Toor de Zuidhollandsclie en Zeeuw^ehe Elllanden,
Woensdag 9 Juli 19 9
34Kte Jaargang M°. 2509.
Mg aam
IN HpC SIGNO VINCES
J tl iirevo
LAND- Ei TUINBOUW.
W. BOEKHOVEN Zonen,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling,
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SöMMELSDp,
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 12'/i Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel.
D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die beslaan.
Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
Op Flakkee begint er onder de Land
arbeiders aetie te komen. Op Voorae
en Patten ook. Elders is de actie er al
lang. Te Melissant, Herkingen, Den
Bommel enz. is er animo. Te Nieuwe
Tonge is ze in aantocht. Overal begint
de zon van de Organisatie door te breken.
Uitstekend
En nog eens uitstekend
De Mensch. zoo boer als arbeider,
is naar 't Beeld Gods geschapen; en
ons is een afdruk van 't Goddelijke,
't Zijn de »vonkskens«, waarvan onze
Geloofsbelijdenis 1 spreekt, die overge
bleven zijn na den Val in 't paradijs.
God is recht maar in den Mensch,
zetelt nog rechtsgevoel. God is heilig
maar in den heiden zetelt naarPaulus
en ieders erkentenis nog een wet van
goed en kwaadwant, zoo spreekt
Paulus»Want wanneer de Heidenen,
die de wet niet hebben, van nature
doen de dingen, die der wet zijn, dgze,
de wet niet hebbende, zijn zich zeiven
een wet, als die betoonen het werk der
wet geschreven in hunne harten, hun
geweten medegetuigende, en de gedaeh
ten onder elkander hun beschuldigende
of ook ontschuldigende.
De mensch is van Gods geslacht,
zegt Paulus. En omdat Boer en Arbeider
beelddragers Gods zijnvan Zijn ge-
%eht zijn, daarom is de Organisatie
gedachte in hen, omdat ze in God den
Heere is
En met den hoogsten eerbied voor
onzen God, mogen we 't uitspreken,
dat Hij is de Vader, de Zoon en de
H. Geest, en deze Driezijn Een.
Op die hoogheilige, onbevlekte, on-
zondige, eeuwige Eenheid en toch
Drieheid mogen we hier verder niet
ingaan. We schrijven niet over theo
logische zaken, maar over Sociale toe
standen. Maar de ondergrondhet levens
beginsel, 't uitgangspunt van ons huidig
Sociaal leven n.l. de Vereenigingsdrang
bij boer en arbeider is van God
delqke afkomst is de afdruk van
Zijn wezen maar heilig bij Hem,
is die drang onheilig en onrein en
zondig bij ous door den Val Bij 't
Goddelijk Wezen een Eenheidsleven
van ongekende zuiverheidmaar bij ons,
menschen, hoezeer ook een ingeschapen
drang, nochtans met bedoelingen van
wereldschen aard.
Nu zijn die bedoelingen, hoezeer bij
allen wereldsch, toch van tweeërlei
aard.
Boer en arbeider zoeken elkaar; of
Boer en arbeider zoeken zich zelf.
Een andere antithese is er niet, In
't eerste geval is 't om t Recht te
doen. In 't tweede geval om de Macht.
In 't eerste geval noemen we 't Belan
genstrijd. In 't tweede geval: Klassestrijd.
Maar zegt ge: »Strijdc is toch geen
zoeken*. Strijd is niet-zoéken; strijd
is verwijdering, strijd is haat, afgunst,
nijd jegens elkander.
Wie dat zegt vergist zich. Strijd
heeft met haat, afgunst en nijd niets
te maken. Strijd den goeden strijd des
Le'oofs, zegt de Apostel. Strijdt gij om
m te gaan, zegt de Heiland. Ik heb
den goeden strijd gestreden zegt Paulus,
Strijd tegen de zonde, tegen de hebzucht,
strijd tegen heersch-, en eer- en begeer-
zucht heeft niets met haat en persoon
lijke afgunst te maken, Heeft niets te
maken met afkeer van rijkdom en villa's
en kapitaal.
Strijd is juist 't middel om 't ver-
keerde recht te zetten. Strijd is liefde
werk Strijd is afbraak van ondeugd,
om te komen tot opbouw van deugd.
