Saterdag 7 Juni 1919. 84"u Jaargang N\ 2509 Antirevolutionair voor de Kuidhollandsclie en Zeeawsche Eilanden, Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES M gij mett dat gij mm tempei zijt? OP OEI UITKOK. JLUYS )EN BLINK te Brtells SLUYS, W. BOEKHOVEN k Zonen, Alle stukken voorde Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Wegens invallende feestdagen zal ons aan- staande Wosnsdagnummsr NIET verschijnen. SS „W «S 5- Motel Mtstsiurant „BET GOUDEN HEBT", Gedempt® JB«ereia8t©lg®r 63A, $331 14739 Direct nabij de Hoofdsteeg, ppriêtair R. C. F. t. t LEE-ftoom QFFICilEL GEDEELTE. te Ouddorp mbJj dea no 22i verhuurd tot van Vlot i f 349 per 1,02,30 HA-BÜ.6SV, iddorp in den Kouden- )8 493 en 494, verhuurd an Grinwis Tz f 70 f 89 aren 1 G 281 V* het West Nleuwland „Laugewend", kad iuurd tot 11 Nov 1926 Tz k f 302,57 per jaar in massa, g 1,03,55 HA bouwland te Ouddorp d in de Kromme Vier- t no 439, verhuurd tot Weduwe Jan Tani» perceeleu en in massa, rvea Human TanisJWz BERG tl 1919, te Stellendam de Wed J G Knöps, |s nam. 5 uur (zomer- a schuur, waarin wa rn groad (erfpacht tot 5), te Stellendam, aan Sectie B nom 1419, klaren den heer H van Oos- |uni 1919, 's avonds 7 irksland, ter herberge Hag; en [uai 1919, 's avonds 7 irksland, ter herberge slag; van: Een Huis 1 en Grond, (erfpacht) Poldersweegje, kad. bt 7 Aren 90 centlaren, ten verzoeke van de de Wed. H. Zorge. VAN DER SLUYS. 's voormiddags 9 uur jiam in het Logement perceelen klaver, in t-, Woutrina- en Halg- m. >ERG. te Ooltgensplaat op Juni 1919 beide dagen js Hotels Moelker en Jslag van ruim 6Hec- te Ooltgensplaat in ten verzoeke van den aize, juni 1919 's avonds 7 'irksland ter herberge Img; en mi 1919 's avonds 7 nksland, ter herberge fg; van: gen met erf en grond fcl tuingrond (erfpacht) Tuinstraat, kad. Sec- 1631, 1632, 2067 en |Aren 0,6 centiaren, ten F. Nienwland. |LUYS. inzet, in het Loge- tellenöam en afslag, in het Loge- L'.öps te Stellendam, (Zomertijd) van 97 R V. M. gedrai- |llendam zijnde Kavel spolder, aan den Lan en het tramstation, [Sectie B nos. 8—10 rceeka, diverse com- thans in huur bi] P. Iden in eigen gebruik 1ERG. voormiddags 10 uur •de op de Groenmarkt, |an: 8 memepaarden» 3 jaarling merriepaar- vare koeien, 7 2Va- :n wagens met toebe- :n, driewielskar, veer- zaaimachine, graan- [olhars en schudder, ie, 3 handwiedmachl- lines, wanmolen met rrie rolblok, 3 sacks- moorploeg, diverse graanbreker, 2 bas- lel- en ajuinhor, krul- ipen, rieken, vorken. |o, een partij klaver- sstput enz. Ten ver- Ie weduwe J. Lodder ERG. 1919, 'snam. 2 uur, Touge, ter herberge veilingen 1919, 'snam. 2 uur Tunge, ter herberge g, van: m.221 Roeden Voorn- Watering, te Nieuwe landschenüijk en den 1. Sectie A Nos. 436, 141, 1578 tot en met het dorp en het nge; in perceelen en eer 33 gemeten zijn WelEd. Gestr. Heer Mrkslaud en Notaris nds 6 uur (Zomertf d) ement Akershoek van naët onder Ouddorp ERG. 20 Juni 1919 belde tea koffiehulze van jkenisse publieke ver afslag van een Wln- erf, te Spijkenisse orstraat groot 01 are, 920. en 1 Augustus 1919. en datums in Juni of ede .Hoog en Laag" n Bouw- en Weilan- 81 H.A. (88 Gem. 85 Maat), onder Oude gatschen- en Oosten- Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: S O m M E L S D IJ X. