Woensdag 10 Maart 1919. 848te Jaargang N°. 2477. voor de SSnidhollandoclKe en üeeiiwsclie Eilanden. BEU, Maar. Antirevolutionair Orgaan J, BOUMAN. w. wers! -soiaMsiyr, IN HOC SIGNO VINCES OllMl Co. Provincials Stembus. uddorp1 N. m Goeflereeae" ZIJN VAN HET BINNENHOF. •LAND. BOEKHOVEN Zonen, Alle slakken voor de chikbaar y IRRSLAND 1 erkdag te t maken van grootingen. 14031 a leden tegss terdam v.v NIS: voorm. 5.30 voorm. 7. LM: 14713 nam, 2.15 nam. 315 ïfoon No. 29. beien. Goede prijzen. jsaa Het ia een bekend feit, dat de Pro vinciale Begrootingen van Zuid-Holland in de laatste 50 jaar zeer zijn geste gen. I)e gewone uitgaven bedroegen in 1868 slechts 226 duizend gulden, ter wijl ze in 1918 8 maal zooveel waren namelijk 1.830.000 gulden. Maar die cijfers typeeren dan ook den veel uit- gebreid er werkkring der Provinciale jK. r'taten dan voorheen, In ouden tijd ^•Kwamen er op die begrooting voor het onderhoud der zeeweringen van ons eiland Goeree en Overflakkee; het on derhoud van de Mallegat- en Gtouwe- sluisdan nog eenige subsidies voor enkele wegen en voor de droogmaking van de polders ten Oosten van Rotter dam Naderhand is de actie der Staten heel wat uitgezet. Denk om de vaart verbetering tusschen Rijn en Schie. Om de Barendrechtsche Brug. Om den Waterweg Rotterdam—Amsterdam, waarbij de Provincie de Gouwe moest besnoeien, om de bochten daarin te verminderen. Om de verhoogde spoor wegbrug bij Gouda. Om het herstel der Gouwekaden. Om de Leidsche Vaart. Om het Veer naar Moerdijk. Om de subsidies voor trams, zoo van de We^tlandsche, als van de Rotterdam- Om den loeaaltrein van Schoon- ^moven naar Gouda. Ja, zoo sterk nam de Statenactie op Waterstaatkundig gebied toe, dat men oudtijds zich als Provinciale Staten tevreden stelde met een Ingeneur van 's Rijks Waterstaat. Doch nu is er een eigen Provinciale Waterstaat met een eigen Ingenieur met eigen personeel enz. Wie dacht er in den ouden tijd om subsidies en aan Vak- en Ambachtscholen Aan sub sidies aan Proeftuinen en Landbouw onderwijs Aan de Paardenfokkerij en haar regeling? Voor krankzinnigen gestichten geeft de provincie subsidies en heeft zij zijdelings invloed op de plaatsing van allerlei menschen van allerlei kerkgenootschap in gesubsidi eerde gestichten. En denk nu ook om de landwegen. Voor de Waterwegen is in de Staten een open oog geweest, voor de Land wegen begint het te komen. Over het Wegenverkeer in verband met de economische toestanden te spreken, is dwaasheid. Bezie in den winter en in den Herfst de kleiwegen, en ge schudt meewarig het hoofd over zooveel mi sère. En voor den Landbouw én voor de Industrie, is een Wegenpolitiek, een stelselmatig plan tot verbetering van wegen, noodzakelijk. Gelukkigde oogen zijn open. De Provincie laat zich in de Alblasserwaard, en ook al bij Stad aan 't Haringvliet (een stuk hoofd weg OuddorpOoltgensplaat, dat eenige jaren een steen des aanstoots was voor Middelharnis, en putten van er- ergemia voor de Stadtenaars en alle reizigers naar het Oosten van Flakkee) gelden, en slaat de hand aan het we gennet. Betere hoofdwegen is beter verkeer is goedkoopere productie en meer kans op indus- sneller handel strie en afzet van productie; is he sparing van tijd en geld en onkosten en dus eerste winst bij alle bedrijf. Voeg daarbij provinciale havenaanleg of havenonderhouddroogmaking van gronden. En mitsdien broodwinning voor werkloozen. Het is daarom ook geen wonder, dat de opcenten voor de provincie sinds aren gestegen zijn. De opcenten op de Grondbelasting waren oudtijds 10 maar tegenwoordig zijn ze het dubbele. De opcenten voor het personeel waren vroeger voor de provincie 7 maar tegenwoordig bijna 3 maal zoo hoog. 