Zaterdag 16 November 1618
388le Jaargang N°. 2442
Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zaidhollandoclie en Zeeuwsclte Eilanden.
Eerste Blad.
IN HOC SIGNO VINCES
.HET GOUDEN HERT",
W. BOEKHOVEN Zonen.
Alle stukken v©or de Redactie atestemd, Advertesstiési en wer«iere Adrailailstratle Iran©® toe te é&aü de Uitgeven
Democratiseering door de
Socialisten
Maakt 't duidelijk, dat ze hun op
roerkreten langs straat en plein doen
Motel Mritauram®
Pïriëtair R. C. F. t. 4. LEE-Moom
De Eindeatastrophe is voor den
OP DEH UITKIJK,
*-"7/
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SOMMELSDjJK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 12»/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRI|DAGMORGFN 10 UUR.
De Harskamprelletjes mogen dan geen
oorzaak of diepere grond zijn geweest
van de gewicntvolle redevoering door
den Minister van Oorlog gehouden, ze
zijn in elk geval een uiterst belangrijke
aanleiding geweest om Kamer en Volk,
'innen- en Buitenland, Koningin en
Generaien Staf, Sabeldragers, hetzij
supérieuren dan wel inférieuren of
minderen goed te doen gevoelen, dat
er een Nieuwe Tijd, óók voor 't leger
moet aanbreken. Dat er gebroken moet
worden met 't stelsel van militair
Saamlevenmet 't stelsel van Recht
spraak; met 't stelsel van Afscheiding
van Soldatenstand en Burgerstaatmet,
hetzij in één woord gezegd, met 't
Nederlandsche stroeve, stramme, con
servatieve, militaire stelsel, zooals zich
dit reeds een eeuw heeft geconsolideerd
of vastgezet en vast ligt in Militaire
Wetboeken en de Duizend en Ben voor
schriften en al maar uit de militaire
bureaux uitvloeiende circulaires en
masse, die 't kleine, 't pietlutterige
beoogden, maar voor 't Groote Leven
van onze Jongens zoo miserabel weinig
Jtfoaarde en beteekenis hadden.
En nu mogen Sociaaldemocraten en
Vrijzinnig-democraten zich de dwaze
pretentie veroorloven, dat zij de lui
zijn, die den Minister geprikkeld heb
ben om 't initiatief te nemen tot de
Hervorming; en ze mogen de »welbe
wuste scharec d.w.z. hun eigen socia
listische leden of mee- en bijloopersin
den dwazen waan pogen te brengen, dat
zij, Socialistische Kamerleden de Regee
ring onder den knie hebbenvriend en
tegenstander erkent; en 't Leger is ei
vol van, dat door 't Rechtsche Kabinet
een grootsche daad is verricht, die in
de geschiedenis geboekstaafd blijft, als
«en nieuw tijdvak inluidende in de
Nederlandsche defensie. We protesteeren
er tegen, en ieder die niet politiek-
overstag gevaren is, zal er tegen pro
testveren dat men de eere van dit
Kabinet verkleine; de eere van den
Oorlogsminister aan den leider der
Socialisten geven zou. We protesteeren
tegen die socialistische zelfbewustheid
tegen die overschatting van de macht
en den invloed van een 20 tal socia
listische tolken. Niet, hetzij erkend, of
zij loopen helaas l in dagen van span
nende nationale en internationale on
rust, zooals nu, met een bundel eischen"
in hun koker en willen een Revolutie
zonder anarchie, d.i. Revolutieze dur
ven nog wel, net als in 1903 bij de
anarchistische spoorwegstaking aan de
opgezweepte massa der Overheid ter
gende bevelen te geven. Hetzij erkend
nog durven ze dag in dag uit te
neuriën, en in deze revolutiedagen
hardop te zingen: *Het ganscheBader
werk staat stil, als ome machtige arm
dat wilmaar al rammelt hun koker,
toch is hun eischenlijst veel te zwaar
om door socialistische Arbeiders*, en
Soldatenraden uitgevoerd te kunnen
worden, toch is daarom hun ware
beteekenis nog niet in evenredigheid
met het geklikklak dat hun koker
maakt, 't Nederlandsche Volk, en 't
Platte Land vooral, walgt van die
Opstandigheid,
Zekerze weten 't wel, de S.D.A P.,
dat ze in revolutiedagen tal van op
roerige harten kunnen meetronen; de
ondervoeding, de armoe, de werkeloos
heid, de duurte, hebben de hoofden
van zeer velen in de steden op 't
kookpunt gebracht en ze laten zich
daar allen onzin gezeggen, alle opzwee-
perij gedoogen; zijn dag in dag uit
hoogst ontvlambaarvatbaar voor
bloedigen opstand en demonische rebel
lie. Elk zondaars-menschelijk hart is
van nature wars van een hoogere macht
naast zich, tenzij genade't oog verlicht.
