voor de Zuidliollantlsclte en Zeeiiwsclie Eilanden. Zaterdag 12 April 1919. 84*,e Jaargang N". 2484 Antirevolutionair Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES „De snoeren zijn mij in lieflijke plaatsen gevallen" „HET GOUDEN HERT", OF DEI UITKIJK. Brieven uit het Centrum. W. BOEKHOVEN Zonen, Ziende, hoe de Rijken, de landen van Europa door den oorlog geteisterd zijn! Hoe reusachtig groot hun schuldenlast Hoe. economische en sociale verwoes tingen zijn aangericht! Hoe politieke en godsdienstige ontaarding en verwil dering de Staten heeft aangegrepen! Hoe anarchistisch, bolsjewistische, in bloed en dood gesmoorde revolutiën en burgeroorlogen in 't Oosten uitgebroken zijn, steden en dorpen 't tooneel zijn van dagelijkschen jammer en ellende en 't menschelijk leven voor niets ge acht wordtDie dat ziet en met smart in het hart zulks leest en overdenkt, maar daartegenover onsVaderlandgadeslaatin zijn betrekkelijke rust en hoopvolle hetere toekomst in zake zijn sociale achteruitgang en economischen druk en politieke herleving, hij mag met dank aan God voor Diens bewarende en sparende hand, voor Diens trouwe leiding en voorzienigheid sinds de ooilogsjaren, wel uitroepen: »De snoeren zijn ons in lieflijke plaatsen gevallen*, Ieder weet, waaraan 't beeld ontleend is. In Palestina wordt elk jaar, begin November, door de boeren een verga dering gehouden. Zij, die veehouders, en landbouwers, hebben het gemeen- sdiapplijk recht op het bebouwen en be weiden van den dorpsgrond en wol ieder naai den maatstaf van zijn vee stapel. De vergadering wordt belegd in de saha, huis voor de gasten of raadhuis. Voorzitter is de Khateeb, de mohamedaansche godsdienstleeraar, die tevens secretaris en penningmeester van 't dorp is. Hij begint met de namen op te schrijven van allen, die ploegen willen en zet achter eiken naam het aantal ploegen, dat die boer gebruikt. Ploeg beteekent één juk of 2 ossen Nu verdeden de gedadigden zich in groepen, zoo, dat elke groep een gelijk aantal juk ossen heeft. Dan wordt de grond verdeeld. Iedere groep laat door één v^n zijn vertegenwoordigers een steentje brengen bij den Khateeb, deze heeft bij zich een dreumes van een jaar of vier. Nu Iaat de Khateeb dien dreumes antwoorden op de vraagVoor wie is dat en dat stuk En de dreumes haalt nu uit den door een geschuddm zak met steen! jes. er één. Van wien is dat steentje vraagt nu de Khateeb. De eigenaar van 't steentje zegt zijn naam en dan is de groep voor dat aan staande jaar bebouwer van dat en dat stuk. Is de verloting voor elke groep afgeloopen, dan gaan de boeren uit die groep of combinatie naar 't gelote stuk en elk heeft zich voorzien van een khevel of meetsnoer, van geitenhaar gesponnen, en 5 meter lang, dien legt men op den akker en zoo krijgt ieder zijn portie al naar het aantal juk ossen isen zoo kan hij 't slecht of ook goed treffen, 't eene stuk grond is beter dan 't andere. Heft de groep 't geloot dan zegt ze met Ps. 16 5. Gij trekt voor mij 't lot. (Er staat in dien psalm,: »gij onderhoudt mijn lot RWKr dat ia fout. Er behoort te staan Gij trekt voor mij het lot. Gij, Tha- teeb! Gij God van Genade, die alles voor mij heslist, hebt 't, lot ge trokken en 't beleid is van U, o Al lerhoogste Heelt een boer 't goed getroffen en- heeft hij na de verdeeling een mooi stuk wei- of bouwland gekregen, dan zegt hij met Ps. 16 6 »De meetsnoe ren zijn mij in lieflijke plaatsen ge vallen*. En in hope op zegen van Bo ven gaat 't vee naar de wei en de ploeg door den