voor de Zuidliollandüclie en
Eilanden.
Zaterdag 30 November 1918.
Antirevolutionair
Orgaat
IN HOC SIGNO VINCES
A
OP OEN UITKIJK.
«Ii«f
G. X. B.
van groene
8.
mmelsdyk
838le Jaargang N\ 2446.
NOEN.
li
W. BOEKHOVEN Zonen,
sm&ifeeia voor de Redaetfie bestemd, Advertentiégi eis verdere P toe te aeadeai CIt& evers
i'fc»
Eerste Blad.
Het Evangelie reactionair?
fftotel Hestauraut
„HET GOUDEN HERT",
Rotterdfèn,
DINERS f 1,— en hooger,
LOGIES MET ONTBIJT
propriBtair R. c. F. 14. LEE-Moim
Het door teder aaulevoleu adres
Brlavsn uit het Centrum.
.JL
Mtfkendgewehibt
Igo». Telef. 215
r
1918 in Hotel
bij afslag, des voor-
Ie verkooping van
Bouw- en Vroon-
bnlandschen polder
Insplaat breeder bij
Threven.
\rnhem en AKKER-
in het Café van
Bommel des na-
kerzoeke van Mej,
|e den Bommel, pu-
nanswonlng Veld-
Afbraak van de
|ur met annexen,
Afbraak van het
|ppen- en honden-
prongas installatie
Img. 5. De koepel.
It drijfwerk, tanks,
H.A. bouwland en
llschen polder, uit-
Van bovengemelde
ios. 1607, 244, 245
J'eiland kad. sectie
■bouwland, gelegen
V, sectie B 110.230.
I, sectie B no. 229
viand, gelegen ais-
7 70 H.A. bouwland
7 H.A. bouwland,
Ino. 227.14.1.00 30
|tse B no. 459 ged.
kad. sectie B no.
bouwland, kad.
|78 60 'H.A. bouw-
455. 18. 1.88 30
■tie B 454 ged. 19.
i. sectie B no. 454
Ir, kad. sectie B no.
J'.nd, kad. sectie B
H.A. weiland, kad.
I.20.28 H A. bouw-
07 ged. 24. 1.20.27
B no. 457 ged.
I kad. sectie B no.
bouwland, kad.
|erschiUende com-
nassa.
brkooplng worden
po en 2 Canada
ooper van dehof-
Jien.
|tingen te bekomen
e.k. bij Notaris
ensplaat.
nber 1918, des
Zaaijer te Mid-
Zaadstroo, in den
Sommelsdijk op
Aeide Bz. aan den
nn den polder het
b op het land,1 van
I den van Zantens-
1 firma Kuhn Co.
Iber 1918 bij vei-
nderdag5 Decetn-
®oaisier te Hekelin-
111 uur, publieke
pdurend recht van
entiaren grond te
k, met den eigen
Jle huis, bevatten-
35 A., 40 c.A.
iuwe Uitslag van
8 Jannuarie 1919
In den
:r en 6 December
'1 uur ten koffie-
te Zuidland, pu-
86-60 H.A. best
polder, strekkeh-
tot den blinden-
genot feaanvaar-
rerkooper de Heer
nhoorn en de No-
d te koop.
bij afslag, des
in het Logement
erceei Bouwland
West-Nieuwland,
'root 75,90 aren,
A. tot 11 Novem-
Hendrik Grinwis
Anthony Verb age
dadelijk te aan-
ber 1918 inzeten
nber 1918 afslag
If vier in Hotel
en weg in den
elissant, kadaster
25 en 326 en Me-
238, 253 en 249
:-70 H.A. (15 ge
ien heer J. Sieling.
te Rotterdam en
te 's-Gravenhage.
14843
ns Inzet en Afslag
and tusschen de
reg en den Prinses
lis, tot aanleggen
1 en in de naaste
ouwterreln. Alles
straten.
eer Jan Zaaijer te
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SOMMELSDIJK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENT1ËN 121/» Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel.
D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentïën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGFN 10 UUR.
