Woensdag 14 Mei 1919. 348te Jaargang N°. 2493 Antirevolutionair Orgaan voor de Zaidhollandsclie en SKeeuwselie Eilanden O c' IN HOC SIGNO VINCES OFFICIEEL GEDEELTE. GEMEENTERAAD W. BOEKHOVEN Zonen, L Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent by vooruitbetaling. BUITENLAND bq vooruitbetaling f 5.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDYK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIÊN I21/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIjDAQMORGFN 10 UUR. &ïle Alultlteii Ketiactle isegteMm verOcrr *mco ir aohi de lillfrever» De Rechtschen en de Linkschen, hoe ze ook mogen probeeren om elkaar als mensch en staatsburger te waardeereu en te verdragen, staan tegenover elkaar, waar ze den Godsdienst als punt van onderlinge bespreking, in 't debat bren gen. De Vrijzinnigheid erkent de Waarde van de Religie, maar wenscht ze slechts voor 't Gemoedsleven te ervaren. In 't politieke strijdperk ontwijkt de Vrij- jfieraal, zoogoed als de Uuie-Liberaal de jVrijz. Democraat den dienst en de kracht van 't Goddelijk Woord der Openbaring en der macht en beteekenis van den Koning der Koningen en den Heer der Heeren. Hunner is 't geloof, dat in politiek en sociale zakenbij zedelijken en stoffelijken vooruitgang of achterstand; bij vraagstukken van algemeen en bijzonder belang, nooit|de Godsdienst als factor gelden mag. Bij Staats- en Gemeente recht, bij publiek of privaat rechtbij straf- en burgerlijk rechtbij republiek en monarchie bij democratie of aristocratie, bij Grondwet of organieke wetbij Gezag der ouders en bij Gezag der Overheden; bij re volutie of orde God staat en blijft er volgens hen buiten. Godsdienst is privaatzaak, zegt de Sociaal Demo craat; en hij laat den Heere in zijn (jrAjpemel, of negeert Hem in Zijn Kerk op Aarde. Godsdienst is alleen een zaak des gemoeds, maar mag niet in werken op 't publieke leven van School en Staat, van Maatschappij en Ver- eenigingsleven. Godsdienst is een Gevoel, dat de ziel doorstroomt als men aan 't Eeuwige denkt en den mensch vat baar maakt om 't kontakt met dbze Aarde vol distelen en doornen, eens een wijle los te laten, en aanraking te krijgen met Hoogere Natuurkracht en Geestelijke Macht, die men toch heer schen ziet op alle terrein des Levens. En ligt de Eeuwigheid niet in aller hart. En wie is er, die niet eens achter dat dicht gordijn van 't zoogenaamd Onbekende en Wonderbare en Myste rieuss turen wil? Wie laat zich nooit wiegelen op de golven van zielsaan doeningen? Aan de Linkerzijde aan vaardt men de Religie, gefundeerd op, neergelegd in een Goddelijk Woord, als grondslag van alle Leven, niet. Ze be hooren tot de Rede belijders, en komen hierin overeen met de Rechtschen, die óók de Rede en 't Redebeleid hoog aanslaan. Maar ze behooren tot de Redebelijders en hierin verschillen ze met de Rechtschen, dat de Linkschen nooit hun Rede toetsen aan de uitspraak aan een Godswoord en Profetenmond, maar dat de Rechtschen, wetende dat de Zondeval in 't Paradijs een feit is, huiverig zijn om elke uitspraak der Rede |voor zuiver goud te aanvaarden en dies dat Gods-Woord raadplegen als licht op 't pad, als lamp voor den voet als lichtbron voor aller beginselen leven, waar dit zich ook ontluikt of zich openbaart. En dus ook op 't terrein der Politiek. De Vrijzinnigheid heeft haar Bijbel en haar Kerk, bf hep ft géén van beiden, en stemt Links in de Politiek. De Vrij zinnigheid luistert naar een moderne Evangelie prediking of blijft thuis op den Dag des Heeren, en wil dus zélfs va/u dut „Gods-Geteem" totaal niets hooren.. Ze stemt Links in Kerk èn Politiek. D« Vrijzinnigheid luislsrt naar een aanslag der ziel in de Kerk, of blijft met haar harteleven in de een zaamheid der binnenkamer, maar wei gert op een terrein, buiten Kerk en Gemoe d, met den Christus der Schriften te rekenen. In één woord: de gekruiste Christus is voor hem een gansch ander Wezen, van anderen aard en karakter, dan voor den man van Rechts. En bij die Christusbeschouwing ontstaat de ondempbare klove, die tusschen Rechts en Links bestaat en bestaan zal blijven. Bij den Kruispaal op Golgoi ha scheiden zich de wegen van Links en Rechts. Bij Kruishout en in Jozefshof