Woensdag 14 Mei 1919.
348te Jaargang N°. 2493
Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zaidhollandsclie en SKeeuwselie Eilanden
O c'
IN HOC SIGNO VINCES
OFFICIEEL GEDEELTE.
GEMEENTERAAD
W. BOEKHOVEN Zonen,
L
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent by vooruitbetaling.
BUITENLAND bq vooruitbetaling f 5.50 per Jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SOMMELSDYK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIÊN I21/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIjDAQMORGFN 10 UUR.
&ïle Alultlteii Ketiactle isegteMm
verOcrr *mco ir aohi de lillfrever»
De Rechtschen en de Linkschen, hoe
ze ook mogen probeeren om elkaar als
mensch en staatsburger te waardeereu
en te verdragen, staan tegenover elkaar,
waar ze den Godsdienst als punt van
onderlinge bespreking, in 't debat bren
gen. De Vrijzinnigheid erkent de Waarde
van de Religie, maar wenscht ze slechts
voor 't Gemoedsleven te ervaren. In
't politieke strijdperk ontwijkt de Vrij-
jfieraal, zoogoed als de Uuie-Liberaal
de jVrijz. Democraat den dienst en
de kracht van 't Goddelijk Woord der
Openbaring en der macht en beteekenis
van den Koning der Koningen en den
Heer der Heeren. Hunner is 't geloof,
dat in politiek en sociale zakenbij
zedelijken en stoffelijken vooruitgang
of achterstand; bij vraagstukken van
algemeen en bijzonder belang, nooit|de
Godsdienst als factor gelden mag. Bij
Staats- en Gemeente recht, bij publiek
of privaat rechtbij straf- en burgerlijk
rechtbij republiek en monarchie bij
democratie of aristocratie, bij Grondwet
of organieke wetbij Gezag der ouders
en bij Gezag der Overheden; bij re
volutie of orde God staat en
blijft er volgens hen buiten. Godsdienst
is privaatzaak, zegt de Sociaal Demo
craat; en hij laat den Heere in zijn
(jrAjpemel, of negeert Hem in Zijn Kerk
op Aarde. Godsdienst is alleen een
zaak des gemoeds, maar mag niet in
werken op 't publieke leven van School
en Staat, van Maatschappij en Ver-
eenigingsleven. Godsdienst is een Gevoel,
dat de ziel doorstroomt als men aan
't Eeuwige denkt en den mensch vat
baar maakt om 't kontakt met dbze
Aarde vol distelen en doornen, eens
een wijle los te laten, en aanraking te
krijgen met Hoogere Natuurkracht en
Geestelijke Macht, die men toch heer
schen ziet op alle terrein des Levens.
En ligt de Eeuwigheid niet in aller
hart. En wie is er, die niet eens achter
dat dicht gordijn van 't zoogenaamd
Onbekende en Wonderbare en Myste
rieuss turen wil? Wie laat zich nooit
wiegelen op de golven van zielsaan
doeningen? Aan de Linkerzijde aan
vaardt men de Religie, gefundeerd op,
neergelegd in een Goddelijk Woord, als
grondslag van alle Leven, niet. Ze be
hooren tot de Rede belijders, en komen
hierin overeen met de Rechtschen, die
óók de Rede en 't Redebeleid hoog
aanslaan. Maar ze behooren tot de
Redebelijders en hierin verschillen ze
met de Rechtschen, dat de Linkschen
nooit hun Rede toetsen aan de uitspraak
aan een Godswoord en Profetenmond,
maar dat de Rechtschen, wetende dat
de Zondeval in 't Paradijs een feit is,
huiverig zijn om elke uitspraak der
Rede |voor zuiver goud te aanvaarden
en dies dat Gods-Woord raadplegen als
licht op 't pad, als lamp voor den voet
als lichtbron voor aller beginselen leven,
waar dit zich ook ontluikt of zich
openbaart. En dus ook op 't terrein
der Politiek.