't Kan ook niet anders. De Buitenge- woone uithaven voor de provincie stij gen naar mate er meer aan Kana'i- satie en Wegen verbetering wordt be steed. Maar deze komen 't Volk ten goede. En dan kunnen ook wel meer opcenten geheven worden. In één woord: de Provinciale Stem bus raakt ons aller sociale, economische en financieele belangen. Niemand is er onverschillig onder. En de Provinciale Staten kiezen de Eerste Kamer, Of dit nog zoo lang zal duren is een vraag, die de democratie al meermalen heeft gesteld. Misschien zal binnen een jaar of 8 daarin wel wat veranderd zijn. Doch thans stem men nog de Staten de leden der Eerste Kamer. Op een Rechtsche Eerste Kamer naast een Rechtsche Tweede, naast een Rechtsche Regeering stellen we prijs. Daarom stemmen we in de Sta- tensectie Ridderkerk, op advies der or ganisaties No. 1 van Lijst 13, zijnde de heer •Lijst 13 is de achterste Lijst van 't Stembiljet. De andere Candidaten op de lijst zijn1. J. Bouinan. 2. A. R, van Nes, 3. W. Stans. 4. 0. Warnaer. 5. J. C. Diepenhorst. 6. Dubbelman 7. H. Grielaard. 8. R. Medema. 9. A. van Vliet. 10. H, Wetselaar. 11. Mr. V. H. Rutgers. 12. W. van der Linde. Amice l II. Bevestigd «f*et iöfU .Nut. 8. 13694 etc. mvomatu .«V» BANK. 2—4 aar n.» ren, eerst het- schied, wende ren met succss te vmtrekksa, •et kfagev. |ES is sposdlia iJtós legen 4pCI. 3 'L PCI- 's Jaar», tinnen dagelijks r leden van net en terugbetaling r^doiffavond Van er D. jOPPE Ca. EStaaKEB Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent by vooruitbetaling. BUITENLAND by vooruitbetaling f 5.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: S O M M E L S D IJ K, Telefoon Intercommunaal No. 202, ni m —hw Redactie ADVERTENTIËN 12'/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Gróote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. bestemd, A&verteiitlën eis verdere AdMtalstratie franco Soe te reisden aan de Uitgever®. :ërbuizen VERKOU- 14612 AF, ELHARNIS eden leger, 5 en S 's jsars ks worden in het bestuur, s nam. van 6-8 r 14625 NBRLfOGK les met zakken- n dito ln zeer Tentwagen fn sen, een «8o«*er- Ings, een Vier. Brabaneonne I*D, DIBKSLIKD 3 jeers, ks worden aan- sn liet bestuur, en Zaterdeg- 13429 Dirfeeland V Stemt No. 1 van lijst 13. De Provinciale Stembus komt inzicht.De Kiesvereenlgingen hebben in Januari haar candidaten gesteld. De grootereorganisaties, als de Statensectie en 't Provinciaal Comité hebben een en ander in elkaar gezet; er is herhaalde maal over de Statenstemming enz. ^.vergaderd te Rotterdam, te Delft, te Leiden, te Gouda; de lijsten zijn ingediend te stad- huize, zoodat nu alles wacht op de kiezers, die beslissen zullen, hoeveel antirev. èn v/elke Statenleden gekozen zullen worden. En op die 13e lijst staat als No. 1, de heer J. Bouman, reed3 Statenlid, Als oude en nog oudere bekende, staat de heer C. Warnaer, als No. 4. De andere ons ook bekende af tredende Statenleden zijn de Nommers 2 en 3, n.l. Stans en Van Es. Maar op Flakkee kennen we er twee heel goed; nl.deheeren Bouman en Warnaer. En van die twee staat de heer Bouman No. 1. De party heeft be sloten de kiezers te adviseerenStemt No. 1. Dat advies is gegeven in 1918 by de Kamer verkiezing voor den heer Idenburgdat ad vies zal ook gegeven worden by de Raads verkiezingen. Trouw aan dat partyverzoek, vragen we dus ook Stemt No. 1 van lijst 13. Maar dit wefe leder: Elke stem op een ander nommer uitgebracht van lijst 13, heeft 6ók waarde voor 't aantal zetels. Terwyi de Tweede Kamer het voorstel Lehman c.s. aannam, om de debatten te be perken en de vergadering het recht kreeg een lid voor een dag of gedurende een reeks dagen recht te ontzeggen, de zittin gen by te wonenterwijl een comlssie voor Buitenlandsche Zaken werd ingesteld, om voeling te houden met de regeering, wer den in de Eerste Kamer de algemeene be schouwingen over de Staatsbegrooting voortgezet en werd voor een voile tri bune en een volle Kamer het woord ge voerd door onzen 80-jarigen gewezen leider Dr. A. Kuyper. Iemand van de liberale pers schreef men zou hem slechts een jaar of 60 geven, als hq daar staat te oreeren, als een echt spreker voor het vuistje weg.Jam mer, dat hy in de Tweede Kamer de A. R partij niet meer aanvuurt. Want hy is op bet Binnenhof èén van de weinige sprekers. Uit dergelijken mond is dit Inderdaad een lof, vind je niet. Dr. Kuyper ving aan met een dank te