liggen de zaden van onuitroeibare verdeeldheid tusschen Rechts en Links. Daar en daar alléén; en daar volkomen stroomt de bron, waaruit Rechts met volle teugen genieten wil, ook voor de Politiek, maar waarbij Links 't MaraMara BitterBitter 1 hooren doet en dies dat Levenswater onverschillig vloeien laat. Er is een politieke antithese, omdat er een Geloofsantihese is. En hoeveel zaken ook schijnbaar in de Neutrale Zone liggen of er expres in geduwd worden om daarmee tegelijk de Religie van 't publiek terrein te duwener is geen zaak op Aarde, die zonder Religie en Godswoord hare be slissing kan erlangen. Geen zaak op Aardefc of zij heeft Gezag en Vrijheid ten grondslag omdat alle Leven op Gezag en Vrijheid steunen moet. We worden op alle terrein gere geerd om der zonden wil door Wetten en staan nacht en dag onder de Wets- controleen slechts één plaats is, waar de Wet afblijften dat is ons Geweten. Bij dit beslist geen Staats- of Provin ciale- of Gemeentewet; dat is heilig domein. Maar overigens leven we onder de Wet; op alle plaatsenin alle krin gen onder eiken leeftijdvan beider geslacht. En wat men nu ook in de Neutiale Zone duwen wil; enwatmeD ook aan den Dienst van God onttrek ken wilen met welke drogredenen men den Gekruiste wel in de Kerk, maar daarbuiten niet aanvaarden wil deze vraag blijft als de fundamenteele vraag geldenWat geeft aan de Wet haar kracht en gezag En met diejvraag staat alweer onmiddellijk in verband dezeWaar begint en eindigt dan mijn Vrijheid Tot die twee vragen kan heel 't Volksleven, hoe ingewikkeld en .saam gesteld en fijn ineen gestrengeld het ook heden ten dage zij, teruggebracht wor den. We leven onder honderden wetten 't is een net van wetten, dat men om ons heen geweven heeftmaar waarom zal men ze gehoorzamen en waartoe en hoelang en in wélke mate. Zal ik 't Gezag der Wet erkennen, omdat ik moet, omdat men mij dwingt Of om 's Heeren wil Zal ik 't doen omdat mijn Rede mij zegt, dat er bij niet nakoming straf volgt, óf omdat 's Heeren Woord mij verplicht zelfs den Harden meester ?te gehoor zamen, dien Hij ons tot onze tuchtiging gegeven heeft Waarlijk, er is geen neutrale zone, al lijkt 't zoo. Die leus Is absoluut valsch. Hetzij men haar in zijn vaandel schrijft by een Kamer-, of Staten- of Raadsverkiezing: ze is en blflft vafsch. En waarom Omdat én in Rechts en in Links z|n geweest, zijn, en z|n zullen altijd twee stroomingen. Welke party er ooit zal opstaan, er zullen altijd voorloopers en achterkomers z|n. De eersten worden altfld democraten genoemd, vooruit strevenden, die met den stroom des T|ds mee gaan, ja, hem zelfs nog vooruit zeuden loopen, als er maar Geld In de Kassen was die ongeduldig worden en boos worden, als én dat de Maatschappij zoo langzaam, zoo log zich voorwaarts beweegt. Die democra ten hebben altijd ruzie met de Maatschappij die traagstappende Maatschappij wil zich maar niet zoo snel aan hun Illusies en ide alen aanpassen. Vdoruit moet 'tVooruit 1 Doch de Maatschappy is wat doof voor dat snelle woord en zegtKalmaan I Voorzichtig i Breekt myn raderwerk niet zoo forsch ka pot! Bedenk dat ik een organisme ben, waarin alle leden ïyden, als ge er één of twéé wilt verminken. En tegenover die Snel- en Hardioopers bij Rechts en Links staan altijd de luiste raars naar de klachten der Maatschappy, die roept; Niet te forsch myn lichaam ge opereerd; Iaat me onder je ontleedmes niet sterven Alle eeuwen door zyn er democraten en behoudenden geweest. Ze zyn in den staat. In de Maatschappy. In de Kei k. In de School. Ja overal! Men kan dus de partyen niet splitsen naar Democraten en Behoudendenwant die twee soorten zitten in elke party. Maar de hoofd vraag is dezeHoe ziet ge de Maatschappy Is er een werk Gods in Is ze nog steeds voorwerp van zyn Goddelijke Voorzienig heid, die ook in haar Zyn kracht en ordi nantiën gelegd heeft, welke niet onstrafbaar kunnen worden geloochend en miskend. Deze vraag: Ziet ge den Allerhoogste in die So ciale toestanden aan den arbeid Ziet ge den Paradysval en den Paradijsvloek in al die ellenden en misstanden des socialen levens? Ziet ge den Zondevloek en Zfln algemeene Genade tevens? Of is de zonde voor u geen factor? En