De Vrijzinnigheid heeft haar Bijbel
en haar Kerk, bf hep ft géén van beiden,
en stemt Links in de Politiek. De Vrij
zinnigheid luistert naar een moderne
Evangelie prediking of blijft thuis op
den Dag des Heeren, en wil dus zélfs
va/u dut „Gods-Geteem" totaal niets
hooren.. Ze stemt Links in Kerk èn
Politiek. D« Vrijzinnigheid luislsrt naar
een aanslag der ziel in de Kerk, of
blijft met haar harteleven in de een
zaamheid der binnenkamer, maar wei
gert op een terrein, buiten Kerk en
Gemoe d, met den Christus der Schriften
te rekenen. In één woord: de gekruiste
Christus is voor hem een gansch ander
Wezen, van anderen aard en karakter,
dan voor den man van Rechts. En bij
die Christusbeschouwing ontstaat de
ondempbare klove, die tusschen Rechts
en Links bestaat en bestaan zal blijven.
Bij den Kruispaal op Golgoi ha scheiden
zich de wegen van Links en Rechts.
Bij Kruishout en in Jozefshof liggen de
zaden van onuitroeibare verdeeldheid
tusschen Rechts en Links. Daar en daar
alléén; en daar volkomen stroomt de
bron, waaruit Rechts met volle teugen
genieten wil, ook voor de Politiek,
maar waarbij Links 't MaraMara
BitterBitter 1 hooren doet en dies dat
Levenswater onverschillig vloeien laat.
Er is een politieke antithese, omdat
er een Geloofsantihese is. En hoeveel
zaken ook schijnbaar in de Neutrale
Zone liggen of er expres in
geduwd worden om daarmee tegelijk
de Religie van 't publiek terrein te
duwener is geen zaak op Aarde, die
zonder Religie en Godswoord hare be
slissing kan erlangen.
Geen zaak op Aardefc of zij heeft
Gezag en Vrijheid ten grondslag omdat
alle Leven op Gezag en Vrijheid steunen
moet. We worden op alle terrein gere
geerd om der zonden wil door Wetten
en staan nacht en dag onder de Wets-
controleen slechts één plaats is, waar
de Wet afblijften dat is ons Geweten.
Bij dit beslist geen Staats- of Provin
ciale- of Gemeentewet; dat is heilig
domein. Maar overigens leven we onder
de Wet; op alle plaatsenin alle krin
gen onder eiken leeftijdvan beider
geslacht. En wat men nu ook in de
Neutiale Zone duwen wil; enwatmeD
ook aan den Dienst van God onttrek
ken wilen met welke drogredenen
men den Gekruiste wel in de Kerk,
maar daarbuiten niet aanvaarden wil
deze vraag blijft als de fundamenteele
vraag geldenWat geeft aan de Wet
haar kracht en gezag En met diejvraag
staat alweer onmiddellijk in verband
dezeWaar begint en eindigt dan mijn
Vrijheid
Tot die twee vragen kan heel 't
Volksleven, hoe ingewikkeld en .saam
gesteld en fijn ineen gestrengeld het ook
heden ten dage zij, teruggebracht wor
den. We leven onder honderden wetten
't is een net van wetten, dat men om
ons heen geweven heeftmaar
waarom zal men ze gehoorzamen
en waartoe en hoelang en
in wélke mate. Zal ik 't Gezag der Wet
erkennen, omdat ik moet, omdat men
mij dwingt Of om 's Heeren wil Zal
ik 't doen omdat mijn Rede mij zegt,
dat er bij niet nakoming straf volgt,
óf omdat 's Heeren Woord mij verplicht
zelfs den Harden meester ?te gehoor
zamen, dien Hij ons tot onze tuchtiging
gegeven heeft Waarlijk, er is geen
neutrale zone, al lijkt 't zoo.