Het is in de verloopen revolutiedagen
uit Socialistischen mond weer gehoord,
dat 't Evangelie zoo'n reactionaire
macht is. En vooral gingen de schimp
scheuten naar 't Roomsch Katholieke
kamp, waar verwijten, socialistische
verwijten gehoord werden over 't con
servatisme der Kerk, dat den rijkdom
de hand boven de hand hield, maar
voor 't arme in de samenleving zoo
weinig oog had.
Nu moet men natuurlijk met die
socialistische praatjes oppassen. Wat
niet in hun roode kraam te pas komt,
werpen ze uit; betitelen ze met reac
tionair. De Rechterzijde is, volgens hen,
heelemaal reactionair; de Linkerzijde
is reactionair; 't Koningschap is reac
tionair 't Kapitaal en de kapitalist is
reactionair; heel Nederland is reactionair,
is conservatief, behalve de S. D. A. P,
Honderdmaal is er om gelachen, dat
de S. D A. P. zich alléén de vooruit
strevende noemt, terwijl toch juist de
politieke programs der Rechterzijde ge
tuigen, dat niet de reactie, maar wel
degelijk de Vooruitgang in haar banier
geschreven staat, maar natuurlijk niet
langs den bolsjewistischen weg van
Troelstra en Wijnkoop en dito, dito,
revolutiemakers, die op één dag de
vooruitstreverigheid zoover zouden in
toepassing brengen, dat ze 't Koning
schap met één streep uit de Grondwet
zouden uitstrepen't Staatsgezag in
één ommezien zouden omverwerpen
de Socialistische republiek in 24 uren
tijd zouden uitroepen 't Kapitaal in
weinige uren zouden den nek breken;
arbeiders en soldatenraden naar de
Gemeentehuizen sturen en als een
staatsburger zich tegen die staatsgrepen
verzet en zijn hart zich lucht voor
Koningin en Vaderland dan roept
de Socialist: „Kijk, kijk, hij doet met
ons niet meewat een reactionair, wat
een conservatief".
Men diene dus op te passen als een
revolutionair, zooals die zich openbaar
de van 7—12 Novb. 1918 te Rotterdam,
tegen U zegt: je bent een reactionair*,
't beteekeat dan iets goeds nl.: man
van Wet en Gezag en Orde en Voor
uitgang door bestendige verbetering.
En elke revolutionair is er dan al
tijd als de kippen bij om te protestee
ren tegen Kerk, Ambsdragers en Evan
gelie, want die zijn allen reactionair.
En toch, 't is de grootste Leugen, die
er ooit verbreid is, dat 't Evangelie een
conservatieve macht zou zijn en reactie
voorschrijft, achteruitgang of stilstand
predikt in 't sociale en economische
leven, 't Evangelie is in hart en nieren
de blijde boodschap der democratie.
Lees 't Oude Testament. Lees de Wet
geving van Mozes. En wie dan nog den
moed heeft om na bestudeering van
de Goddelijke en daarna Mozaïsche
Wetten te durven zeggen: 't Oude
Testament is door en door reactionair,
is de grootste schandvlek der 20ste
eeuw. En immers, 't zijn juist de pro
feten geweest, die den afval, de inzin
king des Volks toeschreven aan de
overtreding, aan de nalating der God-
lelijke geboden aan Mozes gegeven.
Neen, neen! duizend maal neen! wie
de boeken van Mozes herhaaldelijk met
aandacht gelezen heeft, hij slaat de
handen samen over de echt democra
tische gedachten, die daarin liggen
verscholen. Heel de Sociale Wetgeving
van Israël was door en door, op en top
heilzaam voor Welvaart en Recht voor
Allen, maar de Kapitalist trok toch
aan :t kortste eind en de werkman
aan 't langste.
Zoo is ook in 't Nieuwe Testament.
