöor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Motel Restaurant
1
de3 voormld-
verzoeke, en
Wed. M. On-
ichen dgk te
eulens, Iand-
ppen, en wat
ïboden.
's av„ 7 uur
:jter herberge
ceelen Rogge
r Klinkerland
aeke van Mej.
ieuwe Tonge
(verzoeke van
Ten van Tarwe
X den Braber.
dhr. P. Muije,
verzoeke van
lej, de Wed.
ps namiddags
Dgement van
gvliet van ta
J in den Brie-
's avonds 6
te Ooifgens-
iaver, Rogge
(Ien te velde.
sndercag 17
In koffiehuize
I, van: 4.35.14
jolders .Oude
frceelen, ailes
(r 1919.
ss avonds 8
Oranjeboom
i Battenoord-
I ten verzoeke
Ien Tarwe in
jten verzoeke
lindags ll'/j
Oude Tonge
|eese nieuwe
nmaaier (zelf-
nam. 2 uur
Sommelsdijk
Haver in het
West plaat te
In de Herren
B rn Alz.
(irwten in de
Somnieladijk,
Jan Vroeg-
udeland van
den heer M.
bij biljetten
ir de Benflcle
rd Bouwland
Mlddelharnls
te Sommels-
(r A. van der
tfid van 10
1919. jaarlijk-
isct. ofRljnl,
lljetten moe-
iore van No-
rnls, vóór of
(reven opbil-
lar zijn ten
'svoorm. 10
ter herberge
pne perceelen
:n, wassende
Eendracht8-,
omschreven,
C. Goekoop,
P. B. Crezee
1 ure (nieuwe
in het loge-
in Wlntertar-
Srienenpolder
pDIJK.
's avonds 6
lijk, aan de
|tselijk getee-
pren.
ivonds 7 uur
ve en Rogge
ille te Oude
rieeren Qebr.
;e, in het lo-
Zn, aldaar.
avonds 7 uur
t Cafe MooiJ-
derQen onder
den WelEdel
te Heenvllet
g kan alsnog
tarisAKKER-
Iddags 9 uur
et Logement
tarwe, haver,
ajuin in de
p, in de pol-
ooklaasplaat-
Zuiderpoider
Adriana-Een-
en den pol-
tellendam.
Dorm. 10 uur,
herberge van
220 perceelen
aardappelen
>ud Mellssant,
Roxenisse,
cd van Som-
d. Breeder bi
uur (zomer-
nt van Akers-
n haver onder
lereede.
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG ea ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling.
BUITENLAND bi] vooruitbetaling f 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SOMMELSDIjK,
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 12»/» Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEM en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot_ DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
Dat de mensch brood eet, is een
Scheppingsordinantie. Het staat duidelijk
in Gen. 1 29,
En God zeide. Ik heb ulieden al
't zaadzaaiende kruid gegeven, dat
gansc^6 aarde is en alle ge-
Cw loomte, in hetwelk zaadzaaiende
boomvrucht ishet zij u tot spijze.
Maar aan .al 't gedierte der aarde,
en aan al het gevogelte des heméls,
en aan al 't kruipend gedierte op de
aarde, waar een levende ziel in is,
heb Ik al 't groene kruid tot spijze
gegeven; en het was alzoo.
Het groene kruid is voor de dieren,
het zaadzaaiende is voor den mensch.