is Verandering des harten niet in de aller- allereerste plaats noodig? Ziet links dien Zondeval oak? Rechts ziet de elle nde, omdat ze de Pa radijsellende kent uit Goddeiyke Openbaring. En z| wil vooruit. Maar met bedachtzaam heid. Ze hoort den polsslag van den Tyd, maar vraagt wat geduld van den ïyder en vertrouwen in den geneesmeester! Ze bidt en werkt. Maar één blokje zwart. Er zyn nog kiezers die dwalen, Inzake 't Blokje zwart maken, wy kregen dezer da gen nog een schryven van iemand, die een kiezer had hooren zeggen: „De listen voor den Raad z|n nu zóó klein dat we alle blokjes van onze candldaten wel zwart kun nen maken". Die goede kiezer denkt zeker dat hy één blokje moet zwart maken bij Kamer- en Statenverkiezingen, omdat er daar zooveel namen op zoo'n rijtje staan en het dan te lang zou duren, vooral als je haast hebt. Maar zoo is het toch niet. By alle Verkiezingen, hetzy voor Kamer, het- zy voor Staten, hetzy voor den Raadof er weinig namen staan op onze lijst, het doet er niet toeMaak maar één Blokje zwart. Ziehier nog een voorbeeld van een ïyst met slechts 3 namen. O A. B. 13 c- Werpt nu het biljet In de stembus, maar met alléén één blokje zwart. Dus zoo A. S3 B- Geen strepen zetten op het biljet. Geen namen doorhalen. Geen punt er vóór zetten, of er achter, of er naast. Maak maar Een blokje zwart. Maak het Eerste Blokje zwart. STEMMING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sommclsdyk brengen tet openbare kennis, dat op Woensdag, 21 Mei 1919, van des mor gens acht uur tot des namiddags vijf uur, zal geschieden de Stemming ter verkiezing van de leden van den Raad dezer Gemeente STEMPLICHT. Herrinnerd wordt aan de verplichting, op gelegd by artikel 71, tweede lid, der Kies wet, dat ieder, die volgens de kiezersiyst bevoegd is tot d e keuze mede te wei ken zich binnen den voor de stemming bepaal den tyd ter uitoefening van zqn kiesrecht moet aanmelden bq het stembureau, in het voor hem op de kiezers)! st aangewezen stemdistrict. Artikel 149 der Kieswet luidt: De kiezer, die niet voldoet aan de ver plichting opgelegd b| art. 71, tweede lid wcrdt, tenzij de rechter van eene.geldige re den van verhindering biykt, gestraft met be risping of met geldboete van ten hoogste drie gulden. Indien tydens het plegen van de overtre ding nog geen twee jaren zyn verloopen sedert eene vroegere veroordeeling van den schuldige wegens gel|ke overtreding onher roepelijk is geworden, of de deswege opge legde geldboete vr|willig is betaald, wordt geldboete van ten hoogste tien gulden op gelegd. De uitspraak is aan hooger beroep nech cassatie onderworpen. Indien de straf van berisping wordt opge legd aan een afwezig gebleven beklaagde, wordt eene ichrifteiyke vermaning van den Kantonrechter om aan de verplichting opge legd bij art. 71, tweede lid, in het vervolg te voldoen, aan den veroordeelde van wegc het openbaar ministerie beteekend op de w|zr, voorgeschreven by art. 144 van het Wetboek van Strafvordering. Tevens wordt de aandacht gevestigd op artikel 12S van het Wetboek van Strafrecht luidende Hij dit opzettelijk zich voor een ander uitgevende aan eene krachtens wettelijk voor schrift uitgeschreven verkiezing deelneemt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste EEN JAAR. Sommelsdyk, 8 Mei 1919. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris^ De Burgemeester, Iz. GEELHOED. BOUMAN. Waarschuwing. KEURING VAN MILITIE EN LANDSTORM- PLICHTIGEN. De Burgemeester van Sommelsdyk waar schuwt de militie- en landstormplichtigen zich er wel voor te wachten, zich met tus- schenpersonen in verbinding te stellen om voor den dienst afgekeurd te worden, om dat, indien zq inderdaad ongeschikt zqn, de afkeuring ook zonder de tusschenkomst van die personen zou plaats hebben. Nadrukkeiyk wordt de aandacht gevestigd op artikel 206 van het Wetboek van Straf recht, onder meer inhoudende; Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren wordt gestraft: Is. hy die zich opzettelijk voor den dienst bq de militie ongeschikt maakt of laat ma ken; 2°. hy die een ander ap diens verzoek opzetteiyk voor dien dienst ongeschikt maakt. Indien in het laatste geval het feit den dood ten gevolge