akker, die geloot is. De snoeren zijn mij in lieflijke plaat sen gevallen. En 't ligt niet in onze bedoeling om dezen tekst geestelijk toe te passen, In de kerk is dat meer op haar plaats. Trouwens, de wedergebo rene, de bekeerde, de op 't terrein van 't particuliere genadeleven tierende Christen kent en gevoelt in allerlei oogenblik, dat de Christus-Trooster het snoer op een lieflijke plaats gelegd heeft hem tot zielevreugde en tot verheffing van zijn harte- en denkleven. Maar we hebben slechts het oog op het Nederlandsche Volk hij al het ru moer der volken. Zie naar Duitschland, naar Oostenrijk-Hongarije, naar Rus land. Zie heel Europa in, waar alles in de grootste wanorde verkeert. De aloude Staatsinstellingen zijn vermor- seld. Private eigendom heeft geen waarde meer en de wetten op de so cialisatie zijn aangenomen, die het gansche Volk eigenaar maken van mijnen en indiïstrieele- en-landbouw- bezittingen. Werkstakingen en vernie lingen van mijnen, hoogovens en fa- buiken verarmen eigenaars en stakers ja, deze laalsen niet het minst. Re- geeringstroepen staan machteloos of gaan zoo geweldig te keer alsof het „vervloekte" militairisme een nieuwe opbloeiende phase is uitgetreden. Socia list staat tegen Socilaist en ze moorden elkaar uit. Leve het Communisme schreeuwt er een en hij spant den haan voor hem, die het zelfde roept maar als: „Weg met het Kapitalisme" En de Socialistische regeering schreeuwt tusschen al dat broedergewoel„Eerst Orde, dan Socialisme". En de honger raast. Geen brood, geen vet g*en visch, geen eieren, geen groenten, alleen wat knollen en zuurkool. En de zuigeling- sterfte groot. En de moederzwakte on beschrijfelijk. Wij bezitten nog onze Koningin, draagster van onze Eenheid. Ons Par lement waakt over onze constitutio neels Vrijheden. De Sociale organisaties verstaan den Polsslag van den Tijd. Er is actie in alle Vakbonden. En in de Christelijke niet het minst. Alle vaklieden staan op hun verantwoorde lijke post. Het Land wordt overstroomd met Vakpropagandisten. Steucomité's werkten prachtig. Ia alle kringen is er besef van geleden nood en drang tot leniging. En de Regeering staat op de bres. Zij biedt aan een rijkdom van Sociale ontwerpen, te veel haast om het in 4 jaar te verwerken. En het Christelijk-Sociaal Congres met zijn be kwame sprekers en adviseurs geeft in duidelijke rapporteurs stuur en richting aan opkomende arbeidersbegeerten, Er is opbouwOveralEn het Christen dom grijpt en tast toe net beide han den om de leiding te nemen van de Nieuwe Toekomst. Jal de snoeren zijn in lieflijke plaatsen gevallen. Gedempte Boerenstetger 63A63B 14739 Direct nab| de Hoofdtteeg, MoMerd&iaa. DINERS f 1,— en hooger. LOGIES MET ONTBIJT 1.25, f 1.50, en f 1.75 Tel. no. 15S2, Aanbevelend, Amice Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDUK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN I21/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsLng. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Alle «taifcAei» voor de Ite laeïie toestemt!, Adverieassies® ear verder© jamte® 8©e f© neigen mg&m €§.e g. Ps. 16 6. W Hotel purietair r. c. f. y. i. LEE-Moonsn. Bet door ieder aanbevolen adres. Vrijheid. Ia naam der Semocraiie wordt zoovaak de Vrijheid geslachtofferd. Want men gaat Democratie op staatkundig terrein noemen dien geest, die de Wetten afdwingt voor een Regeetlng en dan nog voor één klasse.'t Heet Democratie tegenwoordig, om de Overheid 't mes op de beei te zetten aan te bevelen. „Breng den 