betuigen aan het kabinet en nam vervol gens België onder handen. Uit de geschie denis ging hq na, dat Belele zich steeds orlenfeerde naar Parys. Vandaar was een eisch van grondgebied van ons te verklaren, maar niettemin scherp af te keuren, in aan sluiting hierop sprak de gryze leider over de Volkenbond die geen Volkenbond is. De naam is niet juist. Er is alleen onderhan deld geworden door eenige staatslieden, maar thans verkeert die zoogenaamden bond in een onrypen en gevaariyken toe stand. In den breede ging Dr. Kuyper daarna na, wat Nederland had gedaan voor den vrede en con cludeerde hieruit, dat we door Pary3 met nonchalance zijn behandeld, Hq adviseerdeeerst vrede laten sluiten en dan zien, dat we tot een accoord komen. Verder moeten we alles afwachten. Niet ontwapenen. De geassocieerden ontwapenen ook niet. We moeten ons niet verbeelden dat het byvoordeeld in"Azie rustig zal blij ven. De actie is daar 35 Jaar aan den gang en duurt nog voort. Je begrijpt, dat Dr. Kuy per Indië bedoelde. Ten slotte sprak by over het arbeiders vraagstuk. Zyn betoog komt hierop neer: Er moet naar worden gestreefd, dat de ar beiders op een algemeen ontwikkeld peil komen, waardoor zij met de meergegoeden kunnen omgaan. Maatregelen moeten worden genomen, dat en wat de woningen en wat de loonen be treft, de arbeiders omhoog komen. Het is niet voldoende, door verbetering van onder wijs alleen de goede elementen op te hef fen en de minder goede te laten vallen. De ministers zullen de arbeidersvraagstukken dus met kracht tot oplossing moeten bren gen. De optimist, Mr. van Nierop (U L.) was niet optimistisch en zag de toekomt, wat de financiën betreft, zeer zwartgallig in. In allerlei toonaarden riep hybezuinigen, be zuinigen. Nu, dat geluid heeft Minister de Vlies den laatsten tqd meermalen gehoord, 't Is anders niet veel tijd, om te bezuinigen. Dr. Franssen (A.R.) wil een spoedige re geling van het eedsvraagstuk. Die is hard noodig. De soc'aal-democraten leggen wel zonder blikken of blozen, den eed of gelofte af, maar bet is zeker, dat wie niet den gale weg wil bewandelen zyn eed of gelofte niet in trouwe kan houden. In myn volgenden brief zal ik wel een magistrale rede van prof. Bavinck hebben te behandelen. Groetend, POLITICUS. Gaan de gedachten van een Pierre Dubois (1302) van een HenriIV (1609), vaneen Abbé de St. Pierre (1715), die ieder op verschillen de wijze met verschillend doel zich den Volkerenbond in vroeger eeuwen hebben ge dacht en deze in beeld hebben gebracht, in verwezeniyklng Men is geneigd de vraag te stellen, wanneer men het ontwerp leest dat door de commissie uit de conferentie te Parys is opgemaakt als grondwet voor den a.s. Volkerenbond en dat door President Wilson in een der laatste zittingen van de conferentie, welke hy bywoonde voor zyn vertrek naar Amerika, is ingeleid en toege licht. Ongetwyfeld, den wereldstaat, dien de idealisten van vroegere eeuwen zich dach ten, spruit uit dit ontwerp niet voort, maar viel toch ook waarlijk van de conferentie te Parys niet te verwachten. Het moge zyn, dat in vroegere eeuwen, toen het met de onaf hankelijkheid der staten niet zoo nauw werd genomen; toen de souverelniteit van het staats gezag niet een zoo integreerend begrip vorm de van statensamenieving, denkbaar was een wereldstaat, waarin alle onafhankelijke rijken zich zouden oplossen de gedachten van den modernen tijd, zijn nimmer naar iets anders uitgegaan dan naar een organisa tie van de samenleving der Staten onderling die aller belangen in gemeenschappelijke sa menwerking zou waarborgen. Internationale Statenorganisatie in plaats van de internationale Statenauarchle van thans, dat is de leuze, die werd aangeheven. Het moge zijndatookin den modernen tijd door tal van idealistenis gedacht aan een Grondwet voor den internationalen Staatverder dan de idealisten heeft deze Grondwet het niet gebracht. Het ware dan ook geenszins te ver wachten, dat de conferentie te Parqs, die een staatkundige conferentie is, zich op an der standpunt zou stellen dan