Toor de Zuidhollandsclie en Zeeuw^ehe Elllanden, Woensdag 9 Juli 19 9 34Kte Jaargang M°. 2509. Mg aam IN HpC SIGNO VINCES J tl iirevo LAND- Ei TUINBOUW. W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling, BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SöMMELSDp, Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12'/i Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die beslaan. Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Op Flakkee begint er onder de Land arbeiders aetie te komen. Op Voorae en Patten ook. Elders is de actie er al lang. Te Melissant, Herkingen, Den Bommel enz. is er animo. Te Nieuwe Tonge is ze in aantocht. Overal begint de zon van de Organisatie door te breken. Uitstekend En nog eens uitstekend De Mensch. zoo boer als arbeider, is naar 't Beeld Gods geschapen; en ons is een afdruk van 't Goddelijke, 't Zijn de »vonkskens«, waarvan onze Geloofsbelijdenis 1 spreekt, die overge bleven zijn na den Val in 't paradijs. God is recht maar in den Mensch, zetelt nog rechtsgevoel. God is heilig maar in den heiden zetelt naarPaulus en ieders erkentenis nog een wet van goed en kwaadwant, zoo spreekt Paulus»Want wanneer de Heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen de dingen, die der wet zijn, dgze, de wet niet hebbende, zijn zich zeiven een wet, als die betoonen het werk der wet geschreven in hunne harten, hun geweten medegetuigende, en de gedaeh ten onder elkander hun beschuldigende of ook ontschuldigende. De mensch is van Gods geslacht, zegt Paulus. En omdat Boer en Arbeider beelddragers Gods zijnvan Zijn ge- %eht zijn, daarom is de Organisatie gedachte in hen, omdat ze in God den Heere is En met den hoogsten eerbied voor onzen God, mogen we 't uitspreken, dat Hij is de Vader, de Zoon en de H. Geest, en deze Driezijn Een. Op die hoogheilige, onbevlekte, on- zondige, eeuwige Eenheid en toch Drieheid mogen we hier verder niet ingaan. We schrijven niet over theo logische zaken, maar over Sociale toe standen. Maar de ondergrondhet levens beginsel, 't uitgangspunt van ons huidig Sociaal leven n.l. de Vereenigingsdrang bij boer en arbeider is van God delqke afkomst is de afdruk van Zijn wezen maar heilig bij Hem, is die drang onheilig en onrein en zondig bij ous door den Val Bij 't Goddelijk Wezen een Eenheidsleven van ongekende zuiverheidmaar bij ons, menschen, hoezeer ook een ingeschapen drang, nochtans met bedoelingen van wereldschen aard. Nu zijn die bedoelingen, hoezeer bij allen wereldsch, toch van tweeërlei aard. Boer en arbeider zoeken elkaar; of Boer en arbeider zoeken zich zelf. Een andere antithese is er niet, In 't eerste geval is 't om t Recht te doen. In 't tweede geval om de Macht. In 't eerste geval noemen we 't Belan genstrijd. In 't tweede geval: Klassestrijd. Maar zegt ge: »Strijdc is toch geen zoeken*. Strijd is niet-zoéken; strijd is verwijdering, strijd is haat, afgunst, nijd jegens elkander. Wie dat zegt vergist zich. Strijd heeft met haat, afgunst en nijd niets te maken. Strijd den goeden strijd des Le'oofs, zegt de Apostel. Strijdt gij om m te gaan, zegt de Heiland. Ik heb den goeden strijd gestreden zegt Paulus, Strijd tegen de zonde, tegen de hebzucht, strijd tegen heersch-, en eer- en begeer- zucht heeft niets met haat en persoon lijke afgunst te maken, Heeft niets te maken met afkeer van rijkdom en villa's en kapitaal. Strijd is juist 't middel om 't ver- keerde recht te zetten. Strijd is liefde werk Strijd is afbraak van