Die leus Is absoluut valsch. Hetzij men
haar in zijn vaandel schrijft by een Kamer-,
of Staten- of Raadsverkiezing: ze is en
blflft vafsch. En waarom Omdat én in
Rechts en in Links z|n geweest, zijn, en
z|n zullen altijd twee stroomingen. Welke
party er ooit zal opstaan, er zullen altijd
voorloopers en achterkomers z|n. De eersten
worden altfld democraten genoemd, vooruit
strevenden, die met den stroom des T|ds
mee gaan, ja, hem zelfs nog vooruit zeuden
loopen, als er maar Geld In de Kassen was
die ongeduldig worden en boos worden, als
én dat de Maatschappij zoo langzaam, zoo
log zich voorwaarts beweegt. Die democra
ten hebben altijd ruzie met de Maatschappij
die traagstappende Maatschappij wil zich
maar niet zoo snel aan hun Illusies en ide
alen aanpassen. Vdoruit moet 'tVooruit 1
Doch de Maatschappy is wat doof voor dat
snelle woord en zegtKalmaan I Voorzichtig i
Breekt myn raderwerk niet zoo forsch ka
pot! Bedenk dat ik een organisme ben,
waarin alle leden ïyden, als ge er één of
twéé wilt verminken.
En tegenover die Snel- en Hardioopers
bij Rechts en Links staan altijd de luiste
raars naar de klachten der Maatschappy,
die roept; Niet te forsch myn lichaam ge
opereerd; Iaat me onder je ontleedmes niet
sterven
Alle eeuwen door zyn er democraten en
behoudenden geweest. Ze zyn in den staat.
In de Maatschappy. In de Kei k. In de School.
Ja overal!
Men kan dus de partyen niet splitsen naar
Democraten en Behoudendenwant die twee
soorten zitten in elke party. Maar de hoofd
vraag is dezeHoe ziet ge de Maatschappy
Is er een werk Gods in Is ze nog steeds
voorwerp van zyn Goddelijke Voorzienig
heid, die ook in haar Zyn kracht en ordi
nantiën gelegd heeft, welke niet onstrafbaar
kunnen worden geloochend en miskend. Deze
vraag: Ziet ge den Allerhoogste in die So
ciale toestanden aan den arbeid Ziet ge
den Paradysval en den Paradijsvloek in al
die ellenden en misstanden des socialen
levens? Ziet ge den Zondevloek en Zfln
algemeene Genade tevens? Of is de zonde
voor u geen factor? En is Verandering des
harten niet in de aller- allereerste plaats
noodig? Ziet links dien Zondeval oak?
Rechts ziet de elle nde, omdat ze de Pa
radijsellende kent uit Goddeiyke Openbaring.
En z| wil vooruit. Maar met bedachtzaam
heid. Ze hoort den polsslag van den Tyd,
maar vraagt wat geduld van den ïyder en
vertrouwen in den geneesmeester! Ze bidt
en werkt.
Maar één blokje zwart.
Er zyn nog kiezers die dwalen, Inzake 't
Blokje zwart maken, wy kregen dezer da
gen nog een schryven van iemand, die een
kiezer had hooren zeggen: „De listen voor
den Raad z|n nu zóó klein dat we alle
blokjes van onze candldaten wel zwart kun
nen maken". Die goede kiezer denkt zeker
dat hy één blokje moet zwart maken bij
Kamer- en Statenverkiezingen, omdat er
daar zooveel namen op zoo'n rijtje staan en
het dan te lang zou duren, vooral als je
haast hebt. Maar zoo is het toch niet. By
alle Verkiezingen, hetzy voor Kamer, het-
zy voor Staten, hetzy voor den Raadof er
weinig namen staan op onze lijst, het doet
er niet toeMaak maar één Blokje zwart.
Ziehier nog een voorbeeld van een ïyst
met slechts 3 namen.
O A.
B.
13 c-
Werpt nu het biljet In de stembus, maar
met alléén één blokje zwart. Dus zoo
A.
S3 B-
Geen strepen zetten op het biljet.
Geen namen doorhalen.
Geen punt er vóór zetten, of er achter, of
er naast.
Maak maar Een blokje zwart.
Maak het Eerste Blokje zwart.
STEMMING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sommclsdyk brengen tet openbare kennis,
dat op Woensdag, 21 Mei 1919, van des mor
gens acht uur tot des namiddags vijf uur,
zal geschieden de Stemming ter verkiezing
van de leden van den Raad dezer Gemeente
STEMPLICHT.