Strijd ishst of één Zonde gevolg
trachten te vernietigen, om er wat
beters voor in de plaats te krijgen.
Strijd kan goddeloos, slecht zijn
maar op zich zelf beschouwd, is strijd
altijd geoorloofd Strijden tegen iets
kwaads, is Goddelijk werk. En als de
Boeren den Arbeider in zijn loon tekort
doen, moet de Arbeider tegen dien Boer
strijden.om hem te nekken In
de verste verte niet. Maar om hem te
zoekenom hem die Ondeugd vanjoon-
beknibbeling af te leerenom daarna,
saam, weer als zelfde Beelddragers Gods
Zijn wil en ordinantiën op 't terrein
van den Aibeid, ieder-, in zijn stand, te
hervatten De arbeider mag staken,
zoolang die ondeugd van beknibbelen
blijft
Als de arbeiders falen in hun ver
plichtingen, moet de Boer daartegen
waarschuwen, vermanen, strijden en in
zijn Boerenbond de klachten uitspreken,
om ze daarna den arbeiders aan te
zeggen en ze te straffen door 't werk
af te nemen ze weg te sturen.
Dan is er Strijd; jazeker, maar de
grondtoon ervan is Zoeken-, is saam-
werking zoekeneendracht zoeken
eikaars heil en vrede en welzijn zoeken
is handhaven 't Recht, zonder ook maar
iets aan de Macht of aan 't Gezag der
Werkgevers te willen knabbelen. Dan
blijft de Boer boerdan blijft de arbei
der de onderdanige, de werknemer, de
man in loondienst naar 's Heeren bestel.
Maar strijdend voor 't Recht, gaat er
een ondeugd n.l. 't Onrecht, voor een
deel de wereld uit,
Vt
Maar dat is géén Socialistische klas
sestrijd Die is heel wat anders. So
cialistische klassestrijd wil zeggen
De boer wordt arbeider, en de Ar
beider moet Boer worden. Klassestrijd
is niet den Boer van zijn Ondeuad
genezen maar den Boer wegvagen van
't Sociale tooneel om als Arbeider op
zijn plaats te gaan zitten. Klassestrijd
is de rotte maatschappij in elkaar
trappen. Klassestrijd is de Wereld op
haar kop zettende standen weg, en
da patroons weg, en 't Kapitaal in
handen van hen, die 't nooit verdiend
of verworven hebben Klassestrijd is
geen strijd om te zoekenmaar is be
ginsel van Haat, is puur zelfzucht,
eigenbelang, ondergang van zijn meer
dere, om op de puinhoopen van een
anders welvaart zich zelf een kasteel
te bouwen van geluk.
De arbeiders organiseeren zich. Uit
stekend. 't Is 't Godsbeeld openbaren.
Maar weg met den Klassestrijd, dat
een uitvindsel is van de botste zelf
zucht.
Hoe is dat idee toch in 't hoofd van
Mars, den ouden chef der Socialisten
in 1848, opgekomen Och heel een
voudig. Hij bezag alle dingen van uit
materialistisch standpunt, en zóó zag
hij in de Maatschappij niet anders dan
vechtende menschen om een stuk brood.
Hij zag twee klassen, nl. rijken en ar
men, die elkaar op leven en dood
moesten bekampen. Dat bracht nu een
maal de Maatschappijtoestand zoo mee.
De rijken konden niets anders betrach
ten dan Rijkdom, en de Arbeiders kon
den niets anders dan die Rijkdommen
bev chten, En datvechie i mocht niet
ophouden, en kon niet ophouden, dan
tot wanneer er geen Rijken meer wa
ren. De Rijken waren dan aan de Armen
gelijk. Dan was er Sociale vrijheid,
Gelijkheid en Broederschap.
Maar Gods woord leert 't anders.
God de Vader is de Zoon niet, en de
Zoon is de H. Geest niet Toch hij
Drieën Een. Een doel de Verheeriij
king van eigen Naam en in mensehen
hun aller welbehagen.
