Zaterdag 22 Maart 1919 84sle Jaargang N\ 2478 4 voor de SBnldliollandsclie en Keenwiche Eilanden. ii \r. I Antirevolutionair w' - 1 IN HOC SIGNO VINCES Eerste Blad. 18! FSC1É als HMilü. „HET GOUDEN HEET", PjjriiM? R,GJ.U,LEE-MOÖM!. OP DEI UITKIJK. j i* npvrnter [Hereeniging met de Clir. HistJ De Redacteur van 't Dagblad >De Zeeuw* heeft een brochure geschreven een »Pleidooi voor hereeniging van de Antirev. en Christ. Hist, partijen*, en 't ons zendende, als aau alle antirev. Bladen, lokte hij daarmee uit een Recensiec, die we. om 't hoog belang en gewicht der zaak, plaatsen op de ongewone wijze van een »Hoofdartikel«. De schrijver gaat in de brochure de verschillende uitspraken na van de voor aanstaande personen, die de mogelijk heid van Hereeniging niet ontkennen, omdat de twee partijprogramma's geen aanleiding geven tot blijvende schei ding. En wat dan nog aangevoerd wordt om gescheiden te blijven, houdt, volgens den schrijver, geen steek. Hij behandelt op blz, 10-16 wat mr Lob man gezegd heeft to Goes, verleden jaar, over de oorzaak der scheiding nl. de Kieswet Tak en 't tegen Lohmans zin medegaan van dr. Knyper met den radicaal Takdaarbij dr. Kugpers nieuwe leus: »Tegen de Revolutie 't Calvinismein plaats van: >Tegen de Revolutie 't Evangeliedaarbij dr. Kuipers handelwijze om zich om de besluiten van doDeputatenvergadering niet te bekommeren, en dus Lobman en anderen vriendelijk bedankten om nog langer als ornament of versiering in de organisatie te zittendaarbij dr. Kugpers steeds persoonlijk optreden, alsof hij alleen de Partij en de Kamer fractie was. De schrijver heeft mr, Lohman dat te Goes hooren zeggen, maar hij vroeg zich toen al en nu nog af: Is dat alles de scheuring en blijvende scheiding wel waaïd? Is dat gebeurde in 1894 enz., bij gelijke programma's en gelijk doel en streven tegen Een Gemeenschappe lijke Vijand, de Revolutienu rog een reden om gescheiden te blijven in de benauwende Toekomst, die we te gengaan. Van blz. 16—24 behandelt de schrij ver den omkeer in dr. Kuypers denk wijze, dat hij alleen de antirev. partij ware en wijst aan, waarin de leiding verbeterd is onder invloed van de aan merkingen der ook vooraanstaande medeleiders Fabius, Heemskerk, Anema en anderen. Dr. Kuyper heeft daarmee, daarover en daarbij schuld bekend. En de organisatie is op 't oogenblik zoo, dat dr. Kuypers persoonlijke regeering in en over'de partij volstrekt uitgesloten is. Hij is en blijft Leider, zoolang hij leeft door zijn groote gaven en talenten, maar over de organisatie der partij is hij niet meer alléén de chef. 't Zijn nu andere en meerdere kringen die 't heft in handen hebben, al luisteren zij ook naar den SOjarigen Staatsman met meer dan één oor. Zijn adviezen zijn nog goud waard, maar hij is niet meer de alleen-commandeerende-kapitein op 't schip, die op eigen kompas van wal steekt. Dat kan niet meer. Die weg] is afgesneden. En dus, zegt de schrijver, kan de vroegere organisatie, die nu verdwenen is, geen beletsel zijn voor hereeniging Noch 't program, noch de organisatie behoeft meer een hinder paal te zijn. Van blz 2434 onderzoekt de schrij ver, met medadeeling van citaten uit Fa bius werken en Groens werken en 't Blad de Nederlander, wat dan wèl de klove zou kunnen openhouden en behandelt dus de kwestie Gereformeerd* of Evangelisch*. En men denke dan ook aan 't verkregen ontslag van mr. Loh man als professor aan de Vrije Univer siteit in 1895. Ook denke men aan de uitdrukking„Gereformeerde beginse len", die al zooveel stof hebben opge jaagd. Maar, zegt de schrijver, die kwestie doet 't em ook niet, want duizenden Hervormden en tal van Doopsgezinden en ethische