dat, hetwelk de onafhankeiykheid van de staten onderling erkent. Een ander onderwerp dus ze u in ge reedheid brengen dan een, hetwelk beoogt een internationale samenleving der Staten te verzekeren, onder behoud van ieders onaf hankeiykheid. Op den weg van den Volke renbond zullen de schreden slechts langzaam en aarzelend kunnen worden gezet; wie ge looft aan te plotselinge en schokkende over gangen zal niet anders dan bedrogen uitko men. Uit het verleden van nauwelijks enkele jaren terug, gegrondvest op de absolute sou- vereinlteit der Staten, op het begrip dat er voor den Staat geen misdaad is, moeten wij thans treden in een Statensamenleving, waarbij internationale plichten van den staat wor den erkend en overtredingen dier plichten strafbaar worden gerekend. Welk een ont zaglijken overgang is daarin niet opgesloten welk een vooruitgang spreekt niet uit bet bereiken van dezen overgang. Het Parysche ontwerp omvat totaal een 25 tal artikelen, die vrijwel aan alle dc grond slagen, welke men zich voor den Volkeren bond beeft gedacht, aandacht schenken. De waarborging van ieders grondgebied, de re geling van economische- en koloniale vraag stukken de beperking der bewapeningen dc regeiing van vreedzame beslechting van internationale geschillende sanctie van in ternationale uitspraken, alle deze punten zqn in het ontwerp opgenomen. Ongetwijfeld zyn zy niet geregeld op afdoende wijze, geenszins zoodanig dat de Volkerenbond dc gedachte aan eiken oorlog van ons neemt; maar wie heeft kunnen gelooven aan een zoodanig ontwerp, moest in elk geval bedro gen uitkomen. Evenals in het nationale leven der volke ren veranderen ook in het internationale, le ven de gewoonten slechts langzaam en ge- lijdelijk; de volkeren moeten zich aanpassen by die gewoonten en daardoor vanzelf het gebied der gewoonten uitbreiden. Het ont werp, dat te Parys Is opgemaakt is een eerste grondslag van de nituwe Internati onale samenleving, waarvan het slechts te betreuren is, dat zy onder den invloed van den oorlog eenzydig door de overwinnaars wordt opgemaakt. Op dit ontwerp zal in normale tijden rustig kunnen worden voort gebouwd, doch voorlooplg Is het voornaam ste dat de grondslag aanwezig is om tot het verder voltrekken van den bouw te kunnen dienen. In de inleiding tot het ontwerp wordt ge sproken van den ernstigen wil der contrac- taten om internationale samenwerking ie bevorderen, den internationalen vrede te ver zekeren en daartoe te aanvaarden de ver plichting dat niet meer toevlucht zal worden genomen tot den oorlog. Van algemeene strekking mag worden gerekend de bepaling die in aitikel 7 van het ontwerp is opgeno men en die betrekking heeft op de toelating van nieuwe leden tot den Bond van Naties. De contracten te Parys zullen biykens dit artikel Staten, die daar niet vertegenwoordigd waren, uitnoodigen zich bij de overeenkomst aan te sluiten de toelating echter van Staten die niet tot de contracten en niet tot deze uitgenoodigde landen behooren, kan alleen dan geschieden, wanneer 2/.i der leden zich voor deze toetreding verklaart, terwql zy is beperkt landen met volledig zelfbestuur, in het algemeen zal geen Staat tot den Bond worden toegelaten, wanneer hy geen afdoen de waarborgen kan geven van zyne oprechte bedoeling om zyn Internationale verplichting en na te komen en wanneer hij zich niet voegt naar de beginselen als door den Bond worden voorgeschreven met betrekking tot maritieme en militaire strydkrachten. Belang- ryk is ook dat in artikel 19 van het verdrag territoriale integriteit en de bestaande poli tieke onafhankelijkheid van alle Staten, die lid van den Bond zyn, worden gewaarborgd en dat het behoeden daarvan tot de werkzaam heden van den Bond wordt gerekend. Er zullen In den Bond der naiies een drie tal lichamen zijn die dezen bond besturen. In de eerste plaats het lichaam der gedele geerden, waarin de vertegenwoordigers van de toegetreden landen zitting hebben eik met één stem en dat voor de uitvoering van de bepalingen der overeenkomst zorg draagt. Daarnevens