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12Vi Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR, 1 Cor. 3 16 (PINKSTEREN). Het Pinksterfeest is de herinnering aan de uitstoriing des Heiligen Gees- tes? Maar eigenaardig, dat in het Oude Testament toch ook reeds sprake is van dien heiligen Geest. Spreekt David na zijn zonde met Bathseba en haar man Uria niet: „Verwerp mij niét van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij?" En klaagt Jesaja niet in hoofdstuk 63: 11: Maar zij zijn M wederspannig geworden en zij hebben GN'i Heiligen Geest smarten aangedaan" in vers 12„Waar is Hij, die Zijn Heiligen Geest in het midden va,n hen stelde Maar nog eigenaardiger wordt het, als ge Jes 32: 15 1-est: Totdat over ons uitgegoten wordt de Geest uit de hoogte.", of Jes. 44 3: Want Ik zal water gieten op den dorstige en stroo m°n op het drogeIk zal mijn Geest uitgieten op uw zaad", of Joel 2 vers 28„En daarna zal het geschieden dat Ik mijn Geest zal uitgieten op alle vleesch."of Zach 12: 10: Doch over het huis Davids en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten den Geest der Genade en der gebeden. De Heilige Geest was dus ia het oude Testament onder zijn volk, maar toch zeggen de profeten, dat God dien Geest zal uitstorten. En ia het Nieuwe Testament lezen we, toen de Heiland gedoopt werd, vóór Pinksteren dat hij den Geest Gods zag nederdalen. En op een andere plaats, dat de Heiland op zijn discipelen blies, en zeiOntvan® den Heiligen Geest. En op een andere plaats ontmoeten we in Hand 19 2 eenige discipelen, die na den Pinkster dag, aan Paulus te Efeze bekennen: „Wij hebben zelfs niet gehoord, of daar een Heilige Geest is." 4* Zoo dus is de zaak niet eenvoudig. En toch weer wel, als men maar in t oog houdt het verschil in den H. Geest zelf éu de gaven en krachten en wer kingen, die van Hem zoo in hemel en op aarde, eertijds en thans, in den tijd en in de eeuwigheid van Hem uitgaan. Er is m.|iar oóu Pinksterfeest, geweest en een k r Uitbarsting van den Kloet. '^kokini^n"vim^an het departement soift gouverneur-generaal SR Vangen teleBram la het aan- tus' hemelvaart een centraal lichaam op aarde overgebleven was, waarvan Hij het hoofdwas Dat centraal lichaam was de Apostelschaar en die er bij be hoorden als Chcistusbelijders, welke door Christus in beginsel van den Boozen geest ontled'gd waren gewerden. Eci nu was hij eerst gestorven om dien geestelijken kern te formeeren, om een groepje van 500 personen aan zich te verbinden, en ook om al de geloovigen na hen, in Zijn heerlijkheid op te ne men Hij moest eerst sterven, daardoor werd Hij de Middelaar ea Verlosser. Doch van zelf moest nu ook als Hij wegging een ander komen, die dat groepje, die kern, die kerk, dat lichaam v ast hield, er in giog wonen. En de lijn kóa dan ook niet anders zijn dan Golgotha Olijfberg Opperzaal. Op Golgotha volbracht Hij den strijd voor de zijnen met den Boozen Geest, den Satan. Loo was dus Zijn volk, hetzij met eerbied gezegd in beginsel van dien Satan af. Nu giug de Heiland, na volbrachte heilstaak, weer naar het Vaderhuis terug, maar achterlatende zijn keur ingen en uitverkorenen. Maar Hij zou ze geen weezen laten en Hij zendt nu zijn Heiligen Geest, en die zal van Pinksteren af in die Kerke Christi blijven, er inwonen, er zijn woonstede nemen en dan zal dat uit verkoren vo k natuurlijk Gods tempel zijnhet lichaaam, het gebouw, de corporatie of organisatie, waarin uit sluitend die H. Geest leeft en werkt zijn genade versterkt, de liefde verrijkt de hoop verlevendigt, en een innige zielsgemeenschap onderhoudt met den Christus, die den Boozen Geest op Gol gotha uitgebannen heeft, waardoor de »oude« mensch gedood is geworden. Maar zóó was de toestand in 't Oude Testament niet. Zoo was de toestand Diet, toen de Heiland gedoopt werd en op de jongeren blies. Dat kon zóó niet zijn, omdat Jezus nog niet gestorven was, nog met den Boozen Geest niet ten bloede toegestreden had en er geen Christelijke kerk was op dien strijd ge fundeerd. In 't Oude Testament was er w-el een persoonlijk ervaren van de macht en kracht van dien Geest, maar zoo- laDg Christus zelf Diet op aarde kwam, en leed, en een eigen Organisatie for meerde, kon er van Hem toch ook geen Geest, naar zoon en naar zijn organi satie, kerk, lichaam