menschen zijn lid van de Antir. partij. Die kwestie van „Calvinistisch" of „Neo Calvinis tisch" laat duizenden koud, Dr. Kuyper wil de Herv. Kerk geen spierbreecï in den weg leggenintegen deel wil hij haar steunen en helpen door zijn eigen verklaringen in Ons Program, en blijkens wat hij nog in 1897 schreef en nog steeds voortgaat te schrijven. Van bl, 34—45 behandelt de schrij ver, wat prof. Diepenhorst over het verschil zegt, namelijk dat de Christe lijke Historische partij meer subjec tief* zou aangelegd zijn, en de Anti revolutionaire partij meer objectief* in de politiek. Maar Lohman heeft ge zegd, dat prof. Diepenhorst zich ver giste. Daar zit em het verschil ook niet, want de Christelijke Historische pari ij treedt" ook objectief* op; ook aanvallend, ook verbeterend, ook des noods dreigend tegen den vijand de Christelijke Historische partij is heusch niet lijdelijk «en onderworpen* en «afwachtend". De Schrijvor zoekt dus tevergeeTs naar verschillen. En daarom zijn plei dooi naar hereeniging. Of. zoo vraagt hijzou de scheiding moeton gezocht worden in de twee personen Kuyper Lohman Is het een perspoonlijke zaak tusschen twee oude kennissen.? En zal er eerst een afsterven moeten zijn van beiden, eer de Scheiding ophou- de Maar ook dat neemt hij niet aan. Beiden kennen het Vergeten en Ver geven. Hat viertal vragen is juist gesteld. Is het het Evangelie naast het Gere formeerde Evangelie Is het de Orga nisatie Is het 't program Is hot het ■persoonlijke? En de schrijver zegt: 't ls geen van vieren, dus is Hereeni ging plicht. We gelooven ook, dat Her eeniging door dezer Tijden nood nood zakelijk is, maar niet omdat alles zoo precies eender is, doch ondanks er ver schillen zijn. Ook in de Antirevolutio naire partijen zijn nog verschillen en toch één. Dus mogen in de hereenigde partijen ook verschillen zijn èn toch een. Maar het gaat ons te ver, als de schrijver het wil doen voorkomen, alsof het nu alles botertje tot den bodem is. Dat is het absoluut niet. Er is nu een Volksziel die zonder kennis van pro gram en organisatie en persoonlijkheden tusschen dr. Kuyper en mr. Logman sinds 30 jaar een gevoel, een idee heeft, dat eertijds dr. Hoedemaker en nu Dr. de Visser, mr. Schokking, Snoek Henkemans, Mr. Verkouteren, de leiders der vroegere Vrije Antirevolutionairen een Friesche Christelijke Historischen enz. enz. allemaal mannen zijn, die in hun hart gekeken alle Separatie en Dole- Motel Mcst^iirant LOGIES MET OBTBIJT 1.25, f 1 50, en f 1.75 Tel. no, 1582. Aanbevelend, antie in het Synodale Hervormd Kerkge- nootschapgram zijn; die een broertje dood hebben aan 1834 en 1886 en bij al hun liefde voor »t Evangelie* noch- thans de uitgetreden Evangelischen der Gereformeerde kerken liever van ach teren zien dan van voren. Die Moeder- kerkedie Vaderlandsehe Kerke sind 1834 en 1886 heeft ideeën levendig gehou den van Kerkelijk karakter, die in de politiek haar afstraling en afschijnsel vinden. In dr, Kuyper. Is de Kerk dan de oorzaak en niet de politiek Onzes inziens zegt mende Staats- politiek van Dr. Kuyper is de schul dige maar in zijn ziel bedoelt men 't Is onze Kerk, de Hervormde Kerk in heel haar reilen en zeilen in Nederland, 't Kerkelijke leven sinds 1886 is geprikkeld,] en de naweeën de wonden zijn neg niet geheeld. En het zien slechts van Kuypers neus prikkelt het ontvlambare hart. Welke dokter kan die wonden hee- len? Een brochure een pleidooi van hereeniging uit Goes? De Tijd is de geneesmeestor. En die alleen. In de Kerk zal het uitgevochten moeton worden niet in de politiek, of er her eeniging komt. Die Tijd der Hereeni ging nadert met rassche schreden. Dit duurt geen 10 jaar