Zaterdag 25 Januari lit 19. 888te Jaargang N* 2462, A n tirevo tion a Orgaan voor de SSuidhollaiidscIie en ^eenw^elie Eilanden, 'Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES Zie naar Duitschiand, „HIT GOUDEN HEET", ppriëtair R. C. F. i fl. LEE-Moom OP DEN UITKIJK, iriiven uit liet Qgntrum, Ankersmit schrijft: I L T 'f Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS W. BOEKBOVEN&Zone n, SOMMELSDiJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12'/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRijDAGMORGEN 10 UUR. «(Hike» toef dte -%é wertea&ï-f.?.! t-a f?:-: «Gt c.i»s»c© soa ie aewlen «Se fcïtsrever* Er is een tijd geweest, dat men het »Zie naar Frankrijk» vaak op de lippen nam om daarmee een geestesrichting met hare gevolgen te kenschetsen, die voor 't Nationale leven eens Volks ver derfelijk was. De uitgeblazen lichten des hemels, waarvan Viviaui sprak; de huwelijksontaarding, 't Nieuw Malthu- sianisme met zijn tekort aan geboorten, de uitgeloofde Staatspremiën aan ouders met, meer dan 2 kinderen; de omkoo- perij en 't onvertrouwbare in Staats ambtenaren de schijndemocratie in 't Land van Algemeen Kiesrechtde slui ting der Congregatiescholen in 't Land der Rechten van den Mensch en Bur ger het ongodsdienstige element in alle lagen der bevolking; de periodieke di om de maand terugkeerende Kabinets crisissen; in één woord: heel 't wufte, gudsdienstlooze, hoofd en hartverwilde- rend karakter van 't Fransche burger en Staatkundig leven, bracht ieder 't Zie naar Frankrijk op de lippen. Maar de Oorlog sinds '14 deed aller blik afwenden van 't nationale Fran sche leven; van 't interne leven der Volkenook van Frankrijken 't wa ren de slagvelden in Europa en Azie, de duikbooten en de vliegmachines, de - Amorikaansche hulptroepen, de inzin king van Rusland en alles wat Inter nationaal, maar vooral ook alles wat Nederlandsch was in zijn Neutral it eits- handhaving en distributiemisère, in zijn Landbouw- en Scheepvaartbelangen, in zijn Handelsinport en export enz, enz. wat de aandacht boeide. Het hemd is nader dan de rokdit gold ook 't po litiek meeleven met andere volken Doch nu is 'tZie naar Duitschiand. waar de Burgeroorlog ontketend is; Liebknecht en Rosa Luxemburg zijn vermoordde meerderheidssocialisten met geweld van wapenen de minder heidssocialisten en de Spartacusgroep uiteenslaan, nadat deze zich in Berlijn en daarbuiten aan Rijksgebouwen, re- geeringspersonen, dagbladgebouwen enz. hadden schuldig gemaakt. Zie hier, wat Ankersmit, redacteur van 't Volk, toeschouwer van al die ellende te Berlijn, in zijn brief aan 't Volk, datum 12 Januari schrijft; hij heeft er al tal van brieven over ge schreven, die u de haren ten berge doen rijzen, en reden geven om 't toch al zoo lam geslagen Duitsche Rijk diep te beklagen over de geweldige en ontzet tende gevolgen van de 9 November-re volutie, toen Duitschiand zijn Keizer en Hof verloor, de Arbeiders en Sol- datenraden optraden't Socialisme zich van de Overheidsambten meestor maak te de Republiek uitriepeen nieuwe Grondwet ontwierpscheiding van Kerk en Staat proclameerde, en de socialisa tie van daarvoor geschikte bedrijven eischte. Onze tocht door het gebouw behoorde tot het jammerlijkste dat men kon waar nemen. Geen der duizenden venster ruiten op dè vier binnenplaatsen is heel gebleven. In alle hoeken zag men stapels geweren liggen, door de verdedigers achtergelaten ejj die men nu bezig was op handkarren weg te voeren alsook tal van linten met patronen voor machinegeweren, massa's hand granaten, enz De vloeren zijn met glas scherven overdekt Overal hangen de ijzeren balkons, in fl irdon geschoten, langs de muren neer. Maar het ellen digste waren de groote bloedplassen die men overal moest omgaan en waarin men nog stukken van menschelijke ledematen en ingewanden zag liggen. Juist toen wij kwamen, droegen vier Roode-KruF-soldaten in een grauw linnen zak het lijk van een Spartakis- tisch soldaat op een wagen, een oudere man reeds, geheel verstijfd en het ge laat tot een afzichtelijken grijns ver trokken. Op oozen tocht ontmoetten wij den ouden partijbestuurder Pfann Kuch, die zich ook van de aangerichte verwoes tingen kwam