uitgaan. Waar geen „Lichaam" is, is geen plaats voor den H Geest En er komt daarom ook nooit weer een twee de Pinksterfeest, omdat er Dooit geen tweede organisatie of kerk meer opnieuw ontstaan kan. Alles wat na Christus lijden geschied is slechts voortzetting, en die voortzetting, dat werven van zielen gaat door tot op de Laatste ureer komt nooit weer iets nieuws't is en blijft dezelfde Kerk des Heeren. Kwam er eeü Dieuwe kerk (maar 't kan niet. want Christus wordt niet tweemaal geboren), dan kwam er nog eens een Pinksterfeest. Zoo dus: de H. Geest is altijd inden hemel geweest; kwam bij tijden en met Maar of neï aitfld Vad harte gaat t Of de vroegere, Roomsche staatsparty met de revolutie, met haar beginsel en met haar vruchten zoo heel bijzonder ingenomen ia het valt te betwijfelen. En nu deze nieuwe republiek Of tenminste de poging om baar op te richten. Dit zal er natuurlijk wel achter zitten dat Moiterdan, DINERS f I,— en hoogef. 15871 LOGIES MET ONTBUT f 1.25, 1.50, en f 1.75 Tel. no. 1532. Aanbevelend, Set doos ieder mmadevo&ea «dr®«. in dien tempel is Hij van de zijnen om ringd. PinksterenHeilige GeestKerke Christi! Uitverkorenen! Geloovigen op recht van hart voor Hem Booze Geest! Wereld! Ongeloovigen Haters Gods en van zijn Volk. Geest des Vaders en des Zoons èn Tijdgeest. Geest der Eeuw, des opstands, der Revolutie. Tot e9n val en tot een opstanding. Ja! de antithese heeft daar haar oor sprong. Ea hoe ze zichtbaar is in onze dagen. Er is Goddank nog een groote schare, in wien de PinksteruLtstoftiug nog tot daden in staat stelt ter eere Gods en tot heil van Zijn tempel. Maar nog veel grooter is de schare voor wien de Pinksteruitstorting leugen, legende, mijtheis, symbool is schaduw. En wars van Zijn H. Geest haten ze de kerk met al 't hare. Die tempel "Hes Geestes is hun een aanstoot, een ergernis. Was ze maar weg van deze Aarde opdat zij dan in Re volutiegeest vrij spel zouden hebben, om in dagelijksch contact met den Boo zen geest, de wereld naar zijn demo nische beginselen van gruwel, en on rust, en oproerigheid, en rebellie om te tooveren. De schepping voor dan Boozen Geest zoo willen ze. Maar de kerk zegtafblijvenAfblijven van dat werk Gods en de Aarde met al hare volheid zal des Heeren zijn. Af blijven door de actie des Heiligen Gees- in zijn volk, die de Aarde voor den Heere opeischen en de kerk is daarvoor hun instrument, omdat daar de macht woont, de H. Geest, tegen wien de wereld toch niet op kan. En tevens in de gezinnen. In de ticholen, waar Chris tus Koning is. Nadruk verboden, Dóór sprak nu iedereen van. Ik geloof niet, dat er onder de mUlioenen In Nederland, die lezen en oordeelen kunnen, twee geweest zullen zijn die niet wisten van dien vrpeselijken moord bij Amsterdam, waar dat knaapkan, wel wat roekeloos maar toch zonder argwaan met die vreemden meege gaan, om eens prettig te roeien, op zoo vreeseüjke wijze werd gesmoord en ver moord. Heel Nederland was er vól van. En als een jury, geheel naar eigen goed vinden, straks den moordenaaf mocht be rechten, dan ben ik er zeker van, dat hij de galg niet ontkomen zou 't Is eisecaarcig met de menschen. Een paar weken later werd er te Bode- t&ven een oude vrouw op even beestach- we w?jze door haar eigen kleinzoon ver- z >ord en niemand, die er veel notitie jfn nam. |Er werd haast niet over gepraat. n|Ea de verontwaardiging plantte zich wei- ag verder voort, dan in de onmiddellijke ngeving, wél een brw^s, hoe weinig liver wjj, menschen, eigenlijk voelen en reageeren. Wij worden niet in de eerste p'aals getroffen en geschokt door de zonde door de gekwetste majesteit Goda, maar door de omstandigheden, waaronder de mis daad plaats greep. Die waren in Amsterdam zenuwspannend. En met name de brutale en Cynische w^ze, waarop de man, die door de publi.