Woensdag 7 Mei 1919. 848i0 Jaargang N®. 2491. voor de Znidhollandsclie en Zeeuwsehe Eilanden. A n iiretw l Orgaan IN HOC SIGNQ VINCES BINNENLAND, W. BOEKHOVEN Zonen, 4Jle fsStóüke© 4r- öeaieasMl,. Aöf «ffSitiftSIéüi- eia ftardoa'© s&'ttiie- s* S© zesden fl© iLItjg"©V©f® Srlsvan uit list Centrum. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bg vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDGK. Telefoon intercommunaal No, 202. ADVERTENTiËN S21/, Cent per regei, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regei. DÏENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters én vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zg beslaan. Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Hoogere traktementen voor de predi kanten. De Bond van Ned. Predikanten, feilende een 6000 leden, vergaderde te Utrecht. Aan alle kerkbesturen waren circulaires verzon den omtrent de uitspraken vervat in 't Pro gramma 1918, inzake traktements- envaean- tieregeling en vergoeding voor preekbeurten. Aan de Evangelisatie- en soortgelijke ver- eenigingen was ook verzocht de vergoeding voor preekbeurten te yerfcoogen. Er, ten slot te ging men over tot bespreking van een ontwerp-reglement op het predikants-traktement en pensioen, welk ontwerp men wil inzenden bg de Ai- gemeene Synode der Ned. Herv. Kerk. Als de bespreking over dit regiement aan vangt wordt er van meer dan éene zijde op gewezen, dat eerst de principieele kwesties moeten worden behandeld, namelijk de be heerskwestie van de Synode en de rechts grond van de Synode. Van de bestuurstafel wordt betoogd, dat als dit reglement bij de Synode komt, het juist een der besie indirecte pressies is om de Synode te drijven totterhandnsmlngvan de beheerskwestie. Eén der aanwezigen merkt op, dat wij de Synode een .schreeuw" in het gezicht moe ten slingeren, dst de predikanten verhonge ren en dat er vrouwen van predikanten zijn, die aan de waschtobbe staan. (Applaus.) De secretaris antwoordt, dat dit reglement zoo'n schreeuw is. Wij zullen in de Memo rie van Toeüchtichting becijferen, dat er nu ieder jaar 3 miilioen te weinig wordt be taald. Ds. v. Dorp pleit voor opnem'cg vankin- derentoesïag in het reglement. Het artikel betreffende het tractement wordt als volgt vastgesteld: Het bedrag der baten en emolumenten (van den predikant) bedraagt minstens f 2500 bij genot van vrije pastorie, be nevens tientweejaarigksche verhoogingen van f 200 Bij gemis van een pastorie treedt vergoeding van de huur eener beschikbare woning daarvoor in de plaats. Indien het tractement geheel of gedeel telik bestaat uit wisselvallige inkomsten, wordt het minimum van f 2500 op de tractementsregellng gewaarborgd. Langen tqd wordt geredeneerd over de pensioeneering bi ziekte. Het betrokken arfteel wordt tenslotte vastgesteld aldus: „Pensioenger chligd is elk predikant, die na 5 of meer dienstjaren wegens ziekte, 65-j. leeftijd of 40-j ambtsvervulling eer vol ontslag of emiriaat verkrijgt,'' De re dactie zar worden aangevuld ter voorzie ning in het geval, dat de zieke, invalide predikant een andere bezoldigde betrekking krSgt of sfln gezondheid herkrijgt Nadat het reglement is vastgesteld wordt het werkprogramma 1919 besproken. Bij de gedachtenwisseiing hierover maakt een enkel lid de opmerking, dat hij ais voor zitter van zijn kerkeraad niet de circulaire van den Bond betreffende het tractement heeft durven voorlezen. H(j is bang, dat de boeren hem voor zot-radicaa! gaan aan zien. Van andere zijde wordt daartegen over betoogd, dat de meeste boeren ge noeg weten wat geldverdicnen is zoodat zij gerust op de behoeften van den pre dikant mogen worden aangewezen. De punten van het werkprogramma wor den ais volgt vastgesteld: I. Verbetering van de bezoldiging en pensioneering der predikanten II Pensi oenen voor predikantsweduwen en wee zen; III, Bevordering van geregelde va- cantietjjdenIV. Behoorlijke vergoeding