Wie daar de Heiland hoort spreken
wie Zijn daden ziet, hoe Hij 't arme
der wereld uitverkiest om Hem te vol
gen, dien ontzinkt de brutale moed om
te zeggenHet Nieuwe Testament is
reactionair. De kern van Jezus leer is
nooit anders geweest, dan liefde voor
't verlorene, voor 't ongelukkige, 't
weggezonkene, en met Zijn kruisdood
en zijn bloed heeft Hij 't op Golgotha
bezegeld, dat zelfs een moordenaar
hem niet te min was om hem een
eeuwige zaligheid te geven in 't Para
dijs, dat openstond.
Hoe durft men 't zeggen, dat 't
Evangelie dat een Blijde Boodschap
der Hemelsche zaligheid is, niet zou
zijn óók en tevens een Blijde Boodsch ip
van Aardsch geluk, maar op een
conditie .die de Rotterdamsche
revolutionairen miskennen nl.
Zoek eerst 't Koninkrijk Gods en Zijne
gerechtigheid en dan zullen alle dingen
(neen, niet door bloed en vuur en
kruitdamp veroverd worden
maar dan zullen alle dingen geschonken
worden, U toegeworpen worden
en ge hebt dus maar naar de weldaden
te grijpen, ze op te vangen, ze rollen
zoo maar in uw schoot. Doch nog eens
de conditie is: >Zoekt eerst*. In den
weg der geboden Gods schenkt 't Evan
gelie aardsch en hemelsch geluk, voor
uitgang op alle gebied en alle kringen.
Rijk en arm ervaren de zegeningen
ervan.
O, die leugenaarsdie durven zeg
gen, dat 't Evangelie een wanklank is
in 't lied der Schepping, een Boodschap
van traagheid en lamlendigheid; van
gemakzucht en onderworpenheid als
der slaven, noodlotsgedachte en stompe
gelatenheid aan een God, die zooveel
ellendigs in de wereld bestuurt en
toelaat. Tegen zoo'n God moet verzet
gepleegd, tegen zoo'n rampzalig Evan
gelie van slavengedweeheid moet in
den socialistischen naam van vooruit
gang protest aangeteekend worden.
Och, och! ze kennen 't GodsWoord
niet. Ze hebben zelfs in hun groote
meerderheid Hem en Zijn Woord ver
laten, hoe zouden ze 't dan immers
nog willen lezen en herlezen en be
studeeren. Want dan blijkt de Leugen
Dan blijkt 't, dat Gods Woord overa',
ja overal, op elke bladzijde den Voor
uitgang predikt, omdat God de Heero
wil, dat zijn Aarde zou zijn een voor
portaal des hemels, een sieraad onder
de hemellichamen, vol liefde, barm
hartigheid, vrede en recht.
Zóó wil God de AardeVrede op
Aarde 1 In menschen een welbehagen
Is dat geen hemelmuziek? Is dat niet
de waarachtige Menschenmin en de
hoogste Democratie? Dat is nu eens
liefde voor een schepsel, daar in Bethle
hem uitgezongen door de Boden des
Hemels. Dat is geen liefde voor Jan
of Piet. Geen liefde voor één klasse,
voor één groep. Daar ruischte liefde
voor Allen. Vrede voor Allen, EaWel-
Gedempte BoerensieJger 63A638
14739 Direct nabij de Hoofdstceg,
f 1.25, f 1 50, en f 1.75
Tel. no 1532, Aanbevelend,
behagen in Allen. Dat is geen revolu
tionaire kreet. Dat is de democratie
van den Waren Christen. Maar de
Socialist wil vrede voor zich en zijn
club, en aan de anderen de Haat.
Nadruk verboden.
Zoo is dan de rust weergekeerd.
Binnen „acht dagen zicht", die Troelstra de
revolutie meegegeven had, is zij als een on
gare pudding ineengezakt en ook de in „na
tionale betoogingen", die niet uitblijven kón
en uiteraard mede een Oranje-huide worden
móést, is nu vrijwel uitgewerkt.
Maarde heugenis blijft.
Eu dat is maar goed ook.
Troelsira zei op het Congres, dat ons volk
gedurende de week-van-beroering „een prak
tisch le^je" had genoten, en diir heeft hij
nu eens gelijk in gehad, alleen heeft
dat lesje wei een beetje een andere uitwer
king gehad, dan hij precies heeft bedoeld.