Zoo moet 't in 't Leven zijnIn el»
kaar een welbehagen en daarom
strijd tegen eikaars zonden en ondeug
den. In den Heere één en daarom
voor elkander leven, werken, bidden
en opkomen. Om zoo samen, Boer en
Arbeider, aan 't boeren- en arbeiders
leven nu reeds te geven een glans,
waarin onze God zich verblijden kaD,
zooals hij zich altijd verheugt, als zijn
Scheppingswerk van onvolmaaktheden
gezuiverd wordt.
Arbeidersorganiseert U
Maar verfoei dien duivelschen klas
sestrijd.
Hij is uit de hel. Hij scheurt en
verwoest 't leven van. onze dorpen en
steden. Is ondergang van den Patroon
en volle gezagszucht van den Arbei
der En daarom verachtelijk.
Een Ingezonden stuk uit Oudenhoorn.
In de Ploeg van Zaterdag 5 Juni, 't S. D.
A. P. orgaan voor de Statensectie Ridderkerk
staat 't volgende ingezonden stuk
ORGANISEERT U!
't Loon voor veldarbeiders bedraagt hier
12 50 per dag, is dus 2 50 10 25 cent
-per uur.
Nu wordt er met 't hooien hard en lang
gewerkt, dus zou er meer, eigenlijk veel
meer moeten worden verdiend. Een boer
liet nu van '8 middags tot 8 uur onafge
broken zijne arbeiders dit zware we.k ver
richten en tegen de gewoonte in, kregen
ze om 5 uur niets te eten. (H§ voad 't
•wellicht niet noodlg)
Dit Is 3 uur overwerk. Den volgenden
dag rachten de arbeider» zelf hun avond
brood mee ca werkten nu nog l'/j uur
over, daar het ging regenen (Bij goed
wea; had 't langer geweest!) Goed geteld
4'/s uur overwerk. Zaterdagavond
Met een grijnslachend gezicht (Vt hooi
staat op den ruiter") komt de boer beta
len en geeft de arbeiders voor hun 41/,
uur overwerk f 0.75 (zegge 75 cent) en
yosgm .Of had juiile op meer gere
kend
Iets terug zeggen baatten hen toch niet,
wijselijk zeiden ze dus niets,
't Uurloon voor dit zware overwerk be
droeg aldus 75: 4</2 is circa 167s cent.
Voorwaar, een schitterende vooruitgang
(voor den boer wel te verstaan
Diezelfde boer geeft onlangs in eene
openbare vergadering verklaard, dat bij niet
ongenegen was f 3.— daags te betalen.
(H5 wil dan zeker sijn arbeiders 300
16l/j ongeveer 18 uur per dag laten wer
ken en 't noodige overwerk.) Wanneer er
nu een vereeniging bestond van landarbei
ders, zouden zulke toestanden dan voor
komen m i. niet.
Dus, arbeiders, organiseert u
Oudenhoorn, 1 Juli '19. C. K.
Als dat stuk waarheid bevat, is er voor de
arbeiders te Oudenhoorn wel reden om zich
te organieeeren. Te meer, om dat die boer,
blijkens de f 3, van 't goede spoor is afge
raakt.
Een organisatie kan hem aan dat mooie
aanbod van f 3 nog eens ordenkeüjk herin
neren. Etv dan zal dat wel in goede aarde
vallen. Men moet beginnen met overleg, met
vriendschap
Maar nooit op den voorgrond schuiven.'t
Is een boer, dus Dat is foutief.
De positie der Veilingen in Zeeiand.
Evenals ook wel elders voorkomt, ver-
keeien de Zeeuwsche veilingen momenleel
in een soort crisisperiode.
Voorhetlntreden van den oorlogstoestand be
stonden in deze provincie enkele veilingen,
die ofschoon klein begonnen, langzaam doch
gestadig in groei toenamen.
Het nieuwe instituut werd aanvankelijk
met eenig wantrouwen begroet, maar wist
gelijdeiijk ver rouwen te winnen.
Het feit, dat de regeering in 1916 aan b§
de Rijkscommissie van toezicht op de Groen
ten- en Frultcentrale ingeschreven veilingen
den Export verbond, was oorzaak, dat ver
schillende veilingen ziju ontslaan, die door
deze begunstiging terstond een vr§ grooten
omzet hadden.
Doch dit voorrecht heeft ook een groote
schaduwzijde.