voor vervulde preekbeurtenV. Bescher ming van de belangen van het Godsdienst, onderwijs bij de regeling van het lager- middelbaar en voorbereidend hooger ou derwijs, met name tegenover van rijkswe ge gesubsidieerde avandcursussenVI Be tere salarieeing van het Godsdienstonder- vilS d? Rijksinrichtingen van onderwijs- vii. Bi| voortduring der brandstoffenrant- soeneerlng te bevorderen dat daarbij re kening woTden gehouden met de behoef- jan groote gezinnen en van oneven redig groote ambtswoningenVIII. Ver- *Wvan betere spoorverbindingen van het platte land met centra van onderwijs. Wat een vreeseigke aanklach- tot de Le den dgr Kerk, dat „de predikanten verhon geren en dat er vrouwen van predikanten zijn, die aan de wgsehtabbe staan". In de Harv. Kerk en inde Geref, vindt men wanstoestanden op fi .anriesfl gebied,die zoo spoedig mogelijk uit den weg moeten ge ruimd, Er is vroeger reeds een Geref bro chure verschenen over Het brood der Kerk waarin gewezen werd op het Loonvraagstuk, en dat was nog in den goedkoopen tijd; hoeveel te ernstiger komt dat Vraagstuk nu op de Kerkleden aangesneld. Werkstaking is den Prediker ongeoorloofdzgn ambt en ambtbezigheden zijn daarmee in flagranteu strijd; maar omdat dit siijdmiddel hen ,uit handen is genomen, hoeveel leden zijnVak- vereeniging ook teile en hoe innerlijk sterk ook de Organisatie zijdaarom moeten juist de Lidmaten zorgen en de Beheerders der kerkelijke Fondsen, dat er behoorlijk zü spij ze voor den eter, en zoetigheid voor den sterke, en loon voor den arbeid om't Gezin te onderhoudenstudieboeken te kcopen mededeelzaam te zijn als aile hulpbehoeven de Organisaties een kleine bijdrage vragen. Maar dat kan van een luttel traktement niet af. 2500 Gid. is niet3 te veel yoor een predi kant. 't Is nog geen f 50 in de week't staat nog maar gelijk met f 1500 van vóór den Oorlog. Zeker I er is óók een leven-ln-diepe-afiian- keüjkheid Gcds, maar dan moet men bijeen salaris van f 2500 óók doen; zeifs bij een traktement van f 3000 of hooger, blijft elk Christen van zijn God afhankelijk en voeP, dat ook Leven en Gezondheid van de 't gan*che gezin zijn des Heerec. Maar bij de f 2500 is er kans dat we van geen schuld- eischers afhankelijk zijn, maar hij f 1500 is er groote risico om afhankelijk van hen te worden. Gij zult den Heere, uwen God niet verzoeken", ook niet in 't schuld-moe ten maken bij de winkeliers, want dan ga je over de straat Dan wordt er met je „af- hankelSkheid van den Heere" niet gerekend. Dan luidt 't: Betaal wat je schuldig zijtl En terecht I Onder Hem gewis 1 maar de kerk doe haar plicht I In de Meimaand leggen alle vogeltjes hun ei. En 't politieke vogelijn in stad en dorp zal ook 't zijne uitbroeden. Onder de Geve derden zijn vogels van diverse pluimage, met divers stemgeluid, met divers nut en onnut. Er is een prachtkanarle, maar ook een ekster. Er zün spreeuwen en nachtegalen. Maar al les legt een el in de mooie maand van Mei. De Raadsverkiezingen zijn in aantocht. Rechts en Links gaan tegenover elkander sfaan. Beiden hebben hun mannen gekozen en op de lijst gezet, die de Kiesvereeniging meende, dat ze «iet wijsheid en beleid de belangen aller burgers zouden behartigen. Mannen, die alleen om zich zelf en om hun eigen belangen denken, en daarom slechts w Hen ijveren, kunnen we in dm Raad niet gebruiken. De Raad is geen College, uit sluitend voor Jan of Piet, maar een College, dat rekening houdt met de geestelijke en stoffelijke belangen var» Rijken en Armen arristocraten en burgerstandarbeiders met de hand en werkers met 't hoofdmet boe- reu en knechtenmet allen rang en allen stand. Wie zich zelf wii bevoordeelen en daarvoor 't Raadhuis wil bestormen, is een Bolsjewiek. De Raadsverkiezingen zijn in aantocht Decfce men ernstig na, welke lijst men kieze. En van die Lijst neme men No. Eén. De nieuwe onderwijswet. Schoolop zieners. In onze vorige driestarren namen we uit het