Herrinnerd wordt aan de verplichting, op
gelegd by artikel 71, tweede lid, der Kies
wet, dat ieder, die volgens de kiezersiyst
bevoegd is tot d e keuze mede te wei ken
zich binnen den voor de stemming bepaal
den tyd ter uitoefening van zqn kiesrecht
moet aanmelden bq het stembureau, in het
voor hem op de kiezers)! st aangewezen
stemdistrict.
Artikel 149 der Kieswet luidt:
De kiezer, die niet voldoet aan de ver
plichting opgelegd b| art. 71, tweede lid
wcrdt, tenzij de rechter van eene.geldige re
den van verhindering biykt, gestraft met be
risping of met geldboete van ten hoogste
drie gulden.
Indien tydens het plegen van de overtre
ding nog geen twee jaren zyn verloopen
sedert eene vroegere veroordeeling van den
schuldige wegens gel|ke overtreding onher
roepelijk is geworden, of de deswege opge
legde geldboete vr|willig is betaald, wordt
geldboete van ten hoogste tien gulden op
gelegd.
De uitspraak is aan hooger beroep nech
cassatie onderworpen.
Indien de straf van berisping wordt opge
legd aan een afwezig gebleven beklaagde,
wordt eene ichrifteiyke vermaning van den
Kantonrechter om aan de verplichting opge
legd bij art. 71, tweede lid, in het vervolg
te voldoen, aan den veroordeelde van wegc
het openbaar ministerie beteekend op de
w|zr, voorgeschreven by art. 144 van het
Wetboek van Strafvordering.
Tevens wordt de aandacht gevestigd op
artikel 12S van het Wetboek van Strafrecht
luidende
Hij dit opzettelijk zich voor een ander
uitgevende aan eene krachtens wettelijk voor
schrift uitgeschreven verkiezing deelneemt,
wordt gestraft met gevangenisstraf van ten
hoogste EEN JAAR.
Sommelsdyk, 8 Mei 1919.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris^ De Burgemeester,
Iz. GEELHOED.
BOUMAN.
Waarschuwing.
KEURING VAN MILITIE EN LANDSTORM-
PLICHTIGEN.
De Burgemeester van Sommelsdyk waar
schuwt de militie- en landstormplichtigen
zich er wel voor te wachten, zich met tus-
schenpersonen in verbinding te stellen om
voor den dienst afgekeurd te worden, om
dat, indien zq inderdaad ongeschikt zqn, de
afkeuring ook zonder de tusschenkomst van
die personen zou plaats hebben.
Nadrukkeiyk wordt de aandacht gevestigd
op artikel 206 van het Wetboek van Straf
recht, onder meer inhoudende;
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee
jaren wordt gestraft:
Is. hy die zich opzettelijk voor den dienst
bq de militie ongeschikt maakt of laat ma
ken;
2°. hy die een ander ap diens verzoek
opzetteiyk voor dien dienst ongeschikt maakt.
Indien in het laatste geval het feit den
dood ten gevolge heeft, wordt gevangenis
straf van ten hoogste zes jaren opgelegd.
Sommelsdyk, 9 Mei 1919.
De Burgemeester voornoemd,
BOUMAN.
Openbare kennisgeving.
MIJNEN-GEVAAR.
De Burgemeester van Sommelsdyk wyst
op verzoek van den Vice-Admiraal Com
mandant van de Stelling van de Monden
der Maas en der Schelde de inwoners der
gemeente nogmaals op het groote gevaar,
dat voor henzelven en anderen gelegen is
in het aanraken van aangespoelde mijnen.
In verband met de steeds voortschrydende
demobilisatie zal het niet attyd meer mo-
geiyk z|n, aangespoelde mynen door mili
taire detachementen te doen bewaken, tot
deze opgeruimd z|n.
Mecht doer iemand een m|n worden ont
dekt, zoe wordt daarvan ten spoedigste bq
ondergeteekende mededeeling verlangd, met
opgave van de juiste plaats van aanspoeling.