Wij hebben de S D. A, P. weer eenslee-
ren kennen in haar nimmer, ook mi niet,
verl rcchenden revolutionairen aard.
En dit vergeten we maar zoo niét.
Wèl heeft de bezadigde Vliegen meen ik,
den raad gegeven om die gansche rumoerige
week maar a's een benauwde nachtmerrie
zoo gauw mogelijk te vergeten doch
dddr kan ik niet in komen.
Zóó gaat dit niet.
Stel u voor, dat groote menschen, den-
dende koppen, drie dagen lang op de meest
roekeiooze wijze met lucifers en klappers eii
allerlei vuurwerk hebben loopen spelen en
draven in een pakhuis vol brandstoffen
zijn ze er dan mee af, met te zeggen dat het
een misgreep was?
Zóó laat ons volk hen niet gaan
De vonken hidden de boel in lichter laaie
kunnen zetten en dan zouden we nu mid
denin de revolutie gezeten hebben, nu,
op ditzelfde oogenblik
Het gevaar is nu voorlooplg voorbij.
Maar 't kan plotseling terugkeer en 1
We zitten nog middenin de geweldigste
crisis, die de wereldhistorie kent; we heb
ben den brand npg steeds vlak naast de deur,
want niemand die vandaag nog zeggen kan,
hoe het morgen in Duitschland stormen wil
de bolsjewiki in geheel Europa, wèl begrij
pende dat de overwinning der Entente in be
ginsel hün nederlaag is, zijn straks in hun
vertwijfeling tot alles in staat
De tijd is nog steeds hoogst ernstig
En daarom kunnen we maar niet, zonder
meer vergeten, wat achter ons ligt en is het
van 't hoogste belang, dat wij precies weten,
wat de S. D. A. P. en wat haar leiding in
de toskomst wii.
Alléén den weg van wet en orde
Of, als ze kéns ziet, den revolutionairen
sprongdèt is de groote vraag, waar alles
om draait.
Troelstra, zegt men, bekende schuld.
Pardon I dat deed hij juist niet.
Dht beslissende, verlossende woord heeft de
hoofdman der Partij niet gesproken, nóch op
het Congres, waar hij een middaguurtje ver
toefde, nóch in de Kamer, waar hg niet kwam.
„Ik heb mij vergistheette het.
Hij heeft zichzelf tegenover de Partij niet
gespaard, dat geef ik toe. En 't Congres
was in een stemming om zelfs de zoomen
van zijn boetekleed In vervoering te kussen
Wij laten ons niet vervoeren.
En als we nuchter de zaak bezien, dan
staat het zóó, dat Troelstra de revolutie en
de roode vaan op 't regeerkasteel niet ver
loochend heeft, maar als momenteel onbruik
baar heeft opgeborgen.
„Wat heden niet is, kan morgen zijn."
Zóó, letterlijk, is het gezegd!
Mr. Troel3tra heeft zich „vei gist"
Goed. dat zij zoo doch waarin
Niet in de keus zijner middelen.
Maar wei in den keus van den tijd.
Hij vergiste zich in het volk en vergiste
zich in het leger.
Maar„Wij leven in een tijd van
snelle veranderingen, het kan nog spoedig
komen
Stidn blijft zijn woordAls er revolutie
komt, hoop ik er bij te zijn I* Dat woord
nam hij niet terug; drukte er vetleer r\pg-
maals het zegel op,
En daarom vooral ook, acht ik van zoo
hooge beteekenis de spontane uitingen der
volksvreugóe, 's Maandags b.v. in den Haag
op het Malieyeld en 's Zaterdags te Amster
dam voor het Paleis.
Dat was het antwoord van 't volk.
Het waren feestdagen, waarvan landgenoot
en bijwouer verbaasd stonden.
De veer was lang en sterk gedrukt.
Vier jaar van oorlog en misère
Waarin het nationale karakter zich vaak
niet van de schoonste zijde liet kennen en
het nationale leven vaak uitgebluscht scheen.
En nu ineens! zulke dagen.