8 urendag. Breng de hoogere loonen. Breng Zaterdagsrust. Aanvaard or.ze eischen, die we stellen in Sociale en Flnan- tieele aangelegenheden. En zoo ge ons niet hoortwe gaan den boer op en ruien 't volk tegen U op. Wc vragen niet, o Staaf, of ge rechtvaardig wilt zijn voor al Uw onderda nen, maar we eischen dat ge't voor ons zijt." En de stok van politieke massastaking staat achter de deur, als het wettig gekozen Par lement wat langzaam werkt, of niet kan op schieten, omdat er zóó ontragelijk veel te verbeteren valt in een zich zoo snel ontwik kelde Maatschappij, die bij den rand van een krater, 't ergste voor de toekomst te duchten heeft. In naam der Democratie, die de be langen van aller te behartigen heeft, fluit men een Parlement uit als reactionair, con servatief, volksmisleiders bij de stembus; terwijl toch werkelijk dat Parlement, omdat 't niet met één klasse maar met aller belan gen rekent, zoo van Rijk als Ann, zoo van Patroon en Knecht daarom dus genist mag geheetcn worden een zeer Democratisch Pat» Icmeut, dat dc geheels Natie omspant en haar welzijn zoekt. Op Sociaal gebied wil men Democratisch zijn; maar de Vrpeid van den Werkgever worut hoe iangs zoo kleiner; is 't al niet door Wettelijke regeeringsvoorschiiften, den door een te stug ingrijpende Vakactie, die ki-men van Njjv.-ibeidskracht al versmoord, voordat ze te voorschijn treden, die 't ont luikend initiatief doodt en de gelden 't Ka pitaal, uit de Industrie terugtrekt, om er Ef fecten voor te koopen en te gaan rentenie ren. Men wordt 't sociale gedoe moei Nadruk verboden. De man had een moord gedaan. 'n Moord met voorbedachten rade. Belde was èn door getuigen èn door de eigen bekentenis van den dader, bewezen. Hij had er dagen over gepraktiseerd. Niet dat zijn slachtoffer hem persoonlijk leed had gedaan, maar hg achte den versla- gene een gevaarlijk tnrnsch) die in't belang der menschheid nicest worden „opgeruimd". Die overtuiging werd steeds sterker Hij kocht daarop een revolver. Speurde waar zijn man heenging. En volbracht ten siotte de daad op de meest weerzinwekkende wijze: toen zijn slachtoffer 'n café binnen gingen plaatsnam bij 't raam, dat vanwege de warmte hoog opgeschoven stond, schoof de moordenaar 't gordijn opzij, zette het wapen tegen 't achte hoofd van den argeloozen man, en schoot brm a boet portent dood. Laffer mootd is moeilijk denkbaar. En'l is beg ijpe'ïjk.wat de moordenaar op de terechtzitting zei, dat hij geen rustig en ge lukkig oogenblik in zijn leven meer hebben zal. Weinu, de moordenaar werd vrijgesproken Hoewel in zijn land nog de doodstraf bestaat, werd hij niet tot eentge straf ver oordeeld, maar zijn „vonnl-j" luidde, dat de gepleegde daad niel strafbaar was en dat hij vrij uit kon gaan. Hij, de moo denaar, kreeg géén straf. Dat hij"vier en een half jaar lang in voor arrest gezeten had, was een bijkomende om standigheid, die hij op den koop toe nemen moest, maar die met z%a „vonnis" niets te maken had. Vooüts werd hij veroordeeld tot het be talen van ééa frank (l> schadeloosstelling aan de weduwe van zijn slachtoffer. Het is wél een verbijsterend „vonnis" De opmerkzame fezer zal begrepen hebben dat het hier geldt de rechtzaak tegen Villain, den moorder aar van den zoo bekenden Fran- schen socialist Jauiès. 