Zeker! we weten 't wel en ieder
heeft 't al met smart gadegeslagen, dat
de Vrijzinnigheid tegen 't Socialisme
niet opgewassen is en niet alleen, als
in 1913 bij de Kamerverkiezingen, onder
't juk van Troelstra door moet gaan
en naar zijn politieke eischen hun poli
tieke gedragslijn richt, maar ieder heeft
't ook met deernis ontwaard, dat Libe
ralisme en Vrijzinnigheid, blijkens het
groote débacle of zetelverlies in dit
jaar '18 niet meer in staat is om flinke
politieke kracht te openbaren in den
Lande; en dat de Evenr. Vert. hun
een nekslag heeft gegeven, waar ze niet
meer van genezen. Zonder krachtig
tegenheginsel tegen 't Socialisme, zijn
ze zwak.
Zekerieder heeft 't in de gaten, dat
Troelstra de zweep van Wijnkoop vreest
en expres verder moet gaan in zijn
eischen om zoodoende dezen Anarehist
den wind uit de zeilen te blazen; uit
concurrentiezucht; uit vrees voor stem
menverlies hij de aanstaande Staten-
en Raadsverkiezingenin hope om in
Amsterdam nog te kunnen redden, wat
onder Wijnkoops opstandigheid er door
de SD.A.P. aan invloed, macht en
beteekenis, verspeeld wordt; in sterk
verlangen om van de toenemende
revolutionaire gezindheden veler, uit de
onderste lagen der stedelingen, een
politiek fortuintje te genieten op kosten
van den door hen zoo gehaten Wijn
koop en dito Bolsjewiski. Op kosten
ook der Vrijzinnigheid.
ZekerIeder die oogen heeft om
te zien, ziet 't, dat de S.D.A.P. poogt
haar politieken slag te slaan, visschend
in troebel water, waar ze vroeger van
19131918, het Kabinet Cort steunden
als de edelste bourgeois, en over 't Le
ger en de Legerleiding nooit in de
Kamer een gloeiende, noch gloedvolle
rede tegen minister de Jonge, tegen
Bosboom, tegen Cort gehouden heb
ben, maar alleen door hun krant „Het
Volk" de soldaten prikkelden en hun
socialistische gevoelens luchtten.
Dit nu zoo zijndeèn de jaloezie op
Wijnkoop; èn de zinkende invloed op
de bolsjewistische massa in de groote
stedenèn de zoo vaak slappe houding
en betreurenswaardige aftakeling van
vreedzaam Liberalisme en ordelijke
Vrijzinnigheid; èn de aanstaande Staten-
en Raadsverkiezingenèn 't troebele
water waarin de politieke hengelaar
zijn aasje werpt; dat alles te zamen
maakt 't duidelijk, dat ze de Rechtsche
Overheid geen plaats meer gunnen voor
't hol van haar voetdat ze aan die
Macht gaan knabbelen, en 't zonder
God en zonder Wettige Overheid den
brutalen strijd tegen Hem en zijn die
naresse durven openen.