overtuigen, Den volgen den dag, zoo meende hij, zou ik re dactie e i partijbestuur wel weer in het gebouw kunnen vinden. Overigens», zoo meende hij,kunt gij den H d- landschen kameraden nu eens precies vertellen, hoe onze tegenstanders hier huisgehouden hebben Inderdaad, wij hebben nu van nabij kunnen zien, welk een ontzetting de burgeroorlog heteekent, en het was te gruwelijkej schouwspel, als men over dacht, dat het socialisten aan beide zijden waren, die aldus met het meest woeste geweld tegen elkaar te keer gegaan waren. De materieels schade aan het wijdsche gebouw zal binnen enkele weken of maanden wel weer hersteld zijn; dat is een kwestie van wat geld Maar wie schat de moreelo schade,, die aan de broederschap en do eenheid der arbeiders is toegebracht en hoeveel lange jaren zal het duren vo >rdat deze hersteld is Zoo dit al ooit het geval zal zijn. De ontzettende, Spartakus-week is voorbij en Berlijn herademt verlicht. Een week lang was het gevaarlijk om door de straten te gaan. Op het on verwachts knalden telkens geweer schoten of hoorde men het getik-tak der machinegeweren of de zware ont ploffingen der handgranaten Ieder oogenbiik werden lange stralen en heeie stadsgedeelten afgezet. Gisteren nog, bij den laatsten storm op de kran tengebouwen was heel de Leipziger Strasse, heel de Friederichsstrasse, andere drukke en hel verlichte winkel straten als onze Kalverstraat en Leid- schestraat, dos avonds in het pikdonker gezet en toen wij daar doorheen tas tend onzen weg zochten door soldaten gewaarschuwd dat wijop eigen risico» gingen, floten de kogels uit de Zimmer- strasse, waar de drukkerij van Ullstein en het Wolffbureau liggen, over onze hoofden. Van morgen zagen wij de resultaten in de doorschoten spiegel ruiten Des nachts werd men telkens opgeschrikt als verderaf of dichtbij een zware kanonnade aanving of een mitrailleur weer begon te ratelen. En nergens in de stad was men veilig. Heel uit het zuidwesten telefoneerde mij gisteren een collega van den »Vor- warts», dat hij vlak bij zich zwaar hoorde schieten en de buurt van ons eigen pension, oogenschijnlijk zoo vreed zaam, bleek ons weldra ook allicht be dreigd te kunnen worden. Hotel Hestauurant G©d«583pt« Eoereastefger 03A63!! 14739 Direct nabij de Hoofdateeg, {Betterd^M f 1,— en honger. MET ONTBIJT f 1.25, f 1.50, en f 1.75 Tel, no. 1532, Aanbevelend, Wet dot» - leder aanbevolen adrm. --asm DINERS LOGIES »M'.ar wie schat de moreele schade, die aan de broederschap en de eenheid der arbeiders is toegebracht en hoeveel lange jaren zal het duren voordat deze hersteld is? Zoo dit al ooit 't geval zal zijn», schrijft hij. Ja, waarlijk, 'tis wel een treurig beeld, dat 't op zijn zelfbewustheid zoo prat gaande Socia lisme daar vertoont. Treurig beeld van ouderlingen socialistischon tweespalt, wreedheid, haat en machtsjalouzie. Treurige profetie van wat een Socia listisch Paradijs op Aarde* voor heer lijks en welluidends kan opleveren. Wie wind zaait zal storm oogsten. En van een Socialistische Toekomststaat heeft de wereld geen verheven beeld gekre gen En de Socialistische meerderheids- groep eischt onderwerping van de Minderheid, terwijl hier in Nederland mr. Troelstra als minderheid den Staat en de Regeermacht d- r minderheid, in de week van 12—19 Nov.'18 opeischte. Hier zou 't Socialisme als minderheid een Burgeroorlog ontketend hebben daar in Duitschiand roept 't de soldaten en de gehate Bourgeois te hulp om eigen confraters af te maken, dood te schieten, omdat ze de minderheid zijn en voor hun Socialistische regeermacht onwelgevallig en lastig. Zie naar DuitschiandDat deed mr, Troalstra toen hij zijn vriend Ëbert op de plaüken brachtdie durfde met zijn So datenradenen hij Tróelslra durfde 't in Nederland óók aanmaar diezelfde vriend Ebert schiet zijn mede socialisten die wat andere inzichten hebben, dood, Vrend Ebert wii »ge- weld* met »geweld< beantwoorden; als meerderheid de minderheid vernie tigenden Burgeroorlog in bloed smoren, maar hier riep Troelstra tot onze Regeering: »pleeg geen geweld». En onze Regeering was meerderheid Om zelf aan de Macht te blijven, moet Ebert de kanonnen richten op zijn broederen in 't Socialistisch geloof