Zij waren als een openbaring.
Wq zyn geen „nation éteinte" geen uitge
doofd volk.
De volksziel vóélt nog en uit zich op een
wjjze, die toont hoe er nog kracht in haar
schuilt, om met goeden moet en ijzeren vol
harding het nieuwe tijdperk in te gaan.
In deze uiterlijken weg.
Niet in den weg der revolutie
Dat heeft ons voik in deze dagen aan
Troelstra en de zijnen duidelijk gezegd en
't is te hopen, dat zij er hun winst meedoen,
niet docr te hopen op voor hen betere tijden,
maar dan eens voor goed elke gedachte aan
revolutie te laten varen, en dat te zeggen ook.
Dit geschiedde tot dusver niet.
Dr. Notens heeft in de Kamer de alles be-
hcerscheiide vraag geformuleerd
„Veiwerp, gij, sociaal democratische partij,
in deze Kamer de omverwerping van het
staatsbestuur langs onwettige weg in principe,
óf wacht gij alleen een beter en gunstiger
oogenblik af?'
Daarop antwoordde, mede namens de ctub
in de Tweede Kamer, de heer Van den Tem
pel aldus:
„Ik ben niet voornemens op de pertinente
vraag van den heer Nolens een categorisch
antwoord te geven De soc. dem. zitten ,hkr
niet, om de biecht afgenomen te worden."
Geen ja dus en geen neen.
Het blijft eenvoudig „hangen".
Wel hebben, dat mag ik hier niet onver
meld laten, tegenover Troelstra's revolutio
nairen solo-zang de d ie soc. dem, leden der
E. Kamer hun trio gezet, dat den leider nog
lang in de ooren naklinken zal.
'n Kaime, maar besliste veroordeeling
„Het is de meening van mij en mijn par-
tijgenooten in deze Kamer, dat de regeer
macht behoort bij hen, die haar langs
grondwettigen weg hebben verkregen."
Aldus de heer Vliegen.
Mede namens Van Kol en Polak.
Wat voor Troelstra beteekent een nul voor
zijn jongste optreden als leider der Party.
Een vernietigende afkeuring zijner revolutie
rede.
Alleen maardat is E. K.-c'ub.
Het is niet de leider.
En het is óók niet de partij.
Al hechten we dus aan deze uiting vanzelf
hooge waarde, afdoende is zij niet
men heeft het aan de overzij de vaak over
„waarborgen"welnu voldoende waarborg
geeft dit woord van-drieën niet.
Toch is 't te hopen dat het hiertoe komt
vooral nu H, M de Koningin in haar toe
spraak op 't Paleis, te Amsterdam, feitelijk
't eerst de hand óók aan de S. D. A. P. heeft
toegestoken.
Zij herinnerde aan haar „proclamatie".
Herinnerde met name aan het woord, dat
nóch Regeering nóch Natie „reactie" wil,
maar wél in den ordelijken weg al die her
vormingen, welke door den tijd noodzakelijk
zijn geworden.
En tóén zei, de Koningin „hUen".
„Ik ben bereid mede te werken met allen
tot verwezenlijking van de denkbeelden, in
de proclamatie neergelegd."
Met allen, zonder uitzondering.
Dus óók met de sociaal-democraten.
Natuurlijk op één enkele voorwaarde
Dat zfj, die straks de uitgestoken hand
aanvaarden, zich dan ook zonder eenig voor
behoud plaatsen op het standpunt, door de
Eerste-Kamer-fractle aangenomen en door
Vliegen vertolkt: afzwering van alle geweld.
Ik kan met ieder samenwerken.
Ook wel in mijn eigen huis
Maar niet met den man, van wien ik wéét,
dat hij dag en nacht op een gunstig oogen
blik wacht, om mij bij de kraag te pakken
en de deur uit te gooien I
Ook wij zeggenmet allen.
Onder dat eene voorbehoud dan I
De „Staatsgreep" werd onvoorwaardelijk
geketst, maar niets zal ons liever zijn,
dan dat de S. D. A. P. zich voorgoed plaatse
op het standpunt van wet, en orde en recht
en dit zóó ondubbelzinnig uitspreek, dat er
geen zweem van twijfel overblijft.