'n Wonderlijk land, dat Frankrijk. Of liever, een wonderlijke „rechtspraak" Jaures is vermoord, doodgeschoten en zijn moordenaar wordt vrijgesproken. Op den eersten min'ster, Clémenceau,wordteen aanslag gepleegd, om precies soortgelijke, politieke re lener, een aanslag, die mist, zoodat dc geraakte met enkele dagen reeds weer zijn gewone werk kon doen en die booswicht wordt orimiddelijk ter dood veroordeeld, Zooiefs is bij ons ondenkbaar. Reeds vanwege 't verschil In rechtspraak. Hier heeft men alléén beroepsrechters. Als de feiten vaststaan, gelijk in 't geval van den moordenaar van Jaurès en er aan 't be wijs niets ontbrak, en er staat straf op bij de Wet, dan heeft de rechter niets anders bij ons te doen. Dan kan hij niet anders doen dan eenvoudig de wet toepassen. Soms geeft de wet hem keus. Welnu, dan mag hg daarvan gebruik ma ken. Maar nooit kan hg anders beslissen, dan veroordeelen, wanneer een misdrijf bedreven en bewezen is, waarop de Wet strat heeft gesteld In Frankrijk beslist de jury. Dat is niet een college var, beroepsrech ters, maar van voor dia gelegenheid bg el kaar gezet'e burgers. Da rechter leidt nu het onderzoek. Zoodoende komen al de feiten aan 't licht, worden ze met bewijzen gestaafd en als ein delijk alles aan 't licht i3 gebracht, dan stelt de rechter aan dc ju;y de vraag, „Acht gij nu, wat die man gedaan heeft, slrafvaardig of niet Is hg schuldig of niet Dan trekt zich dc ju»y terug. En als zij tot csn besluit gekomen is, dan geeft ztj in 'i openbaar een antwoord, dat slechts zus óf zoo lulden magSchuldig of onschuldig, Nu zal daar iels goeds in. Na al'e mogelijke getuigen gehoord te heb ben, vóór of tégen, moest zulk 'n juty feitelijk, uitspreken of 't geen ze gehoord had baar over tuigend genoeg toescheen, om met een goed geweten te verklarenwij achten die man schuldig aan 't geen hem wordt ten laste gelegd. Daarvoor is geen wetskennis noodig. Daarvoor zij noodig een helder oordeel, een goede doses gezond verstand ea 'n groote mate van opjectiviteit. Maar wat is het ailang geworden Dit, dat de juryleden zich afvragen, niet achten wij den man, die daar vóór ons staat, schuldig aan 'I geen men hem ten laste legt, maar heel anders: achten wij wat die man gedaan heeft, waardig om gestraft te wor den, ja of neen? Men voelt hier, nietwaar? 'f onderscheid. Naar wat de Heere God kwaad noemt, wordt heel niet gevraagdzelfs niet naar 't geen eenige wet zoo heet; enkel en alleen wordt gevraagd, wat zij, menschen gelieven strafbaar te heeten of ntet. Ea zoo is in Frankrijk al vaker een moor- denair of moordenares vrijgesproken. Meer dan eens oogsite een vrouw die haar ontrouwen minnaar doodschoot, bewonde ring, in pbata dat zij 'n vonnis kreeg. En zoo werd dan nu ook Jaurèo' mcorder vrijgesproken. Recht is dit stellig niei. Welk vonnis er over dezen man had moeten worden uitgesproken, daar blijf ik af. Ik ga niet zitten op den stoel van hen, die het recht handhaven moeten; daar hoor ik niet. In elk geval had er gerekend moeten wor den met de wreede barmhartigheid, dat men dezen man vier en een half jaar op zijn von nis heeft laten wachten, aldoor met dc mo gelijkheid voor oogen, dat hg ten slotte zijn hoofd op 't blok zou moeten leggen. Maar zijn straf mocht hij niet ontgaan. Omdat hij Gods reetit geschonden had 't Doet er niet toe, wie hfj doodde. Hg doode een mensch Dat wil zeggen, dat hg het leven ontnam, dat God gegeven had, en waarover de Hrere God alléénte beschikken heeft. Of die mensch rijk is of arm, geëerd of gehaat, dom of geleerd, dat maakt voor de misdaad niet het minste verschil. Die mis daad keert zich rechtstreeks tegen God, dte het lot en het levea van den mensch !s zijn eigen band houdt en dat leven beschermd door 't verbod var: den doodslag. Zoo is de Christelijke belijdenis. En 't is droevig te zien, hoe b.v. het hoofdorgaan der socialisten „Het Volk" gansch andere begrippen omtrent deze din gen verspreidt. Niet voor 't eerst, het is zoo. Reeds jarenlang heeft „Het Volk" konings moord b v. afgekeurd, omdat het niet helpt, en niet wgi het op zichzelf een kwaad Is, dat te veroordeelen valt. 