meer, want de Geest uit den afgrond zal hier toena dering brengen, en veel doen vergeten en vergeven wat nu nog pijnigt en nu nog litteekent op, menige plaats des kerkelijken lichaams. De Tijd én de Nood der Tijden in religieus opzicht zal tot Hereeniging drijven; ]maar dan moet er in de ker ken en daarna in de politiek iets ver anderen. Kerkmuren na 1834 en 1886 zijn zóó hoog opgetrokken, dat men eikaars broederhand daarover heen haast niet meer drukken kan. De muren moe ten lager worden; dat is makkelijker om eikaars ziel en hart en hoofd eens te beluisteren, te zien en 't te waar- deeren en lief te hebben. Niet Hereenigen dus Ja, wel Her eenigen, maar laat 't den Tijd doen. En dan komt 't sneller en heter dan door een pleidooi over gelijke programs en organisatie. Hereenigen Ja Maar wie komt tot ons? Of moeten'wij tot de Chr. Hist, gaan 't Zal de Tijd der Godsdienstige Verwildering zijn, die èn Antis en Chr. Hist zal toeroepenHelpt elkaar, want Kerken zijn in gevaar! Sluit aan, sluit aan, want de Antichrist zoekt ons aller Verderf. Die bange Tijd der Verwildering is aanstaande. Dus ook de Hereeniging op allerlei terrein. En op Kerkelijk terrein, en op Schoolterrein en op politiek terrein en op dat der Vakorganisatie en Sociale actie. we daarmede voor Qods bespreking goed reken- meer belaag- ;n erde veearis mens te ver- onderhande loen aan een gnacht heb- ran de schuur toegang ver- lmakers naar le deur open de stoom- ats gehaald, schuurtoen en gestoord een tweetal harden grlnt- rlt ter hoogte het evenwel uur niet meer t hij hals over water hoog md wielrijder nd koopmau tm den dren- iar Geervliet, roge klèeren, achten. verkrijgbaar 100 gr. kaas, r. suiker, iig aangestelt verscheidene de bewaking kens getracht Naar ze ver slecht, en de 30 groot, dat urven blijven, riiltairen aan- land terugge- ag keeren zij Het Aig. Po- dedeeling |9, des na- het loge- bij veiling, jat aldaar, bq tedacht", met jw- en Wei- 130 Hectaren, den Bommel el en Polder te Ooltgens- ,'oningen aan len. Te aan- |s ter amotie /Vei V920. Luyend^k |et omschre-. ntore nam 5 uur In F. Troost, het Seizoen jland, onder Eendrachts- 23 van den at aardappe- nader op te er F. C. Goe- /oensdag 26 4 den Keer B. .ooiide bouw de waaronder nboekkoeien mer voor het ste paarden, tamboekmer- tilbury, kaf, ooischudder, |dbouwwerk- enz. Eerst arnade paar- Ses v. m. 10 verzoeke van jten, aan den nge2paar- f.n, geit, land- li, hooi, stroo, op Vrijdag uur aan de ten heer L. erfgenamen ntend hoorn- mchette, til- agens, aard- dbouwwerk- eedschappen in de maand Inzet en Af- foonhuls, be- iiet mestput- ischendljk te en in com- <#- van Peper- in de maand >48 R. V. M, v-Westerloo, 150 R. V. M. vVesterloo.en 23 R. V. M. ider Ouddorp n te Kampen, A Si Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: W, BOEKHOVEN k Zonen, SOMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN I21/, Cent per regei, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zü beslaan. Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Alle stafcken voor «Se Redoelle Oosiegaid, AdverieBiËëa est veroere ir«sc® toe le asesdea mam de lilteeveni Gedssagste Boensaistelgssr 83A, 63B 14739 Direct nab| de Hoofdsteeg, SS®$t<&s*sS»ap. - DINERS f 1,— ea hoogei". Set door ieder aanbevalen adres». Nadruk verboden. Eerst begreep ik 't vaa hem niet. was een stoere, forsch gebouwde ke rel, zes voet lang, zoo een die zou men zeg gen, bergen verzetten kon. En toch was hij vaak zonder werk. Zoodra 't op het veld en den akker maar iets minder druk werd, zag men hém thuis. Hg prutste dan wat op een klein stukje land dat hij bij zijn huisje had; hij zeulde wat rond met een paar