Dan blijft de politieke strijd.
Maar dan kan toch ook het „allen" der
Koningin ia vervullen gaan.
En daür hebben we waarlijk in dezen zoo
hoogst ernstigen tijd behoefte aan; een tijd,
waarin het ook voor ons volk en vaderland
een „strijd om het bestaan" geven zal, zij
't dan ook met onbloedige wapenen, waarbij
al wat voorheen werd vertoond in 't niet
zinken zal.
UITKIJK.
LVH.
Amice.
Sinds ik mijn vorigen biief schreef, is in
ons vaderland heel wat gebeurd, dat tot
verheugenis moet stemmen. Troelstra's plan
nen zijn mislukt; ze zijn fallkant uitgeko
men. Pieter J riles heeft zich schromelijk
vergist in de mentaliteit van ons volk. Het
Nederiandsche volk is in zijn overweldigende
meerderheid oranjegezind I
Je bebt het natuurlijk in de bladen gelezen,
ik behoef het je dus niet weer te vertellen,
hoe het in den Haag begonnen is. De ver
slaggevers in de bladen konden er geen
passend bijvoegeiijk naamwoord voor vinden,
om uit te drukken, hoe de grootsche hulde
aan onze geliefde Koningin was. Ik gebruikte
daar het supe. latief grootschdat is veel te
zwakDe verslaggever van de N. R C.
vond het woord overweldigend nog lang niet
sterk genoeg. Schitterend, schitterend in één
woord.
Na den Haag volgden de andere plaatsen,
Haarlem, Amsterdam, Rotterdam, Arnhem,
Apeldoorn, Utrecht, enz. enz.
Het is één zegetocht van deze bij het volk
zoo innig geliefde Oranjetelg.
't Ï3 een prachtige weerspiegeling voor
wat er leeft in de harten van de overgroote
meerderheid van ons volk.
Het Volk, het dagblad van de socialisten
is natuurlijk verbolgen, dat alles zoo is ge-
loopen. Hoe gaarne had het Mr. Troelstra
gezien als president van de Republiek der
Nederlanden 1 Zóó had het moeten gaan.
Dan had men eens gezien hoe groot de
macht van het socialisme was. Eilacie voor
Het Volkhoe omgekeerd is het uitgeko
men.
Men kan zoo echt zien, hoe hef bladspflt
heeft over den afloop. Het steekt die spijt
niet onder stoelen of banken. Eerst kreeg
het Jid van de Eerste Kamer, de heer Van
Kol, die in België, waar hij vertoefde, hoorde
wat z'n vriend Troelstra van plan was. In
ons land teruggekeerd had een vertegen
woordiger van het Haagscfie corresponden-
tiebureau een onderhoud met den heer Van
Kol. Deze keurde onomwonden de pknnen
van Troelstra af, verklaarde dat de S.D A.P.
in den grond nooit tegen de Oranjes was
geweest en was van meenicg, dat ons land
het meest democratische land was, dat er
bes'ond, nog democratischer dan de repu
bliek Frankrijk.
O, wee, daar kreeg-ie het aan den stok
met Het Volk, dat hem een geduchte afstraf
fing gaf. [Bij de redactie van Het Volk, ligt
de heer Van Kol in ongenade. Veel zal-leer
zich niet van aantrekken. Want in bovenge
noemd onderhoud zeide hij„al stond; ik
ook alleen, wat echter niet hef geval is," in
deze mijne meening, dan zou ik die nog
zeggen." Dat is mannentaal!-
'1 Is best mogelijk, dat in wezen de S.D.A.P
niet tegen de Oranjes was, maar dan is Het
Volk, zeker onder den invloed van de ge-
beunenissen der laatste weken, verbazend
gauw omgedraaid!
Laat ik dit even constateeren en moet jij
je conclusies maar trekken.
Zooals je weet is de Koningin verleden
week in Amsterdam. Evenals in den Haag
gs