-ke mee ning, en met veel schijn van recht, dan toch voor den hoofdmoordenaar gehouden wordt, liegen bleef, zooiang hij nog maar éér gaatje vond, waar hij met zijn leugens doorkruipen kon, deed de spanning en oe verontwaardi ging onder de massa tot het hoogste punt stijgen. Wat ik nu met dien moord wil Er een paar kolom over vol schrijven Onze christelijke pers heeft terecht de gewoonte om vaa dergelijke moord-historiën wei gewag te maken, wijl het nu een maai „nieuws" is, hoe droevig ook, maar zij d >et het tevens sober en treedt niet noodeloos in allerlei prikkelende uitweidingen. Daar wil ik mij ook aan houders. Maar onder de vele pers-berichten over deze »aak trof mij vooral, dat de vermoede lijke moordenaar zich er voorheen al eens op beroemd had, dat-ie zoo goed liegen kon èa .dat hij dit had geleerd op een too- neelvereeniging te Haarlem, waarvan hij lid was geweest. Liegen, ja, dót kon hij. Reeds tijdens de dagen van het vóór-ver hoor op het politiebureau moest h'4 sommige van zijn leugens inslikken, ais de getuige nissen van het tegendeel ól te bezw rend voor hem werden. Maar dan had hij een dag te voren diezelfde leugens met een sta len voorhoofd en het strakste gezicht in het strengste kruisverhoor nog volgehouden. „U zult mij niet pakken", snoefde hij. Hij achtte zich de volmaakte leugenaar. Nu is dat te hoog gemikt, als men ten minste ook nog verder dan de menschen- wereld rekent, want op den titel van aarts leugenaar heeft reeds sinds onheugelijke tij den de duivel beslag gelegd. Maar, die Amsterdamsche beschuldig de had het ver in de kunst gebracht. Hij loog niet alleen met den mond. Hij loog met den geheelen mensch En als de toestellen van den zenuwarts duidelijk aangaven aan wat groote ontroe ring bij innerlijk ten prooi was, dan bleef hij uitwendig geheel onbewegelijk; dan was er aau zijn persoon niets te zien en loog hij er met de grootste ambitie op los. En dat had hij op zijn tooneelvereeniging geleerd. Nu kan dit zóó niet juist zijn. Wél zal door dat tooneelspeien die eigen schap van zich uitwendig geheel anders voor te doen, dan hij inwendig was óf, zoo als hij 't zelf uitdrukte: de kunst van liegen sterk ontwikkelt zijn. En dóór vestig ik de aandacht op. Maar men moet dit goed begrijpen. Dat ik een tegenstander ben van het too- neel, steek ik niet onder stoelen of banken, maar ik wensch allerminst deze uitlating van het Amsterdamsche „beestmensch" te benutten, om nu het tooneel es 'n duw te geven. En verr: van mij werp ik de ge dachte, als zou het tooneel moordenaars kweeken Dit ééne slechts Is mijn doel: Juist naar aanleiding van deze uitlating een van onze hoofdbezwaren tegen het too neel duidelijk te doen uitkomenhet maakt van zijn menschen leugmaars Jn dezen zin n.l. dat hun gansche leven niet anders is, dan een voortdurende poging, otn hun eigen persoonlijkheid te onderdrukken en zich uit wendig geneel anders voor te doen, dan ze inwendig zijn. Het tooneel is hun bestaan En op dat tooneel leven zij een voortdu rend leugen-leven. Daar zïn ze niet zichzelf. Daar mogen zij zichzelf niet zijn. Zij moeten er .in hun rol" z^n. Ais b.v. de man en vader, om es iets te noemen, van binnen vol zorg zit over vrouw of kind en hij moet op de planken een ooi jke, vroolijke rol spelen, dan is zijn gansche op treden een leugen Maar die kugen is geen uitzondering; hij i3 regel Tooneelspeien wil juist zeggen, dat men zich geheel in hst ziel:leven van den per soon dien men uitbeelden moet, indenkt; er geheel Inleeft, zoodat men al spelende niet meer zichzélf, maar „hem" of „haar" is. Als b.v Bouwmeester zün beroemde Stry- loch-rol speelt, dan doet hij niet alsóf, maar voor de ademloos toeziende schare Is hij die jood zelf, dien hij voorstelt. Zóó zelfs dat de Parijzenaars, toen