Het groote tekort aan voedsel in ons land
en vooral bij onze oosterburen, gaf oorzaak
dat van regeeringswege een zeer moeilijk
en ingewikkeld controlestelsel werd voorge
schreven, dat de besturen dwong aan de
kweèkers menige lastige bepaling op te
leggen.
De minder meelevende tuinder, die geen
gelegenheid bezat om kennis te nemen van
al de voorschriften, van hoogerhand bevolen,
bif|kt telkens geneigd de veilingen hiervan
een verwijt te maken.
En toch hebben ze hieraan in het minst
geen schuld.
Wie meer van nab| bekend is met het
werken en streven onzer besturen, en de
door hen in 't leven geroepen Provinciale
organisatie, weet, dat zi] immers met alle
kracht hebben gestreefd naar de meest mo
gelijke vrijheid van iedere regeeringsbemoei-
ing.
Toch vereenzelvigen sommige kweekers
nog altijd da velllingen met de regeerlngs-
coatrole.
Daardoor geniet hst veipngssysteem niet
het uoodige vertrouwen om zich naar alle
z|den te kunnen ontplooien.
Hier komt b%, dat het personeel zich ge
durende den oorlogstoestand plotseling voor
een taak geplaatst zag die niet overal dade
lijk ten volle werd overzien.
En toch blijkt het systeem als zoodanig
kerngezond te zijn.
Het heenbrengen van groote kwantums
met uniforme verpakking ea in bepaalde
kwaliteiten, biedt den handelaar zulke groote
voordeeier,, dat hij dooreen genomen in den
vrijen handel lang niet den prijs besteden
kan, die op de veilingen wordt betaald.
De verkooper ontgaat tal van risico's die
hij in den particulieren handel loopt.
Menigeen is reeds het slachtoffer gewor
den va;: gewetenlooze kooplui, die bij da
lende markten hem met j.ijn product lieten
zitten, of zooveel moeilijkheden in den weg
legden, dat hg toch de lijdende partij werd.
Dit bedes kt men dikwerf niet genoeg.
Thans, nu weer een periode van vrijheid
aanbreekt, is het meer dan ooit de tijd voor
de kweekers .om hun producten gemeen
schappelijk ter veiling aan te bieden-
Hierdoor wordt de weg tusschen produ
cent en consument belangrijk verkort.
Op verschillende plaatsen overweegt men
nu maatregelen om, teneinde hiervan meer
dan totdusver partij te trekken, de veilinge*
zuiver coöperatief in te richten.
Qp dezejwijze kunnen alle belanghebben
den gezamenlijk, het beginsel van één voor
allen en allen voor één ten volle doen gei
den.
De veiling te Middelburg is reeds coöpe
ratief ingericht; andere zullen waarsehfiniijk
volgen.
De resultaten, die reeds thans behaald
zijn, rechtvaardigen ten volle de verwachting,
indien de zaak degelijk en krachtig
dat
wordt aangepakt, een Provincisle Bond van
coöperatieve veilingen, onder centrale leiding
der Prov. Commissie en werkende sis on
derdeel onzer groote landelijke organisatie,
onzen Zeeuwschen Tuinbouw uitnemende
dienster- zou kunnen bewijzen
Voorzitter en S'Cretaris der genoemde
Commissie hebben in Terneuzen ea Zierik-
zee deze zaak bepleit en zijn gaarne bereid
ook andere veilingen van dienst te zijn.
Sommige kooplieden trachten nog even
als vóór den oorlog, regelrecht var, de kwee
kers zelf te kcopen.
Men kan hen geen ongelijk geven.
Er zijn en worden op de veilingen prijzen
gemaakt, die de sommen in den particulie
ren handel besteed, ver overtreffen.
In de omgeving van Micidelturg meenden
enkele kweekers verstandig te doen door
hunne zwarte bessen te verkoopen voor
prijzen, die varieerden tusschen 35—50 cent
per K.G.
Zoo deed Donderdag 26 juni j 1. eer. hun
ner dit product over aan een handelaar tegen
45 cent per K G. terwijl op denzelfden dag
de veilingprijs aldaar 71 cent per KG. was.