Brood eten is dus geen vrucht der
zondemaar het zóó eten, als we 't
nu doen; en 't vaak zóó weinig er van
heBben, waar anderen zooveel hebben
en 't zoo onder sombere, ontevreden
stemming eten als in duizenden gezin
nea geschiedten 't eten als brood der
smarte, als tranenbrood; en in verzet
tegen God en Maatschappij met vloek
in 't hart en den revolver in de hand
dat is vrucht van den Zondeval,
We gaan niet in op den Catechismus,
die ook over deze Bede spreekt en t
woord brood* een ruimere beteekenis
geeft van nooddruft-des-lichaams. die
verzorgd wenscht te worden, opdat wij
daardoor onkennen, dat Hij de eenige
Oorsprong alles goeds is en dat noch
onze zorg, noch onze arbeid, noch Zijne
gaven zonder Zijn zegen ons niet gedijen,
en dat wij derhalve ons vertrouwen
van alle schepselen aftrekken en op
God alleen stellen. We gaan ook niet
in op 't woord »Brood* in zijn gees
telijke beteekenis als »Gods Woord*
of 't Manna dat verborgen is«, wat
trouwens door den Heiland ook niet
bedoelt kan zijn, want dan zou'tOnze
Vader* geen volmaakt gebed zijnomdat
een Gebed zonder vrage naar 't voedsel
geen volmaakt, maar een onvolledig
gebed zou zijnen daarbij nogwie
denkt, dat hier sprake is van »gees-
telijkespijze, zal toch zich zelf af
moeten vragen, of de «geestelijke spijze«
dan maar voor één dag dient. En wie
ons tegenwerpt, dat 't »geestelijke«
voorop moet gaan en dan pas'tstoffe-
lijke, en dat dus Brood in deze bede
waarlijk iets geestelijks is. zij gevraagd,
of dan de drie eerste beden >Uw Naam
worde geheiligd*, »Uw koninkrijk kome*
en »Uw wil geschiede*, niet aireede
geestelijk zijn. Weshalve we onder Ons
dagélijksch Brood verstaaneen genoeg
zame toereikende, vervulling van onze
lichamelijke nooddruft.
Maar een vervulling uit Sociaal oog
punt. En dan valt daarvoor de klem
toon op 't woordje »Ons«, wat al tot
heel veel misverstand aanleiding heeft
gegeven} Ons dagélijksch brood! Ja,
maar t is niet van ons. Wij hebben
er geen recht op. De boer net zoomin
als de arbeider. Eu als 't dan nog van
>ons« ware, dan is 't vervloekt brood,
omdat t uit de door de zonde en door
God vervloekte aarde komt,
Zóó moeten we dat »ons« beschou
wen van Gods zijde. Van Gods zijde
bezien is er geen sprake van sons*
brood, want Hij is de absolute Eigenaar
van alles en wij zijn maar leenmannen
niets meer en niets minder, 't Is alles
gekregen goed, 't Brood zelf, en onze
lichaamskracht om dat brood te ver
dienen, en dé natuur, waardoor dat
brood uitspruit, de zon en de regen
en de klei, en de groei: 't is alles van
Hem en geen greintje is er van ons
bij. Ons brood, geef ons 't heden, mag
maar alleen door een kind Gods gebeden
worden, als hij zich zelf beziet in 't
aangezicht van Jezus Christusals
gave, als Mnderdeél, door Christus voor
hem verworvenals wèl verbeurd, maar
uit genade nu zijn rechthebbend deel
geworden. In Christus levende, leeft hij
dan van diens eigendom n 1. de Aarde
en wat zij door 't verlossingswerk van
Christus, nog aan brood aanbiedt, Maar
overigens: geen enkel sterveling heeft
recht op brood. Alleen 't kind Gods
heeft er recht op, in Christus ingeplant,
als medebezitter van Zijn goederen en
genieter van al de vrucht van Zijn
verlossingswerk der vervloekte, maar
in Hem herstelde Aarde.
Maar ©r is, wel een burgerlijk
recht, en daar komt 't Sociale element
voor den dag, Er is wel sprake van
„ons" brood, tegenover hem voor wie
wo arbeiden. Ja, waarlijk, dat is ons
brood. Dat is wat de H.- Schrift zelf
noemt: zijn eigen brood eten
Dat is ons brood, waarvan een ander
af zal blijven, want Gij zul) niet stelen
Dat is ons brood, dat de Heere zelf
ons gebiedt te houden, en er Hem een
deel van terug te geven om Kerk, en
School te onderhouden en den arme
barmhartigheid te bewijzen. Van Gods
zijde zelfs, hebben we, niet tegenover
Hem maar tegenover den burgerlijken
werkgever, recht op ons brood, omdat
we ..er voor werken. Dat is zuiver ons
brood, uit verdienste, en waarvan de
H. S. zegt in sjmbolischen zinGij
zult den dorschenden os niet muilban
denen dat bevestigd wordt door de
gansche sociale wetgeving van Oud
Testamentisch Ieraël, te vinden in de
boeken van Mozes over landerijen,
dagloon, knechts en dienstmaagden,
koop en huur, sabbatsjaar en jubeljaar,
al welke vijf boeken een schat van
gegevens bezitten over de rechtmatig
heid''van ons brood tegenover een bur
gelijken werkgever en burgerlijken eige
naar.