geiten, die hg laags den weg grazen liethg maakte graag een lang praatje met Ieder, die over den weg ging, of ging heele degen uit visschen. Men zag 'm dan daags ia 't zonneije zitfen of de schaduw van een brug zoeken en 's avonds met een „zoodje" naar moeder de vrouw wederkeeren. Maar altijd zat hij 't eerst zonder werk. Hém liet men blijkbaar steeds 't laatst ha len. Doordat de man niet ver van mg af woonde en ik nog al vaak langs z?n huisje moest, woonde ik nog maar kort op de plaats toen ik er erg in kreeg. Bg gelegenheid vroeg ik er naar. Boer X. haaide zgn schouders op. „Is hg niet tevertrouwen vroeg ik. De lange vingers konden wel grijpvingers zgn en dan was het te begrijpen, dat men hem liever niet in en rondom zqn woning zag. Maar neen, dat was het niet. „Om u de waarheid te zeggen, de man is lui, aa dslui", zei de boer op een toon van de scherpste afkeuring. Van alle kanten werd dit bevestigd. De man was spreekwoordelijk lui. Niet maar „een. beetje langzaam", och de boeren wisten ook wel, dat zwaar werk alleen in matig tempo kan worden volge houden neen, maar opzettelijk iuihet werken geschiedde slechts onder den dwang der noodzakeigkheid en werd zoo bigkbaar ais een last beschouwd, dat bet een pessi- tentie was, om naar zulk „werken" ook maar te zien. Daarom wou niemand hein hebben als vaste arbeider. En vroeg men hem ais „iosse" aiiecn, wan neer het zeer noodzakeiyk was: inden hooi bouw, bg den oogst, met bicten- en aard- appelenrooien. 't Meest geregeld kon hg nog wcik vinden in de vroege voorjaarsmaanden eer 't warm werd. Ais 't buiten van dat schrale weer was. „Dan moet hij wel wat opschieten, wil hg warm worden", zoo werd me dit verschijn sel verklaard. Tot zoover over dezen Hannes Traag. Ik heb deze laatste dagen en weken nog al eens aan dezen „kennis" van een kwart eeuw geleden moeten denken. Wat toch is het geval Om nu van Rusland maar te zwegen, kwa men uit Duitschland en ook uit andere lan den berichten van een bedenkelijke afname der productie. Afgezien zelfs van de vele stakingen. Ook wanneer er gearbeid werd, was de productie in veie gevallen aanzienigk minder dan voorheen. Deels uit reactie na den oorlogstgd. In die maanden toch was alie3 op haren en snaren gezet om de productie van oor logstuig toch vooral maar zoo hoog mogelijk op te voeren en zelfs waren allerlei bepalin gen inzake arbeidsduur en rustigden tgde- Iijk buiten werking gesteld, om toch vooral maar veel te kunnen produceeren. Daarop kwam zekere reactie. Die uiteraard maar tgdeigk is. Doch deze ractie op zichzelf verklaart de achteruitgang in productie niet voldoende. Er werken bigkbaar nog andere factoren. Waarom we wat dieper moeten graven. Factoren, die in verband staan met den geest des tgds zooals die zich, vooral inde laatste tijden zeer krachtig heeft geopenbaard. De theorie van den „klassenstrgd" draagt vrucht. En de verwei ping van Gods Woord, Om met dit laatste te beginnen. is arbeid een zegen of een vloek? Wie bg Gods Woord blijft, zal daarom trent niet In twgfel staan. Wel ls door de zonde ook de arbeid moeiigk geworden en brengt de aarde In letterigkenenoverdrach- teigken zin „doornen en dlstelen" voort, maar de arbeid zelf ls reeds voor den val den menscb tot een inzetting gegevenin ledig heid mocht hij zgn dagen niet doorbrengen en ook na den val predikt de Schrift overat dat de hand des vtijtlgen zal gezegend wor den. Niet siechts moet er dua gearbeid. Neen die arbeid moet ook „vigtig" of om een modewoord te gebruiken „intens" wor den verricht; niet met een ioome band en trage knie, maar met het gaosche hartde mensch moet zgn ziei leggen In zgn werk; hg wete te arbeiden in zqn „goddeigk be roep." En dit geldt voor iedereen. Daar leg ik grooten nadruk op. Met name voor wie nog bukken onder Gods Woord en .tot hen in 't bijzonder richt ik dan ook dit woord. Het maakt absoluut geen verschil, of ik in mijn eigen zaak arbeid, zoodat al de vruch ten van mgn werk mfl alleen ten goede ko men, dan wei of ik werk in loondienst, zoodat ik de overeengekomen som ontvang en het verdere profgt van mijn werk niet voor mg, maar voor mgn werkgever is. De klassenstrijd leert het anders. Het socialisme dat dien klassenstrgd pre dikt, komt ook met zgn leer van de „meer waarde" en prent den arbeider in, dat een goed deel van wat hèm feitelfjk toekomt door het Kapitalisme, ia casse zijn werkgever wordt opgeslokt. Zulk een leer prikkelt den §ver niet I Doch daar hebben wij ons dan ook met alle macht tegen te verzetten, om des be ginsels wille, 't Spreekt vanzelf, dat den arbeider eeti loon toekomt, waarvan hg in zgn stand be hoorlijk leven kan en waar dit nog niet het geval is, daar is 't zijn plicht alle geoor loofde middelen aan te wenden, om hiertoe te komen. Maar sis wij 't het allerhoogst zoeken Dan werken wij niet om het loon. Ook niet om den werkgever te verrijken, Zelf3 niet om de productie zoo hoog moge lijk cp te voeren Wg arbeiden om des Heeren wil. Een iegeigk op zgn eigen plaats. En wij bedenken dat die piaats Zijn bestel is. Den een geeft Hg een „vrS beroep", waar in elke hoogere inspanning direct in haar vrucht den man zelf ten goede komt. Den ander geeft hq eenlg ambt, met afgepast werk en vast salaris. Een derde bedingt zgn loon en zgn arbeidstgd op de „vrge" markt. Maar voor allen geldt: Wat gij doet, doe het uit al uw macht. „Wie niet werkt vigtig, qverig werkt zal ook niet eten. Dat geldt óók voor een geheel volk. En nu zijn er droeve verschgnselen. ik grgp je ze maar uit 't leven. Sterke pootige kerels, die in den crisistijd tot nu toe elke week zestien gulden steun geld kregen als werkeloozen en die nu tegen 20 gulden 's weeks werk kunnen krggen maar dit vertikken omdat ze voor vier gul den in de week zich niet afsjouwen wil len. Dan de klacht van dien fabrikant, wiens zaak alles mee had en die ze toch heeft stop gezet en de fabriek nu afbraak nog duur is, met den gfond heeft gelqk gemaakt, omdat hg geen enkel middel meer wist, om zgn knechts nu eens met lust en gver te laten werken. Hg gaat nu een klein land bouwbedrijf beginnen, en wil het opzetteigk zoo inrichten, dat hg zoo weinig mogeigk van anderer arbeid afhankeigk ia. En dan daarbij de klacht, die ik vaameer dan een landbouwer vernam, dat de arbeider niet werkte als voorheendat soms maar al te zichtbaar is de gedachte: Wat zal ik mg in audetsmans werk druk maken Of dit ook den christen arbeider geldt? Dat waag ik niet te beslissen. Maar wèl weet ik, dat hg als christen ook in dit opzicht zgn moet het zout der aarde. Al zou hg er den spot en den smaad van de kinderen dezer wereld om moeten ver dragen I Die zullen hem „gek" verklaren. Als hg zgn best doet „voor een ander" En inderdaad, zóó moet hg 't ook niet beschouwenwat hg doet, wordt alleen ge daan om Gods wil. En dan moge hem troos ten de wetenschap, dat er ook zal zgn een genadeloon voor wie uit den drang van 't nieuwe leven in zijn „goddeigk beroep" ge arbeid heeft met alle macht. Of de werkgever altgd vrij uit gaat Ik moet altgd denken aan Boaz. Dat die niet met zijn arbeiders in de maai- rg stond is duideigk: als groot-werkgever regelde en controleerde hg. Maar ik kan me Boaz toch óók niet voor stellen met :n sigaret in den mond, naar de laatste mode gekleed, in 'n luxe-karretje met V V 5

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1