Met dergelijke feiten voor oogen, zullen
onze menschen toch wei eens eindeiljk tot
de overtuiging komen, dat een goed geor
ganiseerde gezamenlijke verkoop via de vei
ling het grootst mogelijke voordeel biedt.
Coöperatieve samenwerking op Tuin- en
Landbouwgebied zal In de moeilijke jaren,
die vermoedelijk komen zullen den weg
tusschen producent en consument zooveel
mogelijk moeten verkorten, om den producent
een toonenden prijs voor zfjn voortbreng
selen te verzekeren.
Het veilingsinstituut kan, mits goed geor
ganiseerd, hiertoe uitnemende diensten be
wijzen. P. TON.
Middelburg, 28 Juni '19.
(Mededeelingen).
Het keuringssysteem van het Stamboek.
De heer C. de Koek, die een Hygiënische
Modelboerderij heeft te Kampen, heeft in 't
„Ned, L. W." van 21 Juni eeu vraag opge
worpen, niet nieuw, doch nietemin belang
rijk, die o. i. telkens weer naar voren zal
komen, totdat zg zal zijn opgelost in den zin
als door den Heer de Koek wordt gewenscht.
Die vraag is aldus door hen geformuleerd:
„Is de ingeslagen stamboekrichting voor de
fokkers niet voor verbetering vatbaar, of is
't gewenscht, dat de zaak loopt zooais zfj
nu loopt? De heer De Koek wil de Stam
boek Veefokkerij van een fieantiëel stand
punt bekaken, en hierin zullen zeker velen,
met het oog op de wellicht moeilijke tij
den, voor de veefokker! te verwachten,
vooral thans aan zijn zijde staan. Hoe, in
welke richting, moet ik werken, omdebeste
flnantleeie resultaten te bekomen vraagt
men zich af. Nu wordt de hoofdrichting aan
gegeven door het stamboek. De fokvereeni-
gingen hebben aan de veefokkerij in prac-
tische richting een grooten steun verleend,
door een zekere garantie te geven van de
innerlijke productiewaarde van elk fokdler.
Door het overnemen en erkennen van de
meikstaien gaf het stamboek blijk met de
fokvereenigingen in de geweoschte richting
te willen samenwerken. De provinciale vee-
verbeterisgscommissies gaven mede ieiding
aan die richting door bet verstrekken van
finantieeïee steun. Dit alies zij erkend. Maar
door de stamboekkeuricg ontstaat de leis-
draad, welke den practlschen fokker den
juisten weg aangeeft om te volgen. En deze
weg dien! hem derhaive een kans op fisan-
tieel 3ueces te verzekeren, Is dat zoo
Daartoe is noodig, dat de keuring ptacfisch
zS Is zij onpractisch, dan beantwoordt zij
niet aan het doel en gaat haar kracht ver
loren. Ontstaat er nadeel door de richting
van het stamboek, dan beneemt dit den
erestigen fokker den lust en de kracht tot
verder werken. Dc stamboekfokker moet
voor zijn dieren belangrijk hooger prijzen
maken dan voor de wilde koeien worden
betaaldde meerdere moeite risico, bosten
en teleurstelling moeten worden gedekt. Dit
wordt niet goedgemaakt door den verkoop
van een enkel duur stiertje. Hoe zal het dan
moeten gaan? De heer De Koek zegt:
„le. De organisaties moeten zich op den
verkoop van stamboekvee toeleggen, voor
stamboekvee moet getracht worden hooger
waarde te verkrijgen; de hoop hiervoor is
op de „Vee-exportvereenigirtgen" gericht:
laten wij hier niet lang op behoeven te
wachten.
2e De keuring van het stamboek moet
gericht zijn op asnfok en opbouw, van ge
zande, sterke, productieve, hsndelswaardige
melkkoeien, die dagelijks door haar produc
tie het bedrijf winstgevend maken. Juist deze
bresferi moeten bif de keuring hooge punten
behalen, t amelijk als naast goed exlerieur,
deugdelijk bew(js kunnen leveren, dat haar
opbrenst waarde heeft voor den bezitter.
Thans wordt dit bf den keuring genegeerd
Niet alleen wat het oog ziet, moet punten
verkrijgen, maar ook de innerlijke waarde
moet voldoende medetellen om het beest op
juiste waarde te schatten."