En dat »ons« brood moet middel zijn.
Ook dat is een sociaal gewichtig punt,
maar al te veel vergeten. »Ons« brood
is voor duizenden arbeidersDoel,
eenig doel! Nooit mag 't doel zijn.
Maar een mensch moet toch eten.!
Een mensch moet toch door de wereld
En 't geld, ons geld, ons brood, is toch
zoo makkelijk. Zeer zeker! een mensch
moet etenmoet door de wereldMaar
't brood is daarom nog geen levensdoel.
Werkt niet om de spijze, die vergaat*,
zegt de .Schrift. Doel blijft: om door
de vergankelijke spijzen de onverganke
lijke te krijgen. Doel blijftom door
ons dagélijksch brcod voor den mond,
door onze dagelijksche nooddruft te
komen tot onze dagelijksche en ja, zelfs
tot onze eeuwige gelukservaring, tot
heil en zaliging onzer onsterfelijke zielen.
Ostepte Boerenstelger Ö3A, 83B
14739 Direcflnsbg de^Hoofditeeg,
Rotterdam*. -
DINERS f 1,— en hoogeif.Hü 15871
LOGIES MET OMTBIJTÜ
f 1.25, f 1.50, en f 1.75
I [jTel. no. 1532. Aanbevelend, «H
Het door leder eanbevoie» adrw,
Maar de ziel draagt 't lichaam zegt ge.
't Is zoo, Niet 't lichaam draagt de
ziel. Doch ook is waar: Een barst in
de flesch is verlies van olie.
Nooit mag 't doel zijn: Wij werken
om te eten, en wij eten om ons lichaam
te vullen; maar altijd en altijd blijft
't doelwerken, voor ons brood, om
door middel daarvan onze ziel te voe
den. Door ons brood sterken we ons
lichaam, en door ons lichaam onze ziel.
Kerkcenten, Christelijke Schooluitgaven,
lesgelden, aankoop van Christelijke
boeken, predikatiën, bezoeken van leer
zame vergaderingen, lidmaatschap van
een Kiesvereenigingcontributies aan
Christelijke vereenigingen, b.v. gestich
ten van barmhartigheid; eigen geestes
ontwikkeling, die van je kinderen of
pupillen hoe krijgt ge dat alles zonder
»ons« brood. Daarvoor is dat brood
middel. Maar doel is' 'tj geestelijke.
Natuurlijk moet 't lichamelijke voorop
want sierft ge van den honger; dan is
alle geven en alle geestelijk denken
uit. Het lichaam moet brood hebben
maar doel is 't niet. 't Doel ligt veel
hooger |'t Doel ligt in uw zedelijk,
geestelijk en hemolsch leven. Uw gees
telijk leven hier op aarde. Uw geestelijk
leven hiernamaals. In een gezonde
woning, in een behoorlijke omgeving,
bij goede lectuur, in een nette kleedij,
in een goede slaapgelegenheid, in een
goede bezoldiging liggen de kiemen van
goeden zedelijken en geestelijken wel
stand. Maar loontekort leidt tot allerlei
ontzettende vloekwaardige toestanden
van drankmisbruik, prostitutie, huis
arbeid met vuil- en viezigheden,herberg
bezoek, kwade vriendschapsbetrekkin
gen, enz. enz.
Ons brood, ons dagélijksch brood,
geef ons heden geef ons, werk
lieden, 't brood, daar we recht op heb
ben, om in dezen tegenwoordigen duren
tijd te kunnen leven tot Gods eere, tot
heil en welvaart van onze geestelijke
en verstandelijke vermogens, en tot
opbouw van ons lichaam, dat 't omhulsel
is eener onsterfelijke ziel.
Ons brood - om onzer zielenleven
wilHier op aarde reeds. En dan dank
baar en tevreden als we ons Brood
hebben. Hem onzen God, er hartelijk
voor erkend. En de vruchten ervan
zichtbaar in een milde hand en warm
hart voor Gods Koningkrijk. Om dan
te streven naar. Meer Natuurlijk. Maai
dan wordt men weer ontevreden Vol
strekt niet. Wie zijn Brood dagelijks
heeft en daarbij blijft »genieten«, heeft
zijn scheppingsdoel verloren, raakt 't
Ideaal kwijt di. raakt 't besef kwijt,
dat hier op Aarde >'t ten deele* kennen
versterkt kan worden in een nader*
en meerder* kennen, Gode tot eere
Aan de Antirevolutionaire Kies vereeni
gingen, aangesloten bij het Centraal
Comité.