wetsontwerp de betere Waarborgen, 't 7e Leerjaar, en de verdwijning van 't Uio- enderwijs. Nu iets over het nieuwe School toezicht van Hoofdinspecteurs, Inspecteurs, Mannelijke en 10 Vrouwelijke Schoolopzie ners. De minister is van oordeel dat de tijd is gekomen om het Schoolopzienerschap tot eene zelfstandige, bezoldigde betrekking te maken. Ook is hij van meening, dat de handha ving van het stelsel van een zoo beperkt mogelijk aantal inspecteurs de voorkeur verdient. Tevens wenscht hg bij de uitscha keling van het derde lid van het Rijks- schooltoezicht, namelijk van de arrondisse- ments-schoolopzieners, en de overdracht van hunne taak aan de districts-schoolop- zleners het ambtsgebied van dezen niet noemenswaard in te krimpen. Deze laaisten ontvangen das hulp bij hun werk en bij het door hea uit te oefeaen toezicht van een nieuw soort functionarissen, wier be trekking een bezoldigde is. In liet minlstrieeie stelsel blijven dus drieërlei ambteraren met de uitoefening van het schooltoezicht belasthoofdinspec teur» (in plaats van te tegenwoordige inspecteurs), inspecteurs (in plaats van de tegenwoordige schoolopziener») en schoolopzieners. In bijzonderheden denkt zich de minister de reorganisatie van het Rijksschooltoezicht gebaseerd op dit stelsel, ongeveer aldus a. Vier hoofdinspecteur. b. Ten hoogste dertig inspecteurs. Van dezen zijn ten hoogste negen en twintig bestemd voor de even zoovele inspectiën waarin het land wordt verdeeld, in aan sluiting aan de tegenwoordige indeeling in zes en twintig districten. Eén wordt aange wezen voor bei toezicht op de scholen van z.g. buitengewoon onderwas, namelijk de scholen voor zwakzinnigen, doofstommen, blinden enz. c. Ten hoogste ze3 en zestig schoolop zieners. Gemiddeld zouden er in de inspec- tieën twee aan iederen inspecteur zijn toe te voegen, waarbij echter voor de groote steden een grooter getal zou moeten wor den gerekend, terwijl bovendien een viertal beschikbare ware te stellen voor meer recht- streeksche hulp aan de hoofdinspecteurs, tenzij voor dezen een bureau-ambtenaar van meer nut zou blijken te zijn. d. Ten hoogste 20 bureau-am'otenaren, namelijk één voor elk der inspectiën. Bij deze reorganisatie van het bestaande Rijksschooltoezicht komt nu de organisatie van het Rijksschooiloezicht op het bewaar- schoolonderwijs. Het denkbeeld van een af zonderlijk toezicht op dit soort van onder wijs lacht den minister niet toe. Door de aanstelling van vrouwelijke schoolopzieners heeft men het in de hand op de bewaarscholen van een bepaald ge bied en op het onderwijs van de eerste leerjaren der lagere school speciaal toezicht voer vrouwen te verkrijgen, en tevens door dien zij den inspecteur bijstasn, die haar werkzaamheden opdraagt, haar controleert, vsn hare adviezen gebruik maakt, toch het verband tusschen beide soorten van scholen te bewaren. Een aantal van tien dezer school opzieners acht Z Exc. aanvankelijk vol doende. De kosten van dit stelsel zijn globaal te ramen op ongeveer f 490,C00 per jaar. Ook de regeling van het plaatselijk school toezicht kan niet ongewijzigd worden ge laten bij de herziening van een onderwijs wet. Het komt den minister voor dat de plaatselijke commissie een goede taak kan weggelegd zijn mits hare bestemming wordt gewijzid. Een uitoefening van toezicht, die kan lelden tot ingrijpen in den gang der schoolzaken, is z. i. aan de commissie te ont trekken. Naar zijn meening behoort deze niet anders te zijn dan een raadgevend college dat zijn adviezen geeft aan het gemeente' bestuur en het Rijkstoezicht en desgevraagd ook aan de onderwijzers bijstand verleend. Haar toezicht op de scholen zal zich dus dienen te bepalen tot datgene, wat voor dit adviseurschap noodig is. In o - ereeustemming met dit doc-1 behoort hare samenstelling er op berekend te zp, dat de verschillende groepen van meest belanghebbenden bij het onderwijs er in vertegenwoordigd zijn en dat zij