ondeugd, om te komen tot opbouw van deugd. Strijd ishst of één Zonde gevolg trachten te vernietigen, om er wat beters voor in de plaats te krijgen. Strijd kan goddeloos, slecht zijn maar op zich zelf beschouwd, is strijd altijd geoorloofd Strijden tegen iets kwaads, is Goddelijk werk. En als de Boeren den Arbeider in zijn loon tekort doen, moet de Arbeider tegen dien Boer strijden.om hem te nekken In de verste verte niet. Maar om hem te zoekenom hem die Ondeugd vanjoon- beknibbeling af te leerenom daarna, saam, weer als zelfde Beelddragers Gods Zijn wil en ordinantiën op 't terrein van den Aibeid, ieder-, in zijn stand, te hervatten De arbeider mag staken, zoolang die ondeugd van beknibbelen blijft Als de arbeiders falen in hun ver plichtingen, moet de Boer daartegen waarschuwen, vermanen, strijden en in zijn Boerenbond de klachten uitspreken, om ze daarna den arbeiders aan te zeggen en ze te straffen door 't werk af te nemen ze weg te sturen. Dan is er Strijd; jazeker, maar de grondtoon ervan is Zoeken-, is saam- werking zoekeneendracht zoeken eikaars heil en vrede en welzijn zoeken is handhaven 't Recht, zonder ook maar iets aan de Macht of aan 't Gezag der Werkgevers te willen knabbelen. Dan blijft de Boer boerdan blijft de arbei der de onderdanige, de werknemer, de man in loondienst naar 's Heeren bestel. Maar strijdend voor 't Recht, gaat er een ondeugd n.l. 't Onrecht, voor een deel de wereld uit, Vt Maar dat is géén Socialistische klas sestrijd Die is heel wat anders. So cialistische klassestrijd wil zeggen De boer wordt arbeider, en de Ar beider moet Boer worden. Klassestrijd is niet den Boer van zijn Ondeuad genezen maar den Boer wegvagen van 't Sociale tooneel om als Arbeider op zijn plaats te gaan zitten. Klassestrijd is de rotte maatschappij in elkaar trappen. Klassestrijd is de Wereld op haar kop zettende standen weg, en da patroons weg, en 't Kapitaal in handen van hen, die 't nooit verdiend of verworven hebben Klassestrijd is geen strijd om te zoekenmaar is be ginsel van Haat, is puur zelfzucht, eigenbelang, ondergang van zijn meer dere, om op de puinhoopen van een anders welvaart zich zelf een kasteel te bouwen van geluk. De arbeiders organiseeren zich. Uit stekend. 't Is 't Godsbeeld openbaren. Maar weg met den Klassestrijd, dat een uitvindsel is van de botste zelf zucht. Hoe is dat idee toch in 't hoofd van Mars, den ouden chef der Socialisten in 1848, opgekomen Och heel een voudig. Hij bezag alle dingen van uit materialistisch standpunt, en zóó zag hij in de Maatschappij niet anders dan vechtende menschen om een stuk brood. Hij zag twee klassen, nl. rijken en ar men, die elkaar op leven en dood moesten bekampen. Dat bracht nu een maal de Maatschappijtoestand zoo mee. De rijken konden niets anders betrach ten dan Rijkdom, en de Arbeiders kon den niets anders dan die Rijkdommen bev chten, En datvechie i mocht niet ophouden, en kon niet ophouden, dan tot wanneer er geen Rijken meer wa ren. De Rijken waren dan aan de Armen gelijk. Dan was er Sociale vrijheid, Gelijkheid en Broederschap. Maar Gods woord leert 't anders. God de Vader is de Zoon niet, en de Zoon is de H. Geest niet Toch hij Drieën Een. Een doel de Verheeriij king van eigen Naam en in mensehen hun aller welbehagen. Zoo moet 't in 't Leven zijnIn el» kaar een welbehagen en daarom strijd tegen eikaars zonden en ondeug den. In den Heere één en daarom voor elkander leven, werken, bidden en opkomen. Om zoo samen, Boer en Arbeider, aan 