't Blad vroeg altijd naar „het geval". Ook nü weer i izake Jaurés. Het blad herrinnert in dit verband aan dea moord op Stürgte, den minister van Oosten rijk en op graaf Tissa den bekenden Hon- gaar, Feiteigk juicht het blad die moorden toe. Immers, het zegt letterlijk: „De bestraffing van de daders, melhet uit den weg ruimen van verfoeide dwingelanden zou door de groote massa zijn beschouwd gewo - den als een misdrijf en toen de revolutie de gevangenis opende voor Friedrich Adlen, die Stfirgte had terechtgesteld, begroette hem de natie als een martelaar en ais een held Alles wordt ondersi-boven gekeerd. Niet God de Hcere zegt wat een misdrijf is, maar „de massa". Als die den moord toe juicht, dan is die moord goed en dan zou de bestraffing er van een „misdrgf' zijn. Maar de moord op Jaures was wei een „misdrgf" omdat hg zgns geigke niet had", omdat hy de geestelijke weldoeners van den „massa" al voegen we er direct bg, dat „Het Volk" niet dorst tsaar 't bloed van den moordenaar. Doch dat doet er niet toe. Waar ik op wflzen wil is dit. Alle vastigheid raakt zoodoende weg. Als de „groote massa" in den hoogen rech- tersstoei zitten moet dan weet niemand het etude. Om 't es hcéi kras uit te drukken Dan kan diezelfde „massa" reeds over ee nige maanden als hoogste recht eischen, dat de „verraders", die de redactie voeren van „Het Volk", aan den hoogsten bolsjewiek- sehes galg van A zmterdam werden opge hangen en kan „gezegde „massa" het'een „misdrgf" achten, als de „revolutionaire rechtbank" ook maar één hunner vrijspre ken zou. 'i Gevoel der „massa" kón geen basis zijn voor het „recht". Dat wil ik maar betuigen. En door dat toch te prediken, richten dc socialisten een groot zedelijk kwaad aan onder het Nederlandsche Volk. UITKIJK. 72 Als ik dezen brief aan jc schrijf is het Maandag. Dat zegt natuurlijk heel weinig, want het zal je tameigk koud laten op wel ken dag ik mgn wekelijkschen brief schrgf. Maar als je bedenkt, waarover ik het in het kort hebben wil, dan begrgp je het wel beter waarom ik zoo begin. Natuurlijk over de Provinciale Statenver kiezingen. Welnuhet is Maandag, m. a. w. ze zijn nog niet afgeloopen, want Woensdag is er stemming (en dan zal het vooral in Zuid- Hol'and scannen I) en ik meen Vrijdag ook nog. Het groote, waarom het gaat nameigk of ons Hoogerhuis „om" zal gaan is op dit oogenblik nog niet beslist. Dat ligt alleen in Zuid-Holiand, Hoe staren atie oogea naar deze vrucht bars provincie) Ais je dezen brief onder de oogen krijgt is de uitslag al bekend. Ik dutf niet voorspellen, want de zaak staat schier wanhopig, al verlies ik in den regel nu niet zoo heel gauw den moed. Maar bg de jongste verkiezingen had in die provincis de linkerzijde 30 000 stemmen meer, zoodat da rechtsche partijen thans meer dan 15000 stemmen meer moeten kra gen, dan in Juli van het vorige jaar. Mg dunkt, dat i3 geen kleinigheid. Maar enfiu, laat ik maar niet verder phi- loscpheerenals je deze leest is de uitslag je reeds bekend. En voor alles laten we die over aan God, pietwaar. Als we met alle man en alle

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1