Gedempte Boereusteig«r 63A, 63B
14739 Direct nabij de Hoofdsteeg,
Ef»S.S<eS"4*iï.B»
DINERS f 1,en hooger,
LOGIES MET ONTBIJT
f 1.25, f 1 50, en f 1.75
Tel. no. 1532. Aanbevelend,
Het doos- ieder aanbevolen adres.
weerklinken om aan Arbeiders en Sol
daten een Overheidsmacht te verleenen,
die ze niet toekomt. Tot vertrapping
van de door God gestelde machten!
Een Rechtsche maakt onderscheid
tusschen Valsche Democratie, welke 't
om kiezerslokking te doen is, om pro
paganda vanaf de Balie en de Tribune
der Kamers, èn de Ware Democratie,
die alléén 't Nationaal Belang in 't oog
heeft. In de Valsche Democratie vindt
de Rechtsche zijn geduchten tegen
stander en kampioen; maar de Ware
Democratie is zijn Vriend en Bondge
noot. 't Nationaal Belang is zijn drijf
veer en kracht, al moest hij daarom
ook jaren aanéén 't onderspit delven,
en in de minderheid blijven. De Recht
sche zoekt invloed te oefenen, niet door
te speculeeren op 't slechtste wat in een
menschenkind is nl zelfzucht en „heersch-
zuchi' en „een Paradijs hier beneên
ten koste van een ander', maar door
den kiezer en niet-kiezer vóór te hou
den, dat hij Lid der Gemeenschap is,
een evenwaardig de el van 't Nationale
Geheel, dat „met God- Nederland- en
Oranje" en in 't Heden on in de Toe
komst tot kloeke daden in staat is, in
staat is niet om één Arbeidersstand,
om de stads-ontevredenen gerust te
stellen, en ze voor hun politieken ze
gekar te spannen en te gebruiken tot
meerdere glorie van wat Laders en
Laidertjes, die zich dekken in 't
gevaar. De Rechtsche zoekt niet 't
Deel; hij wil 't Geheel. Niet de arbei
ders alléén, maar ook de Rijken, en
allen te zamen onder den Koning der
Koningen en den Heere der heeren als
hun eenigen en eeuwigen Soeverein.
Onder Hemde soldaat, de arbeiderde
patroon, de Allen,
Zoo'n Democratie is thans aan de
orde! Voor Orde en Gemeenschap, óf
Wanorde en Klasseregtering.
Die ontzettende strijd is al sinds
jaren ontbrand, De Valsche tegenover
de Ware Democratie.
De Vrijzinnigheid staat daar tus
schen in en zal mitsdien doodge
drukt worden, waarvan hun Ach en
Wee! sinds 1901 al wordt gehoord
De Rechterzijde zal 't tegen de S.D.
A.P. moeten uitvechten. Zij durft dat
aan. In de kracht des Heeren.
En daarom is zoo noodigKrachtige
aansluiting van alles wat Rechts is!
En daarom: Geen opbieden tegen 't
Socialisme en 't Revolutionaire gedoe,
maar blijven staan, wat gebeurt dat
gebeurt, op 't Fundament der Profeten
en Apostelen. En dan moge de eerste
Toekomst voor de Revolutie zijn, de
laatste is voor 't Evangelie.
En de Laatste Toekomst is des
Heeren, die al Zijn vijanden verplet
teren zal.
Rechter des Hemels en der Aarde, die
de Nieuwe Aarde, 't Nieuwe Paradijs
zijn trouwe strijders aanbieden zal.
Er kan in de steden bloed vloeien
Er zal bloed vloeienDe Overheid
staat klaar!
De Heere verhoede 't, dat zonen van
't zelfde huis elkaar doodschieten.
Aan de S.D,A.P. en Wijnkoop daar
voor de ontzaglijke verantwoordelijk
heid. Aan die Revolutionaire menschen,
die de Natie op haar hoofd zetten
willen.
Maar de Overheid sta als een Rots
temidden der kokende baren en toone
Nu, voor Natie en 't Volk van goeden
wille, dat ze in staat is om alle re
bellie den boezen kop te vermorselen.
Om 't Gezag te Handhaven!
Zij voor onze Overheid in deze da
gen veel Gebeds te harer ondersteuning.