heeft, wordt gevangenis straf van ten hoogste zes jaren opgelegd. Sommelsdyk, 9 Mei 1919. De Burgemeester voornoemd, BOUMAN. Openbare kennisgeving. MIJNEN-GEVAAR. De Burgemeester van Sommelsdyk wyst op verzoek van den Vice-Admiraal Com mandant van de Stelling van de Monden der Maas en der Schelde de inwoners der gemeente nogmaals op het groote gevaar, dat voor henzelven en anderen gelegen is in het aanraken van aangespoelde mijnen. In verband met de steeds voortschrydende demobilisatie zal het niet attyd meer mo- geiyk z|n, aangespoelde mynen door mili taire detachementen te doen bewaken, tot deze opgeruimd z|n. Mecht doer iemand een m|n worden ont dekt, zoe wordt daarvan ten spoedigste bq ondergeteekende mededeeling verlangd, met opgave van de juiste plaats van aanspoeling. Sommelsdyk, 10 Mei 1919. De Burgemeester voornoemd, BOUMAN. Militie. ZITTING VAN DEN KEUR1NSRAAD. De Burgemeester der gemeente Sommels dyk maakt bekend, dat de Keuringsraad voor de ingeschrevenen voor de militie, lichting 1920, dezer gemeente zitting zal houden te Mtddelharnis in de Bewaarschool op Woens dag, den 11 Juni 1919, des voormiddags te 9 uur. (Zie verder aanplakbord) Sommelsdyk, 9 Mei 1919. De Burgemeester voornoemd, BOUMAN. VERSLAG van de raadsvergadering van Dlrk8land April 1919. Nadat de vergadering door den Voorzit ter met het nieuwe gebedsformulier is ge opend, worden de notulen der vorige verga dering gelezen en goedgekeurd. Voorgelezen worden verschillende ingeko men stukken. Medegedeeld werd, dat aan den directeur van het distributiebedr|f wegens een ande re betrekking op diens verzoek eervol ont slag is verleend en dat tot inkrimping van personeel zal worden overgegaan. Besloten wordt een verzoek aan de Ko ningin om Dirksland in een hooger klasse van de personeele belasting te brengen om verschillende arbeiderswoningen vr| te kr|- gen van de personeele belastingen en om andere woningen den aanslag te verminderen. Aangezien de ambachtslieden nog niet in een werkloosheidsverzekering z(n en er nog geen werkleosheid in de bouwvakken hier is wordt besloten Ihans nog niet toe treden tot de regeling der werkloozenkassen, maar wei zoodra zulks hier noodig biykt. Op verzoek van Ged. Staten wordt goed gevonden een bepaling in de politieverorde ning op te nemen opdat zoonoodig op stem mingsdagen direct de dranklokalen gesleten kunnen worden. Goedgevonden wordt na toelichting door den Voerz., die met den Secretaris de zaak heeft wezen uitzetten, een afwijking van de rooilln toe te staan voor een te bouwen woning aan het Boschpad. Ten einde aan D. de Vos het bouwen van een woning mogeiyk te maken wordt gun stig beschikt op een verzoek tot ruiling en koop van grond en tevens tot het plaatsen van een afsiuithekje en tot verhuur van bq- liggende grond voor die woning aan de straat A f 1,50 per roe. Aan de grintwegcommissie Ouddorp—Som melsdyk zal f 800 betaald worden ais aan deel in in het tekort door de dure grint. Afwyzend wordt beschikt op een verzoek van de Mabeg om f 10000.— rentegevend voorschot op de uitbetaling van steenkolen en materialen, en wel op grond, dat sedert den laatsten tyd weer eenig crediet in den handel wordt verleend en inwilliging thans niet meer zoo urgent is en wegens de reeds hooge lasten op de fabriek drukkende, ter- wijl by nader onderzoek gebleken is, dat ook een andere gemeente er niet op in is gegaan. Besloten wordt zich niet te verzetten te gen de door Gedeputeerde Staten voorge stelde traktementsverhoogingen, waar de ondervinding steeds geleerd heeft, dat zulks toch niet helpt. Op voorstel van B. en W. wordt besloten het salaris van A. van Hotten, boekhouder van het Burgeriyk Armbestuur teverhoogen hoewel d<ze daar niet om gevraagd heeft, maar omdat dat reeds sedert jaren op dat bedrag staat en de werkzaamheden zeer toe genomen zyn waarom een verhooging van f 100 op f 150 alleszins billQk wordt geacht. Besloten wordt tot den bouw van nog 6 arbeiderswoningen waardoor het terrein vol gebouwd is en daar dan 54 woningen een tuindorp vormen, vooral wordt spoed be tracht waar waarschyniyk de rykssubsidie met 30 verminderd staat te worden,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1