uit een klein aantal bestaat. Aanbe veling zal het verdienen, dat dezelfde com' missie hare bemoeiingen ook over het be' waarschoolonderwijs uitstrekt. Volgens het ontwerp zuilen ook onder wijzers van de commissie deel uitmaken Ter voorkoming, dat het lidmaatschap, der commissie schade zal doen aan de geregelde uitoefening hnuner taak als onderwijzer wordt echter voorgesteld, dat zij zich van het doen van schoolbezoek zullen onthou den. 76 Amice Het bomt mg niet ondienstig voor eens een korte uiteenzetting te geven in de 8-uren' wet, die door min. Aalberse bg de Tweede Kamer is ingediend. Voorop stel ik, dat het overzicht niet volledig is, maar toch wel zoo, dat het voldoende is, om de 99 arti kelen der wet te begrgpen. De redactie zal het mij voor ditmaal wel niet kwalijk ne men, als ik eenigszins op haar terrein kom# Beginnen we dan met te zeggen, dat de uitdrukking: 8-urenwet slechts eerx verkor ting Is, wat men bg iedere wet pleegt te doen. Het moet feitelijk zgn: „wetsontwerp, houdende bepalingen tot belangrgke be perking van den arbeidsduur voor manne- igke en vrouwelijke arbeiders van iederen leeftijd en tot het tegengaan van gevaar- igken aibeid van jeugdige personen en van vi ou wen." Vervolgens komen we tot de verdeeling. Het ontwerp onderscheidt acht soorten van arbeid, n.l. 1 Bultenfabrieken, winkels, kantoren enz. 2. In fabrieken of werkplaatsen. 3. In broodbakkergen. 4. In winkels (ook Kapperswinkels). 5. In kanto en. 6. In apotheken. 7. In koffiehuizen en hotels. 8 In verplegings-inrlchtingen. Uit deze opsomming van catagoriën van arbeid zal men reeds bemerken, dat het niet gemakkelijk is een overzicht te geven. Beschouwen we nu kortelings de bepa lingen in het ontwerp bij ieder onderdeel. 1. Buiten fabrieken of werkplaatsen dus bezorgers, wisselioopers enz. a. Niet meer dan 10 uur per dag en 55 uur per week. Bfl bestuursmaatregel ban den 8-uren-dag wo-den ingevoerd b. Zondagsarbeldvoor jeugdige personen verboden, voor volwassenen geregeld bg be stuursmaatregel. c. Nachtarbeid voor jeugdige personen verboden. De vrije Zaterdagmiddig kan voor be paalde groepen bij bestuursmaatregel wor den ingevoerd. 2 In fabrieken of werkplaatsena. 8 uur per dag en 45 uur per week. b. Zondagsarbeld verbodenvoor vrou wen kan een uitzondering worden gemaakt in boter- en kaasfabrieken. c. Nachtarbeidverboden van 's avonds 6 uur tot 's morgens 7 uur. Voor mannen kan nachtarbeid worden toegestaan, maar op zeer beperkte voorwaarden. Ingevoerd moet dan worden het drieploegenstelsel. d. Vrije Zaterdagmiddagword in het al gemeen ingevoerd. 3. in broodbakkergen8 uur per dagop Zaterdag hoogstens 11 uur en 45 uur per week. b. Zondagsarbeid verboden. c. Nachtarbeid van 8 uur 's avonds tot zes uur 's morgens verboden behaive des Zaterdagsmorgens en 10 andere dagen in het jaar (feestdagen) van 4 tot 5 uur 's morgens. Bakkerspatroons die werken zonder knechts, kunnen vergunning voor nachtar beid krijgen, maar dan mogen zg niet vóór 9 uur 's morgens verkoopen. 4. In winkels, daaronder ook barbiers winkels begrepen: a 10 uur per dag en 55 uur per week. Eén vrge middag per week en bovendien een onafgebroken rusttgd van 32 uur. b. Zondagsarbeld verboden voor jeug dige personen. c. Nachtarbeid verboden voor jeugdige personen van 8 tot 8, voor volwassenen van 11 tot 6 uur. 5. In kantoren a. 8 uur per dag en 45 uur per week, b. Zondagsarbeid verboden voor jeug dige personen en voor vrouwen. c. Nachtarbeid verboden voor jeugdige personen van 6 tot 8 uur. d. Vrge Zaterdagmiddag wordt^nge- voerd 6. In apothekena. 