een uitvoerenden raad, bestaan de uit vertegenwoordigers van de Vereenig- de Staten, het Britsche Rijk, Frankrijk, Italië en Japan, met vertegenwoordigers van vier andere staten, wier keuze door het lichaam der gedelegeerden wordt gedaan volgens beginselen en op een wijze als dienstig geoordeeld zullen v/orden. En ten derde het permanent secretariaat, gevestigd ter plaatse waar de Bond is gevestigd, hetwelk staat onder leiding van een secretaris-generaal te kiezen door den uitvoerenden raad en welks uitgaven door de leden van den Bond wor den gedragen naar verhouding van hun deel in de uitgaven van het Internationaal bureau der Postunie. De vergaderingen van het lichaam van gedelegeerden, zoowel als van den Uitvoerenden raad zullen gehouden worden ter plaatse waar den Bond der Na ties is gevestigd; daarvan kan Intusschen in bepaalde gevallen, die in de overeenkomst nader worden omsehreven, worden afgeweken. Zyn in zoodanige vergaderingen belangen in bet spel van Mogendheden, die niet tot den Bond zyn toegetreden, dan zullen deze Mogendheden tot bywoning worden uitge- noodigd, terwyi op geen vergadering eene beslissing kan worden genomen, die verbin dend is voor eene Mogendheid, welke zoo danige uiinoodigiog niet heeft ontvangen. De vertegenwoordigers van de partijen en de ambtenaren van den Bond genieten de diplo matieke voorrechten, terwql de gebouwen van den Bond de voordeden der extra terrl- torlaiiteit genieten. Van het grootste belang is de regeling van de vreedzame beslechting van geschillen, die zich tusschen dc leden van den Bond zul len en kunnen voordoen. Uit de aitlkeien 11 t/m 15 van het ontwerp-tractaat blijkt, dat ook hier de nieuwe Bond zich zooveel mo gelijk bfl den bestaande wil aanpassen en niet als destyds door dc ontwerpen van de St. Pierre of van Henri IV, geschiedde, nieuwe juridische lichamen in het leven wil roepen. Oorlog of oorlogsbedreiging, hetzij deze al- dan niet een der verdragsluitende partyen be treft, word in artikel 11 van het ontwerp verklaard tot een zaak die den Bond aangaat; tevens wordt het vrieudschappeiyk recht van elke verdragsluitende party erkend om de aandacht van het lichaam van gedelegeer den of van den uitvoerende raad te vestigen op omstandigheden, die den Internationalen vrede of de goede verstandhouding tusschen de Naties betreffen. De landen, tot den Bond toegetreden, verplichten zich niet ten oorlog te gaan alvorens de kwestie, die in geding is, aan arbitrage of aan het onderzoek van den uitvoerenden raad is onderworpen, noch zulks te doen in de eerste drie maanden na de ar bitrale uitspraak of na de aanbeveling van den Raad. En ook dan zal de oor log niet mogen worden verklaart aan de party, die zich wel by de uitspraak heeft neergelegd. De arbiters hebben binnen redelijke termijn uitspraak te doen; eene aanbeveling van den uitvoerenden raad zal geschieden binnen zes maanden, die volgen op het aanhangig maken van het geschil. Uit het bovenstaande blijkt reeds dat twee ërlei wyze van oplossing van geschillen wordt overwogen, al naarmate deze geschillen al dan niet van Juridischen aard zyn. zyn de geschil len van Juridischen aard en dus voor arbi trage vatbaar, dan wordt de zaak naar een Hof, door de beide partyen aan te wijzen, verwezen, terwyi beide partyen zich verbin den de uitspraak in volkomen goede trouw ten uitvoer te leggen. Bovendien wordt in artikel 14 de uitvoerende raad belast met het ontwerpen van een plan ter inrichting van een Permanend Hof van Arbitrage, het welk bevoegd zal zyn te beslissen in alle zaken die voor arbitrage in aanmerking wor den gebracht. Is er èenig geschil dat niet voor arbitrage in aanmerking komt, dan wordt de aangelegenheid voor den uitvoerenden raad gebracht. Een der beide partyen moet den secretaris-generaal van den Bond kennis geven,opdat deze de noodlge maatregelen kan nemen, vereischt voor een volledig onderhoek. De beide partyen leggen daartoe een memo rie aangaande de zaak over en verschaffen

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1