Sommelsdyk, 10 Mei 1919.
De Burgemeester voornoemd,
BOUMAN.
Militie.
ZITTING VAN DEN KEUR1NSRAAD.
De Burgemeester der gemeente Sommels
dyk maakt bekend, dat de Keuringsraad voor
de ingeschrevenen voor de militie, lichting
1920, dezer gemeente zitting zal houden te
Mtddelharnis in de Bewaarschool op Woens
dag, den 11 Juni 1919, des voormiddags te
9 uur.
(Zie verder aanplakbord)
Sommelsdyk, 9 Mei 1919.
De Burgemeester voornoemd,
BOUMAN.
VERSLAG van de raadsvergadering
van Dlrk8land April 1919.
Nadat de vergadering door den Voorzit
ter met het nieuwe gebedsformulier is ge
opend, worden de notulen der vorige verga
dering gelezen en goedgekeurd.
Voorgelezen worden verschillende ingeko
men stukken.
Medegedeeld werd, dat aan den directeur
van het distributiebedr|f wegens een ande
re betrekking op diens verzoek eervol ont
slag is verleend en dat tot inkrimping van
personeel zal worden overgegaan.
Besloten wordt een verzoek aan de Ko
ningin om Dirksland in een hooger klasse
van de personeele belasting te brengen om
verschillende arbeiderswoningen vr| te kr|-
gen van de personeele belastingen en om
andere woningen den aanslag te verminderen.
Aangezien de ambachtslieden nog niet in
een werkloosheidsverzekering z(n en er nog
geen werkleosheid in de bouwvakken hier is
wordt besloten Ihans nog niet toe treden
tot de regeling der werkloozenkassen, maar
wei zoodra zulks hier noodig biykt.
Op verzoek van Ged. Staten wordt goed
gevonden een bepaling in de politieverorde
ning op te nemen opdat zoonoodig op stem
mingsdagen direct de dranklokalen gesleten
kunnen worden.
Goedgevonden wordt na toelichting door
den Voerz., die met den Secretaris de zaak
heeft wezen uitzetten, een afwijking van de
rooilln toe te staan voor een te bouwen
woning aan het Boschpad.
Ten einde aan D. de Vos het bouwen van
een woning mogeiyk te maken wordt gun
stig beschikt op een verzoek tot ruiling en
koop van grond en tevens tot het plaatsen
van een afsiuithekje en tot verhuur van bq-
liggende grond voor die woning aan de straat
A f 1,50 per roe.
Aan de grintwegcommissie Ouddorp—Som
melsdyk zal f 800 betaald worden ais aan
deel in in het tekort door de dure grint.
Afwyzend wordt beschikt op een verzoek
van de Mabeg om f 10000.— rentegevend
voorschot op de uitbetaling van steenkolen
en materialen, en wel op grond, dat sedert
den laatsten tyd weer eenig crediet in den
handel wordt verleend en inwilliging thans
niet meer zoo urgent is en wegens de reeds
hooge lasten op de fabriek drukkende, ter-
wijl by nader onderzoek gebleken is, dat
ook een andere gemeente er niet op in is
gegaan.
Besloten wordt zich niet te verzetten te
gen de door Gedeputeerde Staten voorge
stelde traktementsverhoogingen, waar de
ondervinding steeds geleerd heeft, dat zulks
toch niet helpt.
Op voorstel van B. en W. wordt besloten
het salaris van A. van Hotten, boekhouder
van het Burgeriyk Armbestuur teverhoogen
hoewel d<ze daar niet om gevraagd heeft,
maar omdat dat reeds sedert jaren op dat
bedrag staat en de werkzaamheden zeer toe
genomen zyn waarom een verhooging van
f 100 op f 150 alleszins billQk wordt geacht.
Besloten wordt tot den bouw van nog 6
arbeiderswoningen waardoor het terrein vol
gebouwd is en daar dan 54 woningen een
tuindorp vormen, vooral wordt spoed be
tracht waar waarschyniyk de rykssubsidie
met 30 verminderd staat te worden,