De omstandigheid, dat tengevolge van de
invoering van het algemeen stemrecht, ge
paard met evenredige vertegenwoordiging,
alle thans zitting hebbende wethouders in
de onderscheidene gemeenten van ons land
op Dinsdag 2 September a.s. als zoodanig
aftreden en alsdan In de vacatures moet
worden voorzien, heeft het Gemeenteraads
college, bedoeld In art- 13 van de Statuten
der Georganiseerde Antirevolutionaire Partij
aanleiding gegeven de vraag te overwegen,
of het niet gewenscht zoude zijn ten op
zichte van die voorziening van advies te
dienen.
In zijn vergadering van 4 Juni jl. heeft het
Gemeenteraadscollege "voornoemd gemeend
deze vraag bevestigend te moeten beant
woorden, terwijl in diezelfde vergadering, na
breedvoerige bespreking besloten werd om,
alvorens dat advies uit te brengen, het Be
stuur van den Bond van Antirevolutionaire
Gemeenteraadsleden uit te noodigen dien
Bond in de gelegenheid te stellen zich over
de bedoelde wethoudersbenoemingen uit te
spreken.
Aan deze uitnoodiging werd gevolg ge
geven, gelijk gebleken is door de vergade
ring van 20 Juni jl., te Amsterdam gehou
den. Het inleidend woord van onzen Voor
zitter lokte, gelijk bekend is, een breedege-
dachtenwisseling uit, resultaat waarvan was,
dat de vergadering van vermelden Bond
eenige stellingen met eenparigheidvan stem
men goedKeurde, met weike het Gemeente
raadscollege zich geheel kan vereenigen.
I.
Een partij, die er toe medewerkt om de
minderheden stelselmatig van een bestuurs
college uit te sluiten, verraadt zwakheid in
het geloof aan de kracht van eigen begin
selen.
II.
Indien de stembus heeft uitgemaakt, dat
de rechtsche partijen de meerderheid heb
ben, volgt daaruit, dat ook het college van
Burgemeester en Wethouders in zijn meer
derheid rechts" moet zijn.
III.
In overeenstemming met het beginsel van
evenredige vertegenwoordiging behoo't het
college van Burgemeester en Wethouders
zooveel mogelijk een afspiegeling te zijn
van den Gemeenteraad, pok opdat de bur
gerij in haar geheel vertrouwen kan stellen
in het Dageljjksch Bestuur der Gemeente.
IV.
De Antirevolutionaire Partij, die zich steeds
verzet heeft tegen uitsluiting van beteeke-
nende minderheden uit bestuurscolleges, kan
geen bezwaar hebben er toe mede te wer
ken, dat een sociaal-democraat tot wethou
der worde benoemd.
V.
Het beginsel, door Groen van Prinste-
rer beleden en door de Antirevolutionaire
Partij steeds voorgestaan, dat de minderhe
den recht hebben vertegenwoordigd te zijn
in een bestuurscollege, mag niet op zij ge
schoven worden, op grond dat de eene of
andere minderheid nu en dan de consequentie
van haar verleden en van haar beginselen
blootlegt, gelijk met de socialisten het geval
was in 1903 en sterker nog in November
1918.
VI.
Wordt als voorwaarde voor medewerking
bij het benoemen van een wethouder uit
een minderheid niet gelet op de beginselen
van die minderheid, die medewerking mag
ook niet afhankelijk gesteld worden van den
persoon van den candldaat, vermits de min
derheid, naar aloude gewoonte, haar eigen
vertegenwoordiging heeft aan te wijzen en
daarvoor verantwoordelijk is.
VII.
Er worde niet medegewerkt aan de vor
ming van een burgerlijk blok, met de be
doeling om door het weren van een soci
aal-democraat uit het College van Burge
meester en Wethouders anti-socialistische
gemeente-publiek in exclusieven zin te voe
ren.
VIII.
Voor de benoeming van een wethouder
uit een sociaal-democratische minderheid in
den Gemeenteraad worde niet aanvaard een
sociaal-democratisch program en evenmin
samenwerking voor dat doel gezocht op een
gemeenschappelijk program.