En wij, Plattelanders, zullen Haar
helpen in haar strijd tegen Muiters-
geest en Revolutiekreet!
Nadruk verboden.
De Revolutie nadert Nederland.
En dat niet bij manier van spreken, maar
In volle werkelijkheid, of zij ook óns
land overmeesteren zal is Gade alleen be
kend en Hij moge er ons volk voor bewaren I
Ik schrijf dit niet om bang te maken, of
om iets pikants te zeggen, noch ook uit
zucht tot overdrijving, maar alleen omdat
ik de zaken zoo zie en omdat ze zoo zijn.
Overdreven vrees is zeker verkeerd.
Maar zorgeloos is misdadig.
Och, van dat oude moedertje kan ik 't
begrijpen en plaatsen, toen ze 't eerste vre-
desgerltsel hoorde, waar Duitschland om
een wapenstilstand vroeg, 't oude moe
dertje dat uitriep: „Ze moesten nii maar
yrede sluiten't heeft nu lang genoeg ge
duurd we konden dan ook weer es
tromkoek eten!"
Zoo'n mensch ziet niet verder.
't Ondergordijntje vormt haar horizon.
Maar van zoovele menschen, die meeleven,
die de kranten lezen, die zekere ontwikkeling
deelachtig zijn, kan ik 't maar niet vatten,
dat de vreeselijke ernst van de dagen, de
uren, die we doorleven hun niet méér weegt
op het hart.
Ze blijven rusteloos zaken doen.
De oud Holtandsehe groet, aan 't zeemans
leven ontleend„Hoe vakr je zie ik nog
es vervangen door déze: „Hoeveel heb je
verdiend
En voorts zoekt men afleiding en pret.
Als in de dagen van Noach; als in de
uren vóór God het Zoutdal verdierf; ais
't eens zijn zal, wanneer de Zoon des men
schen wederkomt.
Alle fondamenten wankelen
En veler hoogste belangstelling gaat uit
naar de vraag, of er nog tabak is voor 'n
pijp en nog „echt" goed voor 'n kop thee.
En terwijl de een den neus optrekt voor 't
„bocht", dat men tegenwoordig wel rookeri
moet en de ander tevreden aan 't kommetje
lept, dat tenminste eenige herinnering bevat
aan vóór-oorlogsche thee terwijl nadert
de Revolutie Nederland.
't Onweer rommelt om ons heen.
Of 't ook In3laan zal, weet God
Tweemaal zijn we 't allerergste van een
revolutie gelukkiglijk ontkomen: in 1795,
toen in Frankrijk 't Schrikbewind al gevallen
was, eer de golfslag hier de vermolmde
Republiek vallen deed, èn in 1848, waarvan
da Gosta zong, toen 't hier b$ wat straat-
oproer bleef en de Grondwet in meer „mo
dernen" zin werd herzien.
Wie zegt, dat 't weer zoo gaan zou
De Revolutie heeft nog niet zoo'n reuze-
kans gehad ais thins
Ontevredenheid is voor haar wat kunst
mest is voor 'n zandigen akker: en de on
tevredenheid kan moeilijk feller oplaaien.
Van alle kanten wordt ze gevoed.
De Entente heeft ons nu al maanden lang
beknibbeld op het etende Fransche gezant
laat het donderen ter plaatse waar zulks
gehoord moet worden, wanneer de vluchte
lingen 't met 200 grain brood per dag moeten
doen en dat is véél te weinig
Maar ons gansche volk mag 't al maanden
doen met dat rantsoen.
Tenminste het „lijdende deel".
Er is een deel, dat aan niets gebrek heeft,
groeit en bloeit en alle overheidsbepalingen
aan zijn laars lapt en ais gulden levensregel
heeft„Ik voor Ik, en de rest gaat me niet
aan."
Dat móét ontevredenheid voeden!
Daar komt bij de werkeloosheid.
Voorts de druk der mobilisatie; de kneve
larij van den kettinghandeldaar komt al
de droeve ellende bij, die daar loopt op
straat en wegkwijnt in-schamele woningen
redenen tot ontevredenheid te over.