't boeren- en arbeiders leven nu reeds te geven een glans, waarin onze God zich verblijden kaD, zooals hij zich altijd verheugt, als zijn Scheppingswerk van onvolmaaktheden gezuiverd wordt. Arbeidersorganiseert U Maar verfoei dien duivelschen klas sestrijd. Hij is uit de hel. Hij scheurt en verwoest 't leven van. onze dorpen en steden. Is ondergang van den Patroon en volle gezagszucht van den Arbei der En daarom verachtelijk. Een Ingezonden stuk uit Oudenhoorn. In de Ploeg van Zaterdag 5 Juni, 't S. D. A. P. orgaan voor de Statensectie Ridderkerk staat 't volgende ingezonden stuk ORGANISEERT U! 't Loon voor veldarbeiders bedraagt hier 12 50 per dag, is dus 2 50 10 25 cent -per uur. Nu wordt er met 't hooien hard en lang gewerkt, dus zou er meer, eigenlijk veel meer moeten worden verdiend. Een boer liet nu van '8 middags tot 8 uur onafge broken zijne arbeiders dit zware we.k ver richten en tegen de gewoonte in, kregen ze om 5 uur niets te eten. (H§ voad 't •wellicht niet noodlg) Dit Is 3 uur overwerk. Den volgenden dag rachten de arbeider» zelf hun avond brood mee ca werkten nu nog l'/j uur over, daar het ging regenen (Bij goed wea; had 't langer geweest!) Goed geteld 4'/s uur overwerk. Zaterdagavond Met een grijnslachend gezicht (Vt hooi staat op den ruiter") komt de boer beta len en geeft de arbeiders voor hun 41/, uur overwerk f 0.75 (zegge 75 cent) en yosgm .Of had juiile op meer gere kend Iets terug zeggen baatten hen toch niet, wijselijk zeiden ze dus niets, 't Uurloon voor dit zware overwerk be droeg aldus 75: 4</2 is circa 167s cent. Voorwaar, een schitterende vooruitgang (voor den boer wel te verstaan Diezelfde boer geeft onlangs in eene openbare vergadering verklaard, dat bij niet ongenegen was f 3.— daags te betalen. (H5 wil dan zeker sijn arbeiders 300 16l/j ongeveer 18 uur per dag laten wer ken en 't noodige overwerk.) Wanneer er nu een vereeniging bestond van landarbei ders, zouden zulke toestanden dan voor komen m i. niet. Dus, arbeiders, organiseert u Oudenhoorn, 1 Juli '19. C. K. Als dat stuk waarheid bevat, is er voor de arbeiders te Oudenhoorn wel reden om zich te organieeeren. Te meer, om dat die boer, blijkens de f 3, van 't goede spoor is afge raakt. Een organisatie kan hem aan dat mooie aanbod van f 3 nog eens ordenkeüjk herin neren. Etv dan zal dat wel in goede aarde vallen. Men moet beginnen met overleg, met vriendschap Maar nooit op den voorgrond schuiven.'t Is een boer, dus Dat is foutief. De positie der Veilingen in Zeeiand. Evenals ook wel elders voorkomt, ver- keeien de Zeeuwsche veilingen momenleel in een soort crisisperiode. Voorhetlntreden van den oorlogstoestand be stonden in deze provincie enkele veilingen, die ofschoon klein begonnen, langzaam doch gestadig in groei toenamen. Het nieuwe instituut werd aanvankelijk met eenig wantrouwen begroet, maar wist gelijdeiijk ver rouwen te winnen. Het feit, dat de regeering in 1916 aan b§ de Rijkscommissie van toezicht op de Groen ten- en Frultcentrale ingeschreven veilingen den Export verbond, was oorzaak, dat ver schillende veilingen ziju ontslaan, die door deze begunstiging terstond een vr§ grooten omzet hadden. Doch dit voorrecht heeft ook een groote schaduwzijde. Het groote tekort aan voedsel in ons land en vooral bij onze oosterburen, gaf oorzaak dat van regeeringswege een zeer moeilijk en ingewikkeld controlestelsel werd voorge schreven, dat de besturen dwong aan de kweèkers menige lastige bepaling op te leggen. De