X.
Tegen een meerderheid van Links trede
de Antirevolutionaire raadsfractie zelfstan
dig op, met 't doel baar invloed aan te wen
den voor het erkennen van het recht der
minderheden, zoo voor zicbzelvê als voor
anderen, om in het college van Burgemees
ter en Wethouders vertegenwoordigd te
zijn.
Het Gemeenteraadscollege voornoemd,
H. DE WILDE, Voorzitter.
P. E. BRIËT, Secretaris.
's Gravenhage
Leiden
,8 Juli 1919.
En nu het tweede uitknipsel uit de
Maasbode.
Onder den titel Geloofsverdedlglng schreef
Max In de R. K, Maasbode van 6 Juli een
stukje over den werkman. Ook over een vi
sioen, over 't Evangelie. Het eerste namen
we op. Nu het tweede.
EEN VISIOEN.
Op zekeren dag was het gansche Mensche-
lijk Geslacht op een uitgestrekt veld bijeenge
komen. Al de Phllosofen, die ooit geleefd had
den en nóg leefden, liet het voor zichschQ-
nen.
Aldus sprak het menschelijk Geslacht den
stoet van wijsgeeren aan:
Ik heb al uw werken gelezen Ja,
stil maar, alle I En ik moet zeggen,
dat ik me daar afschuwelijk bij verveeld heb
Ik gaap er nog van
Het Menseheiijk Geslacht geeuwde inder
daad en niets was verschrikkelijker te hoo-
ren dan dien geeuw van het gansche mensch-
dom
Alzoo heb ik al uw werken gelezen om
in staat te zijn de groote vraag te beant
woorden, die me aldoor in koortsige span
ning houdt: Wat is waarheid?
En na ze gelezen en herkauwd te hebben,
moet ik u zeggen, dat ik nog minder op
de hoogte ben dan ik te voren was.
Daarom heb ik u ontboden om u opnieuw
het groote raadsel voor te leggen, dat mij
tourmenteert en u op den man af drie vra
gen te stellen. Wees zoo beleefd, als u dat
mogelijk is, ze in stilte aan te hooren.
De wijsgeeren spitsten de ooren en het
Menschelijk Geslacht voer voort.Allereerst
zou ik verlangen (en ik meen, dat dit ver
langen billijk is) een boekje is klein formaat
van tien of twintig bladzijden, dat in ver
staanbare taal héél de waarheid ten beste
geeft; een boekje, dat niet meer dan een
paar stuivers kosten mag en je in je zak
kunt meedragen; dat gelijkerwljs den denker
en den dichter voldoet en ook onder het
begrip valt der groote menigte, die in 't
zweet zijns aanschijns het dègelflksch brood
verdient. Zulk een boekske zou ik van u
willen
De wijsgeeren keken stom-verbaasd elkan
der aan en bromden als uit één mond: „Is
het Menschelijk Geslacht soms gek gewor
den Het verbeeldt zich tcch niet, dat wü de
waarheid bezitten. En indien wij ze hadden,
zou ze toch zeker niet voor zulk een prijs te
koop zijn.
En meer dan een schoof achteruit en ruim
de het veld. Zonder daar acht op te slaan
vervolgde het Menschelijk Geslacht.
Allerminst stel Ik mij tevreden met
koude, dorre theorie, maar ik vorder u op
mij een voorbeeld aan te wijzen. Niet enkel
een populair volksboekje vraag ik, dat de
gansche waarheid in tien bladzijden samen
vat, maar ik eisch dat er één voor dera dag
komt, die mg tot voorbeeld strekt van alle
deugden In dat werkje ter navolging neer
gelegd.
En m|n wensen is, dat dit voorbeeld In
derdaad Is na te volgen, door den mats, de
vrouw en door het kind; de drie doorluch
tige leden dezer menschelijke Drievuldigheid.
Kunt u mg dat boekje bezorgen
Kunt ge mg dat voorbeeld voor oogen
stellen
Drie vierde van de wSsgeeren, hadden
reeds, de een ra den ander, de plaat ge
poetst.
En dit is nog niet alles, ging het Mensch-
dom voort, „Niet alléén behoef ik een
les, niet enkel mankeert mij een levend voor-
- tl
SI
(I
i'M
.11