Vrij heidGelijkheidBrooderschap of haar carricatuur Burgeroorlog in Duitschiand. Moord en plunderingBrandstichting en Bloed plassen. Broeders tegen Broeders 1 Rood tegen Rood. En zulke menschen willen nog afgeven op de Bourgeois en haar machts- fanatisme. Prachtiger beeld van den Son. Toe komststaat is nog nooit geleverd! Men kan er gemakkelijk in sterven, zie naar Berlijn, maar in ie ven niet. Nadruk verboden. Wl] beleven een bange tijd. Neen ik zie nu niet op de distributie, op werkeloosheid, op zooveel maatschappe lijk kwaad, dat ons benauwt. Ik bedoel nu het gebied van het geestelijk leven. Het blijft aan den eenen kant altijd waér dat onze oogen vaak zijn ais die van Elia, die meende maar alléén te z$rt overgebleven, terwijl de Heere er nog 7000 kende, die de kn'eëa voor 3aal niet gebogen hadden, Ma ir zie nu ook de keerzijde. Zevenduizend is een mooi getal. En gr wogen in de schaal der goddelijke waardschattmg, waarin één geredde men- echenz'ei méér waard is dan alle schatten der aatde, is het ook een heerlijk getal. Maar van 's menschen zijde gezien Getal met getal vergel 'ken Dén is zevenduizend omgeslagen over de tien stammen Israëis, die toch zeker enkele miilioenen telden, niets anders dan een ver dwijnende minderheid. Zoo school ze dan ook w?g Geen mensch, die haar zag. Zdfs de profeet is het bestaan van die minderheid onbekend en wéi zal zij straks ala Jehu op zijn manier voor den Hrere ijve ren gaat, wat vrijer zich openbaren; ook wel als bederf vertragend zout den vai des Rijks nog geruimen tijd tegenhouden maar tot reddende reformatie is die niet meer in staat. Daas voor bleek het lichaam des Volks te zeer verdorven. En nu zeg ik niet, dat het bij ons óók al zoo staat, dat het volk des Heereu als een verdwijnende minderheid van 7000 onder de zes en 'n half millioen wegschuift. 't Zou ondankbare overdrijving zijn. De Heerc gaf nog zooveel goeds. Méérook in omgekeerden zin als bij Elia, is Hij de Kenner der harten die weet wat in den mensch is. Elia telde Hij de vromen op. Alhoewel Elia hen niet zag Maar zou niet omgekeerd, al3 hij thins zijn heilige engelen eens uitzond, om een merkteeken te stellen aan de voorhoofden van ai zijn volk. .zou niet tot aller ontzetting veel, zeer veel, dat nieuw-testamentisch Is raël heette blijken het niet te zijn O, ik weet, wij moeten voorzichtig zijn. Meikteekens, oie de zaak door middel van onze zintuigen uitmaken, stelt de Heereniet. Wij kunnen ons altijd vergissen. Zelfs in onzen eigen staat, als wc de merkteekenen van ware en valsche genade niet naar Gods Woord weten te onderscheiden. W9 moeten dubbel voorzichtig zijn. In de laatste maanden zijn door da vree- selljke longengriep zooveel jonge levens afge sneden en nu trof het m§, dat meer dan een onzer predikanten me wist te verzekeren, hoe 't bij die jongelieden in het aangezicht van den dood, niet zelden bleek, dat er toch goddelijk leven bij hen openbaar werd, ook ai had voorhsen zelfs de scherpste opmerker 't nooit verder kunnen brengen dan tot een negatief .der waarheid niet vijandig", wat in den giond der zaak tóch nog onverschil ligheid en dus latente vijandschap zijn kan. Ook voorbeelden der zevenduizend. Maar toch maar toch hoort ook déze stem Heere hebben wfl niet in uwen naam ge profeteerd in Uwen Naam krachten ea tee kenen gedaan Met het: .Gaat weg!" ten antwoord. Een „verdwijnende" minderheid is Gods volk niet. Tenminste in óns land nog niet. Maar toch een kleine minderheid. En wat daarbij het meest tot droefheid stemt is het feit, dat de invloed dezer min derheid, zoo geestelijk als maatschappelijk zich niet spant sterker dan haar getal is. Toch kon dit laatite gebeuren. Onze eigen historie heeft het voorbeeld van Vader Wiiiem's „calvinisten", die óók betrekkelijk weinig in getal waren, doch door hun geestelijken invloed en de spankracht van hun geloof, gesteund door de omstandigheden van den tijd lang aan de spits onzes volks hebben gestaan. Rusland geeft thans ook een voorbeeld. Ook de Bolsjewiki zijn een kkine minder heid, maar zij hebben toch de leiding we ten te krijgen van het gansche volk. Zoo is het thans bij ons niet. Tenminste niet b$ het christenvolk. Ons