minder meelevende tuinder, die geen gelegenheid bezat om kennis te nemen van al de voorschriften, van hoogerhand bevolen, bif|kt telkens geneigd de veilingen hiervan een verwijt te maken. En toch hebben ze hieraan in het minst geen schuld. Wie meer van nab| bekend is met het werken en streven onzer besturen, en de door hen in 't leven geroepen Provinciale organisatie, weet, dat zi] immers met alle kracht hebben gestreefd naar de meest mo gelijke vrijheid van iedere regeeringsbemoei- ing. Toch vereenzelvigen sommige kweekers nog altijd da velllingen met de regeerlngs- coatrole. Daardoor geniet hst veipngssysteem niet het uoodige vertrouwen om zich naar alle z|den te kunnen ontplooien. Hier komt b%, dat het personeel zich ge durende den oorlogstoestand plotseling voor een taak geplaatst zag die niet overal dade lijk ten volle werd overzien. En toch blijkt het systeem als zoodanig kerngezond te zijn. Het heenbrengen van groote kwantums met uniforme verpakking ea in bepaalde kwaliteiten, biedt den handelaar zulke groote voordeeier,, dat hij dooreen genomen in den vrijen handel lang niet den prijs besteden kan, die op de veilingen wordt betaald. De verkooper ontgaat tal van risico's die hij in den particulieren handel loopt. Menigeen is reeds het slachtoffer gewor den va;: gewetenlooze kooplui, die bij da lende markten hem met j.ijn product lieten zitten, of zooveel moeilijkheden in den weg legden, dat hg toch de lijdende partij werd. Dit bedes kt men dikwerf niet genoeg. Thans, nu weer een periode van vrijheid aanbreekt, is het meer dan ooit de tijd voor de kweekers .om hun producten gemeen schappelijk ter veiling aan te bieden- Hierdoor wordt de weg tusschen produ cent en consument belangrijk verkort. Op verschillende plaatsen overweegt men nu maatregelen om, teneinde hiervan meer dan totdusver partij te trekken, de veilinge* zuiver coöperatief in te richten. Qp dezejwijze kunnen alle belanghebben den gezamenlijk, het beginsel van één voor allen en allen voor één ten volle doen gei den. De veiling te Middelburg is reeds coöpe ratief ingericht; andere zullen waarsehfiniijk volgen. De resultaten, die reeds thans behaald zijn, rechtvaardigen ten volle de verwachting, indien de zaak degelijk en krachtig dat wordt aangepakt, een Provincisle Bond van coöperatieve veilingen, onder centrale leiding der Prov. Commissie en werkende sis on derdeel onzer groote landelijke organisatie, onzen Zeeuwschen Tuinbouw uitnemende dienster- zou kunnen bewijzen Voorzitter en S'Cretaris der genoemde Commissie hebben in Terneuzen ea Zierik- zee deze zaak bepleit en zijn gaarne bereid ook andere veilingen van dienst te zijn. Sommige kooplieden trachten nog even als vóór den oorlog, regelrecht var, de kwee kers zelf te kcopen. Men kan hen geen ongelijk geven. Er zijn en worden op de veilingen prijzen gemaakt, die de sommen in den particulie ren handel besteed, ver overtreffen. In de omgeving van Micidelturg meenden enkele kweekers verstandig te doen door hunne zwarte bessen te verkoopen voor prijzen, die varieerden tusschen 35—50 cent per K.G. Zoo deed Donderdag 26 juni j 1. eer. hun ner dit product over aan een handelaar tegen 45 cent per K G. terwijl op denzelfden dag de veilingprijs aldaar 71 cent per KG. was. Met dergelijke feiten voor oogen, zullen onze menschen toch wei eens eindeiljk tot de overtuiging komen, dat een goed geor ganiseerde gezamenlijke verkoop via de vei ling het grootst mogelijke voordeel biedt. Coöperatieve