10 uur per dag en 55 uur per week. Bg bestuursmaatregel kan 8-ures-dag worden ingevoerd. b. Zondagsarbeidverboden voor jeug dige personen' c Nachtarbeid: verboden voor jeugdige personen van 8 tot 8 uur. 7. In koffiehuizen en hotels: a. Niet meer dan 10 uur per dag; jeugdige personen 9 uur. Volwassen personen dagelijksch een on afgebroken rusttijd van 10 uur; wekeiijksch een van 36 uur, waarvan 17 weken op Zon- ingevoerd. Per week een onafgebroken rust tgd van 36 uur. 9. Dan is er nog een catagorie van arbeid die terloops in het ontwerp is genoemd n.l die der bewakingsdiensten12 uur per dag- Na deze uiteenzetting van de verdeeiing van dsn arbeid, andere speciale punten. Onvoorwaardelijk wordt in het ontwerp verboden alle arbeid van kinderen beneden de derilen jaar en van neg leerplichtige kin deren. Vrouwen mogen in den tgd van haar be valling gedurende weken niet werken, waar van 6 weken na de bevalling. Ten slotte de categoriën van personen, voor wie de wet niet geldt, le Voor hoofden of bestuurders eecer on derneming. Ock niet voor de echtgenooten dier bestuurders. 2e. Voor handeldrijvende cn administratieve leiders van ondernemingen, of voor weten schappelijke leiders en onderzoekers. 3e" Voor die arbeiders, wier arbeidsvoor waarden reeds bg bestaande weiten zgn ge regeld, b.v. steenhouwers, spoor- en tramweg personeel, havenarbeiders. 4e. Voor landarbeiders. 5e. Voor dienstboden. Bg de behandeling in de Tweede Kamer zullen nog wel verschillende amendementen worden ingediend. Die raken echter het be ginsel niet en vuilen slechts onderhavige pun ten aan of doen er wat af. Vermeiden we nog, dat ia het ontwerp een overgangstgdperk wordt genoemd. De minis ter zal n.lbinnen zekere grenzen twee jaar larg ontheffing kunnen verleenen van het 8 uren voorschrift, Dit voor fabrieken en werkplaatsen. En 4 jaar aan bepaalde soor ten van bedreven. Ten slotte moet er rekening mee worden gehouden, dat veel onvolledig is geregeld, wat later bg Konlnklqk Besluit zal worden afgekondigd. Gagreet. HAKA. b Zondagsarbeid: voor jeugdige personen verboden, c. Nachtarbeididem van 8 tot 8 uur. 8. In verplegings-lnrichtigen10 uren per dag en 55 uur per week, 8 uren dag en 45 uren week kan door den minister worden Onleigenlng op de Zuid Hollanjsche eilanden. Ingediend i3 een wetsontwerp tot verkla ring van het algemeen nut der onteiging ten behoeve van den aanleg van een spoorweg van Oostvoorne naar Rockanje en van uit breidingswerken op de spoorwegen op de eilanden in Zuid-Holland en van Burghover Brouwershaven naar Steenbergen. Bij de wet vasj 16 juni 1915 (St. bl. no 212) is een ren teloos voorschot uit 'a Rgks schatkist toe gekend ten behoeve van een spoo; weg van Oostvoorne naar Rockar.je. Hiervoor is toe passing van de Onteigeningswet noodig Het zelfde is het geval met verschillende uitbrei dingswerken op de spoorwegen op de eilan den in Zuid-Holland en van Burgh over Brouwershaven naar Steenbergen, welks noo dig z|n in verband met de toeneming van het verkeer. Deze uitbreidingswerken bestaan in aanleg van los- en laadplaatsente Hil- lesluis (gem. Rotterdam), Groupmolen (gem. Westmaas) Rgsooord (gem. Ridderkerk) Zwtjndrechiaan het Wailewegje (gcm. Strijen) Piershil (gem Piershil); ia u tbreiding van los- en laadplaatsente Middelsiuis en Nu- mansdorp (gem Numausdorp), Ambachteche- steeg (gem. Hendrlk-Ido-Ambacht). Cillaars- hoek (getn. Strqen). Zinkweg (gem- Oud.- Beijerland).Tonuisseweg (gem. Oude Tonge). Veenweg (gem. Ooltgensplaaf)in uitbrei ding van de emplacementenDorische Straat weg (gem. Rotterdam), Barendrecht, Reedgk (gem, Helnenoord), Krooswijk (gem. Mgns- heerecland), Klaaswaal, Zuid-Beierland, Rhoon, Zuidland, Ruigedqk (gem. Ouden hoorn), Melissant, Nieuwe Tonge, (gem. Sommelsdgk. Tegen de onteigeningsplannen z?n ver schillende bezwaren ingebracht oa. door de gemeenfebestuuren van Rotterdam en Zwgn- drecht. in verband met deze bezwaren heeft de Rotlerdamscbe Tramweg Mij. zich bereid verklaard nader in overleg met deze ge meentebesturen na te gaan, of, en zoo ja, op weike wijze, het mogelijk is die bezwa ren uit den weg te ruimen. Naar aanleiding hiervan zullen in deze gemeenten geen ter reinen ter onteigening worden aangewe zen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1