hij dóór eetmaal optrad, al sprak hij in 't Ho'.lancsch, w. ar zij 't drama kenden, hem toch geheel volgen konden en opgewonden toejuichten I Er is onder tooneelspelers verschil, 't Is onder hen nog een onbesliste vraag, of de beste speler hij is, die in en uit z'n rol speelt, d. w. z. die er zich zoo heeftin- gewerkt, dat hy om zoo te zeggen z'n eigen ziel uit wandelen gestuurd heeft en al spe lende het zieieleven van zijn „sujet" door leeft, dan wei hij, die ook spelende zich zélf blijft; zich zijn eigen „ik"bewust,maar zoo dat het publiek toch niet anders ziet dan het sujet. Ik ga dat niet uitmaken. Maar in beide gevallen leidt dan toch de speler een leugea-leven. Ea dat niet alleen 's avonds by 't spel Maar ook 's morgens of 's nachts, als hij zijn re I leert "Ook 's middags by de repetitie. Het is doorgaans een leugen-leven. En de weinige oogenblikksn dat hij zich zelf kan zijn, kè ut h(j zichzelf niet eens meer. Dat is een onzer hoofdgrieyen, waar im mers onze God lust aan waarheid heeft, die wij tegen het tooneel hebben. Het neemt natuurlijk niet weg, dat tal van tooneelmenschen beste burgerlijk-brave lie den kunnen zijn; liefhebbende huisvaders, trouwe echtgenooten, dankbare kinderen, enzoovoort Ik heb het over 't beginsel. En dan geloof ik, dat die Amsterdamsche beschuldigde die zoo geraffineerd liegen kon, de waarheid sprak toen hij zei, dat hij op de tooneelvereeniging dat liegen gtl era had. N.l het zich zoo geheel anders voordoen, dan hij inwendig is, dat ook de scherpste toeschouwer er door bedot zou worden. En dat is geen aanbeveling voor't tooneel. Dat heeft natuurlijk met de misdaad niets te maken. Die kwam op uit en klom op in 's mans booze hartGod beware ons er voor, dat geen onzer ooit in gelijk uiterste der ongerechtigheid vervalle: van nature toch zijn we niets beter dan hijmaar de wetenschap, dat-ie zoo liegen kon, gaf hem een zekere vrijpostigheid by het onderzoek en die liegkunst h'.d hij, naar eigen getui genis, ontwikkelt bij het tooneel. Hij kon zich, naar 't schijnt, in den naam der too neelvereeniging hebben vergist, dat doet er ook niet toe, de mededeellng heeft in zich zelf allen schijn van waarheid en de man had er ook niets geen belang bij, om in dit opzicht te liegen. In onze dagen van vervloeiï '-g en vervlak king, nu men er waarlijk weer over spreken gaat om ook het tooneel te „kerstenen", misschien wel droomt van een „calvinistisch" tooneei, in elk geval meent er niet r.oo ge héél afwijzend tegenover te moeten staan, mag men een en ander nog wei eens goed bedenken. Houden wè ons aan de oude zede. Dat hoeft geen conservatisme te zijn. Maar wat, na veeljarigen strijd en duur gekochte ervaring calvinistische levenswijs heid geworden is: werpen we het niet, om maar „modern" en „geavanceerd" te schij nen, als „oude plunje" weg I UITKIJK. Verlichting motorrijtuigen, rijwielen, rij-en voertuigen. De Burgemeester van Sommelsdijk maakt bekend, dat de Minister van Waterstaat met ingang van I juci 1919 heeft ingetrokken zijn beschikking waarbij afwijking werd toe gestaan van bepalingen van het Motor- en Rijwielreglement betreffende het voorzien zijn van motorrijtuigen en rijwielen, rij- en voertuigen, van lichtgevende lantaarns, Sommelsdijk 31 Mei 1919. De Burgemeester voornoemd, BOUMAN. STEUNUITKERING VOOR KLEEDING, GSRüfcDSCHAP OF VERHUIZING, De Burgemeester vaa Sommeisdijfc brengt hierbij ter algemeene kennis, dat het Bureel Beheer Landmacht eerlang geen bemiddeling meer zal verlcenen voor het verstrekken van zoogenaamde groene kaarten aan militairen, die tó 31 Juli 19'8 huiswaarts zijn gez nden. Bedoelde kaarten zijn die, welke moeten worden overgelegd aan de afdeellngen of correspondenten van de Koninklijke Natio-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1