samenwerking op Tuin- en Landbouwgebied zal In de moeilijke jaren, die vermoedelijk komen zullen den weg tusschen producent en consument zooveel mogelijk moeten verkorten, om den producent een toonenden prijs voor zfjn voortbreng selen te verzekeren. Het veilingsinstituut kan, mits goed geor ganiseerd, hiertoe uitnemende diensten be wijzen. P. TON. Middelburg, 28 Juni '19. (Mededeelingen). Het keuringssysteem van het Stamboek. De heer C. de Koek, die een Hygiënische Modelboerderij heeft te Kampen, heeft in 't „Ned, L. W." van 21 Juni eeu vraag opge worpen, niet nieuw, doch nietemin belang rijk, die o. i. telkens weer naar voren zal komen, totdat zg zal zijn opgelost in den zin als door den Heer de Koek wordt gewenscht. Die vraag is aldus door hen geformuleerd: „Is de ingeslagen stamboekrichting voor de fokkers niet voor verbetering vatbaar, of is 't gewenscht, dat de zaak loopt zooais zfj nu loopt? De heer De Koek wil de Stam boek Veefokkerij van een fieantiëel stand punt bekaken, en hierin zullen zeker velen, met het oog op de wellicht moeilijke tij den, voor de veefokker! te verwachten, vooral thans aan zijn zijde staan. Hoe, in welke richting, moet ik werken, omdebeste flnantleeie resultaten te bekomen vraagt men zich af. Nu wordt de hoofdrichting aan gegeven door het stamboek. De fokvereeni- gingen hebben aan de veefokkerij in prac- tische richting een grooten steun verleend, door een zekere garantie te geven van de innerlijke productiewaarde van elk fokdler. Door het overnemen en erkennen van de meikstaien gaf het stamboek blijk met de fokvereenigingen in de geweoschte richting te willen samenwerken. De provinciale vee- verbeterisgscommissies gaven mede ieiding aan die richting door bet verstrekken van finantieeïee steun. Dit alies zij erkend. Maar door de stamboekkeuricg ontstaat de leis- draad, welke den practlschen fokker den juisten weg aangeeft om te volgen. En deze weg dien! hem derhaive een kans op fisan- tieel 3ueces te verzekeren, Is dat zoo Daartoe is noodig, dat de keuring ptacfisch zS Is zij onpractisch, dan beantwoordt zij niet aan het doel en gaat haar kracht ver loren. Ontstaat er nadeel door de richting van het stamboek, dan beneemt dit den erestigen fokker den lust en de kracht tot verder werken. Dc stamboekfokker moet voor zijn dieren belangrijk hooger prijzen maken dan voor de wilde koeien worden betaaldde meerdere moeite risico, bosten en teleurstelling moeten worden gedekt. Dit wordt niet goedgemaakt door den verkoop van een enkel duur stiertje. Hoe zal het dan moeten gaan? De heer De Koek zegt: „le. De organisaties moeten zich op den verkoop van stamboekvee toeleggen, voor stamboekvee moet getracht worden hooger waarde te verkrijgen; de hoop hiervoor is op de „Vee-exportvereenigirtgen" gericht: laten wij hier niet lang op behoeven te wachten. 2e De keuring van het stamboek moet gericht zijn op asnfok en opbouw, van ge zande, sterke, productieve, hsndelswaardige melkkoeien, die dagelijks door haar produc tie het bedrijf winstgevend maken. Juist deze bresferi moeten bif de keuring hooge punten behalen, t amelijk als naast goed exlerieur, deugdelijk bew(js kunnen leveren, dat haar opbrenst waarde heeft voor den bezitter. Thans wordt dit bf den keuring genegeerd Niet alleen wat het oog ziet, moet punten verkrijgen, maar ook de innerlijke waarde moet voldoende medetellen om het beest op juiste waarde te schatten."

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1