volksleven, als ge dat nu niet neemt in een achterafdorpje of in een stil godvruch tig kringetje, maar als ge dat neemt gelijk het zich openbaart in de groote cent a van ons natonaal leven, op de groote verkeers wegen, in de groote pers, in kunst en we tenschap, in Blles- wat men heden ten dage .cultuur" noemt dat volksleven staat niet onder de beademing en werking van het christendom. Andere geesten hebben de leiding. En dat wordt steeds erger. Zóó zelfs, dat we beter dan vroeger de bange klacht van onzen Heiland verstaan De Zoon des Menschen, als Hij wederkomt, zal hij ook geloof vinden op de aarde? Nu kom ik op mijn overdenking, Zóó de feiten naar waarheid demonstreren de, is het mij zulk een pijnlijk raadsel, dat die kleine mi iderheid niet meer aaneenslui ting zoekt. Neen, men moet dit goed verstaan. Ik wii niet behooren tot hen, die „Synthe se* zoeken ook.déér, waar f itelijk geen overeenstemming még en kAn zijn, zonder de waarheid Gods tekort te doen. Ik denk aan de „belijdenis der waaiheid". Aan onze oude, gereformeerde leer. En zie dén toch eens bij 't begin van' 19 om u heen, hoe zelfs die „gereformeerden", één in belijdenis, hopeloos verdeeld nggen. In de Hervormde kerk staan de confessio- neelen tegenover minst-ns twee s orter an „gereformeerden", die alle drie eikaar c». eer betwisten, het allerzuiverst door te trek. m de „lijn der Vaderen". In de Gereformeerds Kerken is uiterlijke eenheid, maar de brochureoogst van '18 heeft (duidelijk doen zien, dat er toch heel wat verdeeldheid onder de rimpellooze wa teroppervlakte in de harten gekoesterd wordt. En hoeveel kerkelijke en ónkerkelijke „ge reformeerde" groepen staan er dan nog niet naast en vaak tegenover deze twes! Telkens spruit een nieuwe variatie uit Nu baat hiertegen geen geweld. Ook geen kunstmaiig sameakrammen I Maar wat ik zoo graag zou willen Dat men voorloopig, zooveel waarheid en ge trouwheid dit tenminste mogelijk maakten, de kerk de kerk es liet en elkanders geeste lijken omgang, op grond der gemeenschap pelijke belijdenis eens it deze bange tijden recht hartelijk zocht. Ach I dééraan ontbreekt zoo veel. Het was in een vroegere periode énders. 'k Herinner me ala knaap, hoe in de krin gen der „vromen" de godzaligheid hooger geschat werd dan de kerkelijke status. Hoe als God dezen of genen „krachtdadig had bekeerd", ai het „volk" samenkwam, om den Heere te loven en te prijzen voor 't geen Hij had gedaan. Hoe dan soms 'n „hoog-her vormde" broeder 't psalmiied opheffen moest, dat bij dit groote werk paste en straks een „afgescheidene" voor het heele gezelschap dankte. Dan sprak men van hart tot hart. Ook dan kwam wel de kerk ter sprake en ieder stond voor zijn meening, onver- schilig was men niet I Maar als dan 'n oud, vroom moedertje, dat zeer eigenwillig haar leven lang „gelo pen" had en nergens „aan gesloten" was en daarover terecht I soms danig werd gekapitteld, voorstelde„Och laten we zingenAi, ziet I hoe goed dan vielen allen ook weer in, want het ge zamenlijke kindschap kón zich niet verloo chenen I Ik wensch te stéén voor de „kerk". Maar ach I mocht het nieuwe jaar ons toch óók eens iets meer brengen van de „gemeenschap der heiligen" ook buiten de grenzen van eigen kerkformatie. Het ware, geloof ik, geestelijke winst. UITKIJK. 63 Amice I Heb je er wel eens over nagedacht, waar om de bolsjewiki te Berlijn want hoe ze zich feitelijk nu noemen, het doet niets ter zake, het zijn bolsjewiki heb je er wel eens over nagedacht waarom zij tgd.ns de laatste troebelen ia de hoofdstad van Duitsch iand het voorzien hadden op de couranten- wijken, waarom zij die bladen in beslagna men Ik denk van wel. Wie de Pers heeft die heeft alles: Wie dat vodje papier in zijn macht heeft, die kan beweringen verwekken die regeert op den duur de geheele wereld. Ja, die Pers heeft wat op haar geweten. Ik schreef het je reeds enkele malen, als er geen Pers was geweest, hadden we geen oorlog gehad. Die Pers, die Pers. Criticaster in de katholieke Residentiebode voegt er ook een woordje aan toe. Hij schrijft: „wat mij wondert (of eigen lijk ook ni t) is, dat men opeens muisstil is

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1919 | | pagina 1