In die atmosfeer groeit de Revolutie.
Daarbij komen dan de voorbeelden uit het
buitenland.
In Rusland is de Bolsjewiek de koning
van 't land; hij woont in de paleizen der
vorsten, hij kleedt zich met den weelderigen
tooi der grooten, hij rust in de zetels der
rijken, der voormalige grootbezitters, hij eet
op, al wat het land heeft voortgebracht,
en op den zooveelsten dag der elfde maand
des jaars onzes Heeren 19 honderd en acht
tien, zoo gaat de sprake, zal hij met de
zijnen in één grooten Bartholomeus-nacht
alle overgebleven „bourgeois" uit het land
dooden.
Gelijk men sprinkhaanen doodt in menigte.
En met hetzèlfde recht-van-den-daad.
Uit Rusland is de vlam reeds overgeslagen
naar Boedapest en naar Weenen en nie
mand kan zeggen, dat ze hier of ginds
niet inslaan zal, want er staat niets meer
vast en de Revolutie gaat sneller dan de
Spaausche griep.
Dat is de ernst van den toestand.
Toen pas Rusland zich zijn eersten, revo
lutionairen roes dronk, keek men hier es óp
en zei„Wel, wè! I"
Maar men dacht aan geen gevaar.
Duitschland was er immers nog 1
't Duitsche Rijk lag beschermend als een
machtig en onbeweeglijk blok graniet tus
schen Petersburg en Amsterdam
Wie staat nii nog voor Duitschland in
Wie staat voor ons eigen vaderland in?
Wie, die Iet op de teekenen der tijden, ziet
niet hoe er zware dagen komen; hoe ze
staan vlak voor de deur En in déze
dagen, opzettelijk juist nii, roept de S D.A P.
de gansche arbeidersbeweging van Nederland
te zamen tot wat ik vrees, dat worden kan
een „revolutie-congres".
Het „manifest" geeft er reden toe.
Ik schrijf er het slot van over:
„Zoo hebben wü, ook bij eiken strijd
tot verbetering der arbeidsveorwaarden,
bij al ons werken voor de coöperatie, bij
onze Jarenlange worsteling voor algemeen
kiesrecht en sociale hervorming, steeds
voor oogen gehad: de vervanging van het
stelsel en ondermijning van het kapitalisme,
het optreden der arbeidende klasse als
leidende factor in staat en maatschappij.
„Daarom begroeten wij den tijd van
thans als het oogenblik voor de ganscbe
moderne arbeidersbeweging, om den revo
lutionairen toestand ernstig onder de oogen
te zien en omtrent de vragen, waarvoor
hij de strijdende arbeidersklasse plaatst
haar houding te bepalen.
„Alleen op die wijze is het mogelijk, te
zorgen, als hier de tijden rijp zijn, dat wij
bewust en krachtig onze taak kunnen
vervullen. Alleen zóó zullen wij sterk staan,
zoowel tegen alle pogingen van terrorisme
en anarchie, als tegen het streven der
heerschende klasse, om haar stelsel van
uitbuiting en onderdrukking te handhaven.
Nu zal ik niet voorultloopen.
Ik zal rustig den 24en afwachten.
Ja, 'k wil nog méér zeggen, de tijden
gaan thans bliksemsnel:
Het kimgebeuren, eer we een jaar verder
zijn, dat antirevolutionair en sociaal-demo
craat voor 'n oogenblik schouder aan schou
der staan in ons goede vaderland, om het
Allerergste af te wenden datgene wat
het „manifest" noemtterrorisme en anarchie.
Als Wijnkoop ooit Troelstra naar de keel
vliegt en ik kan Pieter Jelles redden, dan
doe ik het, eerstens omdat het mijn
christen- en menschenplicht is en tweedens
omdat Troelstra dan tenminste een socialis
tische staatsgemeenschap nastreeft mèt or
de en Wijnkoop ons gehéél in den chaos
brengen wil.
Henri Polak schreef het dezer dagen zoo
juist, doelende op het Bolsjewistisch Rusland